To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
SVT meddelade i går att nu minsann har EU kommit överens om att man ska minska utsläppen av CO2 till 2030 med 55%. Om jag förstod saken rätt så hade man inte kommit överens om hur reduktionerna ska fördela sig mellan länderna.
Det handlade således bara om en uppvisning i konsten att formulera FLOSKLER!
Men strunt i det Politiker och Journalistkåren kan känna sig nöjda!
Mitt förslag är att alla länder kommer överens om att det egna landet sänker sina utsläpp med 5% medan alla andra sänker med 60% så lär snittet för EU landa över 55%.
Se även:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-ledarna-overens-om-klimatet
Det ser ut att hålla i sig med gråvädret här borta på värmlandskanten så jag lär väl missa konjunktionen mellan Jupiter och Saturnus den 21/12. Jag får väl trösta mig med att kika på Nils-Axel Mörners underbara video om the ”Gulfstream beat”, runt min29 kommer hans förklaringshypotes men kika förall del på hela hans föreläsning (jag gissar att de flesta här har sett den förut) https://www.youtube.com/watch?v=g_n2bzjQetM
Go morgon i gråvädret. här kommer lite intressant läsning om energibrist!
https://www.armstrongeconomics.com/international-news/disease/the-energy-crisis-during-panic-of-1873/
När vår planet börjar bli smått obebolig på grund av CO2 och hetta så kommer vi då om inte förr att tacka Elon. (att vi kan åka till Mars med hans Starship) Den som vill se hur det gick med det framgångsrika testet i veckan – JA FAKTISKT – kan kolla denna trevliga film:
https://www.youtube.com/watch?v=egHxiX40eJY
Notera att det man testade nu var bara den övre tredjedelen av en kommande bamsig pjäs, dess undre del kommer att förses med ca 30 motorer (som kallas för Raptor) medan denna övre del bara nyttjar tre.
Det finns förstås en massa andra filmer och en intressant sak är att denna motor går på metan och O2, substanser man tänker sig att tillverka på Mars. (så att man inte får soppatorsk när man väl är där)
Motorn har f.ö. satt rekord i tryck, 330 bar tror jag det var.
#1 Rolf
Ja eftersom man bestämt sig för att fortsätta hetsjakten på koldioxiden så får man väl då börja med att stoppa vindkraftsutbyggnaden som pågår. Där finns det ju mycket koldioxid att minska ner på genom att i stället satsa på kärnkraften. Det är smått overkligt att media är så fullständigt ointresserade av att granska detta.
Hur kan man utannonsera att det råder klimatnödläget och samtidigt stödja förtida avvecklingen av halva Ringhals som koldioxidsnålt totalt har producerat årligen ca 25 TWh el?
Jag har funderat vidare på min klimatsmarta ost jag köpte i veckan. Kan man dra det lite längre och låta staten ge ut rekommendationer, kanske från SMHI eller Folkvädermyndigheten, angående vad man bör äta för att vi ska få en fin sommar nästa år?
Kanske hallon ger en regnig augusti medan inlagd gurka ger soligt och varmt i juli?
Ser fram emot rekommendationerna.
#3
Tack för den intressanta inblicken i den ”förnybara” energins tidsålder. Att en sådan liten Kanadensisk ”rackare” kunde skapa panik i dåtidens ekonomiska centrum, visar med all tydlighet hur pass viktigt det är med stabil energiförsörjning.
Alternativet är en avveckling tillbaka till stenåldern.
#1 Rolf
Jag tror att politikerna räknar så här:
Utan Storbritannien, så är det 28 medlemsländer i EU. Om varje land sänker sina utsläpp med 2% var, så blir det 28×2 = 56% och då klarar man 55% med lite marginal. Genialt, eller hur% 🙂
#6 Jan
Vattenfall kan bygga ett verk , klart 2015, för att idag, 2020 vilja riva det.
46% el effektivitet och rena avgaser.
Snabb starttid.
Perfekt anläggning!
https://notrickszone.com/2020/12/11/energy-masterminds-announce-latest-folly-shutdown-of-modern-coal-power-plant-commissioned-just-5-yrs-ago/
Då är det relativt riskfritt när politiker lovar 55% begränsning av CO2 utsläppen , speciellt när de inte åtar sig något på nationell basis. Handlingskraft efter en nattmangling.
Samma grupp som inte klarar av Brexit på 5 år skall klara av
att fördela uppgiften att sänka elförsörjningen på 10 år.
Det ena är ett papper som skall fram. det andra är tydligen bara att trycka på en röd knapp!
Politiker-de borde avgå när de missar målen!
Otroligt! En artikel i Aftonbladet som handlar om höstens väder utan att påstå att det beror på klimatförändringar.
https://www.aftonbladet.se/a/mBMaQv
Debatt om Sveriges covid19-strategi med Inrikesminister Damberg (S)
”Damberg menade att det visst funnits en tydlig strategi – nämligen att inte överbelasta vården samt att skydda äldre och riskgrupper. Jag bemötte detta med att samma mål troligen funnits i de flesta länder, och då är frågan varför Sverige misslyckats att leva upp till målen i strategin? Vi har faktiskt ett förfärande mycket sämre utfall både i första och andra vågen än både våra nordiska och baltiska grannländer och länder i norra Europa såsom Tyskland, Polen, Österrike, Schweiz, Nederländerna mfl. Sverige är faktiskt bland de 7-8 länder i Europa med högst dödstal under pandemin.”
http://www.ericsoniubbhult.se/
”Förra året betaldes knappt 105 miljoner kronor ut i brottsskadeersättning av Brottsoffermyndigheten. Det är felräkningspengar i den offentliga budgeten. Ett rån med vapen ger i typfallet offret 10 – 15 000 kronor. En våldtäkt 100 000. Ett mordförsök 125 000. En våldtäkt på barn någonstans mitt emellan de två sista. Skadestånden ska förstås i första hand betalas av gärningsmannen.”
https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/inte-balis-fel-att-tva-miljoner-fortfarande-bara-ar-pengar/
I Sverige är det synd om brottslingar, som växt upp utan ungdomsgård, och brottsoffer får skylla sig själva.
#1 Rolf Mellberg
Ja det som öppnade för en överenskommelse vara att det blev ett gemensamt mål på 55 procent. Inga krav på enskilda länder. Det är precis som tidigare. Överenskommelsen ändrar inget. Den är inte ens värd att nämna.
Jag som betraktar mig som ”luke warmer” tycker att Roy Spencers senaste inlägg är mycket intressant. Enligt hans analys har temperaturen ökat från 1950 till idag med ca 0.6 C, vilket stämmer precis med vad jag redan ansåg.
Vidare säger hans analys att klimatkänsligheten uttryckt som ECS ligger strax under 2, vilket också stämmer rätt bra med vad jag redan trodde. D.v.s. ej särskilt alarmerande.
Dessutom anser jag att man borde sluta prata om förindustriell tid, vi kan sätta 1950 som nollpunkt i den klimatologiska analysen, då slipper vi all denna misstro och allt tjafs om manipulation och olika former av osäkerheter av äldre temperaturdata.
Sedan 1950 har CO2-halten ökat med ungefär 35%. Ytterligare 35% blir runt 550 ppm, då har kanske temperaturen stigit ytterligare 0.6 grader? Tidpunkten för när det inträffar (inte OM det inträffar utan NÄR) beror på två saker:
1) Om partialtrycket+havsströmmar/havs-skiktning blir sådant att flödet ner i haven ökar och så fall hur mycket.
2) När människor på den här planeten inser att vi måste bygga kärnkraft i MONSTER-skala för att såväl stoppa all fossil el-prodution som att göra mängder med tunga industriprocesser fossilfria.
http://www.drroyspencer.com/2020/12/500-years-of-global-sst-variations-from-a-1d-forcing-feedback-model/
#15
Året 1950 är förresten därmed exakt det året då den geologiska epoken Antrpopcene inleds.
(som av en händelse desstutom råkar vara mitt födelse år 🙂
#11 Jag.
Har också funderat på varför inte Aftonbladet har utnyttjat detta väderfenomen.
Kan det vara så enkelt att dom skulle göra självmål om dom gjorde det,pga att det är ett likadant väderfenomen som rådde sommaren 2018.Ett fastlåst väderläge. Att skylla detta gråväder på klimathotet vore att erkänna att det är VÄDER.
Det skulle ju totalt punktera deras agenda,dvs att allt beror på klimathotet.
Det skulle ju
#17 Christer
Följande bör du studera, det gäller hur det kommer sig att vädersystem blir oftare blockerade på senare år. Enligt mig kan man misstänka att solen gått in i en lung period. Jag har inte sett någon som påstått att orsaken skulle bevisats vara CO2.
Att medeltemperaturen går upp en halv eller en hel grad är ju en bagatell (så länge grönland inte smälter för fort – vilket inte hänt ännu) Men dessa blockeringar blir lätt katastrofer av alla de sorter:
https://www.carbonbrief.org/jet-stream-is-climate-change-causing-more-blocking-weather-events
Svar 12
Det intressanta vore faktiskt att fråga Damberg varför man då övergivit strategin? Regeringen har tvingat igenom borttagna rekommendationer för riskgrupper och restriktioner för äldreboenden. Lättade restriktioner precis när det behövdes som sämst under hösten, är en huvudanledning till dödstal och tryck i sjukvården. Den andra är att man återigen var sen i startblocken.
Den andra delen i strategin har faktiskt lyckats tack vare regionerna som klarat sjukvården.
Nu befolkas till 99 procent sjukvården av riskgrupperna, men åtgärder sätts in mot grupper som är mindre känsliga mot covid19 än en förkylning.
Även på detta område är det bara meningslös symbolpolitik.
Vad gäller dödstal är Sverige ganska likt resten av Europa. Snarare norden o Baltikum som avviker positivt.
Överallt har ytterst få dött. I Sverige 0,7 promille med covid19. Frågan är hur det blir med överdödligheten 2020?
Överreaktionen mot detta virus överträffas visserligen av klimathots reaktionerna. Men det är samma andas barn.
Vattenfall projekterar kärnkraft i Estland ( tror jag det var), små ”modul-enheter”. Är det på allvar, någon som vet?
Har kärnkraftskrampen börjat släppa taget om landet, som var bland de ledande för 40 år sedan? Det vore mycket bra, ännu bättre om de drog igång något liknande projekt i landet, t.ex. i Ringhals!?
HD avslår Trumps (Big One). De domare han själv tillsatt, Neil Gorsuch, Brett Kavanaugh och Amy Coney Barrett, står bakom beslutet!
#19 Ulf
”Frågan är hur det blir med överdödligheten 2020?”
Har du inte sett detta, där man visar att drygt 50% har dött ”av” Covid, resten ”med” Covid.
https://wattsupwiththat.com/2020/12/07/some-interesting-facts-about-covid-in-sweden/
#20 Enough
Tidigare i år har det framgått att Vattenfall ”vill vara med på ett hörn” i Estland för att inte helt hamna i bakvattnet.
Igår på SVT ”pravda” av alla ställen fick jag det intrycket att man vill spela en klart aktiv roll i Estland då man faktiskt sa att det man gör i Estland kan komma att senare göras i Sverige!!!!!!
Det går snabbt nu!!!
Polackerna säger att de (förutom att det vill ha kärnkraft – och att Bryssel ska pröjsa förståss…) vill ha amerikansk teknologi. Jenkarna är usla på att bygga 3g, men de gasar på som f-n inom SMR, inte minst Molten Salt.
Jag undrar också om branschfolk nu kan ändå se klart att tyskarna totalt kört i diket, bara gröna tyska idioter kan vara så blinda att de inte ser det.
Esterna är väldigt smarta, de ligger först i pipen att plocka ut pengar från Bryssel då de idag bränner hemsk skifferolja. Sen kommer Polen, efter det tar pengarna slut.
#1 Rolf Mellberg
Var lugn. Det kommer att bli enligt ditt förslag. Fortfarande gäller ju: Allas ansvar är ingens ansvar.
Knappast något land kommer att nå målet och absolut inte EU i genomsnitt. Det skulle förutsätta massiv utbyggnad av kärnkraft, vilket inte hinns med till 2030.
#17 Rolf Mellberg
Den varma sommaren 2018 skyllde ju enhälligt av media på Co2.Det ansågs ju vare ett resultat av klimathotet.Att vi skulle få uppleva fler sådana låsta väderlägen.
@ Rolf Mellberg, #16
Rolfocene
#24 Karl Erik R
Då de allra flesta länderna inte kommer att uppnå målet är det viktigt att Sverige visar vägen och går betydligt längre än de uppsatta målet för att i viss mån kompensera för de andra ländernas bristande ambition. Så kommer det i alla fall att resoneras i detta land.
#27 Jan
Visst är det så.
Men man kan även resonera så här
Länder släpper CO2 ut inom sitt territorium
Länder släpper ut genom att importerar varor producerade i utsläpparländer och genom att medborgarnas resor till andra länder.
Länder fångar in inom sitt territorium, genom biomassa-infångning och längre fram (i fantasin) med CCS.
Om vi hävdar att vår biomassainfångning ska räknas med vid jämförelsen så ligger vi nog så långt före (nästan) alla andra att vi bara kan luta oss tillbaka och ge tuff hemläxa till alla andra.
Steffe kan väl förhandla med den utgångspunkten?
Ulf #19
Jag har tre bekanta som är under 20 år som just nu har eller precis har haft covid med svåra symptom i två veckor. Så det där med deras motståndskraft gällde nog i våras.
Men vår regerings timing har ju varit sensationelt usel och omvärlden noterar.
22
Rolf, intressant. Vi får se när året är slut hur det ser ut. Statistiken fylls på fram till årsskiftet.
Tyvärr har nu Sverige tagit bort ryggraden i den svenska strategin. Att avskärma riskgrupperna. Så allt annat lika tror jag det blir värre för Sverige relativt andra jämfört med våren.
Det är naturligtvis alla solpaneler vi satt upp som absorberar solljus så att brist uppstår. Ska bli spännande att se vad produktionen blir för december, förra året gav december mindre än 2% av junis produktion.
Svar Fredrik 29
De ligger på sjukhus? Det finns förstås också 20 åringar som är i riskgrupp. Övervikt diabetes etc.
Jag har en del kontakter i sjukvården och samtliga ifrån två stora regioner bekräftar att de som vårdas nästan uteslutande är riskgrupp. Huvuddelen är 70 plus, resten har överviktsproblem och/eller risksjukdomar.
I bekantskapskretsen har ingen drabbats särskilt hårt. Överviktiga vänner har isolerat sig. Värst drabbad är nog jag, men jag tillhör en riskgrupp. Till mitt försvar så fick jag det innan vi riktigt visste att det fanns i västvärlden.
Svar 29
I min bekantskapskrets, som är rätt stor, känner jag som sagt ingen som varit så sjuk att de behövt åka till sjukhus. De yngre har inte ens märkt att de varit sjuka. Avslöjats i antikroppstest.
Två personer har dött. Båda över 93 år. Dog med covid19 på äldreboende med flera andra sjukdomar.
Ser att man fått fart på rapporteringen av solel, t.o.m. 10 december har solen gett 134 003 kWh, så det är en bit kvar till junis 83 518 894 kWh, vi lär landa i promilleland för hela månaden.
Ulf #32
Ingen av de jag nämnde är i någon riskgrupp.
Det är kanske olika mellan regionerna.
Här i Västra Götaland har ungefär 200 unga under 29 år vårdats på sjukhus, 20 har fått intensivvård och några har avlidit sa de på radion i mitten av november. Säkert ökat nu.
Men de flesta som vårdas är ju 70 plus.
Ulf
Fredrik
Motståndskraft mot Covid-19
Jag menar att all propaganda att det skulle vara farligt med (måttliga mängder) solstrålning på huden är kontraproduktivt och kan bidra till att ”rika” länder drabbats värst.
Nej gör som jag, sola med måtta mellan sent Mars och in i Oktober så håller ni er friska.
Notera att äta vitamin D är bra men ger inte samma effekt.
klipp från dokumentet nedan: “UVB light stimulates production of cathelicidin and other antimicrobial peptides (AMPs) in the skin…”
https://wattsupwiththat.com/2020/11/27/uvb-activation-of-amps-production-in-the-skin-and-the-innate-respiratory-immunity/
PS även små mängder joniserande strålning är nyttigt för hälsan, det stimulerar immunförsvaret så att det klarar av att bekämpa ”mikro-cancer” DS
Apropå överdödlighet så är det litet tidigt att säga definitivt, men av SCB:s statistik framgår redan att alla som dör från och med nu fram till årsskiftet oberoende av orsak kommer att vara ”överdöda” jämfört med tidigare år.
Och beträffande de som påstås dö ”med men inte av” Covid-19, är det inte ett märkligt fenomen att de i stort sett bara dog i april-juni och november-december?
Så, tyvärr, det går inte att förklara bort >7500 döda på en normal dödlighet om ca 90 000 per år. Detta är faktiskt den värsta epidemi som drabbat Sverige sedan Spanska Sjukan. SCB har redan konstaterat att för första gången på ett antal årtionden kommer medellivslängden i Sverige att sjunka under 2020.
Det kommer f ö att bli flera dödlighetsrekord. Antalet skjutna är redan rekordhögt (ca 47) och antalet mord kan också bli rekordhögt. Den högsta årssiffran i modern tid var 129 år 1989 och ”årets skörd” är hittills ca 125.
#4 Rolf
Spännande med motor- och farkostteknik, men bemannade resor till Mars är nog inte att rekommendera, såvida man inte är gjord av bly.
https://www.rymdstyrelsen.se/upptack-rymden/bloggen/2018/09/extremt-hog-stralning-for-astronauter-pa-marsresa/
Idag sa Ann Linde att det är inte aktuellt för svenska UD att avråda svenskar från att resa i Europa under jul och nyår.
Har ingen direkt åsikt om det.
Men blev det lite absurt när hon utvecklade det hela och sa att det är inte resandet i sig som är problemet utan det är om man har nya kontakter.
tty #37
Ja, det är allvarliga siffror och rekord som bör ta upp betydligt mer resurser.
Men vad vi kommer att får läsa mest om i msm är hur många hundradelar som års- och månadstemperaturerna ökat med i världen och olika delar av denna.
Det sista verkar dock tydligen gå att åtgärda om vi bara lyssnar och avsätter så mycket vi bara kan av våra inkomster och tillgångar till våra stater, mellanstatliga samt överstatliga organisationer etc.
# 37 tty
Du skiljer på ”skjutna” respektive ”mord”. För mig är det ingen skillnad, men med postmodernistiskt uttryckssätt blir ordvalet skjutningar i stället för mord eller möjligtvis dödsskjutningar. Bombdåd eller terrordåd blir sprängning. Lätt att lista ut varför det blir på detta viset. Ordvalen skall passa in i MSM:s PK-korridor. Ingen skugga får falla på någon etnisk folkgrupp.
Guterres vill ha globalt klimatnödläge. Och pengar men det sa ha nog inte.
”Därför uppmanar jag samtliga ledare världen över att förkunna klimatnödläge i deras länder tills koldioxidneutralitet är uppnådd”
https://www.di.se/nyheter/fn-chefens-uppmaning-forkunna-klimatnodlage/
Äntligen ett fullskaleprov som visar den verkliga effekten av höga CO2 halter i atmosfären
NoTricksZone 10 dec 2020
”At an outdoor test site in Italy CO2 concentrations vacillating between 1,000 and 750,000 ppm have no more or less an effect on local temperatures than a nearby site with stable, ambient (<400 ppm) CO2 concentrations."
#1 Rolf Mellberg m.fl. vad gäller EU:s mål.
Jag kan hänvisa till 2 länkar på KU:
https://klimatupplysningen.se/parisavtalets-svanesang/
https://klimatupplysningen.se/den-omojliga-parisoverenskommelsen/
Det mål som EU satt, 55% reduktion till 2030, är helt utopiskt och overkligt.
EU:s energimix är idag till ca 72% baserad på fossil energi.
https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/energy/bloc-2a.html
Därutöver kommer inte bara Sverige utan framförallt Tyskland att stänga kärnkraft. 2022 skall all kärnkraft i Tyskland vara nedstängd. Att med de förutsättningarna reducera fossilt (idag 72%) med 55% innebär att andelen 2030 får vara max ca 32% med ett växande energibehov. Hur många tror på det i ekonomier som alla hoppas ska fortsätt att växa. Med väldigt få undantag är europeiska politiker fullständiga främlingar i verkligheten.
Innebär klimatnödläge att vi måste döda de flesta kor också?
Det var någon av förespråkarna till globalt nödläge som hävdade för ett tag sedan att dessa bidrar med mer co2 till atmosfären alla bilar.
Denne kanske jobbade på FN, kommer inte ihåg men vill gärna veta mer.
#4 Rolf. Det är imponerande.
Dimensionerna och de problem som måste övervinnas kan belysas med kraven på bränslepumparna. Nu vet jag inte hur mycket bränsle de hade med sig men säg ungefär 100 ton. Det skall trycksättas med mer än 100 bar för att spruta in i brännkammaren. För det behövs teknik på extremt hög nivå.
För jämförelse, tänk er 100 ton vatten som på två minuter pumpas 1000 meter högt. Det är det krav som ställs på pumparna. Vilka motorer behövs för det?
Förenklat: E = m * h * g = 100 000 * 1000 * 9,8 = 1 GWs
På två minuter blir det 1 GWs / 120 = 8 MW vilket motsvarar en dieselmotor på 10 000 hästkrafter.
”330 bar tror jag det var”, möjligt och då skall värdena ovan multipliceras med 3,3.
Jag har någonstans sett att man nu arbetar mot tryck på 550 bar.
Kolla gärna att jag satt decimalkommat rätt, det är såååå lätt att göra fel.
#6 Jan. ”Hur kan man …?” Det är lätt eftersom det inte är samma människor.
Hur är det med Barsebäck? Vem äger resterna av det politiska fiaskot? Skulle man kunna bygga några nya moderna reaktorer där? Nu när även Danskarna börjar fundera på kärnkraft finns inte de ursprungliga anledningarna till förtida avveckling kvar. Och Barsebäck är optimal plats för att tillföra mer energi till nätet.
Byggtiden för kärnkraft där byggnaden redan finns lär vara ca tre år.
#9 Eider. Bra räknat. Men man måste kompensera för olika befolkningsmängd i olika stater. Eftersom Tyskland med många människor vill gå i täten blir kravet på oss med färre invånare mindre.
#15 Rolf. Vad betyder “luke warmer”. Jag försökte med Google men fick inget bra svar.
#45 Fredrik
Sökte på: methane emissions global
Första träffen blev:
(otroligt vad lätt man hittar information)
https://www.globalmethane.org/documents/gmi-mitigation-factsheet.pdf
#23 Rolf. Men nu Rolf blandar du hop allt till en enda sörja.
Blinda är sällan dumma och de förstår vanligtvis mycket bra.
Dumma är sällan blinda men förstår ändå ingenting.
Meningen ”bara gröna tyska idioter kan vara så blinda att de inte ser det” bör således vara,
”bara gröna tyska idioter kan vara så mycket idioter att de inte förstår det.”
Esterna är varken blinda eller dumma, men det påstår du ju inte heller.
Följande är en livskunskap du med dina född-50-tal bör ta till dig,
endast de rika har råd att vara både dumma och blinda.
Finnar, Ester, Polacker och Kineser är inte tillräckligt rika för att ha råd med lyxen att vara dum eller blind eller bådadera som Tyskar och Svenskar är.
#46 Lars
Jag såg en film om denna motor Raptor nyss.
De har tre brännkammare:
1) en liten med kraftigt överskott av bränsle
2) en liten med kraftigt överskott av syre
Dessa åstadkommer ett sådant tryck och flöde att så att
3) Den stora kammaren bränner utav bara h-e
https://www.youtube.com/watch?v=LbH1ZDImaI8
Luke warmer betyder ljummen-värmare, d.v.s. att CO2 spelar nog en viss roll för planetens temperatur men ännu inget alarmerande.
(d.v.s. så länge Grönlands is – men även Antarktis is – är så pass stabil som den hittills varit)
Rolf Mellberg #48
FN varnade redan 2006 för att driva boskap var värre än att köra fossila bilar med tanke på produktion av co2-ekvivalenter så jag antar att de vill skjuta bort dem i ett nödläge även om de inte säger det rakt ut. Men de säger ju inte att de helst av allt vill ha mycket mer av våra pengar och bestämma över oss heller, som sagt.
https://news.un.org/en/story/2006/11/201222-rearing-cattle-produces-more-greenhouse-gases-driving-cars-un-report-warns
Lars Cornell #49
”råd med lyxen att vara dum eller blind eller bådadera som Tyskar och Svenskar är.”
Tja, vi låter ju personer som Kuylenstierna och andra kvackare hamna i Klimatpolitiska rådet, såg honom lite kort på TV igår, så jag håller med dig fullt ut.
Håkan B #34
Och här i Östra Sverige har vi inte en enda soltimme registrerad. Och inte blåser de speciellt mycket heller.
Det är en j….a tur att temperaturen håller sig över nollan eller som meteorologerna numera uttrycker det, det är drygt noll grader : -)
Det är i och för sig inget ovanligt för december.
Jag undrar hur Sveriges största solcellspark som invigdes i november utanför Linköping fixar betalningar på sina lån den här månaden.
# 53 Vad fint av dem. Då ska väl strömmen räcka även om däcken tar slut. https://www.tekniskaverken.se/om-oss/anlaggningar/kraftvarmeverk/kraftvarmeverket-i-linkoping/
#51 Fredrik S
Det skulle ha blivit utsläpp ändå, men nu passerade gräset kon magar först
Nästa affärside blir väl munskydd med inbyggd CO2-mätare så det går att beskatta våra andetag. Ligger säkert redan patentansökningar 🙁
Torbjörn
Ja exakt, och vi fick dessutom mat på köpet.
#51 Fredrik
Alan Savory berättar i några filmer att boskap i många fall är oerhört nyttiga för att bevara skyddsvärd natur. Särskilt så i flera torra naturtyper, här kan man bedriva köttproduktion och naturvård på samma gång. Han kan visserligen låta rätt alarmistisk men strunta i det.
https://www.youtube.com/watch?v=vpTHi7O66pI
#52 Fredrik S. Du glömde länken till TV med Kuylenstierna.
Tyvärr dök det just upp 100 miljoner nya anledningar till att hålla liv i RCP 8,5
https://www.svd.se/klimatforskningen-far-100-miljoner-extra
De mest alarmistiska ansökningarna tar största biten av kakan.
Lars Cornell #59
Ja sorry, det var på TV4 kom jag på.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13309043&first=13309043
# 60 foliehatt. Isabella L säger att det är en livförsäkring för framtiden. Vad vet hon om framtiden. Mer än att hon snart avgår. Tyvärr ser vi en fortsatt negativ utveckling för haven, Isabella har öga för sånt som är negativt. Undrar om hon inte är mer bekymrad över en fortsatt negativ utveckling för opinionsstödet för MP.
Rolf Mellberg #58
Tack för länken!
Ja, dessutom är gräsmarker ypperliga koldioxidsänkor.
Daniel W #62,
Tyvärr så har ju Isabella lyckats otroligt bra; en klimat
plan-lag är på plats, vilket binder alla regeringar för framtiden tills lagen avskaffas vilket tar lång tid. Vi har skrivit på Parisöverenskommelsen, vilket idag är en lag i de flesta länder som skrivit på. Så där är vi också bundna.Så det spelar egentligen inte någon större roll om MP är kvar eller inte. Vi följer deras politik ändå i många år framåt. Nu får vi se om hon också lyckas proklamera ”klimatnödläge” för landet och undantagstillstånd införs.
Med corona-nedstängningens påverkan på CO2 och alla dessa tusentals miljarder spenderade på allehanda klimatåtgärder kan man ju tycka att det borde synas någon ynka liten miljondels förändring någonstans. Jag menar annat än att saldona på folks bankkonton går åt fel håll.
Någon slags seriös, begriplig och konkret redovisning över hur mycket vi lyckats få ner CO2-nivåerna är väl inte för mycket begärt. Tycker det är dags att avkräva politikerna detta.
# 64 Ingemar N Du har rätt. Dom är som fästingar. MP har verkligen lyckats med att trumfa igenom sin politik. Finns väl inte nån motsvarighet nånstans att ett sånt litet parti fått och får (och som du påpekar kommer att) bestämma så mycket. Inte en dag går utan att man blir påmind av deras politik, inte minst på det ekonomiska planet.
I denna 6 1/2 minuter långa video talar senator Ted Cruz kraftfullt vid en senatkommitté om YouTubes censur av budskap som ogillas av företaget. Som exempel nämns raderingen av allt innehåll som talar om omfattande valfusk.
Hur snart kommer klimatalarmskeptiskt innehåll att raderas på samma sätt?
https://www.youtube.com/watch?v=-qjbUrClcx4&feature=emb_logo
Lucia har lussat färdigt
Dax för en verklig revolution:
https://www.youtube.com/watch?v=Dlk3fkqc5RI
Varning innehåller olämpligt material för känsliga!
7 år kvar om inte..
Ted Cruz var tydlig-han ogillar dem som tar bort vår frihet att framföra åsikter fritt.
Svar 35
Men hur många utanför riskgrupperna? Har inte hört talas om någon. Möjligen enstaka fall.
Jag stötte på denna artikel – som jag såklart inte kan verifiera, men det verkar som forskare kommit på att orsaken till att isen på Grönland smälter snabbt beror på att värmen kommer underifrån.. och trycker på. Dvs dels smälter isen från undersidan, och trycket gör att landet höjer sig…
Om det stämmer – hur ska vi kunna åtgärda det? Borra hål och kyla av med flytande kväve? (ironi)
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-9029805/Geology-Hot-rock-rising-beneath-central-Greenland-melting-ice-below.html
Svar 37
Har inga siffror på Sverige, men globalt var asiaten och även hongkong influensan betydligt värre. Spanska sjukan är inte ens jämförbart.
Intressant om jetströmmar. Vår nordliga jetströms vandring söderut sägs orsakas av ett varmare Arktis. Michael Mann säger naturligtvis att det beror på ”climate change”. Det mest fundamentala i sammanhanget är en avtagande solaktivitet under senaste decenniet, vilket aldrig nämns i andra liknande rapportering om Arktis uppvärmning. Solen är elefanten i rummet som ingen nämner. Någon gång måste man börja fråga sig, vad innebär ett konstant avtagande av infångad UV-strålning i stratosfären och högre atmosfärslager?
https://www.sciencemag.org/news/2020/12/godzilla-dust-storm-traced-shaky-northern-jet-stream?utm_campaign=news_weekly_2020-12-11&et_rid=641603490&et_cid=3594911
En sista kommentar. Svärmors 96 åriga friska väninna har covid19. Hon har inte märkt någonting.
Ulf, PCR-testen är allt annat än tillförlitliga, falska positiva förekommer i hög omfattning. En stämningsprocess är igång med start i Tyskland som kan få omfattande konsekvenser mot länder som stängt ner affärsrörelser.
Ulf #19
Du skriver ”Överallt har ytterst få dött. I Sverige 0,7 promille med covid19. Frågan är hur det blir med överdödligheten 2020?”
Ulf, en del vet vi. I dec ligger vi på en månadstakt om ca 2000 dödsfall i covid 19. En rimlig prognos är då ca 9500 döda, 0.9 promille vid årsskiftet. Om vi höftar till med att 10 procent har smittats ligger vi på en dödlighet om 1 %., 15 procent smittade-0.7 %. I så fall liknande dödlighet som antyddes av Bergamo-Atalanta-Brescia studien (april 2020). som vi har avhandlat här tidigare. Är någon förvånad? Ja det ska väl vara FHM.
#68 Lasse#
Vid 1:38 upprepar Greta det jag flera gånger påpekat, att franska MSM plötsligt, för inte så länge sedan, gjort nödvändigheten av ett radikalt politisk/ekonomiskt systemskifte till sitt huvudbudskap om klimatet, lika med planekonomi och slut på medborgarnas frihet. ”Det måste bli slut med den bekväma tillvaron för les gens (mildare synonym till populasen)”.
Eilif,
Vi har ju ingen aning om hur många som smittats. De flesta verkar ju inte ens märka om de haft viruset. Därför får vi räkna dödlighet efter hur många som dött. Finns inget annat sätt.
Det som förvånar mig är att det inte skrivs någonting om vilka som dör och vilka som drabbas hårt.
Det skrivs spaltmeter om detta virus. Men det som borde vara allra viktigast, nämligen vem som är känslig för viruset skrivs det inget om. Vi har tydlig statistik på ålder, men mer då?
Tvärtom verkar media med ljus o lykta leta upp det lilla fåtal personer som verkar friska i övrigt men drabbats.
Frågan är varför denna enorma motvilja finns att rapportera om riskfaktorer? Jag tror man hade kunnat få ner dödstal och sjukhustal enormt med en ärlig diskussion. Tyvärr har vi gått åt andra hållet. Tagit bort rekommendationer för riskgrupper. Många kommer dö i onödan för att vi vägrar diskutera riskfaktorerna.
Detta är ett tabu med många offer.
Svar 74
Diskussionen om vem som drabbas är mycket begränsad. Av någon anledning är inte detta något media, politiker eller FHM längre vill belysa. Istället görs allt för att skrämma upp hela befolkningen.
Ulf #77,
”Ingen aning” är väl att ta i. De populationsstudier som gjorts före andra vågen antyder runt tio procent, kanske lägre. Att vi liksom hela Europa är långt från delvis flockimmunitet- säg 30-40 procent- antyds ju också tydligt av farten i smittspridningen i höst. Ja, det skulle väl då vara Finland och Norge!!
Men nu känner jag mig trygg, nu har jag fått SMS från FHM och MSB. Snart hör väl kungen av sig också.
Svar 79
Tycker informationen är för dålig för att dra den slutsatsen. Det finns andra indikationer. I våras i Stockholm spreds viruset i våra fattigare förorter som en löpeld. Nu är den betydligt modestare där, emedan sprids snabbt i de mer välmående där smittan var låg i våras. Så nog indikerar det att vi har en viss immunitet. Men eftersom det är en klustersmitta så syns det dåligt i statistiken, utifrån en mer aggregerad nivå.
Dagens alarmistartikel, nu är är det inte bara bränder och översvämningar, nej nu är det också kommande matbrist och sjukdomar man påstår beror på klimatförändringar:
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/larmar-sa-paverkas-vi-av-klimatforandringarna/
Simon #82
Ja, det är ju nödläge.
Igår skrev de om stackars pingviner och sälar på någon ö i Sydgeorgien som riskerade bli påkörda att ett stort isberg.
Fast det som verkade mest oroande var inte krockskadade pingviner utan att isberget fastnade istället för att fortsätta sin resa, under vilken det tydligen bidrar till klimatet genom att ge näring till plankton som tar upp co2 och hindrar den att nå atmosfären.
Undrar med spänning över vad fasen de kommer skriva om i morgon?
Håkan Bergman #80
Fohm, kallade de sig istället för FHM i sms’et av någon anledning.
Det har de kanske haft ett extra ledningsmöte för att komma fram till men den kostnaden är väl liten i sammanhanget kanske?
Ditt förslag till soltävling hos SVK var roligare att läsa.
Kanske skulle de skickat ut ett sms med en sådan till alla förvirrade undersåtar istället?
Lite ljustävling strax innan jul i det kompakta decembermörkret.
Svar 84 Fredrik,
Nytt namn Folk ohälso myndigheten.
@Simon, #82,
sådana blir resultaten när projiceringarna baseras på den ökända RCP 8.5
Q.E.D. – liksom.
”Jag tycker det är svårt att höra argumentet att vi måste rädda planeten för kommande generationer när människor lider idag.”
Hans Rosling, Factfulness.
Noterade en positiv effekt av den milda vintern och elöverskott här i norr (SE1). Totala el-kostnaden i november var 72 öre per kWh, men av det så var bara 12 öre den direkta elen. Övriga 60 öre var nätavgifterna, energiskatt och moms. Känns inte direkt angeläget att anstränga sig för att spara på el när det bara är 12 öre för de kWh som man kan påverka.
Om 20 år, när LKAB ska ha 55 TWh per år, då kan även vi i norr sitta i en bristsituation med betydligt högre el-priser.
https://www.youtube.com/watch?v=ha2mLz-Xdpg&ab_channel=MedCram-MedicalLecturesExplainedCLEARLY
Mkt börjar peka på d-vitaminets förträfflighet ang covid-19.
Intressant diskussion på Klimatsans nu:
https://klimatsans.com/2020/12/14/ingen-politik-kan-paverka-solen-eller-koldioxiden/#comments
En Thomas P sticker, hedersamt nog (få alarmister gör ju så), ut hakan och försvarar IPCC.
Finner Svensmarks teori om bildande av moln vid låg solaktivitet intressant. Nu trots mulet väder ingen låg temperatur, men på kort sikt är väl moln, (höga moln alltid!) kopplade till milt väder. Väderläge avgör ju, nu luft från södra Europa, som dock har kallare än normalt.
Nåväl, en undran:
Finns data på molntäcke globalt att hämta? Kanske solinstrålning räcker som proxy på molnbildning? Data för annat lättillgängligt, som globalt snötäcke på Rutgers University, isdata på diverse ställen, temperatur på Wood for Trees et c, så… Någon?
COVID-19 May Attack Testicles, Reduce Testosterone: Study
”Doctors in central Wuhan are planning to conduct a long-term study of the effects of COVID-19 on the male reproductive system after a small study of 81 men revealed that coronavirus patients haed roughly half the normal ratio of testosterone after contracting the disease, according to SCMP.”
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3077113/wuhan-doctors-plan-long-term-look-coronavirus-impact-male-sex
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.21.20037267v1.full.pdf
Mvh,
Hej Claes-Erik #92
”Följer vi inte råden kan vi ha tusen döda till nyår, säger Tom Britton, matematikprofessor vid Stockholms universitet”, Aftonbladet nionde november.
Var finns vår akademiska kompetens? FHM´s felbedömningar är väl dokumenterade. Numera mest pinsamma. Men Tom, just och trevlig spetsakademiker, med i våras välkända felbedömningar och tokmodeller. Var är du?
Verkligheten. Från nionde november till månadsslutet hade vi ca 900 döda. I december är månadstakten ca 2000 döda.
Har ozonlagret varit ungefär lika tjockt sedan 1950-talet? Ozonhålet verkar ju dessutom bero på naturliga variationer så vad berodde hysterin på 80-talet på egentligen? Tycker det är väldigt tyst om detta som var en så stor sak förut.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/sol-och-solarier/om-uv-stralning/ozonskikt/