Öppen Tråd

Lucia kor

Luciadagen är ett litet ljus i mörkret. Det har varit en väldigt grå och regnig november och december i år så det kan behövas. Särskilt i den södra delen av landet som inte har någon snö att tala om. Här är veckans öppna tråd för fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. I Frankrike, nu när arbetet på fälten är slut, protesterar bönderna. Deras protester slås ner brutalt med kravallpolis i pansarfordon. Detta i skarp kontrast till hur ekoterrorister behandlas.

    Håll ögonen öppna för utvecklingen i Frankrike. Landet har fortfarande ingen budget för 2026.

  2. Klimatobservatör

    Här kommer fyra bra julklappstips:
    1) ”Vad händer med klimatet” av Lennart Bengtsson
    2) ”Vårt alltid skiftande klimat” av Eva Marie Brekkestö
    3) ”Klimatet och människan under 12 000 år” av Fredrik Charpentier Ljungqvist
    4) ”En klimathistoria” av Sven Börjesson

  3. Evert Andersson

    Årstiden må vara grå och trist. Men tveksamt om det varit mysigare med novembers och decembers nederbörd kommit som snö.

    Lucian från Visby sjunger ’om midvinternattens köld är hård.’

  4. Magnus blomgren

    Nr 4 Evert A
    Visby och köld.

    Den 30:e november 2023 slog visby sitt köldrekord från 1884 – med rejäl marginal, då temperaturen sjönk till minus 15,4 grader.
    1884 var det drygt 12 minus.

    Även i maj 2017 satte visby ett nytt köldrekord med 7,8 minus.

    Som jag skrev igår visar även hela sveriges temperatur för december från smhi – att efter temperaturuppgången 1900 – 1930 – talet…har det inte blivit varmare.
    Många verkar tro att klimatuppvärmningen på norra hemisfären började 1940, 1961 eller 1979..men uppvärmningen var mycket kraftig decennierna före 1930.

    Det blev alltså snabbt varmare innan dom stora utsläppen av koldioxid.

    Kyla och köld är fortsatt hotet – titta hur enorma områden just nu täcker norra halvklotet – med temperaturer mellan minus 10 och minus 40…helt overkligt stora områden, nordamerika, sibirien och asien…det är ett gigantiskt köldklot vi lever på.

    Värmeuppgång är mänsklighetens minsta problem!
    Men – några har tjänat stort på att varna för värme..men ingen är väl så lättlurad..??

  5. Magnus blomgren

    Nr 1 Lars M
    Ja! Vilken utveckling europa genomgått efter lanseringen av Klimathotet.
    Sedan dess är våra makthavare folkets fiender.
    Den senaste tidens retorik från europeiska politiker riskerar att kasta oss in i ett nytt storkrig.

    I sverige är dom flesta pensionärer fattigpensionärer.
    I sverige har skolan, vården och omsorgen försämrats – vanliga skolungar far illa och vanligt folk har knappt råd att laga tänderna.

    Men klimater åtnjuter 100 – tals miljarder i slöseripengar.
    Våra makthavare säger att vi håller på att brinna upp och att klimatet skenar.

    Vem hade kunnat tro detta om europa?
    Vi var välutbildade och visste bättre, men lät det ändå hända.

  6. iah

    från christer kälds klimatvett kan man saxa följande om kina
    ”De nuvarande medeltemperaturerna i juli ligger på cirka 20–21 °C, men dessa uppskattas ligga över 26 °C mellan 8 500 och 4 200 år BP”

  7. foliehatt

    För ordningens skull –
    1) vi lever i en demokrati
    2) de som ha valts till att styra i olika länder, har fått sina mandat av befolkningen
    3) det finns mängder av olika individer och organisationer som aktivt försöker påverka de röstberättigade – inkluderande de som skriver på den här sidan.

    Är vi missnöjda med de styrandes beslut och inriktningar så får vi bilda opinion för att rösta bort dem och in med sådana vi tror kommer att fatta bättre beslut. Det går. Men det kräver arbete. De som måste övertygas om att politiken är i behov av förändring, är de med rösträtt. Politikerna kommer att följa.

    Vi har ett mycket talande exempel i SDs bärande fråga om invandrare. Där Sveriges officiella politiska hållning och agerande har svängt rejält på mycket kort tid.

    Vi som önskar detsamma vad gäller koldioxidpolitiken har ett liknande jobb att göra i den frågan som SD har gjort i invandrarfrågan. Bredda väljargruppen med samma åsikter vad gäller koldioxid som vi skriver om här, dagligen.

    Våra riksdagspolitiker har uppenbarligen gjort analysen att de fortfarande vinner fler röster på att vara koldioxidfobiker än det motsatta. De vill inte mista sina ”jobb”. Så fort det motsatta visar sig vara en framkomlig väg så kommer de att släppa koldioxiden och argumentera för att spendera skattepengarna på annat som kan generera röster.

    Det är vårt jobb – alla vi som inte tror på koldioxiden som mänsklighetens bane – att visa de som kandiderar till förtroendeposter att den vägen står öppen och bred.

  8. Tege Tornvall

    # 2. I egen sak rekommenderar jag också min senaste skrift, handboken ”Sol, moln och hav”. 36 sidor med referenser samt 46 klargörande bilder.
    Beställes på tege.tornvall@gmail.com.

  9. Ivar Andersson

    Under gårdagen publicerade professor Magnus Henrekson sin studie över fossilfria järnsvampsprojektet HYBRIT. Ett projekt drivet av SSAB men som pausats på grund av tveksamheter i lönsamhet och produktion. Erfarenheter de visar sig dela med det tyska ThyssenKrupp som även de övergivit planerna. Kvar finns endast det hårt pressade företaget Stegra med en osäker ägarbild.
    Ledarsidorna.se

  10. Magma

    # foliehatt 7
    👍🏻

  11. Tege Tornvall

    # 6. Kina är stort. Var i Kina? Jag tvivlar.

  12. Simon

    Henrik Jönssons nya:
    https://www.youtube.com/watch?v=GxRzjrWtHkU

    Som alltid mycket sevärt.

  13. Benny

    Såg i lokalblaskan att i Växjö har man haft 4 vita jular de senaste 20 åren och 2 med ett tunt ”täcke” av pudersnö och liknande är väl för övriga delar av södra Sverige även om en viss variation säkert finns? Och rikligt med snö var det bara den kalla och bitvis snörika vintern 2010! Att vi har mildväder nu beror väl på att det är kallt och högtryck i Nordamerika som pressar lågtrycken från Atlanten på en bana mot Norden?

  14. iah

    #11 tege
    nordöstra kina, men jag tror ju att det är bättre att läsa artikeln i klimatvett

  15. Lasse

    Affärsvärlden är den publikation som ivrigast för fram kritik mot åtgärder som görs i klimatets namn. De gör det till en resursfråga, dvs slöseri med pengar.
    Nu utvecklar de sina granskningar till företagens ledares utfall om de spelar med i klimatfrågan och minskar företagens ”klimatavtryck”.
    Egen vinning är inte helt oviktigt som styrmedel.
    VD är ju oftast inte naturvetare!
    https://www.affarsvarlden.se/artikel/hallbarhetsmal-ger-miljonbonusar-till-borstoppar-ett-byrakratiskt-monster?utm_source=Aff%C3%A4rsv%C3%A4rlden%20-%20NEW&utm_campaign=359547fece-EMAIL_CAMPAIGN_2025_12_12_05_26&utm_medium=email&utm_term=0_-359547fece-194446461&mc_cid=359547fece&mc_eid=44e800c10a

    Solen lyser med sin frånvaro men borde få större uppmärksamhet:
    https://wattsupwiththat.com/2025/12/12/astrophysicist-dr-willie-soon-challenges-the-climate-consensus-its-the-sun-not-co2/

  16. Finns ingen klimatkris

    #7 Foliehatt
    ”Är vi missnöjda med de styrandes beslut och inriktningar så får vi bilda opinion för att rösta bort dem och in med sådana vi tror kommer att fatta bättre beslut. Det går. Men det kräver arbete. De som måste övertygas om att politiken är i behov av förändring, är de med rösträtt. Politikerna kommer att följa.”

    Hur då eftersom vi har partival och personkryss kräver så många röster och partiet är ändå inte tvungna att följa resultatet.

  17. jax

    Här i norr (Luleå) har november också varit varm -5,5 i medel enligt Bohnsacks mätningar. Bara 83 år har varit varmare i november, de senaste dryga hundra åren.

  18. Klimatobservatör

    #8
    Tege, visst din bok är också mycket läsvärd. Beklagar att jag gömde ta med den i listan!

  19. foliehatt

    Finns ingen klimatkris, #16,
    Se SD för referens. Om de som inte gillar invandring har klarat av att få sin fråga hörd och mer än så, så kan även andra. Vi är många som anser koldioxidskräcken ologisk, fel, och att den är otroligt dyr då mycket av gemensamma pengar har slösats bort på en hitte-på-kamp. Det gäller att övertyga fler om att detta är galet. Och att låta våra politiska partier få veta om att vi finns så att fler som Ubbhultar’n kommer fram och kan påverka politiken i sina respektive partier – och även kan kryssas fram.

  20. Lasse

    #12 Henrik Jönsson ar gjort en ”Greta”
    Utmålar en tillbakagång till livet som förr som en fara för en klimatkatastrofal utveckling!
    Utmärkt som alltid!
    Dock helt utan naturvetenskap som bas!
    När får vi genom media reda på att solen har en betydande roll för vårt liv här på jorden och att den inte är den konstanta energikällan såsom sol- och moln-förnekarna hävdar!
    Vetenskapsakademin är inte på banan!

  21. jax

    #17 jag själv

    De varmaste novembermånaderna i Luleå har varit:
    1) 1949 2,8 grader
    2) 2000 2,5 grader
    3) 1929 2,3 grader
    De kallaste:
    1) 1927 -12,0 grader
    2) 1956 -11,2 grader
    3) 1980 -9,2 grader

  22. pekke

    Benny #13

    Här finns ett stapeldiagram om snö på juldagen sedan år 1900, scrolla ner något för att se det.
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/arstider/julvader

    Det har varit både till och från över landet på julen, mest snö 1981 och 2010.

  23. Magnus b. #5
    Men varför är du här nu när havssköldpaddorna har fullkomligt exploderat på västkusten, ut och fixa sköldpaddssoppa till julmiddan.
    https://www.dn.se/sverige/havsskoldpaddor-pa-vastkusten-fullkomligt-exploderat/
    ”I år har fyra fynd av havssköldpaddor på Västkusten rapporterats in. Det första var i maj utanför Tjörn. Övriga tre har alla kommit in under hösten: en levande och två döda.

    – Det har förekommit några rapporter sedan 2022. Men innan dess var det så vitt jag vet 100 år sedan man såg havssköldpadda i svenska vatten. Nu har det kommit flera rapporter på kort tid. Så det har ju fullkomligt exploderat, säger Marcus Stenegren, marinbiolog på Informationscentralen för Västerhavet.”

    ”Förmodligen har de själva simmat till Sverige, med lite skjuts av höststormar och havsströmmar, enligt Marcus Stenegren.”

  24. Berra

    energimyndigheten kommer tydligen att betala ut det ”villkorade stödet” till stegra innan årsskiftet…sedan har stegra 5 månader på sig att visa att de uppfyller kraven för att få stödet, annars kommer pengarna att krävas tillbaka…

    Då har vi ytterligare 390 000 000 skattepengar rakt ner i ett klimatskrisslukhålet…

    https://www.affarsvarlden.se/artikel/energimyndigheten-utbetalning-av-stodet-till-stegra-ar-planerad-nu-i-december

  25. Berra

    Man funderar ibland på hur företagsledningar kan kasta sig in i vansinnesprojekt som inte kommer att leda till något vettigt för företaget…nu visar det sig att det inte bara är för att få tillgång till bidrag och att få känna sig god på facebook…

    ”För anställda, styrelser och ledningsgrupper i Saab, Ericsson och Nordea är hållbarhet inte längre bara något som nämns i årsredovisningar och strategidokument.

    Numera är en del av deras ersättning direkt kopplad till att bolagen minskar sina koldioxidutsläpp och ökar andelen kvinnor i organisationen och på toppnivå.

    Om utfallen nås, handlar det i flera fall om miljonbelopp för toppcheferna.

    Flera OMXS30-bolag har numera liknande mål. Bakom utvecklingen ligger EU:s CSRD-regler….”

    Återigen eu som ligger bakom…vill nog inte veta hur mycket eu-projektet kostat Europas skattebetalare men många nollor är det…

  26. Ann lh

    ”We reject the disastrous ”climate change” and ”Net Zero” ideologies that have
    so greatly harmed Europe” …
    Var finner man dessa visdomsord?
    Jo, i National Security Strategy of the United States of America under Energy.
    Undrar just vad den så kallade vetenskapseliten i vetenskapsakademierna och Nobelstiftelsen har att säga om detta.
    Fortfarande lomhörda eller?
    I så fall bör de noga läsa igenom och ta sig en funderare över vad som står i denna rapport om Europa, EU och vår arma ”utveckling”, inte minst om det icke fria ordet, Exakt vad vi på KU försökt få gehör för under många långa år och vad Vice presidenten Vance hintade om tidigare i år.

  27. Finns ingen klimatkris

    #19 foliehatt
    ”Se SD för referens.”
    Är det Sverigedemokraterna du avser med SD? Om inte, vad avser du.

    Kan härleda till mitt inlägg, Det som hände bar i ett kommunval att en sjuksyster fick mest röster och gick om den person som stog på plats ett och därmed skulle bli ordförande. Partiet som var S struntade helt i valresultatet och personen hoppade av eller blev bortkopplad helt och hållet. Trots första plats enligt valresultatet så blev personen utan plats i kommunfullmäktige där S hade egen majoritet. Osäker på vad exakt som hände efter valet, vet dock att person ej var med i kommunfullmäktige och det var skriverier i den lokala tidningen. Förklaringen S gav var att partiet tillsätter efter eget huvud och valresultatet bara var rådgivande.
    Om nu detta har skett i riksdagen har jag inte kollat upp, men går det i kommunval så går det även i riksdagsvalet.

  28. foliehatt #19
    Jag tror att SD till stor del kan tacka Annie Lööf för sina framgångar, maken till politiskt magplask får man leta länge efter. C skulle bli näst största parti och hon själv skulle bli statsminister och vägen dit var att utse SD som huvudmotståndare. Det gick väl sådär, det kan inte uteslutas att man kan hitta nån närsynt SD-väljare som förväxlade valsedeln på valdagen och av misstag röstade på C. Hur kan det vara möjligt att politikerna själva inte förstår hur politiken fungerar? Inför valet kan man undra vad det är som dom gröna partierna är överens om, jag tor att det som förenar är att dom inte förstår frågan, men hur kan man utnyttja det?

  29. Magnus blomgren

    Nr 27 Finns ingen klimatkris
    Liknande demokratimisär skedde vid senaste valet i Norge – där vinnande parti lovade att vindkraften skulle bort från samernas område i ” fossen”.
    Vindparken var hårt kritiserad av både juridiska felaktigheter och stora störningar för renvandringen – direkt efter valvinsten meddelade dock partiet att vindprojektet blir kvar och att ytterligare vindparker skall byggas.
    Norrmännen fick både lång näsa och ett långfinger uppkört i ansiktet – demokratin fanns inte.

    Politikerföraktet har vuxit lavinartat i europa på senare år – just pga av politikernas kappvändande före och efter valet.

    Massor av människor känner sig blåsta på sin demokratiska rättighet.

    Så – det är svårt att säga om europa under 2000 – talet behållit positionen som varandes demokratiskt.

    Demokrati har blivit ytterligt relativt.

    Själv är jag socialdemokrat i ryggmärgen och i blodet, jämlikhet och solidaritet är fantastiskt – men sossarna har lämnat dessa prioriteringar långt bakom sig…annat syns nu viktigare för partiet.
    Jag finner det otroligt svårt att lita på någon som helst trovärdighet eller demokratisk kraft.
    Måtte samhällsklimatet vända och måtte ideologier och rakryggigheten återvända till vårat samhälle – utan dessa fundament blir vi bara en skränande flock idioter som längtar efter att stjäla och mörda.

    Världen idag – håller 100 – tals krig och europa kan stå på tur…inte är det folket eller deras demokrati som vill ha krig – det är politiker och makthavare som bejakar krigsretorik och fullblommandes galenskap.

    Demokrati är numera sällsyntare än härfåglar på svalbard.

  30. #29,

    De flesta riksdagspartier är mycket måna om att utåt säga de rätta flosklerna beträffande klimatet. Inte minst viktigt är det att stormedias journalister kan nicka instämmande. Annars så kan de råka ut för mediedrev. De vill inte bli kallade för ”klimatförnekare”, ”faktaförnekare” eller ”vetenskapsförnekare”. Retoriken har tyvärr blivit styrande även för det politiska innehållet. Journalistpartiet styr Sveriges klimat- och energipolitik. De får 10 miljarder per år till PS och många miljoner i presstöd vilket gör dem väldigt lyhörda och mäktiga i vårt land.

  31. Finns ingen klimatkris

    #29 Magnus Blomgren
    ”Demokrati är numera sällsyntare än härfåglar på svalbard.”
    Håller helt med här och undrar om inte rena personval och ett område för hela riksdagen skulle kunna ge denna demokrati vi saknar. Låt alla som vill ställa upp till riksdagsvalet göra det efter att ha anmält sig och presenterat sin politik. På valdagen väljer alla minst fem men max tio personer från en lista där alla anmälda återfinns. Sedan bestämmer antalet kryss vilka som blir tillsatta. Om det finns fler personer med samma antal kryss än det finns platser kvar avgör slumpen vilka som får platserna.
    Tror och hoppas att våra politiker då skulle sköta sig bättre eftersom en person som har ljugit för sina väljare inte får röster nästa val. Självsanering helt enkelt, då inga förmåner blir kvar efter en period utan du får en del förmåner först efter två perioder.
    På samma sätt går att göra i såväl kommun som regionsval.

  32. Berra

    Angående SD:s väljarstöd så gjorde det nog även mycket när reinfeldt gick ut med att moderaterna valde att samarbeta med mp för att straffa SD-väljarna…

  33. Ingemar N. #30
    Det går att göra alla frågor om klimat och energi till en plånboksfråga, sluta upp med grönt svammel, kontra alltid med frågor om vad det kostar, hur ska det finansieras och vilka ska betala kalaset. Tjata, tjata, tjata.

  34. Ann lh

    # 30 Ingemar N., nu när USA ser till att EF oskadliggörs, tillämpar slagordet Drill, Baby drill, stödjer sig på den vetenskap som säger att fysiken demonstrerar att högre halter av CO2 i atmosfären inte kan förorsaka skadlig uppvärmning, extremväder eller annat elände (Happer o Lindzen) är det väl dags att stödja ”förnekarna” och likt J. Clauser komma ut som stolta realister.

  35. Gunnar Juliusson

    Kanadas premiärminister Mark Carney spolar klimatpolitiken och öppnar för mer energi. Dramatisk förändring jmf med tidigare PM Justin Trudeau. Nu väntar vi bara på om detta kan få spridningseffekter i Europa. Tänk om Merz skulle hänga på.

    https://www.ft.com/content/e5a0fe37-4d36-489b-95ce-9467ed02efe8

  36. Rossmore

    Solen skiner alltid men inte alltid överallt. I vissa delar av världen lyser den inte alls i flera veckor. I Stockholm har den lyst/synts mindre än en timme i december. Själv såg jag den under ca 10 minuter igår. Ganska fattigt med solljus i övriga landet också.

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inte-ens-en-timme-solljus-i-stockholm-i-december

    Riktigt avundsjuk på de bilder från alpin skidåkning som visades tidigare idag. Klarblått, gnistrande snö.

  37. Tege Tornvall

    # 31. Tack och farväl till partier och partipolitik, helt enkelt. Inte så dumt. Envar får svara för sig själv. Det sätter sakfrågor i centrum. Nu avgör nomineringen av partikandidater valen – utan väljarinflytande. Vi kan bara rösta på dem som nominerats. Demokratins elefantfotstora akilleshäl.

  38. Rossmore #36
    Mörker och elände, men om en vecka vänder det så sakteliga.
    Då i vårt mörka hus…
    0,26 MW klockan 1800!

  39. #Magnus blomgren 5#

    ”Vem hade kunnat tro detta om europa?
    Vi var välutbildade och visste bättre, men lät det ändå hända.”

    Jag har en teori om varför klimatalarmismen fått en så stark ställning i Europa. Min förklaring är att de flesta människor har instinktivt behov av en religion. Nu när kristendomen nästan försvunnit söker man sig till sekulära religioner, varav klimatalarmismen blivit dominerande. Den har alla kännetecken som utmärker religioner.

    Sommaren 2023 sålde jag ett hus till en djupt troende muslim. Han var ingenjör och arbetade som inköpare av tungt materiel till SNCF, de franska statsjärnvägarna. Vi arbetade nära tillsammans under nästan tre veckor, bl.a åt vi lunch hemma hos honom.

    Jag passade på att fråga hur han såg på klimatavregleringen, som det numera heter i Frankrike och vad islam ansåg dårom. Mannen såg frågande ut och förstod knappast vad jag menade. Han var totalt ointresserad av klimatet. Och varför skulle en muslim vara klimathotstroende? Han har ju redan en religion.

    Med det sagt, vill jag understryka att själv är jag ateist, en absolut sådan. Däremot tror jag att det är bäst för ett land som helhet att en stor del av befolkningen tillhör en mild religion. Då finns inget behov av sekulära religioner.

  40. Claes-Erik Simonsbacka

    The New Power Rules Driving Europe’s Battery Storage Boom
    Av Rystad Energy – 13 dec 2025

    Utdrag översatt till svenska:
    Ekonomin för batterilagringssystem (BESS) i Europa ser mycket ljusare ut efter förändringarna i Europeiska unionens (EU) elprissättningsstruktur i oktober, där flera länder erbjuder potential för att BESS-vinsterna kan öka med mer än 15 %, enligt en analys från Rystad Energy. Det nya EU-systemet fastställer elpriserna var 15:e minut, snarare än varje timme, vilket ger BESS-operatörer fler möjligheter att köpa el när den är billig och sälja den när priserna stiger. Sedan det nya systemet implementerades har arbitragepotentialen ökat med i genomsnitt 14 % på de europeiska elmarknaderna. Vissa länder, som Österrike och Slovakien, såg vinster på över 20 %, medan andra, inklusive Portugal, Norge och Sverige, endast upplevde mindre förbättringar. Om ett batteri tjänar cirka 20 % mer varje år på grund av dessa prissvängningar, kan dess totala avkastning på investeringen öka med cirka 3 % under 20 år.

    Traditionellt sett har EU:s elpriser satts varje timme. Men när marknaderna går från timvisa till 15-minuters handelsintervall, så kallade 15-minuters marknadstidsenheter (MTU), uppstår nya möjligheter att generera intäkter. I oktober, när Europas dagen-före-elmarknad skiftade från timvisa till 15-minuters MTU, möjliggjorde det energihandel på en kvarttimme, vilket visade sig vara mycket mer lönsamt än att handla över en hel timme. I Litauen gav till exempel en överföring av energi över 15 minuter cirka 263 dollar per megawattimme (MWh), 14 % mer än timvis handel. I Tyskland var kvarttimmarsarbitrage 16 % mer lönsamt än timvis arbitrage.

    I länder med mindre flexibilitet i elproduktion och konsumtion kan en hög andel intermittent förnybar energi orsaka stora prissvängningar. Snabba förändringar i vind- eller solproduktion innebär att elpriserna kan förändras märkbart även inom en enda timme. Kortare handelsintervall på 15 minuter fångar upp dessa snabba förändringar, vilket skapar fler möjligheter till flexibla tillgångar. Däremot är priserna mer stabila över en timme på platser med flexibel elförsörjning, såsom Norge med vattenkraft och Portugal med vattenkraft och gas. Som ett resultat är skillnaden mellan vinster från 15-minuters- och timhandel mycket mindre.

    https://oilprice.com/Energy/Energy-General/The-New-Power-Rules-Driving-Europes-Battery-Storage-Boom.html

    Mvh,

  41. Sten Kaijser

    Hej Lars M,
    du har som alltid intressanta idéer. Jag tror att ”vi” gärna vill vara lite bättre än
    … vad? andra? Människor, särskilt unga, vill göra skillnad!

    Ditt begrepp — sekulär religion passar bra in i det sammanhanget.

  42. Magnus blomgren

    Nr 23 Håkan bergman
    Det är nästan märkligt med havet detta år.
    Runt kusterna av Nordsjön har ett flertal riktiga djuphavsvarelser strandat och spolats upp.
    Bl a flera riktiga djupvattenvalar och dito bläckfiskar.
    Är det kaoset från Nordsjöns stora vindkraftsparker som skriker ut sitt gnissel, tränger dessa frekvenser djupt ner i omgivande hav?

    Själv noterade jag årets overkligt klara havsvatten – där jag såg bottnen från mina klippfiskeplatser, som inte varit möjligt tidigare på mina 50 år.

    Ingen värme fanns att rapportera från djuphavet, i år heller.
    Men kanske skiften i havsströmmar – det där med ” freshening ” som oceanograferna talat om sedan förra året?
    Dom – har noterat flera områden i Atlanten med klarare och kallare vatten på djupet, ända nere mot Karibien och Saragassohavet och norrut.
    Havet har inte varit varken tråkigt eller alarmistiskt dessa 2 senaste år – tångexplosion, musseldito, massor av tonfisk och några stora hajar.

    Själv har jag fiskat och saltat in sill och långa till julen, snart stundar mörkrets stora matfest och butikerna och restaurangerna i grebbestad och fjällbacka har julpyntat medans vindarna och mörkret tävlar om herraväldet…det är mysigt och vilt.

    Men – nu skall jag ladda mitt batteri med Nobelkoncert på svt play och whisky – sonen köpte mig en fantastisk Arran, singel malt scotch när jag fyllde år…djup, rund, fyllig smak.
    Så dags att dämpa ljuset och skruva upp volymen.

  43. tty

    #6,11,14

    Uppgifterna kan mycket väl vara riktiga. Klimatet i Kina sommartid styrs mycket starkt av hur långt norrut monsunen når vilket innebär stora temperatursvängningar. Uppgiften kommer ytterst från den här artikeln som bygger på GDGT-proxyn:

    https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0012821X1830222X

    Jag är inte helt bekant med den holocena klimatutvecklingen i Kina, men data från den förra mellanistiden som jag känner till bättre visar på liknande temperaturer långt högre än de nutida (typ 4-8 grader) i mellersta och norra Kina.

  44. tty

    #39

    ”Jag har en teori om varför klimatalarmismen fått en så stark ställning i Europa. Min förklaring är att de flesta människor har instinktivt behov av en religion. Nu när kristendomen nästan försvunnit söker man sig till sekulära religioner, varav klimatalarmismen blivit dominerande. Den har alla kännetecken som utmärker religioner.”

    Mycket troligt. I USA där kristendomen fortfarande har en starkare ställning är klimatreligionen betydligt svagare, men starkast i de mest sekulariserade delarna (läs Kalifornien).

  45. #Sten Kaijser 41#

    Tack för dina vänliga ord !

    Jo, godhetssignalering kan nog bidraga till klimatalarmismen. Missa inte dagens Henrik Jönsson.

    Som jag skrev igår, de franska bönderna protesterar. Det handlar främst om EU:s planerade avtal med Mercosur och nödslakt av nötboskap som drabbas av en epizooti, dermatose nodulaire. Endast nötboskap kan drabbas. Och det är inte bara de smittade djuren som nödslaktas utan också alla besättningar inom en vid omkrets.

    Polisen, på politikernas order går fram väldigt hårdhänt, i skarp kontrast till hur ekoterrorister eller gängbrottslingar behandlas. Det var likadant under de Gula Västarnas protester. Bland oss Gula Västar blev det 43 utskjutna ögon medan ungdomar från förorterna släpptes in på nätterna i städerna för att plundra affärrerna utan konsekvenser för plundrarna.

    https://www.youtube.com/watch?v=XlXKu7DB6JY

  46. #tty 44#

    Om tty instämmer i min teori om sambandet mellan avsaknad av traditionell religion i Europa och tillkomsten av sekulära religioner, har jag nog inte fel. Tack !

  47. Lars M och tty,

    Behov av religion som förklaring på varför folk tror på klimatalarmismen?

    Ursäkta men jag tror inte riktigt på den förklaringen. Homo Sapiens verkar vara unik i det avseendet att alla arkeologiska fyndigheter tyder på att människan använt sin stora hjärna för att skapa fantasifoster i naturen, gudar, förfäder och annat som kan skapa en mening i livet till både glädje och sorg. Vår hjärna är både människans skarpa redskap och vår olycka ibland.

    Låt oss använda hjärnan för att skilja mellan fakta och fantasi. Och för att, när fantasin hotar att dra med oss in i olyckan, tänka kritiskt. Stämmer det här verkligen?

    Nej, det klimatalarmistiska troendet är nog en mix av auktoritetstro och önsketänkande. En brist på kritiskt tänkande.

  48. Ingemar N. #47
    Nej jag tror det är gemenskapen som lockar, visst det kan vara en religion men det går lika bra med nån riktigt komplex fråga som bara några få i gemenskapen någotsånär begriper, alla är fria att tro på sitt sätt och ingen riskerar att få sin tro ifrågasatt så länge den håller sig inom det breda narrativet.

  49. Sten Kaijser

    ”Föregående talare”, (Lars M, tty, Ingemar N, Håkan B), som jag skrev i min första kommentar, en intressant idé. Jag tror att vi alla har rätt, men en sak sticker ut — de som har en fast ”religiös tro” är mer motståndskraftiga mot sekulär tro.

  50. #Ingemar Nordin 47 och Håkan Bergman 48#

    Jag kan inte se att ni säger något annat än vad jag hävdar, men med andra ord. Jovisst, auktoritetstro och gemenskap ingår i klimatalarmismen, men så vad?

    tty’s exempel USA är empiriskt och i stor skala. Därmed starkt. I ”fly-over country” är den kristna religionen stark och klimatalarmismen svag. Här i Frankrike är det likadant. De mest extrema klimatalarmisterna och balkongekologerna bor i storstäderna där katolicismen är svag. Motsatsen råder på landet.

  51. Magma

    Intressanta diskussioner – själv brukar jag prata om konformitet, eller på tydligare svenska grupptänkande, som en rimlig förklaring till både religiositet och den typ av ”folkrörelse” som klimatalarmismen är ett tydligt tecken på.
    Människan är på gott och ont en social varelse på ungefär samma sätt som hunden, eller om vi skall prata om ursprung vargen, eller schimpansen.
    Alla sociala varelser känner trygghet i flocken eftersom flocken och dess värderingar står för gemenskap och överlevnad i en ”kaotisk” omvärld, varvid de försvarar gruppen både fysiskt och emotionellt … strävan efter enighet leder till att kritiskt tänkande undertrycks och att medlemmarna självcensurerar sig och avfärdar utomstående perspektiv …
    Enda sättet att nå en flockmedlem och att bryta upp gruppen är att få dem att inse att ”alfa”-hanen, -honan eller -paret är kurrupt och använder gruppen för egen vinning… och är man då en given ”följare” så söker man sig ganska snart till en annan grupp med liknande värderingar …

  52. Ivar Andersson

    #39 Lars M
    Jag har länge använt ordet klimathotsreligiös eftersom de tror blint på klimathotet lanserat av FN/IPCC. De klimathotsreligiösa är en sekt som bekämpar Satan/koldioxid och fördömer de icke-troende.

  53. foliehatt

    Ann-Charlotte Marteus sågar Vattenfalls vindkraftsreklam och annat, med fotknölarna. Lustmord.

    https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/din-elrakning-gar-till–samuel-l-jacksons-chips/

  54. Adepten

    # 47 Ingemar Nordin

    Håller med. Klimatalarmism är inte en ersättning för religion, men den antar religiösa former när ett diffust hot kombineras med auktoritetstro, institutionell låsning och moralisk identitet.
    Då ersätts osäkerhet med visshet, metod med konsensus och kritik med misstänkliggörande.
    Klimatvetenskapen identifierade fysiska samband, men institutioner, intressen och en rädsloförstärkande medielogik formade dem till ett domedagsbudskap.
    Det som driver detta är inte okunskap, utan välkända psykologiska och organisatoriska mekanismer, i forskningen ofta beskrivna som chronic threat cognition, där förmågan till kontinuerlig kritisk prövning gradvis försvagas.

  55. Magnus blomgren

    Angående klimatsekten och religionen:
    Endast 5% röstar på klimatpartiet.

    Så – mest är klimatreligionen en maktfaktor och ett styrmedel.

    Se på svenska kyrkan, där handlar det ju ändå om Gud.
    Många svenskar, långt fler än 5% betalar t o m skatt dit varje år.

    Skulle någon tro på spöken så riskerar den personen att bli utskrattad – men i predikstolen år 2025 pratar och hyllar prästen Gud.

    Människan är ett flockdjur. Dock ser antagligen många läsare på klimatupplysningen sig nog stå på egna ben och med en egen tankevärld…många av oss är förmodligen egensinniga, nyfikna, vetgiriga – till synes har många av oss trots det…lyckats väl inom avancerade vetenskaper – Det går att gå en egen väg om man förstår vikten av det sociala samspelet.

    Gå aldrig på en middag som ni sett fram emot, om ni tänkt att nämna klimatet.
    För klimatet har via stenhård marknadsföring och ren propaganda gett samhället en känslomässig bomb.
    T o m barnen i skolan tvingades till att matas med ” det farliga klimatet ”.
    Vi ser idag en rejäl övervikt kvinnor som oroar sig för klimatet, sällan har dom rädda själva haft tid eller lust att sätta sig in i klimatkunskaperna.

    Tillhörighet och makt är naturligtvis gångbart för ett flockdjur – och oftast blir maktspelet ett självspelande piano..oftast vinner där dom hänsynslösa.
    Jag finner det anmärkningsvärt att folken i Eu låter klimatfrågan knäcka deras sociala trygghet och deras säkerhet.
    Kanske är vi passiviserade av den moderna lättjan och kanske därmed initiativlösa.

    Som det är nu ser det ut att sluta med nationalism och kravaller – politikerföraktet blommar och även mindre grupper kan bli starka i en passiv samhällsmiljö.

    I sverige ser vi dom gängkriminella ta över företag och nästla sig in i skola, vård och omsorg – det har gått fort.. allt medans våra myndigheter och makthavare ägnat tid åt klimathotet..istället.

    Skall något ändras i samhällets syn på klimathotet.. så kommer starka strukturer att behöva raseras och nya att byggas.
    Klimathotet byggdes upp snabbt med det klassiska hotet om undergången.
    Nu måste antagligen ett annan hot om undergång ersätta klimatundergången.. Kanske blir det..hotet om samhällets undergång som ersätter?

  56. Jonas W

    #39 Lars M

    tror det finns en sak till. När EU bildades letade man nog efter ”okontroversiella” frågor där man kunde samarbeta gränsöverskridande.

    Sommartid var väl en sak. Euron en annan. Men jag tror att ”klimatet” blev en nyckefråga.
    Eftersom ”klimatsamarbetet” skulle genomsyras av enighet och att man jobbade mot samma mål … så blev nog kritik och ifrågasättande väldigt ovälkommet.

  57. foliehatt

    Magnus blomgren, #55,
    Jo, gå på middagar och annat och argumentera mot tokigheterna. Du själv har ju väldigt bra argument med variationen i solinstrålning.
    Arbetar vi inte för förändring av de klimathotstroendes åsikter så kanske de aldrig förändras.

  58. Magnus blomgren

    Nr57 foliehatt.
    Inte på goda middagar – men i andra sammanslutningar brukar jag hellre visa SMHI:s långa mätserie.
    Som senast förra veckan på ett Cafe i grebbestad ” sjögrens i backen”…några i gruppen där talade om dom milda jularna numera..dom blev nästan chockade när SMHI visade att den uppgången skedde 1900 – 1930..därefter har temperaturen varit helt stabil för december.

    Förra veckan gjorde jag samma med en krönikör i aftonbladet – blev där helt tyst dock…

  59. foliehatt

    Magnus, #58,
    ja – de som har sin utkomst från klimathotsnarrativet ska vi inte förvänta oss så mycket i debattväg ifrån. Men, de håller alla sina fuktiga fingrar i luften för att när det slår över vara de första att häckla Gretianerna för deras ovetenskapliga hållning i frågan.

    Vi har sett liknande 180⁰-svängningar i Northvolthärvan. Fermentablåsningen för flera decennier sedan var en annan sådan. När bubblan har punkterats så går det inte längre att finna någon reporter som någon gång skulle ha skrivit något positivt om den….

  60. Sigge

    Magnus Blomgren #58

    Jag förstår att folk blev chockade av att höra att det var lika vanligt med gröna jular 1900-1930 som det är nu. För det påståendet är inte sant.

    Jular helt utan snö
    1900-1930 var det 12 helt gröna jular under 31 år i Stockholm
    1994-2024 var det 17 helt gröna jular under 31 år i Stockholm

    Jular med mer än 10 cm snö
    1900-1930 var det 10 snöiga jular under 31 år i Stockholm
    1994-2024 var det 5 snöiga jular under 31 år i Stockholm

    Den senaste julen då det var mer än 10 cm snö i Stockholm var 2012.

  61. Finns ingen klimatkris

    #60 Sigge
    ”Jag förstår att folk blev chockade av att höra att det var lika vanligt med gröna jular 1900-1930 som det är nu. För det påståendet är inte sant.”
    Så du anser att Stockholm är hela Sverige och det som händer i just Stockholm gäller hela Sverige?

    Du verkar också ifrågasätta SMHI? Gäller det allt som SMHI presenterar eller bara utvalda delar som inte stämmer med ditt narrativ?

    Givetvis vet jag att du inte anser det, men med tanke på hur och vad du skrev till Magnus Blomgren, så är det en slutsats som kan dras. Dessutom kan ditt val av ort klassas som cherrypicking, vilket du har varit väldigt snabb om att påpeka i andra trådar.

  62. Gunnar Strandell

    Att tro på klimathotet ger också goda möjligheter att göra saker som får en att må bra. Allt från att betala för klimatkompensation till att lasta tvättmaskinen full och inte köra den eller dammsugaren för ofta.

    Det skänker mening och lycka till livet och åt politiken samtidigt som det kan ge bonus i lönekuvertet. Klart att juridiken slår vakt om beteenden som andra tycker är brottsliga.

    Tyvärr har jag inte lyckats hitta Vattenfalls sjögräschips i den lokala affären, men det kommer kanske?

  63. foliehatt

    Sigge, #60,
    Här är SMHIs data över vita jular sedan förra sekelskiftet.
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/arstider/julvader
    Stora variationer mellan år . ingen tydlig trend.

    2010 står ut som ett unikum.

  64. Sigge

    Finns ingen klimatkris #61

    Det är SMHI:s statistik som jag läst. Jag ifrågasätter inte deras statistik.

    För orter som Stockholm, Linköping och Karlstad märks det mycket att klimatet blivit varmare om man begränsar sig till snöläget vid jul. I Södra Sverige som Lund och Visby märks det inte någon skillnad då det är enstaka år som det varit snö. I Norrland som Östersund och Haparanda märks det heller inte så mycket för det är bara enstaka år som inte haft snö.

  65. Magnus blomgren

    Nr 60 Sigge
    He,he – du är dig lik, min kommentar handlade inte om gröna jular överhuvudtaget och särskilt inte i stockholm.
    Min kommentar – och smhi:s temperaturserie 1860 – 2024 – handlade om Temperatur för December.

    Decembers temperaturuppgång skedde 1900 – 1930 – talet, därefter har dom inte blivit varmare.

    Men funderar du på gröna jular så hade vi på västkusten den längsta serien utan snö under 1900 – talets första decennium.

    Men – jag vet en sak om stockholmsområdet 2025 , det var ovanligt tidig pimpelpremiär för fanatikerna i november 2025.

    Men gröna jular eller inte är ett dåligt mått på klimat, titta på temperatur istället och använd smhi:s mätserie.
    Vill du vidga vyerna från december eller julafton till hela vinterns temperatur, så blir det precis lika tydligt att våra vintrars temperaturuppgång var 1900 – 1930 – talet..därefter föll vintertemperaturerna kraftigt 1940 – 1980..det blev då nästan lika kallt som på Lilla Istiden.
    Tycker du då att det är relevant att börja mäta vårat klimat från 1940? 1961? 1979?.

    Näää, gör som smhi – börja från 1860 – även om hela klimathotet då faller platt.

    Du kan också läsa smhi:s klimatrapport ” klimatobservationer i sverige 1860 – 2021″ om du vill veta när det blev varmare och kallare och varmare igen..i sverige.

    Du kan även läsa Lennart Bengtssons kommentar förra veckan, där han påtalade att vi inte vet varför det blev kraftigt varmare 1900 – 1930 – talet.

    Problemet med den stora värmeuppgången 1900 – 1930 – talet är att det var medans koldioxidnivåerna låg runt 300ppm.

    Solinstrålningen har vi däremot mätt i stockholm sedan 1922 – och den visar exakt korrelation med temperaturutvecklingen 1922 – 2022, visst är det märkligt..

  66. Magma

    # Sigge 60
    Även om det du beskriver inte är Klimat utan väder i Tokholm så skall väl ändå inte väder i Tokholm jämföras med väder i Grebbestad … om det nu var det som SMHI påvisat …

  67. #Jonas W 56#

    Jag påstår inte att frånvaron av religion i Europa är den enda orsaken till uppkomsten av klimatreligionen. Däremot är det grunden för att sekulära religioner ska kunna blomstra.

    Jag är övertygad att den dag majoriteten av européerna är muslimer upphör
    klimatalarmismen här också.

  68. tty

    #60

    Om man inte är stockholmsfixerad:

    1900-1930 Tre år av 31 med vit jul i hela Sverige 1915, 1919 och 1923

    1994-2024 Fyra år av 31 med vit jul i hela Sverige 1995, 2001, 2009 och 2010

    Däremellan hände det bara 1969 och 1980.

    Längsta uppehållet var alltså 1924-1968, och 2009-2010 år enda gången sedan 1900 det hänt två år i rad.

    https://www.smhi.se/blogg/blogg/2024-12-17-mild-gubbvecka-i-sydsverige-borgar-for-gron-jul-i-soder

  69. Sigge

    Magnus Blomgren #65

    Du ska inte påstå att SMHI:s statistik stödjer det du påstår. Det var några år på 1930-talet som var varma. Men de senaste 10 åren så har vintrarna i medeltal varit nästan en grad varmare än än medeltalet för de varma vintrarna på 1930-talet.

    Det varmaste året hittills i Sverige var 2020 följt av 2014 och 2024 och först på fjärde plats kommer ett år från 1930-talet och det var 1934.

    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/temperatur

  70. Magnus blomgren

    Nr 69 Sigge
    Jo – smhi:s mätserie visar en exakt utveckling för våra vintrar:
    1880 – 1930 – talet steg vintertemperaturen med 3 grader.
    1900 – 1930 – talet med drygt 2 grader.

    Men det du förmodligen blundar för – är att våran vintertemperatur 1940 – 1980 sjönk så kraftigt ATT FRAM TILL 1980 – TALET BLEV DET SÅ AKUT ATT VI DÅ HADE MÄTSERIEN 1860 – 2024 KALLASTE VINTRAR.

    Det är uppenbart att du och alarmisterna inte begripigt utvecklingen för våra Vintrar I Sverige. Kallaste var inte 1800 – talet utan 1980 – talet.

    Temperaturuppgången var 1860 – 1930 och då framförallt 1900 – 1930 – talet, alltså medans koldioxiden låg runt 300ppm.

    Sedan skall du komma ihåg att vi under tiden 1860 – 2024 har vi haft en stor påverkan från stadstillväxt med efterföljande UHI..vilket påverkar vinter och nattemperaturer uppåt.

    Så – när alarmister använder 1940, 1961 eller 1979 – så blir det bara rappakalja, gällande klimat.

    Dessutom tror många alarmister att Sverige har ett lokalt klimat, bortkopplat från Atlanten, Europa och Arktis – men Vi hänger ihop!

    Sedan räcker det långt med att bara titta ut genom fönstret – det är fortfarande 2025 risk för snö och kyla på jul och nyårsledigheten…vilket följs intensivt i media…det är med andra ord inte mycket till uppvärmning vi pratar om 1860 – 2025.

    Kallaste vinterperioden 1860 – 1980 – talet var alltså 1980 – talet.
    Varmaste sommartemperaturerna uppmättes 1938 och 1947.
    Dom värsta torkåren var på 1860 talet och första halvan av 1900 – talet.

    Vårat väder är förvånandsvärt stabilt även vid en klimatvariation på 1 – 2 grader!

    Att alarmisterna påstår att det var värre förr – visar tyvärr hur lite dom vet om vårat klimat.

    Och framförallt kan man gällande vintrar se dom otroligt tvära kasten i vintertemperatur för vintrarna 1860 – 1900, då var det extremt varierande, ibland iskalla vintrar och ibland precis lika varma som på 2000 – talet.

    Så ta bara en titt på SMHI:s faktiska mätningar 1860 – 2024, det är då mycket enkelt att se utvecklingen för väder och klimat.

    Men jag minns fortfarande din å min debatt om ökad brandrisk och försäkringsbolag och statistik…du är väldigt envis även i uppenbara frågor..så även med faktumet – att sveriges stora vintertemperaturuppgång skedde redan 1900 – 1930.

    Men du och jag växte antagligen upp med vintrarna 1940 – 1980 och fick då uppleva Lilla Istdens återkomst….därför är det lätt att TRO på pratet om att vintrarna blivit väldigt varma nu – men det är bara prat.

  71. Magnus blomgren

    Nr 69 Sigge
    Eftersom jag har svårt att skriva kort, så kommer här en kort variant.

    Är du medveten om att den svenska medeltemperaturen för Vintern föll med hela 3 grader mellan 1930 – talet och 1980 – talet?

    Faktum är att knappt Lennart Bengtsson känner till detta, trots att han vet bäst.
    Men Smhi har mätt detta vid sina 35 mätstationer.

  72. Sigge

    Magnus Blomgren #70

    Vi kommer ändå inte ifrån att vintertemperaturen nu är en grad varmare än de varma vintrarna på 30-talet.

    Om vi jämför helårsstatistik så har 2010-talet varit varmast, följt av 2000-talet 1990-talet och först på fjärde plats 1930-talet.

    Troligen kommer det här årtiondet att bli varmare än 2010-talet.

  73. Ivar Andersson

    Sigge
    tty visar att det blivit vanligare med vita jular i modern tid. Så du ägnar dig åt körsbärsplockning för att styrka ditt påstående.

  74. Magnus blomgren

    Nr 72 Sigge
    Nej – vintrarna är inte 1 grad varmare Nu än på 1930 – talet, du missar antagligen att Smhi på vänsteraxeln använder 2 grader.
    Om du läser kurvan ordentligt så ser du att på 1930 – talet var det 2,5 grader varmare än referensvärdet och fram till senast uppmätta vinterperiod har vi Nu likvärdig uppvärmning.

    Och jämför du då med smhi:s mätningar för solinstrålning – så ser du att sedan dessa mätningar påbörjades på 1980 – talet, så har solinstrålningen ökat drygt 10%….vilket borde ha gett oss en högre vintertemperatur än vi ser idag 2025.

    Enligt utvecklingen för våra vintrtemperaturer 1860 – 2025 så förefaller ökningen av koldioxid sakna betydelse.
    Solinstrålning är istället den helt dominerande och påvisade orsaken.

  75. Sigge

    Ivar Andersson #73

    Det är inte jag som ägnar mig åt körsbärsplockning, det är tty.

    Magnus Blomgren #74
    Jag jämförde tabellvärdena. Det glidande medelvärdet numera är c:a -2,9 grader och under 30-talet var det c:a -3,8 grader. En skillnad på 0,9 grader.

  76. Ivar Andersson

    Sigge
    Redovisa hur du kom fram till din slutsats. Vilket underlag har du använt?

  77. Märklig elmarknad vi har just nu, vind och vatten går som tåget och vi har klarat oss bra med bara fyra reaktorer sen slutet av förra veckan. Nyss, 17.30 kom Forsmark 1 igång efter årets revision, Forsmark 1 är igång igen, innan helgen tog man ner O3 till noll antagligen för att man måste ge plats i nätet för att kunna köra igång F1 och se att den fungerar som tänkt. Men det är gott att ha sex reaktorer igång inför resten av ”vintern”.

  78. Berra

    Pettersson skriver på sin blogg om CO2-utsläpp per capita…

    Tämligen säker på att något liknande inte kommer att skrivas på dn:s klimatsida…

    Näst lägst i Europa men ändå ska vi gå före och späka oss mest…

    https://petterssonsblogg.se/2025/12/15/koldioxidutslapp-per-capita-i-europa/

  79. Magnus blomgren

    Nr 75 Sigge
    Varför använder du inte Smhi:s eget beräknade, glidande 10 årsmedelvärde?
    Varför uppfinner du ett eget, helt utan att förklara vilka värden du räknat med?
    Smhi:s glidande 10 års medelvärde används för att beskriva klimatvariation för långa tider, som mätdata 1860 – 2024.
    Skall du räkna på och jämföra olika decennier eller olika, enskilda år – så faller hela iden med att kalla det klimat.
    Vad är din egen teori kring skenande vintertemperaturer för perioden 1860 – 1930, dvs säga medans koldioxiden höll sig kring 300ppm?
    Vad är din teori kring den kraftiga temperatursänkningen med 3 grader celsius för vintertemperaturen 1930 – tal till 1980 – tal.?

    Sedan teknikutvecklingen med avgasrening slog igenom har vi lyckats minska svavelutsläppen med 90% sedan 1990 och under samma tid har solinstrålningen ökat med 10% – vilket vetenskapen är överens om som kraftigt temperaturdrivande – Det är observerade, uppmätta värden.
    Vad är dina tankar angående observerad ökning av solinstrålning och högre vintertemperatur?

  80. Christian H

    #15 Lasse

    I länken från Affärsvärlden som Lasse bifogade, framgår det att många personer i ledande ställning får hutlösa bonusar om industrin de är anställda i uppfyller uppställda klimatrelaterade mål. Bonusen baseras inte på hur väl de ser till att ekonomiskt styra företaget till aktieägarnas fromma, utan det är beredvilligheten att underordna sig flummiga klimatalarmistiska mål som här belönas. Det är stora pengar det handlar om, således belönades ABB:s förre VD Björn Rosengren med 17000 prestationsaktier till ett värde av 23 miljoner för sina klimatinsatser under åren 2022 och 2023. En lång rad av övriga makthavare inom industrin har fått liknande ersättningar, se länken som #Lasse bifogade. Dessa skrupelfria chefspersoner har alltså ett starkt personligt ekonomiskt incitament att lyda politiska klimatalarmistiska påbud ovanifrån, vilket absolut måste uppmärksammas. Det är i sanning en stor skandal att sådant beteende tillåts, när det istället borde beivras och leda till avsked.

  81. I Frankrike fortsätter böndernas protester mot nödslaktningen av nötboskap med oförminskad styrka. De har stöd från en stor del av befolkningen, men inte från politiker och myndigheter. Inte heller från journalisterna på de statliga TV-och radiokanalerna, vilka mest gör sig roliga över de lågpannade jordbrukarna.

    För några dagar sedan publicerades en delvis IA-framställd musikvideo till böndernas stöd. Den har sammanlagt visats miljontals gånger på olika sociala nätverk. Lite sentimental, men jag länkar eftersom den blivit så stor här. Klippet är från YouTube så det bör gå att få svensk undertext.

    https://www.youtube.com/watch?v=_inLmHhyS3s&list=RD_inLmHhyS3s&start_radio=1

  82. Berra

    #82 Lars Mellblom:

    Gick att få till svensk översättning men den var sådär men budskapet framgick…

    Hoppas att de orkar med att protestera vidare tills polletten trillar ner för politikerna…vilket jag hoppas den gör tillslut…

  83. #Berra 82#

    Sorry, jag borde ha rekommenderat att översätta till engelska. Det brukar bli mycket bättre än till svenska.

  84. Tege Tornvall

    # 81. ça, c’est la triste vérité, bientôt chez nous aussi. Des cons!!!

    Salutations amicales!

  85. #Tege Tornvall 84#

    Tout le monde n’est pas un con! I går visade en känd mästerkock, Franck Puletat, sin solidaritet med bönderna genom att åka ut till en plats där protesterna pågick och där laga en måltid åt dem. Det var en nyhet som fick stor uppmärksamhet och uppskattning i matlandet Frankrike.

    https://www.bvoltaire.fr/franck-puletat-un-chef-etoile-au-service-des-paysans/
    _______________________________________________________________________

  86. Finns ingen klimatkris

    Ramlade över en väldigt intressant Youtubevideo om klimatet.
    Den heter ”Climate ’Armageddon narrative’ starting to unravel | Newsmaker” och sänds av Fox 10 Phonix.
    Det som avhandlades var en intervju med Steve Koonin, författataren av Unsettled.
    Jag uppfattade Steve som en del klimatrealist med en del klimathysterist och funderar på om ni andra har någon åsikt om Steve och vad han säger.
    Edit.
    Glömde länken
    https://www.youtube.com/watch?v=Rz_NGPV-SVs

  87. # 86 Steve Koonin kör konsekvent i sin bok med IPCCs (WG1) referenser och slutsatser. Liksom Lomborg och Pielke Jr brukar göra, Detta är effektivt och mycket impopulärt bland klimatalarmisterna eftersom de själva alltid avviker från vad IPCC faktiskt säger (inklusive deras fotnötter). Hela riksdagen (utom Widding) struntar faktiskt i IPCC WG1.

    Jag kan sympatisera med den metoden men ibland vet vi ju att IPCC går överstyr och måste korrigera sig själva efter att ”klimatskeptiker” påpekat felaktigheter i IPCCs rapporter. Ett exempel är att de har ovanan att i pressnyheterna använder sig av RPC 8.5 samt klimatmodeller som visar för höga temperaturer. Allra värst med ovetenskapligheten och ljugandet är alla de pressreleaser från IPCC och FN som tar upp de ovetenskapliga delarna (WG 2 och 3). Media har alltid en förkärlek för dessa pseudovetenskapliga uttalanden i IPCCs rapporter.

  88. Finns ingen klimatkris

    #37 Ingemar Nordin
    Så Steve är om jag tolkar dig rätt, en klimatalarmist som håller sig till vetenskapen. En blandning av alarmist och realist. Hoppas att fler rena alarmister följer i samma spår. I alla fall de som säger sig följa den vetenskapliga banan.

    Nu är det sängen som väntar