Som ni säkert har läst så pågår just nu en debatt med extra fokus på flygresornas klimatpåverkan och då speciellt svenskars påverkan och ännu mer extra svenskars långreseflygande. Aktivisterna samlar sig under hashtagen #jagstannarpåmarken.
Alla tycks någonstans vara medvetna om att flygets utsläpp utgör en mycket liten del av de transporter som släpper ut koldioxid men det verkar liksom inte spela någon roll. Det viktiga tycks inte vara att göra någon mätbar skillnad utan mer att väcka opinion. Man skräms så mycket som det går med helt fantastiska överord om flygets hemska påverkan på klimatet. Här är några exempel:
“Medan flygnäringen med sina extremt giftiga utsläpp och extremt höga subventioner i form av skattestöd till flyget går fria och är ”the good guys.” “(Özz Nûjen)
“Jag säger till min dotter att korallerna visst var fina en gång, jag såg dem själv när jag var pojke. Det såg ut som i “Hitta Nemo”, färgerna var så starka att det stack i ögonen, det var en sagovärld. Men den är borta nu.” (Jens Liljestrand).
“Varje flygresa du gör skadar en kvinna från ett utvecklingsland.” (Andreas Gustavsson)
Min uppfattning är att det klimataktivisterna vill se är att deras ord får verklig effekt. Då menar jag inte någon mätbar effekt av vare sig utsläpp eller temperatur, nej, här pratar vi om att flyget ska utarmas så mycket så att flygplatser stängs. Då först är man nöjd. I alla fall för en stund.
“Och nu måste vi forma ett valår, där flygets klimatpåverkan står högst upp på agendan. Ett valår där vi visar politiker att stängda flygplatser och billigare tågpriser välkomnas av befolkningen.” (Anna Ljungström).
Men om aktivisterna verkligen på riktigt vill förändra sin egen livsstil för att minska sitt klimatavtryck så finns en rad andra hashtags de borde ta tag i tycker jag. Här kommer några förslag:
#jagäteringetimporterat
#inteensvineller öl
#ingetsminkpådennakropp
#ingenstinkandeparfym
#hundenfinnsintemer
#faktisktintekattjäkelnheller
#visläpperutvårhamster
#undulatensmetalldelessjälv
Skämt åsido så gör människor inte saker av någon slags klimatondska utan för att de mår bra av det. Att resa är bra för vetenskapen, företagssamheten, hälsan och ibland även naturen. Vi har husdjur för att de får oss att må bra och så vidare.
Jens undrar varför det tycks omöjligt få människor till ett “gemensamt (klimat)motstånd“. Förmodligen därför att de inte är dumma. De inser att i stort sett all mänsklig aktivitet går att räkna om till CO2-ekvivalenter om man önskar fylla på sitt klimatångestkonto. Det gäller även att skriva opinionstexter och hashtaga på Facebook och twitter.
Människor inser förmodligen att klimataktivisterna väljer ut det som just de tycker är rätt och riktigt och av helt andra skäl än att minska utsläppen på ett märkbart vis.
Jag undrar varför det tycks omöjligt få människor till ett ”gemensamt (klimathots) motstånd”.
Korallrev har aldrig någonsin sett ut som i Hitta Nemo. Jag har dykt på åtskilliga, även i trakter där reven är friska och orörda, och tror man att Disneys bjärta färgvärld gäller i verkliga världen är man dömd att bli besviken. Och lurar sina barn som Jens gör. Det finns färgklickar, men huvudintrycket är brunt och grått. Dagtid, det vill säga, för de flesta korallpolyper (det är där färgen finns) kommer bara ut på natten och gömmer sig dagtid i sina exoskelett. För en färgupplevelse gäller nattdyk med stark lampa.
Ledsen Jens, inte heller på savannen talar djuren med varandra och har en ärftlig monarki med lejon. Det bor inga sju dvärgar i skogen. Disney är underhållning, men inte verkligheten.
Och förutom Disney bör du nog läsa på om de där “försvinnande isbergen på nordpolen” också. Det är sådana tyckare som du som gör att vi skrattar åt korkade kulturskribenter, för övrigt.
Skuld och skam till alla som rör sig.
Misstänkliggöra allt och alla är en strategi som ger utslag:
http://notrickszone.com/2018/01/30/germanys-latest-media-feigned-nitrogen-oxide-hysteria-is-just-a-dihydrogen-monoxide-moment/#sthash.wd14s9cE.dpbs
Här lite om flygets utsläpp från SNV
2,3 miljoner ton eller 11 miljoner ton koldioxidekvivalenter?
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Tre-satt-att-berakna-klimatpaverkande-utslapp/Flygets-klimatpaverkan/
Bra, mitt i prick:
“Klimatet är ett kaotiskt system. Kaos betyder oförutsägbart! Att basera allomfattande åtgärder på en omöjlighet (att förutse klimatet) är en ondskans handling mot mänskligheten.”
Borde vara en mening som kan inleda många debatter o föreläsningar om klimatoro.
Dessutom är det ju rejält naivt att tro att sådana här påfund påverkar några andra än redan troende. Det som är oroande är iofs att MSM deltager i tramset
Om alla skriver på denna i världen så är Parisavtalet hemma.
Om alla skriver på den andra # så händer ingenting med koldioxiden.
Det roligaste är att alla som skrivit på denna korkade hashtag mot flyg har garanterat husdjur det går hand i hand.
http://bisonblog.se/2018/01/att-flyga-ar-rasism/
http://bisonblog.se/2018/01/att-flyga-ar-rasism/
Men allvarligt, vad ska MP gå till val på annat än flygskatten? Att man höjt bensinskatten igen och att man jobbar för att fortsätta höja den? Glöm det. Flyget ingår s.a.s. inte i människors, åtminstone inte svennebananernas, vardag, det är tillräckligt abstrakt för att vara lovligt byte. Och just nu står det och väger för MP, idel svikna vallöften, det bidde bara en tummetott, flygskatten. Innerst inne anar dom att dom inte får sossarna med på nån megasatsning på höghastighetsbanor, en satsning som bara skulle ha marginell effekt på inrikesflygets marginella utsläpp.
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/#
Ingen kommer att ta tåget till Thailand eller ens ut i Europa, kontinentförbindelser dog ut redan innan Öresundsbron, EU har lyckats krångla till allt så att bara fakirer klarar sånt idag.
T o m IPCC har ju konstaterat att det inte går att förutsäga ett framtida klimat eftersom klimatet är ett kopplat, icke-linjärt kaotiskt system och därför är långsiktiga förutsägelser inte möjliga. (Arbetsgrupp 1, 2001)
Bilarna skall bort och bostäder skall in helst på Bromma.
#16 Håkan B
När det gäller skatten på flyget så är det främst ett slag i luften som endast drabbar dem som lever på en marginal som skatter ständigt naggar i kanten. Vi har det rätt bra tack vare låg inflation pga import och export. Internationell sjöfart är en större och ökande källa till utsläpp. Vi är ett exportberoende land.
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-utrikes-sjofart-och-flyg/?visuallyDisabledSeries=eaeabb61ba699af8
Bygg bostäder på Bromma och för över den flygtrafiken till järnvägen. Då har vi två alternativ, endera drar vi ner på den regionala tågtrafiken, folk kan ju ta bilen i stället, eller så bygger vi fyrspår från Järna in till Stockholms Central, lycka till!
Henry Brooks Adams 1838 – 1918
“Praktisk politik är konsten att ignorera fakta”
För den nätta summan av ca. 300 miljarder kronor så ska de rädda värden från koldioxidutsläpp av svenska flyget mellan dessa städer.
Notan för koloxidjakten ser ut att växa okontrollerat med stollar i regeringsmakten.
https://www.flightradar24.com/59.98,18.18/7
I länken ser ni all värdens flyg och Sveriges bidrag är försvinnande liten.
I nästa länk kan ni studera all värdens sjöfart där det kanske vore bättre att kräva ordentlig avgasrening.
https://www.marinetraffic.com/se/ais/home/centerx:18.4/centery:60.1/zoom:5
Visst går det sen utför med korallrev, om än minst lika mycket pga överfiskning, övergödning och föroreningar som AGW. Jag var ute på en dykbåt runt Bahamas och där såg man en enorm skillnad på hur reven såg ut nära bebodda platser och de lite mer avlägsna ställena. (Det här var kring 1990). De som hade varit där några decennier tidigare sa ändå att det var mycket sämre “nu” än då.
Publiken skrattar även åt Åsa Nisse eller någon annan bondkomik.
Jag tror inte ens att dessa individer förstår vad ett kaotiskt system är eller har en aning om naturvetenskap eller teknik.
Måste även anknyta till förra inlägget där det fanns en länk till simris: Ett av de taffligaste försöken jag upplevt att visa hur man med alternativ energi kan ersätta dagens energisystem.
Om man placerar en 400 hkr V8 motor på en cykel kan man naturligtvis säga att den är självförsörjande på motorkraft men vem är så korkad att men gör detta.
Är det verkligen ett hållbart system man åstadkommit i och med bygget på simris. Svaret är naturligtvis nej nej nej.
Det finns inget som helst nytänkande i anläggningen på simris utan bara ett antal så kallade förnybara energikällor som skall samverka tills dom inte längre kan förse husen med energi och då kopplar man in elen från nätet.
Jo, jag tänkte faktiskt på den aspekten, men utgår från att Jens med barn snorklade vid ytan. Jag har själv varit nere med (nöjes)ubåt på 35 meters djup vid Mauritius, och det var intressant och pedagogiskt att se färgerna försvinna både ute och på våra kläder inne. Föraren tände sedan en stark lampa och fiskarna blev plötsligt färgglada igen.
Men jag upprepar igen att inte ens ett friskt korallrev nära ytan är inte särskilt färgglatt dagtid, så det förväntningarna det är fel på, inte revet. Den Disneytroende ser alltså miljökatastrof överallt…
#23 Thomas P
Kul med kelpen, hade inte hört det. Själv undrade jag varför elefanterna i nya Djungelboken var afrikanska istället för indiska, är nog en bra idé att kolla först i fler fall.
Ingen tvekan om att korallrev verkligen är utsatta på många platser, och vad du räknar upp är bättre att fokusera på än en blygsam uppvärmning. Sedan ger jag dock inte mycket för anekdotiska “det var bättre förr”. Finns det någon gång i historien då den utsagan inte varit normen?
Barbados, Bahamas, Mauritius… jaha då är det bara att konstatera nu att Peter, du och jag enligt klimatexperterna på kultursidorna i inläggets länkar nu är tyngda under “social skam” när vi öppet bekänt våra flygresor. Inte för att jag känner något socialt stigma, dock. Jag kan koppla mina flygresor till anhöriginvandring, mångkultur och sociala släktrelationer, allt omhuldat av vänstertyckarna, så de får jag lätt tyst på. Gick inga tåg till Mauritius sist jag kollade heller. 🙂 🙂
Sedan är flygskatten kopplad till skamkänslan också, är tanken. Men jag har inte tänkt att skatta för mina flygresor framöver heller, så jag är inte berörd.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/skyttedal-flyg-mer
https://www.theguardian.com/environment/2009/apr/09/shipping-pollution
Tack och lov jobbar jag inte längre, men när det begav sig hade jag en drömväg till jobbet, 500 m till pendeln , sen 20 minuter pendel och sen 200 m till jobbet. Icke så längre, det är fortfarande 500 m till pendeln och den tar fortfarande runt 20 minuter in till station City, men sen är det rulltrappa, mera rulltrappa och ännu mera rulltrappa. Varför i himmelens namn har man förpassat pendlarna till underjorden? Hade det inte varit mera demokratiskt att förpassa flygvägrarna dit, som det är nu är vi åtsklliga hundratusen pendlare som drabbas. Varför ska vi förvägras den vackra utsikten när tåget rullar ut i ljuset vid Slussen och förmånen att få anlända till ytläget i innerstan, i hyfsad mental form? Gör om gör rätt, gräv ner fjärrtågen och ge oss Stockholm tillbaka. Passar det inte MP kan dom väl flyga.
Ur din länk:
“– Samhället och individer kan inte hålla industrier som är miljöskadliga under armarna för att de ska bli miljövänliga senare. […] säger Birgitta Rydhagen, kommunalråd och gruppledare för Miljöpartiet i Linköping.”
Lustigt att då inte MP mfl tillämpar samma resonemang på tex vindkraft, som är miljöskadligt, hålls under armarna av subventioner, och lovar bli bra vid någon oklar tidpunkt i framtiden.
Ja, SAS borde ju avvecklas det första som den nya grönröda regering gör ännu före jul 2018.
Men det vågar man inte säga rent ut, för de vet att det går som med öppna gränser för alla, avstängning av tyska brunkolgruvor och dito kraftverk, allt vallöften man gav för 4 år sen..
Byt till Trump, han håller sina vallöften…
Läste att Özz hamnat i lite pinsamheter med fastigheter han äger på Gotland. Han får väl åka dit och styra upp det hela. Hur han ska komma dit är ju en annan sak, flyga kan han ju inte göra, det är ju extrem giftigt och färjan är ju ännu sämre. Roddbåt?
När nästa klimatkonferens går av stapeln kan deltagarna segla dit och ta elcykeln sista biten. Vindkraften kan säkert ersätta flyg och motordrivna fartyg om den nu är så bra som de klimathotstroende tror
Sist vi bokade flyg så fick vi frågan om vi ville klimatkompensera-vilket var lätt att göra: 10 SEK för ett träd-så det så! Där kan man tal om avlatsbrev!
Vore kul om nån kunde klargöra varför denna skillnad:
Utsläpp från från flyg (SNV)
2,3 miljoner ton eller 11 miljoner ton koldioxidekvivalenter?
Är det relevant med den uppräkningen av bränsle till utsläpp på hög höjd.
Kanske skulle det räcka med att taxa på plattan i stället för att taxera passagerarna?
Vad som är sämst att färdas med eller bo i kan man beräkna här:
http://www.utslappsratt.se/berakna-utslapp/
Västlänken är väl Göteborgs svar på pendlarnas mörka resa.
Fick klartecken idag. Rättvist skall det vara!
Vi som inte alltid gillar att flyga gillar oftast tågresor. Bra men långsamt sätt att se vart man åker.
Men dessa tunnlar gör det svårt att ta in landskapet. Minns Bologna- Florens där jag såg fram emot landskapsbilden. Tunnel hela vägen!
“Utsläpp från från flyg (SNV)
2,3 miljoner ton eller 11 miljoner ton koldioxidekvivalenter?
Är det relevant med den uppräkningen av bränsle till utsläpp på hög höjd.”
Nej, det är inte relevant, fem gånger är verkligen att ta i, det var uppe här nyss.
https://www.klimatupplysningen.se/2018/01/27/oppen-trad-223/#comment-458910
Kommersiellt flyg och tåg i tunnel är lika kul som att åka hiss, transport och inget annat, men det ska medges att man har lite större förväntningar i det förra fallet. Nu har jag inte åkt tåg i “modern hastighet”, det heter så bland förespråkarna, men nog borde det förta upplevelsen, inte minst eftersom man lär få bygga rätt mycket tunnlar och skärningar för att klara vår terräng. Däremot blir det rätt mycket landskapsbroar med säkert hänförande utsikt, synd bara att den blir så kortvarig.
http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar5/wg1/WG1AR5_Chapter07_FINAL.pdf
“Persistent contrails from aviation contribute a RF of +0.01
(+0.005 to +0.03) W m–2 for year 2011, and the combined contrail
and contrail-cirrus ERF from aviation is assessed to be
+0.05 (+0.02 to +0.15) W m–2. This forcing can be much larger
regionally but there is now medium confidence that it does not produce
observable regional effects on either the mean or diurnal range
of surface temperature. {7.2.7}”
Gräver man så går det att hitta tidigare rapporter med betydligt värre scenarior, och där nånstans har väl flyghatarna stoppat.
1. Var finns den trefiliga motorvägen förbi Göteborg för oss som inte är det minsta intresserade av att trängas med jobbpendlarna i Göteborg utan vill vidare på E6:an upp till Bohuslän och Norge? (Eller omvänt)
2. Var finns den trefiliga motorvägen runt Stockholm som inte är det minsta intresserade av att trängas med jobbpendlarna i Stockholm utan vill vidare till Uppsala och Norrland? (Eller omvänt)
3. Var finns den trefiliga (minst!) motorvägen mellan Malmö och Helsingborg. E6:an där tar tar emot så gott som ALL trafik från kontinenten och Köpenhamn som skall vidare till Göteborg och Norge, SAMT all trafik som skall vidare upp mot Stockholm och Norrland. (Eller omvänt) Det är dagliga olyckor och oändliga köer på den sträckan.
Vilket parti skall jag rösta på för att förbättra för biltrafiken istället för att slänga ut 300 miljarder på en snabbjärnväg som är rätt ointressant i sammanhanget? (Det finns ju flyg.)
2. Byggs redan av den rödgröna regeringen, men MP har, av förståeliga skäl, valt att gömma den under jord. Det har den ytterligare fördelen att du slipper se Stockholm när du susar förbi.
Under jord? Är det för att Stockholm har så höga fjäll och berg som man måste ta sig igenom? – Ursäkta men jag har lite dålig koll på var stan ligger rent geografiskt. Kanske uppemot de norrländska fjällen kanske? 🙂
#jagvägrarandas
Ha ha…tack för kvällens skratt! 😀
Snökaos igen. Var är Pär Holmgren?
“Government’s view of the economy could be summed up in a few short phrases: If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it.”
är utsläppen från flyg 1,5 % av de globala utsläppen. Där måste väl också svenskarnas utsläpp utomlands vara inräknade??? Jag är generös och använderNaturvårdsverkets faktor 4. Då visar det sig att flygets utsläpp globalt hamnar på 6%. Vad gör vi med de andra 94%?
Så såg jag att Naturvårdsverket anser att starter och landningar har större ‘klimatpåverkan’. Vid plané och landning går motorerna på tomgång så det har Naturvårdsverket fått helt om bakfoten.
Så har vi ‘utslappsratt.se/’ som anser att det kostar 180 kg CO2 per 1000 passagerarkilometer flyg.
De använder ett omräkningsförhållande 300 kg CO2 per 100 kg dieselolja. Det innebär 0,3 kg bränsle per passagerarmil och det stämmer bra för de flygplan som används nu. Men nya flygplan med tunnare vingar och effektivare motorer ligger på 0,2 kg bränsle per passagerarmil.
För en medelstor bil blir det med ‘utslappsratt.se/’ beräkningar 190 kg CO2 per 1000 km dvs 0,6 kg per bil-mil. Det är nog helt OK.
Sedan har de ett tillägg RFI-värde som är fullständigt galet.
“Det mest använda RFI-värdet från IPCC är 2,7.”
“Anledningen är att även flygplanens utsläpp av vattenånga och kväveoxider (NOx) på hög höjd ökar växthuseffekten.”
De påståenden är fullständigt felaktiga. Jag gissar att de inte klarar av att göra skillnad på väder och klimat. Det verkar mera vara så att vattenånga i stratosfären minskar växthuseffekten.
Dock inte förvånad eftersom jag stött på det här tidigare.
Tack för det miljöpartiet! De är medverkande till att miljöfrågorna halkat utför , inte för att alla lösts, utan för att de ser till så vi får andra prioriteringar!
På tal om Flyg: Boeing redovisar rekordresultat. Nya plan utvecklas med högre prestanda och konsumenterna står i kö!
Det kan vara så att kondensstrimmorna kyler på dagen och värmer på natten, som vanliga moln.
Koldioxiden torde blandas om ganska snabbt.
Veganerna gör ju sitt bästa för att nå sitt nirvana. Äter enbart koldioxid samlande mat utan att tänka på att dom konsumerar kolsänkorna.
“Miljöfrågan har halkat utanför de frågor som väljarna är intresserade av.”
På nyheterna nämnde man att miljöfrågan låg sist bland allmänhetens prioriteringar. Man sa inte det obligatoriska “miljö och klimat”. Frågan om miljön borde vara angeläget. Men när man blandat ihop miljö med klimaförändringar (som påstås bero på våra koldioxidutsläpp) tappar väljarna intresset eftersom man inte ser någon uppvärmning. Det har tydligen inte heller hjälpt med mediernas skrämselpropganda. Den är nog kontaproduktiv.
Missade jag något? Det stod inget om CO2 i texten, så “normal” AGW var det inte.
Är det vi skattebetalare som gemensamt betalar för att de rika, som har råd med elbilar, skall få dessa bilarna gratis tankade?? Är det sant vill jag ha folkomröstning.
“Allt som vi förknippar med framgång är relaterat till styrka. Till dyra bilar. Till stora hus. Till resor. Till mat. Till lyx. Och framför allt – till flygplan.
Miljöhjältarna osynliggörs av vårt samhälle. Synliggör dem!
Malena Ernman”
Hon tänker nog på Al Gore.
På Transportstyrelsen anges inrikes 8,1 miljoner och utrikes 20 miljoner tillsammans 28 miljoner resor för år 2016.
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/nyhetsarkiv/luftfart/progonos-host-2017.pdf
Går vi i stället till Trafikanalys
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/flygtrafik/2016/luftfart-2016.pdf
är siffrorna 7,7 och 28,6 miljoner tillsammans 36 miljoner resor.
Det rimmar dåligt med SvD som anger 47 miljoner utrikes resor.
https://www.svd.se/flyget-kan-inte-ha-en-fribiljett-i-klimatpolitiken
“Den totala klimatpåverkan från svenskarnas internationella flygresande har ökat med 61 procent under samma tidsperiod, och uppgår idag till ungefär 11 miljoner ton – ungefär lika mycket som utsläppen från den svenska personbilsflottan, enligt Naturvårdsverket.” /SvD
De orden saknar stöd i Naturvårdsverkets egen statistik
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/
http://www.naturvardsverket.se/PageFiles/14886/6210_sv.png
Författarna saknar helt uppfattning om proportioner.
Läs om ni orkar
http://www.expressen.se/nyheter/qs/klimat/reportage/kameran-avslojar-dolda-hotet-mot-manskligheten/
Hur filmar han CO2? Det är en osynlig gas.
Troligast har han använt en värmekamera – att CO2molekyler med samma temperatur som omgivande oxygen/nitrogen skulle kunna ge en sådan signatur förefaller märkligt
Du kan även köpa en IR kamera (värmekamera) och ansluta till din mobiltelefon.
Här är länken http://www.flir.se/flirone/
eller butiken där flera kameror finns att köpa http://www.flir.se/store/
En kamera som gör det jobb som Expressens reporter var ute och tog bilder av kan du köpa för 2400 sKr.
Vad Expressen har gjort är att mäta temperaturer med en värmekamera och har absolut inget med CO2 att göra.
Av texten framgår det att det rör sig om en gammal typ av värmekamera, med en enda sensor och mekaniska speglar som sveper av omgivningen. Det är bara den typen som låter på det sättet. Ingen av bilder visar någon koldioxid. Det är bara vanliga värmebilder. Att luften som pyser ur en flaska är kallare beror troligen på den snabba tryckförändringen. Eller på att innehållet är kallare.
Troligen har journalisten blivit lurad. Man skulle kunna tro att det är 1 april. ☺
http://www.flir.se/ogi/display/?id=66607
Video finns i länken.
Vad som pyser ut från en läskedryck, mun eller avgasrör är ju en mängd olika gaser, så deras bilder och filmer säger ingenting.
En typiskt ensidig och partisk klimatdebatt, helt i ordinär SVT-anda. (DDR-TV).