Elbilar – destruktiv tvingande självskadepolitik

elbil hamn

En artikel i The Telegraph gav för oss ny och mer detaljerad information om EU:s planekonomiska reglering av elbilsmarknaden och en ytterligare dimension till  klimatgalenskaperna enligt vår uppfattning.

Artikeln tyvärr bakom betalvägg, men det här är rubriken.

”Law to limit petrol car sales is ’terrible for the UK’, warns Vauxhall maker (telegraph.co.uk)”
Den som uttalar sig är Carlos Tavares, CEO och koncernchef för Stellantis under vars paraply bilmärken som Opel / Vauxhall, Peugot, Citroen, Fiat och Chrysler finns.

Det är uppenbart att elbilarna (EV) vid det här laget skulle vara på väg ut från marknaden om den hade varit en fri marknad, där de naturliga marknadskrafterna i form av kundernas reaktioner och efterfrågan hade fått styra  oreglerat. Ett bra exempel på hur det bör fungera på en fri, oreglerad marknad, finns i form av historien om plastcykeln ”Itera”. Den beskrevs som en framtidsprodukt och karaktäriserades som  en ”evighetsmaskin”. Tillverkningen startade 1982 och lades ned 1985. Det hjälpte ju inte att ”sminka grisen” med bockstyre.

Efterfrågan sjönk som en sten. Det berodde på att Itera i alla bemärkelser var en undermålig cykel jämfört med en standardcykel, som har metallram av stål eller aluminium. Jämför EV-bränslebil ICE. Itera försvann således raskt från marknaden och alla funderar säkert idag hur man kunde komma på en så idiotiskt idé. Jamen, den rostade väl inte, var helt enkelt en ”Evighetsmaskin”?? Jovisst – nav, styre, kedja et cetera rostade friskt och ramen fick ofta efter kort  tid utmattningssprickor. Itera skulle ha blivit lättare och billigare än en vanlig cykel men den blev tyngre och dyrare.

Citat från en samtida, inspirerad recension av Itera:

”Det är den bästa cykel jag har haft. Mjuk och fin, svänger man så svänger cykeln en stund senare vilket ger tid till eftertanke – skulle jag verkligen ditåt?” Laddpauser ger väldigt gott om tid till eftertanke för elbilsåkaren.

Framgaffelns fackverkskonstruktion ger en bra känsla av säkerhet när jag ser hur den sväljer vägens ojämnheter på ett mycket visuellt sätt”. För de troende ger säkert elbilen en bra känsla som klimathjälte. Eller firmans image kräver den förmånsbilen.

En annan testkommentar från tiden det begav sig var, att ”Den ser ut som en krokodil och beter sig som en anakonda.”

https://www.vk.se/2013-01-28/itera-plastcykeln-som-skulle-fralsa-vilhelmina

elcykel

Analogin mellan en liten bubbla med den vanliga banbrytande världsunika produkten i framkant som ska ge en massa arbeten i Norrland och megabubblan elbilar är inte så långsökt.

Biltillverkare som hade verkat på en fri marknad hade vid det här laget som  naturlig reaktion på ökande lager av osålda elbilar och vikande försäljning dragit ner på satsningarna på elbilar (EV) för att på sikt fasa ut dem från marknaden. Då förutom för en liten nisch bestående av de med den starkaste  tron i Klimatkyrkan, som fortfarande och av religiösa skäl var beredda att betala höga priser. Orsaken till den kraftigt minskade efterfrågan står naturligtvis att söka i alla de egenskaper som innebär mindre kundnytta med en EV jämfört med motsvarande ICE. Högt pris, kort räckvidd, urusla vinteregenskaper, snabbt sjunkande andrahandsvärde, undermålig laddinfrastruktur et cetera.

Se : Elbilar räddar inte klimatet – Klimatupplysningen    m.fl.

Men nu är ju inte EV-markanden fri och oreglerad.

EU:s klimatpolitik präglas i det mesta av planekonomi. Uppifrån pekar man från EU med hela handen och säger till om vad som ska tillverkas och vad ”marknaden behöver”. Kanske inte lika brutalt som president Bidens ”do or die”, men uppfylls inte den förmenta koldioxidminskningen väntar brutala straffavgifter.  Analogt med Itera ”sminkas nu grisen” i snygga karosser och förförisk reklam för att kränga tillräckligt många elbilar. När såg du senast reklam för nya bränslebilar, trots att de fortfarande utgör 90% av fordonsflottan och i de flesta fall är bättre produkter.

Allt detta styrs av en lagstiftning, som i steg skall tvinga ned andelen nya bränslebilar.

Artikeln som gav idén är om UK. Där ska andelen sålda EV idag vara 22%. Därefter i steg 80% 2030 för att 2035 vara 100%.

USA har i stort sett oförändrad elkonsumtion 2007 till 2023. De använder 4100 TWh / år. Fossilt producerat 60 %. President Biden kräver 100 % fossilfri elsektor till 2035. 23 delstater har utfärdat ’executive orders’ för netto noll 2050. 22 stater har nu kravet netto noll utsläpp från fordon och avser att förbjuda försäljning av ICE-bilar 2035. I mars slutförde the Environment Protection Agency regelverket, som försöker pressa fram att cirka 40 % av nya lätta fordon som säljs 2030 ska vara EV. Californien och EPA pressar också den tunga fordonsindustrin att gå över  till eldrift.

Som vi ser jobbar de med luftiga visioner där också. Problemen är också desamma. De har inte el till genomförandet. Inte minst därför att uppvärmning av nya  hus inte ska få ske med gas. De har också öronmärkt 7 miljarder USD för att få igång en ny industri för grön vätgasproduktion till bränsle. Alltså ett rejält ökat elbehov. Inte bara för EV.

Inte nog med det. Problem som politikerna ännu inte vill  se  är de stora arealer i hamnarna och hos återförsäljarna med trögsålda elbilar. Få vill köpa de i USA populära pick-up bilarna elektriska. Helt odugliga för sin användning.

Kineserna applåderar, men biltillverkningen i EU och USA av bränslebilar kommer att försvinna och kampen mot kineserna i att lönsamt tillverka EV är på förhand dömd att misslyckas. USA:s och EU:s bilfabriker  kommer att gå under om inte västvärlden vaknar ur den destruktiva politiken när folk börjar komma till samma insikt som Stellantis CEO och koncernchef och låter det påverka allmänna val.

elbil kina

Liknande tvingande lagstiftning från EU (ETS etc) ligger bakom att projekten med vätgasstål drivits fram och expansionen av VKV liksom nedläggning av KKV och idiotin med CCS.
Det får vi återkomma till.

Och rotorsaken till allt detta är den enfaldiga tron på fossil CO2:s ”farlighet” formulerat i ”Narrativet”, som vi redan försökt falsifiera. Det förtjänar att upprepas baserat på solida fakta.

Fakta som falsiferar ”Narrativet” som är rotorsak till alla åtgärder i ”grön omställning”:

Länk:
Klimat-221016.pdf (klimatupplysningen.se)

Hänvisning till bildnummer kompletterat med inlagda bilder när motsvarande saknas, se nedan.

  1. Fossil CO2 = ca 4% av utsläppen. 96% från hav och land. IPCC bortser från den delen. (Bild 4,5)
  2. Max ökning 21 ppm enligt Gösta P. (Bild5)
  3. Inverkan av Globalstrålning  (SMHI; Diagram nedan)
  4. Ökande albedo (Länk:  Ändrat albedo värmer Jorden dubbelt så mycket som CO2 – Klimatupplysningen   )
  5. Temperaturpauser (Bilder 14, 15 och nedan)
  6. Sjunkande temp 1944-1974. Klimathotet var då ny istid! (Bild 10)
  7. Logaritmiska effekten (Bild 17-19 ) Länk: 3 Physicists Use Experimental Evidence To Show CO2’s Capacity To Absorb Radiation Has Saturated (notrickszone.com)
  8. Temperaturen går före. Sedan ändras CO2. (Lag time 8-10 månader, prof Ole Humlum. Bild 12)
  9. Historiska värmningar till högre temp utan fossil CO2 (Bild 6-9, 21-23 )
  10. Avvikelse modeller – verkligheten (Bild 20) Länk: Global Warming: Observations vs. Climate Models | The Heritage Foundation
  11. Utsläpp – globala Proportioner, se nedan

Klimatpolitiken skadar oss

Bilindustrin är många länders ekonomiska motor. När Christiana Figueres, då chef för UNFCCC, inför COP 21 i Paris uttalade det berömda ”den bästa chansen att omfördela världens välstånd”, var det troligen inte medvetet att döda västvärldens bilindustri till förmån för Kina. Collateral damage säger de väl i FN-skrapan. Men ansvaret finns att utkräva där. Om det gick.

 

Evert Andersson / Mats Kälvemark

 

Nedan en faktaruta med länkar och bilder:

Globala utsläpp – proportioner:

(Uppdaterat för utfall för 2023.) Sveriges andel av de globala utsläppen av CO2 är ca 1 promille, 0,1%.

Om vi stänger Sverige imorgon blir klimateffekten enligt IPCC 0,003 oC år 2100. Det är inte mätbart men kostnaderna för omställningen blir ca 5% av BNP eller cirka 300 miljarder kr/år. (Lomborg)

Kina svarade 2023 ensam för
33% av de globala utsläppen, 330 ggr mer än Sveriges utsläpp och Kina fortsätter att öka. Per capita för Kina 8 ton CO2, jämfört med Sveriges 3,6 ton per capita. Mindre än hälften och vi minskar våra utsläpp. Inkluderar vi vår skog som kolsänka är vi redan netto-noll.

Kinas ökning 2023, 565 Mt, överstiger Sveriges hela utsläpp på mindre än en månad.

Happer-Lindzen-SEC-6-17-22.pdf (co2coalition.org)

globalstralning

temperatur paus

 

USA landtemp

 

temperatur modell

    TCR värderas ner över tid

limatkanslighet

 

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lars Thorén

    Toyotas egna internrapporter pekar på att materialåtgången till hybridbilens elbilsbatteri är 90 gånger mindre jämfört med batteriet till en renodlad elbil.
    Det påstås då ge ett koldioxidavtryck 37 gånger mindre under hybridbilarnas livstid!
    Toyota och andra tillverkare har länge gjort anspråk pả att hybridbilar (alltså de som inte laddas externt) har lägre koldioxidavtryck jämfört med renodlade elbilar under hela sin livscykel.
    Detta skulle bero på olika faktorer så som materialanvändning, produktionsprocesser och hur fordonen används.
    Att minska batteriets storlek i hybridbilar och använda det främst som ett komplement till förbränningsmotorn är en strategi som skulle bidra till att kraftigt minska koldioxidavtrycket. Enligt bl. a Toyota alltså.
    Och om man nu strävar efter ”att ta bort koldioxiden ur luften” som arkitekten Gert Wingård uttryckte det.

  2. Mats Kälvemark

    Ett diagram som illustrerar akuella temperaturpauser föll bort vid publiceringen. Kan ses i länken:
    https://wattsupwiththat.com/u-s-surface-temperature/

    Gäller USA, surface temp. mätt vid 112 stationer som utvalts som varande fria från UHI-effekt. (Urban Heat Island)
    Uppdaterad till mars 2024. Temperaturpaus i 19 år.
    USA:s gällande temperaturrekord är i regel från ”Dust Bowl-perioden” under 1930-talet. Det absoluta rekordet, 56,6 grC i Death Valley, är från 1913.

  3. Ann lh

    Än en gång stort tack för ett heltäckande inlägg, denna gång utgående från Kina och elbilarna.
    Men, men hur ska våra politiker kunna rubbas i sin tro på CO2 som en förorening? En tro som effektivt hindrar dem från att närma sig vetenskapen och verkligheten.
    Denna tro blev lag (endangerment findings, EF) i USA 2009 genom Obamas politiska fingerfärdighet. I och med denna lag kunde miljörörelsen definitivt slå igenom med klimathotet i världspolitiken.
    Dagens politiker borde på något sätt tvingas försvara sin gröna omställningpolitik mot ”Tänk om det inte är CO2 som driver klimatet” (Christer Käll, Klimatvett) och Ian Plimers ”obehagliga sanning” och allt som behövs finns samlat i detta inlägg. Sannolikt har ytterst få av våra politiken funderat över dessa två grundläggande frågor.
    Men HUR kan man kunna ställa politiken mot dessa avgörande och grundläggande frågor? Villlken eller vilka tydliga icke/samband skulle kunna övertyga en troende politiker som aldrig närmat sig ett vetenskapligt resonemang?

  4. Magma

    Tack för ett insiktsfullt inlägg som säger allt. Det jag har absolut svårast att förstå är just kombinationen att de människor som strävar efter en politisk karriär också verkar vara de som är minst nyfikna på hur verkligheten fungerar och därmed också mest faktaresistenta …
    Det är framförallt klimathotsdebatten som fått mig att reflektera över den korrelationen, men när man reflekterar kring detta så verkar det faktiskt finnas någon faktor som styrker ett orsakssamband – eller hur ofta ser man någon etablerad politiker ta intryck av andra partiers initiativ, hur lyckade de än må vara …
    Eller med andra ord – skulle någonsin en inbiten kommunist kunna ta till sig marknadsekonomi även när det finns belägg för att den bidrar till bättre villkor för samtliga medborgare.
    Dock verkar det finnas långsamma glidningar, för nog har (nästan) alla svenska partier börjat anamma ett planekonomiskt tankegods i skuggan av klimathotsdebatten … alltså även moderaterna.

  5. Evert Andersson

    Tack Ann för din uppmuntran. Den är bra ”bränsle” i vårt arbete. Inte minst för att du alltid ger uttryck för förståelse av vår strävan att sätta saker i sammanhang.

    I dagens kommentar ställer du viktiga frågor. Hur ska det bli möjligt att tränga igenom den politiska kokongen?

    Nu är EU-valet nära. Viktiga frågor ställs mot varandra. De som ser det som viktigt att rucka på Fit for 55 och argumenterar för det kommer att anklagas för att tillhöra mörka krafter långt ut till höger.

    Ingen kan säga att valet är lätt. EU behöver hålla ihop för att begränsa skadorna av Ff55, men behöver också sammanhållning för Ukraina.

    Det är nog de frågorna man får se partigrupperna slå varandra i skallen med.

    I varje fall är Ff55 hotat. Hoppas det lyckas utan att sammanhållningen mot Ryssland vacklar.

  6. Lennart Bengtsson

    Den kinesiska politiken är att dominera den globala industriproduktionen inkluderande alltmer avancerade produkter. Dit hör inte minst elektriska bilar.
    I detta får de all tänkbar hjälp av EU som målmedvetet driver igenom en lagstiftning för att snabba på och underlätta en övergång till elektriska bilar. Sverige vill därtill som alltid gå i spetsen och snabba på ytterligare .
    I denna process tillintetgör man den europeiska bilindustrin med drastiska konsekvenser för ekonomi och sysselsättning

    En oundviklig konklusion är att kinesiska politiker och kanske även företagare numera måste vara intelligentare och bättre utbildade än sina kollegor i Europa.

    Detta tycks emellertid inte bekymra våra egna klämmiga och socialt aktiva företrädare vars prioriteter i första hand tycks vara att återställa ett forna tiders agrarsamhälle.

  7. Lasse

    Elbilar kräver mer av jordens resurser ändå hyllas de av sk miljövänner.
    Kanske för att de inte ser eller förstår hela kedjan i processen.
    Batterier skall tillverkas och att elen också krävs?
    Bilarna blir tyngre , sliter mer på våra vägar och blir farligare för omgivningen i mindre bilar.
    Att fabrikören gärna ser att staten befaller köpare att köpa nya dyrare bilar kan man ju fatta.
    Men att miljöpartiet hoppar på denna trend är väl ett resultat av att de vill göra Cykeln till det enda bestående transportmedlet, när etanol/diesel/ el bilen ställts i skammens garage.
    Itera var en industrisatsning med staten som drivande som fick ett snabbt slut.
    Vindmöllorna hänger kvar ännu!

  8. Evert Andersson

    #6 Lennart Bengtsson.

    Nästan hela mitt yrkesliv har jag arbetat i Volvo. Sedan 1975 har jag kört Volvo. Nu V90 med dieselmotor.

    Det är sorgligt att se vägvalen. Först kinesiskt ägande. Sedan beslut om 100 % elektriskt. Och nu har sista dieselbilen tillverkats.

    Tack och lov har kineserna nu sålt alla B-aktier i AB Volvo alltså lastbilar och entreprenadmaskiner, so var min hemmabana.

  9. Sigge

    4175 TWh el producerades i USA 2023. Av det som inte var från fossila bränslen:
    Kärnkraft 820 TWh
    Vindkraft 425 TWh
    Vattenkraft 250 TWh
    Solenergi 165 TWh
    Biobränslen 55 TWh
    Geotermisk 20 TWh

    Som framgår av Andesson/Klävemarks inlägg så producerades ungefär 60% av elen med fossila bränslen 2023. År 2007 så producerades ungefär lika mycket el i USA och då var det ungefär 70% med fossila bränslen. Att elproduktionen från fossila bränslen minskat från c:a 70% till c:a 60% beror på att elproduktionen från sol och vind ökat från 1% av elproduktionen till 14% mellan 2007 och 2023.

  10. Lasse

    #9
    Kommer med en kostnad:
    Inflationsdrivande?
    https://www.eia.gov/electricity/data/browser/#/topic/7?agg=0,1&geo=g&endsec=vg&linechart=ELEC.PRICE.US-ALL.A~ELEC.PRICE.US-RES.A~ELEC.PRICE.US-COM.A~ELEC.PRICE.US-IND.A&columnchart=ELEC.PRICE.US-ALL.A~ELEC.PRICE.US-RES.A~ELEC.PRICE.US-COM.A~ELEC.PRICE.US-IND.A&map=ELEC.PRICE.US-ALL.A&freq=A&start=2007&end=2023&ctype=linechart&ltype=pin&rtype=s&pin=&rse=0&maptype=0
    Mer om sociala kostnader för CO2:
    https://wattsupwiththat.com/2024/05/09/the-anti-social-cost-of-carbon/

  11. Nr1 Lars T
    Toyota tänker ju där ovanligt klart för att vara i dessa tider av massproduktion av grön dumhet.
    Mindre batteri, ta vara på energin som skapas – utmärkt!

    I familjen har vi en bensinare med 4 hjulsdrift för framkomlighet men skall vi köra långt, utan dåliga vägar och utan tung packning tar vi våran lilla bensinar en C1:a – den drar 0,35 milen

    Dagens gröna satsning på stora,tunga,snabba bilar – som börjar livet med en enorm Co2 skuld är helt obegriplig – dock förbättrar dom storstadsluften på kort sikt, beroende på vilka partiklar man mäter..

    Väldigt mycket av dagens gröna omställning handlar om ” gröna städer ”.

    Produktionen av elen till bilen – ja tittar man på satellittemperaturer för ytvatten så syns sedan några år det som Smhi konstaterat att – det sker en kraftig höjning av ytvattentemperaturerna upp till 30km från vindkraftparkerna – så vi förändrar temperaturerna och havets ekosystem med vindkraft – åt det hållet vi inte ville.

    Idag kan vi läsa om den ökade korttidsregleringen i Ätran på senare år, för att balansera vindkraftens svängningar – laxungarna dör och nu hotar total kollaps av Ätrans fina laxbestånd – är det värt att döda våra älvar och deras ekosystem för att balansera vindkraft? Är det grönt? Är det hållbart?

    Skall vi som nation gå med på storskalig förstöring av våra hav och älvar och våra fjäll – för att bygga vindkraft och elbilar?

    Den gröna omställningen innebär ett större uttag av resurser och gör oss mindre hållbara – vi gör tvärt emot vad sunda förnuftet säger oss.

    Allt detta har sålts in av nyhetsprogram på SVT och annan media, av EU och FN- vi är utsatta för en mördande propaganda – bejakar du inte omställningen, så döms du ut som en ond och dålig människa.

    Hur hamnade vi i denna soppa?

  12. iah

    jag förstår inte skillnaden mellan eu och stalins planhushållning. för mig låter dom och ser likadana ut,

  13. BG

    Här är lite info om Teslas batterier:

    https://www.facebook.com/100064118074960/posts/pfbid035BgxmPq4oWPFV86NGkFqxsffabbNJrimboEdBGkcBWBT4zqVMyqsipdyFSMM3a44l/?app=fbl

  14. Dom flesta har väl läst om rekonstruktionen för CGN ägda Markbyggden Ett.

    Dock visste inte jag att kinesiska staten via CGN – äger ytterliggare 6 stora vindkaftparker i Sverige.

    Deras totala skuld i dessa projekt är 15 miljarder SEK, enl affärstidningarna.

    I Markbygden Ett har CGN redan tankat av dotterbolaget kapitalet och behöver oavsett utgången i rekonstruktionen inte lida ngn större skada.

    Oavsett ovanstående tänker jag att 15 miljarder – vore en rejäl satsning från svenska staten på pensionärerna, vården, skolan omsorgen – lägg ner rekonstruktionen, låt CGN städa den egna byken.

    Regeringen satsade ytterliggare 9 miljarder i år för att rädda Vården.

    15 MILJARDER är otroligt mycket pengar.

    Nu vill EU låna 1,2 biljarder Euro ytterliggare till den gröna omställningen.

    Det är ingen ände på resursslöseri och skulderna.

    Blir det bättre? Mer demokratiskt?

    Jag tycker det börjar kännas Demon – kratiskt.

  15. Sigge

    Elbilar har utvecklats i rask takt.

    För 12 år sedan fanns det bara två personbilar att köpa i Sverige om man ville ha en elbil. Det ena var Tesla S och den andra var Nissan Leaf. Tesla S kostade över en miljon och hade en räckvidd på nästan 40 mil enl NEDC som i vekligheten var ungefär 30 mil. Nissan Leaf som kostade ungefär 350 000 hade räckvidd på 17 mil enl NEDC som i verkligheten var ungefär13 mil. Det tog ungefär 45 minuter att ladda både Teslan och Nissan från 10-80% på snabbladdare vilket var 4,5 km/min för Teslan och 2 km/min för Nissan.

    Om man idag köper en elbil för 450 000 kronor (vilket är ungefär samma penningvärde 350 000 år 2012) så får man en VW ID.3. Den har räckvidd på över 40 mil WLTP vilket i praktiken är lite över 30 mil. Den laddar 10-80% på c:a en halvtimme vilket är c:a 7 km/min.

    Om man går upp lite i prisklass och betalar 650-700 tusen som Volvo EX40 eller Polestar 2 med större batteriet så är det över 50 mil WLTP vilket vid verklig körning är c:a 40 mil. De laddar 10-80% på mindre än en halvtimme. viket motsvarar 10 km/min.

    Min elbil, Volvo C40 årsmodell 2023 med mindre batteriet, som kostade 560 000 (innan utrustningstillägg) så kommer jag lite över 30 mil i verklig körning. Den laddar heller inte lika snabbt som 2024 års modell vilket gör att det tar c:a 25-26 min att ladda 15-80%. På det kan jag köra nästan 20 mil i motorvägsfart. Det gör att den laddar 7,5 km/minut.

    Utvecklingen av elbilar kommer nog inte att gå lika fort som den har gjort de senaste 10-12 åren, men det som verkar förbättras ganska mycket är hur snabbt bilar kan laddas vid snabbladdare. Det finns flera bilar som kan ladda 10-80% på mindre än 20 minuter och några på lite över 15 minuter. Batterier blir också lättare och snart kan bilar med batterier på 500 kg ha räckvidder på 55-60 mil (WLTP).

  16. Sigge

    14# Magnus Blomgren

    Största fordringsägare i CGN-konkursen är Hydro Energy A/S. Det är också en fordringsägare med lägst prioritet. Banker som lånat ut pengar till bygget och skatteverket har högre prioritet.

    Om CGN tankat av kapitalet när de har fordringar som förfaller så har de begått brott. Eftersom de tydligen äger fler vindkraftsparker i Sverige så har svenska myndigheter möjlighet att stoppa utdelningar från dessa och i nödfall ta dessa i beslag om de begått brott i samband med konkursen i Markbygden Ett.

    Jag har inte följt turerna kring Markbygden Ett, men det rimlig vore väl att vindkraftsparken såldes på exekutiv auktion.

  17. Berra

    #11 Magnus Blomgren:

    Har du någon länk till Ätran?

  18. Nr 17 Berra
    Finns fortfarande att läsa I fiskejournalen, nyheter.
    Och i flera lokala tidningar men där är nog det mesta nu bakom betal.

    Ätrans tråkiga utveckling följer samma mönster som våra flesta älvar på senare år – regleringstrycket blir stenhårt och vattendomarna är uråldriga och inte kompatibla med den nya energisituationen.

    För 50 -100 årsedan trodde nog alla att försörjningen i elnätet skulle bli mer och mer stabila över tid.. därav vidlyftiga regleringsnivåer.

  19. Nr 16 Sigge
    Ja utflödet av kapital från markbygden Ett var ju ett av skälen till att bl a skatteverket inte ville tillåta rekonstruktion.

    Huruvida dom begått brott vid dräneringen ur dotterbolaget markbygden Ett återstår att se men där finns ganska töjbara regler att tolka.

    Visst har du rätt – vid en första påsyn borde det sättas i konkurs – det tyckte nog alla i dom första instanserna – förmodligen dock inte dom lägre prioriterade bankerna i Europa som är en del av projektet, deras gröna satsning – blir nog en förlust här oavsett utfall.

    Visst kan man tycka att CGN:s samlade verksamheter i Sverige borde ha någon solidaritsansvar för kraschen i Markbygden Ett – men det kan vi garanterat glömma – företagskonstruktionerna med dotterbolag och ansvarförhållanden ger enorma möjligheter i Sverige för moderkoncernen – att slippa ansvar.

    Kineserna är nog inte lika blåögda och tvingade till gröna investeringsprofiler som inblandade banker och även ofta pensionsfonderna, kineserna lär vinna oavsett utfall.

    Du känner nog till den stora mängden gröna investeringar och företag som dränerat börsen på enorma mängder kapital på bara några år – omställning gör ofta ont och drar till sig lycksökare och godtrogna.

  20. Mats Kälvemark

    #15 Sigge
    Elbilar spar inga utsläpp och är marodörer för miljön genom batteritillverknngen. De orsakar genom sin högre vikt mer utläpp av cancerogena partiklar från däck, asfalt och bromsar än motsvarande bränslebil.
    Läs länken i #13 BG och länkarna nedan.

    https://klimatupplysningen.se/den-grona-politikens-kolsvarta-baksida/
    https://klimatupplysningen.se/energiomstallningen-en-villfarelse-mineralbristen-oundviklig/

    Utan planekonomisk lagstiftning grundad i Klimatrelgionen skulle batteribilar inte existera idag.
    Andelen batteribilar av den globala fordonsflottan är f.n. drygt en procent .

  21. Daniel Wiklund

    # 15 Sigge Du verkar ha gott om pengar. Som betalat minst 560000 för en elbil. Jag hoppas att du inte fick nåt bidrag när du köpte bilen. Men du är ju med och räddar planeten när du köper en elbil. Det gör jag också när jag cyklar för egen maskin. Besiktigade bilen i slutet av januari. Efter det har jag kört bilen ( går på bensin) 20 km. Och cyklat drygt 200 mil. När jag cyklar släpper jag ju ut koldioxid och vattenånga, och ibland lite metan. Och det lär ju inte vara bra för klimatet. Känner mig ibland som en syndare. Men det brukar gå över ganska snabbt.

  22. Sigge

    Magnus Blomgren #19

    ”Du känner nog till den stora mängden gröna investeringar och företag som dränerat börsen på enorma mängder kapital på bara några år – omställning gör ofta ont och drar till sig lycksökare och godtrogna.”

    Nej, jag känner bara till ett par börsnoterade företag som gått i konkurs inom det som brukar kallas för grön teknik. De flesta så kallade förhoppningsbolag finns i läkemedelsbranschen och där är det många konkurser och ett fåtal som gör jättevinster. De företagen kallas ofta för bioteknikföretag och många tolkar dessa som att de håller på med grön teknik.

    En bransch där många företag försvunnit är värmepannor. Många hängde inte med i övergången från oljepannor till värmepumpar och marknaden för ved- och pelletspannor minskar även av den anledningen att de nya moderna pannorna har mycket längre livslängd än tidigare.

  23. Sigge

    #21 Daniel Wiklund

    Jag har god ekonomi. Civilingenjör som jobbat i 40 år. Nästan hela tiden i energibranschen. Nu har jag både pension och inkomst från lönearbete.

    Eftersom jag bor på landet och fortfarande jobbar så åker jag mycket bil, 2000 mil per år. Det blev lite mer nu när jag skaffat elbil. När jag åker tjänsteresor med kollegor har vi valt min bil för att det är en elbil. Vi vill ju inte stödja rysk ekonomi med att förbruka olja.

  24. Daniel Wiklund

    # 23 Sigge Det är bra att man inte längre får bidrag för att man köper elbil. Det var vansinnigt korkat att ge bidrag till dom som hade råd att betala en elbil. Det är ju du ett exempel på. Som pensionerad lärare och änkeman så är det uteslutet att köpa en bil för en halv miljon. Även om jag räddar planeten från undergång. Lika korkat var det att få bidrag om man köpte en elcykel. Ett typiskt miljöpartistiskt förslag.

  25. Björn

    Elmotorerna är nog här för att stanna, men resten, elen för drivande av motorerna kommer med största sannolikhet att bli en hybridversion. Bensin eller dieselmotorer etc, kan ta vilken form som helst om deras enda uppgift blir att driva generatorer för drift av elmotorerna, vilka kan vara enkla likströmsmotorer eller växelströmsmotorer av typen synkron eller asynkron. Här finns en stor spännande utvecklingspotential. Förresten, Tesla använder sig av asynkronmotorer. Men nej, rena batteribilar blir nog en parentes på grund av dessas räckvidsproblem och för att inte tala om, brist på material.

  26. Benny

    Elbilar som de ser ut idag är en dödfödd pryl så länge batteriet inte går att byta ut till rimlig kostnad eftersom elbilar som begagnade är en oerhörd ekonomisk risk att köpa. Det som kommer att hända är att miljoner nya och begagnade elbilar måste skrotas när de blir osäljbara och belastningen på miljön blir oerhörd bara för att miljödårarna och politiker inte tänkte efter före? Den dag det kommer elbilar med batteripack man smidigt kör in i ett för batterier avsett fack på bilen och batterierna tillverkas med billiga råvaror som förekommer rikligt på jorden den dagen kan batteribilar gör en comeback! Tills dess så kan man bara ”gratulera” alla som lät sig blåsas av alarmisterna och politikerna.

  27. stig morling

    #12 iah!
    Jo då, för ca 20 år sedan hade vi ett vattenmiljöprojekt i Lettland. En ung och duktig kvinnlig ekonom från Riga, medlem i arbetsgruppen utbrast: ”En del av oss letter förstår ingenting: Vi har äntligen lämnat en stor union, där vi inte hade något att äga till om, bara för att gå in i en ännu större union, där vi inte heller får något inflytande!”
    Salve

  28. Ann lh

    # 27 Stig, tack för den kommentaren från verkligheten!

  29. Nr 27 Stig M
    Ja, jösses – mer talande än så blir det inte – dessutom gäller den i stort för hela klimatdebatten I väst.
    Tack.

  30. Bo Janstrand

    Nu börjar vi också höra vad som varit uppenbart från början, att man måste beskatta körningen med elbilar för att kompensera för dom åtskilliga miljarder man tappar i bränsleskatter på bensin och diesel. Hur intressant blir det då att satsa på denna förlustmaskin?

  31. Sigge

    Daniel Wiklund #24

    Att jag beställde en elbil för två år sedan beror till viss del på det ryska anfallet på Ukraina. Jag vill inte stödja Ryssland med att öka efterfrågan på olja. Min gamla bil sålde jag till en familj som kör ungefär hälften så mycket som jag gör.

  32. Kaijser Sten

    Hej alla, en gissning är att inom ett par år kommer priserna på nya elbilar att ha sjunkit så mycket att folk som har solceller köper dem och tar ur batteriet som de använder som komplement till solcellerna.

  33. #7 Lasse
    Din kommentar om naturresurser är vital. En viktig metall i batteriprodukterna är Nickel. Ju högre reningsgrad desto bättre och en högre mängd nickel ger ökad kapacitet i batteriet.
    Oförmågan till helhetssyn betr. EVs är bedrövlig, och speciellt gäller detta de egentliga kostnaderna för produktion av nödvändiga metaller för batterierna, inte minst miljömässiga sådana. Miljönedsmutsning ingår inte i kostnaden för produkter eller produktionsförutsättningar. Det är ’gratis’ att jämföra med normala utsläpp av t.ex. CO2 i bilars avgaser som beskattas, i Sverige progressivt, Vad avser just Nickel är de negativa miljöeffekterna närmast astronomiska i t.ex. Indonesien, där brytning och anrikning av laterit, den låghaltiga ’nickelförande bergarten’ om 1,3 % Ni, sker i ökande omfattning. Anrikning av densamma till målsatt >99% renhet är häpnadsväckande energiintensiv och miljöförorenande, dessutom i tillägg till de oreparabla skador som själva gruvbrytingen orsakar. Knappt hälften av världens nickelbehov produceras i Indonesien. Självklart sker den aktuella brytningen och anrikningen i koordination med kinesiska finansiella intressen.
    Ett exempel bland många liknande. Mercedes har nu som ett exempel på pålästa bilföretag nu skrinlagt ambitionen att i framtiden endast producera EVs.

  34. Sigge

    Benny #26

    Batterierna i elbilar kommer att hålla mycket längre än vad bilarna i sig kommer att hålla.

  35. tty

    #33

    Kan du säga något annat drivet av litiumjonbatterier där batterierna håller längst? Mobiler, nej, PC nej, Batteridrivna redskap, nej.

    Det är alltid batterit som kroknar först.

  36. BG

    #22 Sigge

    Det gick inte så bra för Volta Trucks:

    ”Svenska Volta Trucks tog in tre miljarder för att tillverka ellastbilar.

    Nu går bolaget i konkurs.

    – Detta är sorgligt och oerhört tråkigt, säger storägaren Byggmästaren i ett pressmeddelande.”

    https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/on2bM0/svenska-volta-trucks-i-konkurs

    Det är inte så lätt att kränga elmotorcyklar heller:

    https://www.breakit.se/artikel/38542/gelmotorcyklarna-gar-i-konkurs-drogs-med-stora-forluster

    Läs gärna boken ”Gröna bubblor. Om etanolhaverier, kraschade vindkraftverk och bananer i Sveg” av Christian Sandström.

  37. Sigge

    tty #35

    Jag hade min förra Iphone i 6 år. Batteriet hade förlorat lite kapacitet. Det var andra saker än batteriet som gjorde att jag bytte till en ny telefon.

  38. Daniel Wiklund

    # 37 Sigge Du har verkligen tur med batterier. I min Iphone höll batteriet bara i 4 år.

  39. Rossmore

    Apropå Itera och huvudlösa satsningar på framtidsindustri i Norrbotten har DN denna artikel idag (verkar inte vara bakom betalvägg ännu).

    https://www.dn.se/ekonomi/industrisatsningar-dranerar-norrkommuner-regeringen-maste-bry-sig/

    Temat:

    H2 Greens Steels miljardsatsning på ett stålverk i Boden medför att kommunen går back halv miljard kronor fram till 2026. Nu kräver kommunalrådet Claes Nordmark (S) stöd från staten. Ingen från regeringen vill svara på frågor om kommunens krav.

    Ett högst häpnadsväckande citat från kommunalrådet är:

    ”– Vi har inte skattemedel från dem som ännu inte har flyttat hit. Målbilden är att vi ska börja gå plus sen och kunna betala av underskottet. Men det är ingen garanti att folk flyttar hit även om vi är övertygade om det.”

    Översatt till vanlig svenska:
    ”Vi tror på Gud Fader allsmäktig, 
himmelens och jordens skapare.
    Vi tror ock på Jesus Kristus, 
hans enfödde Son, vår Herre, 
vilken är avlad av den helige Ande,…”

  40. Berra

    Och här är en annan artikel på liknande ämne i Affärsvärlden…

    https://www.affarsvarlden.se/artikel/mckinsey-industriprojekten-i-norr-kan-hoja-elpriserna-i-hela-sverige

  41. Gunnar Strandell

    Sigge #15
    Idag har jag kört från Östhammar till Göteborg och tillbaka med släp för att hämta en båtvagn.
    Startade fulltankad.

    1060 km på 13 timmar med en tankning som tog fem minuter. Förbrukning: 6 liter per 100 km.

    Bilen är Skoda Octavia TDI 4×4 Combi.

    Jag är nöjd och glad över att jag inte har elbil, för en sådan ger mig inga fördelar.

  42. Berra

    OT:

    Är det bara där jag bor som värmen (enligt smhi) ständigt skjuts fram och ska komma om typ 3 dagar…om och om igen…

  43. Sigge

    Ett sätt att förstöra ett batteri till en mobiltelefon är att alltid ha laddaren i så batteriet är fulladdat. Då kan du nog få slut på ett batteriet på ett par år. Batterier till datorer (laptop) är lite tåligare men de går också slut fort om man alltid har laddaren i.

    Jag har en Macbook Pro från 2013. Den har fortfarande bra batteri, men jag har ju aldrig haft laddaren i när batteriet blivit fulladdat. Nu använder jag inte den så ofta för att jag skaffade en annan dator för några år sedan när jag jobbar med Windows.

  44. Benny

    Sigge, du verkar ha svårt med verklighetskollen? Att byta batteriet i en mobil eller dator kostar från några hundra till några tusenlappar! Att byta batteri i en elbil kostar hundratusentals kronor om det ens går och det är därför som begagnat-marknaden för elbilar är stendöd! Sunt förnuft kallas det…Folk låter sig inte luras av de skräp-bilar som drivs av batterier med dagens teknik?

  45. När det gäller mobiler beror batterilivslängden mycket på hur bra täckning man har där man vanligen rör sig och det kan variera väldigt mycket.
    Ett tips lägg inte mobilen platt på bordet utan använd nåt, en snusdosa duger, för att få upp den så att antennen får ett litet avstånd ner till bordet.

  46. Fredrik S

    Sigge #43

    ”Ett sätt att förstöra ett batteri till en mobiltelefon är att alltid ha laddaren i så batteriet är fulladdat.”

    Nä, knappast för för oss som lämnat stenåldern. Kyla är dock värre.

    Lite om batterier.

    https://www.pcmag.com/articles/charging-your-phone-overnight-battery-myths-debunked

  47. Sigge

    Benny #44

    De elbilar som funnits längst i Sverige som har Litiumbatterier är Tesla S och Nissan Leaf. Tesla S finns det en hel del av som är äldre än 10 år och gått 20 000 mil och även över 30 000 mil. De andra elbilarna som funnits i 10 år så är det ganska få som gått 20 000 mil men de har ju haft mycket kortare räckvidd än Tesla S. Men det finns på Blocket nu några 10-12 år gamla Nissan Leaf (24 kWh) som gått över 15 000 mil. Det blir rätt många laddcykler för en bil som endast har 16-17 mils räckvidd enl WLTP.

  48. Sigge

    Fredrik S #46

    Båda mina tidigare Iphone som jag haft har jag följt rekommendationerna att inte ladda fullt, att inte låta batteriet bli tomt, att inte utsätta telefonen för extrem värme eller kyla. Då jag gjort mycket besiktningar och använt telefonens kamera så har det blivit naturligt att jag laddat telefonen från dator via USB-kabeln. När jag laddat telefonen från så har telefonen inte blivit lika varm som när jag laddat från eluttag. Både min Iphone 4 och Iphone 8 hade jag i över 6 år. Batterierna hade klarat sig bra och det var andra anledningar till att jag bytte till nyare telefon.

  49. Daniel Wiklund

    # 47 Sigge Du är ju elbilarnas språkrör här på bloggen. Du verkar inte hålla med Mats och Evert. Jag har ett barnbarn som nyss fyllt 19 år. Hon föddes med ett hjärtfel. Hon har haft pace maker sen hon var 8 dagar. Den bestämner helt hennes puls. Hon är väldigt aktiv, tävlar i truppgymnastik sen hon var 5 år. För henne är det viktigt att batteriet fungerar. Hon har bytt batteri tre gånger. Där är batterier livsviktiga. I bilar går det utmärkt med bensin och diesel.

  50. YouTubeprofilen Serpentza publicerar regelbundet intressanta reportage från Kina. Flera av hans videos handlar om EV. Vi får där se baksidan av hur den kinesiska EV-marknaden fungerar eller snarare inte fungerar varken tekniskt eller marknadsmässigt.

    Här en länk om fabriksnya men osålda batteribilar:

    https://www.youtube.com/watch?v=1SEfwoqKRU8

  51. Sigge

    Gunnar Strandell #41

    Jag är nöjd med min elbil. Jag laddar nästan allt hemma från min egen laddbox. Jag har gjort några längre resor med min elbil där jag snabbladdat vid publika laddstationer.

    Jag har inte räckviddsångest men jag känner en viss oro varje gång jag är vid en snabbladdare för att jag inte skall få igång den. Det beror ju på att jag är ovan vid att snabbladda. Första gången jag skulle snabbladda så fungerade det inte för att jag gjorde fel. Då fick jag hjälp av en annan person som laddade sin bil där. Sedan dess har det alltid fungerat men oron finns där.

    Jag använder också släpvagn en del, men jag kör nästan aldrig mer än 10 mil med släpvagn varje gång.

  52. Sigge

    Daniel Wiklund #49

    Jag tycker det är smidigt med elbil. Istället för att köpa 1300 liter bensin per år så sätter jag i en sladd i bilen från min laddbox och laddar bilen på natten. Det är inte så ofta jag åker så längt att jag behöver använda publika laddställen.

  53. Daniel Wiklund

    # 51 52 Sigge Tack för din detaljrika berättelse om dig som lycklig elbilsägare. Vilket genidrag av dig att köpa elbil. Två flugor i en smäll. Billigare ( tror jag) och du bidrar till ett bättre väder och klimat. Du kommer definitivt att komma till himlen. Om den inte hinner ramla ner innan.

  54. Sven Andersson

    Jag har en laddhybrid och är mycket nöjd med den. Men mitt problem är att politikerna tvingar mig att använda vägväsendet, utan att göra rätt för mig. Vägskatten är kraftigt subventionerad. Det skaver i mig att jag hindras av politikerna att göra rätt för mig(vägkostnad). En vansinnig ekonomisk politik, där jag hindras att betala för min konsumtion(användande av vägnätet).

  55. Sigge

    Daniel Wiklund #53

    Vi har alla olika förutsättningar, för mig passar elbil bra även om räckvidden inte är så lång. En förutsättning för att elbil skall löna sig är att man kör ganska mycket varje år. Med elbilsstödet på
    50 000:- så lönar det sig för mig med elbil. Jag hade köpt elbil ändå och det beror på Ukrainakriget för att jag vill undvika allt som kan stödja Ryssland.

    Prisskillnaden mellan elbilar och fossilbilar minskar lite för varje år och elbilarna blir bättre för att räckvidden ökar något och att räckvidden ökar något.

    Framförallt tycker jag folk som kör mycket stadstrafik skall skaffa elbil för en stor vinst är frånvaron av avgaser. Själv kör jag sällan i städer, jag brukar åka kollektivt i städer som har kollektivtrafik. I de flesta städer är det nu enkelt att betala resa med betalkort. Resorna är ofta billigare än parkeringsavgiften centralt.

  56. Benny

    Sigge har tydligen inga problem med att stödja den korrupta EU-diktatorn von der Ljugen i Bryssel eller den råa oligarkmaffian som styr USA med sin elbilsvurm? Nu är det ju mest norsk olja Sverige köper så du verkar ganska oinformerad om verkligheten? Men inget annat att vänta av sådana som gått på elbilsbluffen som torgförts av klimathysteriska politiker?

  57. Sigge

    Benny #56

    Det är en dum bortförklaring att vi i Sverige använder norsk olja. Det spelar inte så stor roll vilken olja vi använder så länge som det finns andra länder som vill köpa rysk olja. Om efterfrågan på olja minskar så sjunker priserna och då får Ryssland får mindre betalt för sin olja.

  58. Sigge #57
    Jaha, så det är det där med tillgång och efterfrågan som verkar. Kan man använda samma resonemang om elmarknaden? Ponera att jag köper en elbil för att minska CO₂-utsläppen kan man, så klart en hypotetisk situation, i det fallet vara helt säker på att min ökade elförbrukning inte också leder till en ökning av el på elmarknaden från kolkraft?

  59. Daniel Wiklund

    # 57 Sigge Norges oljefond är på ca 16 biljoner. Oljan är en fantastisk tillgång.

  60. Sigge

    Håkan Bergman #58

    I det fallet håller jag med dig till viss del. För elen som används är en mix av olika produktionssätt. Ökar efterfrågan så investeras det i ny elproduktion som annars inte skulle bli byggd.

    Det är ändå enklare med olja, där är det ett fåtal spotpriser som gäller i världen. Elhandeln i Europa väl 25 spotpriser.

  61. Fredrik S

    Sigge #60

    ”Ökar efterfrågan så investeras det i ny elproduktion som annars inte skulle bli byggd.”

    Om det nu är så varför vill man att investeringarna sker i ej planerbar produktion som kräver backup, hittills oftast gas eller kol?

    Varför vill någon ha det så här?

    https://www.tn.se/naringsliv/36280/tysk-energipolitik-kan-sanka-svensk-industri-driver-klimatarbetet-mot-stupet/

  62. Sigge #60
    ”elen som används är en mix av olika produktionssätt. Ökar efterfrågan så investeras det i ny elproduktion som annars inte skulle bli byggd.”
    Men snälla Sigge så fungerar inte alls elmarknaden, ökar efterfrågan på el när jag pluggar in den i mitt fall hypotetiska laddkabeln måste det alltid finnas överkapacitet i systemet som kan svara upp till min ökade efterfrågan och den kapaciteten kommer alltid från den dyraste kraftkällan, i vår värld kolkondens. Vilken slutsats investerare drar är jag rädd styrs av vilka idioter som sätter upp villkoren idag.
    Olja är en helt annan affär, räknat från Ax till limpa lär det dröja innan Putin märker av ditt i.o.f.s hedervärda initiativ mot hans aggresion i Ukraina.

  63. Benny

    Uppenbart är det så att ”Sigge” som påstår sig ha en utbildning och jobbat inom energi inte har någon som helst koll på hur det fungerar! Men fortsätt du att tro på sagorna som makteliten sprider den kommer att leda oss alla mot stupet, vilket kanske är planen?

  64. Sigge

    Håkan Bergman #62

    I Norden är det vattenkraft som reglerar effektbehovet.

    I Europa har utsläppen från elproduktionen halverats sedan 1990 räknat per kWh, från c:a 500 g/kWh till 250 g/kWh.

    Jag brukar anpassa laddningen av min elbil efter elpriserna. Idag tänkte jag ladda bilen från kl 12:30, då kommer den att var färdigladdad ungefär kl 15:00. Laddeffekten kommer att vara c:a 8 kW.

    Jag tycker det är tråkigt att det finns personer som inte förstår att det är främst den ryska oljeexporten som finansierar Rysslands angrepp på Ukraina och att en sak vi, som stödjer Ukraina, kan göra är att försöka minska vår oljeanvändning så mycket det går. Lägre oljekonsumtion minskar världsmarknadspriserna på olja.

  65. Christian S

    #57 Sigge

    Kinesiska staten tackar för dig att du stödjer barn- och slavarbete genom ditt köp av batteribil.

    Vad betalar du per kWh för att ladda batteribilen?

  66. Fredrik S

    Sigge #64

    ”I Europa har utsläppen från elproduktionen halverats sedan 1990 räknat per kWh, från c:a 500 g/kWh till 250 g/kWh.”

    Sedan några år pekar den kurvan brant uppåt igen pga nedläggning av kärnkraft och mer användning av kolkraft i mixen.

    Så du får börja cykla (ej el) för att vara riktigt föredömlig.

  67. Sigge

    Christian S #65

    2023 så förbrukade jag 8800 kWh varav 4000 KWh var till laddboxen för bilen. Jag betalade i medeltal 1,13 kr/kWh och det var inkl nätavgifter, energiskatt och moms men exkl den fasta avgiften inkl moms för den. Det är framförallt att jag laddat bilen när elpriset varit lågt som jag gjort att det blivit lågt elpris i medeltal.

    Utöver det jag laddade hemma så har laddat 600 kWh på publika laddare när jag gjort långkörningar. Det har väl kostat närmare 3000:-

  68. Sigge

    Fredrik S #66

    Per producerad kWh så har CO2-utsläppen minskat fram till 2021. Det var något högre 2022 än 2021. För 2023 har jag inte sett några uppgifter ännu.

  69. Fredrik S

    Sigge #68

    Det sticker uppåt sedan 2020.

    https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/greenhouse-gas-emission-intensity-of-1

    Nu ska jag ut och cykla.

  70. Daniel Wiklund

    Sigge och Sigge. Vad bra att du berättar i detalj till minsta molekyler om ditt liv som elbilsägare. Du framstår verkligen som en mönstermedborgare som gör allt du kan för att förbättra världen, och då menar jag hela världen. Själv har jag nöjt mig med att cykla. Har inte cyklat så fort för att inte släppa ut onödigt mycket växthusgaser. Har dessutom nöjt mig med få kalorier när jag ätit. Eftersom näringens kolhydrater som jag stoppar i mig omvandlas i mitokondrierna till koldioxid. Samtidigt bildas energierna som vi går på, ATP. Härligt cykelväder det har varit idag. Har för första gången i år inte haft täckbyxor och handskar. Har träffat många glada människor. Vi blir glada när det är varmt. Tror att Rockström och hans planeträddarvänner också blir det. Hellre ett varmt hjärta än ett kallt.

  71. Peter Svensson

    #64 Sigge

    Du får hålla koll på Karlshamnsverket. Risken är ganska stor att när du pluggar in kontakten i eluttaget, så kommer en del av strömmen direkt eller indirekt från det oljeeldade kraftverket. Dvs mer pengar till Putin enligt ditt sätt att resonera. Ofta gör vi saker för att det ska kännas bra i magen även om det i praktiken inte spelar någon roll alls.

    https://www.tn.se/naringsliv/37058/oljekraftverket-i-karlshamn-igang-forbereder-sig-for-intensiv-sommar/

  72. Sigge

    Peter Svensson #71

    När jag laddat hemma så har Karlshamnsverket aldrig gått mer än på ”tomgångseffekt” d v s de producerar på lägsta effekt för att de har turbinerna rullar för att snabbt kunna öka effekten. När jag inte laddat på snabbladdare så har jag inte koll på vare sig spotpriser eller elproduktionen.

  73. Fredrik S

    Sigge #72

    Du laddar väl inte bilen på em nu bara?

    Ankkurvan har varit påtaglig de senaste två veckorna och flödena vänder norrut med uppreglering med hjälp av fossila verk.

  74. Sigge

    Fredrik S #69

    Jag läste fel i en tabell. Du har rätt att 2020 var det år som haft lägst CO2-utsläpp för elproduktionen.

    2020 hade elproduktion i Europa under de senaste 10 åren. Berodde nog på Corona. 2022 så strulade fransk kärnkraft så då producerades 80 TWh mindre än normalt. Det var lite strul även 2023 men nu fungerar fransk kärnkraft normalt igen.

  75. Fredrik S

    #73

    Tvärtom förresten , vänder söderut på em måste nog bli.

  76. Fredrik S

    Sigge #74

    Jo, dessutom stängdes fyra reaktorer permanent, tre i Tyskland from 31 december 2021 och en i Belgien under 2022.

  77. Sigge

    Fredrik S #73

    Idag har jag inte behövt ladda. Igår laddade jag mycket mitt på dagen för att solenergin gjorde att elpriserna blev låga. Värmen som kommer till elområde 2 gör att där blir det kraftig vårflod närmaste veckan, viket gör att elpriserna blir låga på nätterna även i elområde 3 och 4 den närmaste tiden.

  78. #Sigge 74#

    Det var inte franska kärnkraftsreaktorer som strulade, annat än till en liten del. Problemen orsakades av den drakoniska Covidlagstiftningen med utegångsförbud och nya Covidsäkerhetsregler som omöjliggjorde effektivt planerat underhållsarbete och oplanerat arbete på kärnkraftverken, med följd att reaktorerna stoppades av säkerhetsskäl.

    Detsamma drabbade byggsektorn där produktiviteten gick ner med 35% på grund av Covidlagstiftningen.