”Klimatförändringarna tvingar nu Skogsstyrelsen att ta fram nya anvisningar för hur en skogsbilväg ska byggas”, skriver Sveriges Radio på sin hemsida. Och även om de senaste vintrarna varit svinkalla så tänker man förbereda för ett varmare klimat med milda vintrar. Temperaturen på jordklotet stiger ju, alltså kommer det att bli varmare överallt. Det märkte vi ju tydligt i december i fjol.
Jag säger inte att skogsvägarna inte behöver rustas upp eller att det överhuvudtaget är fel att satsa mer på vägsystemet. Tvärtom. Men tänk om alla näringar tänker likadant och förbereder sig för ett varmare klimat med mildare vintrar när vi i själva verket har att vänta det rakt motsatta (även om jorden som helhet värms upp)? Föreligger det inte en viss risk att man kastar pengarna i sjön (läs: på isen)?
Läs dessutom:
Roger Pielke Sr berättar om en ny studie vars resultat tyder på att dagens klimatmodeller inte är särskilt bra på att spegla verkligheten.
Studien i fråga är: Compo GP,Whitaker JS, Sardeshmukh PD, Matsui N, Allan RJ, Yin X, Gleason Jr BE, Vose RS, Rutledge G, Bessemoulin P, Br¨onnimann S, Brunet M, Crouthamel RI, Grant AN, Groisman PY, Jones PD, Kruk MC, Kruger AC, Marshall GJ, Maugeri M, Mok HY, Nordli Ø, Ross TF, Trigo RM, Wang XL, Woodruff SD,Worley SJ. 2011. The Twentieth Century Reanalysis Project. Q. J. R. Meteorol. Soc. 137: 1–28. DOI:10.1002/qj.776.
Magasinet Effekt berättar om Plane Stupid-gänget som den här gången protesterat mot att flyget fortfarande är momsbefriat. Aktivisterna hade tänkt sig att ockupera terminal 3 på Heathrow, men fick nöja sig med att samla bevismaterial för flygindustrins orimliga momsbefrielse i form av toapappersrullar och sopkorgar. Så som artikeln är skriven kan man nästan tro att det snusklyx att kunna torka sig med papper.
PS Jag har alltid föredragit att kalla Plane Stupid för Plain Stupid. 😉 Det var förresten de som gjorde den här reklamfilmen där isbjörnar ramlar ner från himlen.
Man kanske skulle satsa lite pengar på att hålla befintligt vägnät som faktiskt används av 100 000:tals farbara istället? Mao ploga och sanda.
Det är totalt ofattbart att politikerna resonerar som de gör i klimatfrågan. Även om det (vilket knappast är troligt) skulle bli 2-3 grader varmare globalt, så kommer vi ju fortfarande ha kalla snöiga vintrar. De har helt enkelt gått på sin egen propaganda till den milda grad att de varken ser eller känner verkligheten längre……
Just nu är det ex -18 grader C utanför mitt köksfönster. Någon som tror att det inte behövs sandas och snörörjas när det är -15?
Det är alltså Skogsstyrelsen som man ska gå till om man vill veta framtidens klimat.
Imponerande, trodde inte att de var så insatta i det som vetenskapsmännen inte alls är eniga om. /sarc off
Var finner Skogsstyrlsen tecken på att klimatet blir mildare?
Även om globala medeltemperaturen skulle stiga ytterligare utöver de tiondedelar den hittills kanske stigit med är det långtifrån säkert att det blir mildare här i Norden.
Men, vill man ha pengar till det ena eller det andra så är klimatförändringar nog det pålitligaste argumentet.
Håller med dig om att Plain Stupid oftast är just det. Men den här gången har de ju faktiskt en poäng.
England går ju igenom en enorm ekonomisk och energipolitisk kris. Man har tydligen beslutat sig att höja momsen på dagligvaror till 20%, vilket drabbar alla, även den fattigaste behöver torka sig i ändan…..
Medan flyget är momsfritt…….låter kanske inte så vettigt?
Det finns ju en parallell till detta här hemma. Flygbränslet är skattefritt, medan alla som måste ta bilen till jobbet får punga ut med avsevärda summor i skatt.
1000 mil om året= ca 7000 kr skatt…..
Labbibia, momsbefrielsen beror nog på att luftvägarna inte behöver saltas och snöröjas.
Hela diskussionen är idiotisk. Om vi inte vill stänga delar av landet så måste vi ha råd att satsa på både små och stora vägar samt järnvägar. Vi måste dessutom göra det utan att lita på kloka gubbar som spår i kaffesump eller för den delen superdatorer. Vi måste ha en infrastruktur som fungerar i både värme och kyla. Både i vått och torrt. Vi kommer att få känna på alla delarna inom de ofta förutspådda 100 åren. Tänk om alla kunde förstå? Vi vet att kalla och varma perioder avlöser varandra, ibland öser regnet ner, ibland är det så torrt att björkarnas löv blir små och bleka, att det alltid varit så. Om sen våra utsläpp höjt den i praktiken svårmätbara globala medeltemperaturen delar av en grad eller ej ändrar inte klimatets stora svängningar där delar av en grad inte har gör någon skillnad. Klimatpolitiken må ha sina orsaker men den måste kopplas bort den från samhällsplaneringen. Tillförlitligheten i modellerna ligger på samma nivå som kvällstidningarnas horoskop.
Olaus Petri
Tänkte inte på de….
Men momsbefrielsen på bränslet gäller väl inte enbart helikoptrar?
😉
I själva verket är det så att Skogsstyrelsen vill förstärka och räta ut vägarna för att transporter av vindkraftverk skall komma fram. Statliga Sveaskog kalaverkar allt, även tidigare sparade relikter av urskog, i stora områden där man planerar för vindkraftsparker. Inget får hindra vinden. Det pågår en enorm miljöförstörelse i sveriges skogar. Miljöministern talar så vackert om att mångfalden skall värnas och men främjar i stället motsatsen. Som vanligt bara tomma ord. Har vi någon enda gång hört denne ,miljöminister säga något vettigt som sen lett till något konkret bra för miljön. Man kan börja med att fråga hur miljöministern definierar orden miljö och mångfald? Han har förmodligen inte ens gått naturvetenskaplig linje i gymnasiet.
Kent Forsgren
Andreas Calgren (!) jobbade visst på dagis innan han blev heltidspolitiker……
Kent Forssgren #7:
Carlgren ville bli lärare men lyckades inte ta examen. Han är ju katolik så tror gör han… men vet lite.
Grundlurade? Ja, de som tror på klimatlarmen.
Snömassor begraver östra Sydkorea. Detta kunde jag inte finna i DN eller SvD?
Seoul.12 000 soldater har deltagit i räddningsoperationer efter att det värsta snöfallet på ett sekel har begravt städer i östra Sydkorea.
Snön väntas fortsätta falla under måndagen och har hittills fått byggnader att rasa samman och bilburna att fastna på igensnöade vägar. Det dåliga vädret följer på rekordkylan för några veckor sedan.
Seoul och andra delar av landet är inte drabbade, däremot upplever grannen Nordkorea sin värsta vinter på många år.
http://www.ystadsallehanda.se/utrikes/article1384183/Snoumlmassor-begraver-oumlstra-Sydkorea.html
Text: TT Publicerad 14 februari 2011
Citat ur den aktuella artikeln:
”
”enligt Per Christoffersson kräver det moderna skogsbruket tillgång till skogen hela året och då måste det också finnas bra vägar.
-Det är oerhört viktigt att industrin har tillgång till råvara hela året, för det är vår konkurrenskraft.”
Vad jag kan minnas har det alltid varit rätt klent med tjäle sommartid här i Sverige.
Om det är skattepengar som satsas på skogsvägarna så känns det för jävligt i ett land som inte ens har motorvägen mellan landets två största städer.
Jag ger mig dessutom den på att dessa vägar kommer förses med vägbommar så att vi som är med och betalar inte får utnyttja dom, men det kanske inte gör så mycket med tanke på att man vill avskaffa allemansrätten.,.
Med vårt kalla vinterklimat så kan man väl göra som man alltid gjort , utnyttja vintern för transporter – vi tycks ju få en längre serie med längre kallare vintrar. ( det är ju den klimatförändring som sker i verkliga livet och inte som hjärnspöken i SR-huset på gärdet)
Stigande räntor, stigande bolån, ökad energiskatt på fordon, diesel, el och subventioner av ohållbara energikällor (som vindkraft , solar,
biobränsle, etc ) . Vilket underbart läge för en fungerande opposition. När kommer den svenska teapartyrörelsen ?
a
Michelangelo. Det är skattepengar, miljöavgifter och ersättningar till skosägaren till råga på allt, 150.000 kr per år i 20 år per snurra. Samt vinster till vindkraftsföretagen och elbolagen som elkonsiumenterna betalar. Varför kostar en enda vindkraftsnurra ca 35 till 40 miljoner kronor?
Michelangelo 12
>När kommer den svenska teapartyrörelsen ?
Den kommer inte. Svenskar är inte på samma sätt som jänkarna ”action”-orienterade eller som svenskar nedlåtande kallar det belastade av en cowboy-mentalitet. Vi avreagerar oss med armviftande på bloggar och ojar oss med varandra. Svenskar är ett fogligt folk som fått konsensustänkande och tron på en god överhet med modersmjölken och stats-media, radio och TV.
Undrar om det är en son till den katastrofale Christoffersson som på 60-talet blev chef för Uddeholmsbolagets skogsgren, med massanvändning av Hormoslyr (för slybekämpning), Rotenon (fiskgift som förberedelse för senare ädelfiskplantering) och massiva kalhyggen (”föryngringsytor”)?
I så fall kan man befara att äpplet inte faller långt ifrån trädet.
Om kyla – fredag morgon 45 minuter sen Roslagsbana in till jobbet (köldrelaterat motorhaveri) – fredag kväll 2 tim 30 min sen resa hem på fredag kväll (frusna växlar) – i dag 1 tim 45 min (strömavbrott, som ledde till en i kylan (-20C) fastnad strömavtagare och någon form av senare motorhaveri när man kört ca 15 km på en motor).
Och allt detta på en nyrenoverad Roslagsbana …
Och inget kaffe färdigt när man kom till jobbet…
SJ och SL har ”klimatanpassat” sig. Resultatet ser vi alla.
Michelangelo:
Skogsbilvägarna betalas av berörda markägare. Så ni som inte äger några reala värden kan fortsätta att åka ut och dumpa kylskåp och annan skit under skydd av den socialdemokratiska allemansrätten.
Jag ber att få gratulera.
Humm… vad sägs om ett nytt Engelbrecht-uppror?
Joe Bastardi: Al Nina förklaringen till kylan i Europa och värre kommer det att bli.
…You wonder why there are people worried about a mini ice age. Makes more sense to me than a trace gas in the atmosphere being able to push around the entire ocean atmosphere system….
MENTIONED SOMETHING ABOUT EUROPE WINTERS TO COME IN HERE:
WHY THE BACKING AWAY OF AL NINA IS SO DANGEROUS FOR FOLLOWING WINTERS..
The dropping of the Pacific ocean tropical temperatures is the equal of turning down the thermostat in the house. The cold PDO does that in a longer term sense, but the sudden collapse of the warmth in the equatorial Pacific has a lag effect on global temperatures and you can plainly see that occurring now. When one considers the amount of heat in energy in the oceans, and how it is stacked into the tropical oceans, one sees why the co2 argument is so far fetched. For even in using the co2 feedback argument in the atmosphere it is miniscule, but if you allow the ocean to be part of the system, the amount of energy contributed by co2 is so small it cant be measured. The idea that the atmosphere would drive the ocean is like asking a 125 lb wrestler to wrestle a heavyweight. As I continue to dive into this, and watch the weather behave in the larger sense according to logic ( if not even faster than I thought) any allowance for the co2 argument I have painfully tried to be open minded about fades away.
Consider how the brutal winters of the late 70s occurred. 30 years of cold PDO, 20 years of cold AMO a monster La Nina, then the the reversal to an el nino. Now think… what is going on with cold PDO cold amo, and la nina.. globally? Well pressures have to be higher than normal in the tropical oceans and lower than normal over areas favored for cold. This is why the winters are so warm in eastern N America in La Ninas, even with a cold AMO. I believe this winter had something to do with the same set up that lead to the winters in 1916-1918, low solar previous major high latitude volcano. But now think folks, what happens when the tropical pacific warmed the way it did with the ninos of the late 70s, after all this run up….
http://www.accuweather.com/ukie/bastardi-europe-blog.asp?partner=accuweather
SUNDAY 6 PM
Hav tröst PS – snart blir det ju ändå varmare och det är ju precis just vad våra politiker planerar för. När då verkligheten för en gångs skull anpassar sig till de heliga klimatmodelleringarna så kommer nog ett idealtillstånd att infinna sig och så lever vi lyckliga i alla våra dagar och vår felvridna infrastrukturrest kommer till sin rätt?
Palle #17:
Har svårt att tro att du hittar några kylskåpsdumpare på den här sidan. Passa dig.
Vad ska jag passa mig för?
Peter Stilbs #15.
När jag bodde i Vallentuna på 70-talet så åkte jag med Roslagsbanan varje arbetsdag. Det var egentligen en museijärnväg med likström. När man av arbetskamrater hörde om kaos i kolletivtrafiken så gällde det aldrig ”min” Roslagsbana. Under 10 år så var det problem endast en enda morgon då en kontaktledning ramlat ner och vi fick byta till buss i Täby Kyrkby. Jag är tacksam för att jag flyttade från Vallentuna innan man rustade upp Roslagsbanan.
I radioinslaget hördes det att det var fråga om att rusta upp skogsbilvägarna så att de tåler timmertransporter året runt. Klimatorden är inlagda för att motivera pengar till upprustning som ändå är nödvändig
maggie! Grundlurad? Jag? Så f-n heller! Mvh, Håkan.
Ulrik #23 – jag tror de nuvarande blå tågen är tillverkade i Italien. Kanske förklarar en del. Trånga som stryk också, och rena bastun på sommaren.
De gamla var robusta – enda problemet jag upplevde var att Åkerbergaborna aldrig stängde dörrarna efter sig när de klev av tåget från Stockholm, så det fortsatte till Tunagård och Österskär med extra flaps och stor risk att någon kunde trilla av.
En annan upplevelse var att sitta på ett säte med ett 4 kW glödelement under, avsett för hela kupén.
Michelangelo,
Re Tea party-rörelsen. Du menar att vi skulle behöva en fingerad folkrörelse finansierad av Kamprad för att sänka företagsskatterna, sälja ut all allmännytta och ta bort alla regleringar på näringslivet? Så det privata vägbolaget får bestämma om det ska saltas eller inte?
#13# Ja priset har gått upp i takt med subventionerna och projektörerna tjänar mest.
Vi har i vår politiska (och mediala ) sandlåda små människor i form av Maud och Carlgren som bondfångats av CO2 och big Wind.
I USA har man däremot exempel på stora människor i politiken :
Hör bara på USAs näste president ( förhoppningsvis, med honom får US sin egen perestrojka))
http://www.youtube.com/watch?v=JM8d_Arjz6g&feature=player_embedded
Man kan inte annat än att beundra kampen för frihet !
Lars W #18
>Humm… vad sägs om ett nytt Engelbrecht-uppror?
Hmm. Spåren förskräcka.
Engelbrekt Engelbrektsson blev ihjälslagen med en yxa.
Med alla kalhyggen som blir allt fler och större finns det snart inga träd att köra fram på skogsbilvägarna. Möjligen om drygt 100 år om återväxten får vara orörd. Nu tar man igen både stubbar och kvistar och gör pellets av. Detta har tidigare fått vara kvar och bidragit med näringstillförseln för skogsmarken. Marken ska i stället konstgödslas. Gödseln rinner direkt ner i närmaste vattendrag på grund av de stora kala ytorna. Kvarvarande fröträd blåser ner eftersom vinden på dom stora öppna ytorna ökar.
Tittar man lite närmare på hur IPCC målmedvetet dirigerades fram av M Strong från 50-60talen och framåt så verkar det som alla inblandade har blivit grundlurade, om de inte haft One-World-Government som mål.
Revelle, Keeling, Bert Bolin, M Thatcher mfl verkar mest ha fungerat som nyttiga idioter. Hur utvalda NGOs framför allt WWF och vänsterpolitiker som Palme, Ingvar Carlsson, Brundtland mfl ställde upp för Strongs mål får framtida forskning utröna.
I samband med Riokonferensen -92 sa Brasiliens president Dewar: ”I was beginning to understand that the Rio
Summit was part of a Rockefeller-envisioned Global Governance Agenda that dated back before World War II..” (Henry Lamb jan -97, M Strong The new guy in your future!”
I dessa revolutionsdagar vore det verkligen på sin plats med ett Engelbrecht-uppror (#18) som avslöjade vad Climate Change eller vad det nu kallas verkligen handlade om.
gripping Hand #27
Just de sörru!
#14# Samhällets kreatur , ja, ja vad kan man annat få i ett kungadöme, där folk skall buga och bocka för en genom arv erhållen upphöjdhet.
Det kanske också kan vara något i det kommunala dricksvattnet … fluorider t.ex ?
”30” Klart som tusan att man gör pellets av allt man kommer över – priset följer ju priset för övrig uppvärmning som t.ex el.
Utmärkande för många försvunna kulturer och många utvecklingsländer är att man eldat upp skogen vilket lett till ett förändrat lokalklimat. Med galopperande priser på el och avsaknaden av vettiga alternativ ( som t.ex gas)
så kan vi ju räkna ut ”vart vi är på väg” .
Med den oerhörda mängd olja och naturgas som står oss till buds
verkar det helt kriminellt att storskaligt elda upp skog och att göra biobränsle till våra fordon och subventionera elenergiomvandling. Vilken oerhörd misshushållning av naturtillgångar som görs. Skrämmande !
#29# ” Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge…”
P-E Hedén: Blir verkligen kalhyggena allt fler och blir de större också? Har du några siffror på det? Jag har för mig att det finns uppgifter hos skogsstyyrelsen på att vi aldrig haft mer växande skog än vi har för tillfället (i historiskt överblickbar tid så klart).
Och lämnar du återväxten orörd i 100 år så kommer det inte finnas mycket timmer att hämta där. Planterad skog måste röjas och gallras för att producera.
Peter #26
Roslagsbanetågen är tillverkade i Örnsköldsvik.
http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/motorvagnar-i-trafik/x10p
Michelangelo #29
Du envisas va 🙂
Jag var på vippen att knalla upp till Ian Wachtmeister på den tiden det begav sig med Ny Demokrati och tala om för honom att han behövde en ny Engelbrekt men pellejönsen som han hade som kompis fick mig att avstå. Nu sitter jag i Las Palmas och programmerar och handlar med Forex och betraktar det hela på avstånd. Poltisk karriär vid 73 känner jag inte för.
Magnus #37 – tack för korrigeringen. Jag vet inte varifrån jag fått detta med Italien. Hemskt trånga är de i alla fall, förutom den enda vagn som har parsäten i samma riktning istället för knäträngsel för 4. Inte blir det bättre av att nästan ingen använder de korta bagagehyllorna, utan skapar lebensraum genom allehanda bagage på övriga säten, eller genom benutsträckning.
Palle:
Vi här vet inget om skogsbruk annat än att skogen lämpar sig utmärkt sig för kylskåpsdumpning.
Eller hur var det?
Dan: Jag upplever att de flesta ”ordinarie” här inne besitter en allmänbildning rejält över genomsnittet. Dina inlägg tycker jag dock verkar tramsiga. Jag korrigerade ett felaktigt inlägg om skogsbilvägar och gav en alternativ syn på den omhuldade ”allemansrätten”. Har du några problem med detta? Eller vill du bara att jag ska ”pasxsa mig”?
Var och en får väl tycka vad han vill om tramsiga inlägg antar jag.
Lycka till i fortsättningen.
OT: Grundlurade är också alla de som köpt miljöbilar och kör på biobränsle från palmolja. Enligt Florian Siegert från Münschens universitet skövlas det regnskog i syostasien för att istället få fram palmolja och att det, förutom att förstöra habitat för växter och djur, ger utsläpp motsvarande 20% av all koldioxidproduktion i världen. Detta för att minska utsläppen från bilar i Europa med någon enstaka procent.
Jürgen Schmid från Fraunhofer IWES Institute rekommenderar EU att omdelbart stoppa sina subventioner till detta projekt. Men EU vill mörka det hela och släpper inte fram någon kritik mot bio-bränsle i sina rapporter.
Från:
http://notrickszone.com/2011/02/13/europes-palm-oil-devastation-scorched-earth-to-save-the-planet/
Palle # 17, 41. Angående som du skriver: korrigering av ett felaktigt inlägg om skogsbilvägar.
Markarrenden för Vindkraft.
Markägare
Detta är en fantastisk möjlighet att få del av de inkomster vindarna som sveper över ägorna faktiskt kan generera. Man kan som markägare få del av inkomsterna utan att riskera något ekonomiskt överhuvud taget. Markägaren får en enligt avtalet fastställd procent av de inkomster verken genererar.
I enlighet med arrendekontraktet så kostar utbyggnaden av vindkraften inte markägaren någonting. Även eventuella nya eller förstärkta skogsbilvägar byggs utan att det belastar markägaren något. Självklart har markägaren nyttjanderätt till dessa vägar i sin egen verksamhet i skog och mark.
http://ytavind.se/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=54
Se även här. Kap 8.
Ytterligare en glassig reklambyråproducerad broschyr bekostad av Energimyndigheten.
http://www.ytavind.se/vindavtalet.pdf
Ytterligare inslag om vem som betalar skogsbilvägar
Vindkraftsdebatten rasar för fullt i Hylte kommun trots att en reviderad plan nyligen klubbades i fullmäktige. Socialdemokraterna förespråkar försiktighetsprincipen. Partiet vill bland annat införa ett lägsta avstånd på 1 000 meter mellan bostäder och vindkraftverk. Kommunalrådet Lennart Ohlsson (C) säger blankt nej.
– Låt ljudet avgöra avståndet. Vi kan inte ha ”lex Hylte” där vi skiljer oss från alla andra, säger han.
– Varför ska vi lyda storebror, kontrar moderaten Bengt Mård som liksom socialdemokraterna intar en försiktig hållning.
Bengt Mård har velat stryka alla områden utom två från vindkraftskartan. Utbyggnaden måste utvärderas innan man går vidare, hävdar han.
– Vi har redan problem med minskande befolkningstal. Jag är rädd att vindkraften skyndar på den utvecklingen, säger Bengt Mård som är orolig för vindkraftens inverkan på turismen och på bygden i allmänhet.
Tom Barkström (KD) tycker att vindkraftsmotståndet är ett inkrökt.
– Vi måste höja blicken. Det går inte att säga gärna vindkraft men inte här. Jag vill bidra till en grönare värld åt mina barn och barnbarn, säger han.
Kommentarer
Hallänning:
Heder åt Skogsland som vågar ta upp denna för skogägare så inkomstbringande möjlighet! Ett vindkraftverk ger ju markägaren 150.000 – 200.000 kronor per år. Plus raka breda skogsbilvägar utan någon motprestation.
Men resultater är: osämja grannar emellan, förstörda möjligheter för småföretag som vill satsa på turism, förstörd miljö för våra stora rovfåglar, förstörd miljö för den som söker tystnaden i skogen, förstörda kulturlämningar, förstörd nattsömn och huvudvärk av rotorbladens infraljud som tar sig in genom husets väggar. Till exempel.
Ska vi verkligen betala på våra elräkningar (elcertifikaten) vad den massiva utbyggnaden av vindkraft kostar?
Vindkraftselen kommer att gå på export och ger också kraftbolagen mycket goda inkomster.
http://www.lantbruk.com/vindkraft-kan-bli-valfraga-i-halland/2010-01-20?page=3
Ann L-H #31.
M Thatcher?? Håller inte med. Hon tog detta som ett verktyg för att bygga ut kärnkraften för att bli av med ständigt strejkande kolgruvearbetare. Jag tror nog att flera andra av de nämnda utnyttjade detta för sin egen agenda. Men jag är tacksam för att Du gräver fram saker om bakgrundsfigurerna, varav M Strong är den främsta.
Åke N – vad jag menade var att M. Thatcher sannolikt inte arbetade för One-World-Government vilket hela tiden varit huvudsyftet med Climate Change. Hon hoppade på klimathotståget, men precis som Du skrev, av helt andra anledningar än huvudspåret. Så snart hon var med stödde hon processen och därmed M. Strongs övergripande mål. Hon liksom alla som använde CC för sin egen agenda blev på så sätt nyttiga idioter enligt mitt sätt att se.
Ingemar!
Man mår rent illa hur klimatsekten tillåter sig att censurera konfronterande fakta. Gosselin gör bra artiklar.Att EU kommissionären Oettinger är korrupt är glasklart och att han samtidigt är en tydlig förspråkare för en världsregering börjar man nu inse inte är en tillfällighet utan en förutsättning.
Ett mycket bra tysk reportage som är helt otänkbart för SVT.
Ann L-H. Du har sannolikt rätt. M Strong lade ut ett bete som många nappade på för sin egen vinning. Om jag minns rätt var en bekant lord Thatcher vetenskapliga rådgivare. Vad jag vill säga är att många har utnyttjat AGW till sina egna agendor.
Ann L-H #31
Jo, till och med ett större uppror som inte bara riktar sig mot ”Climate Change” agendan utan mot ”Big Goverment” och ”World Goverment” och alla dessa NGO:er som vill styra och ställa.
Jag tycker att vi röstar att ”Slabadang” får bli 2000-talets nya ”Engelbrekt” 🙂
Ann LH.
http://www.moderna-myter.se/Doc/Har_professor_Bert_Bolin.pdf
Jag gillar dig.
Läste ni vad den här världsförbättraren föreslår?
http://www.dn.se/resor/svenskarnas-flygresor-pa-vag-bli-storsta-miljoboven
Man träffar folk som varit med!
Med Vilka enkla säljargument har västs ledare fått med sig hela näringslivet på tåget då? ”Do you want a peace from the earnings of the oil countries?” ”We vill make space and opportunities for anyone who can support our mission to produce our own energy”.
Mötet var 2004 och efter två timmars dragning om alla affärsmöjligheter så ställde han frågan ”What about the climate then” som följdes av att direktörerna skrattade gemensamt med föredragshållaren som avslutade med kommentaren ” Ofcourse its for the benefits of the climate” som avslutning med nya fniss som följd.
Svårare än så var det inte och inte skjuter man sig själv i sank genom att säga näe…. eller emot och inte heller vill man störa eller stöta sig med kampanjen för det tjänar man inga vare sig stålar eller poäng på.
Att vi inte diskuterar det politiska ledarskapet eller moralfrågor är deras smala tur.
Åke N – tack för artikeln. Bert Bolin – och Palme – samarbetade tidigt med M Strong bl a inför FNs första miljökonferens någonsin dvs den i Sthlm -72. Då jag läste om hur Bolin 1996 behandlade Friis-Ch. och Svensmark som forskade på solens eventuella betydelse för klimatet sjönk mitt förtroende för honom till noll.
Lord Thatcher? Lord Monckton?
Ingvar E. – ja visst, det är hög tid för Slabadangupproret!
Ann L-H. ¤53.
Ja, om jag fattar det rätt Lord Monckton. Kan ha fel men tror det inte. Det finns mera godbitar bland Moderna Myters länksida,
L. 51. Läs även här när han klimatchattar! Här får vi veta varför vi på är skeptiker! Vi är rädda för en dyr och otrevlig sanning.
Välkomna till klimatchatten med Jonas Åkerman
Jonas Åkerman är forskare och lärare vid institutionen för geo- och ekosystemvetenskaper vid Lunds universitet. I lördags svarade han på frågor om klimatet
Två av inläggen:
Mats.E: Det finns ju de som förnekar bilden att klimatförändringarna är människans fel, eller inte är så farliga, eller att de är överdrivna eller inte finns alls. Vad tror du att det är som driver den sidan av debatten?
Jonas Åkerman: Möjligen rädsla att konfronteras med en obehaglig sannig som blir dyr och otrevlig.
PJ: Kan den pågående klimatförändringen vara orsakad av att den magnetiska sydpolen flyttat sig mer än 100 mil de senaste 50 åren? Finns det någon forskning om det jordmagnetiska fältets påverkan på klimatet? T.ex. på Mars försvann ju hela atmosfären när magnetfältet ändrades.
Jonas Åkerman: Det finns mycket som är inblandat i klimatförändringarna och det forskas massor på allt. Det som skett och sker nu under de senaste 200 åren är dominerat av mänskig inverkan
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1355342/Klimatchatt-med-Jonas-Akerman.html
Kent Forsgren #56,
Jonas Åkerman: Möjligen rädsla att konfronteras med en obehaglig sannig som blir dyr och otrevlig.
Jonas Åkerman är uppenbarligen en charlatan, utan kunskap om att skeptiker kan ha rätt, samt att kostnader för ev. global uppvärmning måste vägas mot kostnader för att minimalt påverka den nedåt. Han verkar inte seriös!
Ann L-H #53. Kolla även följande efter som Du nämnde Bert Bolin:
http://www.moderna-myter.se/Doc/Har_professor_Bert_Bolin.pdf
MVH Åke N.
Ot Pielkr SR
Har en ny artikel ute som ifrågasätter de trettioåriga måtten på klimatet. Han har analyserat troposfärens tempförändringar med sina min och max och även havstemperaturen.Det är att återvända till ruta ett i klimatforskningen och ta sig en rejäl funderare över vad man mäter och villkoren för den.
http://wattsupwiththat.com/2011/02/14/pielk-sr-on-the-30-year-random-walk-in-surface-temperature-record/#comment-598790
Ingemar #57 – jag tror tyvärr Åkerman är KTH.are ? Det finns två – varav en på avdelningen ”Miljöstrategisk analys”
Det verkar finnas en aktuell person som heter Åkerman här:
http://www.kth.se/aktuellt/flygets-graddfil-maste-ses-over-1.78448
men han ser inte ut som den i Lund ??
Different other chap ?
Två personer med samma namn och samma intresse?
Först nu i valrörelsens slutfas uppmärksammas klimatfrågan av de två blocken, anförda av Centerpartiets partiledare Maud Olofsson och Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand. För att nå målet att begränsa jordens uppvärmning till två grader krävs att de industrialiserade länderna minskar sina utsläpp med 80- 95 procent till 2050. För oss som forskare är det intressant att analysera hur de båda blockens klimatpolitik står sig i relation till detta mål.
http://www.expressen.se/debatt/1.2127889/jonas-akerman-goran-finnveden-och-mattias-hojer-underkant-till-bade-maud-och-maria
#38# Las Palmas – ja då har du dragit vinstlotten i klimathänseende ! Grattis ! Vad menar du med att du handlar med Forex ? Vinstlott med pension i än så länge högt värderad krona i förhållande till Euron ? Grattis än en gång !
#44# Skönt för skogsägaren som ofta ärvt sin skog med helt arbetsfri inkomst – inte sant. Gör mig ingenting – om det inte samtidigt vore så att övriga skattebetalare är med och betalar och den enligt gammal hävd giltiga allemansrätten naggas i kanten – då känns det som om det blir problem.
Palle
Kylskåp kastar man på därför avsedd plats på kommunens grovsoptipp……..
Och allemansrätten bör förbli just det, allemans rätt att vistas i skog och mark. Du är way out!
Michelangelo #63
Jo tack 🙂 Vinter här betyder att det kan bli nedåt 16 grader och mulet. Just nu är det 18. Fått bilder från Sverige. -20 grader snö och kallt upp till knäna. Jag ser en hotande istid så Kanarieöarna är nog en bra tillflyktsort.
Forex? Spekulera i hur kvoterna mellan olika valutor (Valutapar) förändras.
Kent F #44: ”I stand corrected” vad gäller vägarna. Detta var en fullkomlig nyhet för mig och är för djävligt. Hallänningens kommentar sammanfattar det bra. Vi har alltid fått betala för våra vägar och i bästa fall har bolagen varit med och sponsrat med en mer symbolisk summa vid affär.
Vad gäller Allemansrätten så kanske jag skall förtydliga att jag inte är en motståndare till den i sig men att missbruk förekommer och blir vanligare, Den är inte bara en rättighet utan medför också skyldigheter. En vägbom kostar pengar och är ofta till ett jäkla besvär så det är inget man sätter upp på pin kiv …dock är det rimligt att den regleras i lag så att alla vet vad som gäller.
Palle. Problemet med sopor som slängs på skogsvägar är helt rätt en av anledningarna till vägbommar. Jag arbetat en del på Bogesundslandet i Österåkers ocg Vaxkholms kommuner. Många vägar där har bommar. Markägaren har uttryckligen förklarat detta med soporna. Jag har själv sett hur det ofta ser ut bredvid bommarna. Det förekommer t.ex. hantverkare tar betalt av sina kunder för att slänga byggavfall. Sen tar återvinningsföretagen betalt av företag som kommer med avfall. Så tjänar dessa hantverkare dubbelt på att dumpa i naturen i stället. Sorgligt.
Allemansrätten alltså inte vägbommen… 🙂
Peter S #61,
Dr Åkerman har tydligen skrivit en avhandling om transporter och hur vi skall nå 2-graders målet. Det räcker inte med att gå över från bensin och diesel till etanol- och elbilar. Och flyget måste fördyras genom införande av moms så att folk inte har råd att flyga. Och färre lastbilar.
Nå, då så. Då är väl saken klar? Vi förbjuder kineser att köra egna bilar och importerar dem hit så att de kan dra oss i sina rickshas! 🙂
Slabadang #59
Även andra studier från pekar på liknande saker.
I en studie med en klimatmodell har Bengtsson och Hodges (Clim. Dyn., doi 10.1007/s00382-009-0680-y, 2009) undersökt hur temperaturtrenden varierar under en trettioårsperiod genom den rent naturliga variation som klimatmodellen kan åstadkomma. Man har alltså kört klimatmodellen utan att låta halten växthusgaser öka. Ur sammanfattningen:
In order to identify the significance of the tropospheric linear temperature trends we determined the natural variability of 30-year trends from a 500 year control integration of the coupled ECHAM5 model. The model exhibits natural unforced variations of the 30 year tropospheric trend that vary within ±0.2K/decade for the tropical oceans. This general result is supported by similar results from the Geophysical Fluid Dynamics Laboratory (GFDL) coupled climate model. Present MSU observations from UAH for the period 1979-2008 are well within this range but RSS is close to the upper positive limit of this variability.
Man studerade en 500 år lång period. Man begränsade sig av välgrundade skäl till att studera den tropiska troposfären över oceanen. För var och en av de 470 trettioårsperioderna beräknade man den linjära temperaturtrenden i antal graders temperaturändring per tio år.
Temperaturtrenden över de studerade trettioårsperioderna varierade då av naturliga skäl med ±0,2K/decade.
Detta skall jämföras med att den uppmätta globala temperaturtrenden för de senaste trettio åren är omkring 0,14 K/decade.
För motsvarande område, den lägre troposfären över den tropiska delen av oceanen, är denna temperaturtrend enligt UAH betydligt mindre än så, nämligen 0,05 K/decade, och så liten att man där inte ser någon signifikant antropogen effekt.
RSS visar en större temperaturtrend än UAH men genom att jämföra med en så kallad ”reanalys” kommer författarna fram till att RSS sannolikt visar för höga värden medan UAH stämmer betydligt bättre.
Det rör tydligen på sig när det gäller ökad förståelse av hur de naturliga variationerna påverkar klimatet och är naturligtvis klart relevant för klimatfrågan.
Dumpa kylskåp eller annat skräp på ett skogshygge eller i naturen,hur är den personen funtad i huvudet?
ALI.
#66# Låter som en skön tillvaro. Här är det så kallt att vi kan dumpa kylskåpen i skogen och ställa innehållet på källartrappen.
Palle!
Observera att jag skrev inget om skogstillväxten och avverkningen, som mäts i kubikmeter per hektar. Kalhyggen mäts i kvadratmeter per hektar. Dessa mått har därför inget direkt samband. Att kalhyggena ökar och blir större ser jag i min omgivning. Ökningen av antalet skogsbilvägar gör att skogsmarksarealen minskar. Dagens stora skogsmaskiner kräver stora avverkningsytor för att det ska löna sig (kortsiktiga vinster som numera gäller nästan inom alla verksamheter). Kvantitet går före kvalitet.
Om man tar ett exempel att en yta kalavverkas och en ny kalavverkning görs efter 80 år så har ytan varit kal i cirka 5 år. Gör man en avverkning till under dessa 80 år så har kalmarken varat i totalt cirka 10 år. Kalmarken har alltså ökat i tid räknat på grund av tätare avverkningsperioder. Det gör att träden inte hinner bli så gamla. Av dessa blir det därför numera bara klentimmer och massaved. Unga träd växer fort och får dålig kvalitet (mindre hårdhet som kan mätas i kg per kubikmeter). Längre tid mellan averkningarna gör att träden på slutet inte växer så fort utan blir hårdare och får bättre kvalitet (mera timmer och mindre massaved).
De stora kala ytorna är mer negativa än positiva för miljön på många sätt. Varmare dagar och kyligare nätter blir följden liksom snabbare avrinning till närmaste vattendrag vid regn som i sin tur kan orsaka flera översvämningar. Ytan blir också blåsigare och orsakar mera trädfällning i omgivningens kvarvarande träd.
Hej igen Pehr!
Det var ett tag sedan du var inne och kommenterade.
Ross McItrick har ett jätte bra inlägg under artikeln som stärker det du påstår.
Han har en mycket bra pedagogisk förmåga och hans paralell till vad som hände inom ”eknomitrend” området med Nobelpris som följd.
Hur avläser man trender i ett ständigt föränderligt grundtillstånd ?
http://wattsupwiththat.com/2011/02/14/pielk-sr-on-the-30-year-random-walk-in-surface-temperature-record/#comment-598790
Slabadang,
Tack för tipset om McKitrick. Hans kommentar var mycket intressant.
Det har blivit lite tunnsått med kommentarer på TCS för min del på sistone. Men jag brukar gå in och läsa varje dag.
Jag har blivit adresserad på UI gång på gång under en tid och då har det tagit en hel del tid för mig att ge svar på tal. Man måste hålla efter dem. Att nämna låg klimatkänslighet är som ett rött skynke för dem på UI 🙂
Per-Erik: Som du förstår är det lite svårt för mig att bemöta uppgifter som du ser i din omgivning. Jag vet att skogsstyrelsen har en siffra på att vi har mer (yta) skog nu än på 1840-talet (tror jag det var).
Vad gäller kvantitet/kvalitet så har du helt rätt (tyvärr), men det för också med sig att vi har en större mängd skog i sin mest produktiva fas 35-75/80 år. Det är ju också denna som rekommenderas gödsling inte nyss slutavverkade föryngringar.
Vi prövar själva naturkulturmetoden på lämpliga ytor vilket gör att man aldrig slutavverkar utan återkommer oftare för att ta ut mogna träd (OBS ej blädning eller dim.huggning!) detta gör vi av eget intresse men jag känner mig trygg i förvissningen att om jag ställer upp ett släp utanför byggmax och säljer virke från denna skog för 4xbyggmaxpriset så kommer alla att handla av mig istället. 🙂
#45
150.000-200.000 är trots allt småsmulor i sammanhanget. Tar man olägenheter som försämrad jakt, försämrad vistelse i skogen, försämrad grannsämja, försämrad utsikt, försämrad nattsömn etc. är det många som tycker att det är för dåligt betalt. Markägare är inte BARA profitörer.
Finns här någon som kan avtalen vad gäller ansvar för återställande av fundament, vägar, kabelgravar etc? Jag har för mig att exploatörerna försöker lasta över detta på markägaren och då kan det bli dyrt. Vi veti inte hur miljölagstiftningen ser ut om25-30 år, men redan med dagens lagstiftning lär det kosta multum att deponera de mängder beton ett vindkraftsfundament innehåller. Därtill kommer bilning och transporter.
Sorry,#44 ska det vara
Palle!
Det jag skrev om kalhyggen gäller främst de stora skogsbolagen och statliga Sveaskog. De flesta privata skogsägare, dit du verkar höra, sköter sin skog miljömässigt bra. Sveaskog däremot avverkar fjällnära skog, som på grund av höjdläget är mycket svår att få någon ny återväxt på.