Rekordvarm januari

Trots att vi här i Skandinavien fryser häcken av oss rapporterar UAH en rekordvarm januari. Temperaturavvikelsen blev +0,724 grader C, vilket gör januari 2010 till den varmaste januari som någonsin uppmätts sedan satellitmätningarna började 1979. Nedan diagrammet frå UAH.

UAH_LT_1979_thru_Jan_10

Värmen 2010 närmar sig temperaturtoppen 1998. Då som nu påverkades jorden av en kraftig El Nino.

Roy Spencer rapporterar även att NASA:s mätningar av ytvattnet bekräftar värmen.

AMSR-E-SST-thru-Jan-2010

Visst känns det märkligt att januari påstås vara ha varit så varm, men detta är visst sanningen svart på vitt.  Ni kan tänka er rubrikerna i SvD och DN.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. J-O

    Vi är just nu inne i en El Niño (ENSO) så det är inte helt förvånande.
    Men som Karin Bojs förklarade sist hon yttrade sig så är det NAO som gör det milt i Arktis nu och DET är väder och inte klimat.  Låt mig gissa att ENSO är klimat och inte väder …

  2. J-O

    förtydligande – samma NOA skulle även förklara  kall vinter enligt KB …

  3. Hin Håle

    Enkelt. Väder är det som du betalar via kommunalskatten och klimat är all skatt som staten tar.

  4. Underbart hoppas vi får varmare.
    Kanske Lars Fransens tankar stämmer vi har värmeperioder med runt 1000 årig periodlitet genom kosmisk strålning.
    Fransen hävdar att han med den periodiciteten finner spår av det i torvmossar över hela jorden, fler miljoner år bak….. tja kanske… jag hoppas på värme, vad gör ni andra?

  5. Slabadang!

    Från lägstatemperatur för ett år sedan..!!!

    Vem vet kanke vetenskapen till slut kommer fram till att både luft och vattenmassorna rör på sig!!! Kanske de till och med kommer fram till att solen inte är en enkel glödlampa.??? vem vet vem vet??
    Kkanske de till slut försår att klimatet alltid varierar sig och kanske också slutligen förstår vaför planeten överlevt hela sin historik!

    De kanske till och med börjar förstå varför vi har väder och varför vädret växlar??? Planeten är en seg gammal robust veteran som överlevt betydligt svårare utmaningar än människan.

  6. Steve

    Januari varmare över Antarktis och havet utanför, kanske?  Inte minus 20 på da’n utan bara minus 2?  Och något liknande ute på de stora haven?
    .  I norra Asien, norra Europa och norra Amerika har det däremot varit klart kallare än vanligt.  Hävdar jag, som var varannan dag är inte på Wunderground’s världsdelskartor över temperaturer.
    .  I Sverige har somrarna varit rätt ordinära, ända sedan 80-talet.  Vintrarna däremot har varit påtagligt mycket mildare (tills nu).  Vilket fick media att skrika ut ”Klimatkris!  Det har blivit jättevarmt!  Se på de här hemska årssiffrorna!”

  7. Måns B

    En av mina journalistvänner är i Vancouver för att bevaka OS, där gnölar dom inte över kylan i alla fall.
    http://vancouver.weatherpage.ca/

    Nu har jag inte varit i Kanada på länge men så vitt jag vet brukar där vara kallare än så här.
    Men steve kanske kan rätta mig på den punkten.

  8. L

    Här i Stockholm har vi fått nya väderprognoser varje timme idag. Alltså olika prognoser. Man verkar titta ut genom fönstret och gissa. Så nog varierar vädret alltid. Att spå klimat måste vara fullständigt omöjligt.

  9. Torsten Wedin

    UAH, kan man lita på dem i dessa dagar med alla gejtar?

    En tidig fredagslänk men den är ju litet on-topic i alla fall.
    http://www.youtube.com/watch?v=OOWyaXJ50IU&feature=related

  10. Steve

    #7: ”Vancouver Olympic chiefs truck in snow to combat city’s warmest winter on record while rest of globe shivers (typical, isn’t it?)”   Daily Mail (UK) igår 4 februari.
    http://www.dailymail.co.uk/news/worldnews/article-1248425/Vancouver-Olympic-chiefs-truck-snow-combat-citys-warmest-winter-record.html

  11. Steve

    Västra Grönland (bosatta områdena) har haft plusgrader rätt länge nu, ett par veckor tror jag. Just nu inget högre än +4ºC i Angisoq i söder (60,0ºN), klockan 11 f.m., men prognosen är att det förblir så kommande dagar.
    Varmt i väster, här liksom kring Vancouver?

  12. Som jag tolkar Spencers uttalande är El Nino orsaken till både värme och kyla. Den värmer vissa luftlager vid kusterna och över haven medan stora landmassor blir utestängda från detta och får sträng kyla istället.
     
    Därmed är människans påverkan av ett globalt klimat helt ute ur ekvationen. Vi kan påverka vissa områden, t ex städer men det är en helt och hållet ”passiv” påverkan, dvs temperaturen går upp pga att klämmer ihop oss som man gjorde förr vid brasan. Globen vi kallar jorden kan vi dock inte rå på.

  13. Ska tillägga till mitt att El Nino inte är ensam om att påverka vädret. Så okunnig är jag inte att jag tror det. Jag bara glömde lägga till den oscillation som jävlas med oss just nu.

  14. pekke

    Varma vintertemperaturer i Vancouver är inte ovanligt:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Vancouver

    Och vad det är satelliterna mäter jämfört med marktempen diskuterar de för fullt hos WUWT:
    http://wattsupwiththat.com/2010/02/04/january-uah-global-temperature-warmest/

  15. Patrik

    Två saker:

    1. Rekord slås förr eller senare – speciellt när man har en i klimatsammanhang löjligt kort mätserie.

    2. I och med att vi har en El Niño nu, så måste antingen:
    a) Denna El Niño vara ganska så svag.
    b) Eller så har verkligen uppvärmningen avstannat.
    …eftersom 1998 års rekord rimligen borde tydlig överträffas i alla mätserier om inte antinten a) och b) eller någondera a) eller b) ovan stämmer.

  16. Patrik

    Edit:
    ”…tydligt överträffas…”
    ”…antingen…”

  17. Mikael

    Du är klok du Patrik…

  18. Inge

    Vi får helt enkelt vänta tills El Ninjo är över och se om nästa vinter blir hård som denna men att kanske inte vissa områden får ovanligt hög värme istället. Det är mycket kvar att forska i men det blir lättare att hitta orsakerna med icke krökta  kurvor.

  19. magnus

    Pekke #14

    ”Och vad det är satelliterna mäter jämfört med marktempen diskuterar de för fullt hos WUWT:”

    Det kan i alla fall inte ha varit så att det varit varmt. Det vore ju osannolikt! Tydligt mätfel. Det har ju varit vinter under januari med snö, inställda tåg och minusgrader. Som Maggie säger:

    ”Visst känns det märkligt att januari påstås vara ha varit så varm, ”
    🙂

  20. magnus

    Förlåt att jag var barnslig, men jag och flera andra har under ganska lång tid påpekat att det inte bara är de kalla delarna av norra halvklotet som räknas när man räknar ut en global medeltemperatur- och mötts av en mur av sarkasm.

    När nyheten också nu når TCS så sätter det igång en våg av bortförklaringar.

    Lite typiskt

    Hejdå

  21. Björn

    Om man byter ut ordet för den fysiskt fenomenella upplevelsen av kallt, till varmt och tvärtom, då är det ju varmt när det är kallt.

  22. L

    magnus, att vi denna vinter använt kylan för att raljera med AGW-sidans ständiga påpekanden vid minsta värmebölja har du tydligen missat…

  23. Gunbo

    Den här tråden är för dråplig! Jag bara väntade på att någon skulle försöka bortförklara värmen genom att misstänka Roy Spencer för fusk och så kommer Torsten Wedin med: ” UAH, kan man lita på dem i dessa dagar med alla gejtar?”

    Förresten är det ingen extremt kraftfull El Niño, ännu åtminstone, medelvärdet i november, december, januari var 1,8 medan 1998-års El Niño gick upp till 2,3.

  24. Gunnar E

    Steve:
    -14 i morse och upp till -1 som högst här. Utanför Mariestad

  25. Gunnar E

    Mellan Vänern och Vättern är det minus stadigt än och skottat har jag.

  26. Micke

    Så markstationervisar på uppvärmning och satelliter visar på uppvärmning, men IPCC hade ett fel i ett stycke i en tusensidig text alltså kan man skita i allt det första… ok..

  27. Oavsett om orsaken är människans bidrag med en hel del extra CO2 till atmosfären eller ej, så är det inget tvivel om att jordens medeltemperatur fortsätter att öka lite.
    Trots kallt väder på delar av klotet nu när det är vinter.
    Trots en oväntat långvarigt lugn sol.

    Maggie skrev så här:

    ”Visst känns det märkligt att januari påstås vara ha varit så varm, men detta är visst sanningen svart på vitt.  Ni kan tänka er rubrikerna i SvD och DN.”

    Jag förstår att det kan kännas märkligt för alla som trott att det faktum att vädret hemma slagit diverse rekord kan tolkas som att vi är på väg mot en ny istid. 

    Ska bli kul att läsa de rubriker i DN och SvD som Magggie tycker att vi kan tänka oss.

    Dom kanske redan finns, men jag har inte hängt med där. 🙂
    Vi får väl se hur det blir. (som någon tyckte om vädret)

  28. L

    Uffeb, hade du någon poäng där? Går vi inte mot nästa istid?

  29. L #22

    Det finns klimatintresserade som läst medias skrämselrapporter med ett stort och uppgivet hånskratt.

    Många är kanske mycket intresserade av det olösta klimatproblemet och fördjupar sig i frågan utan att blanda in olika läger med en färdig sanning.

    Många är kanske ointresserade av att påstå att det är ett politiskt problem och blir lika roade (eller oroade) av att det utanför mainstream uppstår en annan sanning som är helt utan vetenskaplig relevans.

    Lite kortare uttryckt:

    Klimatet styrs inte av politik. Klimatet styrs inte av människor. Men utvecklingen av en ny och bättre värld kan påverkas stort av människor.
    Och i det sammanhanget är politik och demokrati ett verktyg.
    Diktatur kan väl också funka på sina håll. Men då blir det nog både blodigt och dyrt i det långa loppet.

  30. ThomasJ

    Är begreppet ’global medeltemperatur’ öht. ett relevant [användbart] begrepp o/e definition/referens [isf. till vad]?

    Mvh/TJ

  31. L, ett litet (som jag tycker) pedagogiskt påpekande.
    Vi är i en istid.
    Går vi mot en starkare nedisningsperiod i denna istid?..
    Borde du skrivit.
    Om alla lär sig att vi inte kommit ur denna flermiljoneråriga istid, kanske de inser, ett och annat, inkl. Uffeb?
     
    Har jag rätt eller har jag?

  32. L

    Gunnar L, du har rätt globalt sett, medan just vi är i en mellanistid.

  33. L #28

    Poäng delar inte jag ut. Det gör väl möjligen läsaren.
    När det gäller den nya istiden så tror jag inte att vi ska förbereda oss för den redan nu.

    Någon gång i framtiden upphör jorden att finnas efter att solen expanderat och svalt hela planetsystemet… 🙂

    En ny istid kommer med stor sannolikhet. Men vi lär väl måna om livet nu, och för våra barn och barnbarn?

    Den som väntar på en katastrof längre bort än så är nog lite illa ute i sitt nuvarande liv.

  34. L.
    Handlar inte hysterin om det globala klimatet?
    Där råder istid…
    Eller hur?

  35. L

    Gunnar L, jag tror det var vad jag just sa, medan Uffeb refererade till vår lokala kyla som han tror att skeptiker tolkar som en ny istid här.

  36. pekke

    magnus# 19
    Mätningen är gjord på 14 000 ft ( 4 300 m ) höjd och norra halvklotet visar den högsta avvikelsen med + 0.8 C när större delen av norra landmassan haft en kallare vinter än på många år.
    Diskussionen på WUWT gäller just varför atmosfären på den höjden har en så varm avvikelse när landtemperaturen inte har det.

  37. Håkan Sjögren

    Gunnar E # 25 : Hej bonnapojkar ifrån slätten, emellan Oåksen och Vättern, sjöng man i Linköping åtminstone förr i tiden. Mvh, Håkan.

  38. Gunbo

    L,
    Här på bloggen har jag sett flera inlägg där man menat att vi är på väg in i en ny Liten istid eftersom vi har ett långdaget solfläcksminimum, och eftersom stora delar av den norra hemisfären haft det kallt i december/januari, att temperaturen fallit det senaste decenniet m m.

  39. L

    Gunbo, har du någon bättre kunskap att dela med dig av..?

  40. pekke

    Det är haven som släpper värme:
    http://wattsupwiththat.com/2010/02/05/spencer-record-january-warmth-is-mostly-sea/

    Spencers mätningar är som sagt på 4 300 m( 14 000 ft ) höjd i första hand och det som han redovisar.

  41. Christopher E

    Det är fel att hänga upp sig på små knyckar i en 30-årig kurva, oavsett vilken sida man tillhör. Det kan man lätt inse genom att se på 30-årsperioder tidigare i historien.
     
    Det var så sent som 2008 som samma kurva visade samma värden som för ungefär 30 år sedan. 1998 var en markerad El Nino-topp. Nu är det El Nino igen, och en ny topp. Kanske blir den lika hög som 1998, kanske. En mycket svag uppvärmning ligger antagligen under hela 30-årsperioden. Om den är antropogen eller inte går inte att säga. Med tanke på att det blivit varmare i 300 år lutar väl Occams rakkniv åt att det är naturligt. Det är i vilket fall inte närheten av att uppfylla några klimatmodellprofetior, så det spelar ingen större roll.
     
    Sedan vill jag igen påpeka att det mest markanta i kurvan är El Nino-svängningar. En El Nino kan inte värma upp jorden alls, bara omfördela värmen så att vår bristfälliga mätteknik mäter upp en skenbar uppvärmning. Det finns ingenting här som tyder på någon mätbar AGW, och det är väl ändå huvudfrågan?
     
    På det psykologiska planet (skilt från den vetenskapliga debatten) är det förstås lika festligt som vanligt att se att vissa AGW-troende inte kan dölja sin upprymdhet över nya värmerekord… ganska makabert egentligen, om de nu verkligen tror med hela hjärtat. ”Vi går under, jippi, jag fick rätt!” 🙂
     
    Något falskare än en alarmist som säger ”ingen skulle bli gladare än jag om jag hade fel” har jag aldrig upplevt. Vi skeptiker har det bättre, om vi har fel, är det ju bara bra, eftersom värme är välkommet, vilket är känt från tidigare värmeperioder. Om vi har rätt, så kanske det visserligen blir svalare någon gång, men om vi öser på med CO2 blir det lindrigare än förra gången, eftersom CO2 tros allt har en effekt, om än mycket svagare än korrupta IPCC påstår.

  42. magnus

    L#22
    ”magnus, att vi denna vinter använt kylan för att raljera med AGW-sidans ständiga påpekanden vid minsta värmebölja har du tydligen missat…”

    Nej det har jag inte missat. Men så tolkar inte jag Maggies kommentar

    ”Visst känns det märkligt att januari påstås vara ha varit så varm”

    Jag noterar också att hon använder ordet ”påstås”. Inte för att det finns några som helst indikationer på att det inte skulle ha varit varmt, men bara för att så tvivel.

    Lite typiskt det med

  43. L

    magnus, jag tror att 99,9% av alla svenskar delar Maggies förvåning.

  44. Magnus, det är rätt, lite textanalys och märka ord. Där finns det garanterat några poäng att plocka. Spara dom och använd dem väl … 🙂

  45. magnus

    L
    det tror inte jag, för så korkade är inte folk
    Jonas
    Det går djupare än att vara bara lite textanalys. Jag tror inte att du fattar det själv

  46. magnus

    Kommentar till mitt inlägg #45

    Hela poängen med den här bloggen är ju att skapa tvivel. Och kan man inte göra det med fakta så får man ta till retoriska knep.

    Och jag menar att inte 99,9% av Sveriges befolkning tror att det är vinter på södra halvklotet bara för att vi har snö och minusgrader här i Sverige. Högst 70% skulle jag tro 🙂

  47. L

    magnus, är det korkat att inte ha koll på globala satellitdata?

  48. Magnus, det är ingen som helst idé att försöka som Gunbo, dvs önskan att försöka definera mig till ngt jag inte är.

    Klimatdiskussionen och forskningen går oändligt mycket djupare än så. Ibland diskuteras aspekter av detta här. Ganska ordentligt. Vad jag däremot påpekade är att du när du gjort dina inhopp här mest ägnat dig åtatt märka enstaka fraser. Och det gjorde du nu också. Något som går djupare har du inte varit i närheten av vad jag har sett iaf.

  49. magnus

    Jonas N

    Varför gå på djupet om ytan är rutten?

  50. Jerker Andersson

    Christopher E
    ”En El Nino kan inte värma upp jorden alls, bara omfördela värmen så att vår bristfälliga mätteknik mäter upp en skenbar uppvärmning”

    Det där håller jag inte med om. Glöm inte att vårt klimatsystem år mycket mer komplext än en värmekälla (sol) och ett rum som värms upp(jorden).

    En El Nino i sig själv tillför inte jorden någon energi, vilket är vad som ska räknas om man ska mäta om jorden tar åt sig mer energi än den släpper ifrån sig, dvs värms upp.
    Jordens starkaste växthusgas är vattenånga och mängden av denna gas kan påverkas av en El Nino och därmed kan energiförlusten till rymden minskas och jorden lagrar upp lite värmeenergi och kan mätas upp som högre temperarurer.

    Så en El Nino kan indirekt värma upp gjorden genom att påverka jordens starkaste växthusgas, vattenångan.

  51. Det där var faktiskt en bra fras:

    ”Hela poängen med den här [mediala klimatdebatten] är ju att skapa tvivel. Och kan man inte göra det med fakta så får man ta till retoriska knep.”

    Och där duger nästan vad som helst:

    Söta isbjörnsungar
    Eller animerade som drunknar
    Kalvande glaciärer
    Minskande glaciärer
    Torkade spruckna flodbäddar
    Konsensus
    2500 forksare, eller tom
    Världens samlade forskarsamfund
    Vetenskapsakademier
    Vetenskapligt bevisat massor av gånger
    Med 90%-ig säkerhet
    Minskande glaciärer
    Låglänta floddeltan
    Öriken på korrallatoller
    Färskvattenförsörjningen för hundratals miljoner
    (tom att Mälaren skulle bli saltsjö)
    Hockeykubbor, och tusentals års historia reviderad
    Stormar och extremt väder
    Tipping points
    Fisande kossor och köttätande
    Det går fortare nu än någonsin tidigare
    Regnskogar i Amazonas
    Kan gå som på Venus
    Västantarktiska isfält
    Exxon, oljepengar och tom tobakslobby
    Munkavlar på isbjörnsforskare
    Malariautbredning
    Tundror som tinar, ruttnar och läcker metan
    Massutrotning av arter
    Tom jordbävningar (och tsunamis?)
    Flyktingkatastrofer och krig
    Och gud vet vad …  (jag har säkert missat mycket mer)

    Men magnus tycker att den här bloggen försöker så tvivel. Ja, man undrar iofs om det är ngt i ovanstående lista han inte tvivlar på. Han jar ju försökt dra några av de mer hysteriska själv … (men kanske med en gnutta förnuft i en tyst reservation?)

  52. Någon forskare borde kunna ha kul med att studera den här bloggen.

    Till exempel kunde man räkna antalet du i olika inlägg.
    Jag tro att det skulle kunna leda till en del att bekräfta en del redan kända kunskaper om människan… 🙂

  53. Magnus #49

    Där träffar du rätt nivå, den som är i paritet med din förmåga.
    (lite kul att du bekräfta precis vad jag sa i inlägget just innan)

  54. –Jag tror att det skulle kunna bekräfta en del kunskaper om människan..
    Menade jag.
    Går fort och kan bli fel när man är ivrig.. 😉

  55. L. 35# du har rätt jag bara spelade ett spel, jag kanske trodde du ville vara med på… Tror en del inser att kyla är det vi ska frukta, om så bara några C globalt…
     
    Chrisopher E har självklart rätt i att Elninnio och La ninna (pojken och flickan, pojke och flicka blir Ninno, Ninna… med korkade liggande s över)
    Om vi mäter det termiska energiinnehållet (vet det är svårt Johan och Olle) så kommer vi finna att havscyklerna i huvudsak omfördelar.
     
    Men molnbildning och den undre växthuseffekten (den övre är självklart kylande, då bl.a. Lunar sänder ir i det spektrat) kan öka den termiska energin i jorden från låg atmosfärisk höjd till medelpunkten.
     
    Det är egentligen fysik på gymnasienivå… låg…..

  56. L. 35# du har rätt jag bara spelade ett spel, jag kanske trodde du ville vara med på… Tror en del inser att kyla är det vi ska frukta, om så bara några C globalt…

    Chrisopher E har självklart rätt i att Elninnio och La ninna (pojken och flickan, pojke och flicka blir Ninno, Ninna… med korkade liggande s över)
    Om vi mäter det termiska energiinnehållet (vet det är svårt Johan och Olle) så kommer vi finna att havscyklerna i huvudsak omfördelar.

    Men molnbildning och den undre växthuseffekten (den övre är självklart kylande, då bl.a. Lunar sänder ir i det spektrat) kan öka den termiska energin i jorden från låg atmosfärisk höjd till medelpunkten.

    Det är egentligen fysik på gymnasienivå… låg…..

  57. Inge

    Bra lista Jonas!

  58. Jo Inge, och tyvärr är min lista inte ens tillspetsad eller lite hårddragen. Allt detta har upprepats många ggr på prominent plats i media.

    De animerade drunkande isbjörnsungarna, klimatkrig och fyktingar, översvämmat Manhattan och Florida etc har fått Oscarsstatyetter för ’Bästa dokumentär’ och i stort sett allt annat har fått Nobelpris i Fred(!?)

    Och våra tidningar och medier har inte varit sena att spä på överallt de kunde. Men ändå verkar många av dem på klimathotssidan mena att skeptikerna överdriver alldeles för mycket.

    I värsta fall är de fullt allvarliga. Men mer sannolikt är förklaringen den mer uppenbara … (förstås)

  59. magnus

    Jonas N

    Du vet ingenting om vem jag är eller vad jag tror på. Det enda du ser är den person som du vill att jag ska vara för att passa in i din världsåskådning.

    Men jag kan avslöja att jag inte heller tror att varje ny mascara har en revolutionerande formula, bara för att dom säger så på TV.
    Men det tror väl du att jag tror. För jag tror ju på allt?

  60. Ingemar

    Det intressanta med januaritemperaturerna är ju inte så mycket en enskild månads global temperatur, utan den stora skillnaden mellan hav och land. GT blev en överraskning eftersom landmassorna på norra halvklotet visat så låga temperaturer över alla kontinenter.
     
    Det Spencer sedan gör är att han kollar upp om denna stora skillnad är rimlig (sett utifrån en historik på lite drygt 7 år) eller om det skett något mätfel. Det hans undersökning visar är att det verkar OK. Dvs, även om landtemperaturerna visar på ovanlig kyla så kan havstemperaturerna samtidigt visa på ovanlig värme, och tvärt om. Men självklart rör det sig om ett temporärt fenomen.

  61. Ingemar

    Egentligen skall det vara troposfärstemperaturen versus havstemperaturen i ovanstående inlägg. Men resultatet land versus hav blir detsamma.

  62. Gunbo

    Uffeb #54,

    ”Jag tror att det skulle kunna bekräfta en del kunskaper om människan..”

    Ja du, det står mycket här på bloggen som bekräftar kunskapen om människan. Det är en orsak till att jag hänger med fortfarande. Rätt spännande faktiskt.

  63. Gunbo, du är förstås medveten om att där finns en del välgrundande fördomar om psykologer också. Och (kanske mindre medveten om) att du axlar den manteln väl.

    Eller behöver jag påminna dig om vilka ’slutsatser’ du har landat i här, när dina övriga argument tagit slut?

  64. Magnus, jag vet ju dels vad du skriver här och hur du argumenterar för det du skriver (väsentligen inte, märker lite ord ist, trotsigt trams mm). Hur kan du tro att detta har ngt med välrdsåskådningar att göra eller maskaratro för den delen. Det har det inte! Men kul att du än en gång försökte med precis vad jag noterade, dvs att  projicera  …

  65. magnus

    Jonas N 64

    Att skriva långa inlägg med sakargument för att det faktiskt förhåller sig så (i stora drag) som IPCC säger, dvs att CO2 har kopplingar till ett varmare klimat, är fullständigt bortkastad tid på den här sidan. Alla sådana åsikter sorteras ju definitionsmässigt in under kategorin ”AGW taliban lögner”.  

    Återstår då att peka på de uppenbara ytliga dumheterna. Och där finns material så det räcker. Fast det blir tramsigare, det har du rätt i. Men så får det bli.

  66. Labbibia

    Magnus # 65
    Lite tjatigt kanske men jag försöker igen.
    Jag tror inte att någon här bestrider att det finns en koppling mellan Co2 och temperatur. Det är hur stor effekt koldioxiden har som växthusgas vid högre koncentrationer än dagens, som skiljer alarmister och skeptiker åt.
    Och om ”förstärkningseffekterna” på vattenångan är så stark som IPCC påstår.

    Personligen är jag mest förbannad på Media, med SVT i spetsen, som låter domedagsprofeter som Schneider komma till tals helt oemotsagda på bästa sändningstid.
    Hans och exempelvis J. Hansens och andra alarmiststollars profetior ligger ju en bra bit från det IPCC säger i sina prognoser. Som ju i och för sig är baserade på urusla datamodeller. Vilket jag visat dig tidigare. 

  67. Magnus, bra att du inser att du tramsar

    Däremot har du fel om att folk som är kunniga, eller bara ärligt intresserade blir avfärdade som ljugande AGW-talibaner. Dvs när du pratar om ’fullständigt meningslöst’ och tom ’definitionsmässigt’ är du helt fel ute (appropå att märka ord)

    Om du vill se verkligt trams och ytliga dumheter kan du ju gå igenom listan (#51) och se om där finns ngt kvar du vill ställa dig bakom eller hålla fram som argument i sakfrågan. Och komma med dina bästa argument för detta isf

    (Eller fortsätt med dumheter som att ’ingen kritiserar varandra här, och säger du ngt annat ljuger du’ och liknande)

  68. Jonas N

    Jag är nyfiken på dig som människa bakom dina inlägg.
    Vad jobbar du med?
    Hur gammal är du (ungefär)?
    Har du någon hobby?
    I vilken del av landet bor du?

    Många som skriver här är väldigt öppna med att redovisa sin person. Några har vi till och med sett på bild efter träffen i Västerås.

    Jag har stor förståelse för att inte alla vill visa upp sig på bloggar med annat än en signatur, så du behöver ju inte svara.
    Du behöver inte ens motivera varför, om du inte vill svara.

    Har du en arbetsgivare, eller är du egen företagare?
    Är du gift eller sambo?
    Har du barn?

  69. Uffe – Du brukar ju säga om dig att du är nyfiket intresserad. Och jag tror dig. Fortsätt att fokusera på vad som är relevant (för dig alltså)

  70. Jonas N #69

    Tack för att du läste och svarade.
    Mina frågor grundade sig mest på att jag försöker vara källkritisk.
    Lite grävande journalistik alltså… 😎

  71. L

    Uffeb, har du hört uttrycket, gräv där du står?

  72. Gunbo

    Uffeb,
    Jag har gjort en egen analys av Jonas under den tid jag frekventerat TCS och kommit fram till följande:
    Han har ett eget företag , bor i lägenhet i eller strax utanför en större stad. Han är varken gift eller sambo och har inga barn. Han är lite av en ensamvarg utan djupare sociala kontakter. Hans främsta fritidsintresse är att läsa och skriva på olika bloggar.

    Men jag kan ha fel också.

  73. L #71

    Ja.

  74. Gunbo #72

    Jag hade snarare gissat på att han jobbar på någon form av skattefinansierad verksamhet.
    En myndighet av någon sort… 🙂

  75. Nästan på klimatforskningens nivåer …
    Jag gillar när tyckare använder ordet ’analys’ om sina åsikter …

  76. Gunbo

    Uffeb,
    Ja, kanske men i så fall i någon form av chefsbefattning där man inte behöver ta hänsyn till underordnade.

  77. Gunbo

    Jonas,
    Psykologer brukar göra en analys av sina klienter utifrån det de vet om dem.

  78. Gunbo #76

    Det här börjar bli lika roligt som skämten om olika konstiga djur…

    Chef är han inte. Det skulle aldrig fungera. Både han och personalen skulle ha ett h-e.

  79. Gunbo

    Uffeb,

    Ok, jag tror dig, jag har aldrig varit chef och bara haft bra chefer själv.
    Du kan nog ha rätt! Jonas kanske mobbas av sina chefer och kollegor och därför låter aggressionerna gå ut över skribenter på bloggen eftersom han måste kompensera  sitt dåliga självförtroende genom att verka vara en auktoritet i klimatfrågor. Det är egentligen synd om Jonas.

  80. Jo, och då blir det så här, eller såsom:

    ” Han saknar totalt självinsikt  …  Han har ingen som helst förmåga till objektivt tänkande”

    Och jo, jag sa ju just att det finns många som kallar sitt tyckeri för ’analys’, och att där finns gott om stereotyper om ’hurdana psykologer är’ också, vilket väl då är lika mycket ’analys’. Och angående ’vad du vet om dem’ så är det ju märkligt att du skriver en massa saker som du inte vet ett dyft om.

    Men det är ändå lite gulligt att ni två hittar varandra. Gunbo, som jag normalt börjar med att tilltala för vad han skriver, brukar väldigt ofta inte kunna förklara vad han själv menade, utan linda in sig i motsägelser och sedan försöka med person i stället, som ovan. Uffe är ibland intresserad, men har samma behov att gå på person istället när han vill säga emot och inte har ngt i sak.

    Märkligt dock att Gunbo fortfarande gör samma sorts misstag som när han först dök upp här. Precis som om det vore omöjligt att komma vidare efter en näsbränna …

  81. Gunbo

    Jonas,
    Om det är någon som ger sig på person är det väl du! Nu senast är det magnus som får sig på pälsen.
    Om du inte inser detta är mitt konstaterande helt rätt:
    ” Han saknar totalt självinsikt  …  Han har ingen som helst förmåga till objektivt tänkande”
     

  82. Det blir ju bara mer och mer gulligt när Gunbo skall leka psykolog:

    ”Jonas kanske mobbas av sina chefer och kollegor och därför låter aggressionerna gå ut över skribenter på bloggen eftersom han måste kompensera  sitt dåliga självförtroende genom att verka vara en auktoritet i klimatfrågor. Det är egentligen synd om Jonas.”

    Det är ju av den kalibern som  tonåringar målar upp när de låser in sig med bästa kompisen och beklagar sig över andra eller dom vuxna.

    Så mycket och så innerligt önsketänkande, Gunbo.
    Varför är du så sårad över attditt ord här ifrågasätts?

  83. Gunbo, bara lägg av. Du är ju närmast patetisk nu. Magnus kallar folk här för lögnare, knäppskallar och annat,men kan precis som du inte argumentera i sak. När detta påtalas utan omsvep får du det till att:

    ” Han saknar totalt självinsikt  …  Han har ingen som helst förmåga till objektivt tänkande”

    Låt mig vara tydlig här: Det du skriver är ren idioti. Totalt hjärndött svammel. Och det var lika idiotiskt när du (i en liknande situation) försökte bita tillbaks med:

    ’Här verkar ju alla tycka att The Science is Settled’

    Jag har ingen aning om varför du skriver ren dynga när du blir trängd, men du gör det, och med viss systemantik. Så förväntar man sig att en tonåring med mer temperament och prestige att försvara än där finns kunskap skulle bete sig. Men med dig är det faktiskt en smula märkligt. Riktigt märkligt iom att du säger att du är psykolog.

    Bara sluta skriv sådant strunt, så slipper du göra bort dig, bli påmind, och dessutom lida av sårad harm och drömmar om en revansch eller att få ge igen …

    Alla ovanstående inlägg idag är ju bara för patetiska.

    Och det skulle ju utan vidare gå att göra en liknande ’analys’ av dig, om nu syftet bara hade varit att försöka få in en träff och försöka såra. Men det behovet har jag dessbättre inte. Dessutom avskyr jag att skriva rena gissningar  och säga att ’detta vet jag pga av min anaaytiska kompetens’

  84. Labbibia

    Gunbo # 72

    Du skriver om Jonas…..”Hans främsta fritidsintresse är att läsa och skriva på olika bloggar”

    Kan du nämna NÅGON här hos Maggie som inte stämmer på den beskrivningen? 😉

  85. Jonas N #80, 82
    Nu är det inte längre lika roligt som skämten om olika djur och folkslag.

    Halmgubbar är en teknik som är acceptabel i en debatt öga mot öga. På internet och i bloggar kan det missbrukas och misstolkas på ett rent ut sagt äckligt sätt.

  86. Uffe, det verkar finnas ett uppdämt behov av frustration. Hos Gunbo, och även hos dig. Som lite då och då tar sig uttrycket att man vill hitta fel på person istället.

    Det är ett helt normalt mänskligt behov, att efter att tappat ansiktet en smula för sig själv muttra ’ja, men han är en skitstövel iaf’. Och även att få älta detta med andra i samma situation. Eller på internet.

    Vad du försökte säga om halmgubbar (accepterade, missbrukade eller äckliga) undgick mig helt. Jag försöker undvika halmgubbar i möjligaste mån. Om jag har fel, eller argumenterar ologiskt är det bara att påpeka var och hur.

    Men det är ju grejen, det handlar alltid om nåt annat.

  87. Gunbo

    Jonas #82,
    ”Varför är du så sårad över attditt ord här ifrågasätts?”
    Jag har absolut inga problem med att mina ord eller idéer ifrågasätts, det tillhör normal debatt. Däremot blir jag (och även andra) förbannad när du tar till personliga invektiv och påhopp som inte har någonting med sakdebatten att göra, bara för att tillintetgöra dina meningsmotståndare. Sådant tillhör inte en civiliserad debatt!

  88. Labbibia

    För övrigt tycker jag att: Kanske överreagerar Jonas? Å andra sidan, hur kul är det att bli ”analyserad” av någon som inte har en susning om vem eller vad man är?

    Gärna lite skärpning……från alla håll.
    Verbalt/virtuellt kan vi ju ha ihjäl varann utan rättsliga efterföljder, men det befrämjar väl knappast en vettig diskussion?

  89. Labbibia #88

    Skärpning från alla håll är rätt.
    Att jag kokade över nu beror på att jag ville åstadkomma just det.

    Ständiga personpåhopp bara för attt man ställer en sakfråga som kanske är mer retorisk än okunnig förstör snabbt dialogen.

    Ironi, retoriska frågor och otydlig avsändare kan ställa till mycket elände i den här sortens kommunikation.

  90. Ursäkta Gunbo, du skriver total idioti som att:

    ” Han saknar totalt självinsikt  …  Han har ingen som helst förmåga till objektivt tänkande”

    eller att jag vill

    ” tillintetgöra [m]ina meningsmotståndare.”

    Men menar att andra kommer med aggressiva påhopp och invektiv som inte har med sakdebatten att göra? Har du ens själv läst vad du skrivit i dina ’analyser’?

    Och menar du att det och vad du säger nu tyder på självinsikt?

    Jag har garanterat trampat folk på tårna någon gång. Och säkert tom varit först med det ibland. I ditt fall var det ju dessutom rätt. Du dök upp här och försökte dryga dig om att du minsann visste vad det handlade om eftersom du följt rapporterna i decennier.

    Är du fortfarande harmsen för att jag läste dig rätt så snabbt?

    Mitt tips är fortfarande: Sluta skriv ren dygna, speciellt i affekt, för den står kvaroch  du får äta upp den själv!

  91. Labbibia

    Uffeb #
    Det gläder mig att den ”gamle” Uffeb är tillbaka.
     
    Du har verkligen skärpt till dig de sista dagarna. ( det är naturligtvis min egen blygsamma uppfattning, men eftersom det är ros, inte ris, hoppas jag att du låter det passera?)

  92. Labbibia #91

    Jag har troligen uppfattats som en ”annorlunda”  Uffeb ibland.
    Vem vet. Jag kanske inte är så enkel som jag framstår i mina kommentarer här (eller framställs av andra…). 

    Men jag är i alla fall inte en del av den anonyma lilla klicken.  🙂

  93. Gunnar Strandell

    El Niño anses kunna öka jordens medeltemperatur, men jag har inte sett att den påverkar jordens energibalans, som Christoffer skriver i #41. Den  omfördelar energi mellan hav och luft och fördelar luften på sitt eget sätt, men den är ingen energikälla eller sänka. Jerker Anderssons hypotes om sekundära effekter på grund av ändrad mängd vattenånga eller moln tycker jag ska undvikas tills vi har koll på hur vattenånga och moln varierar.  

    I SMHI:s spalt i NT idag skriver en erfaren meteorolog om att han inte ville acceptera modellernas torsdagsnattemperatur om -7 när det skulle bli en klar natt med fluffigt snötäcke som absorberar fuktighet. Han insåg att det var fel och drog till med -10 istället.  Söderköping hade -15, Jönköping -18 och köldhålet Horn -23,6.

    Vi har en bit kvar innan modellerna han hantera luftfuktighet och snö lika bra som en erfaren människa.

    AGW handlar i grunden om ökad energi, och vi bör lyssna på Uffeb när det gäller tolkning av medeltemperatur, jag tror att hans skeptiska inställning är rätt.
      
    I grunden gäller temperaturbegreppet bara för system i jämvikt och om AGW är sann har vi inte jämvikt och temperaturangivelserna saknar relevans.  😉

    Solinstrålning  på dagen och svartkroppsutstrålning gör att jorden aldrig har jämvikt. Väder är naturens sätt att försöka återställa balansen. 

    Det kan liknas vid en katt som jagar sin egen svans.

    FiB gav ut en Gyllene Bok där tigrar bet varandra i svansen och sprang så de blev smör. Är detta en källa till alarmen kring katastrofal uppvärmning?  ;-D 

    Thomas Gordon skrev böcker om aktivt föräldraskap, lärarskap och ledarskap under 1970-talet. 
    En av hans grundteser var att använda JAG-budskap och undvika DU. Jag anser att han hade lika rätt då som Uffeb har idag!

    Till sist, när vi pratar om mikroklimat, lokalt och globalt klimat varför slutar vi där? Bör vi inte ta hänsyn till universums klimat både  idag och långt, långt in i framtiden?  😉

  94. Välkommen till kalla 2010!”  – Maggie Thauersköld Crusell, jan 2010
    Vi har det kallare än normalt” – Lars Bern, jan 2010
    När högre medeltemperaturer rapporteras så är det något som ”påstås”. När lägre medeltemperaturer rapporteras – från samma källa – så är det ”inte helt oväntat”.
    För dig som hellre tänker själv…

  95. Gunbo

    Labbibia,
    ”Å andra sidan, hur kul är det att bli ”analyserad” av någon som inte har en susning om vem eller vad man är?”

    Jag håller med dig – det kan inte vara kul! Men nån gång måste Jonas lära sig att debattera på ett hyfsat sätt. Jag kokade över när han gav sig på magnus. Jag har stått ut med hans ständiga insinuationer om att jag är en lögnare m m. Jag klarar det utan att rasa ihop men det är inte sagt att andra tål det lika bra. Om man inte kan acceptera att andra har andra värderingar och tro än man själv och därför förlöjligar eller trycker ner dem, ska man inte bli förnärmad om man får tillbaka med samma mynt.
    Jag hör normalt inte till den typen av människor som håller på regeln öga för öga och tand för tand, men vissa personer lär sig inte på något annat sätt.
    Jag lägger av nu i förhoppningen om att Jonas förstått hur illa han beter sig och hoppas att han i fortsättningen håller sig till det ämne som diskuteras.

  96. Labbibia

    Gunnar S # 93

    Solinstrålning  på dagen och svartkroppsutstrålning ( natten?) gör att jorden aldrig har jämvikt. Väder är naturens sätt att försöka återställa balansen.”

    Jag antar att svartkroppsutstrålningen sker på natten? 

    Genial förklaring! Är det dina egna ord? Verkligen tänkvärt. 

  97. Labbibia

    Gunbo # 95
    Som skeptiker får man vara beredd på betydligt värre invektiv än ”lögnare”
    Kanske har Jonas ledsnat och ”hugger” direkt?

    Själv försöker jag att hålla mig till ämnet, men när man blir kallad ex ”förintelseförnekare” blir jag riktigt förbannad.

    Men, allt detta visar ju tydligt på hur hela sakfrågan politiserats. Därför den infekterade debatten?

  98. Gunbo, hur står det till egentligen?
    Magnus kallar mig för lögnare, och du kokar över på mig?
    Du presenterar dig som expert sedan läng, mer är det ingalunda, och tycker fortfarande att det är jag som insinuerar? Hur tänker du egentligen?

    Det är ju ständigt du som släpper ämnet och ist kommer med personpåhopp helt utan anknytning till sakfågan, och inte sällan helt åt fanders.

    Min bedömning av dig är att det där mer självinsikt inte är någon vidare styrka hos dig. Heller. Och hederlig verkar du inte heller vara direkt. Men det tycks inte hindra dig från att tro att just du skall vara den som uppfostrar andra här. Självinsikt som sagt Gunbo …

    Men om du vill sluta med ditt trams och pinsam försök att hoppa på folk för att få ge igen, är mitt tips fortfarande:

    Håll dig till sakfrågan, och till fakta. Även när du blir emotsagd. Kanske mest  just då …

  99. Labbibia

    Nåja, jag försöker väl mest bara hålla upp spegeln framför Gunbo, men han ser bara rött och försöker genom att låta grötmyndig ändå ge skenet av att det är han som borde få vara den som tillrättavisar.

    Maken till enögdt perspektiv på en debatt får man leta efter ..

    Men han är psykolig och förstår människor säger han. Och hur väl, syns ju bra ovan!

    🙂

  100. En röst från gatan…

    Jag uppfattar det som att 99% av allmänheten hävdar att klimatet alltid varierat.

    Och väldigt många använder det som ett argument för att slippa bry sig i en fråga som få förstår.

    Men tidningar med skräckbilder på hur olika delar av världen brinner upp eller dränks säljer bra ändå…

    Och tipsen om klimatsmart mat och annat klimatsmart fungerar bra som profilering i marknadsföringen.

    Det betyder inte att hela befolkningen är korkad tror jag.

    Det är snarare ett bevis på att reklam, profilering och marknadsföring kostar massor av pengar. Något som lönar sig eftersom det är vi konsumenter som betalar.

    Och det är ju tur att det fungerar så.
    Hur skulle vi annars kunna tycka bra eller mindre bra om MAX eller Mc Donalds? 🙂

    Utan marknadsföring och reklam hade vi inte ens vetat att dom finns…

  101. Labbibia

    Uffeb # 100
    Nja, alltså, vi skulle ju kunna besöka respektive hamburgerrestaurang och bilda oss en uppfattning om deras produkter? Alla företag, oavsett branch, är ju bäst, om de får säga det själva!?

    När det gäller ”mannen på gatan” kan jag med bestämdhet hävda (efter mina egna vanligtvis säkra metoder) att skepticismen när det gäller det sk ”klimahotet” växt rejält bland befolkningen denna vinter……och just på grund av att det ÄR en vargavinter i mina hemtrakter. Thats a fact!

  102. Gunbo

    Labbibia,
    Helt rätt, varför ska vi inte kunna hålla oss till sakfrågorna utan att kalla varandra för allt möjligt dumt. På skeptikersidan blir AGW-anhängare kallade klimattalibaner, klimatizter m m. Vem som börjat pajkastningen har jag inte kunnat hålla reda på.

    Det är så förbannat barnsligt! Enda syftet är ju att sätta stämpel på motståndarna så att man inte behöver ta dem på allvar.
    I en seriös debatt behöver man inte ta till sådana låga knep. Där används sakargument som slagträn, inte ifrågasättande av motståndarens intelligens, fattningsförmåga eller andra liknande invektiv.

  103. Labbibia

    Gunbo # 102
    Vem började pajkastningen?

    Förmodligen den eller de som politiserade frågan?
    Politik och smutskastning hör ju tyvärr ihop som ler och långhalm.

  104. Gunbo

    Jonas,
    ”Magnus kallar mig för lögnare, och du kokar över på mig?”

    Varför tror du att du kan kalla andra för lögnare om du själv bli upprörd när någon kallar dig detsamma?
    Den som i leken går, den får leken tåla. Eller hur?

    Jag lägger av nu – för andra gången – hoppas du har fått lite att tänka på.

  105. Labbibia #96
    Varning för tvillingtankar och konformism!

    Jag strök just de ord du skjuter in just innan jag publicerade, för svartkroppstrålning pågår faktiskt dygnet runt.

    Jonas, Christofer eller Peter S hade kanske reagerat. 

    Definitionen på en helt svart kropp har en kul populär tolkning: Du ser ingen skillnad när du lyser mot den med en lampa.
    Det säkraste sättet att åstadkomma det är en kropp som lyser 100% i hela spektrum. Få av oss skullle kalla den svart  😉

  106. Labbibia

    Gunbo # 102
    Håller med dig för övrigt i ditt 102. ”Vi”, och då menar jag vi människor,  demoniserar våra motståndare………om frågan eller konflikten upplevs som tillräckligt allvarlig eller viktig…..
    Det blir ”Vi” emot ”De”
    Brukar ju vara en beprövad taktik bland makthavare när de vill att menigheten ska börja ha ihjäl varann……

  107. Gunbo

    Labbibia,

    ”Politik och smutskastning hör ju tyvärr ihop som ler och långhalm.”
    Helt rätt, tyvärr! Men varför måste vi på den här bloggen sjunka till den nivån? Kan vi inte försöka lämna politiken och hålla oss till saken – klimatfrågan?

  108. Labbibia

    Gunnar S # 105

    🙂
    Intressant. Jag tänker ju förstås som så att svartkroppsutstrålning sker när den omgivande rymden är kallare än den kropp som värmen utstrålas ifrån.
    Om den omgivande rymden vore varmare skulle det väl knappst ske någon utsrtrålning?

  109. Labbibia

    Gunbo # 107
    Tja, Maggie ger oss ju ”frihet under ansvar”, vilket jag tycker är beundransvärt. Sen är det ju upp till oss alla att motsvara det förtoendet. Ibland fungerar det….ibland inte…..

  110. Gunbo, Jonas N, Uffeb, ….

    Inläggen ovan får mig att än en gång ta upp min enkla konfliktteori, som jag tycker ger svar på en hel del av era frågor och synpunkter.

    Värderingskonflikter
    -går inte att lösa men man kan leva med dem genom att inte ta upp dem.
    -gör det omöjligt att skilja på sak och person.
    -kommunicerar med debatt.
    (”MAX är äkta svenskt medan McDonald’s  är imperialism!”)

    Målkonflikter
    -går att lösa om man diskuterar målen.
    -ger möjlighet att skilja på sak och person.
    -kommunicerar med diskussion.
    (”MAX och McDonalds köper kött från Scan, men jag vill att svenska/internationella entreprenörer ska finnas i Sverige”)

    Intressekonflikter
    -går alltid att lösa t.ex. med en kompromiss.
    -sak och person är nästan helt oberoende av varandra.
    -kommunicerar med dialog.

    (Vi äter på MAX idag, fast jag föreslog McDonald’s, men vi kanske tar dem nästa gång?  -Ok)

    Jag är övertygad om att Climate Scam vinner på att vi kortar ner värderingskonflikterna och koncentrerar oss på diskussion om målen för klimatforskningen och klimatpolitiken.  Det är ett värde i sig om vi kan ha olika värderingar och ändå ha en diskussion om  hur vi ska tolka resultat som forskningen tillhandahåller och hur de inverkar på vår inställning till The Climate Scam.

  111. Gunbo

    Labbibia,
    Jag håller med om att Maggies toleransnivå är väldigt hög, ett stort plus. Men just därför tycker jag att vi ska betona ansvar mer än frihet i vårt cyber-umgänge.

  112. Gunbo

    Gunnar Strandell,

    Tack, det är bra att du med jämna mellanrum postar konflikthanterings-principerna! De behövs.

    ”Det är ett värde i sig om vi kan ha olika värderingar och ändå ha en diskussion om  hur vi ska tolka resultat som forskningen tillhandahåller och hur de inverkar på vår inställning till The Climate Scam.”

    Hear, hear!

  113. Labbibia

    Gunbo # 111
    Håller med dig. Men eftersom vi inte är perfekta, vi kan ha en dålig dag, fått ”skit” på jobbet, eller av frun/maken osv, så kan det spåra ur ibland.
     Märkligt när man tänker på det, men med agressioner är det ungefär som med värme?……Blir du behandlad/ får ta emot otrevligt/agressivt beteende, så måste du avge en viss mängd agressivitet för att uppnå balans? Och om ”man” är för mesig så är risken för att du ska bli agressivt bemött betydligt högre änom du visar direkt att du inte tänker ta någon ”skit”

    Vad säger du om den Lördagskvällsteorin? 😉 

  114. Gunnar Strandell #110

    Jag håller med dig om det du beskriver så här:

    ”Jag är övertygad om att Climate Scam vinner på att vi kortar ner värderingskonflikterna och koncentrerar oss på diskussion om målen för klimatforskningen och klimatpolitiken.”

    Och det är kul för läsarna och de som kommenterar eller ställer frågor eller kommentarer i sakfrågor slipper inhopp och påhopp från folk som läser med taggarna ut och känner sig kallade att kommentera allt och alla.

    Ofta med en nedlåtande och hånfull attityd som inte har ett skvatt med frågan att göra.

  115. magnus

    Jonas N

    Jag antar utmaningen att göra ”är magnus korkad” testet

    Söta isbjörnsungar.
    Har aldrig sett någon ”live” men björnungarna på skansen är ju jättegulliga. Men isbjörnar äter människor, så de får lite minus av mig

    Eller animerade som drunknar

    Jag känner till att datoranimationer finns, å andra sidan förekommer manipulation i all reklam (speciellt i reklam för skönhetsprodukter)http://www.photoshopdisasters.blogspot.com/

    Kalvande glaciärer

    De som mynnar ut i havet gör detta

    Minskande glaciärer

    Många minskar sin utbredning. Speciellt på sommaren…

    Torkade spruckna flodbäddar
    om vattnet tar slut. Många vill ha vatten och till sist finns det inget kvar

    Konsensus
    ?
    2500 forksare, eller tom

    Världens samlade forskarsamfund

    Vetenskapsakademier
    Ingen åsikt. Det finns det andra som har

    Vetenskapligt bevisat massor av gånger
    Det är ju gränsfall eller hur. Vetenskapen kan ju inte bevisa bara motbevisa sägs det ju. Dessutom så är det ju bara:

    Med 90%-ig säkerhet

    Minskande glaciärer
    Igen?

    Låglänta floddeltan

    Om flödet minskar i floderna minskar sedimentationen i flodernas deltan. Mangroveskog huggs också ner vilket förstör fisket och exponerar kuster för havets erosion. (antar jag)

    Öriken på korrallatoller

    Vet ingenting om. Men har en ide om att dessa påverkas ifall korallerna inte mår bra, ex av temperatursvängningar eller försurning. Frpågan är vad som går fortast. På sikt kommer koraller att överleva naturligtvis. På kort sikt är det en estetisk fråga och en fråga om människors matförsörjning

    Färskvattenförsörjningen för hundratals miljoner

    Är viktig.

    (tom att Mälaren skulle bli saltsjö)
    (det har den ju varit och kommer säkert att kunna bli det igen. Jag tror inte att min dricksvattenförsörjning är i fara!
     
    Hockeykubbor, och tusentals års historia reviderad

    Verkar varit ngt övrdriven, men å andra sidan är det varmare nu än på länge, globalt sett. (se originalartikeln

    Stormar och extremt väder

    Finns redan

    Tipping points

    Går ju inte att bevisa förrän efter att de inträffat. Innan är de ju mer eller mindre underbyggda teorier.

    Fisande kossor och köttätande
    Det finns många kossor. Man vill gärna få det till att det står några kossor och idisslar i en kohage någonstans, men på en industriell uppfödning men 100 000 tals boskap så förekommer definitivt utsläpp. Om de bara påverkar miljön lokalt eller också globalt låter jag vara osagt

    Det går fortare nu än någonsin tidigare

    Jag mycket gör det, till exempel avverkningen av jordens skogar. På flera håll syns en förbättring, men jämför man med hur det var innan motorsågen uppfanns så är det en drastisk förändring. Dessutom verkar det vara ovanligt varmt globalt sett

    Regnskogar i Amazonas

    Kolla i Google Earth så ser du hur människan påverkat skogarnas utbredning. Har själv bevittnat regnskog på Madagaskar och vet hur extremt lite det finns kvar där. Det går att jämföra med satellitbilder om man inte tror på dem.
    Regnskogar trivs inte i torrt klimat, då kanske det i stället växer torrskogar. Utbredningen av jordens regnskogar har varirat tidigare och kommer att göra det igen.

    Kan gå som på Venus

    Det här har du hittat på själv eller?

    Västantarktiska isfält
    Har ingen egen åsikt. Har aldrig varit där

    Exxon, oljepengar och tom tobakslobby

    Känner till att dessa finns. Jag vet också att både Exxon och tobaksbolagen har stora marknadsföringsavdelningar. Någonting pysslar de väl med, annar får dom väl sparken?

    Munkavlar på isbjörnsforskare

    Vet inte

    Malariautbredning

    Vet inte

    Tundror som tinar, ruttnar och läcker metan

    Permafrost är beroende av att det är kallt. Hur varmt det kan bli i framtiden vet jag inte, men det finns andra som har mer fakta som har gissat.

    Massutrotning av arter
    Det kommer att finnas massor av arter kvar även efter att människorna gjort sin grej. Däremot inte lika många.

    Dodo, Floddelfin, Pungvarg, Jättesengångare, Elefantfågel, Vandringsduva, Garfågel. (och en hel drös som ingen minns namnet på…)

    Tom jordbävningar (och tsunamis?)

    Nä, det är ju faktiskt geologiska fenomen

    Flyktingkatastrofer och krig

    Förekommer redan och vill inte ha mer av det. Däremot så är det väl så att antalet väpnade konflikter i världen lär vara rekordlågt. Vet inte var jag läste det.

    Och gud vet vad …  (jag har säkert missat mycket mer)
    Vad fick jag?
    Någonstans mellan Taliban och Klimatizt på en skala…

  116. ..oj. Korrigerar mitt obegripligt formulerade inlägg  #114.

    ”Och det är kul för läsarna och de som kommenterar eller ställer frågor eller kommentarer i sakfrågor slipper inhopp och påhopp från folk som läser med taggarna ut och känner sig kallade att kommentera allt och alla.”

    Det blev jättekonstigt, eller hur…

    Hade väl tänkt mig något i den här stilen:

    ”Och det är roligare för läsarna och de som kommenterar, eller ställer frågor eller kommenterar i sakfrågor, om dom slipper inhopp och påhopp från folk som läser med taggarna ut och känner sig kallade att kommentera allt och alla med främst elakheter. (och personangrepp)”

  117. magnus 🙂

  118. Labbibia

    Magnus # 115
    Jösses! Vilken lista.
    Jag kan bara konstatera att de överväldigande flesta punkterna har med mänsklig påverkan av närmiljön att göra……..

    Så vad göra?

  119. magnus #115
    Jag gillar din insats och din inställning lika mycket som jag gillar att diu och jag kan se på fakta ur lite olika perspektiv och lära oss av det. Man kan kalla det split vision eller helhetssyn och för mig är det fantastiskt eftersom jag har ett skadat öga som nästan gör mig enögd   😉

  120. Klimatet varierar, och så har det alltid gjort.

    Just den här vintern får vi ofta bevis på att det varierar lite extra just i år.. vädret menade jag…  🙂

    Men om jag inte fattat fel så påverkas vädret en hel del av små variationer i klimatet…

  121. Labbibia

    Uffeb # 120
    Nu hugger jag direkt! 😉
    Eftersom klimat är väder i ett längre perspektiv så måste du ha fel!
    Det är alltså KLIMATET som påverkas av vädret!

  122. Torsten Wedin

    Men har ni sett att det är väldigt disigt nu? Även när solen skiner. Så var det under lilla istiden också, 1650 – 1715.  Det ser man på konstverk från den tiden. Så förbered er på en jävligt kall period (ca 40 år).

  123. magnus

    Labbibia#118

    Vad göra? Inte vet jag. Men jag stödjer SNF. det är väl en början. Och äter inte tigerräkor, undviker palmolja och tropiska träslag. det funkar för alla och är inte speciellt kontroversiellt
    Ifråga om biobränslen och palmolja. Jag tror inte man kan skylla på ”klimatdebatten” att man börjat försöka omvandla regnskog till olja. Det var bara en tidsfåga innan oljebolagen skulle komma på ett sätt att tjäna pengar på att hugga ner regnskogen. Men det är klart att om man kan försöka se lite miljövänlig ut på kuppen så finns det väl ingenting att förlora på att försöka.
    Nu var jag Cynisk 🙂

    Men visst är många av problemen på listan mer akuta 
    än klimatförändringarna. Problemet är väl att det i de flesta fall inte blir bättre ifall klimatet går åt det varmare hållet. Och i flera fall riskerar problemen att förvärras. Men det kan man ju inte bevisa, knappt ens i efterhand.
    Är konflikten i Darfur ett rersultat av torrare klimat och mindre skördar? Inte vet jag…

    Men det måste kännas lite surt på sikt att skapa reservat för ex. Sundarbans tigrar, och sen stiger vattnet med två meter och dränker hela skiten 🙂

    Kul att du motbevisade mig (lite) i ditt inlägg #88 angående  en tidigare diskussion med Jonas N (om du förstår vad jag syftar på)

    Lägger ner för ikväll. Hare bra allihop

  124. Labbibia

    Magnus # 123
    Godnatt Magnus! 🙂
    Det är alarmister som dig vi behöver om vi ska fågon ordning på den här soppan! 😉

  125. Labbibia

    ”få någon ordning” ska det vara i # 124 så klart!

  126. Uffeb #120
    Om du menar att klimatets lilla variation mot att bli varmare har gjort vädret är en hel del kallare i Sverige den här vintern håller jag med dig och är lycklig över att föra in ännu en paradox till samlingen.

    Men jag vill vara kvitt.
    Från en studentkorridor i Flogsta, Uppsala:
    -Tro inte på allt som är sant!

    Jag blir hackad sen Peter S publicerade Nightfly, så jag vänder mig mot melodifestivalen nu.   😀

    Sköt om er!

  127. Labbibia

    Totte # 122
    J-vla pessimist! 🙂

  128. Torsten Wedin

    Labbibia #127:
    Nej, jag är realist och iakttagare. Jag iakttar verkligheten.

    Det blir kallt framöver.

  129. Magnus om SNF är Svenska naturskyddsföreningen med Svante Axelsson som överkukkú sjönk du till noll.
     
    Riktiga karlar lär och förstår allt, mesar lurar de som inta fattar men bryr sig…
    Värst är kanske WWF  nu kör de med Orangutanger som berikningsflosker för dess ledning… fyfan
    SKÄMS
     

  130. Gunnar L #129

    Det lät INTE som ett inlägg från Blandaren…

  131. Steve

    Drudgereport com om stormen runt Washington just nu (6 feb 20:48):

    Historic snowstorm rages on… (Weather com)
    Paralyzing nation’s capital… (AP News)
    200,000+ without power in DC metro…  (Wash.Post)
    Nearing all-time storm total snowfall record for Baltimore…  (Wunderground)
    Snow measurements for DC/MD/VA/WVA… (D:o)
    Multipe Roof Collapses Around Region…  (WTOP TV)
    Up to 30 inches in parts of Philadelphia…  (CBS3)
    Severe Winter Storm Striking Mid-Atlantic…  (Accuweather)
    BIGGEST DC SNOW SINCE 1922 AND IT’S STILL COMING DOWN   (Weather gov)

  132. Steve

    En fin bildserie från Snowmaggedon — Washington D.C.   Både Maryland och Virginia, och alltså även D.C., tillhör ju sydstaterna;  låt vara att man tänkte på annat än klimat då.  Men nu åker man alltså skidor på gatorna:
    http://corner.nationalreview.com/post/?q=MTlhMzUxODI2NDgzNDliYWU1ZjY2ZjlkZGViNzg2Y2Y=

  133. Steve #132

    Kul. Här har jag nyss upplevt en ”korkad action skådis” i en ny roll i ett avsnitt av uttagningen till den svenska melodifestivalen.

    Dolf Lundgren bjussade på sig själv och charmade i alla fall mig…

  134. magnus

    Steve#132
    Jag kommer ihåg för några år sen så kom det 120 cm på ett (ett par) dygn i Gävletrakten. Allt annat är mjäkigt 😉
    Jag gillar snö

    Måste bara tillägga till min långa utläggning #115
    I vissa frågor låter det som om jag inte vågar ta ställning, kanske lite fegt rentutav.
    Om jag inte har bildat mig någon egen uppfattning så brukar jag välja att lita på de som har lång praktisk erfarenhet av att arbeta med något. I brist på annat liksom.
    Jag är i det avseendet ganska ”mainstream”. Men det skäms jag inte för. Hellre det än att anse mig vara expert på sånt jag inte begriper.

    Gunnar. Apropå orangutager. Jag stödjer WWFs arbete med bergsgorillor. Har själv sett dem på nära håll och vet hur utsatta deras livsmiljöer är från alla håll.

    Troligtvis går inte alla mina pengar oavkortat till gorillorna, (men när jag pensionsssparar så går mer än 40% av mina sparade pengar till förvaltningsavgifter, så jag tror att WWF har en bättre deal ändå.)
    Jag har tänkt att göra ett återbesök någon gång långt i framtiden. Det får mig att bli lite gladare. Vad tycker du är viktigt i livet?

  135. Vilken bra slutfråga Magnus.
    Jag inser att 95% av alla mänskliga individer har ett negativt långsiktigt värde… för livet på jorden, vem bryr sig, det finns säkert närmast oändligt antal liv i ett närmast oändligt antal universum…
     
    Rent matematiskt kan ytterst få av oss påstå att vi stöder då vi totalt sett skapar ett minus.
     
    Vi kunde enkelt räkna ut grupper:
    Samtliga militärer.
    Samtliga yrkeskriminella.
    Samtliga religiösa fundamentalister och deras terroristvapen.
    Jag kan fortsätta långt med de grupper där avsevärt fler än 95% gjorde störst nytta som råvara till en djurfoderfabrik.
     
    Viktigt för mig är de få tillfällen jag ser sann altruism likt människor som Bill Gates.
    Då blir jag glad och får lite tro på den goda människan…
    Så öppnar en godtycklig yrkespolitiker eller NGO karriärist käften och jag fylls åter av förakt.
     
    Kunde jag finna ett embryo till komunikationsverktyg så vi alla varelser drog åt samma håll, skulle jag vakna och återfå livsglädje…
     
    Jag finner inget som kan bryta igenom……

  136. Gunbo

    Gunnar Strandell #126,
    ”-Tro inte på allt som är sant!”
    Den var bra! Ha ha haa!

    Sköt om dig själv!

  137. I Sverige är det Stefan Persson Håkan Lans och något tiotusental till som bidrar över sina belastningar och därmed kan påstå att de stöder det ena eller andra…
    Kamprad, Rausing med fler körde Sveriges mest hycklande och dyraste politiker Olof Palme på riksporten.
     
    Visste ni att Olov stödde dumpningen  av svenskt radioaktivt avfall efter ”vårt” avslutade atombombsprogram?
    3 mån efter att det dumpats utanför Irland stod hycklaren i FN och skrek mot alla svinnationer som dumpar sitt radioaktiva avfall på internationellt vatten……  Svenska väljare är i sanning mycket dumma.
     
    Mycket dumma väljare föder mycket farliga politiska ledningar i dagens form av demokrati, mest kanske den svenska utan författningsdomstol eller ministeransvar.

  138. Håkan Sjögren

    Gunnar Littmarck # 135 : Den engelske astronomen Fred Hoyle spekulerade över ett oändligt universum,som måste innehålla ett oändligt antal bebodda planeter: I find myself often wondering whether there on one of  these planets  is a cricketteam that could beat the australians. Mvh, Håkan.

  139. AOH

    En av de bästa inlagorna på länge hos TCS.  Det var inte allt guld som glimmade med OP.
    Dock bäste Gunnar det farliga politiska  ledare väljs inte bara i Sverige även om våra ”sju dvärgar” intar en  ledande position

  140. Magnus #115

    Du kanske inte var medveten om det, men poängen var att ingenting av alla dessa punkter har med AGW att göra. Alltså ifall det är mänsklig aktivitet som är, eller har varit, eller kommer att vara huvudorsaken till ngn uppvärmning. Samtliga punkter är totalt oväsentliga för den frågan. Några av dem hänger samman med att det blivit varmare sedan 1700-talet, men svarar ingenstans på vad som förklarar detta. Inte nu och ffa inte historiskt.

    Dvs väsentligen bekräftade du att allt detta bara var ytligt trams som vilseleder, ibland tom i syfte att vilseleda. För ingenstans försökte du ens att hitta en anknytning till AGW. Trots att alla dessa punkter florerar rikligt i media. Däremot hade du synpunkter på att TCS vil skapa tvivel genom att ta till knep som handlar om annat ..

    Om ovanstående lista hade du inget att säga. Men du kanske inte har funderat så mycket på detta ännu. Eller?

  141. magnus

    Jonas

    En del punkter kommenterade jag inte. Sen skrev jag så här för tydlighets skull:
    ”I vissa frågor låter det som om jag inte vågar ta ställning, kanske lite fegt rentutav.
    Om jag inte har bildat mig någon egen uppfattning så brukar jag välja att lita på de som har lång praktisk erfarenhet av att arbeta med något. I brist på annat liksom.
    Jag är i det avseendet ganska ”mainstream”. Men det skäms jag inte för. Hellre det än att anse mig vara expert på sånt jag inte begriper.”

    Jag tror att det gör mig till AGW taliban enligt den gängse definitionen
    Däremot är jag fullt medveten om att den finns olika faktorer som samverkar till nästan alla naturfenomen. Temperatur och nederbörd är avgörande för de flesta av punkterna på din lista. Om dessa faktorer förändras ändras förutsättningarna.

    Vad reglerar temperaturen och nederbörden?

  142. Magnus, jag ver mer ute efter att samtliga dessa är irrelevanta för den centrala frågan: Är det CO2 som kan driva klimatförändringar? Kan det finnas ngt A framför ett GW?

    Och om det frågade jag eftersom du ju menade att TCS ägnar sig åt att sprida dimmridåer, och tidigare att man aldrig kritiserar varandra här.

    Jag undrade alltså om du kunde notera bjälken i AGW-debattens egna öga, när du nu så ihärdigt försökt hitta ngt här?

  143. magnus

    Forskningen kring ”A”:et pågår. Det väger lite fram och tillbaka verkar det som. Mest fram. Få se hur det går, med nya mätsatteliter och längre dataserier.

    Men dina  (med flera) gissningar om vad som absolut inte kan vara relevant (CO2) ger jag inte mycket för.

  144. Magnus, jag vet att forskningen pågår. Och inget i den listan har med utgången av den saken att göra (och några punkter är rent hitte-på).

    Jag frågar dig för 4:e gången ifall du kan se bjälken i det ’egna’ ögat nu när du har tjatat om grandet du tror dig hitta i TCS?

    PS Jag har ingen aning om varför du istället vill gissa om vad jag gisar? Det låter snarare som dom sedvanliga projiceringarna som så många tycks vara i stort behov av DS

  145. Pehr Björnbom

    Temperaturavvikelsedata från RSS
    http://www.remss.com/
    dvs. “Zonally Averaged Monthly Anomalies”
    http://www.remss.com/data/msu/monthly_time_series/
    väcker ändå mer frågor om det kalla vädret i januari trots ovanligt höga globala och regionala medeltemperaturer, inte minst på¨norra halvklotet. Här följer utdrag från RSS:s satellitmätta globala och regionala medeltemperaturer (TLT Channel) för januari, avvikelsedata i grader C (satelliterna samlar inte data från områdena närmast polerna, därför går data inte upp till latitud 90 eller ner till -90).
    Hela globen (latitud -70 – 82,5):
    Ocean + Land: 0,640 varmare än genomsnittet (jämför 0,724 enligt UAH och Spencer):
    Land: 0,795
    Ocean 0,565
    Tropikerna (latitud -20 – 20):
    Ocean + Land: 0,758
    Land: 0,586
    Ocean: 0,829
    Norra halvklotet utom tropikerna (latitud 20 – 82,5):
    Ocean + Land: 0,760
    Land: 0,975
    Ocean: 0,504
    Södra halvklotet utom tropikerna (latitud -70 – -20)
    Ocean + Land: 0,375
    Land: 0,353
    Ocean: 0,504
    Arktis (latitud 60 – 82,5):
    Ocean + Land: 1,565
    Land: 1,480
    Ocean: 1,637
    Det finns fullt med märkligheter i dessa siffror med tanke på vår kalla januari. Norra halvklotet var betydligt varmare än det södra relativt normal temperatur. Det var varmare över land än över oceanen på norra halvklotet. På det södra var det tvärtom. Men även i Arktis var det varmare över oceanen än över land. Arktis var samtidigt mycket varmare än normalt.
    En sak som verkar logisk är i alla fall att det var mycket varmare än normalt över oceanen i tropikerna och varmare än över land. Detta stämmer med inverkan av El Nino.
    Men att det i januari har varit 1 grad varmare än normalt över land här på norra halvklotet verkar spontant rätt så konstigt med det vinterväder som vi har haft i år. Eller är det så att en grad i ökad medeltemperatur för regionen faktiskt betyder väldigt lite? Vad innebär det egentligen rent praktiskt att medeltemperaturen på norra halvklotet har ökat en grad? Vädret verkar inte bry sig så mycket om detta. Denna globala uppvärmning har skett parallellt med att många människor har frusit ihjäl.
     

  146. Håkan Sjögren

    Pehr Björnbom # 145 : Siffrorna verkar vara manipulerade.
    Mvh, Håkan.