Klimatransonering i Grönköping

Med tanke å det
rådande läget, föreslår lokalavd. av MP (Miljöpartiet) att det omedelbart skall utdelas ransoneringskort avseende klimatet.
-Därest vi icke och med ens åbörja en sträv klimatransonering, säger en företrädare för partiet (MP) i en ångestfylld kommentar, löpa vi stor risk att klimatet inom kort tager slut.

koer

Folk komma att köa i timmar för erhållande av det för den framtida personliga existensen så
viktiga klimatransoneringskortet.

Rolf Oward

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Jan Ågersten

    Vi slipper klimatransoneringskort då vi lever i en modern tid med digitala tjänster där den digitala plånboken även kommer att ha en social CO2 kredit.

    Utredningen om ”Säker och Tillgänglig Digital Identitet och Plånboken”, delbetänkande SOU 2023:612. En direkt implementering av World Economic Forums`s koncept för Digital Identity

    Visst är det en fantastisk tid vi lever i där CO2 svälten kommer att ske utan köer.

  2. foliehatt

    Skrattet fastnar i halsen. Enskilda Miljöpartister har faktiskt föreslagit just detta. Fast en ransonering vad gäller utsläpp av CO₂ snarare än klimat.

    Vi har två viktiga val framöver. Till EU-parlamentet först och riksdagen om några år. Det är viktigt att MP får så litet inflytande över den politik som dessa bägge institutioner kommer att driva efter dessa val. Hamnar MP i förarsätet kommer vi att passera en massa tipping points vad gäller samhällsfunktioner så som ex. vis de i förtid nedlagda reaktorerna som resten av Sverige och svenskarna nu saknar.

  3. Richard

    Nog för att Miljöpartiet utmärker sig. Men hela åttaklövern slänger befolkningen under bussen om de personligen får fördelar av det.

  4. Tackar, en viktig påminnelse!

    100 000 – tals strävsamma fattigpensionärer och andra lågavlönade har redan smakat – alarmismens hårda piska.
    Många av dessa har redan tvingats till isolering eftersom mp havererade vårat energisystem och tokhöjt bränslepriser.

    Dessa fattigpensionärer, särskilt på glesbygden, kan inte längre besöka släktingar och vänner som bor längre bort – och många är dom som suttit hemma i kalla hus och lägenheter i flera år och ätit billig mat i ensamhet.

    Senaste decenniets politik har varit djupt osolidarisk, ojämlik och ofta direkt människofientlig.
    Gröna politiker har uppvisat en makalös distansering från folket, landsbygden och naturen och drivit igenom oerhört kontraproduktiva beslut.

    Dom gröna använder våra stora älvsystem för en vansinnig korttidreglering för balansering av vindkraftobalansen – när dessa älvar dör ut påverkas stora delar av sveriges natur.

    Bergsryggarna i norr skall täckas av vindkraft liksom havsgrunden – fullständigt ogenomtänkt och en allvarlig attack på våra biologiska system.

    Jag som är en ingrodd naturmupp trodde en gång i tiden att mp skulle bli mitt val – turligt nog visade dom nästan direkt upp sin alarmism och sin obehagliga människosyn – och även sin elitiska teknokrati där folket och naturen skall kuvas, till förmån för gröna storstäder.

    Nu står vi här med en akut hotad natur och mängder av plågade fattigpensionärer och lågavlönade samhällsbärare, som fråntagits sin värdighet och sin frihet.

  5. Magnus b #4
    Var inte orolig, de vise i Bryssel har löst problemet med fluktuerande vindkraftsproduktion.
    https://www.cbs.nl/en-gb/news/2023/22/renewable-energy-share-rose-to-15-percent-in-2022/wind-energy–gross-production—normalised

  6. Nr 5 Håkan B
    Bryssel och stockholm sitter ju dessutom i samma båt, som dom byggt tillsammans – dom har dessutom kommit överens om att ingen motor och inga åror behövs i världsracet över havet – dom satsar på segel…

  7. Lasse

    #6 Magnus B
    Segla över haven är inga problem-båten flyter.
    Värre är det för de som är beroende av el för överlevnad.
    Som tex Tysk industri.
    MP jublar när BSAF flyttar sin produktion utomlands och sänker Tyska utsläppen 😉

  8. Nr 7 Lasse.
    Jo – men tysk industri försöker ju, just som brysselbåten, att segla fram med vinden som motor.

    Ett ännu tydligare segelprojekt är ju Storbritannien – extrem samhällskolapps och djup energifattigdom, drabbar både vanligt folk och deras industrier.

    Det som håller den tyska och engelska segelbåten flytande är baskraft, kol, naturgas och kärnkraft – och nordisk vattenkraft.

    Alltså flyter varken bryssels, berlins eller londons båtar – dom sjunker som stenar men får nödhjälp av baskraftteamet och då inte minst av våra korttidsreglerade, stora, älvsystem.

    Kostnaderna för våra vattenvägar och våran natur skenar, varje dag, varje vecka året runt – och nu vill dom gröna öka takten på denna natur och samhällsförstöring.

    Dom gröna saknar helhetssyn och raserar grunden för samhällsbyggnad och biologisk mångfald – det är farligt.

  9. Torsten Sandström

    Skrattet framhäver allvaret. Och gör det enklare att leva med eländet.

  10. En sista samhällsanalys, innan pimpelturen..

    Medans vi matas med att det bara är kallt i sverige….så ser det smått otroligt kallt ut på satellitbilden över norra halvklotet från DMI – Polar portal.

    Massor av ställen i nordamerika, europa, arktis havsis osv – visas som kallare än ref.

    Vad har hänt med analysen om det brinnande klotet, kokande nordatlant?

    När det nu blivit så kallt över dessa stora områden så kan man undra 2 saker – vad har hänt med vädret/klimatet och är västvärldens klimatalarmism rätt väg – i förhållande till verkligheten?

    Är det någon här som vet ngt om varför den Arktiska havsisutbredning nu hamnat nära snittet – sedan satellitmätningarna startade.
    Världen är ju rekordvarm – men havsisen i norr växer.
    Havsis växer inte av mer nederbörd, så det är inte det iaf.

    Klimatsystemet för ju rekordvärmen norrut – men nu verkar detta inte gälla?

  11. iah

    enligt en artikel i epoch times, återpublicerat hos EIKE så byggs nu vindkraft i australiska vildmarken där koalan finns förutom andra djur. rekomendationen är att skadade koalor kan dödas med ett hårt slag mot skallbasen med något verktyg. ytterligare ett offer för vindkraften som aldrig syns i msm.

  12. Lasse

    #8 ang Tysk industris fattigdom skapad av en enhällig politikerkår och köer skapade av irriterade medborgare:
    https://notrickszone.com/2024/01/09/why-german-farmers-are-protesting-they-refuse-to-be-the-governments-cash-cow/

    I Sverige har vi ännu inga stora protester. Men vi skräms lätt när politiker talar om krigshot för att inte tala om klimathotet som ständigt lockar fram oro-för de lätt oroade och okunniga.
    Läs lite klimathistoria är rådet till dem som oroas av uppgången av globala temperaturen sen lilla istiden på snart 1,5 grader värme.
    Värme är välgörande för civilisationer!

  13. UWB

    Och nu till något roligare, ägna fem minuter till att läsa om vår nya kärnkraftsamordnare Carl Berglöf och hans nyktra åsikter.

    https://www.tn.se/naringsliv/34640/nya-samordnaren-fyra-kriser-som-karnkraften-loser-i-ett-slag/

  14. Ivar Andersson

    14 industriledare har en debattartikel i DN.
    https://www.dn.se/debatt/sverige-behover-karnkraften-och-vi-kan-vara-med-och-betala/

  15. Tege Tornvall

    Lämplig utrustning för dem som tilldelas klimat: personlig andningsmätare med tilldelad kvot.

  16. Tege Tornvall

    11#iah. Hot om ett kraftigt slag mot skallbasen kanske kan få de ansvariga att tänka om?

  17. Bengt Abelsson

    Apropå begreppet ”Tipping Point”.

    Sundsvalls sjukhus kyls sommartid från snö tippad den gångna vintern.

  18. Carl-Axel Eriksson

    Hittade denna data angående Stockholms temp från 2014.

    https://www.vackertvader.se/stockholm/klimat-och-temperatur

    Oavsett om man tittar på min max eller medel per månad så blir det ingen som helst tempökning.

    Klart är att vi de senaste 3 åren haf ovanligt kallt i december och att den senast riktigt varma sommarmånaden var 2018.

    Nu längtar jag efter varmare tider 🙂

  19. stig morling

    Tege 15# Jo, men apparaten måste förses med en reningsanläggning för utandningsluften, som tar bort koldioxiden, Stipulerande krav på högsta tillåten halt ’CO2, införs av SNV!

  20. Ulf

    Här en artikel ifrån ett tyskt Grönköping som plötsligt vaknat upp till verkligheten. Merkels gamla parti CDU har vaknat till och insett att det där med att lägga ner kärnkraften var urbota korkat. 2/3 av tyskarna håller med.

    Tyvärr framgår det inte om Tyskland kan starta om några av de gamla kärnkraftverken eller de är tvungna att starta upp nya. Skulle det gå att starta om är det en välsignelse för bl a södra Sverige.
    https://www.di.se/nyheter/tysklands-storsta-parti-oppnar-for-ny-karnkraft/

  21. Göran

    Skillnaden mellan kallast och varmast på jorden är runt 100 grader Celsius. Vad har det för betydelse om skillnaden minskar med typ 1,5-3,0 grader Celsius? Går Jorden under då? Går mänskligheten under då?

  22. mattias

    #20
    Miljövännerna i Tyskland och svenska miljöpartister jublar efter kraftiga utsläppsminskningar av koldioxid i Tyskland, men anledningen är höga energipriser som tvingar företag som BASF att flytta sin produktion, bland annat till södra Kina. Någon vinst för klimatet är det knappast.
    https://www.svd.se/a/l3dage/lorentz-tovatt-jublar-at-helvetet-i-tyskland

  23. Daniel Wiklund

    I dagens kurir ( säkert i alla tidningar i Sverige och hela universum) en stor artikel om 2023 som det varmaste året någonsin. ( även om vetenskapens värld häromkvällen i programmet om polardinosaurierna sa att jorden var varmare för 70 miljoner år sedan). Dom har ett diagram som pekar rakt uppåt. Och klimatöversteprästen Kjellström säger att det kommer att bli varmare och varmare med högre temperaturer. Allt pga koldioxiden. Härligt för Kjellström och hans klimatkollegor. Deras jobb är säkrade i evigheters evighet. Just nu njuter jag av 4 plusgrader i Luleå. Finns risk att klimatstasi noterar min glädje över varmare väder. Grönköping lever i allra högsta grad tack vare det gröna språnget.

  24. Gunnar Strandell

    Bor i Östhammar och har sommarhus i Forsmark, men ändå nära Grönköping.

    Här pratas om att köra CO2 från Vattenfalls värmekraftverk i Uppsala till Forsmark där en fabrik ska ta elkraft för att framställa E-bränsle.
    Det kanske börjar med att bygga ut väg 288 till 2/1 filer mellan Gimo och Börstil.
    Länk:
    https://www.osthammar.se/sv/nyheter/2023/trafikverket-bjuder-in-till-samrad-om-vag-288/

    Samtidigt planeras ny kärnkraft med fjärrvärme till Uppsala. 😀

  25. TorbjörnR

    #22 Mattias

    Har du någon länk om BASFs flytt till Kina?
    Såg bara en äldre från typ 2022 med tankar om det…

  26. Fredrik S

    TorbjörnR #25

    Här är en artikel i Politico från i somras.

    ”BERLIN — Germany’s biggest companies are ditching the fatherland.

    Chemical giant BASF has been a pillar of German business for more than 150 years, underpinning the country’s industrial rise with a steady stream of innovation that helped make “Made in Germany” the envy of the world.

    But its latest moonshot — a $10 billion investment in a state-of-the-art complex the company claims will be the gold standard for sustainable production — isn’t going up in Germany. Instead, it’s being erected 9,000 kilometers away in China.”

    https://www.politico.eu/article/rust-belt-on-the-rhine-the-deindustrialization-of-germany/

  27. TorbjörnR

    Fredrik!

    Tack för artikeln!

  28. Sören G

    Enligt Vetenskapsradion i P1 (tror jag det var) blir Nordostpassagen norr om Sibirien allt viktigare p.g.a. den globala uppvärmningen och de minskande isarna.
    Hur länge var Nordostpassagen öppen i år och hur länge har den varit öppen i medeltal senaste 10 åren resp. senaste 30 åren?

  29. Anders

    #28 På samma tema duplicerar jag mitt inlägg i Öppen tråd:

    ”Hörde att SR P1 kablar ut klimathotspropaganda om Nordostpassagen. Rubrik och ”take” är förstås Arktis smältande isar, men jag är ganska säker på att den ökade trafiken möjliggörs av isbrytningstrafik som i sin tur har enormt stort kommersiellt intresse från Putins Ryssland när man byter oljekunder från EU till Kina. Var hittar man då trovärdiga fakta om:

    1) isens utbredning i Nordostpassagen,
    2) antalet isbrytningar per vintersäsong,
    3) antalet fraktfartyg per vinter?

    https://sverigesradio.se/artikel/7381364

  30. Nr 29 Anders
    Sjöfartstidningen kan jag rekommendera för nyheter om hav, is, fartyg och transporter + allt annat.

    En mycket informativ och verklighetsförankrad informationskanal – från havet – och verkligheten, som Kurt Olsson skulle ha sagt…

  31. Anders #29,

    Att döma av de iskartor som jag sett om den Sibiriska kusten i år så
    1. Nordostpassagen är inte någon passage längre utan isbrytarhjälp
    2. Jag gissar att de blir rekordmånga isbrytarfärder i år. Ryssland försöker desperat leverera all den olja och gas som tidigare gick till Västeuropa till Kina.
    3. Antalet fraktfartyg kan, pga 2 ovan, vara rekordhöga.

    Ryssland har ju tidigare levererat mängder med gas och olja till Västeuropa. Men nu är det bara ett fåtal stater som fortfarande köper rysk olja (Ungern, Slovakien, Grekland?) Allt detta måste nu säljas i Östasien. De inhemska pipelinjerna gick mestadels via St Petersburg och sedan via Östersjön till Tyskland och Polen. De är sprängda. Det finns förstås även andra, mer sydliga pipelinjer men de är delvis blockerade av bl.a. Ukraina. Den bästa utskeppningshamnen för Ryssland i dagens läge vore förstås Murmansk, men jag tror inte att de har pipelinjer dit.

  32. foliehatt

    Det officiella husorganet för Miljöpartiet i Grönköping – Gårdagens Nyheter (GN) anser att Sveriges regering inte sprider den klimatalarmistisk propaganda som GN menar att det svenska folket är i behov av att höra.

    https://www.dn.se/ledare/regeringen-maste-ta-klimatkrisen-pa-samma-allvar-som-krigshotet/

  33. tty

    #28-31

    Vintertid är det bara trafik i västra delen av nordostpassagen så långt som till Norilsk vid Jenisej.

    https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:85.6/centery:66.7/zoom:2

    Ryssarna har planer för nya starkare atomisbrytare som ska möjliggöra året-runt trafik, men vi är inte där än.

    Och även då kommer det att krävas fartyg med högsta isklass. Isbrytarna kan bryta upp isen, men de kan inte trolla bort den, fartygen måste kunna gå i en ränna fylld med grova flak.

    Faktum är att isen i nordostpassagen under hösten 2023 inte var så där väldigt mycket bättre än den var för Nordenskjöld 1878 (som visserligen var ett bra isår).

    https://www.koms.se/tidskrift/arkiv/nr-5-2014/

    Kolla iskartan på sid 444-445, ritad av Palander som var kapten på Vega.

    Det går många tankers från utskeppningshamnarna på Jamal och i Obviken, men de går västerut genom Karahavet, väster om Novaja Zemlja är det alltid öppet vatten även vintertid.