Toyota skiljer ut sig positivt i bilvärlden

ladda bil

Bild WUWT

En viktig och högst intressant fråga är vad som gör att Toyota går mot strömmen när det gäller elbilar? De är det märke som sålde flest bilar i världen 2023. Deras finansiella muskler behövs för att gå emot politiken. Självklart är det bra för dem att Japanska staten är mindre klimathysterisk är EU och USA, även om de har både tillverkning och marknad på de flesta håll i världen.

salda bilar

Det ser ut som Toyota har gjort det som alla klimatåtgärder lider brist på – en ordentligt analys av förutsättningarna för sin strategi. Deras avsikt är att fokusera på hybrider istället för rena elbilar (EV:s) beroende på tre stora hinder för att satsa på EV.

1. Tillgången på kritiska mineraler: En påtaglig verklighet som de flesta andra biltillverkare inklusive EU som lagstiftare blundar för. Enligt Benchmark Minerals krävs mer än 300 nya gruvor för att förse batteribehovet 2035. Medan batteritillverkningen i USA och Europa tar fart, så tror inte Toyota att råmaterialtillgången hänger med, vilket leder till brister och högre kostnader.

Andra biltillverkare tar till och med till åtgärder vi inte sett tidigare och bildar partnerskap och investerar i gruvsektorn för att säkra sitt eget mineralbehov, men detta kan få effekt först efter tiotals år

Till det kan läggas Kinas dominans både vad gäller tillgång och processkapacitet.

Kina metaller

 

Mineraltillgången blir hållbarhetsprofeternas väckarklocka. Materialförsörjningen för batteritillverkning är koncentrerad till Kina, som producerar tre fjärdedelar av alla lithium-ion batterier. De står för 70 % av produktionskapaciteten för katoder och 85 % av anoder. Båda nyckelkomponenter för batterier. Mer än hälften av kapaciteten för att anrika och processa lithium, kobolt och grafit ligger i Kina. (Northvolt tar anoderna från Kina nu när de gått bet själva trots en stor skara kineser inhyrda)

Mark Mills: The energy transition delusion: inescapable mineral realities (youtube.com)

2. Infrastruktur för laddning: Publika laddpunkter har startat med att skaffa sig dåligt rykte som opålitliga och ofta krånglar till det för användaren. Hur ivrigt reklamen än bortser från räckviddsångest är den många gånger en realitet.

Infrastrukturen saknar också standardisering, vilket begränsar tillgänglighet och laddhastighet.

För svensk del är verkligheten, att det är sällsynt för den som bor i hyresrätt eller bostadsrätt att ha tillgång till laddare. I alla fall egen laddare där bilen laddas över natten. En del förmånsbilar laddas väl på jobbet. Såväl kostnader som ledtider är hinder för en snabb förbättring av situationen.

3. Rimligt pris: Även utan kostnaden för att installera egen laddare vid bostaden har EV:s än så länge varit mycket dyrare än motsvarande bil med förbränningsmotor. Detta är fortfarande sant även om subventioner på många håll och Teslas prissänkning försöker motverka.

Dock inträffar det självklara – när subventionerna försvinner – försvinner också en del av den gyllene marknaden.

gruvor

Mest ”pang för pengarna”

Toyota är här ett föredöme att följa. De tänker sig att möta de tre utmaningarna ovan med ”The 1:6:90 Rule”. De utgår från det faktum att tillgången på kritiska mineraler är begränsad och kommer att öka i pris så att batteribilarnas ekonomiska underlägsenhet mot bränslemotorbilar blir ännu större. De ställer sig frågan hur man får ut mest utsläppsminskning totalt. Är det med EV:s, med laddhybrider eller med (självladdande) mildhybrider. Toyota Prius var den första bilen enligt detta koncept. Prius lanserades på den japanska marknaden hösten 1997 och var då den första serietillverkade bil som drevs av en kombination av förbränningsmotor och elmotor. År 2000 började man sälja Prius i Europa. Namnet Prius härstammar från det latinska ordet prior som betyder ”Först” eller ”Att gå före”.  Materialanvändningen för batterierna är i förhållandet 1:6:90.

Används de begränsade mineralerna för att tillverka 90 hybridbilar istället för en EV får man stor utsläppsminskning samtidigt som man hushållar med mineraltillgången, slipper laddinfrastruktur och kan sälja bilar till gemene man.

toyota

Ett slagkraftigt argument i deras ögon är inte bara, att det hjälper fler människor att köra fordon med låga utsläpp. Toyota bedömer att den totala utsläppsminskningen för 90 mildhybrider i livscykeln är 37 gånger större än för en EV med ett batteri.

Deras filosofi är att det är bättre att 90 människor tar små steg till mildhybrid än att en person tar ett jättekliv till EV. Övergången blir då inte summan av få storstilade kliv utan sammanlagda summan av att små förändringar görs av alla. (It’s a small step for a man, but a giant step for mankind. Vår kommentar. Travesti på månlandningen.)

Den större bilden

Världens bilindustri är i många länder en viktig motor i ekonomin. Nu är hela branschen i en virvelstorm där inget varumärke är undantaget. De tre problem som Toyota pekar på är universella. Ändå har till exempel Volkswagen, den näst största koncernen gått rakt in i fällan. Sannolikt spelar Tysklands och EU:s totalt tondöva förhållningssätt till marknaden in. Nu måste de stänga fabriker,  försöker begränsa förlusterna och finna ny struktur för sin tillverkning. Det samma gäller USA där pick up trucks är en stor del av marknaden. Där är EV:s oanvändbara och branschens förluster gigantiska.

Volvo Cars backar från 100 % EV. Klokt nog har motorfabriken bevarats i nytt bolag. Övriga stora märken anpassar sig nu och har inte varit lika kaxiga. BMW har hela tiden fortsatt utveckla motorer. Mercedes sansar sig också.

for sale

Tyskland lider av en spektakulär nedgång på 70 % enligt The Telegraph. Europeiska biltillverkare begär att senarelägga restriktionerna för utsläppsminskningar.

EV Sales Collapse in Germany – Watts Up With That?

The European Automobile Manufacturer’s Association (ACEA) sa att ett ”spectular drop” betyder att bara 92 627 EV:s registrerades i hela Europa förra månaden. Ett fall på 44 % jämfört med förra året. Detta drev en bredare nedgång på 18 % i försäljning av nya bilar tvärsöver Europa.

Håller verkligheten på att fostra politiken till en försiktig tillnyktring?

Evert Andersson / Mats Kälvemark

 

Batteribilarnas svanesång har inletts – Klimatupplysningen

Elbilar – destruktiv tvingande självskadepolitik – Klimatupplysningen

Batteribilar – dyr och verkningslös klimatpolitik – Klimatupplysningen

Energiomställningen en villfarelse: Mineralbristen oundviklig – Klimatupplysningen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ann lh

    Evert & Mats klimatfrågan skapades, styrs och drivs av FN (UNFCCC) det vill säga politik på högsta nivå.
    De ursprungliga BASIC-länderna sa nej tack till FNs förödande krav på utsläppsminskning av ”livets gas” vid FNs klimatmöte i Köpenhamn 2009. Obama, Angela Merkel och de övriga västpotentaterna borde ha fått sig en tankeställare av denna käftsmäll, men de har inte gjort sin hemläxa om vidden av strypningen av CO2 det vill säga – de fossila bränslena, energiförsörjningen, ytterst hela civilisationen.
    Nu växer BASIC-länderna, med rekordfart, ”alla” vill vara med – utom västländerna. Vi prioriterar ”klimatet” som inte bryr sig ett skvatt om lite högre eller lägre CO2-halt i atmosfären.
    Nu låter vi oss styras av klimatberusade entreprenörer och politiker med oförmåga att se konsekvenserna av FNs officiella tro på CO2 som kontrollknapp för klimatet. Roten till det onda!
    Evert och Mats ni gör ett ”hästjobb” med att avslöja konsekvenserna av att väst låter sig förbli grundlurad. Nu börjar det ”gröna”, goda korthuset i väst att krackelera och rasa och vi kan bara hoppas att det finns en och annan västpolitiker som högt och ljudligt kan Trump-eta ut så att det hörs och märks att vi måste överge vår goda, ”gröna” klimathotstro innan det fria väst ligger i spillror.

  2. Det verkar ju som att batteritekniken har samma problem som vätgastekniken: det ser bra ut på pappret men är ekonomiskt och tekniskt omöjligt att realisera i stor skala. Vore det inte bättre att lägga krutet på att få ut maximal energi ur fossila bränslen? Kärnkraftstekniken annonserar ju dramatiska förbättringar vad avser energiuttaget från uran men då med helt ny teknik. Är ottomotorn verkligen en slutstation eller finns motsvarande förbättringspotential för utnyttjande av energiinnehållet i fossila bränslen?

  3. Finns det inga ingenjörer kvar på VW eller drog dom efter dieselgate? Ingenjörerna var oskyldiga men fick den hopplösa uppgiften att fixa problemet som ledningen ställt till, för små behållare för AD-Blue. Dom hade behövts nu för att förklara för ledningen hur illa ställt det är med den tyska elinfrastrukturen, och det lär inte se bättre ut i resten av EU eller UK för den delen. Nå Bryssel kan nog räkna med att det kommer en fransk-tysk delegation, det här börjar bli riktigt ohållbart.
    Tyska riksrevisionen om det tyska elnätet

  4. UWb

    Kom ihåg de starka historiska kopplingarna mellan Volkswagen och Kina. Som ett led i att Tyskland, under Gerhard Schröder idéer om att Tyskland skulle idka handel med Kina och Ryssland, skulle dessa då utvecklas i mer demokratisk riktning och risken för krig och andra oroligheter minska, satsade tyska biltillverkare och framförallt Volkswagen på tillverkning i Kina.
    Som en parentes kan vi ju se att Herr Schröder’s idé inte har burit frukt, då både Ryssland och Kina är mer aggressiva nu än vad de var tidigare.
    Volkswagen var tidigt ute och har nu, om jag minns rätt, 39 fabriker i Kina, många i samarbete med SAIC (kommunistpartiets biltillverkare), men försäljningen har minskat under flera år under trycket av interna tillverkare.
    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-shares-down-after-possible-brussels-plant-closure-profit-warning-2024-07-10/
    Doomberg har flera intressanta artiklar om riskerna med att etablera sig i Kina, baserat på egna erfarenheter. I princip är det tre faser och nu för biltillverkningen är Volkswagen inne i fas 3:
    1. Inbjudan till en stor marknad, där konkurrensen är låg och potentiella vinsterna är höga.
    2. Etablering av fabriker med kinesiska tillverkare. I samband med detta och produktionen etableras lär sig kineserna hur tillverkning går till.
    3. Plötsligt ökar konkurrensen kraftigt, nya okända tillverkare startar upp och kan erbjude produkter med lägre pris och högre kvalitet, vilket leder till problem för den västerländska tillverkaren.
    Det är heller inte förvånande att de tyska biltillverkarna motsätter sig tullar från Kina. De vill rädda det som räddas kan genom att utnyttja sina kinesiska fabriker för att tillverkar bilar (de inte kan sälja i Kina) som de exporterar till Europa, vilket då minska behovet av fabriker i Europa (därav att Volkswagen vill börja lägga ner fabriker i Europa / Tyskland.
    Det som händer i Kina nu är att i många sektorer råder överproduktion, solpaneler, batterier, elbilar etc. Varför sätter Kina upp solpaneler i öknen (5*400 km yta), jo för att det har tillverkats så många paneler som inte går att sälja, så de sätter upp dem. Varför säljs det nu så många elbilar i Kina, jo för att det råder överproduktion på batterier / elbilar så priserna sjunker och de säljs med förlust (även för kinesiska tillverkare) och ännu större förluster enligt ovan för västerländska. Det beror på att i Kina sätts lokala produktionsmål för respektive region och som de måste uppfylla, även om inte efterfrågan finns där. Regionerna har finansierat fabrikerna till stor del och därmed kan de inte lägga ner dem, för då förlorar de de investerade pengarna. Då är det bättre att skjuta till pengar för att få vidare produktion och uppfylla målen.
    Mycket mer kan skrivas om detta, men den som är bäst lämpad är Jojje Olsson, som har bra koll på situationen i Kina.

  5. UWb

    #3 Håkan
    Kom ihåg att även om Tyskland driver Energiewende just nu, så är det bara att kolla på de senaste delstatsvalen för att se vad som håller på att hända. Die Grunen förlorar stort och de är de som driver detta tillsammans med Ursula Merkels lärjungar (som också förlorar i valen).
    2025, när det är nästa val i landet kommer inte Energiewende ha folkets stöd längre. CDU har gått ut och sagt att de är beredda att starta upp kärnkraft igen. Jag jobbar en del med tyskar och nämner du Energiwende för en välutbildad tysk finns det i princip ingen som stöttar det, tvärtom är de oerhört besvikna på vad som händer med deras välskötta industrier och hur dessa faller i bitar framför deras ögon, baserat på politiska och ideologiska idéer. Tyvärr är de i minoritet, men om andra grupper också inser vad som håller på att hända finns det hopp för Tyskland, men nästa val är sista chansen tror jag.

  6. iah

    solceller verkar ju också vara ett problem eftersom de inte skapar tillräckligt med pengar för att underhålla ledningsstrukturen, nu vill de ha kompensation för detta med upptill i alla fall 93000 kr per anläggning. vi var i alla fall några som såg det komma.

  7. Lasse

    EURO 7 kommer 2025.
    Hårdare utsläppskrav för 7 gången.
    Det ger effekt på allt utom CO2.
    https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/luft/utslapp/utslapp-av-kvaveoxider-till-luft-fran-vagtransporter/

    Alla utsläppen har blivit rejält lägre på 20 år.
    Renare luft och dyrare bilar. Vi konsumenter får renare luft men betalar dyrt.

  8. Lennart Bengtsson

    Toyota har länge haft en förnuftig strategi. Det är positivt att de fortsätter så. Om inte Europa följer efter kommer bilindustrin där att knäckas av politisk ideologi.

    De enda som inser detta i Tyskland tycks vara AfD. Alice Weidel betecknar de gröna i Tyskland som landets dödgrävare. Det borde man även kalla de svenska gröna för. De är en tydlig, korrekt och begriplig beteckning. Tyvärr saknar Sverige politiker av en rang, klarsyn och intelligens av det slag som Alice Weidel uppvisar. Ta och lyssna på henne.

  9. Tege Tornvall

    Toyota motarbetas inte av sin egen stat. Men VW-gruppen, BMW, Daimler m.fl motarbetas i Tyskland och GM och Ford i USA. Vem har givit EU legal rätt att bötfälla tyska tillverkare som inte har tillräckligt stor andel elbilar i sitt utbud? Utan böteshot skulle de förstås satsa mindre på bilar med färre köpare. Gällande eldrivna lastbilar: vilka åkare köper dubbelt så dyra fordon med halv lastkapacitet – om de inte får subventioner eller tvingas lagvägen?

  10. Ivar Andersson

    Tesla är en föregångare. Tesla insåg att säljer man elbilar så måste man se till att de kan laddas mer än vid bostaden och byggde därför en egen laddinfrastruktur. Övriga EV-tillverkare ropar på att samhället ska bygga laddinfrastruktur för deras elbilar.

  11. Tege Tornvall

    VW-gruppen har inte ”gått” utan tvingats in i fällan av EU. Med starkt inflytande från facken och delstaten Niedersachsen återstår endast jobben som hämmande faktor för fortsatt elejtrifiering.

  12. Tege Tornvall

    #10. Tesla rör sig på en vald, begränsad del av marknaden med råd att köpa och bruka dyrare bilar. Som biljournalist avråder jag bestämt främst privata hushåll från att köpa elbilar av ekonomiska, praktiska och etiska skäl.

  13. Tege Tornvall

    #4. Trots i viss mening ”fria” företag är Kina en planekonomi. Planer läggs och skall uppfyllas. Även Kina är visserligen kapitalistiskt, men främst statskapitalistiskt.

    I praktiken är skillnaden inte så stor mot nationalsocialister, som även de är socialister men med nationen främst. Kinas är socialister med Läran och Partiet främst. I ingetdera fallet den enskilda människan. Däri ligger den stora skillnaden.

  14. Tege Tornvall

    #4, I sin bok ”Jag valde friheten” skildrar ingenjören Viktor Kravtjenko hur framaxlar till fordon lagrades på en järnvägsstation och bakaxlar på en annan. Båda uppfyllde produktionsplanen men möttes aldrig i verkligheten.

    Begreppet ”effektivitet” kan definieras som grad av måluppfyllelse. Om man har uppdrag att gräva ett dike men snabbt bygger en mur i stället, är man förvisso produktiv – men inte effektiv, eftersom ingen mur är byggd. Men det fattar inte planekonomer.

    Nu släpper vår förment näringsvänliga regering in planekonomi bakvägen i enorm skala utan att begripa det. Det har jag påpekat för många politiker , men med klent gensvar.

  15. Nu finns Wennblads ledare i pressreaderversionen av SvD.
    Wennblad-Northvolt

  16. Roland Salomonsson

    Dags att utveckla kärnkraftmotorer för fordon!

  17. GK

    #15 Tege Tornvall
    Toyotas uppfinning av hybridmotorer är helt sagolik. Den introducerades som sagt 1997, vilket innebär att tekniken passerat 25 år nu. Toyota är idag inne på den 5:e generationen av hybridmotorer, men även den 4:e generationen (som jag själv är en mycket nöjd ägare till) är helt fantastisk.
    Jag har en 2,5 liters 4-cylindrig hybridmotor på sammanlagt (bensin plus el) 245 hk. Den gör 0 – 100 km/h på drygt 7 sekunder. Med lite försiktigare körning drar den med varm motor 0,4 – 0,5 liter/mil i stan och 0,6 liter/mil på motorväg. Jag gissar att det är ungefär samma förbrukning som en motsvarande turbodiesel skulle ha.
    Med Toyotas erkänt höga kvalitet och driftsäkerhet har jag svårt att tänka mig något bättre.
    Till den som är intresserad av hur Toyota har konstruerat sina hybridmotorer bifogas här en mycket instruktiv video:
    https://youtu.be/O61WihMRdjM?si=Jz4z-MZq7MqNRpu-

  18. Tege Tornvall

    Enda vitsen med liten självladdande hybridmotor tycks vara i och några kilometer efter start (= i närtrafik) och som extra kraft vid behov. Det kan uppnås med vidareutvecklade bensin- och dieselmotorer. I praktiken har hybrider ofta mindre och klenare motorer resp. mindre tankvolym. Något dyrare och krångligare för service också. Jag satt en gång på ett bilseminarium mitt emot en engelsk professor, som ansåg att två motorer är en för mycket. Jag delar hans åsikt.

  19. Tege Tornvall

    #15. Stryk detta inlägg.

    #18 låter övertygande. Men det är nog en större och dyrare bil än vad de flesta har råd med. Den konkurrerar direkt med rena elbilar och är dem förstås överlägsen. När jag för några år sedan testkörde Prius var jag måttligt imponerad av den som ren bil, men den är nog bättre nu. Batteri och elmotor tar dock litet mer plats, väger litet mer och kostar litet mer. Svårförenligt med diesel, även om Peugeot försökte.

  20. Lasse

    Det är väl framförallt när man kör 0-100 m som eldriften är en fördel.
    Dvs i stadstrafik 😉

  21. KGR

    #10 #12
    Re:
    https://www.norwegianamerican.com/elon-musk-thanks-norway/
    Published October 8, 2022 · Updated February 8, 2024

  22. GK

    # 20 Tege Tornvall
    Jo tack, det är en Lexus NX 350h årsmodell 2024 jag har. Det är dock nästan samma motor som sitter i såväl Toyota RAV4 som Toyota Camry. Skillnaden är att elmotorn i dessa båda är något klenare, vilket gör att effekten i dessa är 220 hk. Den som väljer en Toyotamodell kommer också lite billigare undan.

  23. Björn

    Att tänka kvantitativt har med intelligens att göra, vilket tydligen beslutsfattande politiker i klimatfrågan tycks sakna. Elbilar kräver för sin tillverkning nya material och för drift, ny elinfrastruktur för laddning. Detta är en kvantitativ helhet som skall uppfyllas inom 10 år, vilket förståndsmässigt inte kräver allt för många hjärnceller för att inse är en omöjlighet. Skrota Parisöverenskommelsen så är problemet löst!

  24. foliehatt

    Två orsaker till att elbilar snackas upp idag.
    1) utan vidare ekonomisk verklighetskontroll – allt annat lika – så jublar självklart bilindustrins hela leveranskedja över ett mer eller mindre framtvingat utbyte av HELA fordonsflottan i förtid jämfört dess egentliga beräknade livstid. Att allt annat inte är lika bortses ofta ifrån.
    2) majoriteten av biltillverkare är inte världsledande vad gäller sina respektive förbränningsmotorer. Självklart ser de i elbilen en chans att kunna släppa sina tillkortakommanden vad gäller ICE och möjligheten till konkurrens mot andra tillverkare utan den hämskon. Detta gäller framförallt Kinesiska tillverkare.

  25. Magma

    # Tege 18
    ”Enda vitsen med en liten självladdande hybridmotor tycks vara i och några kilometer efter start (= i närtrafik) och som extra kraft vid behov.”
    Jag har själv en så kallad ”mildhybrid” med dieselmotor och den drar nästan exakt lika mycket som min gamla diesel. Största nyttan med den så som jag ser det är att ”farthållaren” använder bilens generator för att bromsa när det behövs för att hålla avstånd till bilen framför. Det är vad jag förstått i huvudsak den laddning som batteriet får och det innebär att generatorn inte behöver belasta motorn särskilt mycket under normal drift i jämn fart. En mindre uppgradering men också en ”hållbar” uppgradering då den kräver minimalt med ytterligare råvaror jämfört med en standardbil.

  26. #16 Roland: I Asimovs scifi-epos Stiftelsen drivs även mindre ”gadgets” av kärnkraft.

  27. Paul Håkansson

    Magnus Henrekson – Vad händer med Northvolt och H2 Green Steel

    Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi, ger sin analys av Northvolts framtid, där han framhåller att företaget kan stå inför betydande utmaningar, bland annat vad gäller kostnadsbilden och tidplanen för att nå lönsamhet.
    https://www.youtube.com/watch?v=fbpaHWwPhi4

  28. Fredrik S

    Efter att tittat/lyssnat på den dagliga statliga nyhetsrapporteringen om klimatet, idag även med efterföljande inslag med talibaner på Livsmedelsverket, fick jag en plötslig lust att för all framtid köra V8 med bacon till frukost och biff till middag.

  29. Berra

    OT: Det går bra nu…

    https://www.affarsvarlden.se/artikel/afv-erfar-vattenfall-kommer-inte-overens-med-lkab-kan-forsena-hybrit

    https://www.affarsvarlden.se/artikel/10-likheter-mellan-northvolt-och-mix-grona-stalbolag-i-boden

  30. Lennart Bengtsson

    17
    Tack Tege

    Det var utmärkt beskrivning.

    Lennart

  31. Anders

    #1 Ann Ih. Älskar Din brillianta formulering (min fetning) : ”Nu låter vi oss styras av, klimatberusade entreprenörer och politiker med oförmåga att se konsekvenserna av FNs officiella tro på CO2 som kontrollknapp för klimatet.”

  32. Daniel Wiklund

    OT Där satt den. Nyss på nordnytt ett inslag om att”kallt klimat inte hindrar naturens positiva hälsoeffekter”. Att det är bra med snö och kyla. Det är ny forskning på LTU som kommit fram till att det kan vara hälsobefrämjande med kyla. För då kan man nämligen åka skidor och skridskor på isen. Vilket jag själv gjort ofta. Vilken passande nyhet när man varje dag varnar för varmt väder. När jag i vintras under flera dagar cyklade trots att det var minus 35 kändes det inte riktigt hälsosamt. Träffade ingen annan som cyklade. Undrar varför. Apropå LTU så väntar jag på att dom ska redovisa varför dom ska riva halva LTU. Dom har redan hållit på ett år och ska hålla på i minst 7 år till. Enda skälet dom redovisat är ”byggrelaterade hälsoproblem”. Den byggnad dom snart rivit invigdes 1971. Men även tillbyggnaden som invigdes 1999 rivs. Den ser/såg alldeles ny ut. Det kanske är den kalla och snörika vintern som ställer till det. Som ibland försvårar livet här uppe. Kanske därför som det inte bor så många här.

  33. Fredrik S

    Daniel Wiklund #32

    De får skicka den forskningen till den över en miljon ”snowbirds”” i Kanada som varje vinter flyr till södra USA för hälsan och välbefinnandets skull. Plus betydlig fler som tillbringar vintersemester i Kalifornien, Arizona Florida etc.

    Känner en kanadensare som i många år drivit ett ett par rehabiliteringshem där borta, han håller inte med och tillbringar själv sedan tjugo år vintrarna i Palm Springs.

    Delar av konceptet hämtade han en gång för övrigt här ifrån Sverige men det var innan klimattalibanismen slog till med följd att värme blev farligt och klimatet helt plötsligt måste bli kallare annars går vi under.

  34. BG

    #24 foliehatt

    ”… så jublar självklart bilindustrins hela leveranskedja över ett mer eller mindre framtvingat utbyte av HELA fordonsflottan …”

    Jag betvivlar starkt att leverantörskedjan deltar i jublet. Förr att bara taga några komponenter till en förbränningsmotor:

    Luftfilter, filterhus, insugningsrör, grenrör, avgasrör, katalysator, ljuddämpare, insprutningssystem, ventilkåpa, ventiler, ventilfjädrar, cylinderhuvud, kamaxel, cylinderblock, kolvar, kolvringar, kolvtappar, vevstake, vevaxel, ramlager.

    De flesta tillverkas av utomstående leverantörer, många i Europa. De här komponenterna och många andra försvinner, när bilarna skall elektrifieras. I Europa finns många tillverkare, som kommer att drabbas. Service- och reservdelsförsäljning kommer naturligtvis att påverkas.

    Min fru och jag har under drygt 35 år semestrat framför allt i Frankrike men även i Italien. Vi har alltid bilat och använt oss av rastplatserna utefter autobahn för tankning, toalettbesök m.m. Många av dem är ständigt välbesökta och jag tror knappast att de kommer att besökas i lika stor utsträckning av elbilar. Ägarna till tappar och restauranger kommer knappast att jubla, när affärerna blir sämre pga. elbilar.

    För övrigt skulle jag inte vilja sitta flera timmar i en elbil i en bilkö på en motorväg nere i Europa med temperaturer uppåt trettio grader och vara rädd för att luftkonditioneringen kör slut på batteriet.

  35. Mats Kälvemark

    #24 foliehatt
    Du är sååå fel ute. Alla är förlorare på omställning med planekonomiskt tvång från EU och Bidens USA. Ingen vill ha elbilar förutom klimattalibanerna.
    Omställningen till elbilar är förödande kostsam och ligger bakom att blindustrin förlorar många miljarder varje månad. Bl.a. för att ingen vill ha elbilarna utan subventioner med skattemedel. Politiskt styrd harakiri exempelvis i Tyskland där VW är i djupt ekonomiskt trångmål. Och om man för ett ögonblick tror på IPCC och TCR 3.0 är klimateffekten försumbar och handlar om miljondelar av grader fram till 2050.
    Fordonsflottan då kommer trots omställningen fortfarande till huvudddelen att vara ICE.

  36. #24,34
    https://klimatupplysningen.se/toyota-skiljer-ut-sig-positivt-i-bilvarlden/#comment-463774
    Wennblad sammanfattar det bra från stycket som börjar
    ”Northvolt och många andra …”

  37. KGR

    Om gungor och karuseller:

    Den norska oljefonden, även känd som Statens pensjonsfond utland, är en av världens största investerare och har en diversifierad portfölj. En betydande del av fondens investeringar är i aktier, och bilindustrin är en av de sektorer där fonden har investeringar.

    Oljefonden har investerat i flera stora bilföretag, inklusive både traditionella biltillverkare och företag som fokuserar på elbilar och ny teknik. Några av de företag som fonden har investeringar i inkluderar:

    – **Tesla**: En ledande tillverkare av elbilar och energilösningar.
    – **Toyota**: En av världens största biltillverkare, känd för sina hybridbilar.
    – **Volkswagen**: En annan stor aktör inom bilindustrin, som också satsar på elbilar.

    Dessa investeringar är en del av fondens strategi att diversifiera sina tillgångar och dra nytta av tillväxten inom olika sektorer¹².

    Har du några specifika frågor om oljefondens investeringar eller något annat ämne du vill veta mer om?

    Källa: Samtal med Copilot, 2024-09-26
    (1) Norska oljefonden: 868 miljarder i vinst för Q1 – Dagens PS. https://www.dagensps.se/bors-finans/norska-oljefonden-868-miljarder-i-vinst-for-q1/.
    (2) Rekordvinst för oljefonden: 2 222 miljarder – Göteborgs-Posten. https://www.gp.se/ekonomi/rekordvinst-for-oljefonden-2-222-miljarder.29cccc7e-0f4d-5e79-9709-76dd139ee1c8.
    (3) Oljefonder | 15 bästa oljefonderna september 2024 – InvestoRunner. https://investorunner.com/sv/oljefonder/.

  38. #37 KGR

    Och så här ser utvecklingen ut för Das Auto på börsen på senare år.
    Minus 35% under perioden, jmf med index som utvecklats plus 58%. Ca minus 60% sedan toppen 2021. Det går bra nu!
    Inte helt olikt Volvo Car som också vill (velat?) gå i spetsen mot stupkanten.

    https://drive.google.com/open?id=1-6ZsAU7EupfxLZ3o9GPuQ1ePcExIT3ba&usp=drive_fs

  39. KGR

    #38 Alvar N
    👍😇

  40. Peter Svensson

    ”Håller verkligheten på att fostra politiken till en försiktig tillnyktring?”

    Vi får hoppas det, för det är ju detta som är problemet. Det är inte biltillverkarna eller konsumenterna som har skapat elbilsbubblan. Det är politikerna i Bryssel som har skapat bubblan genom allt strängare utsläppsregler, vilka i praktiken kräver en ökande andel bilar med nollutsläpp (att bilen inte släpper ut avgaser). Om biltillverkarna inte följer detta får de betala höga böter.

    EU har beslutat om förbud mot nyförsäljning av bilar som drivs av bensin/diesel från och med 2035. Det är tio år dit, vilket innebär att alla biltillverkare som vill sälja bilar i EU måste planera för det. Det spelar ingen roll vad konsumenterna vill ha, och det spelar ingen roll om det saknas mineraler, batterierna blir dyra, det saknas laddinfrastruktur med mera. Lik förbaskat kommer förbudet att träda i kraft år 2035. Det fanns en liten chans att riva upp förbudet om vi européer hade röstat annorlunda i senaste EU-valet men nu ligger det fast.

    Jag tror det finns starka politiska krafter inom EU som vill ta kål på privatbilismen, genom att göra det så dyrt och besvärligt som möjligt att äga och köra bil. För dessa politiker är det inget negativt att det saknas mineraler, att batterierna blir dyra och att det saknas laddinfrastruktur – för det innebär ju att det blir svårare för privatbilismen. Att bilindustrin får problem tror jag inte heller politikerna upplever som något negativt. I deras ögon är det bara bra om mängden bilar minskar. Biltillverkarna kan väl producera något annat istället – typ vindkraftverk.

    EU-valet är över, så där kan vi inte göra något mer, men det finns fortfarande möjligheter att det politiska trycket i enskilda länder blir så starkt att det går att vända utvecklingen. I tre av de största bilproducerande länderna Tyskland, Frankrike och Italien ser vi ganska stora politiska omvälvningar och dessa länder är tillräckligt stora för att stoppa och ändra beslut tagna i EU. Om de vill.

    För övrigt anser jag att EU bör förstöras.

  41. Peter S. #40
    Det kommer att rivas upp, helst i år redan och då är det bara för EU att packa ihop när dom inte får några inkomster från bilindustrin som planerat. Att förvänta sig att Tyskland, Frankrike och Italien frivilligt ska begå politiskt och ekonomiskt självmord finns helt enkelt inte på kartan. Vad är det för fel på folk som tror att dom ska göra det?

  42. Benny

    Tja, länder i EU som följt direktiven från Bryssel med alla ”gröna” jippon som batteribilar, energiwende, vindsnurror, sanktioner m m håller ju på att begå ekonomiskt självmord? Så frågan borde vara, varför finns det folk som inte tror att de begår ekonomiskt självmord?

  43. Paul Håkansson

    Troligast med konkurs för Northvolt
    En konkurs behöver inte vara slutet för Northvolt. Om fordringsägarna vill så kan ett Northvolt 2.0 snabbt komma ur en konkurs. Denna gång inte som ett luftslott utan förankrat i verkligheten och rustat för framgång med bantade kostnader och nystädad balansräkning……………….Kanske att Northvolt 2.0 borde införa ett lönsamhetsmål? Till skillnad mot dagens Northvolt som uteslutande navigerat efter diverse “hållbarhetsmål”.

    https://www.affarsvarlden.se/kronika/troligast-med-konkurs-for-northvolt

  44. Peter Svensson

    Här är en aktuell artikel angående europeisk fordonsindustri:

    https://www.tn.se/naringsliv/39147/larmet-sa-djup-ar-nya-fordonskrisen-kan-bli-nasta-nokia/

    Notera följande påstående: ”Man går i större utsträckning mot att köpa själva transporten, exempelvis Über, i stället för själva fordonet, och för branschen gäller det att hänga med och uppdatera sina affärsmodeller.”

    Detta är inte på något sätt en konsumentdriven efterfrågan, utan ett behov som vissa politiker och företag försöker skapa, som ett led i att minska privatbilismen. Det har de senaste hundra åren gjorts otaliga försök att skapa bilpooler, bildelning, samåkning med mera, men det har aldrig slagit igenom på bred front eftersom ingen vill ha det. Bilen är en av de viktigaste symbolerna för frihet vi människor har. Friheten att kunna ta sig dit man vill, när man vill, oberoende av andra.

    Att ”köpa en transport” har vi redan idag. Det kallas för taxi, och har naturligtvis en plats i samhället. Men det är helt orimligt att tänka sig att vi ska ”köpa en transport”, alltså beställa en taxi, överallt där vi vill ta oss. Det finns inte en chans att det skulle fungera till en rimlig kostnad.

    Jag vill bara påpeka detta; omställningen av bilindustrin handlar inte bara om att alla bensin/dieselbilar skall ersättas av elbilar utan också om att privatbilismen skall begränsas. Det kommer att ta lång tid innan det händer, men jag är rädd att vi är på väg dit om mäktiga politiker och företagsledare får som de vill.

  45. Sigge

    Att Toyota och Lexus säljer dåligt med elbilar beror nog mest på att de ligger ganska långt efter i utvecklingen. Det verkar som Toyotas uppdaterade version av bZ4X kan jämföras med den version av VW ID.4 som kom 2021. Bland Europiska tillverkare så ligger Stellantis efter i utvecklingen men en Peugeot 3008 är billigare än Toyotan, har längre räckvidd och laddar ungefär lika långsamt.