Öppen Tråd

nordkorea
Inte alla begår brott mot mänskligheten genom att hålla ljuset tänt. En del går före. Så låtom oss hålla en andaktsstund, och bekänna våra synder i denna tråd …
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Mikael W.

    Vänstern och miljöpartiet siktar mot ouppnåeliga utopier. Vänstern hoppas på ett arbetande samhälle utan motiv/egenintresse. Så fungerar ej människan utan endast myrorna. Då människor ej lyder så kommer olika bestraffningar in vilket leder till misslyckande som i Nordkorea, Sovjetunionen och Östtyskland. Att inte lära sig av tidigare misstag verkar vara en brist på intelligens hos vänstern. Ungefär som IPCC som inte lär sig av observationer av relationen mellan värme och C02 i atmosfären.
    Miljöpartiet är dessutom emot allt som forskningen gett oss. De vill avskaffa kärnkraften, fossila bränslen, de är emot GMO och att vi ska minska ned köttätandet. De siktar på att vi ska återgå till stenåldern eller typ Nordkorea. Detta leder till eviga misslyckanden. De drar ej lärdom av deras tidigare larmande av skogsdöd, ozonhål, DDT, koralldöd utan fortsätter att hitta på nya problem som chemtrails, gifter i maten osv allt för att lura media och folket.

  2. Peter Stilbs

    Läste just en intervju med en av våra främsta hjärntvättare – Anna Hedenmo: http://magasinetneo.se/artiklar/asiktskorridoren-ar-for-smal/
    Vad tycks om detta utdrag:
    ….Vad kan det vara för synpunkter?
    –- Allt! Både plus och minus. Allt-ifrån valet av gäster och reportage som inte blev så roligt till hur jag gjorde en intervju. Om båda parter i en debatt har lyckats ta för sig.
    Åke Ortmark (som intervjuades i Neo nr 1/2014) har berättat hur väldigt vänsterpräglat SVT2 har varit. Nu är det fortfarande 53 procent av alla journalister inom public service som röstar på Miljöpartiet.
    – Ja, men det är Miljöpartiet.
    Är inte de vänster?
    – Det har ju inte alltid varit klart att det är ett vänsterparti. Inför det här valet och förra valet har det varit det. Men de har också haft uppgörelser med regeringen, eller hur?
    Men om hälften av alla journalister röstar MP – är det något man måste förhålla sig till särskilt när man frågar sig om man är opartisk? Fundera ett varv till om man inte halkar in i ett miljöpartistiskt perspektiv, eftersom överrepresentationen är så stor?
    – Näej. Jag tycker faktiskt att vi håller en professionell stil. Att vi balanserar hela tiden.
    Jag förstår att ni granskar varje program efter sändning. Men gör ni någonsin kvantitativa undersökningar bakåt? Av tio inslag om friskolor – hur många var positiva? Hur många var negativa?
    – Nej, men vi har samtal om våra sändningar hela tiden. Men vet du, jag har aldrig hört om Agenda att vi skulle vara vänster. Aldrig. Så det känns svårt att prata om faktiskt…..

  3. Jimmy

    I en artikel i min lokala nättidning skrev en Centerpartist och tillika representant för LRF att han ansåg att Sverige borde satsa mer på torv som bränsle eftersom det är ett förnyelsebart biobränsle.
    Jag skrev ett inlägg och sa att EU klassar torv som ett fossilt bränsle och om C, som de själva säger, ska verka för att skapa ett helt fossilfritt samhälle inom en generation, kan de rimligtvis då inte satsa på torv.
    Men efteråt har jag googlat lite på EUs klassning av torv som fossilt bränsle.
    Jag blir inte riktigt klok vad som gäller. Har Finland, Irland och Sverige infört egna klassningar? Har IPCC infört en egen klassning också?
    Är det någon här som vet?

  4. Lejeune

    Säga vad man vill om grön politik, underhållande är den i alla fall: Stunning Absurdity From Germany’s Energy Feed-In Act…Wind-Park Operators Earn Most When Turbines Are Idle!”
    http://notrickszone.com/2014/03/28/stunning-absurdity-from-germanys-wind-energy-feed-in-act-wind-park-operators-earn-the-most-when-turbines-are-idle/

  5. lennart bengtsson

    *1
    Vad MP kan ta sig till med kan man nog knappast föreställa sig. Pernilla Hagberg i Vingåker har ju tom upptäckt den hemliga planeten X som döljer sig bakom solen och bara kan ses i delar av Sörmland. Och jag med min gammaldags astronomiutbildning som trodde att det brukar vara planeten Venus som ibland döljer sig bakom solen? När ett sådant parti stöds av 10% av den svenska befolkningen så utgör detta sannolikt en större fara för landet än en mångdubblad fossilanvändning.
    *3
    Att betrakta torv som förnybart är helt korrekt, ty det förnyas inom en tid på 4-6000 år. Även brunkol och stenkol är fönybart det gäller bara att vänta litet längre eller så där 50-100 miljoner år. Däremot är tyvärr inte solen förnybar då den bränner upp sitt väte i rasande fart och kommer att slockna om några miljarder år. Då blir det inte heller någon vindkraft. Att tillåta detta är fullständigt oacceptabelt med tanke på våra efterkommande och jag vänder mig härmed med en hemställan till våra ansvarsfulla milöpartier.
    Med en morgonhälsning

  6. ThomasJ

    Något för ’näringslivsminister’ & Pravda elastica Annie Lööf etCons att ta sig en funderixieren över:
    http://www.thegwpf.org/eu-energy-and-climate-policy-is-a-total-failure-bulgarian-minister-warns/
    Mvh/TJ

  7. Jimmy

    #5 LB
    Om man eldar med kol/olja som är fossila bränslen släpper man ut massor med CO2, om man eldar med förnyelsebara biobränslen typ flis släpper man inte ut något CO2 alls eftsom den koldioxiden inte ”räknas”.
    Men om man eldar med torv som är halvfossilt eller långsamt förnybart hur mycket CO2 släpps det då ut? Hälften av det verkliga kanske?
    Tramsigt värre när Fortum skryter med hur mycket CO2-utsläppen minskat när de byggde om Värtaverket från kol till biobränsle/olivkärnor.

  8. Daniel Viklund

    Här i Luleå ska kommunen släcka lyset på några byggnader,däremot inte stänga av elen på facebookhallen.Den förbrukar lika mycket energi som hela Luleå(och vatten motsvarande 8000 villor),exklusive stålverket.SSAB levererar den billigaste fjärrvärmen i Sverige,överskottsgasen på koksverket står för den.Facebook däremot var inte intresserad av att ta tillvara på spillvärmen.Snart ska dom bygga en hall till,landshövdningen vill ha hit många serverhallar,säger att det finns el för minst 40 hallar.Det finns gott om el häruppe.Jag ska cykla förbi hallen ikväll och se om dom släcker ner: – )

  9. Håkan Bergman

    Torven får t.o.m. elcertifikat, så den måste ju vara grön och vi har massor av den.

  10. ”Förnyelsebar”
    Ett begrepp i klar Kafka-stil

  11. Pär Engström

    # 1 Mikael W
    Hur fungerar människan?
    Du skriver att ”Så fungerar ej människan utan endast myrorna”.
    Finns det en vedertagen universell teori, som gäller i alla tider, om hur människan fungerar?
    Om en sådan teori om människan existerar, hur har den lyckats etablera sig som dominerande och hegemonisk?
    Å andra sidan, om vi inte har någon teori om människan, hur ska mänskligheten då gå vidare i en global värld där t.ex. ekonomin bygger på att vi har globala gemensamma referensramar om valuta, pengar, börsen, etc.. Dvs. om en människa ska kunna göra en ”bra affär” med en annan människa så fungerar det inte om människan vid varje möte måste ta hänsyn till tusentals definitioner av en människa och hur detta kan påverka utfallet av denna affär. Det optimala är att båda har samma referensramar. Men har människor det när det gäller ekonomiska transaktioner?
    Om människor har samma referensramar så bör det vara rätt enkelt att förutse hur människor kommer att agera i olika framtida situationer, alltifrån politiska, sociala och ekonomiska situationer. Men idag är det snarare tvärtom. Vi är osäkra på hur människor kommer att agera i framtiden vad gäller t.ex. kärnkraft, ekonomi, politik och till och med arbete. En stor fråga har t.ex. blivit: ”Hur ska vi skapa arbeten”? (Och då bygger dessa arbeten på en specifik definition av arbete som lönearbete.)

  12. Peter Stilbs

    Det var en bra artikel i SvD i morse – en intervju med Andrei Illiaronov – mannen som för något 10-tal år sedan på vetenskapliga grunder avrådde Ryssland/Putin att skriva under Kyoto-avtalet (men man gjorde det ändå, för att roffa åt sig västerländska ”mutor” utan annan motprestation). En Powerpoint av Illiaronov’s slakt på IPCC-processen på engelska cirkulerade vid den tiden – jag tror jag har en kopia någonstans.
    http://www.cato.org/people/andrei-illarionov
    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/putin-vill-aven-aterta-finland_3413872.svd

  13. Thomas P

    Lennart #5 ”Och jag med min gammaldags astronomiutbildning som trodde att det brukar vara planeten Venus som ibland döljer sig bakom solen? ”
    Alla planeterna gömmer sig emellanåt bakom solen. Merkurius mest av naturliga skäl.
    ”Att betrakta torv som förnybart är helt korrekt, ty det förnyas inom en tid på 4-6000 år. ”
    Sverige har försökt få torv klassat som förnyelsebart. Resten av världen håller inte med. Återbildningstakten är för långsam för att vara relevant.
    ”Däremot är tyvärr inte solen förnybar då den bränner upp sitt väte i rasande fart och kommer att slockna om några miljarder år. ”
    Men då kan ju inte fossilbränslena heller vara förnybara då de är beroende av solen för att bildas, eller hur? Jag antar att du försöker vara ironisk, men risken är att någon tar dig på allvar här.

  14. Nya ideer för energi
    http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3815449.ece

  15. Thomas,
    Till slut verkar du förstå (iaf delvis) att begreppet ’förnyelsbar’ bara ett politiskt mode- och signalord.
    Du verkar dock vara mycket för att ’orden’ skall vara det viktigaste, inte substansen och vad du faktiskt försöker beskriva med dem …

  16. Rosenhane

    Brännpunktsartikel i Svenska Dagbladet MOT Earth hour!
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/att-slacka-lampor-ger-fel-signal-om-el_3411588.svd

  17. Thomas P

    Peter #12 Ja, det gäller att skrämma folk för att kunna skaffa sig mer makt. Med alla avslöjanden Snowden kommit med förstår man att etablissemanget, här i form av CATO, vill slå tillbaka och tala om hur fruktansvärt hotade vi är och underförstått hur mycket militär och säkerhetsapparat vi behöver.

  18. Peter F

    Ytterligare mot Earth hour i media.
    http://www.kuriren.nu/nyheter/maria-eriksson-oupplyst-att-slacka-glodlampan-7544694.aspx

  19. Bok av Tim Ball
    http://dailycaller.com/2014/03/28/uncovering-deceptions-in-the-climate-change-debate/#ixzz2xLQ1UKO8
    Finns på Amazon, även som Kindle

  20. latoba

    Apropå Earth Hour:
    Det finns i alla fall en vettig riksdagsman. Fick följande mail från honom:
    Därför bör alla Allianssympatisörer bojkotta Earth Hour
    http://www.ericsoniubbhult.se/

  21. Tudor

    #18 Peter F
    Earth Hour är en skänk från ovan till misslyckade kommunalpolitiker. De kommunala skolornas resultat sjunker, företagen flyttar produktionen utomlands, men kommunalpolitikerna är maktlösa.
    Då kommer Earth Hour som en skänk från ovan. Kommunalpolitikerna stänger av vägbelysningen en timme och sedan slår man på strömmen igen. Titta vi har lyckats!

  22. #20 Latoba
    Jo Ericson är en vettig riksdagsledamot som skiljer sig från mängden!

  23. Thomas #17
    Har du nu fått för dig att CATE på ngt sätt skulle vara eller stå för ’etablissemanget’!?
    Du har verkligen noll aning om politik … eller hur!?

  24. ThomasJ

    Vetenskaplig totalsågning av ’dekarbonisering’av atmosfären, länk:
    http://www.thegwpf.org/content/uploads/2014/03/Kelly-lessons.pdf
    Mvh/TJ

  25. CATO – skulle det förstås vara!

  26. Ingemar Nordin

    Jonas N #23,
    Jag reagerade på samma sätt inför Thomas P ganska märkliga världsbild. Men det kanske ändå inte var helt oväntat med tanke på alla andra konstiga idéer som han har. 🙂

  27. Lasse Forss

    Jag har tidigare skrivit att årets maxisbeläggning i Arktis inträffade den 14/3 med 15349623 kvkm. Men jag hade fel. Efter 7 dygns avsmältning, sattes nytt rekord den 22/3 med 15406682 kvkm. Under de senaste drygt tio åren, så är de senaste tre årens isutbredning avsevärt mycket större än tidigare. Få se om den 22/3 blir den dag då årets rekord sattes.
    Även Antarktis har rekordis. Redan nu så har 6 miljoner kvadratkilometer passerats, vilket endast inträffat år 2008 sedan 1979.

  28. Ann L-H

    Några sköna ord från F. Singer om tippingpoints mm:
    http://americanthinker.com/2014/03/the_coming_paradigm_shift_on_climate_.html

  29. Åke N

    Två damer, värda att se och lyssna på:
    http://topher.com.au/50-to-1-video-project/#prettyPhoto%5Bflash%5D/0/
    http://www.youtube.com/watch?v=U5weFQYBL5w

  30. Åke N

    Första länken funkar inte, men det är naturligtvis JoNova som det gäller.

  31. ThomasJ #24
    Det dokumentet borde översättas till svenska och skickas till alla riksdagsledamöter. Otroligt klokt skrivet.
    Jag har fått kommentar från någon riksdagsledamot för länge sedan att et skall vara på svenska, många tycks ha problem med engelska,

  32. ThomasJ

    Ingvar #31: Ja, visst är det klokt skrivet – enkelt att förstå oxo, även, tror jag, t.o.m. för en riksdagsman/-kvinna!
    Men det är la ’bara’ att översätta det hela. Om några hjälps åt kan det ju fixas rätt snabbt & enkelt, eller hur?
    Tror oxo att denna rapport är av intresse för Jacob Nordangård.
    F.ö. tycker jag du är alltför snäll vs. riksdagsledamöterna – de tycks ju ha problem med bra många fler saker/områden än ’bara’ engelska språket… 😉
    Mvh/TJ

  33. ThomasJ

    Och detta är ju inte heller kvalificerat varande ’trevligt’, oder…? 😉
    https://stevengoddard.wordpress.com/2014/03/28/president-obama-issues-an-official-threat-to-climate-heretics/
    Mr. Nobama at it again, digging deeper and deeper!
    Arma Värld!
    Mvh/TJ

  34. ThomasJ

    Ytterligare info över det giftiga/NOT/ grundämnet kol (C) – hur ph**n nu centristerna kan använda samma symbol…??? 😉 Länk:
    http://judithcurry.com/2014/03/28/inconvenient-truth-of-carbon-offsets/
    Mvh/TJ

  35. sibbe

    Hej, en rapport från OVER HERE, Finlands näst största ö Kimitoön:
    Hur är det egentligen med den globala uppvärmningen?
    Det har blivit tyst i alarmisternas korridorer. För 10 år sedan skulle en varm vinter som i år i Mellan-Nordeuropa ledd till rubriker som inte riktigt rymts på tidningarnas sidor. Men vi har blivit globala, lilla Europas varma vinterväder står sig slätt mot Nordamerikas kallaste vinter på över 100 år. Livet är lokalt, men klimat är globalt.
    Vad har hänt? 97 % av IPCC:s (UN:s klimatråd) klimatforskarna tror till 95 % på att klimatuppvärminingen har orsakats av människornas CO2 utsläpp. Resultat har simulerats fram från ett 100-tal modeller där temperaturen skulle stiga upp till 6°C på 100 år. Men, ack ve, klimatet vägra lyda. Sedan drygt 15 år stagnerar temperaturen på globalt sett 14,5°. 97% av klimatprognoser visar fel. Vi borde ha åtminstone en halv grad varmare enligt de mest moderata prognoserna. Och det fastän vi aldrig har haft en så stor ökning av CO2 utsläpp som under de senaste 15 åren!
    Vart försvinner värmen? Vem har stängt av termostaten?
    En kort titt på den globala temperaturstegringen under de senaste 154 åren:
    1860 – 1880 21 år.: ökning av temp. 0,163°C/10 år. 1910-1940 31 år. Ökning av temp. 0,15°C/10 år. 1975-1998 24 år Ökning av temp. 0,166/10 år.
    OM mänskliga Co2-utsläpp är ansvarig för den drygt 0,3°C temperaturökningen under de 24 åren mellan 1975 – 1998, så hur förklara ökningen av nära nog samma temperaturökning under tiden 1860 – 1880, när CO2 koncentrationen varit betydligt lägre än nu? .
    Enklast är det förstås att använda sig av historiens gång: När de första svenskarna flyttade till Kimitoön i Åbolands skärgård i Finland nån gång för ca 1500 år sedan, så var det en liten istid, upp till 1°C kallare än idag. Det var under fimbulvintern. Då flyttade antagligen ett större antal fiskare till nya fiskevatten. När vikingarna besökte sina släktingar 500 år senare så var det en varmtid, ca 1,5 °C varmare än idag. Vikingarna var Hells Angels av sin tid, så man sprang säkert undan i säkerhet för dom… Åter 600 år senare, i mitten av lilla istiden, (det var kort efter Axel Oxenstierna-tiden) var det nödår i Finland, mellan 1694 – 1700 skulle gästerna ha bjudits på barkbröd, då man inte hade något annat hade att äta själv (1/3 av finländarna dog på grund av det kalla och regniga klimatet…).
    De flesta har lagt klimathysterin dit som den hör: på avstjälpningsplatsen för idiotiska teorier.
    Men vi dras fortfarande med följderna av den: Vi skall installera 200 vindmöllor på Kimitoön. För att minska på det finländska fotavtrycket på 0,00001 del av den globala CO2 påverkan. Att vi alstrar mera CO2 än vi sparar in spelar ingen roll.
    Vindkraft är en helig ko. Helig för jordbrukare och markägare.
    Ändrar någon på det? NEJ, kon är helig. VINDKVARNARNA KOMMER… ÄVEN HÄR!

  36. Ingemar Nordin

    Earth Hour närmar sig.
    Förra, och förrförra, året så märktes inte ens ett litet hack i kurvan för elförbrukningen i Linköping. Det verkade bara vara de offentliga byggnaderna som var släckta ett tag.
    WWF kablar ut siffror om att hälften av alla svenskar släcker under Earth Hour. Det verkar mest bara vara påhitt. Ingen oberoende granskare har såvitt jag vet försökt kontrollera siffrorna – men vad spelar de gröna fantasierna för roll när public service skall förmedla ”fakta” till sina lyssnare?

  37. ThomasJ

    Bra, och nyttig för centrister, romsöner etCons, läsning här:
    http://papundits.wordpress.com/2014/03/28/a-history-of-the-disastrous-global-warming-hoax/
    Mvh/TJ

  38. ThomasJ

    Ingemar N.#36: När upplevde du att public service förmedlade fakta?
    För min del gäller enbart TV-sändingar rörande sport – där är de flesta nedrans duktiga – och i viss [begränsad] mån naturprogram. Nyhetssändningar är endast till för att zappa till annan kanal.
    Mvh/TJ

  39. ThomasJ

    Och navelskådarna fortsätter sina grävanden i ludden… Jösses vá duktiga vi é…/sarc
    http://www.regeringen.se/sb/d/18533/a/237434
    Mvh/TJ

  40. ThomasJ

    Och, för att inte låta det utomordentligt vackra vädret här på Bästkusten förleda folk, att det är helt ok det som rapporteras i bl.a. public service, här lite info över vad blågul ’forskning’ kan, vid närmare granskning, resultera i – pinsamt är la väldans milt uttryckt… ? 😉
    http://retractionwatch.com/2014/03/26/scholar-in-sweden-appears-to-face-inquiry-for-plagiarism-retraction/
    Mvh/TJ

  41. ThomasJ

    Lite info i/kring vindkraftens ’värkningar’ Härligt, va, fru Miljöminister Ek!
    http://www.bishop-hill.net/blog/2014/3/29/on-proportion.html
    Mvh/TJ

  42. Håkan Bergman

    Det ser ut som att kungen har satt en luftvärnsstrålkastare på slottet i år. Undrar om han vet var strömbrytaren till den sitter när stunden är inne?
    http://www.webbkameror.se/webbkameror/lydmar/stockholmsslott_1_640.php

  43. Håkan Bergman

    Ser nu att bilden är från i fredags, byter dom bild 20:30 tro?

  44. Jag tror att mycket av Earth Hour är en bluff. Mycket få privatpersoner släcker sina ljus. Gammelmedia hypar det hela och ett antal kommuner hänger på. DN:s rödgröna åsiktsjournalister hade två helsidor om WWF idag.
    Ska göra min egen undersökning bland grannar och se om någon släcker ner. Naturligtvis tänder jag själv alla ljus och skruvar upp (elvärmen) på max.

  45. 12 av 17 grannar har tänt 20.23.

  46. ThomasJ

    Inte en enda har släckt ner något i detta grannskap – tvärtom!
    Mvh/TJ

  47. ThomasJ

    Relevant fråga! When…?
    http://wattsupwiththat.com/2014/03/29/when-did-anthropogenic-global-warming-begin/
    Mvh/TJ

  48. Kl 20.43 har 11(17) grannar tänt sina ljus. En har släckt sen förra kollen. De som släckt är potentiella miljömuppar så det kan nog bero på propagandan med Earth Hour. Ingen massrörelse dock.

  49. Ska ta mig en kvällpromenad och kolla runt lite!

  50. Joakim A

    Till min stora glädje lyste kunskapens lampa även detta år på vår gata.
    Ekofacismens mörka krafter har tydligen inte tvingat grannarna till lydnad.

  51. Här på söders höjder var det antingen helssläckt, dvs de var inte hemma, eller ljust. Såg kanske på sin höjd två fönster med bara stearinsljus.

  52. Gunbo

    Björn Lomborg har blivit intervjuad om Earth Hour i dag och säger så här:
    ”Lomborg: I think it’s a good way to get attention to the main problem of global warming. Namely that, yes it is a real problem but we’re not fixing it. I think we have no sense of the scale involved.
    We don’t burn fossil fuels to annoy Al Gore. Because fundamentally it underpins pretty much everything we like about civilization. Really changing our emissions of CO2 is not going to be about switching off lights for an hour, it’s going to be about something much much more.
    I sympathize with the organizers, they’ve got something that really caught on, and they got everybody excited about this, and everybody says ‘I care about global warming.’ But I think in some fundamental way it sends the wrong message.
    I fear … that we very easily end up saying that ’I switched off my light, so now it’s OK to go on a vacation or something else that’s going to blow a lot more CO2s.’
    So [Earth Hour] tells us that it’s about these little things and it’s an easy fix, neither of which are right. And it possibly provides us with cover to feel good about whatever else we’re doing.”
    Jag håller med honom. Jag har aldrig släckt ner under Earth Hour.

  53. Gunbo

    Kanske skall länka till intervjun också. Här är den: http://www.cbc.ca/news/world/q-a-why-bjorn-lomborg-won-t-be-turning-off-the-lights-during-earth-hour-1.2591072

  54. Börje S.

    Om ni inte redan har sett, ta en titt på lokalTVprogrammen om vindkraft! De presenteras på
    http://opportunisterna.blogspot.se

  55. Gunnar Strandell

    Lena Krantz #51
    Att fira ”Earth Hour” i ljuset av stearinljus låter mysigt. Jag såg att ICA Maxi där jag bor pushade hårt för den vanan.
    Men, koldioxidutsläpp räknas kanske inte under den timmen?! 😀

  56. Human Achievment Hour: Lights On!
    http://www.masterresource.org/2014/03/30049/

  57. tetre

    CBN är tydligen öppen för kritiska åsikter
    http://www.cbn.com/tv/2565932185001
    och tillåter sig också blanda skämt och allvar om klimatet
    http://www.cbn.com/tv/3022250100001
    När kommer vi att få liknande repotage på svenska???

  58. Sivert Lindström

    Här i Kathmandu, Nepal, har vi för tillfället Earth hour 12 timmar per dygn, dvs ingen ström. Inger roligt alls. Man tröttnar snabbt på romantiken med levande ljus. Något för miljömuppar att pröva på så skulle de snabbt ändra åsikt om nyttan av energisparande.

  59. Några timmar efter ”Earth Hour” inträffade övergång till sommartid, då en timme hoppades över.
    Jag har ett bra förslag: låt oss rationalisera det här med ”Earth Hour” och övergång till sommartid, och slå ihop de två! Det är krångligt att så här när våren nalkas ha två olika ”timmar” att hålla reda på. ”Earth Hour” flyttas helt enkelt till timmen som utgör övergång till sommartid. Den skarptänkte invänder förstås att det ju är en timme som hoppas över.
    Just det.
    –Ahrvid Engholm

  60. AOH

    http://www.anarkismo.net/article/26872?userlanguage=no&save_prefs=true
    Anarchist responses to the ecological crisis
    ”….Since the GIEC report [1] in 2007 the impact of human activities emitting greenhouse gases into the atmosphere is an undisputed fact, except by climato-sceptics or by fake experts on the payroll of the global oil corporation, as we could see during the ”climategate” scandal. ….”
    Bara ”vi” får makten så kommer allt att lösa sig 🙂

  61. Ingemar Nordin

    En helt annan fråga: Varför dog Newsmill?
    De nya ägarna verkade köra denna en gång så framgångsrika site i botten genom de gamla trötta tyckarna från public service och stormedias debattsidor, i kombination med borttagandet av kommentarer. Någon som vet mer?

  62. Börje S.

    Det fina men nätet är kommentarsfälten! Många gånger skummar jag bar huvudinlägget och scrollar fort till kommentarerna för att känna på hettan i ämnet som föredragits. Synpunkter, länkar, otidigheter…spännande så det förslår!
    När kommentarsfunktionen togs bort från Newsmill blev siten lika ospännande som en träig papperspublikation som t ex Fokus eller liknande. Och reaktionen på borttagandet blev såvitt jag fattat det omedelbar. Newsmill sjönk som en sten.

  63. Christopher E

    Såg på nyheterna på SVT kl. 06.00 i morse.
    Där kom nyheten om IPCC-släppet. Jodå, det är redan (!) jättejobbiga konsekvenser av Klimatförändringen, givetvis. Och värre blir det. Den slutsatsen var ju liksom given, då panelen inte har något annat val än att kämpa för sin överlevnad genom uppskruvat hotande.
    Men bilderna som visades av SVT:s miljöpartistiska nyhetsredaktion till denna ”nyhet” var verkligen ett nytt lågvattenmärke!
    Givetvis visades i vanlig ordning en kalvande glaciär. Det är ju standard. Att iskalvningar är både fler och större när jorden har kalla perioder än i värme, det har de troligen ingen aning om.
    Men sedan kom bilder på tsunamin i Japan!!?? Bilar flöt omkring mm. Vad menar de, ska havsyteökningen nu öka från ett par millimeter per år till några meter per sekund??? Tala om acceleration. Och om detta inte räckte så visades bilder på människor som klamrade sig fast i kontorsmiljö under själva jordbävningen???? Jordbävning? Är hjärnsläppet nu totalt i alarmistlägret?
    Om ni inte tror mig se själva (1:50 in i sändningen):
    http://www.svtplay.se/video/1933785/31-3-06-00

  64. Mikael W.

    Om Ni vill få en ökad förståelse om vad som händer i Ukraina, Libyen, Syrien, Egypten….Kolla denna länk om Ni vågar.
    http://www.thepeopleshistory.net/2013/06/the-war-on-terror-is-fraud-how-west-has.html

  65. stickan no1

    En CO2-Tsunami på måndagsmorgonen.
    Ja jösses.
    Men varför skickar SVT ut bilder på en tsunami i samband med CO2 och klimat hot?
    Är man så spåndum att man inte vet bättre?
    Eller har man fått ett material från någon spåndum organisation som man inte granskar?
    Risken är väl stor att någon av ovan skäl är de troligaste.
    Men det kan också vara en mental islossning på gång. Eller någon redaktörs egna gerillaaktion.
    Kan det vara ett politiskt korrekt sätt för SVT att påvisa idiotin från IPCC genom att överdriva hoten in absurdum?
    Om de inte får kritisera IPCC, eftersom det lyder under FN, kan man alltid hålla med för mycket så att IPCC ståndpunkt blir ohållbar. Som med CO2–tsunamis.
    Det kanske blir fler inslag i samma stil?
    Jag väntar med spänning på inslaget om hur lyckad Earth hour kampanjen var i Nordkorea.

  66. Johan M

    #63 Christopher E
    ”Om ni inte tror mig se själva (1:50 in i sändningen):”
    …. helt overkligt! Man tror att man har sett de värsta överdrifterna men de är ju bara västanfläktar in jämförelse. Vilken värld lever dessa människor i?

  67. Gunnar Strandell

    Ahrvid Engholm #59
    Jag slogs av samma tanke och tycker att idén är fantastisk. Vi får ju en timme per år helt utan energiförbrukning! 😀

  68. Osynlige Mannen

    I Eslöv gick folk i fackeltåg för att fira jordtimmen och vara bussiga mot klimatet:
    http://www.sydsvenskan.se/sverige/eslov-slackte-ljuset-for-miljons-skull/
    Borde man berätta för dem var paraffinet i facklorna kommer från? 🙂

  69. Börje S.

    #67
    Ine dumt alls! Du menar att vi tar bort en timme varje dygn och på så vis sparar vi en timmes energiåtgång varje dag. Shenniall!
    Det är kanske onödigt att påpeka att vi i så fall bör ta bort en timme på kvällen för det är då folk tänder lampor och glor på TV och eldar på som tusan dom rackarna.
    Genom denna enkla åtgärd sparar vi således energiförbrukningen på 365 timmar om året, en timma till kp skottår. Det är så stort att vi säkerligen skulle kunna ändra 2-gradersmålet till ett ännu bättre: minus 2-gradersmålet! Vi skulle kunna arbeta för att klimatpolitiska åtgärder syftar till att världstemperaturen ska sänkas med mist 2 grader!
    Tala med ”Miljö”partiet om idéen! Dom kommer att köpa den på stört, föra in den i partiprogrammet och utnämna dig till HBMT, hjälten bakom minus tvågradersmålet!
    Och resten av riksdagen kommer att jubla över den nya utmaningen.

  70. Mats G

    Lars Westerberg i KU om Nuon.
    Konsten i att förlora 97 miljarder och inte tycka det är ett dugg konstigt.
    xD

  71. Mats G

    #70
    Ooops förlusten var bara 37,5 miljarder skattekronor. Inte så illa pinkat det heller.

  72. Jag befann mig i Rio under denna famösa timme. Utan att tänka något särskilt på detta släckte jag ljuset i rummet när jag gick ut för att äta middag på en restaurang. Ingen släckte förstås på restaurangen. Earth hour gick mig således helt förbi – i alla fall nästan.
    När jag kom hem hade hotellpersonalen nämligen lagt ett brev på rummet, där man meddelade att hotellet deltog i Earth Hour och uppmanade mig att delta genom att släcka ljuset under denna timme. Därefter lämnade man ljuset på rummet tänt! Aktionen bidrog alltså till att något mer elektricitet förbrukades under Earth Hour, än om man inte deltagit i jippot!

  73. Mats G

    Såg en lastbil transportera en tågvagn i morse. Tyckte mig se en hel del symbolik i den scenen.

  74. Mats G

    Nuon affären.
    Nåt analys företag fick 100 mille för att analysera om Vattenfall skulle köpa Nuon.
    Jag hade kunnat sagt att de skulle strunta i det för 50 mille. Vinst drygt 30 miljarder.
    Är fortfarande fascinerad över att VD:n som skötte detta fick höga bonusar och Miljon lön.
    Men det vet vi ju vid det här laget. Hög lön handlar om status. Den som får högst lön är bäst. Det handlar om rangordning. Inget med lönsamhet, ansvar eller nåt sånt tjafs om nån nu har fått för sig det.

  75. Pelle L

    Mats G #73
    Det kan ha varit av praktiska skäl som tågvagnen fick åka lastbil.
    Den skulle kanske någonstans där det inte finns räls 🙂
    (Snillen spekulerar: Vad kom först, rälsen eller loket?)

  76. TrondT

    Hur gick det med Earth Hour? Hur stor blev förändringen av elförbrukningen? Jag blev nyfiken eftersom en bekant uppriktigt beklagade att det t o m verkade ha förbrukats mer el under Earth Hour än annars. Jag sökte på internet, men kunde inte hitta mycket om resultatet. En representant för ett elbolag i Västerås sa i ett radioprogram att det såg mörkt ut och menade då den dåliga uppslutningen kring aktionen. I Västerås blev det totalt en inbesparing av el motsvarande en tredjedel av en normal hyreslägenhets årsförbrukning. Samme man sa också att totalt i Sverige hade man sparat in motsvarande 10 villor (jag antar här att han menade årsförbrukning), vilket verkade vara en besvikelse.
    I övrigt hittade jag bara info från staden London i Ontario (ej UK!), med en referens som uppgav en ”unsubstantial” besparing, vilket torde betyda ingen inbesparing alls. En annan referens från samma stad uppgav att det var 2.5 % större besparing förra året.

  77. TrondT #76,
    DN hade följande rubrik baserad på effekten på elkonsumtionen:
    Svenskarna struntade i Earth hour
    http://www.dn.se/ekonomi/svenskarna-struntade-i-earth-hour/

  78. Staffan Lindström

    JA, jag är tillbaka, såg just ”Godkväll” med bla Sylvia Vrethammar och Stefan Sundström… För att (?) balansera SV:s oförblommerade hyllningar till Francos Spanien på 1970-talet…(?) så avslutar Stefan Sundström med lyckostadsdrömmen ”Grön, grön, grön”: Alla har tid med alla, vind, sol och vatten fixar energin…halleluja… Som tur är är det bara en dröm… Själv ser jag på ”Shame” som handlar om bra mycket mer än vad Michael Fassbinders rollfigur gör med en viss kroppsdel… För övrigt har vi ju tydligen min gamle belackare Özz Nujen [Du är galen, Lindström… Södra Teatern 2006 tror jag] Vilken jävla Svensson LOL] … slabadang vakna…?? FREDAGSFRIMODIGHETER….

  79. Staffan Lindström

    Hoppsan, alltså vi har tydligen Özz på vår sida (med sådana vänner behöver man inga fiender…) I hans show: ”Özz Nujen, statsminister” säger han ungefär: Global uppvärmning… jag får strandtomt… etc Sublim ironi…. Özz har det kanske så roligt med sambo och barn som lämnat honom men jag kan ha fel Özz jag har ett öppet förslag: Svälj stoltheten och köp ett manus från typ mig… Det finns andra som möjligen håller sig ovan urdjurs-IQ i Sverige men varför kommer de så sällan ut ur garderoben??

  80. Staffan Lindström

    ….”INTE så roligt med sambo och barn”

  81. TrondT

    Tack #77 🙂
    Ur artikeln http://www.dn.se/ekonomi/svenskarna-struntade-i-earth-hour/
    ”Klockan 20.30 i lördags var elförbrukningen i Sverige 15,6 gigawatt (miljarder watt). Det är något mer än medelförbrukningen en vanlig lördag som ligger på 14,8 gigawatt.
    Elförbrukningen under kvällen var nästan konstant fram till klockan 21.20 då den gjorde ett skutt nedåt med ungefär 700 megawatt.”
    Inte en enda gång kom man under den genomsnittliga förbrukningen på 14.8 GW alltså. Västeråstjänstemannen hade tydligen fått felaktiga siffror med påstådd inbesparing av elförbrukning för 10 villor under ett år i Sverige, totalt.
    Det här tyder på en attitydförändring i samhället (folket alltså).
    Dessutom kunde jag köpa en alldeles äkta gammaldags glödtrådslampa på 60 W igår. Enda skillnaden mot förr var en bild på kartongen som visade att den inte skulle användas för belysning i bostadshus utan endast i ladugård, verkstad e dyl.

  82. Håkan Bergman

    Pehr B # 77
    Man kan faktiskt undra hur man har tänkt om Earth hour. Tiden man valt, lördagkväll 20:30-21:30, är dom flesta arbetsplatser stängda , undantaget processindustrier, energiproduktion, samhällsfunktioner som rullar kontinuerligt, typ transportsektorn och sjukvården, dock för dom båda senare med rejält neddragen kapacitet. Men ingen av dom här verksamheterna kan dra ner på sin elkonsumtion utan att det får menliga konsekvenser, så glöm dom. Vad återstår, jo hushållen och vad ska dom dra ner på en lördagkväll? Fanatikerna släcker såklart en och annan lågenergilampa, men hur stor effekt får det? Hur många kör tvättmaskinen den tiden, så mycket påverkar inte priset per KWh en normal tvätt så att folk sitter en lördagkväll och kollar elbörsen, finns roligare saker att kolla en lördagkväll, SVT2 sände t.ex. en konsert med Sade 20:00-21:30 i lördags, dålig koordination mellan redaktionerna där ute på Gärdet , eller? Så hur har man tänkt med Earth hour, organisationerna bakom vill uppenbarligen diabolisera och skuldbelägga medborgaren-individen och hushållen och missar totalt att vi, hushållen, faktiskt bara står för en bråkdel av elanvändningen. Hur är det med oss skeptiker, förstår vi fullt ut hur liten vår ”privata” elkonsumtion faktiskt är?

  83. Staffan Lindström

    Margot Wallström är också tillbaka, hon kan få det ganska hett på ett torgmöte … lol …

  84. Håkan B
    Man måste ha Earth Hour när det är mörkt ute. För att kunna filma någon byggnad, bro, eller annat bli släckta och få effekten … Det är allt det handlar om! OCh som du säger, man lägger timmen så att många kan ställa upp utan att det kostar på riktigt. Och jag menar myndigheter, kommuner, företag osv.
    Jag såg tom någon vänligt inställd TV-snutt där man i sista bilden förstärkte effekten av att några våningsplan släcktes genom att göra en ’fade out’ mot svart bild i inslaget. Dvs försökte ge bilden av att hela staden/kvarteret också släckte .. och gjorde det totalt. Men det var ganska genomskinligt.