Enligt Alltommotor.se föreslår miljöpartiet en bonus för den som köper en miljövänlig bil och en straffskatt för den som köper en bil med stora CO2-utsläpp (>250 g CO2/km). Hur stor bonusen kan tänkas bli är inte definierat, men straffskatten uppges bli 2.600 euro att lägga till bilens inköpspris. Enligt miljöpartiet ska förslaget utformas så att det blir neutralt för statskassan.
Om man tar en snabbtitt i Alla Bilar 2009 (har ännu inte fått den nya upplagan) så ser man att de straffbara bilarna främst tillhör värstingarna inom respektive bilmärke, så en vanlig Svensson borde troligen inte bli bekymrad över mp:s förslag. Gillar du däremot T6:or och M3:or så bör du se till att någon annan än du betalar för bilen.
BMW:n drog minst soppa! Sanningen är att Toyota Prius drar mer än en vanlig mindre bensinbil på landsväg! I stan kanske den vinner men där kan man i stället gå, cykla eller ta tricken.
Miljöpartiets pumplag vill få oss att köra bil på grödor/livsmedel samtidigt som en miljard av jordens befolkning går konstant hungriga.
Beträffande klimatet är universum mer kompliserat än att Mp skall kunna ställa sig upp och säga ” så här är det ”
Besinning efterfrågas.
Medan vi i Sverige har kvar en viktbaserad vägskatt kombinerad med utsläppsbaserad, så vi kan ju börja med att ta bort dom innan vi börjar prata om nya skatter. Annars lär vi få samma bilpark som Kuba i framtiden…
Själv åker jag en tööörstig bil men vi är en stor familj och ingen behöver faktiskt stanna hemma – jag tvingar t.o.m släpar på svärmor pga av att den rymmer så många. Lite extra skatt så slipper jag kanske det … 🙂
Så får man medelhavsbeteendet där folk vägrar släppa gasen för nånting när dom väl orkat upp i motorvägsfart med sina undermotoriserade brevlådor på hjul…
• Hur kan det komma sig att Volvo och Saab varit törstigast?
Jag tror som Håkan B att man måste kompensera för bränsleskattebortfall efter ett tag. Det är ju en riktig kassako!
Jag körde min tidigare Prius från Ulm i sydtyskland till Lübeck vid Östersjön med medelhastigheten 142 km/h och förbrukningen 7,4 liter/100 km, ytterligt få bilar klarar av det.
På resa ner till Wiesbaden med min nuvarande Lexus GS 450h körde jag en 150 km lång sträcka med massor av maxaccelerationer och hastigheten hela tiden pendlande mellan 200 och 263 km/h (spöade ett antal MB, BMW och AUDI) med en snittförbrukning på 14,3 liter/100 km. Så låg förbrukning under så tuffa förhållanden är helt omöjlig utan hybridsystem.
Jag har nu kört 28 000 mil med mina två hybridbilar och kan bara konstatera att de är tekniskt helt överlägsna jämförliga normala bensin och dieselbilar.
Hur kan elmotorn bidra till lägre förbrukning i så höga farter?
Klarsyn: 1,43 liter milen är till och med mer än vad min Impreza STI gjorde av med. 😉
Men med samma resonemang som miljöpartiets förslag kanske man kunde straffskatta en Thailandsresa (drar lika mycket olja som en normalkörning på ett år) med en saftig summa.
..Och vi som stannar hemma…vi kan väl få motsvarande belopp i belöning? 😉
Inte konstigt att varenda biltillverkare är väldigt mån om att hålla liv i klimatskräcken, det kan vara deras räddning, Så Politikerna, bilindustrin och miljöfolket kommer att heja på denna onödiga massutskrotning av felfria finfina bilar, medan vi ”slutkunden” får betala dyrt detta onödiga slöseri!
Men vem skulle kunna påverka politikerna åt någon annan riktning? Ingen har ju ekonomisk vinning av det, så det kommer inte att ske tyvärr. Och inte heller läser Reinfeldt här på Maggies sida och säjer “Jahaaa, fasen Maggie har ju rätt, Volvo, SAAB, WWF, Gröna bilister och alla andra har ju fel” Så det är nog kört, bara att betala skatten eller byta bil.
Du har så rätt. Märkesverkstäderna vill inte längre reparera gamla bilar utan garanti. Dom vill bara sälja nya bilar och spendera hur mycket tid som helst på garantireparationer.
Undrar hur avtalen med tillverkaren ser ut när det gäller garantireparationer?
Men bortsett från det så är det sjukt skamligt att ta nästan tusen kronor i timmen för att leta efter ett fel som man inte begriper.
Jag har jobbat i databranschen, och där kunde vi ta betalt för att vi hade kompetens. Men bilverkstäder idag verkar ta betalt för att lära sig.
http://www.youtube.com/watch?v=ydvAQ6Y49vc
L.A.: Jag har alltid gillar grabbarna på TopGear. 😉