Mea Culpa!

mea culpa

Eller: “Sån´t får man inte säga, sån´t ska man kunna tiga med” Karl Gerhard

Till vårens goda fröjder tillhör att vårda fjolårets trädgårdskompost. Ja, vår egen lilla reaktor, som omvandlar trädgårdsavfall och matrester frambringade i år ett lysande resultat! Men plötsligt grips jag som Hamlet av ”Eftertankens kranka blekhet”! Denna utomordentliga kompost har ju omvandlat kol till koldioxid! (CO2!) Således, jag är en klimatsyndare av första rang. Inom det som en del kallar ”klimatkyrkan” kan där finnas någon nåd för denna illgärning? Min syndakatalog är nu betydligt värre! Under nära 54 år har jag som vattenrenare medverkat i åtskilliga biologiska reningsanläggningar! En kontroll med min så kallade CV kunde berätta att jag varit delaktig i reningsanläggningar för närmare 45 000 000 invånare världen runt. En fruktansvärd insikt drabbar mig: Den goda biologiska reningen resulterar ju i en omvandling av organiskt kol till metan och därefter – nota bene att processen fungerar – till just koldioxid! (CO2)! Ja, till råga på syndaregistret får läggas att min utandningsluft som lär innehålla 4 % koldioxid! (CO2)!

Så summa summarum vilket syndaregister inför den så kallade klimatkyrkan! Men någon avlösning eller förlåtelse kan jag inte räkna med här till skillnad från att dela en förtröstan med Nils Ferlin: ”Och Gud må förlåta mig somliga rader” (Ur ”En valsmelodi”)

Ur en syndares insikter!

Pax et bonum

Stig Morling

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Sven Andersson

    Tack för intressanta synpunkter. Nog syndar jag dagligen bl. a. genom utandningen av koldioxid, liksom alla andra djur. Men det är ju bara vissa djur som anses farliga, när de lever efter sin naturliga skapelse, exempelvis nötkreatur. Renar som också är en slags nötkreatur påverkar visst inte naturen. De klimathotsreligiösa är både okunniga och värre än så, en fara för naturen och mänskligheten.

  2. Istvan

    Ego sum. Mea maxima culpa..

  3. Lasse

    Tack Stig M
    Jag vet att det är mer sjövatten än grundvatten du behandlat.
    Låt naturen agera filter så slipper du gruvas 😉

    Tillgången till färskvatten är en grund för människans välbefinnande.

    74% av världens befolkning har idag tillgång till rent dricksvatten. Ja det går åt rätt håll!
    https://ourworldindata.org/water-access

    SVD har en ledare idag som andas optimism vad gäller miljöarbetet speciellt i länder som vårt.
    De glömmer bara en sak-solen skiner allt mer .

  4. Ivar Andersson

    Koldioxidutsläppen medverkar till att fotosyntesen fungerar bättre och att vi producerar mer mat. Det vet alla professionella växthusodlare.
    Idag kan 8 miljarder människor förses med mat. Svälten idag beror i första hand på krig och konflikter. För 100 är sedan fanns det 2 miljarder människor och svälten var större.

  5. Håkan Bergman

    En gång i tiden genererade jag i runda slängar 100 ton CO₂ i timmen 42 timmar per vecka, 40-timmarsveckan var ännu inte införd, fy mig. Å andra sidan kan jag ju skryta med en rejäl minskning sen den tiden.

  6. Evert Andersson

    Men Stig det finns varianter på avlatsbrev. De enklaste är att köpa koldioxidkompensation. Vill du göra det tydligt hur duktig du är, så är solpaneler oslagbara skyltar. De syns bra från himlen också! Det kan du tjäna en slant på även om vi i vår ålder passerat bäst före datum och kanske inte når break even för paneler. 🙂

  7. Ann Löfving-Henriksson

    Stig, vem bryr sig om domedagen, gläds åt att Du och alla vi andra bjuder och bjuds på en ovanligt förtrollande försommar.

  8. Svenska Kyrkan har i sin omsorg om klimatet nu anpassat sig, så att du skall kunna både leva och dö ”fossilfritt”:

    https://klimatsans.com/2023/06/05/svenska-kyrkan-erbjuder-helt-fossilfri-begravning/

  9. stig morling

    # 7 Bästa Ann!
    Jodå, idag kan man också i Falun till och med sjunga en gammal psalm
    ”En vänlig grönskas rika dräkt har smyckat dal och ängar.”

    salve
    Stig

  10. tompas

    ”Listen carefully, very carefully. This is the most important climate change clip you will ever watch – and only 4mins long. Watch and judge yourself. ABSORB the graph shown. THINK on it. USE your brain.”

    https://twitter.com/i/status/1654244932763123712

  11. Thorsten Bergqvist

    Har inte sett någon kommentar avseende Allan Emrens vetenskapliga artikel som varit inför i nedanstående tidskrift,
    Inte heller om hans bevis på att CO2 inte har den betydelse för klimatförändringsprocessen som någon gissat och nu alla vidhåller!

    Kära ledamot i Sveriges Riksdag.
    Nyligen har jag fått en vetenskaplig artikel om klimatet publicerad i en av världens ledande vetenskapliga tidskrifer om klimat.
    Global temperatures, CO2 concentrations and oceans
    Vetenskaplig artikel av Allan Emrén, publicerad i
    International Journal of Global Warming
    Vol 29, Nr xxx 2023, sid xxx-xxx

  12. Thorsten Bergqvist

    Har lyckat ta fram en pdf som jag kan maila intresserad där han förklarar beviset!

  13. Sven Andersson

    Hur ställer sig Svenska kyrkan till sina medlemmar? Varje medlem i viloläge släpper ut lika mycket som en fjärdedels dieselbil. Vid aktivitet blir utsläppet mycket större. En idrottsman/kvinna släpper ut stora mängder CO2 vid sin träning och tävling. En människa som arbetar hårt fysiskt eller motionerar mycket kan alltså tänkas bilda 1-2 ton CO2 per år eller mer, alltså lika mycket som en bil eller mer. Ska kyrkan förbjuda idrott för att rädda klimatet?

  14. Sten Kaijser

    Hej Stig,

    jag återgår till början av denna tråd, d.v.s. till frågan om vårt syndiga leverne. Jag har ju inte haft några stora utsläpp i jobbet, däremot har jag haft körkort 82 1/2 år, och kört mellan 1000 och 2000 mil om året.

    Jag tror att varje liter motorbränsle ger 2,2 kg koldioxid, så att genom åren har jag nog ”släppt ut” mer än 200 ton koldioxid.

    Dessutom har jag flugit en del och vid något tillfälle påstod en pilot på en jumbojet att bränsleförbrukningen var som om varje passagerare kört sin egen bil.

    En flygtur på 500 mil med 300 passagerare skulle i så fall förbruka 150 kubikmeter bränsle. (Låter det rimligt?)

    Har jag därmed förbrukat min tilldelning ac fossila bränslen?

  15. stig morling

    Sten!#14
    Jovisst, enligt dessa ”djävulens åklagare” ligger vi nog ”pyrt till”, förutsatt att all förbränning slutar i en evig ackumulation av CO2: Således har fotosyntesen upphört (möjligen efter något politiskt beslut på hög nivå?)
    Salve
    stig

  16. Magma

    #Sten K
    Piloten på jumbon kan mycket väl haft rätt då, när jumbon var gängse flygtransportmedel.
    Däremot så har flygbranschen generellt varit naturligt motiverad att minska bränsleförbrukningen, om inte av andra skäl så av rent kommersiella och dagens turbinmotorer är bland de mest effektiva förbränningsmotorer som någonsin tillverkats. Dessutom har flyget den fördelen att de på nästan alla längre destinationer kan ta absolut kortast rutt.

  17. tty

    #14,16

    Det stämmer att bränsleförbrukningen per mil i ett stort jetplan ungefär motsvarar att passagerarna kör samma sträcka i en liten bil, i B-747 hamnar bränsleförbrukningen t ex på drygt 0,4 l/mil och passagerare, i en 787 på ned emot 0,3. Om planet är fullsatt alltså.

    Sedan flyger ju ett flygplan normalt ganska direkt, i motsats till bilar, och tar dessutom i regel också en del last utöver passagerarnas bagage, men å andra sidan är ju lastfaktorn oftast en bit under 100% (fast sällan på de flighter jag är med på, av någon anledning).

    Generellt förbättras bränsleekonomin ju större flygplanet blir, vilket är huvudorsaken till att planen tenderar att bli allt större (ett annat skäl är att besättningen per passagerare minskar med storleken).