Klimatfrågan och Demokratin

Länge leve demokratin”, så kallades en serie program som SVT  nyligen sände och som Jan Scherman ansvarade för. Han gav tittarna många ord om vad demokrati är och vad som behövs för att den ska leva. Det gällde att olika idéer och åsikter ska debatteras öppet och fritt, att även minoriteterna ska respekteras och att det är viktigt med kunskaper och granskande journalister.

Scherman traskade omkring och intervjuade hit och dit, fick från flera håll höra att våra politiker inte står högt i kurs, for till USA och intervjuade i ”rätt” mediehus och fick in några hugg på Trump.

Men! Intervjuerna rörde aldrig problemet med nationell suveränitet kontra EU och FN eller ödesfrågor där MSM misslett allmänheten – som t.ex klimathotsfrågan.

Efter EU-valet blev Margot Wallström EU-kommissionär för miljöfrågor (1999-2004). År 2000 avslöjade hon inför tidningen The independent vad det då aktuella Kyotoprotokollet och klimatfrågan ytterst handlade om:

“EU Environment Commissioner Margot Wallstrom revealed the mindset of the European policymakers. ”[Kyoto] is not a simple environmental issue where you can say it is an issue where the scientists are not unanimous,” she said. ”This is about international relations, this is about economy, about trying to create a level playing field for big businesses throughout the world.””

Klimatfrågan handlar med andra ord inte om något reellt klimathot utan mera om en väg att öka FNs makt och möjlighet att skapa a level playing field, “lika villkor för alla”. Med tiden har det visat sig att lika villkor för alla inte gäller utveckling för alla utan snarare avveckling eller hindrad utveckling för många.

Den sanning, som då undslapp Margot Wallström har MSM inte varit särskilt intresserad av att förmedla. Samtidigt hindras klimathotsfrågan numera från att öppet och fritt debatteras i vår ”fria” MSM.

I ett fritt land däremot, där debatten verkligen vore fri och öppen, skulle det sannolikt inte finnas något ”klimathot” och inte heller någon skamlig och skadlig klimathotspolitik.

is0KRY62KA

Medan vi här hukar under det EU- och FN-styrda klimathotet, stormar det på andra sidan Atlanten.

Presidentkandidaten Trump lyfte på locket om vad klimathotsfrågan handlar om och en av hans stora uppgifter som president har blivit ta tag i två viktiga demokratifrågor, både att frigöra sin nation från FNs grepp och att rensa i klimathotsfrågans Centralbyråkratiska konsensusträsk.

Trump tillsatte den stridbare juristen Scott Pruitt som chef över EPA och snart därefter deklarerade han också att USA lämnar Paris”avtalet”. Här motiverar han varför:

https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-president-trump-paris-climate-accord/

Pruitts uppdrag är konkret att rensa ut all Byråkratisk och hemlig vetenskap tillsammans med dess företrädare från EPA. Samtidigt ska han se till att alla beslut i EPA hädanefter vilar på traditionell vetenskaplig grund. EPA ska dessutom skalas av och ner och endast fokusera på sitt ursprungliga uppdrag dvs att arbeta för nödvändigt miljöskydd.

Det är med andra ord Pruitt, som i huvudsak får hålla i yxan när det gäller miljö- och klimatåtgärder. Från vilseledda aktivister blåser det full storm. Pruitt får utstå kränkande påhopp, Fake News och till och med flera allvarliga dödshot.

http://www.breitbart.com/big-government/2018/04/06/delingpole-scott-pruitt-is-a-hero-unlike-some-of-his-epa-predecessors/

https://junkscience.com/2018/03/epa-chief-puts-science-back-into-environmental-protection/

En del av snålblåsten har nått Sverige. Medias papegojor återger debaclet från sin horisont. Som exempel skriver SvDs Erik Bergin (4 april) under rubriken Omstridd miljöchef hamnade i blåsväder att ”vissa kritiker hävdar att EPA på kort tid har övergivit vetenskapliga rön som grund för beslut och istället driver en miljöpolitik som präglas av Pruitts och president Trumps skepsis mot klimatförändringarna”.

Det vore mycket intressant om SvDs nyhetschef kunde förklara dels vad han menar när han tidigare i artikeln ger Pruitt epitetet klimatförnekare och dels vilka vetenskapliga rön han syftar på i citatet.

Scherman frågade i programmet efter hur det står till med vår demokrati, men kan man överhuvudtaget tala om demokrati när vi underordnat oss både EU och FN med sin ambition att leda en världsregering?

Och, hur står det till med demokratin när MSM med stöd av miljörörelsen ger en falsk bild av den ödesdigra klimatfrågan och dessutom ser till att den varken får ifrågasättas, debatteras eller granskas i våra ”fria” medier?

Vad menade Scherman och SVT med ”Länge leve demokratin”?

Ann Löfving-Henriksson

Lästips:

https://www.klimatupplysningen.se/2014/07/17/hans-joachim-schellnhuber-geocybernetik-och-drommen-om-en-varldsregering/

Tyskland ligger snäppet före oss när det gäller klimathotspolitiken vilket kan leda till utmärkelser:

http://www.manhattancontrarian.com/blog/2018-4-1-a-nomination-for-the-biggest-april-fool-germany

Tidigare i år gav journalisten James O´Keefe ut ”AMERICAN PRAVDA – My fight for truth in the era of fake news”. Författaren skriver att skillnaden mellan amerikansk massmedia i dag och den gamla sovjetiska Pravda är att ryska folket visste att de var lurade. Boken utgår från USA och innehållet är inte särskilt fokuserat på klimatfrågan, men diskussionerna kring det journalistiska uppdraget och dagens MSM är givande.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Bra Ann، vi får väl hoppas att det finns några som sprider det här inlägget vidare.

  2. Carin S

    Den som äger media äger sanningen. Nu äger ju ingen all media så då får man ta till nya sätt att få fram ’sanningen’. Fake news, x- förnekare, x-ofob, etc. Smutskasta o hota de som inte håller med. Bäst är att frysa ute dem som inte håller med eller ifrågasätter, vanligt inom religion. Andra sätt är att se till att plattformen för kommunikation dras in eller tas bort. Känt trick inom visa stater som då kallas diktaturer.
    Så verktygen för att kontrollera vad som skall tyckas o tänkas kommer att förändras o utvecklas och det som är viktigt är att se vilka de är och hur de utnyttjas. Samtidigt så är det oxå viktigt att verkliga fake news och verkliga hot synliggöres. En delikat balansgång.
    Ha en fin vecka
    Carin

  3. Lasse

    Vi matas med halvsanningar och rena lögner under klimatfrågan.
    Miljöpartiet försöker köpa röster genom olika meningslösa slag i luften.

    I morse meddelade radion att Svalbard skulle bli miljösäkrat genom att kolbrytningen ersattes med turism. De 3000 bofasta skulle ta hand om 100 000 tals årliga turistbesök. Trevliga utflykter med snöskoter eller fyrhjulingar skulle locka. Kanske kan Svalbard i framtiden bli försörjt med ren el från land. Då kan skotrarna bli eldrivna!
    https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2016/08/svalbard-could-turn-dirty-coal-zero-emission-power-supply
    (93 mil elledning kostar ca 3000-5000 miljoner)
    Bellona (Norska miljömissionärer) är ett steg mer visionära, eller uppe i det blå.

  4. Evert Andersson

    Sokrates ses väl demokratins fader. Hans grundläggande uppfattning var att demokrati förutsätter medborgare med kunskap. Hans sätt att sprida kunskap var att ställa motfrågor när han fick någon fråga om fakta. Folk skulle lära sig att tänka själva! Hur går det med en statsfinansierad indoktrinering av hela folket från förskolan till pensionärsorganisationerna med den rätta tron och påståendet att vetenskapen är avgjord genom forskarkonsensus. Motfrågor är undantryckta utom i en del lokaltidningar. Vi får hoppas demokratin överlever och att Abraham Lincoln hade rätt i att ”det går att lura alla någon gång, det går till och med att lura några hela tiden, men det går inte att lura alla hela tiden”.

  5. Ingvar i Las Palmas

    Bra Ann!
    Pudelns kärna som man säger.
    Klimathotet är enbart ett verktyg för att få till stånd en form av ”världsregering” som går under benämningen ”Global Governance”.
    Man använder vackra ord som rättvisa för alla. I själva verket är det övergripande målet klart och tydligt ett sätt att hålla tillbaks utvecklingsländerna genom att tvinga på dem ”energilösningar” som kommer att hålla tillbaks deras utveckling. Obamas vetenskaps-tsar Holdren ville ju även införa sterilisering av kvinnor i utvecklingsländerna.

  6. Bim

    Tack Ann!
    Jag antecknar mycket av de sanningar som du och andra skriver här på bloggen.
    Planen är att jag och vår före detta fastighetsskötare, som är en före detta FN-soldat i Congo som också är mycket intresserad. Vi skall sammanställa en massa frågor som vi tänker gå ut med bland valarbetarna och de politiker vi träffar på under valrörelsen. Jag gjorde ju det förra valet. ensam, av en ren tillfällighet. Men nu tänker vi ha en mer övertänkt strategi.

  7. Ingvar i Las Palmas

    Det finns betydligt farligare hot mot vår planet!
    https://wattsupwiththat.com/2018/04/15/nasa-previously-unknown-asteroid-nearly-misses-earth-today/

  8. Kjell Lindmark

    Klimatfrågan är i huvudsak ämnad åt att installera en världsregering som globalisterna önskar. USA går i bräschen för dessa idéer då den politiska makten är helt i händerna på just globalisterna så och EU. Det deklarerar man helt öppet med ”Full Spectrum Dominance” vilket betyder att USA är det militära verktyget för globalisterna. Det ekonomiska delen finner man i London vars tentakler söker gripa över hela världen. Alla centralbanker är anslutna, utom några, till BIS, Bank of International Settlement. Denna institution kom till efter första världskriget som skulle administrera Tysklands krigsskadestånd till de länder man fört krig mot. Efter det har organisationen bytt skepnad till att vara paraply åt nationernas centralbanker. De som inte anslutit sig har väst attackerat och demoniserat som exempelvis Libyen under Gadaffi, Irak under Saddam, Iran, Syrien.

    Federal Reserve är lika federal som Federal Express alltså helt privatägd namnet till trots. En handfull finansfamiljer äger och styr alltså över USA:s pengautgivningssystem. Det innebär att dessa privata ägare trycker dollar sedlar ur tomma intet, guldmyntfoten är sedan länge borttagen, och ”lånar” ut dessa papperslappar till USA:s nation och folk mot ränta. Rena maffian alltså. Sveriges Riksbank är också ansluten till BIS vilket betyder att även vi bidrar ekonomiskt till dessa finansfamiljer.

    För Sveriges del om vi menar allvar med demokratin, är att först och främst lämna EU, koppla loss Riksbanken från BIS och återföra den till Riksdagens kontroll och finansdepartementet. Vidare krävs uppsägning av värdlandsavtalet med NATO då en suverän nation inte ska binda sig i militära eller ekonomiska allianser. Återkommande folkomröstningar enligt Schweizisk modell är viktigt för att folket ska hålla sig á jour med det som händer hemma och i världen och gemensamt med politikerna ta ansvar för landets utveckling. I det läget kan vi bedriva handel med vilka stater vi själva vill utan att behöva bry oss om sanktioner hit eller dit. När vi kopplat loss från detta inför vi åter valuta och bankregleringar för att förhindra uppblåsta fastighetspriser och hindra typer som George Soros att spekulera sönder vår ekonomi som han gjorde i början av 1990-talet. Då som först kan vi börja tala om att återta demokratin för Sveriges folk.

  9. Göran A.

    Demokrati = majoritetens rätt att förtrycka minoriteten

  10. Bim

    Göran A #9
    Alldeles riktigt… i en valperiod.

  11. elias

    Hej, jag hade en debatt om klimat med mina golfkompisar. De var alla överens o påstod att klimat o miljö är samma sak. (Förmodligen en allmän uppfattning bland alarmisterna.)
    Mina definitioner som jag redogjorde för dem:
    – Klimat är meteorologiska förhållanden under de senaste 30 åren eller längre tid beroende på vad man vill bevisa.
    – Miljö är kvaliteten inom luft, jord o vatten.
    Således en tydlig skillnad o ingen som helst likhet.

  12. Håkan Bergman

    Ingvar #7
    Man kan väl lagstifta om att asteroider bara får krascha i särskilda miljözoner.

  13. Ingemar Nordin

    Göran A #9,

    ”Demokrati = majoritetens rätt att förtrycka minoriteten”

    En förutsättning för att medborgarna (demos) skall kunna styra sig själva är först och främst att var och en har rätt till självstyre, rätt till sin egen kropp och rörelse, äganderätt, yttrande- och tankefrihet osv. Därefter kan man överlåta vissa funktioner som följer av självägandet till en gemensam förvaltning, förslagsvis rättsväsende och försvar genom ett samhällskontrakt. Den gemensamma förvaltningen av detta begränsade område gör man genom röstning. Så jag skulle istället definiera:

    Demokrati = individuella rättigheter om sig och sitt + rösträtt om det det gemensamma.

  14. jensen

    p.g.a. havsoscillationer erhålles cycler om ca 60 år betr. varmt/ kallt.
    För att få en trend torde åtminstone 3 dylika cycler krävas. dvs. 120 år.
    Hur galet är det då inte när IPCC utgår från valfri punkt i en cykel och extrapolerar därifrån.
    Men även längre cycler förekommer. Till ex. Minoiska tidevarv, Romersk-, Folkvandrings-, Medeltids- Lilla istiden, Moderna värmeperioden och kanske nya lilla istiden.
    500-års observationstid skulle kanske fungera.
    Men kanske inte ens detta skulle fungera. Utan snarare 1000 år, Eftersom varje årtusende efter Holocen Optimum blivit kallare. Vi befinner oss alltså i det kallaste årtusende på 10 000-12 000 år., och avkylningen har accentuerats sedan 3 000 år, då insolationen blivit negativ., alltså lägre än genomsnittet. Vi befinner oss alltså i neoglacial. Hur länge varar denna?? 3 000-5 000 år Den som lever får se.

    I senaste Principia Scientific International 13/4 visas att CO2 Ej kan och ej heller värmer vatten.
    .

  15. Påminner omdenna oförglömmliga video där EUs (då) vice ordf. Margot Wallström försöker förklara att demokrati betyder frågan överlämnas till ’ledarna’ ifall folket röstar fel (här Irland om Lissabon-fördraget, de enda som öht fick rösta om det).

    Margot är ovanligt rättfram här, om att väljarna mest bara är i vägen. Och helst bara skall betala och hålla tyst.

  16. Christer Young

    I det den vackra drömmen om det gröna kalifatet har demokratin ingen plats. Förlusten av våra demokratiska fri- och rättigheter är en förutsättning!

  17. Ann lh

    # 15 Jonas N, tusen tack för denna, som Du, skriver oförglömliga video med kommentar.

  18. Lasse

    Budgetdebatt i Sveriges riksdag-det är väl ett uttryck för demokrati?
    Ett parti förmedlade en syn från en småföretagare- det enda vi önskar är en period då politikerna inte gör något alls!
    Moderaterna förmedlade en undersökning om vilka klimatförslag som fått gillande från utvärderare-2 av 8 förslag ? var effektiva och gav utdelning.
    Mp talar nu om elmoterer för båtar och bidrag till Svensk gas-så den inte blir utkonkurrerad av Dansk subventionerad gas-klimatet kan inte vänta.
    Vindkraften tjänar nu 46 öre per KWh. Tyvärr bara 87 MW vind just nu -men bra betalt!

  19. Lars-Eric Bjerke

    #18, Lasse
    Vindkraft yngre än 15 år har intäkter av 46 euro/MWh plus elcertifikatersättning. Vindkraften med sina låga rörliga priser har stor betydelse för ett lågt konsumentpris då det blåser.

  20. pekke

    Det är tur att vi i Norden och Tyskland har annan elproduktion när det inte blåser och solen inte lyser.

    Norden: http://elstatistik.se/

    Tyskland: https://www.agora-energiewende.de/en/topics/-agothem-/Produkt/produkt/76/Agorameter/

  21. Björn

    Klimatfrågan drivs som en subversiv verksamhet. Miljöpartiet driver denna fråga i regeringen utan protester, som om den vore till alla delar accepterad av alla partier. Hur är det möjligt? Jo, regering och media driver tillsammans klimatfrågan som om den vore accepterad att vara överordnad alla myndigheters verksamheter. Förstår riksdagens ledamöter att ingen majoritet finns för en sådan ordning? Hur kan man tillåta att partiprogrammen ständigt kommer i andra hand, efter att först ha låtit den subversiva verksamheten fått verka? När skall oppositionen börja förstå vad som pågår och därmed skapa en ordning där klimatfrågan tonas ned och inte är en överordnad fråga över alla andra samhällsfrågor?

  22. Lasse

    #20 Det debatterar detta i Expressen: Vår solel (med statligt stöd) ersätter smutsig el i Tyskland.
    https://www.expressen.se/debatt/darfor-har-sloso-fel-om-smutsig-solel/

    Kanske är det så, men i så fall varför skall vi satsa på detta?
    Hoppas smedjan har fel!
    Demokrati bygger på kunskap !

  23. Ulf

    Jag tror inte mycket på att det skulle finnas någon direkt agenda bakom klimatfrågan. Den hör typen av frågor sätter helt enkelt igång en snöbollseffekt som gör den svårstoppad. Tänk alla människor, forskare, journalister, politiker, aktivister etc som investerat sina liv i denna fråga. Inte konstigt att man försvarar sina ståndpunkter alltmer desperat. Frågan är ingen snöboll längre utan ett jätteklot. Inte så svårt att stoppa men presidenten i USA är en bra början. Och jag tycker mig märka förändringar i andra länder också. Men sist kommer det att komma till Sverige svenskarna är gravt störda vad gäller denna fråga.

  24. Ulf

    Angående 23
    ”Inte så lätt att stoppa” ska det vara annars var det rätt

  25. Lasse

    #23
    Agenda finns-kunskap saknas!
    Råkade komma in på denna TED talk från 2013.
    https://www.youtube.com/watch?v=vpTHi7O66pI
    Det som är slående är hur fel kunskap kan fördärva vårt klimat!
    Mer kor i stället för färre ger grönare ängar även i semiarida områden.
    En äldre man (Allan Savory) som tidigare kämpade för att områden skulle skyddas från betande djur är numera omvänd-mer bete ger grönare land.
    Att äta klimatsmart är att äta kött således!
    Men det blir väl aldrig en sanning i Sverige?

  26. Håkan Bergman

    Lasse #22
    ”Solcellernas genomsnittutsläpp på 30-35 g CO2 per genererad kWh i Sverige ska därför jämföras med europeisk marginalel – den el som först stängs av när ny kommer in – på 400-750 g CO2 per kWh.”

    Och den el som kickar in när ny förbrukning, typ elbilar, tillkommer.

  27. Peter F

    OT

    Heja vindkraften……hahahaha

    https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

  28. Fredrik S

    Angående vårbudgeten, vi har en grönröd regering som lägger ner lika mycket resurser på några jädra elbåtsmotorer som skolan. Det är en fin och god prioritering när var sjätte elev lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet. Men målet är väl att fostra outbildade men goda klimatalarmister som godtroget köper alla larm om jordens undergång.

    Angående skolan förresten så måste väl Fridolins hundra dagar för att fixa skolan gått ut men han menade kanske Venusdygn.

  29. Ingemar Nordin

    Björn #21,

    ”Klimatfrågan drivs som en subversiv verksamhet. Miljöpartiet driver denna fråga i regeringen utan protester, som om den vore till alla delar accepterad av alla partier. Hur är det möjligt?”

    Det är möjligt därför att vi har en klimatlag sedan förra sommaren, Alla partier utom L och SD gick lättvindigt med på den utan någon diskussion eller eftertanke. Lagen föreskriver mycket skarpa och snabba nedskärningar av koldioxidproduktionen. Lagen berör, direkt eller indirekt, precis alla områden i landet; alltifrån byggnader, bilar, jordbruk, skolor, sjukvård … ja, allt kan nu dikteras av MP eller C (om de skulle komma till makten).

    Den gröna Machtübername är ett faktum sedan snart ett år tillbaka. Har ni inte märkt det? Alla hukar, ingen vill diskutera. Saken är avgjord. Ingen vågar utmana. Inte ens L eller SD vågar ta upp klimat- och energifrågan.

  30. Jesper Karlsson

    #8 Precis instämmer till 100 %
    Och Reell Demokrati borde det ledande regeringspatriet heta för folket och sakens skull!

  31. Karl Eider

    #28

    Ha ha ha. Då har herr Fridolin ca 66 år på sig. Frågan är om ha sitter kvar i regeringen då. 🙂

  32. Sören G

    Tvärsäkra påståenden som ”vi vet att det blir varmare i framtiden.” får man höra hela tiden. Folk har förletts att tro att det inte förekommer naturliga klimatvariationer, att det bara är s.k. ”klimatutsläpp” som påverkar klimatet.

  33. Fredrik S

    Karl #31

    He he, ja man vet aldrig men med lite flyt så är han inte ens i riksdagen senare i höst.

  34. Slabadang

    Alla våra myndigheter är kapade av politiska kommissarier!

    På KTH har ni ett bra exempel med Anna Wahl. Hon är vice rektor och hennes enda uppgift är ”Ansvarig för jämställdhet och värdegrund”. I Sovjet var politrukens uppgift att säkerställa att verksamheten var politbyrån lojal och var den som tolkade politbyråns policy för verksamheten. Så vem eller vad är det som dikterar villkoren och tillämpningen av ”jämställdhet och värdegrund” ? Det är regeringen som gör i sitt regleringsbrev och vips har de tillsatt en partitrogen politruk som sitter kvar oavsett regering.
    Göran Finnveden är en annan vice rektor vars uppgift endast är ”hållbar” ditten och datten. vem är det som dikterar villkoren och tillämpningen av ”hållbarhet” ? Japp de e S MP som gör det på samma sätt.
    Politrukerna är ju just specialister på uttolkningen och efterlevnaden av ideologin. Så vem måste rektorn fråga om hur det skall implementeras och tolkas? Det bestämmer politrukerna och deras mandat är obegränsat och omfattar ALL verksamhet på universitetet.
    Våra unga indoktrineras nu medvetet och systematiskt på våra lärosäten.
    Debatten är kastrerad och villkorat styrd av kommissarierna.
    Nu cirkulerat en inspelning där en studievägledare och en personalchef helt totalt fräckt påstår att fakta kan ses som ”kränkande” och hon påstår att det är brott mot ”värdegrunden” det handlar om. Konstigt att all kritik av sittande makten kan tolkas om ”kränkande” alternativt ”hat och hot”. Vi lever i ett nytt Sovjet under skapande. Gyttjan av genus , klimat, miljö, värdegrund är bara patetiskt babbel som fördummar och förtrycker det fria ordet och den öppna debatten. Fan va jag föraktar dessa uppblåsta papperspåsar till oseriösa opportunister. Offerkoftan har de alltid inom räckhåll och pratar om ”hat och hot” när folk är så trötta på lögnerna och maktmissbruket och på goda grunder ber dem fara och flyga! Själva kastar de mest vidriga epitet efter hyggligt folk! Alliansen verkar totalt efterbliven och fattar inte att sossarna och MP nu fördubblat antalet av deras kommissarier runt om i statsapparaten. Aktivister och politruker styr nu allt det allmänna! Som om det inte redan räckte med journalistkåren?

  35. Mattias

    På tal om skolan och demokratin. Igår var frågan om läxfritt uppe igen på SR. Det verkar som om dessa experiment ökar och MSM gärna berättar om dem. Men förekommer några kritiska frågor? Möjligen en – som fick ett mycket svävande svar – hur experimentet skulle utvärderas. Blev det någon debatt? Fick någon med motsatt uppfattning komma till tals? Nej. Varför är det bra med läxfritt? Elever OCH lärare blir mindre stressade (slipper göra och hitta på läxor). Jag förstår inte varför läxor upplevs så negativt. En kompetent och pedagogisk lärare måste väl kunna instruera hur en läxa ska genomföras på ett sådant sätt så att varje elev oavsett nivå ska kunna tillgodogöra sig den och genom REPETITION utvecklas och lära sig. Om man aldrig får repetera, hur ska man då komma ihåg vad man har lärt sig?

  36. Ann lh

    # 34 Tack Slabadang för kompletterande insikter!

  37. Lasse

    På tal om skolan: Mälardalens högskolan tvingas betala tillbaka avgift till elev för undermålig undervisning.
    Tur för dem att den är gratis för de flesta! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/hd-ger-student-ratt-far-pengar-tillbaka-for-undermalig-utbildning

    Hur stora utgifter kommer vi få när den nya höghastighetsjärnvägen står still vill jag inte ens tänka på.
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-och-mp-overens-om-hoghastighetstagen-nu-bjuds-alliansen-in

  38. latoba

    I SvD Näringsliv kan man i dag apropå vårbudgeten läsa:
    ”Få satsningar på enskilda hushåll
    men några punkter som kan påverka klimatkramare, unga och sjuka”
    Jag fäste mig vi ordet klimatkramare. Ska det ses positivt eller negativt ur SvD:s synvinkel?

  39. Lasse

    #38 latoba
    Kanske en tillnyktring eller är det ett resultat av den kalla våren?
    Tillmälen som förnekare eller kramare i samband med klimat ser jag som onödigt provokativt.
    SVD näringsliv drabbades tyvärr av en skribent som gärna skrev lite provokativt och förenklande om svåra saker. Han jobbar inte där längre!

  40. Christer Löfström

    Problemt med SI/KU är att det saknas gedigna kunskaper och erfarenheter från svenskt näringsliv och universitet i frågor som rör energiomvandling och miljö.

    Det är inte miljö-vänster-liberaler och feminister som är problemet det är svenskt näringsliv!
    Näringslivet har den största opinionsbudgeten av alla. Om ni vill bilda er i frågan så följ fram till valet vad som skrivs på Dagens Industri, som i dag lanserar Jenny Stiernstedt och sin hållbarhetsstrategi.

    https://www.di.se/hallbart-naringsliv/experter-kritiska-till-bolagens-hallbarhetsmal/

    https://www.di.se/hallbart-naringsliv/dis-nya-klimatreporter-vi-maste-agera-nu/

  41. latoba

    #38 #39
    Jag mailade och frågade den som skrivit artikeln och fick följande svar
    ”Tack för ditt mejl. Här syftar ordet på den som vill byta ut sin båtmotor till en eldriven sådan eller den som vill installera solceller. Kanske vore något i stil med ”den som efterfrågar klimatvänliga alternativ” bättre, men å andra sidan var det för långt för att passa i ingressen.”
    Alltså inte den vändning som jag i min enfald hoppades på.

  42. Guy

    latoba # 41

    Jag tror skribenten gjorde en miss. Hur kommer flertalet läsare att förstå ingressen?

    Åtminstone i Finland var det aldrig miljöaktivisterna själva som kallade sig trädkramare. Ordet användes i smått hånfull ton.

  43. Argus

    @#40

    Men det är ju för hemskt!
    Det där halvtonnet hasch som försvann i Argentina…, har Di och Mp delat på det? Det torde förvisso räcka ett bra tag.

  44. ces

    #39 Lasse Tyvärr har nu Dagens Industri tagit över uppgiften att försörja henne.

  45. Lasse

    #41 latoba
    Anar en viss nyktrare framtid för oss SVD läsare-se #40
    #44 ces
    Tänkte inte direkt på Jenny S.
    https://www.di.se/nyheter/dis-nya-stjarnrekrytering-andreas-cervenka/
    Men det är väl lovande att DI får ta del av hennes kunskaper också.
    I alla fall för oss SVD läsare.
    Noterar att DI samarbetar med: https://www.aktuellhallbarhet.se
    De satsar stort på att utbilda hållbarhetschefer och skapa hållbara verksamheter.
    Hoppas de även satsar på uthålliga verksamheter!

  46. Håkan Bergman

    Undrar hur MP skulle reagera om gripenaffären med Indien blir av?

    https://www.dn.se/ekonomi/jattelik-flygorder-pa-spel-vid-modis-sverigebesok/

    Dimper en sån möjlighet upp mitt i valrörelsen lär det utbryta svår ångest bland miljöpartister. Frågan blir hur Lövén ska hantera det, nya dyra löften till MP eller ta en regeringskris mitt i valrörelsen, han kan inte gärna gå till val med en spräckt affär.

  47. Fredrik S

    Läser att Jenny S ska besudla DI nu också, den tidningen har ju iofs redan börjat likna kvällspressen. Har hon fått kicken från SVD? Någon som vet? Hoppas de kickar Karen snart också då.

  48. Svempa

    Dagens industri ägs av Bonnier som har en uttalad katastrofist-agenda så allt detta är helt enligt förväntningarna.

    Som kuriosa kan nämnas att ”katastrofister” var en benämning på de som i början av 1800 talet mef 97 % konsensus trodde att bl.a vulkaner var något av en högre makt frammanad katastrof. Efter att Charles Lyell publicerat sin Principles of Geology runt 1830 dog katastrofisterna så småningom ut. Ett förebud avseende dagens katastrofister?

  49. Lasse

    Århundradets infrastrukturinvestering: Snabbtåg på egna banor.
    Stockholm Malmö på 3 timmar?
    Stockholm Lund på 4 timmar?
    Stockholm Alvesta på 5 timmar?

    Idag
    Stockholm Malmö 4:20
    Stockholm Lund 4:10
    Stockholm Alvesta 3:06

    Färre stopp men snabbare till slutstation om tåget stannar där-annars längre restid!

  50. tty

    #49

    Om man verkligen ville minska koldioxidutsläppen vore det bästa att lägga ner all persontrafik på längre sträckor på järnväg och bara behålla förortstågen. Järnvägar fungerar uselt med blandad gods/passagerartrafik.

    Järnvägens andel av persontrafiken ligger under 10%. Det skulle knappt märkas på vägarna om den flyttades över till bussar.

    Järnvägens andel av den långväga godstrafikern är ca 25% och idag går det i praktiken inte att öka den p g a kapacitetsbrist på nästan alla stambanor. I USA (som i stort sett gjort som ovan) ligger järnvägens andel på nästan 50 %. Det skulle motsvara en minskning av lastbilstrafiken med två tredjedelar.

    Nu är förhållanden litet annorlunda än i USA (kortare avstånd, och hopplöst ineffektiva järnvägsbolag i de flesta grannländerna), men en halvering är knappast omöjlig. Men inte sålänge det bara går att släppa fram enstaka godståg på efternatten och i luckorna mellan ”fönstertågen”.

  51. Håkan Bergman

    tty #50
    25%, då är väl malmbanan inräknad?

  52. Ingemar Nordin

    tty#50,

    Att föra över mer godstrafik till järnvägen vore en välgärning. Idag är ju högerfilen på motorvägarna mer eller mindre blockerad av lastbilar! Mellan Malmö och Helsingborg behövs en tre-filig motorväg. Den sträckan matar all trafik via E4 upp till Stockholm och norrut, samt all trafik via E6 upp till Göteborg, Oslo och resten av Norge.

  53. Håkan Bergman

    lasse #49
    Man undrar hur kommunpolitikerna utefter den tilltänkta sträckningen tänker, idén med höghastighetståg bygger på få stopp, ändå står dom i kö för att banan ska dras genom just deras kommun. Såg t.o.m. en kommunalpolitiker i Årjäng som drömde om en kinesiskbyggd höghastighetsbana genom just Årjäng. Lite väl naivt att tro att man stannar ett tåg från 320 km/h för att eventuellt plocka upp ett par resande i Årjäng.
    Skulle tågresandet öka i den omfattning som förspråkarna drömmer om kan det bli aktuellt med två nya spår Järna-Stockholms Central, det lär inte bli lätt att vinna nån lokal opinion för dom spåren.

  54. Strumpan

    Med tanke på det ganska eftersatta järnvägsnät vi har redan idag så är det inte bara dumt att slänga iväg 230 miljarder på detta projekt. Något säger mig att det framtida underhållet av höghastighetsbanorna kommer äta kraftigt av underhållsbudgeten på bekostnad av de banor som redan finns.

  55. Gunnar Strandell

    Visst är det bra med MP I riksdagen, för då behöver inte saker utredas så noga för att få mest nytta för pengarna.

    2012 kom Trafikverkets stora utredning, till vad nytta?

    Citat:
    Rekommendationer:
    Utveckla järnvägsstråk som har förutsättningar att attrahera kommersiellt lönsam trafik mellan storstäderna och större orter på sträckor där det är möjligt att nå restider på högst tre till fyra timmar.

    Flygets roll bör säkerställas för reserelationer mellan storstäderna och större orter där det inte är möjligt att få restider på högst tre till fyra timmar med tåg, buss eller bil.

    Säkerställ väl fungerande anslutningar till viktiga flygplatser för såväl nationell som internationell trafik. Det viktigaste navet för flygtrafiken i Sverige är Arlanda. Även andra större flygplatser i Sverige och våra grannländer bör fylla en viktig funktion för det långväga resandet.

    Prioritera viktiga stråk för resor på väg (med bil och buss) och genomför åtgärder främst för att skapa rimliga restider och tillgång till bra bytespunkter.

    För övriga delar av transportsystemet bör det kommande beslutet om TEN-T-nätet vara vägledande.

    Banorna Ostlänken och Göteborg–Borås är väl utredda och bör byggas för att tillgodose angelägna kapacitetsbehov. Dessa banor kan på sikt bli en del i ett eventuellt framtida höghastighetsjärnvägsnät, och de bör därför förberedas för detta. Ostlänkens anslutning till Stockholm behöver utredas vidare.

    Övriga delar av ett sammanhängande höghastighetsnät Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö bör utredas ytterligare, med början i Skåne.
    Slut citat.

    Men man föreslår istället höghastighetsbanor för persontrafik och vill återigen låsa kommande regeringar vid beslutet.
    – Är det meningen att Stockholmarna själva ska åka till Malmö eller Göteborg för att handla?
    – Finns det ingen politiker som har kurage att säga att detta agerande står i strid med demokrati?

    Länk till sammanfattningen:
    https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/10789/RelatedFiles/2012_101_transportsystemets_behov_av_kapacitetshojande_atgarder_sammanfattning.pdf

  56. Ingemar Nordin

    Höghastighetståg i Sverige är förutbestämt att bli en flopp på skattebetalarnas bekostnad. Även om allt inrikesflyg skulle förbjudas av MP eller C (ni vet, de som styr Sverige) så gör det knappt någon skillnad med höghastighetståg jämfört med normala mellan Stockholm – Göteborg-Malmö. Få torde ha råd med de höga biljettkostnader som denna investering för med sig. Det folk behöver är tåg som kommer i tid. Resten är planering.

  57. Gereger

    Flyg behöver varken rälsar eller banvallar. Har de makthavande tänkt på det?

  58. Torbjörn

    Förstår inte varför det ska satsas på tåg.

    Vi bygger ut fibernätet i Sverige för att de som har möjlighet skulle kunna jobba hemifrån.
    Var det inte så?

    Nu ska miljarderna rulla för att höghastighetstågen ska kunna stå stilla så fort det kommer lite snö.
    (Och det kommer snö fler år, tro mig)
    Rusta upp det som redan finns först och skapa arbeten där folk bor istället så behöver ingen pendla

  59. Fredrik S

    Strumpan #54

    Kommer nog att hamna på 500 miljarder när de upptäcker hur besvärligt det är att bygga spikraka sträckor på myrar och vattensjuk mark genom hela Småland. Att bygga omvägar tar väl hela udden av projektet.

  60. Michael E

    Avseende höghastighetståg kan man konstatera följande. Trafikverket har beräknat kostnaden till 230 mdr för de aktuella sträckorna. SJ omsätter idag ca 10 mdr per år. Om vi räknar med en byggtid om 20 år så blir det ca 11 mdr/år. Det ska jämföras med SJ’s resultat för 2016 om ca 650 MSEK. Det finns inte en investerare, företag, styrelse är någon annan med något som helst ekonomiskt sinnelag som skulle föreslå en så vansinnig investering. Och andra sidan, ekonomiskt sunda investeringar är ju knappast något som karakteriserat S+Mp konstellationen.

  61. Håkan Bergman

    Ingemar N. #56
    Att sen tro att danskarna ska tillhandahålla höghastigshetsbanor för att vi ska kunna åka höghastighetståg ner i Europa är lie väl naivt. Själland med 314 invånare per km2 blir en nöt, oberoende om vi ska åka Öresundsbro eller tunnel Helsingborg- Helsingör. Ännu mindre entusiasm lär en ny effektiv godsjärnväg genom Själland skapa. Billigast och enklast vore nya moderna godståg med automatkoppel, ny färjeterminal i Trelleborg och ett gäng nya moderna, obs ej batteridrivna, tågfärjor. Trelleborg-Rostock är inte mer än drygt 150 km.

  62. Robert N.

    Det vore betydligt bättre om ”våra” politiker satsade 250-300 miljarder på upprustning av befintlig järnväg och framför allt befintligt vägnät.
    Det skulle kunna gynna hela Sverige och utveckla alla delar av landet, inte bara tre större städer.
    3000 km ny motorväg skulle kunna byggas kors och tvärs i vårt avlånga land för de summor som ett halvsnabbt höghastighetståg skulle kosta.

    Förresten, vet ni varför alla hål i vägbanorna som förstör våra bilar kallas för potthål.
    Jo, det är för att transportstyrelsen ”skiter” i dem.

  63. Robert N.

    Klipp från SVT Sport.
    Vid Camp Barneo, känd som Camp Nordpolen, genomförde 60 löpare från 20 länder ”North Pole Marathon”.

    ”Under en solklar himmel och temperaturer under 30 minusgrader vann till slut greken Argyrios Papathanasopoulos herrklassen och var nästan mer förvånad än glad:
    – Jag är en grekisk kille, så det här är inte rätt ställe för mig. Det är som en eskimå som springer ett lopp i öknen, sa Papathanasopoulos efter att ha sprungit i mål på segertiden fyra timmar 34 minuter och 36 sekunder.”
    Men hur är det möjligt, Nordpolen skulle ju vid det här laget ha smält bort.
    Under -30 i mitten på April.
    Men för klimathotarna räcker inte det, de vill ha det ännu lite kallare och med fortsatta höjningar av våra ”älskade” energiskatter så hoppas de på några fler minusgrader.

  64. Arne

    Det jag undrar över med elcyklar och dess klimatpåverkan är, hur lång är genomsnittsträckan som en elcykel används på dagligen? I staden där jag bor kan det ju inte röra sig om mer än säg, 4 km. Räkna på den klimatnyttan när ett elcykelbatteri ska produceras. Kommer det gå att räkna hem under cykelns hela livslängd? Varför inte i stället subventionera köpet av en vanlig cykel? Då borde väl klimatnyttan öka ännu mer…

  65. Håkan Bergman

    Gedigen sågning av höghastighetsbanorna, av bl.a. Per Kågeson.

    https://www.dn.se/debatt/hoghastighetstag-dalig-affar-for-samhallet-och-klimatet/

  66. Mikael Andersson

    EPA och Scott Pruitt avreglerar/vill avreglera bilavgaser, smutsig kol- och gruvdrift, tillåta mer utsläpp av farliga ämnen i luft, hav och sjöar OCH gå ur parisavtalet. Syftet är självklart att gynna sina kompisar i storindustrin så att de kan tjäna mer pengar. CNN är lika vinklat som svenska SVT men Breitbart däremot är en fullfjädrad propagandamaskin som inte har den minsta uns av heder eller samvete.