Öppen Tråd

krantabild

Hittat på nätet.

Öppen tråd för fri diskussion om väder, klimat och energi. Vad känns mest kränkande? Vädret?, klimatet? Energi? Eller kanske vindkraft? Välj själv. 🙂

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Patrick

    I ett tv-program om Solkungen, Louis XIV, berättas om att han byggde till slottet Versailles med bl a många fontäner. Dessa drevs med vinddrivna pumpar som dock tidvis lämnade dåligt med tryck, speciellt dagar det var vindstilla. Kungen klagade också på att de förde ett fasligt liv när de snurrade!
    Tycker debatten förefaller bekant på något vis…

  2. Magma

    Vinddrivet är billigt säger Magda i Riksdagen samtidigt som hon dissar kärnkraft.
    En halvsanning i dess rätta bemärkelse … vind är definitivt billigt, jag vill till och med påstå att vi får mycket av den varan emellanåt … men om man nu till äventyrs skulle lyssna på Magda så kan man ju fråga sig varför i stort sett varje vinddriven kraftkälla genom historien … har övergivits … till fördel för sådana källor som är möjliga att nyttja efter behov.
    Bönderna och mjölnarna lämnade tidigt väderkraften, likaså skepparna … och så har vi alla dem som inte ens kom på tanken att nyttja väderspänd energi, som Henry när han byggde sin första Ford.
    Om vi då skulle koppla någonting till woke politikens lättkränkthet så är det nog framförallt den irritation och förbudsiver dessa uppvisar över att det finns medier som hyllar det fria ordet och inte håller sig till det politiskt korrekta narrativet … att vind är förnybar … och batterier är hållbara … att män är rasister och hustrumisshandlare (dock inte alla, bara heterosexuella vita män) … att människor som kan hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt är fascister … att det är odemokratiskt att inte rösta på på V eller MP … och att Public Service främsta uppgift är att driva valkampanj för MP.

  3. Micke Lindström

    Se gärna Henrik Jönsson video från idag, mycket sevärd och än mer tänkvärd.
    https://youtu.be/AeFDNvCSTWE

  4. foliehatt

    Micke, #3,
    SVT – Sveriges svar på Fox News.

  5. Lasse

    SVT skall vinna valet med grön propaganda. De ger ut ett nyhetsbrev/mejl
    I dagens brev kan vi ta del av
    Värmeböljan i Europa-som är 2 grader varmare än 1800 talets.
    FotbollsVM som kan komma bli ett varmt evenemang.
    Bränslet måste bli dyrare
    Forskare som visade på partiklar som en av klimatpåverkande krafterna prisas.
    Samt om en grön konkurs i Liquid wind.

    Bra jobbat MP/SVT!
    Kanske kan en vettig föreläsning av Jim Steel hjälpa dem som tror vi är skyldiga till värmen:
    https://www.youtube.com/watch?v=aZloOGdZzig

  6. Joachim

    Det är snart val och vad passar bättre än att SVT uppmärksammar att klimatfilmen En obekväm sanning fyller 20 år.

    https://www.svt.se/kultur/hyllad-och-hatad-20-ar-sedan-al-gores-en-obekvam-sanning

    SVT medger att den innehåller några små faktafel men bygger på korrekt vetenskap.

    Har ni länkar till sidor som vetenskapligt går igenom felen i filmen?

  7. Berra

    Har inte sett dagens Jönsson-film men här är en artikel om honom.

    https://bulletin.nu/henrik-jonsson-om-sima-det-ar-trams

  8. Berra

    #6 Joakim: Märkligt att de inte lyfter fram även denna filmen de faktiskt själva har gjort…

    ”Svensk dokumentär från 1977

    Filmen handlar om det sista svältåret i Sverige, nödåret 1867 i Ångermanland. Det är en berättelse om människor som for illa, men också om ansträngningar från omvärlden för att hjälpa u-landet Sverige ur krisen”

    https://www.svtplay.se/video/jnAa2Pe/ett-satans-ar?video=visa

  9. Claes

    I skrivande stund är det 14 plusgrader i Ängelholm, dvs ca 18-20 grader svalare än i Västeuropa senaste veckan.
    Om nu CO2.n är boven i klimatdramat undrar jag om Västeuropa har så mycket högre CO2-halt i sin atmosfär än vi i södra Sverige?

  10. Claes

    En kommentar jag hittade på nätet:

    Frågade AI hur många som svälter ihjäl på grund av reduktionsplikten.

    ”AI-översikt
    Att ange en exakt siffra på hur många som svälter ihjäl specifikt på grund av biodrivmedel är omöjligt. Forskare och FN är dock överens om att tillverkningen av fordonsbränsle av mat (etanol och biodiesel) driver upp de globala matpriserna. När priserna stiger tvingas hundratals miljoner människor i fattiga länder till svält och extrem fattigdom.

    Det är svårt att isolera den exakta dödsorsaken av flera skäl:

    Indirekt orsakssamband: Svält beror på en kombination av faktorer. Konflikter, klimatförändringar, fattigdom och bränsleanvändning av grödor samverkar. Eftersom matmarknaden är global – där exempelvis europeiska och amerikanska biodrivmedelsmandat ökar efterfrågan och priserna – slår det hårdast mot utvecklingsländer där människor lägger upp till 75 procent av sin inkomst på mat.

    Höga globala dödstal: Enligt FN:s organ dör cirka 8–10 miljoner människor varje år av hunger och hungerrelaterade sjukdomar. Uppskattningsvis saknar hundratals miljoner människor tillräckligt med mat.

    Forskning och beräkningar: Världsbanken har i rapporter visat att ökad efterfrågan på biodrivmedel har bidragit kraftigt till matprishöjningarna. Den internationella organisationen [IFPRI] har varnat för att storskalig omställning av åkermark till bränsle direkt konkurrerar med den globala livsmedelsförsörjningen.

    Organisationer som [Oxfam] och [IPES-Food] har upprepat kritiken och menar att västvärldens politik att blanda in grödor i tanken förvärrar den globala matkrisen och driver utsatta grupper i djupare fattigdom. Du kan fördjupa dig i problematiken kring den globala livsmedelsförsörjningen och produktion i FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) samt via Världsbankens rapporter om jordbruk och råvarumarknader.”

  11. Hans Holmen

    ”Vinddriven” har många betydelser bl.a. vilsekommen och lost at sea.

  12. Simon

    #3
    Den var mkt bra. En av de bästa han gjort. 👍

  13. Dumsnuten

    https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-myter-om-vindkraft/

    ”Stämmer det att vindkraftverk endast har en livslängd på 10–15 år?
    Nej det stämmer inte. Under de senaste tio åren har vindkraftverkens tekniska livslängd ökat från 25 till 30 år. Den snabba teknikutvecklingen talar också för att livslängden kommer att förlängas ytterligare i framtiden. Med nyutvecklad teknik kan turbinerna som genererar elektricitet renoveras och få en total livslängd på upp till 40 år. Historiskt har havsbaserade vindkraftverk haft en kortare livslängd då de i högre grad blir utsatta för vind, vatten och blixtnedslag.”

    Är det någon som vet hur många av sveriges vindkraftverk som har den senaste livslängden?

  14. Ivar Andersson

    Ny teknik skulle göra en av de absolut största klimatbovarna grön. Men satsningarna på fossilfri cement har stannat av. En ny rapport från SEI tyder på att bara 2 procent av all cement kommer att vara grön 2035.
    https://www.svd.se/a/Wv76M2/stopp-for-gront-cement-brist-pa-statligt-stod

    Sakta gör sig verkligheten påmind för alla naiva gröna projekt. Sunt förnuft är en bristvara.

  15. foliehatt

    Joachim, #6,
    vetenskapligt? det räcker med verkligheten så som den har utvecklats från då, när Gore genom filmen påstod/förutsåg ett antal saker som aldrig inträffade.

    Arktis blev inte isfritt inom de korta tidsramar som påstods.

    Glaciärerna i Glacier National Park försvann inte omkring 2020.

    Kilimanjaros isar är inte borta.

    Havsnivåerna steg inte med flera meter under de årtionden som följde efter filmen.

    Kopplingen mellan klimatförändringar och enskilda extrema väderhändelser var tvärsäkra – men fel.

    Men Gore blev rikare. Har numera pengar nog för att sedan filmen släpptes ha flugit 7,5 miljoner km (enligt CHATGPTs uppskattning) – en hel del av dem i eget privatjet. Vilket är cirka 188 varv runt jorden.

  16. Micke Lindström #3
    Henrik påstår i videon att Greta T. har blivit vuxen, var har han fått det ifrån?

  17. Magnus blomgren

    Nr 5 Lasse
    Ja – den där europeiska värmeböljan som var varmare än på 1800 – talet….
    Jösses.

    Våra svenska, danska och baltiska värmerekord för maj – Är faktiskt från 1800 – talet.
    Dessa härör från samma massiva värmebölja som då härjade oss i norr.

    Dom rekorden som slogs nu i maj, längre söderut – var ju bland annat från 1920 – talet.

    Attributionsvetenskapen kan slänga sig i väggen – dom är bara till för att sälja rubriker och dogmer från maktens korridorer.

  18. Joachim

    SVT har skrivit en intressant artikel om forskaren Veerabhadran Ramanathan.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/klimatforskaren-veerabhadran-ramanathan-tar-emot-crafoordpriset-i-lund

    Här är några exempel:
    ”Att koldioxidutsläpp inte är det enda som driver klimatförändringarna är idag ett etablerat faktum. Men så var det inte i mitten av 1970-talet.”

    ”Det är väldigt svårt att förstå att de bränder eller torkor man ser beror på klimatförändringarna, säger han.”

    ”I ett samarbete med NASA har han till exempel kunnat visa hur växthusgaser som hindrar solenergi från att lämna jorden bidrar till den globala uppvärmningen.”

    ”Och i och med ett experiment han deltog i på Indiska oceanen fick världen upp ögonen för hur små partiklar som bidrar till klimatförändringarna till och med hittas långt ute till havs.”

    Den oinitierade läsaren får inte någon bra start i sökandet efter kunskap på klimatområdet.

  19. Magnus blomgren

    Och – På Västfronten Intet Nytt.

    Väderöarna Skagerrak, 12,7 grader i ytvattnet -lite lägre än normalt.

    Makrillen har gjort dom första räderna in mot innerskärgården.

    Nattens öringfiske gav 2 rejäla makrillar, som nu ligger i grovsalt innan dom skall omvandlas till ”inkokta med massor av dill”…för att sedan avnjutas kalla med färskpotatis.

    Vissa år är vattnet i skärgården flera grader varmare så här års.

    Tittar man så på det omtalade ph – värdet som alarmisterna oroar sig över – så ser man att i tempererade hav så är årtidsvariationen större än den eventuella ph – sänkningen…som dom tror sig ha noterat.

    Det alarmisterna dessutom missar i ekvationen är att varje interglacial ger surare marker och hav efterhand som vi avlägsnar från den senaste istiden – dvs vi en naturlig försurning, som dom inte gillar att lyssna till.

    Jaja – vädret och havet är sig likt..väldigt likt – med eller utan antropogen koldioxid.

  20. Magnus blomgren

    Nr 18 Joachim
    ” sökandet efter kunskap på klimatområdet”.

    Då – borde man/ vi titta på vad Geologin säger oss:
    Exempelvis från Boreal tid – inledningen på klimatoptimum, den ” postglaciala värmetiden”.
    – ” Inte ens glaciärer kunde existera i fjällen, möjligen undantag av dom allra högsta massiven”.
    Vidare till ” I Jämtlandsfjällen nådde tallskogen ca 300m över dagens nivå.”

    Atlantisk tid: ” Ännu varmare än idag, ca 2 – 3 grader för 6000 – 7000 år sedan.”

    Subatlantisk tid: ” För ca 2500 år sedan skedde en markant försämring av klimatet. Temperaturen sjönk till våra dagars nivå.”

    Som jag tycker att dagens klimatvetenskap missar helt – Lilla Istidens klimat var en KATASTROF.

    Vi vet utmärkt väl vad denna Förindustriella temperatur plågade världen med.
    Vi vet att flera kallfaser drabbade jordklotet för bara några 100 år sedan.

    Vi Är inne i en relativt snabb klimatförsämring sedan 2500 år tillbaka och sannolikheten är mycket stor att vi hastar mot en ny istid – dom mest frekventa och djupa temperaturnedgångarna har vi dessutom haft dessa senaste 500 åren.

  21. Magnus blomgren

    Sedan – tycker jag att något av den moderna klimatforskningens värsta metoder är dess – förminskning och förlöjligande av andra forskningsmetoder.

    Den moderna klimatforskningen uppvisar diktatoriskt och härskartekniska beteenden och utlåtanden.
    Sorgligt och sjukt…när denna moderna ” forskning”…säljer i sagan om Det stabila klimatet före 1850 och Aldrig så varmt.

    Dom – hän ger sig åt förvanskning och rent ljug…och förefaller snarare ha en agenda än ett öppet, fritt forskningsanslag.

    Klimatdebatten idag – är urusel..och inte minst då från det hållet som kallar sig ” klimatforskare ”.

  22. Magnus blomgren

    Inte brinner klotet…

    Sveriges medeltemperatur är generellt lite kallare än hela perioden 1991 – 2020 hittills i år, 1:a januari – 29:e maj.
    Enligt smhi:s avvikelsekartor. – Man blir inte direkt…livrädd..för klimatet.

    Det är som människa inte lätt att skilja sveriges väder 1931 – 1960…från vädret 1991 – 2020.

    Skulle vi pressa upp temperaturen 1 grad till – så blir det antagligen ungefär lika svårt då..att särskilja vädret från tidigare århundrade.

    Hypen om vårat klimat kommer förhoppningsvis att självdö…därefter lär den återuppstå, nästa gång en kallfas drabbar världen…Då blir det en fråga om Riktiga Problem.

    Solen – är termostaten som ger oss våra daglig temperaturer, inte återstrålningen från mer koldioxid.

  23. Lasse

    #21 Håller med och kan exemplifiera med denna:
    https://www.mdpi.com/3468400
    ”In both datasets, approximately 95% of
    the suitable locations show no statistically significant acceleration of the rate of sea level
    rise.”

    Det gäller havsnivåmätningar och eventuell ändrad takt i ökningen av nivån.
    Nästa gång vi får reda på att havet stiger i en allt ökande takt tack vare smältande glaciärer vet vi att det saknas substans i 95% av lokala pegeldatan.
    Modellerna kanske säger annat 😉

    I Vår kommun så har badbryggorna fått allt lägre till vattnet tack vare tron på modellerna-fast det kanske spelar mindre roll när havet är kallare än normalt.

  24. Berra

    #13 Dumsnuten:

    ” Historiskt har havsbaserade vindkraftverk haft en kortare livslängd då de i högre grad blir utsatta för vind,….”

    Är det inte det som är syftet med möllorna?…

  25. Berra

    Efter 4:20 in i denna podd så gör programledaren reklam för programserien sanningens ögonblick som sänds……”inför valet”…

    Angående opartiskhet…

    https://www.sverigesradio.se/avsnitt/vanliga-missforstanden-om-klimatfragan-klarar-du-sr-quizet

  26. Vi svenskar är ett storsint folk, klart att vi håller på norrmännen mot det där Toblerone-landet i eftermiddag. Kul att norrmännen till slut fattat att man inte kan spela hockey i långrör.
    🇸🇯 Ja vi elsker. 🇸🇯

  27. SatSapiente

    Ett inlägg om att de gröna bekämpar det grönaste energislaget, kanske inte någon nyhet för läsarna här.
    https://www.affarsvarlden.se/kronika/noland-de-grona-bekampar-det-gronaste-energislaget
    Många intressanta uppgifter om arealeffektivitet, säkerhet och ekosystemvärde.

    Beträffande livslängd för vkv som bedömts vara c:a 30 år, är det svårt att tro att den siffran är realistisk. Av 650 verk som startades 2002 är bara 128 st igång idag. Dvs 20% står kvar efter 25 år. Större verk (närmare 300 m totalhöjd) som ev byggs idag får mer utmanande konstruktions-, underhålls- och ekonomiproblem och kommer därför få en ännu kortare livslängd.
    Var finns plan B när man upptäcker att ett modernt samhälle inte kan drivas med vind och sol, kompletterat med futuristiska drömmar om storskalig lagring av elenergi i batterier och vätgas?

  28. Lennart Bengtsson

    Blomgren 31 och 22

    Jag kan inte hitta några temperaturer förTrollhättan med omnejd för 1800-talet men både Uppsala och Stockholm som har kontrollerade data sedan 1700-talet hade det riktigt varmt i slutet på maj 1841 (varmast hittills för maj månad) med sedan blev sommaren därefter av det mer kylslagna slaget och kom inte upp i rekordvärdena för maj. Detta är förresten inte helt ovanligt. I slutet på maj är solstrålningen stark och luften inte sällan torr och molnfri

    27

    Hut går i hem ibland. Nu har vi i alla fall blivit av med de ”kreativa” AP direktörerna som satte fart på pensionspengarna. Jag förväntar mig dock att det skall bli frågan om åtal så småningom.
    Vindskojarna kommer säkert också hamna i skamvrån

  29. Sigge

    Dumsnuten #13

    Vindkraftverken på gipsön utanför Landskrona renoverades för några år sedan när de var 27 år gamla. Med den renoveringen beräknas verken kunna vara i drift lika länge till.

    Vad jag förstått så finns det än så länge reservdelar till vindkraftverk från vissa tillverkare för vindkraftverk som byggdes på 80-talet.

  30. Claes-Erik Simonsbacka

    #13 Dumsnuten, #27 SatSapiente, #29 Sigge

    Det är viktigt att notera att ”livslängd” i detta sammanhang inte bara är en teknisk gräns, utan även en ekonomisk; när kostnaden för underhåll överstiger intäkterna från elproduktionen, eller när nyare teknik (repowering) t.ex. erbjuder betydligt högre verkningsgrad, avvecklas verken tidigare än den tekniska maxgränsen.

  31. Lennart Bengtsson

    Temperaturen i Sverige sedan mitten på 1700 -talet

    Jag inspekterade just de två långa temperaturserierna från Uppsala och Stockholm.
    Dessa har studerats ingående av svenska klimatologer och de finns tillgängliga på SMHI:s hemsida
    https://www.smhi.se/data/temperatur-och-vind/temperatur/stockholms-temperaturserie
    Dessa visar tydligt att temperaturvariationerna för perioden ca 1750 – 2025 har varierat i begränsad omfattning och det är först efter 1980 som man kan se en markant och robust temperaturökning på hittills cirka 1.5°C
    Innan man börjar kommentera orsakerna vore det viktigt att åtminstone komma överens om vad som verkligen observerats över längre tidsperioder
    Om läsarna av bloggen har tillgång till andra observationer över liknade tidsperioder vore de fint om de kunde offentliggöras
    Det har förekommit diverse kommentarer på denna blogg där man lätt fått intrycket att temperaturen har varierat betydligt mer än vad som framgår av SMHI:s diagram

  32. Berra

    #29 sigge:

    Det finns reservdelar (virke & duk) till vindmöllorna på Öland men de används inte…

  33. SatSapiente

    #30 CES
    Det finns även en stor politisk risk att vindkraften framöver måste ta en stor del av kringkostnaderna för syntetisk svängmassa och nödvändig batterilagring, vilket påverkar viljan att driva verken vidare. Även den politiskt bestämda ersättningen vid flöjling, dvs stänga ned verken när produktionen överstiger efterfrågan, påverkar viljan att driva verken.
    Någon liten vindkraftförening med några få verk fick en nota på 100-tusentals kronor då de missat att stänga ned sina verk när priset gick negativt, varvid man beslutade att omedelbart avveckla sina verk.
    Renovering av äldre verk är förmodligen inte av större intresse dels pga att tornens infästning mot de gjutna bottenfundamenten med armtjocka ingjutna bultförband har utsatts för utmattningspåkänningar (det finns en beräknad livslängd för dessa bultar och de går inte att byta ut då de är ingjutna och infästade i fundamentets armering) och dels för att man oftast vill ersätta verken med större (högre) verk vilket kräver större fundament.

  34. Lennart B #31,

    ”Det har förekommit diverse kommentarer på denna blogg där man lätt fått intrycket att temperaturen har varierat betydligt mer än vad som framgår av SMHI:s diagram”

    Kan du vara mer specifik om vem ”på denna blogg” som begått denna synd? Det är alltid lite obehagligt med lösa anklagelser där man inte vet vem du menar. Jag trodde annars att gott samförstånd rådde om att den s.k. Lilla Istiden var kallare än dagens temperaturer.. Eller har jag missuppfattat något?

  35. tty

    Uppsalaserien är troligen OK så långt Bergström och Moberg homogeniserade den, d v s t o m 1998. Därefter är den veterligen inte korrigerad för UHI, vilket jämförelser med F16/Ärla visar är avsevärd.
    Stationen är mycket illa placerad.

    Hur det är med korrigering för UHI i Stocholmsserien vet jag inte, Den har inte flyttat runt som Uppsala, men omgivningen kring Observatoriekullen har ju förändrats en hel del sedan 1756.

    Det är f ö inte den enda dåliga stationen. SMHI:s ”hemmastation” Norrköping har förflyttats till ett uselt läge nära en huskropp och en motorväg, och var UHI-påverkad redan före flytten. Och vi ska inte tala om Göteborg. Eller Falun-Lugnet placerad mellan en asfalterad parkering och en jättelik svartmålad husvägg.

  36. Lennart Bengtsson

    Jag skulle ha nämnt detta tidigare då Magnus Blomgren har vid flera tillfällen hänvisat till SMHI så nu tog och kollade vad SMHI verkligen har på sin hemsida och detta stämmer inte alls mot vad Blomgren hävdat.

    Som Du ser från Stockholms data liksom från Uppsala data så är det uppenbart att ändringen efter 1980 är av en helt annan storlek både i amplitud och varaktighet

  37. tty

    #34

    Det är helt klart att Lilla Istiden var det kallaste intervallet sedan tidig holocen. Det framgår mycket tydligt av ändmoränerna runt glaciärer runt om i Världen.

    Det är alltid samma mönster. En, och bara en, mycket välbevarad och tämligen färsk ändmorän några hundra meter till några kilometer framför glaciären. Den är så ny att den är mer eller mindre vegetationslös, och där vi har historiska data vet vi att den är från mitten-slutet av 1800-talet.

    Utanför den finns inga ändmoräner förrän vi kommer fram till sådana från den sista istidens slutskede, för 10-12 000 år sedan.

    Så är det Skandinavien, på Svalbard, på Island, i Alperna, i Klippiga bergen, i Patagonien, på Nya Zeeland och på Sydgeorgien, det kan jag säga av självsyn.

    Enligt litteraturen finns dock enstaka undantag, på Grönland lär det på en del håll finnas en ändmorän från mellersta Holocen utanför Lilla-Istids-ändmoränen. Men det är definitivt sällsynta undantag.

  38. tty

    #36
    Blomgren använder Ärnaserien för senare år, vilket verkar mycket motiverat.

    Ärna är alltså F16 flygplats som ligger ca 6 km NNV om Uppsalastationen och på landsbygd,

  39. tty

    Uppsalastationen:

    https://www.google.com/maps/@59.8470785,17.632156,85m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDUyNy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

  40. Sigge

    SatSapiente #27

    Du skrev:
    ”Beträffande livslängd för vkv som bedömts vara c:a 30 år, är det svårt att tro att den siffran är realistisk. Av 650 verk som startades 2002 är bara 128 st igång idag.”

    Vad är det någonstans? Det kan inte vara i Sverige för det fanns inte 650 vindkraftverk i Sverige år 2002.

    I Sverige har det totalt ungefär 50 vindkraftverk tagits ur bruk.

  41. Lennart Bengtsson

    37 -39

    Notera dock att att temperaturserierna för Stockholm och Uppsala är noggrant homogeniserade. Detta är gjort av sakkunniga meteorologer och väl dokumenterat. Uppsalamätningarna för 1750 är högst bristfälliga genom att Celsius mätte temperaturen inomhus i ett oeldat rum. Det står dock utom tvivel att temperaturökningen under de senaste 40 åren har varit exceptionell. Det intressanta är att temperaturändringarna inte minst på 30-års skala har varit relative små för de två stationerna för 200-årsperioden före 1985. Detta tycker jag är uppenbart från en visuell utvärdering. Jag uttalat mig inte om rekonstruerade temperaturer för tidigare perioder där de inte fanns instrumentella mätningar.

  42. Jonas W

    #41 Lennart Bengtsson,

    Är Stockholmsserien som den presenteras på din länk verkligen homogeniserad?

    När man läser länkarna på sidan så står det inte att den är homogeniserad. Det står att den är ”rekonstruerad”.

    De artiklar som finns på sidan (med Moberg som författare) ger inte heller någon tydlig information. Två av artiklarna är ca 20 år gamla – d.v.s. borde inte vara relevanta för temperaturerna 2020.

    Stockholmsserien ägs av Bolincentret – dvs inte av SMHI. Om det varit SMHI som varit ägare tror jag man kan utgå från att de använt normal etablerad homogeniseringsteknik.

    Om man jämför med Uppsala serien så har just samma person envist undvikit att trendkorrigera för UHI (trots att SMHI gjort det).

    Är den presenterade Stockholmsserien verkligen homogeniserad? Och var kan man i så fall se rådata jämfört med homogeniserade data?

  43. Lasse

    #41
    ”Det står dock utom tvivel att temperaturökningen under de senaste 40 åren har varit exceptionell.”
    Så även utvecklingen av solens strålning på marken!

  44. Daniel Wiklund

    Den här dagen för 55 år sen minns jag. Varmaste majdagen i Norrland ( SMHI) uppmättes annandagpingst den 31 maj 1971. I Överkalix var det 30,6 grader. Lika varmt i min hemby ett par mil utanför Piteå. Då passade jag och min blivande fru att ge oss ut på en lång cykeltur. Vi badade i en bäck, högst 10 grader i vattnet. Den 27 maj 1984 var jag på en friidrottstävling i Torneå. Då var det 27 grader, den näst varmaste majdagen jag upplevt. Det året var slutet på april och maj så varma så eleverna hann bada innan skolavslutningen, mycket ovanligt. Men just efter skolavslutningen blev det kallt. Hjortronen som hade hunnit långt frös. Minns inte att nån 1971 eller 1984 varnade för ”extremhettan”. Men det var ju bara väder. Just nu är det 11 grader i Luleå.

  45. Lennart Bengtsson

    42

    Här finns dokumentation för Uppsala Heat Island:

    https://celsius.met.uu.se/default.aspx?pageid=231

    Min tolkning är att Mobergs rekonstruerad av Stockholmsserien innebär detsamma som homogenisering
    Du kan också kontakta Moberg personligen

    För övrigt visar ERA5 ett liknande förlopp för de senaste 86 åren för Mellansverige och med en markant uppvärmning de senaste 40 åren.

    43
    Globalstrålningen ( nettosolstrålningen vid jordytan) har tydligt ökat de senaste 40 åren över hela det europeiska landområdet inklusive Mellansverige och har helt säkert bidragit till den markanta uppvärmningen under denna tid.
    Men som jag gjorde tydligt klart så avsåg mitt inlägg enbart den markanta uppvärmningen och inte orsaken till denna.

  46. Jonas W

    #45

    Nja, min tolkning (baserad på hur Moberg argumenterat runt Uppsalaserien) är att ”rekonstruerad” inte betyder homogeniserad.

    Har du annan uppgift?

    De uppgifter jag hittat på nätet så har Moberg et al en egen metod för korrigering … ??
    SMHI har publicerat högst relevanta och bra metoder för homogenisering.

    Jag har hittat en siffra på ca 0.7C som trendkorrigering (2020 data). Oklart om den är applicerad i grafen?

  47. Joachim

    Lennart, tty m.fl.
    Den stora stötestenen verkar vara naturliga variationer i temperatur på skalan hundratals år.
    Den som argumenterar för CO2-hypotesen måste visa att temperaturen från år 0-1950 legat konstant +-0,2 grader.
    Medeltida värmeperioden och Lilla istiden får inte ha inträffat. Och om de inträffade måste de varit lokala variationer – som balanserades av lokal nedkylning på andra platser på klotet.
    Kommer vi att komma närmare korrekt global medeltemperatur för senaste tusen åren och tidigare?

  48. Lennart Bengtsson

    46

    Det finns väl inget som hindrar att SMHI homogeniserar med sina metoder och sedan publicerar detta som en vetenskaplig artikel. Om Du ger mig mer fakta kan jag skriva till SMHI för något sådant. Men då vore det värdefullt om Du kunde sammanställa din kritik i en mer fullständig form.
    Jag är själv av uppfattningen att de längre homogeniserade/rekonstruerade dataserierna för Uppsala och Stockholm är så bra de kan bli. De som inte tycker så kan förstås förbättra arbeten i en vetenskaplig artikel.
    Min uppfattning är att den bästa homogeniseringen är vad ERA5 eller andra reanalysstudier genomför. Dessa metoder är dock ännu inte tillgängliga för data före 1940. En japanska reanalys har nyligen publicerats men jag har ännu inte haft tillfälle att studera den. ECMWF heller på med en ny reanalysberäkning

  49. Lars Kamél

    Vad gäller att Sverige har blivit varmare de senaste decennierna, så har SMHI faktiskt data som visar varför det har blivit varmare:
    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/solinstralning

  50. Benny

    Om nu CO2 styr och påverkar klimat och temperatur varför är det så förbaskat kallt i Nordamerika på samma breddgrad som södra Sverige? Det är ju bara tundra och nästan vinter året om i Kanada i dessa områden? Självklart är det västvindar från Atlanten som är avgörande för Europas klimat och som gör att det är ett drägligt varmt här och inte CO2. Även Medelhavet som ett gigantiskt värmemagasin påverkar att det inte blir tundra här också.

  51. SatSapiente

    #40 Sigge
    Uppgifterna kommer från https://www.vindstat.nu/stat/index.htm.
    Var kommer dina uppgifter ifrån?

    Tabell 1 – Av 650 verk startade 2002 levererade 128 el 2026.
    Nr Effekt Fabrikat Namn
    15 150 WindWorld Snaigsto 2
    16 150 WindWorld Tjautet
    17 150 WindWorld Sladdkvenni
    68 225 Vestas Kristinelund 1
    69 225 Vestas Kristinelund 2
    70 225 Vestas Kristinelund 3
    80 500 Vestas Molly Tången
    91 500 Vestas Rehn Kraft I
    106 225 Vestas Kristinelund Nord
    118 490 WindWorld Lantmännen
    127 500 Vestas Ingeborg
    139 490 WindWorld Hablingbovind 1 TapowerAB
    140 490 WindWorld Hablingbovind 2 TapowerAB
    146 600 Vestas Brommöllan 1
    162 500 WindWorld Lucia af Boholmen
    180 600 Vestas Vårdkasberget
    186 500 Vestas Åstorp 1
    205 250 WindWorld Agro 1
    206 250 WindWorld Agro 2
    222 600 Vestas Kulle 2
    223 600 Vestas Kulle 1
    224 600 Vestas Kulle 14
    225 600 Vestas Kulle 16
    235 225 Vestas Kristinelund 5
    236 500 Enercon Slitevind XVII
    237 500 Enercon Slitevind XVIII
    239 500 Vestas Åstorp 2
    243 600 Bonus Olsvenne 1
    251 600 Bonus Skärbo 1
    252 600 Bonus Skärbo 2
    253 600 Bonus Skärbo 3
    254 600 Bonus Skärbo 4
    255 600 Bonus Skärbo 5
    256 600 Bonus Skärbo 6
    261 600 Vestas Viktoria
    262 600 Bonus Viking Vind
    264 500 Enercon Isak
    265 600 Vestas Rehn Kraft II
    266 600 Vestas Tornsvalan
    280 600 Vestas Trärike
    286 600 WindWorld Västan Vind Mälarvind AB
    287 600 WindWorld Mälarvind AB 1
    289 600 Vestas Lagmansberga
    295 600 WindWorld Kastlösa V3
    296 600 WindWorld Fårvind
    299 500 WindWorld Kastlösa V11 Mälarvind AB
    301 600 WindWorld Kastlösa V9
    302 600 WindWorld Kastlösa V10
    306 600 WindWorld Kastlösa V16 Mälarvind AB
    323 660 Vestas Ventosum 1
    324 660 Vestas Ventosum 2
    325 660 Vestas Ventosum 3
    326 660 Vestas Ventosum 4
    327 660 Vestas Ventosum 5
    328 660 Vestas Ventosum 6
    329 660 Vestas Ventosum 7
    330 660 Vestas Ventosum 8
    331 660 Vestas Ventosum 9
    332 660 Vestas Ventosum 10
    334 600 Bonus Maria
    335 600 Bonus Susanna
    338 660 Vestas Burgar
    369 600 Vestas Elise Ruuthsbo
    370 600 Vestas Elinor Ruuthsbo
    374 660 Vestas Skåls 1
    375 225 Vestas Gesvinto
    376 660 Vestas Slitevind XIX
    377 660 Vestas Tjelvar Bursvind
    382 660 Vestas Slitevind XX
    383 660 Vestas Slitevind XXI
    384 660 Vestas Slitevind XXII
    385 660 Vestas Slitevind XXIII
    386 1500 Vestas Slitevind XXIV
    387 1500 Vestas Slitevind XXV
    388 1500 Vestas Slitevind XXVI
    389 1500 Vestas Slitevind XXVII
    394 660 Vestas Eksebo Kraft 2
    398 660 Vestas Ranåker
    405 660 Vestas Storugns 1
    406 660 Vestas Storugns 2
    407 660 Vestas Storugns 3
    408 660 Vestas Storugns 4
    409 660 Vestas Storugns 5
    410 660 Vestas Storugns 6
    422 1500 Vestas Svireg, Skåls 12
    426 660 Vestas Halvan
    427 660 Vestas Hedeskoga 1
    428 660 Vestas Hedeskoga 2
    434 660 Vestas Skäggs 1
    435 660 Vestas Skäggs 3
    441 660 Vestas Levide 1
    442 660 Vestas Levide 2
    443 660 Vestas Levide 3
    468 850 Vestas Lanna 1
    474 1500 Vestas Storugns 7
    475 1500 Vestas Storugns 8
    476 1500 Vestas Storugns 9
    488 850 Vestas Skog 1
    517 225 Vestas Värpinge Anna
    518 225 Vestas Värpinge Bella
    541 225 Vestas Slitevind I
    543 500 Vestas Slitevind III
    550 500 Vestas Vindudd IV
    551 500 Vestas Vindudd V
    566 500 Enercon Slitevind X
    574 600 Vestas Stora Bjärs 2
    614 850 Vestas Bränneberg 1
    617 1500 Vestas Sigvards 3
    623 850 Vestas Skog 2
    626 660 Vestas Brönnestad 1
    627 660 Vestas Brönnestad 2
    628 660 Vestas Eksbo
    648 850 Vestas Kärragården K3A
    649 850 Vestas Kärragården K4R
    651 850 Vestas Kulle 3
    652 850 Vestas Kulle 4
    653 850 Vestas Kulle 5
    654 850 Vestas Kulle 6
    655 850 Vestas Kulle 7
    656 850 Vestas Kulle 8
    657 850 Vestas Kulle 9
    658 850 Vestas Kulle 10
    659 850 Vestas Kulle 11
    661 575 Vestas Bockstigen 1
    662 575 Vestas Bockstigen 2
    663 575 Vestas Bockstigen 3
    664 575 Vestas Bockstigen 4
    665 575 Vestas Bockstigen 5

  52. SatSapiente

    #40 Sigge
    Jag hittar uppgifter från energimyndigheten på antalet vindkraftverk i Sverige år 2002 på 620 verk, bra nära 650 st som jag angav.
    https://pxexternal.energimyndigheten.se/pxweb/sv/Energimyndighetens_statistikdatabas/Energimyndighetens_statistikdatabas__Officiell_energistatistik__Vindkraftsstatistik/EN0105_1.px/table/tableViewLayout2/?loadedQueryId=56b1c5f7-d888-4d84-a0ca-826fd675bcbf&timeType=from&timeValue=0
    Var kommer din uppgift om antalet verk ifrån?

  53. Christian H

    Det är ändå bra märkligt när man från alarmistlägret hävdar att man ska lyssna till barnen när det gäller energi- och klimatfrågor. De har inget lärt av historien om hur barn utnyttjats i propagandasyfte och de lever i vanföreställningen att barn inte kan ljuga. Jag minns när en toka i en Tv-sändning, med anledning av Tjernobylolyckan 1986, påstod detta och att min då sjuåriga dotter högljutt reagerade med att säga: ”Det kan dom visst göra”, för det visste hon.

    Om man tror att barnen vet bäst, innebär det att all utbildning och alla erfarenheter saknar värde och att vi följaktligen borde lägga ner all skolverksamhet. Det betyder också att enbart känslor skall styra våra beslut. Måhända beror dessa föreställningar på att de som hävdar att barnen vet bäst i klimatfrågor fortfarande befinner sig på barnets kunskapsnivå och absolut inte vill tillgodogöra sig något som ifrågasätter deras naiva tro. Vi andra, som sett och förstått vad masshysteri och känslomässiga utpekanden, som exempelvis häxprocesserna 1600-talet leder till, inser hur allvarliga konsekvenser ett sådant betraktelsesätt har.

    Kärkraftsmotståndarna som ville lägga ner Barsebäcks kärnkraftsverk utnyttjade barnen i sitt syfte. Ett annat exempel är hyllningen av Greta Tunberg, när hon som 15-åring, skolstrejkade för klimatet. Det uppbåd av politiker, kulturprofiler och folk inom massmedia, som hyllade henne, borde skämmas djupt, när de lät sig ryckas med av sådant känslomässigt dravel, eftersom det hotar vår demokrati och välfärd.

  54. Sigge

    SatSapiente #51

    Att ansluta till vindstat är frivilligt. Det är inte alla vindkraftverk som redovisas där.

    Numren som vindkraftverken har fick de i samband med att tillstånden var klara. En del vindkraftverk blev aldrig byggda. Det är heller inte så att de blev färdigställda i nummerordning. En del blev klara samma år de tilldelats nummer emedan andra kunde dröja några år.

    VindWorld slutade leverera vindkraftverk 1999. De sista vindkraftverken av de fabrikaten borde ha varit klara år 2000, kanske 2001

    Nr 648 och 649 är vindkraftverk utanför Ystad som togs i drift 2003. De står i en vindkraftspark där det från början var sex vindkraftverk med flera olika ägare. Det är bara två av ägarna som valt att redovisa i vindstat.
    Nu är det bara fem kvar för ett vindkraftverk havererade 2023.

    Nr 68-70 Kristinelund på Öland togs i drift 1993.
    Nr 15-17 togs i drift 1990 (ligger på Gotland)

  55. Sigge

    SatSapiente #52

    Mina uppgifter kommer mest från Svensk Vindenergi.
    Vid årsskiftet 2002/2003 var det c:a 530 som var färdigställda och c:a 100 under byggnad.

    Att våra uppgifter skiljer lite kan bero på vad man menar med färdigställd. Är det när vindkraftverket överlämnas till kund eller är det när det ansluts till nätet. Som regel brukar entreprenören ha ansvar för verket några månader efter att det tagits i drift innan det överlänas till kund

  56. Magnus blomgren

    Nr 28,31, 38 Lennart Bengtsson
    Du upphör aldrig att förvåna i din okunskap och dina misstolkningar – av svenska temperaturer och deras utveckling.

    Det Jag skrev om var – Sveriges högsta majtemperaturer härör från maj 1892, enligt SMHI.

    Det Jag beskrivit om sveriges temperaturutveckling enligt SMHI – finner du bl a i deras rapport ” Klimatobservationer i sverige 1860 – 2021″.
    Där beskriver SMHI – sveriges temperatur ökade med 0,2 grader/ decennium mellan 1860 och 1930. Det var sålunda medans koldioxiden varierade mellan 280 – 300ppm.

    Vad Jag skrev om Det Stabila Klimatet Före 1850, enligt IPCC – backade jag upp med en redovisning från grundläggande geologisk klimatkunskap i Sverige, från Boreal tid, Atlantisk tid och Subatlantisk tid – från välrenomerad litteratur från svensk geologutbildning på 1990 – talet i form av ” Sveriges geologi från urtid till nutid”.
    DÄR visar forskning att något Stabilt Klimat Aldrig existerat efter senaste istiden – tvärt om klimatet varierar oerhört Mycket och ofta Snabbt.

    IPCC – har grovt fel på alla sätt att någon typ av Stabilt Klimat skulle ha existerat dom senaste 10 000 åren eller senaste 1000 åren eller senaste 500 åren eller ens dom senaste 150 åren.
    ”Stabilt klimat” – är endast Alarmistiskt hittepå.

    Du hävdar sedan din upphöjdhet genom att försöka visa att jag har fel genom att plötsligt slänga in dom fåtaliga svenska observationerna från 1750 och framåt från Stockholm och Uppsala – och att med Det försöka bevisa att jag och SMHI har fel om vårat föränderliga klimat.
    Märkligt resonemang från dig.

    Fakta Smhi mellan 1860 – 1930 steg temperaturen 0,2 C/ decennium.
    Fakta IPCC – Dom har fel om ” Det stabila förindustriella klimatet”, något sådant har inte existerat.
    Fakta – Enligt SMHI var sveriges högsta Majtemperaturer från 1892.

    Du förvanskar och förvillar i tid och otid om våra temperaturer och deras utveckling och kallar ofta bloggens skribenter och kommentatorer för babblande idioter – Det blir ju inte så himla bra, när du själv ofta har fel om våra temperaturer.

    Sedan – hindrar ju inte ovanstånstående att du är en duktig och påläst klimatforskare, som därmed förtjänar respekt – men respekt förloras lätt när man rumlar runt och påstår och hittar på om folk och om smhi.

    Min gissning är att du ofta läser slarvigt vad folk faktiskt skriver ( ett fel dom flesta av oss begår) och att du har ett starkt behov av att försvara slutsatserna som IPCC slänger ur sig.

  57. SatSapiente

    #40, 55 Sigge
    Endera fanns det 620 vindkraftverk 2002 färdiga eller under byggnad (.energimyndigheten) eller så fanns det inte det (din uppgift i #40). Om färre än 50 verk tagits ur bruk, vad har då hänt med de som saknas i listan över de 650 eller 620 verken? I malpåse? Kreativ bokföring?
    Det verkar vara svårt att få samstämmiga svar. Det beror på vem man frågar och vilken sida i vindkraftspolitiken denne står på. Det finns bevisligen ett starkt intresse att framhäva vindkraftens förträfflighet från ena sidan samtidigt som motståndet mot vkv växer. Ytterst få om ens något vkv har påbörjats i år. Lönsamheten är katastrofal och minskande om fler verk byggs.

  58. Joachim

    #48 Lennart B

    Har du någon uppfattning om hur nära verkligheten reanalyserna är?

    Vi vet temperaturen globalt från det satellitmätningarna startade 1978.

    Dessförinnan får man använda tillgänglig väderdata från markstationer mm, vilka inte är heltäckande, samt någon form av modellberäkningar för att försöka återskapa det som saknas.

    Jag har sett kritik från vissa (exempelvis Humlum) att den data som finns korrigerats för att temperaturen ska visa jämnare ökning (i takt med CO2). Exempelvis att temperaturen inte ska sjunka mellan 1940 och 1980 utan bli mer av en platå.

  59. Lennart Bengtsson

    Jag kan på goda grunder hävda att reanalyserna är optimalt nära vad vi kan kalla verkligheten. Dels bygger hela assimileringssystem på en fyrdimensionell minimering av interpolationsfelet med hänsyn taget till observationernas noggrannhet och dels att det assimilerade datasetet producerar optimala väderprognoser. ECMWE:s assimileringsystem som producerar ERA5 genomgår fortlöpande förbättringar allt eftersom observationerna förbättras och ökar i mängd samt att den dynamiska modellen samtidigt minskar felet i tidsinterpolationen och såväl statistiskt som dynamiskt binda samman observationer i tid och rum.

    Vad Humlum skriver saknar både sans och vett. Det är helt enkelt rena struntpratet
    Jag kan naturligtvis inte förhindra stolliga ideer annat än att uttrycka min bestämda uppfattning.

  60. Sigge

    SatSapiente #57

    Det är frivilligt för vindkraftsägare att redovisa sina verk hos vindstat.nu. Därför är det många som inte är med i redovisningen du skrev i #51.

  61. Sigge

    SatSapiente #57

    Jag svarade inte på allt i #60

    Jag håller med om att det blivit svårare att hitta statistik gällande vindkraft. Fram till för ungefär fem år sedan redovisade Svensk Vindenergi kvartalsvis statistik över vindkraft. De hade även listor på pågående projekt.

    Jag läste för inte så länge sedan om en vindkraftpark i Bohuslän som nyligen fått tillstånd. De hade skickat in ansökan 2013.

  62. Magnus blomgren

    Nr 59 Lennart Bengtsson
    Ännu ett av dina makalösa avfärdanden av en professor verksam inom geologi och tillika expert på arktis klimatologiska förändringar – Humlum.

    Humlum råkar ju veta mångfalt mer om den arktiska isens klimathistoria än både dig och minst 90% av dina kollegor.
    Ändå kallar du hans arbete för struntprat.

    Väldigt mycket av planetens klimathistoria kan studeras i Arktis – och Humlum är inte bara expert och professor på detta, han har dessutom bedrivit forskningen på plats i Arktis.

    Att avfärda Humlums kunskaper som struntprat – förklarar ju exakt det faktum att klimatvetenskapen och dess spjutspets IPCC inte är något annat än ett korthus för inbördes beundran.
    Det är av precis dessa orsaker som västvärlden blivit livrädd för koldioxidnivån i atmosfären.

    Allt som inte passar in i koldioxidmodellen avfärdas som antingen Struntprat eller klimatförnekelse.

    Nästan inget är så intressant att studera som klimatforskarkollektivets behandling av dom experter, inom exempelvis geologi och glaciologi, som har en avvikande åsikt och insikt.

    Att samhället här i europa och Eu är beredda att slänga sig utför ättestupan för att undkomma koldioxidångesten – beror på just detta hypokondriska klimatforskarkollektiv under IPCC: s fana som har våra makthavare i en förödande dödsdans.

    Struntprat? Förnekare? Och här hemma i sverige gav den tidigare regeringen göteborgs universitet i uppdrag att studera Vem och Vilka som är Klimatförnekare…så har vårat samhälle utvecklats, genom struntprat och bekräftelseforskning.

  63. Magnus blomgren

    Nr 61 Sigge
    Det kan ta tid att få tillstånd för att bygga vindkraftsparker i bohuslän, eftersom dom inte sällan byggs inom falkrevir och intill fiskgjusebon – det blir då en stor mängd lagar och konventioner att Runda – innan vindparken kan byggas.
    Men när väl alla lagar och konventioner rundats..så går det sent omsider fint att bygga.

    Särskilt väl minns jag när vindkraftsparken i Dingle byggdes – den parken omgärdade ett fiskgjusbo – och eftersom Sverige enligt ett Eu – direktiv har ett särskilt ansvar för fiskgjusar så tog det ett bra tag att få igenom tillståndet – men till slut fick dom bygga…och fiskgjusarna..försvann.

    För att trevestera på signaturen BG:s inlägg tidigare idag:
    ” Grisar Kan – flyga”…

  64. Berra

    Apropå vindmöllor så lär det inte byggas så många mer om fler kommuner gör som Stenungssund…

    https://www.epochtimes.se/kommun-kraver-lista-pa-innehall-i-rotorblad

  65. Ann lh

    # Tackt Berra 64 Underbart! Heja SD i Stenungsund som kräver redovisning av vad roterblad till ev. eventuella framtida vindkraft i kommunen innehåller. Svaret från myndigheterna. Ointressant, eftersom det inte finns några krav på att redovisa det.

  66. Joachim

    #59 Lennart B
    Jag tar tillbaka det jag sade om Humlum, det var nog någon annan som kritiskt granskat homogenisering.
    Humlum kämpar för att publicera mängder av korrekt och aktuell information om väder och klimat.
    Se hans hemsida climate4you.com

  67. Joachim

    Den som vill se SVTs sändning om värmeböljan med experternas svar på publikens frågor kan göra det här.
    https://www.svtplay.se/video/KAM1EYG/svt-nyheter-direkt/rekordvarma-maj-i-europa-fraga-experterna

    Jag har inte hunnit titta än.

  68. Lennart Bengtsson

    Det är två saker som Humlum hävdar vilket i min uppfattning saknar vetenskaplig substans. Det borde framgå för den uppmärksammade läsaren att detta enkom berör de två punkterna nedan:

    1. Det är allmänt känt att temperaturändringen föregick koldioxidhaltändringen under istidscyklerna och för mycket långa tidsserier. Däremot är det orimligt att hävda detta när det gäller den senaste perioden av växthusgasökning i atmosfären föregår temperaturökningen vilket har visats i otaliga artiklar. Det är en helt annan process! Det framår dels av isotopmätningar och dels av att när koldioxiden ökar i atmosfären så minskar syret i motsvarande grad. Under det senasts seklet liksom för de senaste åren har ca 50 % av CO2 utsläppen hamnat i atmosfären och ca 25 % i havet. Återstoden hamnar i biosfären. Jag har en tabell om detta i min bok.
    Hur kan man under dessa omständigheter ha en nettokälla av koldioxid från havet. Det faller på sin egen orimlighet! Det utesluter inte att mindre mängder avges från havet under El Nino händelser. Men här talar vi givetvis om nettoutsläpp!
    2. Humlum och flera med honom har insinuerat att observerade data ”manipuleras” av väderlekstjänster och klimatforskare när det helt enkelt rör sig om felaktiga observationer som av olika skäl korrigeras. Detta tycker jag är otillständigt och ett högst tvivelaktigt angrepp att seriösa klimatforskare sysslar med fusk!.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *