Elbilar – den mörka sidan

elbil

Mörkrets krafter sänker sig över världen. Idag haglar rapporterna om blockningar på sociala media, i dagstidningar, i etermedia och också böcker som beslagstas av polisen. Även vi som diskuterar klimatvetenskap och klimatpolitik har drabbats, alltifrån solforskaren Nir Shaviv som blev censurerad i Forbes förra året till den nyligen självkritiske miljöaktivisten Michael Shellenberger (länk). De rödgröna aktivisterna bedriver en systematisk utpressning mot dessa plattformar och media, mot arbetsgivare och mot företag. Många, alltför många, knäböjer för dessa hot och hjälper därmed till att tysta ner den fria åsiktsbildningen och debatten.

Till de saker som man inte öppet får nämna, åtminstone inte i Sverige, hör den mörka baksidan av elbilskampanjen. Detta trots att även ett FN-organ har varnat för elbilspolitikens konsekvenser. Johan Montelius  tog ju upp den ekonomiska sidan av ”Bonus-Malus”-policyn som har införts i landet, och förklarade att den var rätt ”Stultus”, dvs. korkad. Idag tar vi upp varningen från FN-organet UNCTAD.

De går igenom tillgången och brytningen av de många ämnen som ingår i uppladdningsbara batterier och de sociala, mänskliga och ekologiska konsekvenserna av bl.a den elbilsboom som de gröna hoppas på.

I rapporten konstateras att metaller som kobolt, litium, mangan, koppar och mineraler som grafit “spelar en viktig roll i energirelaterad teknik som laddningsbara batterier som används i en mängd olika applikationer som sträcker sig från elektronik till elektriska fordon samt i förnybara energier som vind och solkraft.”.

Flera av dessa råvaror är ganska sällsynta och har få eller inga ersättare och kommer från specifika områden i världen. Mer än hälften av världens utbud av t.ex. litium, som är en nyckelkomponent i litiumjonbatterier, kommer från saltöknar i Andesregionen Chile, Bolivia och Argentina.

Produktionen av dessa råvaror “är ofta förknippad med oönskade miljöavtryck, dåliga mänskliga rättigheter och arbetarskydd”, säger rapporten.

För att få fram litium används 65% av allt vatten i Salar de Atamaca regionen i Chile. Detta är en av de torraste ökenområdena i världen. Man använder nära 2 miljoner liter vatten per ton litium.

Detta har “bidragit till miljöförstöring, landskapsskador och markförorening, grundvattenutarmning och förorening”, säger FN.

barnarbetare

Vid sidan av litium är kobolt en annan viktig komponent i elbilbatterier. Två tredjedelar av all koboltproduktion sker i Demokratiska republiken Kongo (DRC), noterar U.N.

Den amerikanska barnfonden (UNICEF) rapporterar att cirka 20 procent av den kobolt som tillhandahålls från Demokratiska republiken Kongo kommer från gruvor, “där missbruk av mänskliga rättigheter har rapporterats och upp till 40 000 barn arbetar under extremt farliga förhållanden i gruvorna för en liten inkomst.”

I ett inslag i Australiensiska ABC från 2018 ges en inblick i barnens slavlika arbete:

Tidigare barnarbetare Yannick från Kolwezi, en stad med mer än 500 000 människor i södra DRK, slutade skolan och gick på heltidsarbete vid sju års ålder.

Yannick sa att arbetet i gruvan involverade intensivt fysiskt arbete med bara en kofot och att förhållandena under jord var generellt heta och klibbiga.

Han beskrev också tidigare chefer som insisterade på att deras minderåriga anställda skulle ha långa arbetsdagar utan pauser.

“Människor dog i gruvan, och du kan kvävas när du är djupt nere i gruvan,” sade han.

”När det regnade skapade det många skred.”

”När vi arbetade där och när någon skadade sig själv kunde vi inte ens titta till honom – personen var tvungen att gå och behandlas på egen hand, eftersom vi var där för att arbeta.”

”Det är inte bra att låta barn arbeta vid gruvorna.”

I sin rapport uppskattar UNCTAD att cirka 23 miljoner elbilar kommer att säljas under det kommande decenniet och som ett resultat av detta beräknas marknaden för laddningsbara bilbatterier att stiga med över 700 procent på bara fyra år, från den nuvarande nivån på 7 miljarder dollar till 58 miljarder dollar år 2024.

Sedan kan man fråga sig vilken CO2-minskande ”nytta” en elbilsboom skulle göra. Den mesta elen produceras med hjälp av fossilt bränsle. Men bara tillverkningen av batterierna gör att även om man har tillgång till ”grön” el så tillför man stora mängder koldioxid till atmosfären. Så någon ”räddning” av klimatet blir det knappast, bara en lång rad miljömässiga och humanitära tragedier.

Ytterligare källor och kommentarer här, här och här.

Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Arne Nilsson

    Jag kommer aldrig att köpa en elbil. Jag trodde länge på vätgasdrivna bilar. Numera väntar jag på att duktiga uppfinnare och ingenjörer kommer att komma på nåt smart sätt att driva bilar. Tillsvidare kör jag dock vidare med mina bensindrivna bilar.

  2. Stefan Eriksson

    Northvolt (som det ju pratas om här i Sverige) avser att bli världens “renaste” producent av battericeller.
    De har satt sig i en position av “vertikal integrering” påstås det. Vad betyder det månne?
    Konstigt är att: För att tvätta eget samvete i miljöfrågor används formuleringar i beskrivning av verksamheteten som ingen normalt intresserad kan förstå eller relatera till.

    Kan de inte säga som det är, inklusive de baksidor som finns, är mitt råd att de håller tyst.

    Det är på gränsen till bedrägeri, och det är väl förbjudet här i Sverige, eller??

  3. Stefan Eriksson

  4. Håkan Bergman

    Naturskyddsföreningen har så smått börjat förstå att elsystemen i Norden hänger ihop med elsystemen på kontinenten, men lustigt nog bara för AC-aggregat som används under en väldigt begränsad tid i det här landet.

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-vill-kyla-ned-sitt-hem-med-luftkonditionering

    Vi får väl ha tålamod, vem vet rätt vad det är kanske dom kommer på att detsamma gäller för batteribilar.

  5. Johan Montelius

    Man kanske skulle tycka att klimattroende skulle propagera för att metallerna skulle brytas på hemmaplan men det anses naturligtvis vara ett hot mot vår miljö. Norra Kärr vid Vättern är enligt Wikipedia den fjärde största fyndigheten i världen av tunga jordartsmetaller.

    https://www.lrf.se/mitt-lrf/regioner/ostergotland/norra-karr/

  6. Lasse

    Kluven som en äkta liberal inför denna fråga.
    Å ena sidan är det väl så att dessa länder har behov av exportinkomster och att arbetare där har det svårt.
    Å andra så borde vi kunna ställa krav på leverantörer.

    En gruva vid Vättern skulle ersätta en del av importen av sällsynta metaller. Men detta ställer få upp på!https://sv.wikipedia.org/wiki/Gruvprojektet_Norra_K%C3%A4rr

  7. Stefan Eriksson

    Norra Kärr. Tunga jordartsmetaller ja, men kobolt eller för den delen litium,,, nej.
    Så,, Projektet “Norra kärr” har mer marginell betydelse för produktion av “batteribilar”.
    Förhållandet vid “gruvorna” i Kongo kvarstår så länge efterfrågan finns.
    Ökar efterfrågan, då ökar brytningen, och det kommer alltid att finnas de som utnyttjar andra för att få det gjort billigt, allra helst utan kostnad.

  8. Ingemar Nordin

    Sedan är ju frågan också om detta är hållbart i längden. ” 23 miljoner elbilar kommer att säljas under det kommande decenniet och som ett resultat av detta beräknas marknaden för laddningsbara bilbatterier att stiga med över 700 procent på bara fyra år,” säger dom. Lägg därtill fantasierna kring en s.k. “förnyelsebar” energiproduktion i världen. Var skall vi få elen ifrån när de rödgröna lägger ned kärnkraft på löpande band?

    Jag tro faktiskt inte att det här är hållbart, och att motståndet mot elbilar kommer att växa med tiden. I min värld så kommer inte elbilar att kunna ersätta fossildrivna bilar så länge det inte finns något vettigt batteri och så länge vår elproduktion hämmas av sol- och vindkraftsutbyggnad.

  9. Björn-Ola J

  10. Mest sannolikt kraschar försäljningen av elbilar, när staten inser att de kör gratis på vägarna, så de måste få en kilometerskatt. Det inträffar förmodligen ungefär samtidigt med att elbilarna börjar behöva nya batterier, vilket gör att andrahandsvärdet kraschar. Många förstår inte de verkliga kostnaderna förrän dessa visar sig så tydligt.

  11. Sven M Nilsson

    87% av elen produceras av fossila bränslen., exv. diesel. Sen laddar man batterierna med denna el och får dyra och CO2-producerade batterier. Sen måste man bygga upp ett laddningsnät över mycket stora områden. Det förstår var och en att det är mycket mer effektivt, ekonomiskt och med mindre produktion av CO2 att gå direkt med det fossila alternativet, dieseln, än via en dyr och miljöförstörande omväg med elbilar. Dieselmotorn utvecklas snabbt mot 60%.verkningsgrad och helt (100%) rena avgaser.

  12. Matz Hedman

    Också denna dubbelmoral…
    Man förstår miljöproblemen när lokala fyndigheter utreds, men glömmer dem så snart det handlar om andra platser.
    Här är ett exempel av många. Vanadin på Österlen https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/skane/professor-vanadingruva-inte-sa-miljoforstorande-som-pastas

  13. Sigge

    Några km därifrån jag bodde tidigare så prospekteras det för en multimalmsgruva. Malmen där innehåller bl a kobolt. Det har blivit protester mot gruvan från de som bor i området. I samband med prospekteringen så har det upptäckts att de djupborrade brunnarna i området innehåller höga halter av olika metaller som gör vattnet otjänligt att dricka.

    Gruvans största miljöproblem kommer att vara dammbildning då det kommer att bli ett dagbrott. Det är främst uranet som kommer att orsaka miljöproblemen då dammet kommer att vara radioaktivt, men även andra ohälsosamma metaller kommer att finnas i dammet. Halten uran är så låg att den kommer inte att tas tillvara, men tillräckligt hög för att det skall bli miljöproblem. Det är även fler metaller som

  14. Håkan Södergren

    Konsekvensanalys ….konsekvensanalys….
    Se helheten i en konsekvensanalys…..
    Känslor drömmar halleluja glöm dessa
    Se på fakta fakta.!!!!

  15. Gunnar Strandell

    Stefan Eriksson #2
    Vertikal integrering är ingen nyhet. utan handlar om att ha kontroll över förädlingskedjan från råvara till slutprodukt. Ford var föregångare i bilindustrin redan för 100 år sedan.

    Problemet är att länder som är råvarubas för batteritillverkning inte gillar systemet eftersom det historiskt har lett till rovdrift och utarmning. De föredrar att sälja till bästa pris på en öppen marknad.

    Dina citattecken är välplacerade, för jag tvivlar på Northvolt tänker börja köpa upp gruvor. Snarare har de använt Orwells 1984 som instruktionsbok.

    Länk:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Vertikal_integration

  16. Det “roliga” är värderingen av Tesla på aktiemarknaden idag. Det liknar tulpanlökar.

  17. Thorleif

    De rödgrönas skygglappar påminner lite om agerandet av det kommunistiska styret via s.k folkdomstolar osv i Ryssland efter 1917. När viss makt tillkommer pöbeln och dess representanter ger de sig inte bara på de tidigare makthavarna utan även folket liksom intelligentian. De får något på hjärnan och maktberusningen (oskulden och MP) gör dem livsfarliga.

  18. Thorleif

    Björn Gillberg är väl fortfarande aktuell!

    https://m.youtube.com/watch?v=AEy_5ih0Blk

  19. sibbe

    Der Zweck heiligt die Mittel, vi tyskar har alltid en lösning till problem. Klart att man köper råvaran för -i det här fallet- batterier därifrån de är billigast. Det är buisiness at usual även då det gäller gröna värden.
    I övrigt så har Tesla övergivit planer på att tillverka batterier i sin nya fabrik nära Berlin. 400 planerade arbetsplatser ryker här. Dessutom blir fabriken 1/3 mindre än planerad, och i stället för 150000 elbilar blir det bara 100000 bilar/år. Men subventioner, som enligt der Spiegel utgör ÖVER 100 % av byggkostnader består. Han kan sin sak, den där Musk.
    Fråga till Sigge, du som lärde mig att läsa temperaturgrafer: Nog bör man väl köra i gång gruvan, nära dig, om den innehåller alla de råvaror som vi behöver för bl. a. produktion av batterier?
    Eller hör du till den typen av gröna, som gillar vindkvarnar, men inte på din bakgård?

  20. Håkan Bergman

    Paul #16

    Men dom som hade investerat i tulpanlökar hade åtminstone lökarna kvar när bubblan sprack. Intressant att lyssna på aktieanalytiker om Tesla, alla är bombsäkra på att Tesla leder batteribilsracet och dom har säkert rätt. Ingen verkar våga tänka tanken att batteribilar blir en jätteflopp.

  21. Stefan Eriksson

    Gunnar Strandell #15
    Tack för info. Jag erkänner öppet att jag trodde faktiskt det var ett slags uttryck för “snömos” i sättet att beskriva sin ansträngning i förhållandet med underleverantörer. Fel av mig uppenbarligen.
    Samtidigt tycker jag att saken förefaller så pass känslig att ens kommentera hos företrädare för “batteritillverkarna”, att redovisningar av faktiska förhållanden lätt får en onödigt komplicerat ordval.
    Jag tror det är ett (av flera) “trix” som utestänger en hel del insikt, hos en hel del människor.

    Och ,, det är förmodligen också avsikten, då det ju ofta handlar om rena rama “skumraskaffärer” i så måtto, att det vi inte ser, det finns inte.

    Eventuellt bör jag tillägga att just batteribranschen inte är ensamma på den “skumma” arenan.

  22. Hej Björn-Ola,
    jag har läst artikeln och kommer att svara

  23. Gunnar Strandell

    Stefan Eriksson #21
    Jag delar din uppfattning om trix.
    Men oavsett hur det går med elbilarna är batterier redan idag en strategisk vara för att det finns så många användningsområden för dem i vår vardag. Blir det brist på råvaror kommer stormakterna att agera. Kartellbildningar likt OPEC kan bli ett första steg.

  24. Jonas

    Numera finns det ett cobolt fritt batteri. Litium – Järn – Fosfat. Misstänker att vi kommer att få höra mer om det. Tesla vill ju ha såna batterier till sina bilar.

  25. Ulf

    Klimatpolitiken i Sverige spelar troligen en stor negativ roll i varför svensk industri haft nolltillväxt sedan 2010. Just svårigheten att få tillstånd för gruvor är bara ett exempel. Regeringen bryter mot grundlagen när de upphäver miljödomstolarnas domslut genom att ta över beslutsrätten. Mycket allvarligt.

  26. Ulf

  27. Stefan Eriksson

    Ulf #26
    Ja!,, verkligen som ett brev på posten.
    Nu förutsätter naturligtvis ett erhållet brev att mottagaren är läskunnig, annars är “vitsen” borta.
    Och ,, man kan faktiskt med fog undra ibland, hur det är ställt med läskunnigheten.
    Reagerar ej mottagaren, kan man utgå från att denne ej läst brevet, eller ändå försökt, men inte lyckats.

  28. Mats Kälvemark

    Ett faktum som vi ständigt bör återkomma till är att det som ytterst driver denna globala vansinnescirkus, är den ensidiga och meningslösa jakten på att begränsa utsläppen av koldioxid (CO2) som i sin tur antas förorsaka förödande farlig klimatpåverkan. Jakten genererar astronomiska kostnader till ingen nytta och förorsakar miljöförstörelse och mänskligt lidande, bl.a. vid utvinning av nödvändiga metaller för batteritillverkning. Ser vi några bevis på farlig klimatpåverkan av CO2? Nej! IPCC (AR5) anser att fördubblad halt (från förindustriell nivå) sannolikt ger en temperatureffekt (TCR) på strax över en grad vilket innebär kanske 1 grads ökning fram till sekelskiftet 2100. Hanterbart! Det har många gånger förr historiskt varit lika varmt eller varmare utan påverkan av fossilt CO2. Den dramatiska nedstängningen av globala ekonomier genom Covid 19-pandemin ger heller inte minsta hack neråt i Keelingkurvan.
    Vänder vi blicken inåt Sverige, vilket vi svenskar älskar att göra, så svarar vi för ca 1 promille av de globala utsläppen. Om vi stänger ner alla utsläpp i Sverige i morgon ger IPCC:s egen matematik att det skulle medföra en global temperaturpåverkan på någon tusendels grad fram till är 2100. Försumbart och därmed inte mätbart. Som redan sagts är den globala energiproduktionen idag till ca 85% baserad på fossila bränslen. Andelen i % kommer framåt att sjunka när förnybart ökar, men eftersom att världens energibehov fortsätter att öka i oförminskad takt kommer den absoluta förbrukningen i kolekvivalenter att vara större 2040 än idag. (BP Energy Outlook) CO2-jakten bedrivs globalt på allvar enbart av en inre krets länder ledda av religiöst frälsta politiker. De säger på fullt allvar och med glöd i blicken att vi måste möta målen i “Parisavtalet” som kräver 40 respektive 60% reduktion av CO2-utsläppen. Det handlar främst om länder inom EU, med Sverige i tätposition iklädd den egentillverkade ledartröjan. Länder som inte har några åtaganden om utsläppsreduktion svarar för 52% andel. (Global Carbon Atlas). Fanatikerna i Sverige tror fortfarande att omvärlden ser på oss med beundran i blick och kommer att följa vårt exempel. Ingenting kan vara mer fel. Vi måste få stopp på vansinnigheterna. Men hur?

  29. mattias

    #24
    Litium – Järn – Fosfat.
    Låter inte särskilt hållbart, då fosfor är en ändlig resurs: https://www.nyteknik.se/innovation/forskare-varnar-for-peak-fosfor-6418442

  30. Anders

    Man brukar ofta från elbilspåhejare få höra att kobolt minsann används massivt i oljeindustrin för att rena från svavel. Det man ofta glömmer att informera om är att 98.8 % av kobolten är återanvändbar för processen. En Tesla modell 3s batteri sägs innehålla 4.5 kilo kobolt, oklart om det gäller även long range-modellen.

  31. Rolf Mellberg

    28 Mats

    Jag håller med i sak att mycket talar för att klimathotet är rejält överdrivet men jag tycker att man kan vara lite mer optimistisk.
    Först: Historien visar att människor behöver något att “vara rädda för”, har man inget så hittar man på något och så uppstår en folklig rörelse. Om man jämför klimatnojan med 1900-talet kan man tänka så här:
    I slutet av 1800-talet utvecklades industrin och ekonomin drastiskt och följden blev en gigantisk militär resurskanalisering och förstörelse som satte sin prägel på hela seklet fram till att Sovjet föll.
    Mot det blir dagens naiva satsningar på att sänka CO2-halten trots allt rätt futtigt. Sedan 1900 har världen ändå gjort ofantliga framsteg, så även nu framöver blir det nog så. Dock bör man inse hur Kina kommer att ta över som dominerande kraft, delvis för att de ignorerar CO2-frågan.
    Vad kan man då göra: låt mig delvis skämta – men humor kan vara ett effektivt vapen:
    1) Leta reda på en “Lasse Brandeby-look alike” döp honom till Olle Kurtsson, skicka ut honom på gator och torg (tillsammans med en kameraman) och gör Youtube-parodier på svenska alarmisyiska journalister.
    2) Organisera gatudemonstrationet i parodisk stil med plakat typ: VAKNA!!! klimat-apokalypsen är nära, Vi dör alla av +1 grad Celsius, Vik hädan ondskans molekyl. Lyssna på profeten (Johan) om seriekopplade tipping points!!! Vi hyllar vår unga sierska i flätor med sin bergfasta tro (på IPCC)

    Idag med ca +13 vid lunch skulle det ju bli rätt komiskt.

  32. Björn Svensson

    Här duggar det tätt med faktafel.
    I ett bilbatteri är c:a 3,5 – 5% av materialet som används för att skydda anoden gjort av kobolt. I en mobiltelefon kan den halten vara upp till 40%.

    Forskningen på att effektivisera och rena tillverkningen av batterier till elbilar går i en rasande fart. Det är bara en fråga om år eller månader tills vi får en process som är helt befriad från kobolt. Litium är också på väg bort, mest för att forskningen på “torra batterier” också gör stora framsteg. Där ligger tidsplanen på ungefär samma som för kobolten.

    Finns det möjlighet att en professor eller doktor som skriver en artikel faktiskt gör lite efterforskningar innan han publicerar en artikel?

    “50% av elen produceras av fossila bränslen”?
    Detta stämde för 10 år sedan, men idag är den siffran nere på mellan 15-20% och sjunker med en fantastisk hastighet. Även i Kina och övriga Asien. Där det haltar är Mena-länderna, där regeringarna är hårt bundna till sina oljefyndigheter.

    Ett bilbatteri beräknas idag räcka mellan 20-30 år innan det är dags att börja tänka på att byta ut det.
    Att det skulle vara skadligare för miljön att köra elbil stämmer inte heller. Ja, det är sant att det släpps ut betydligt större volymer under tillverkningen av fordonet, men de utsläppen vägs upp inom 5 år jämfört med en bensinbil. Glöm inte att en bensinbil smutsar ned under hela sin livstid, ju äldre den blir, ju mer släpper den ut. En elbil slutar släppa ut avgaser så fort den lämnar fabriken.

    Det är inte elbiilarnas fel att en del av elproduktionen är smutsig. Det är företag och regeringar som bär ansvaret på det området. Om alla, både företag och privatpersoner trycker på och kräver ren energi så är det det vi kommer att få. Ett företag leverer alltid den vara som har starkast efterfråga inom sitt område.

  33. Ingemar Nordin

    Björn S #32,

    Jag förstår att du tillhör elbilslobbyn. Du siar om framtida genombrott som skall ske inom en snar framtid. Själv har jag lärt mig att ta sådana prognoser med en nypa salt. Elbilar fanns redan i början av 1900-talet och det har inte skett så stora framsteg sedan dess.

    Men vem vet? Kanske bara om något år eller så så har man löst alla problem. Kanske bör den sansade konsumenten vänta med att köpa elbil tills vi sett alla dessa prognoser infrias?

  34. SatSapiente

    Björn S #32
    Om man tittar i BP’s översikt över världens energikonsumtion, så ser man att förnybart (sol, vind, vatten mm) står för c:a 15 % av världens konsumtion. Räknar man bort vattenkraften så blir det c:a 5%.
    https://www.bp.com/content/dam/bp/business-sites/en/global/corporate/pdfs/energy-economics/statistical-review/bp-stats-review-2020-full-report.pdf
    Det vore intressant att veta hur du fått fram att bara 15-20 % av elen kommer från fossila bränslen.
    Visserligen anger BP’s rapport den totala energikonsumtionen, inte bara el, men dina siffror ger ändå upphov till frågetecken.

  35. Håkan Bergman

    Nu ska man inte tro allt som står i Aftonbladet, men nån gång emellanåt får dom till det.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JrokA/rekordsnabb-utbyggnad-av-kolkraft-i-kina–i-coronakrisens-spar

  36. Håkan Bergman

    Dom vanligaste cellerna som används i batteribilar är av typ Panasonic 18650, stålkapslade, Den enda cellen i dagens mobiler är en tunn plastpåse, gissa om det har betydelse för procentandelen kobolt i resp. batteri.

  37. En som tycker annorlunda

    Vad gör fossilindustrin för att få bort FÖRBRUKNINGEN av kobolt i sin framställan av fossila bränslen? Hur kommer det sig att ni inte är ett dugg intresserade av den detaljen? Inom batterifordonsindustrin så kommer nu de första koboltFRIA batterierna. Kommer ni då att gå på fossilindustrin om deras koboltförbrukning eller lägger ni den på samma skräphög som Exxon Valdez, Deepwater Horizon m fl?

  38. SatSapiente #34. Inte direkt förvånande att just BP:s rapport beskriver en fortsatt ökning av fossil energianvändning. Men för varje år som går blir fossilenergi mindre och mindre lönsam. Under coronakrisen är det främst fossil energiproduktion som stängt ner (för gott) pga att de förlorat mest på att hålla igång sin drift. Det fossila är på väg bort. Pga dålig lönsamhet.

  39. Håkan Bergman

    #37
    Kobolten används som katalysator när man renar oljan från svavél. En katalysator förbrukas inte den kan renas och användas om och om igen.

  40. Eilif Hensvold

    Hej #32 Björn Svensson,
    här en gammal uppgift att drygt 60 procent av el (globalt 2017) är fossilproducerad. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-internationellt/Elproduktion/
    Viktigt att få mothugg så kom igen!

  41. Kenneth Mikaelsson

    Stöd barn slav arbete köp elbil….

  42. Ulf

    Svar 38

    Att BP skulle ljuga om detta hade förstås varit mumma för pressen. Om uppgifterna inte stämt så hade vi fått läsa om det dag ut och dag in. Så naturligtvis kan vi utgå ifrån att de är korrekta.

    Svar 37
    Meningen med dessa sidor är inte att försvara fossilindustrin utan snarare att granska den klimat och energipolitik som växer fram. Varför? Jo för media gör inte den granskningen. Granskningen av fossilindustrin är däremot omfattande redan. Det är viktigt att problematisera nya företeelser så man kan ”mota Olle i grind”.

  43. Matz Hedman

    Jag kanske är historielös men kan inte komma på något exempel där något som införs med hjälp av subventioner lyckas skapa en lönsam marknad. Det verkar tvärtom som att bra grejor kan säljas till ett verkligt högt pris till de sugna och att volymer över tid ger lägre priser och tillgänglighet för alla.

  44. Pontus

    #30

    Det är long Range sedan finns LFP varianten med koboltfria batterier om du så önskar…

  45. Pontus

    N #32

    Ingen reaktion när andra pratar om dieselbilar som snart når 60% effektivitet?
    Här kan man ju snacka om att göra en extremt positivt siande om framtiden när man kommit till 40% på drygt 100 år av AKTIVT forskande på området eller?

  46. Håkan Bergman

    Matz H. #43

    Det skulle väl kunna var bergvärmepumpar då.

    https://www.billigbergvarme.se/bidrag/

    Å andra sidan har stödet aldrig varit riktat specifikt för bergvärmepumpar, och idag är det det allmänna rotavdraget som gäller, bergvärmepumpar råkar bara vara en så bra investering att avdraget till stor del används för just såna installationer. Och när priset på själva pumpen sjunkit räcker det med rotavdraget.

  47. Daniel

    Livscykelanalyser visar att elbilar över sin livscykel släpper ut mindre växthusgaser än fossilbilar. Särskilt gäller det i sverige där 99 % av elen är fossilfri. Den som vill kan dock fortsätta åka med bensin eller diesel. Vill man göda Putin och Saudiaraberna med sina inköp av fossilt bränsle så är det fritt fram att göra det. Jag har en bensinbil och ett par elbilar. Bensinbilen är dyr i drift, låter illa, luktar illa, vibrerar, kräver en massa service och underhåll samt är väldigt långsam så den använder jag knappt. Kanske det finns någon här på hemsidan som vill köpa min gamla bensinskrutt? Den är från 2018 förresten.

  48. Eilif Hensvold

    Hej Daniel, trevligt att du läser här fastän du ser sakerna annorlunda. Det för framåt. Jag ser det så att en elbil till i Sverige (samma Norge), trots vår fossilfria el, kör på fossil el. Hur kan det vara så? Jo, utan elbilen hade “bilens fossilfria ström” gått ut på den nordeuropeiska elmarknaden och där ersatt fossil el, t ex brunkol el i Polen. Kanske inte då vindkraftverken går för fullt (det blåser bra) men i huvudsak tror jag det stämmer. Ska kolla det om vindkraftverken och återkommer. Kanske vet du? Hur ser du på mitt resonemang?

  49. Matz Hedman

    Jag tycker att Daniel skall ha all heder av att hämta hem motsvarande skattade 120k per bil från våra skattsedlar. Vi borde alla göra samma sak. Men det håller ju inte….

  50. Argus

    Att inte köpa elbil för att det finns problem med framställningen av vissa nödvändiga beståndsdelar är som att beskatta plastpåsar för att afrikaner och asiater dumpar sopor i floderna. Lösningen är naturligtvis att angripa de enskilda problemen där de är ett problem.

    De som anser att koldioxid skulle påverka klimatet har inte förstått dess inverkan. Koldioxid absorberar inte långvågig utstrålning, den konverter i fyra smala band inkommande strålning till ett bredare spektra. En ökad koncentration ger dessutom en ytterst marginell skillnad.

    Med det sagt så anser jag att vi i större utsträckning än i dag ska gå över till eldrivna fordon, inte minst i större tätorter. Det kan vara rena elbilar men det kan också vara laddhybrider. Detta i kombination med små och medelstora Gen IV-kärnkraftverk i större tätorters närhet skulle råda bot på energibristen samtidigt som vi tar hand om det radioaktiva så kallade avfallet vilket har 90% av energin kvar. Det har dessutom en halveringstid på hundratusentals år och med nuvarande plan att gräva ner det under Östersjöns botten kommer sannolikt radioaktiva utsläpp att ske under nästa istid.

    Vi har i det så kallade avfallet en energikälla som räcker i flera tusen år med nuvarande energikonsumtion. Att inte utnyttja den på grund av att samma lilla flock som inte förstått koldioxiden inte heller förstår sig på teknisk utveckling är synnerligen korkat. Att bli självförsörjande på energiproduktion borde vara ett mål i sig. Vi skulle samtidigt slippa de miljövidriga elmöllorna som entusiasterna lämpligt placerat långt ifrån deras eget habitat. Vi skulle vidare slippa avdela värdefull mark till solenergiparker. Missförstå mig inte, jag är varken motståndare till vindkraftverk eller solceller, de ska bara användas med förstånd. En vindsnurra vid fjällstugan eller solpaneler på tak och fasader vore lämpliga användningsområden.