I december 2025 uppskattade Hedges och Company den globala flottan av personbilar till ca 1650 miljoner. Antalet batteribilar var 2024 39 miljoner globalt och med extrapolerad tillväxt ca 50 miljoner 2025. 50/1650 = 0,03 det vill säga 3% batteribilar vilket betyder att 97% av alla bilar är bränsledrivna, diesel, bensin eller laddhybrider.
Situationen i Sverige i november 2025 är att antalet batteribilar på vägen är 335 000 vilket är 8% av personbilsflottan. Vi ska gå före, alla andra skall följa vårt exempel. Ändå i Sverige är 92% bränsledrivna, diesel, bensin eller laddhybrider. Flottan av tunga lastbilar är vid samma tidpunkt 85 000. 1,5% är eldrivna, 98,5% är dieseldrivna. Vätgasdrivna personbilar eller lastbilar finns överhuvudtaget inte med ”på kartan.”



Nytt bonussystem
Det nya bonussystemet i Sverige är obegripligt tillkrånglat. 177 utvalda landsortskommuner av totalt 290, från ” Alvesta till Vaggeryd”. Huvuddelen av listan utgörs av kommuner där är det extremt glest mellan laddstolparna och där vintermånaderna har bistra temperaturer. Vi vet ju från en brett upplagd undersökning (AAA) i USA att batteribilarna tappar 40% av sitt energiinnehåll redan vid minus 7 OC.
Naturvårdsverket har på uppdrag av regeringen tagit fram ett förslag till denna nya elbilspremie. Pengarna kommer från EU:s sociala fond. Regelverket är på 300 sidor!
Om du (hushållet) tjänar upp till 80 procent av medianinkomsten och bor i någon av 177 utvalda kommuner (se tabell nedan) så har du rätt till 46 800 kronor i bonus om du köper en ny eller begagnad elbil som kostar upp till 500 000 kronor. Ingen i hushållet får ha haft elbil de senaste tolv månaderna.

Karta där man ser ”elbilstätheten”, i stort sett Stockholm, Göteborg och Malmöregionerna>
Elbilspremie: Få 64 800 kr i bonus för en ny eller begagnad elbil (automotorsport.se)
Uppluckrat förbud mot försäljning av bränslebilar 2035
EU-kommissionen föreslår en uppluckring av sitt omdebatterade förbud mot nyförsäljning av fossildrivna bilar från och med 2035. Förslaget ska tillåta fortsatt försäljning i begränsad omfattning, med krav på kompenserande åtgärder. I det förslag som presenterades i december 2025 ska koldioxidutsläppen år 2035 ha minskat med 90 procent jämfört med 2021 års nivåer, snarare än de 100 procent som tidigare gällde. Återstående 10 procent är dock förenade med krav på kompensation i form av exempelvis grönt stål i konstruktionen alternativt att använda biobränslen. Vägtransporter står för ungefär en femtedel av koldioxidutsläppen inom EU och när förbudet infördes var det med hänvisningar till målet om klimatneutralitet år 2050.
Rejäl skattehöjning för laddhybrider med nya regler | Teknikens Värld (expressen.se)
Fordonsskatten för en laddhybrid kan öka med över 5 000 kronor per år när EU:s nya regler för utsläpp träder i kraft efter årsskiftet. Det beror på att bilarna släpper ut mycket mer koldioxid än man tidigare uppmätt. Laddhybrider står för drygt en fjärdedel av alla nya personbilar i Sverige i år. En orsak till populariteten är låg fordonsskatt med en grundavgift på endast 360 kronor per år. Men nu riskerar det att ändras – rejält. Från och med årsskiftet träder nya EU-regler i kraft. Då drabbas laddhybriderna extra hårt. Miljöorganisationer har påpekat att bilarna körs betydligt mindre med elmotorer – och mer med förbränningsmotorer – än vad som officiellt mäts upp.
En EU-studie med över 600 000 bilar visar att miljöorganisationerna haft rätt. Laddhybriderna släpper i snitt ut 139,4 gram koldioxid per kilometer. Att jämföra med 39,6 gram per kilometer som är baserat på bilarnas tidigare officiella siffror. Ett räkneexempel som oberoende organisationen ICCT gjort på BMW-modellen X1 xDrive25e – som har ett litet batteri på 10,0 kWh – visar att koldioxidutsläppet skulle öka från 45 g/km till 96 gram 2026 och 122 gram 2027. Den svenska gränsen för extra beskattning (malus) går vid 75 gram. Fordonsskatten för en motsvarande bil skulle därmed höjas från dagens 360 kronor per år till 2 607 kronor nästa år och till 5 389 kronor 2027. En höjning på 1400 procent.
Svenska medier sjunger elbilens lov
I MSM får vi läsa lovord om elbilar som om de var högteknologiska landvinningar och kommer att erövra världen. Men verkligheten bakom att elbilar överhuvudtaget finns är en missuppfattning att de ”räddar klimatet” och är för användaren bättre än eller minst lika bra som bränslebilar i alla avseenden. Ingenting kan var mer fel, vilket sammanfattas i ett mejl till Mikael Törnwall, som är ansvarig klimatredaktör för SvD
Mejl till Mikael Törnwall, 251209 klimatredaktör, SvD:
Hej Mikael!
I din krönika idag 9/12 i SvD om elbilar radar du upp ett antal historiska exempel på teknologiska förändringar som initialt bromsades men som sedan erövrade världen och slog igenom globalt. PC:n, smartphone, digitalt foto etc. Samtliga exempel på teknologisk framgång som skapade explosivt växande konsumentmarknader för de nya produkterna. Och så jämför du felaktigt detta med omställningen till elbilar. Planekonomiskt tvång inom EU är i stället den marknadskraft som försöker öka andelen elbilar. Och subventioner finansierade med skattemedel ska hjälpa till på den vägen. Inte ny teknologi som förbättrar för konsumenten.
En haltande jämförelse. Tanken med elbilar är att de ska ”rädda klimatet” och förhindra global värmning. Men det gör de inte. Du kan läsa förklaringar till mitt påstående i länken:
Elbilen – världshistoriens största dubbelbluff – Klimatupplysningen
Och du nämner ingenting om att elbilar, som följdeffekt av batteritillverkningens hela kedja, är regelrätta miljömarodörer. Del av detta beskrivet av TV4:as Kalla fakta. Se länken:
Kalla fakta: Dödsgruvorna (tv4play.se)
Men sedan så blundar du för ett faktum, att om du i den ekonomiska kalkylen för konsumenterna räknar in värdetappet på en begagnad elbil, så blir det en ekonomisk smäll utan like för den som har köpt en ny elbil. Se exemplen från Carup nedan. Värdetapp på 30 – 50% på två år och 4000 mil. Carup beskriver ett värdetapp på 20 tkr per månad som jämförelse. Du nämner inget om detta vad gäller ekonomin, men de kommer själva att upptäcka den bistra verkligheten den dag efter kanske tre år då de vill sälja sin elbil. Då är låg kostnad för hemmaladdning, som du nämner, helt irrelevant som faktor i en totalekonomisk kalkyl.
/Vänliga hälsningar, Mats Kälvemark
En korrekt kalkyl måste räkna med värdeminskningen
I MSM (Exempelvis SvD, DN, AB, Expressen) får vi läsa lovord om elbilar och deras låga driftskostnader jämför med bränslebilar. Detta kan möjligtvis stämma om man kan ladda hemma om man bor i villa, men det är ju bara förunnat för ca 50% av Sveriges befolkning. Men den stora negativa belastningen för ägandet kommer den dag man ska sälja sin elbil.
Rekord: Brutalt värdefall för Volvos ”billiga” elbil | Carup.se
I artikeln ges tre exempel på värdetapp för Volvo EX30. Volvos ”billiga” elbil visar sig bli allt annat än billig. Här avslöjas hur Volvo EX30 rasat i värde på bara några år. Elbilen blöder pengar varje månad och tappar 20 000 kronor i månaden. Volvo EX30 lanserades som märkets ”billiga” elbil. Men det visar sig att bilen blir otroligt dyr att äga på grund av rekordhög värdeminskning. En långtestbil som tidningen Vi Bilägare har kört under ett år har enligt tidningen minskat med 60 kronor per mil i värde. På ett år och 4000 mil gick elbilen ner med 243 000 kronor i värde. Det är ett historiskt rekord sedan tidningen började långtidstesta bilar.
Carups genomgång av Blocket-annonser bekräftar bilden. Volvos minsta elbil sjunker som en sten i värde. För att se hur stort tappet är i verkligheten har vi analyserat de billigaste EX30-exemplaren som svenska bilhandlare lagt ut på Blocket. Alla bilarna har färre än 4 000 mil på mätaren. Verkligheten är skrämmande. Många exemplar har tappat över 200 000 kronor på bara ett år. Dessutom tillkommer att elbilarna generellt är dyrare än motssvarande bränslebil. Exempel från december 2024: VW Tiguan Diesel 415 000 kronor. VW ID4 GTX 4Motion: 607 000 kronor. Elbilen är 46% dyrare.
Privata elbilsköpare väljer i högre utsträckning leasing på grund av osäkerhet om begagnatpris i andrahandsmarknaden. Förr eller senare måste bilsäljarna i sin kalkyl räkna in realistiskt restvärde och därmed avsevärt högre leasingavgift.
I Storbritannien har finansbolagen ropat på hjälp från staten. De menar att det är skäligt eftersom de med subventioner drivit på försäljningen, och många av bolagen nu är i kris beroende på att restvärdet efter leasingperioden är mycket lägre än kalkylerat. Kanske en orsak till att de nya reglerna innehåller subventioner för köp av begagnad elbil. Dubbelfel. Subventionera samma bil både ny och begagnad!
Slutsatser
- Tron om att elbilar räddar klimatet är ju faktiskt den enda drivkällan för den av EU drivna planekonomin med målet att elbilar skall erövra världen. Som vi visat i andra inlägg är effekten av eliminering av alla globala vägtransporter (13% av de globala utsläppen) samma storleksordning som USA:s totala utsläpp. Nedstängning skulle enligt Lindzen, Happer och van Wijngaarden ge en temperatureffekt av minus 0,034 OC till år 2050. Hittills har batteribilar nått 3% av den globala fordonsflottan. Långt kvar till IEA:s mål på 10% andel år 2030 som skulle ge minus 0,0034 OC i en grön, idealiserad värld där all el för laddning produceras med 0% fossil kraft. Verkligheten är ju i stället ca 60% fossil andel i den globala elproduktionen. Så om utopiskt avlägsna 10% av globala flottan nås blir verklig klimateffekt avsevärt mycket mindre, kanske mindre än hälften, ca 0,001 O
- Att elbilar har lägre kostnader för konsumenten än bränslebilar är en myt om man räknar in det dramatiska värdetappet efter så kort tid som 2 år. Vi ger 3 exempel på Volvo EX30 som förlorade 20 tkr per månad under 2 år eller 30 – 50%. Skillnaden i nypris försämrar dessutom kalkylen. Ett exempel i VW-familjen är ID4, som är 50% dyrare än Tiguan diesel.
- Batteribilar i Sverige idag finns i stort sett i noterbar andel i tre cluster kring storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Delen av Sverige norr om Gävle är i stora delar vita fläckar på elbilskartan. Det kan man förstå med tanke på det glesa nätet med laddplatser och batteribilarnas känslighet för låga vintertemperaturer. En brett upplagd studie i USA (AAA) konstaterar ett tapp på 40% batterikapacitet vid en temperatur av minus 7 O
- 2/3 av elbilsflottan ägs av företag eller juridiska personer. Privatpersoner utanför storstadsregionerna tvekar, vilket man kan förstå. Generellt är elbilar en gigantisk bluff som drivna av en planekonomisk klimatreligion. Vi beskriver i:
Elbilen – världshistoriens största dubbelbluff – Klimatupplysningen - ”You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.” (Abraham Lincoln)
Evert Andersson / Mats Kälvemark

Det finns elbilsreligiösa. De blir komiska när de kommer upp i varv.
https://cornucopia.se/2025/06/tre-manader-med-bara-fossilbil-rackviddsangest-dyrt-och-mycket-tid-att-leta-bensinpumpar-och-tanka/
Räckviddångest med dieselbil? Med min nu 30 år gamla Volvo 855 TDI kör jag regelbundet över 100 mil utan att tanka och det med 400 kg last; visserligen på motorväg och i jämna 100 km/h, men ändå. Bilen köpte jag begagnad 2010 för 3 400 € och har väl sedan dess haft underhåll och reparationer för lika mycket.
Hej,
I Slutsatserna punkt 2 om de löpande kostnaderna bör inkluderas att elbilarna av politiska skäl har lägre fordonsskatt och att elpriset per mil har mycket mindre skatt i kr än bensin/dieselpriset.
#2 Claes G Lindskog
Du har rätt i sak men proportioner är viktigt för att jämföra kostnader. Högre inköpskris och katastrofalt stort och snabbt värdetapp gör de kostnadsposter du nämner till växelpengar i sammanhanget.
#1 Lars Mellblom
Och om man av någon outgrundlig anledning skulle lida av räckviddsångest med en dieselbil så botas den enkelt med hjälp av en reservdunk. För batteribilar som får energibrist är det väl ringa bärgare som gäller.
Det snabbt fallande värdet på elbilar visar mer än tydligt att planekonomi aldrig fungerar. Det räcker med att studera vad som hänt och händer med länder som politiskt bestämmer vad folk skall konsumera. Kuba och Venezuela nu och tidigare Sovjetunionen och Maos Kina är lämpliga exempel. Den svenska gröna politiken är att annat exempel på hur dåraktigt det är att ledas av en ideologi. Det är bara att vänta på det ekonomiska sammanbrottet.
jag läste en artikel om att el- och hybridbilar har så höga värden på magnetism att de kan ge cancer eller demens. sant eller ej är frågan.
Simon, #4,
nej, nej, det finns redan fungerande lösningar för räcksviddsångest.
https://pbs.twimg.com/media/FbM0t5nXoAAs1wk.jpg
#7 foliehatt
😂👍
Mats skriver om elbilars stora värdeminskning, som ju drabbar ägaren. Men batteriernas produktion och drift är samhällets och världens stora problem.
Om alla världens vägfordon skall drivas elektriskt skulle kända fyndigheter av litium och kobolt räcka högst ett halvår. Koppar- och nickelreserverna skulle räcka några år. Frånsett konkurrens med andra, mer agelägna behov,
Bara i Sverige skulle ca 25 TWh mer säkert tillgänglig el behövas, 18 procent mer än vår nuvarande inhemska förbrukning på ca 140 TWh. Än högre procentuell ökning skulle krävas globalt, åter i konkurrens med andra och mer angelägna behov.
Rena nippran från början till slut, driven av gedigen okunskap, irrationell rädsla för kolbaserad energi och kärnkraft, rent önsketänkande och tillgång till statskassor och skattepengar,
För att inte tala om hur vind- och solkraft skadar miljön! Jag är ständigt upprörd!
Artikel i DN igår, 10/1.
https://www.dn.se/sverige/ekonom-om-nya-elbilspremien-valdigt-fa-har-rad/
Citat, del av text: ”Sedan finns en rad andra begränsande regler. Den sökande måste exempelvis bo i en landsbygdskommun eller i ett område där det finns begränsad tillgång till kollektivtrafik. Men hur många kommer att ha råd?
Det är den stora frågan. Jag misstänker att det blir väldigt, väldigt få, säger Sharon Lavie, sparekonom på Lendo. Omkring 800 000 hushåll bedöms träffas av de uppsatta kriterierna. Naturvårdsverket har räknat med att 100 000 hushåll kan komma att söka premien. Men det är en siffra som Sharon Lavie har väldigt svårt att tro på.
Man har inte kollat, skulle en sådan här familj ens ha möjlighet att spara ihop till en kontantinsats, eller bli beviljad ett lån om det skulle behövas. Har de ens möjligheten att även med stödet kunna leasa eller köpa en bil, säger hon. Även flera remiss-instanser är inne på samma spår. Stödet är utformat för att träffa hushåll som har det skralt ekonomiskt.”
”Trafikanalys bedömer dock att det finns risk för att just denna grupp inte kommer att ha möjlighet att ta del av stödet”, skriver regeringens egen expertmyndighet och pekar bland annat på svårigheten med att klara kreditprövningar.
Risken är således stor att den nya bonusen floppar. Av de 177 kommuner som är godkända för ansökan, så är många belägna norrut där avstånden på landet är långa, det är glest mellaqn laddstolparna. och vintertemperaturerna är låga. Vem vill ha elbil i Pajala där det kan bli minus 40 gr på vintern. Just nu minnus 35 grader.
Köld har som nämnts starkt begränsande påverkan på räckvidden. Ett tapp på 40% vid minus 7 grader. Se länken:
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rackvidd-av-kyla-och-varme/1116792
Planekonomi och skatttefinaiserade bonusar kommer inte att fungera nu heller. Och återigen, elbilen är ett enda stort feltänk från början. Räddar inte klimatet som vi tidigare visat på KU. Hela tillverkningskedjan av batterierna (med en huvuddel långt bort i Kina) gör elbilen som företeelse till vår tids värsta miljömarodör. Dock tillräckligt i det fördolda och långt borta så att poltikerna i EU hittills inte har orkat reagerat för detta.
Tack E&M
Det får bli en begagnad elbil nästa gång.
Då tjänar man mest 🙂
Jag har nåtts av rykten från elbilsägare att verksstadskostnaderna ofta är mycket högre än för vanliga bensinbilar. Tillbehör som däck är också mycket högre. Stämmer detta?
Av Mats intressanta tabell över högst resp.lägst andel elbilar ligger de högsta nära 10 procent och de lägsta runt an halv procent.
Avgörande köpfaktorer för de första är nog ekonomiska förmåner och socialt tryck. De senare avstår p. g. a. högt pris, hög värdestegring och praktiska nackdelar.
Jag skrev just för Epoch Times om detta. När det kommit in, lägger jag det på KU. ”Resursbrist hindrar eldrivna fordon.”
Tabellen med ”högst och lägst” avseende andel el-bilar skulle mycket väl vara kommuner med ”högst och lägst” genomsnittlig inkomst.
#12 Ingemar
En elbil är generellt tyngre än motsvarande bränslebil. 21%-41% enligt länken nedan.
Detta plus att en elbil ger nästan fullt vridmoment från start i stället för ett mjukare pådrag med en bränslebil. Medför högre kostnad för däckslitage och högre halter av partiklar lossrivna från däck och asfalt. (partiklar av typ PM2,5 och PM10) Detta får du aldrig information om från svensk MSM.
Och #11 Lasse. Köper du begagnad så är du närmare gränsen för batteribyte och när detta närmar sig så sjunker värdet på bilen inte som en sten utan snabbare som en blykula. Elbilar är helt enkelt en dålig idé.
https://klimatupplysningen.se/partikelutslapp-fran-elbilar/
https://www.emissionsanalytics.com/news/pollution-tyre-wear-worse-exhaust-emissions
Tege Tornvall #19
”Om alla världens vägfordon skall drivas elektriskt skulle kända fyndigheter av litium och kobolt räcka högst ett halvår.”
Det där är inte sant. Nya litiumgruvor öppnade 2022 och 2023 så världsmarknadspriset på litium kollapsade och var vid bottennoteringen i somras bara 1/10-del av vad det var vid toppnoteringen 2022. Det har också hittats nya fyndigheter av litium.
Preliminära siffror för 2025 visar att c:a 12 miljoner elbilar tillverkades under året. Det är ungefär 17% av biltillverkningen. Utöver det så har det tillverkats 6-7 miljoner laddhybrider som tillsammans har batterier som motsvarar ungefär en miljon elbilar.
Det som diskuteras som den mest kritiska metallen bland de som jobbar med elbilar och batterier är nickel.
Att det är ett stort prisfall på elbilar beror till stor del att utvecklingen går ganska fort. Om jag tar min elbil som exempel. Den har jag haft i nästan tre år. Skulle jag köpa en ny likadan bil idag är priset 20 000:- lägre och räckvidden 6-7% längre.
En sak som är billigare med elbil är service. Nu har inte jag betalat någon service än för Volvo har gratis service så länge garantin gäller som är tre år för elbilar. Det är längre intervaller mellan service på elbilar och varje servicetillfälle kostar mindre.
Den enda service/reparation som jag betalat för är hjulinställning. Ett bakdäck var snedslitet så det är inte godkänt längre. Jag kommer nog att byta alla fyra däcken till sommaren för framdäcken är ganska slitna, men skulle vara godkända en sommar till trots att de rullat närmare 5000 mil.
För mig som kör ganska mycket, c:a 2200 mil per år och har egen ladddbox hemma så blir det billigare med elbil än en motsvarande bensin- eller dieselbil.
Samarbetet mellan BMW, Samsung SDI och Solid Power kring hel-solid-state-batterier (ASSB) är redo att få en betydande inverkan på den globala bil- och ädelmetallmarknaden, särskilt silver. Detta partnerskap syftar till att påskynda utvecklingen och kommersialiseringen av ASSB-teknik, som lovar överlägsen prestanda och säkerhet jämfört med konventionella litiumjonbatterier.
Det primära målet med detta samarbete är att integrera ASSB-celler i nästa generations fordon, med det yttersta målet kommersialisering. ASSB-er erbjuder flera fördelar som kan revolutionera elfordon (EV):
• Ökad energitäthet: ASSB:er kan uppnå betydligt högre energitäthet, där Samsungs prototyper visar upp till 500 Wh/kg , nästan dubbelt så höga som 270 Wh/kg för vanliga litiumjonbatterier. Detta innebär längre räckvidd utan att öka vikten på det totala förvaringssystemet. Samsungs teknik, till exempel, förutspår en räckvidd på cirka 966 km på en enda laddning för elbilar.
• Ökad säkerhet: Genom att ersätta brandfarliga flytande elektrolyter med fasta material minskar ASSB:er riskerna för termisk rusning och dendritbildning, vilket gör dem i sig säkrare.
• Snabbare laddningshastigheter: Samsungs ASSB-teknik hävdar en full laddning på så lite som 9 minuter (eller 80 % inom liknande tidsramar.
• Längre livslängd: Dessa batterier beräknas hålla i upp till 20 år eller över 1 500 cykler med minimal försämring.
Mvh,
#16 sigge:
Priset på litium har sedan fördubblats sedan i somras…
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Berra #19
Litiumpriset är nu 1/5-del jämfört med toppnoteringen 2022. Flera projekt gällande litiumgruvor har stoppats.
#20 sigge:
Då kunde du ju skrivit 1/5-del istället för 1/10-del…fast det lät kanske inte lika bra…
Eller kanske att priset nu är på samma nivå som hösten 2021
Sigge #17,
Förutom däcken så klagas det på återkommande fel i det elektriska. Men jag antar att detta är beroende av märke. Moderna bilar är så fulla av elektriskt lullull att det finns fler grejer som kan sluta att fungera.
#16 Sigge
Visserligen är nya gruvor på gång men de kan inte ännu ha påverkat priset så radikalt som du anger. Visa siffror och länkar till dina påståenden. Priset anger du till 1/10 av priset 2022. Visa fakta på det. Mer trolig orsak till prisfallet är att batteriproduktionen blev lägre än prognos pga trögare föräljning av billar och jättelager av litium och färdiga bilar. Kom med fakta, inte lösa påståenden tack,
Gällande det som Claes-Erik Simonsbacka skriver om i #18
Solid State batterier, som Claes-Erik Simonsbacka skriver om, kommer att vara en hel del bättre än dagens litiumbatterier. Det kommer att dröja ett antal år innan de är kommersiellt gångbara. 2030 ungefär raknar en del tillverkare med att kunna ha några exklusiva bilmodeller som har de batterierna.
Det pågår ständigt utveckling av litiumbatterier. Det som hänt där under de senaste åren är att LFP-batterier blivit lättare och om några år kanske de inte är så mycket tyngre än NMC. LFP är billigare och tåligare än NMC.
Ingemar N. #23
Det ”elektriska” kan jag väl köpa som en övergripande benämning, men om jag får gissa så stavas nog det egentliga problemet MJUKVARA. Enbart i bilen kan det handla om kod i gigabyteklass utspritt på flera separata system som ska spela ihop. Skulle nu allt det fungera helt felfritt, låter osannolikt men alla fel behöver inte vara stoppande, så återstår ändå fel i mjukvaran på alla servrar som bilen är uppkopplad mot, hur många får du fråga kinesiska ambassaden om, lycka till där! Visst ja, jag glömde felet kan också vara i den där appen som du måste ha i din telefon för att hela härligheten ska fungera, gode gud vad har vi ställt till med, ge mig en 240:a!
Klimatet i Sverige sliter hårt på det ”elektriska”. Det gäller såväl gamla klassiska 12V-drivna funktioner som fösterhissar, klimatanläggning, centrallås, etc, likväl som elektronik. Stora temperaturskillnader ger kondens och ärgning av kontakter. TIll slut kan inte korrekt spänning upprätthållas. Fordonets mekaniska delar påverkas inte lika mycket av klimatet och är dessutom generellt sett enklare och billigare att fixa.
Mer elgrejor är fel väg att gå.
#18,24
Och solid state löser problemen med laddinfrastruktur? Vad blir effektavgiften med full laddning på 9 minuter, om man råkar komma fram till en sån laddare?
Blir det laddstationer med såna laddare som bara har nattöppet, dom måste naturligtvis ligga i anslutning till stamnätet?
Ingemar Nordin #22
Fel som diskuteras elbilsägare emellan ä problem att ladda bilen vid offentliga AC-laddare som oftast är på 11 kW. Inte snabba DC-laddare, för de brukar fungera.
Vid offentliga AC-laddare skall man använda sin egen laddkabel. Är stiften i AC-laddaren slitna kan det bli kontaktproblem i signalkabeln mellan bil och laddare. Den lösa kabeln som man har i bilen kanske man varit oförsiktig med så det kommit smuts i kontakten och då får heller inte bil och laddare kontakt.
Jag har inte råkat ut för det, men jag har läst om det där elbilsägare delar med sig av problem och erfarenheter.
Ett annat fel som verkar vara ganska vanligt på äldre Tesla-bilar är värmepumpen slutar fungera. Har jag också läst om på elbilsforum.
Det som jag störs av är att infotainmentsystemet (radio, karta, GPS) i bilen uppdateras när man kör med bilen. På en elbil borde det kunna göras när bilen är parkerad. Men Volvo har valt att göra det lika som på bensin- och dieselbilar där batteriet inte skulle räcka om bilen stod parkerad.
Ett problem som jag själv råkade ut för var att batteriet i nyckeln var nästan helt slut. Jag stod sent en kväll på en parkeringsplats i regn och blåst och kunde inte låsa upp bilen. Det tog någon minut innan jag kom på att jag kunde låsa upp bilen med telefonen. När jag var inne i bilen gick den först inte att starta. Jag var tvungen att lägga nyckeln i mittkonsolen för att bilen skulle få kontakt med nyckeln.
# Sigge Northvolt auktionerar ju ut det mesta som fanns i fabriken. Just nu ofantliga mängder modulbostäder. Undrar om konkursförvaltaren auktionerar ut några batterier. Lytens köp av Northvolt är fortfarande inte klart. Undrar om det nånsin blir klart. Vilken gigantisk skandal det är. Ingen verkar bry sig. Northvolt som enligt Stefan Löfven var viktig för Skellefteå, Västerbotten, Sverige och hela världen.
Mats Kälvemark #23
Jag är ganska trött på att behöva visa länkar till det jag påstår. Att litiumpriserna sjunkit mycket borde du känna till som påstår att du vet så mycket om elbilar och produktion av dessa. Det du borde göra är begära att Tege Tornvall borde kunna visa länkar på det han skrev i #9.
Att priserna på litium sjunkit är en orsak till att flera planerade litiumgruvor nu inte blir av eller skjuts på framtiden. Källan till det är en diskussion jag hörde i somras.
En enkel sökning på nätet så hittade jag det här.
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
#16 Sigge
Så här säger ChatGpt om litiumpriset. Som jag trodde inget om nya gruvor.
” 1) Recent Price Trends (2024–2026)
Volatility & Recent Movements
Lithium prices have been very volatile over the past few years. After historic highs in 2022, prices fell sharply through 2023–2025 due to oversupply and slower EV demand. ”
Daniel Wiklund #29
Det är tråkigt att Northvoltprojektet inte fungerade. Det byggs en massa batterifabriker runt om i världen som kommer igång. Jag tycker det är konstigt att de inte fick Skellefteåfabriken att fungera.
#30:
Nämen….sigge kommer med en länk…
”En enkel sökning på nätet så hittade jag det här.
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium”
Den ”enkla sökningen på nätet” var visst att klicka på min länk i #19…
Notera återigen att priset fördubblats sedan i somras vilket var tidpunkten som sigge cherrypickade…
# 32 Sigge Det är inte bara tråkigt, det är en enorm skandal. Visst är det ”konstigt” att 5000 inte klarade av att tillverka batterier. Där miljarder har slösats bort, bl a pensionspengar. Där Peter C och fler chefer i Norttvolt har stoppat hundratals miljoner i egna fickor. Den sk gröna omställningen ska bara lyckas, till vilket pris som helst. Nu verkar samma ”tråkiga” sak hända med Stegra.
meanwhile in India…
https://www.youtube.com/watch?v=jaAAsjay5OI
Indien är alltså nu där Kina var alldeles nyss, så om bara några år allt förändrat.
https://www.youtube.com/watch?v=4-XDxCb92X4
och detta bara rulla vidare…
https://youtu.be/9jGM63Usnhc?t=64
https://youtu.be/xT3aZOK7nSs?t=135
Världen går nu snabbt i en riktning EUs ledarskap varken tycks förstå eller kan göra något åt.
Elbilar är Kinas ringhörna, Europa kan inte ens tillverka batterier själva, detta medan förbränningsmotor och särskilt diesel har varit Europas ringhörna. USA, världens idag näst största bilmarknad efter Kina, har sin egen marknad med Ford F150, osv. ram v8 och flak…
Vem ska i framtiden sälja bilar till Indien och Afrika?
Hur bör EU-ledaskapet främja europeiskt kunnande och industri, utifrån de förutsättningar som faktiskt föreligger?
Eller nöjer vi oss med att bli en dålig kinakopia, ett b-lags-kina… och det på fler än ett område.
Världen följer de ekonomiskt framgångsrika, inte förlorare…
Värdeminskning synes vara ett stort aber när det gäller elbilar. Har en vän som gick på hypen och skaffade elbil som tjänstebil. Stort misstag. Kostade skjortan och han klev ur efter mindre än ett år. Hundratusentals kronor i värdeminskning. Säkert betydligt över de 20 000/mån som refereras ovan.
Själv köpte jag en BMW diesel för drygt sju år sen. Enligt värdering på KVD har den fortfarande ett värde på ca 80 % av vad jag betalade. 20 procents värdeminskning på drygt sju år. Ja, ni fattar…
#27
Samsungs Ag-C solid state-batterier, med sina imponerande förespådda räckvidd på ca. 966 km och laddningstid på 9 minuter, kommer naturligtvis att ställa betydande krav på befintlig laddningsinfrastruktur, främst på grund av den extremt höga effektleverans som krävs för så snabba laddningshastigheter.
Den största utmaningen ligger i kraftöverföringshastigheten. Ett 100 kWh-batteri skulle kräva 40 MJ/min för att laddas på 9 minuter, totalt 360 MJ. Detta innebär en effektleverans som är betydligt högre än nuvarande snabbladdningsstandarder. Vissa kinesiska batteritillverkare erbjuder redan laddningshastigheter på 6C (1/6 av en timme eller 10 min.) motsvarande ladd stationer på 480 kW och till och med 600 kW, men dessa är fortfarande få till antal.
Själva laddningsprocessen innebär också effektivitetsförluster, vilket innebär att den effekt som dras från elnätet skulle vara ännu högre än den beräknade effekten som levereras till batteriet.
Snabbladdning genererar även en betydande mängd värme i batteripaketet och tillhörande elektriska komponenter. Elfordon utrustade med Samsungs solid-state-batterier skulle kräva drastiskt förbättrade värmehanteringssystem för att effektivt avleda denna värme och förhindra skador på batteriet.
I huvudsak kommer kommersialiseringen av Samsungs Ag-C solid state-batterier, med deras ultrasnabba laddningskapacitet, att kräva en fullständig översyn och betydande investeringar i den globala laddningsinfrastrukturen för elfordon, från elnätsnivå ner till fordonets interna system. Även om snabbladdning på offentliga stationer är ett stort fokus, skulle även hemmaladdning påverkas.
Mvh,
#32
”Jag tycker det är konstigt att de inte fick Skellefteåfabriken att fungera.”
Du får gärna utveckla vad det är som är konstigt. Som ekonom har jag en ganska klar uppfattning om vad som inte fungerade. Har med utbud och efterfrågan att göra.
I Finland påstås det att ett batteri-teknikbolag löst problemen med solid state batterier och dessutom tillverkningsprocessen? Från de stora batteritillverkarna möts detta med stor skepsis då de lägger ner miljarder på forskning och utveckling och det ändå går trögt med utvecklingen och lösa problem i tillverkningen! Tja, man skulle skratta sig fördärvad om ett litet hemmasnickrat bolag med små resurser lyckats lösa problemen och vi får väl se när produkten visas upp om det är sant? Fast det skulle knappast vara första gången i historien det händer så osvuret är bäst…
#39
First real Solid-state-battery made in Europe – Donut Lab (made in EU)
https://www.reddit.com/r/BuyFromEU/comments/1q9tbpv/first_real_solidstatebattery_made_in_europe_donut/
Mvh,
CES, #37,
batterivärmen vid laddning kommer bland annat av batteriets inre resistens. En oundviklig förlust av energi, som ökar ju högre laddströmmen är (gäller även vid urladdning). Ditt exempel med en laddstation som levererar 670 kW i sladden (40 MJ/min) kommer inte att ladda 360 MJ på 9 minuter. All den energi som man måste kyla bort vid laddningen (plus det som kylsystemet använder) måste levereras genom laddkabeln.
Berra #33
Du förvränger väldigt ofta det jag skriver för att kunna kritisera mig.
Så här skrev jag ordagrant i #16:
”världsmarknadspriset på litium kollapsade och var vid bottennoteringen i somras bara 1/10-del av vad det var vid toppnoteringen 2022”
Lägg märke till att jag skrev både toppnotering och bottennotering.
#37 CES
#41 foliehatt
Ohms lag: U = R x I
Effektlagen: W = U x I = R x I^2
Laddförlusterna i ett batteri är alltså proportionella mot den inre resistansen och mot laddströmmen i kvadrat. Dubblerad laddström ger alltså fyra (4) gånger större förluster. Dessa förluster yttrar sig i värmeutveckling som på ett eller annat sätt måste kylas bort.
Framtida kraftfulla elbilsbatterier måste med nödvändighet ha en mycket låg inre resistans för att de ska gå att snabbladda, om inte förlusterna och därmed värmeutvecklingen ska bli astronomisk.
#30 Sigge
Citat från din kommentar:
”Jag är ganska trött på att behöva visa länkar till det jag påstår.”
”Källan till det är en diskussion jag hörde i somras.”
Hmmm…..??
#32 Sigge
Exempel på grundfel med både Northvolt tidigare och nu Stegra är:
1. Projekten ytterst drivs av en falsifierad hypotes att fossil CO2 är den enda orsaken till den den globala uppvärmningen.
2. De yttert ansvariga, Harald Mix och Carl-Erik Lagercrantz, drivs av att få tillgång till ”gröna gratis pengar” för att berika sig själva.
3. Båda projekten startade på ”Green Field” utan genomtänkt affärsplan och med för dem nya produkter i nya fabriker och med ny personal i stort sett med avsaknad av rätt kompetens. Förseningar i projekten på flera år och totala haverier längs vägen är legio.
4. De har i utgångsläget noll procents marknadsandel så varje andel med start från noll måste tas från en konkurrent som redan är etablerad på en marknad med överutbud och sjunkande priser.
5. Allvarligast: De får aldrig fram några säljbara produkter. Tiden går och skulderna ökar. De enda rekord de sätter är ”burn rate” för kapital. Stegra nådde ny nivå under 2025, tre miljarder kr per månad. (Fiancial Times)
6. Etcetera, listan kan göra mycket längre.
# 40. Enligt företagets (Donat) egen info skulle ett sådant batteri väga 2,5 kg per kWh. Det är hälften av vad dagens Li-jonbatterier väger. Till det kommer infästningar och kringutrustning för batteriets funktion, Det betyder i praktiken 3,5-4 kg per kWh. Fortfarande alldeles för tungt jämför med bensin och diesel. Vilka material ingår? Faktisk kapacitet i dagligt bruk?
Dagens batterier väger 25-30 gånger mer per kWh än bensin och diesel. Donats skulle väga 15-20 gånger mer. Ett tuppfjät framåt.
# 28. Inget infotainmentsystem behövs för att köra bil. Eller får ens tillåtas. Det tar förarens koncentration från väg och trafik. De äger rum framför och runt om bilen, inte på någon skärm. Allt fler olyckor händer för att föraren i det avgörande ögonblicket inte kör bilen.
Trafiken är ett dynamiskt och delvis kaotiskt system. Att köra bil kräver full och oavlåtlig koncentration. Olyckan händer på marginalen. Det inhämtade jag när jag för 30-40 år sedan följde ett franskt forskningsprojekt om vad som händer i Formel 1-förares huvuden när de kör. Detsamma händer i allas huvuden.
En avgörande faktor är rörelseuppfattning i rummet. Den testas på flygare och kan tränas upp för de flesta. Men dåvarande vägverkets ”experter” avfärdade det som elitistiskt. De såg (ser?) trafiken som fasta situationer med mellanliggande transportsträckor. Som att lära sig dansa per korrespondens.
#12 Ingemar. Hjul och däck är större och alltså dyrare. Dyr service krävs för batterier och elektronik. Överdriven elektronik har nästan alla nya bilar. Se också # 46 ovan.
Foliehatt #7
Problemet är ju att de flesta elbilar inte får dra så mycket, ofta en bra bit unter 1 ton.
Ett elverk som på bilden göre sig icke besvär.
Dom får fylla bagaget med powerbankar istället.
Tege #7
Det går att läsa i dagens SvD ommikroplast i människokroppen. Man har hittat mikroplast motsvarande 4-5 engångs plastkedar i hjärnorna på avlidna personer med bl.a alzheimers. Det måste vara mums för alla klimatflanar och MP.
Daniel #29
Drt tragiska med Stefan Löfven är ju att han troligen har synfel, en förvrängd världsbild som en spegel på Lustiga Huset på Gröna Lund ger.
Han såg ju inte migrantinsadionen komma 2015 och givetvis såg han inte bristerna i Northvolt heller, utan lät sig luras av en nasare som Peter Carlsson. Lika illa med Karl-Petter Thorwaldsson en gammal fackpamp, lika oduglig som Löfven.
Sigge 32
Det krävs kunskap att bygga upp en fungerande industri, det hade inte Peter Carlsson. Han var inte industrialist och Harald Mix är riskkapitalist, han investerar i olika projekt och han bygger definitivt inte industri.
Northvolt var ett fantasiprojekt byggt med kinesisk teknink, bra va? och dess främsta uppgift var att få in skattefinansiering antingen direkt eller via pensionsfonder. Den inkompetente Peter Carlsson fick med sig 250 miljoner vid sortin innan konkursen och han går fortfarande fri.
LA #35
Vad begär du av EU’s ledare? Dom ser likt herr Löfven inget komma utan är fast i sin klimatidioti. Det räcker att se UvdL och hennes fånflin så inser man att det är kört. Hon dög inte som minister i Tysklands regering, men högsta hönset i EU duger hon tydligen till, det säger allt och Sverige accepteraratt ha den högsta avgiften och få dom tyngsta betingen i snart sagt allt och våra ännu odugligare politiker tiger.
Vad gäller bilar i Indien så har väl dom en egen tillverkning, Tata bl.a.
# 49. Jag har inte skrivit # 7 och heller inte om mikroplaster i människokroppen.
Sedan har vi problemet med vintern och eldrivna fordon. I fjol var det problem med bussarna i Oslo, i år är det Göteborg (bland många andra städer):
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/fiasko-for-elbussarna-i-norge-tal-inte-kylan/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1438537
Graham Conways föredrag på TEDx San Antonio är fortfarande aktuellt vad gäller elbilars CO2-utsläpp. Massiv ”cognitive dissonance” för många…
https://www.youtube.com/watch?v=S1E8SQde5rk
PS Simon Micheaux (finska SGU) analys av mineralbehovet är också upplysande.
https://www.youtube.com/watch?v=MBVmnKuBocc
#42 sigge:
Så du tycker att det är oväsentligt att priserna fördubblats sedan dess?
Är ju som att skriva att dieseln gått upp till 30:-…
Min kollega Erik Rönnblom skriver i Vi Bilägare att Storstockolm har vuxit från 1,8 till ca 2,5 miljoner invånare de senaste 25 åren utan att vägar och gator nämnvärt byggts ut – med mer trängsel som resultat.
Under denna tid har MP och rödgröna mestadels styrt trafikpolitiken. Det är inte meningen att gator och vägar skall anpassas. Tvärtom skall mer trängsel tvinga folk att gå, cykla eller åka kollektivt – i eftersatt och underdimensionerad kollektivtrafik.
Det hörde jag redan av Maria Wetterstrand för över 30 år sedan på Dagens Industris årliga bildag. När jag påpekade att ett bra sätt att slippa köer är att få trafiken flyter, menade hon just att köer gynnar kollektivtrafik. MP sitter fast i detta.
#57 Tege:
mp genom hellden har även haft hand om snöröjningen och är nöjd med den…
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/53889032_10156083606231245_3385857985136820224_n.png?stp=dst-png_p180x540&_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=UhjShZ2qa88Q7kNvwGhI9Qm&_nc_oc=Adm55OKWw94OP6lBmsVpGgTFhvdYPv60DRer7BNZZqj4iyYUR4yDPo4qYuIU1h-8OeU&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&_nc_gid=jb4RYtPf08yT5bhxMao4OA&oh=00_Afq9NJv2LZ7zRcvydfU87S8XBF7KQNdnCSBXgHMH2xiJqg&oe=698CED3B
Länk till bild på facebook därav så lång…
EUs tyska ledare vdLeyen har nu ordnat så att (tysk) bilindustri ska få det ljusare via det kommande (klara?) Mercosur-avtalet med Sydamerika. För att kompensera haltande jordbrukare i Europa har hon samtidigt utlovat enorma jordbruksstöd inom kort (!). Vem betalar?
Tyskland är illa ute. Jag bodde där (i det ”rika Bayern”) under några år runt 2010 och såg framtiden an för en alltmer ekonomiskt försvagad medelklass. Den lägre medelklassen hade det redan då tufft.
https://www.zerohedge.com/political/germanys-mittelstand-succession-crisis-who-will-take-reins
Dessvärre är yttrandefriheten i Tyskland under tydlig inskränkning. Eliten vill också förbjuda AfD som idag nästan är det största partiet.
Tysklands och EU:s bilindustri i kris p g a galna beslut, klimatalarmism och intentioner från Bryssel att EU ska ”gå före”? Att tillverka elbilar och batterier verkar vara en kinesisk specialitet men som lever på statliga stöd och subventioner precis som i västvärlden! Frågan är om EU denna gång räddas på gonggongen av det finska bolaget Donut Lab som kanske snubblat över en upptäckt som räddar EU:s tillverkning av batterier i alla fall tills Kina kommer ifatt och gör likadana batterier bättre och billigare?
Benny #60
Men problemet är inte i första hand vilket batteri som sitter i bilen, problemet är att vi inte har och kommer inte inom överskådlig tid ha en laddinfrastruktur som gör batteribilar till ett realistiskt alternativ för alla som har behov av en bil.
Novo Energy (Volvo Cars) går upp i NoVolt-koncernen.
Trots hjälp från Icona Pop så räckte det inte ända fram.
https://www.youtube.com/watch?v=6cQtiI5P-Lk&list=RD6cQtiI5P-Lk&start_radio=1
Håkan Bergman, jo jag är mycket medveten om detta, problemet är att varken i Stockholm eller Bryssel verkar någon som helst insikt infinna sig? Visserligen sköt EU fram förbudet mot bensin och dieselbilar till 2035 efter påtryckningar från de stora tyska biltillverkarna som hamnat i en kris genom ett politiskt skapat dilemma skapat av inkompetenta politiker och klimatideologi i en enda röra.
Angående Stockholm och snöröjning så är det inte bara där som mp:s trafikborgarråd fallerar…nu har de inskaffat bussar som inte kommer under vissa broar…men de är batteridrivna vilket är det viktigaste…
https://www.mitti.se/nyheter/beskedet-nya-elbussarna-kommer-inte-under-rackstabron-6.3.336699.61abc479c5
https://www.dn.se/sverige/sls-nya-elbussar-ar-for-hoga-far-inte-plats-under-bro/
#62 Foliehatt:
”Novo Energy (Volvo Cars) går upp i NoVolt-koncernen.”
Du menar inga anställda och ingen produktion?
3 miljarder rätt ner i vasken från Volvo….hur mycket från stat och pensionsfonder?
https://petterssonsblogg.se/2026/01/13/volvo-cars-batteribolag-sager-upp-all-personal/
Berra, #65,
korrekt. Konkurs-ernen.
Berra #56
När jag skrev att priserna var en 1/10-del vid bottennoteringen i somras jämfört med toppnoteringen 2022 så hade jag inte kollat upp dagspriset.
Jag tycker inte det är så stor skillnad om det är 80% eller 90% prisfall. I båda fallen förstår man att förhållandet mellan tillgång och efterfrågan förändrats.
Litiumtillgången kan jämföras med oljan. Varje år så hittas det mer olja än det som förbrukas, det är likadant med litium.
It’s the economy stupid
# 58. Helldén tycks mest måna om snöröjda cykelbanor.
Må så vara att litiumpriserna nått bottennivåer. Å andra sidan skjuter kopparpriset i höjden p.g.a. råvarubrist och stor efterfrågan. Nu i januari handlas koppar för 13000$/ton. Det är högsta noteringen någonsin.
Grafit sticker också iväg. Nu vid årsskiftet handlades grafit för 377$/ton. Vi hade en topp förra året på 685$/ton. Och det är precis det som docent Simom Michaux och energiexpert Mark P. Mills talar om.
Huvudsakliga drivkrafter för uppgången:
Efterfrågan: Massiv tillväxt från datacenter, kraftinfrastruktur och projekt för förnybar energi.
Utbudsproblem: Produktionsminskningar på grund av strejker, miljöregler och gruvolyckor under 2025. Samt minskade kopparhalt i kända fyndigheter,
Tullspekulation: Handlare hamstrade koppar i väntan på amerikanska tullar, vilket skapade artificiell brist innan politiska justeringar.
Ekonomiska utsikter: Förväntningar om global ekonomisk återhämtning, särskilt i Kina, och potentiella räntesänkningar som stärker industrimetaller.
Kina är på väg in i recession. Man har byggt upp ett luftslott baserat på framtida intäkter. Batteribilsförsäljningen stagnerar i Kina samtidigt som det råder överproduktion och konsumenter som håller hårt i plånboken.
Man har ingenstans att göra av överproduktionen.
Det som sker i Kina drabbar oss förr eller senare.
rent generellt förekommer det stora svängningar på metallbörsen. Vi ligger högre än 2019., 2019 har vi statistisk säkra data ifrån. Därefter har vi stora svängningar samt en pandemi.
Metallpriserna påverkar i slutändan också priset på batteribilar. 70% av kostnaden för ett batteri är inte personal- eller produktionskostnad utan inköp av metaller och mineraler.
Föredrag med Mark P. Mills: Elfordonsmandat kontra frihet
https://youtu.be/K8Nz-4eEBTw?si=VfHccEmqVGvL954m
Om vi tittar på hur mycket alla världens batterifordon har sparat in i utsläpp. Enl. uppgift ska de ha sparat in 150Mton Co2. Visst låter det som en helt fantastisk siffra, eller hur? Har man gjort sin hemläxa så vet man att det motsvarar endast 0,4% av världens utsläpp.
I skrivande stund pågår ett långt och utdraget krig i Ukraina. En mer besk jämförelse så alla oljeförbrukande krigsmaskiner som härjar runt om i Ukraina just nu, dessa maskiner släpper ut mer Co2 var 6:e månad än vad alla batterifordon har tjänat in.
Elfordon är framtiden.
Har funnits i snart 80 år.
Alla diesellok är dieselelektriska. Alla stora gruv truckar är dieselelektriska. De största grävmaskinerna som är byggda är elektriska. Värdens största hjullastare är dieselelektrisk och har funnits sedan 1950- talet.
Kirunatrucken som byggdes på 70-talet var dieselelektrisk.
Dieselelektriskt är framtiden även för små bilar med navmotorer typ Nevs. Behöver inte stor dieselgenerator och stort batteri, förlusterna från motorn håller värme i cupen.
Vinn-vinn med dieselns fördelar och eldriftens fördelar utan nackdelarna med förbränningsmotorns transmission och eldriftens stora ackumulatorer.
Det är därför loken och truckarna är dieselelektriska.
Och man slipper räckvidd ångest.
#72
En dieseldriven gruvdumper förbrukar 1m3 diesel på 12 timmar. Den går i stort sett oavbrutet.
En batteridriven gruvdumper klarar högst 90 minuter på en laddning. Sedan måste den står och ladda i flera timmar. Lastkapaciteten minskar med samma vikt som batteriernas. Tid är pengar. Och var ska man få strömmen till att ladda mitt ute i ingenstans?
Batterier håller inte i all evighet och måste bytas ut när de har nått under en viss gräns ofta runt 70% av sin originalkapacitet.
Inte byter man ut bränsletanken bara för att innehåller sjunker?
en batteridriven lastbil klarar inte ens halva sträckan jämfört med en dieseldriven och lastkapaciteten är ca hälften.
Så jag ser inga som helst fördelar med att släpa omkring på flera ton konstant dödvikt med sämre lastförmåga och räckvidd.
att få 1MWh i flytande form tar under 10 minuter. Vikt ca 1 ton.
1 ton batterier ger ca 200kW…
Och var ska man få en till laddning?
#73
Jag tror att det är så här på ett dieselelektriskt lok.
Dieselmotorn driver ett elverk
Elverket producerar el
Elmotorer sitter på axlarna och driver hjulen
Alltså: dieselmotorn driver inte hjulen mekaniskt, utan via el.
Så är det även på grävmaskiner har jag förstått, men rätta mig om jag har fel.
#74
Ja i princip likadant fast grävmaskiner drivs överlag av en hydraulpump som i sin tur får sin kraft från en dieselmotor. Kraften fördelas av hydraulpumpen till de olika komponenterna som gör att grävmaskinen kan lyfta, sänka, svänga och köra. I alla fall var det så på min tid.
#75
👍 Det är riktigt