Svenska Dagbladet tar idag, kanske något förvånande, upp en ny rapport om biobränslen sammanställd av nio olika miljöorganisationer. Om tio år ska 10 procent av alla transporter i EU ske med hjälp av biodrivmedel. Men dessa satsningar kan, enligt miljöorganisationerna, leda till en miljömässig katastrof. I stället för att minska EU:s klimatpåverkan leder åtgärderna till att utsläppen ökar med 27-56 miljoner ton per år. Den ökade användningen av biobränslen kan alltså generera mellan 81 och 167 procent mer CO2 än om vi använt fossila bränslen. Enligt rapporten skulle en yta lika stor som hela Irland behöva odlas upp för att förse Europa med förnybara drivmedel. Detta skulle leda till att skogar och värdefull natur förstörs, samt att matbristen i världen ökar, på bekostnad av de fattigaste.
De miljöorganisationer som sammanställt rapporten är: ActionAid, Birdlife International, ClientEarth, European Environment Bureau, FERN, Friends of the Earth Europe, Greenpeace, Transport & Environment och Wetlands International.
Dessvärre verkar det omöjligt att hitta själva rapporten. Om någon hittar en länk så får ni gärna ange den i kommentarerna.
Uppdatering: Den som söker hon finner. Här är rapporten ifråga.IEEP report – Analysis of ILUC biofuels Based on the NREAPs
Köp etanolbilar för all del! MO gick in tungt för etanolbilar för några år sedan men nu är det tystnaden som råder. Hur länge skall det dröja innan vindkraften sjunker ihop?
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703792704575366700528078676.html
http://www.nordicadaptation2010.net/confprog.asp
Man börjar nästan bli blasé på att få så rätt hela tiden… 😉
Klimathotet har redan fallit i opinionen, både folkligt och politiskt, med eller utan bekräftat fusk. Snart faller det som fråga helt och hållet.
Vindkraften går samma väg mot undergång.
Ska man kanske börja satsa pengar i förutsägelser och tjäna en hacka på eländet?
Du kan få låna min kristallkula och göra några långschalar! Sedan kan vi låta den gå gänget runt? Men då går det väl som med datorprogrammet om ekonomien – all skaffar det och systemet brakar ihop (här framtiden – alltså!). Det gäller att vara först med spådomarna! Nu får vi hitta på något bra.
http://www.taurusenergy.eu/
Biobränslena kommer helt säkert att vara en del av energiproduktionen ett bra tag framöver. De skövlade skogarna kan med fördel fyllas av vindsnurror, förslagsvis kamuflagefärgade och utan blinkmoj, flyget har väl GPS.
De som inte gillar det kan tacka kärnkraftsmotståndarna för att det blev så. Det tycks vara djupt mänskligt att göra fel hela tiden istället för att göra rätt från början.
Tur att man har det mesta av livet bakom sig.
Den mörknande framtid är vår.
Kolen anses ju vara ren så när som på CO2 om man får tro gröna propagandister som vill gräva ner den nyttiga koldioxiden för att göra kolen ”miljövänlig” !
I stället för att låta naturgasen brinna upp till ingen nytta som den gör till alltför stor del , så går det att göra rent syntetiskt dieselbränsle med högre energiinnehåll än vanlig diesel från gasen. Det vore väl en smart användning av en naturresurs som nu ödas bort helt i onödan.
Vad slår hög verkningsgrad på motorn och högt energiinnehåll på bränslet ?
Se:http://www.ecopar.se/pages/default.asp?SectionID=862
Det är nödvändigt att bilda ett nytt politiskt parti som är för tillväxt och välstånd samt för fram sanningen om CO2/klimatkrisen, sätter stopp för all galenskap, klär av ”miljöorganisationerna”. Har SD lyckats att organisera sig och komma in i riksdagen så vore det fan om inte sanning och förnuft skulle vinna!
Nytt parti, det har väl varit uppe till förslag tidigare.
Kanske något att diskutera på krogen i Stockholm. Det är många utkast till viktiga handlingar som tagit form på en servett. Om så sker är min röst given.
Huvudet på spiken!
EEB som har beställt undersökningen från IEEP vill hålla tillbaka satsningen på biobränsle med hänsyn till de negativa effekterna av ändrad markanvändning.
Svenska Naturskyddsföreningen håller inte med.
Och ordförande för båda organisationerna är Mikael Karlsson!
Men utvecklingen kan gynna Björn Gillbergs metanolprojekt.
Borlaug i all sin ära, men hans gröna revolution kommer att bli som en droppe i havet efter det att jordiseringsmetoden spridits och kommit till allmän kännedom. Om det inte vore för de svältande i världen så skulle jag inte bry mig mer med att stångas mot okunskapen som finns kring jordisering.
http://www.eeb.org/EEB/index.cfm/news-events/news/europee28099s-biofuels-plans-driving-social-and-environmental-destruction/
Den vanliga brukar vara: ”Det är oljebolagen som ligger bakom” och det cyniska: ”Det är bra att matpriserna stiger för då får fattiga bönder mer betalt”.
Problemet (för GB) är bara att oljebolagen numera själva är stora aktörer på biobränslemarknaden (GB kallar dem numera ”bränslebolag” – greenwashen lyckades !) och att de enorma monokulturella satsningarna på etanolodlingar av multinationella företag hindrar reformer för den fattiga jordbruksbefolkningen och berövar dem jord.
GB hade ju några år som ordförande vd:n för etanolbolaget SEKAB, tillika delägare i en bilfirma som säljer etanolbilar och numera delägare i ett företag som skall exploatera Afrikas jord för sockerrörsodlingar för etanolframställning. Etanolen ska köpas av svenska SEKAB – ett bolag som har fått 1,7 miljarder i kommunalt riskkapital. Att de enorma monokulturella etanolodlingarna inte går ihop med det nyvaknade intresset för biologisk mångfald är något som GB talar tyst om eller försöker sopa under mattan..
Här en länk som visar lite av utvecklingen i Brasilien:
http://www.landaction.org/spip/spip.php?article380
Och svenska afrikasatsningen:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3794421.ab