I dagens SvD finns en artikel om en ny rapport av Thomas Sterner, professor i miljöekonomi. Där hävdas det att höjd bensinskatt inte drabbar de fattiga.
–Flera av mina medförfattare var tveksamma till projektet eftersom de hade uppfattningen att en bensinskatt inte är bra för de fattigaste. Men resultatet är tydligast i de fattigaste länderna, där påverkas medel- och höginkomsttagare mest av skatten, säger Thomas Sterner.
Men de fattigaste har väl ingen bil?
–Nej, just därför påverkas de inte så mycket.
Tja, så kan man ju resonera om man tänker sig att de fattiga skall få en än högre tröskel för att kunna unna sig “lyxen” och nyttan av att ha en egen bil.
Läste just Dick E om Pålssons Knapptryckarkompaniet (fan hon är ledamot av IVA! Va fan då för????) Förslaget att sparka 300 riksdagsmän är helsunt!
Och Triton då! Köpte stenberg och pressade av ledninggruppen 30 mille till aktieköp för att sedan sparka hela bunten och slakta bolaget. F D ledningsgruppen sitter med 1 till 7 miljoner i skulder och värdelösa aktier. Triton köpte Carema och ägnar sig numera åt att vanvårda gamlingar. Ur led är tiden!
“Men de fattigaste har väl ingen bil?
–Nej, just därför påverkas de inte så mycket.”
1: Ökade matpriser har ingen betydelse…de köper ändå inte så mycket mat!
2: Ökade elpriser har ingen betydelse…de köper ju inte så mycket el!
3: Ökade hyresavgifter har ingen betydelse…de bor ju redan billigt!
Är det bara jag som reagerar på den totala idiotin som resonemanget bygger på???
Hur tror denna Thomas Sterner att han gagnar de “fattiga” i samhället med det resonemanget???
Fullständigt obegripligt!
Sen har Ingemar en rätt skev bild av hur de fattigaste lever om han tror att en egen bil ligger nästa i tur på vad de skulle köpa om de bra hade lite mer pengar. Det spelar inget roll exakt hur hög tröskeln till att skaffa bil är om man ändå inte når upp till den.
“Är det bara jag som reagerar på den totala idiotin som resonemanget bygger på??? “
Du överskattar dig själv! Det är inte resonemanget som är idiotiskt…
Låt bli att flytta granen i fridens dagar!
Thomas #6,
Sen har Ingemar en rätt skev bild av hur de fattigaste lever om han tror att en egen bil ligger nästa i tur på vad de skulle köpa om de bra hade lite mer pengar.
Det är bara i ett dogmatiskt klassperspektiv som man bara ser klasser utan mobilitet i inkomsterna. Moderna ekonomer räknar inte så, utan ser att människor som nu ligger på en nivå strax under i morgon skulle kunna ligga över gränsen då t.ex. ett bilinnehav vore möjligt. Med högre bensinskatt förskjuts den nivån uppåt. Så visst drabbas de fattiga som sakta försöker att klättra uppåt på välfärdsstegen.
I slutändan står Sverige för ca 0.2% av världens fossilbränsleanvändning, varav privatbilismen bara är en del.
Någon mer som tycker logiken haltar?
Jag kan ha fel, men ovannämda låter illa i mina öron och att han tog med de “fattiga” som inte har bil och därav ingick de i gruppen (bilister)låginkomstagare och simsalabing vår låg som höginkomstagare lika drabbade av bensinskatten.
Ej att glömma alla indirekta kostnader som Håkan Stenberg# 1 redovisar.
Vilken lirare, förlåt, foskare, denne Thomas Sterner.
Man har ju tusan inte råd att gå på teater, opera eller utnyttja skidtunnlar mer med dessa bensinskatter. Tur att det ens finns golfbanor och segelklubbar i nära nog varje avkrok numera.
I de fall som jag varit i beröring med – som byalagsaktiv på den skånska landsbygden – kommer nedläggningen av lanthandeln (pga uteblivna leveranser av varor) först. Någonstans måste familjerna handla, alltså tvingas man att, trots höga bensinpriser, köra långt till större butiker.
Breivik är nu försedd med diagnos. Han är paranoid schizofreniker. Han tror att han som den mest perfekte “riddaren” efter WWII skall bli Norges nye Konge. Han dödade 70-talet barn av kärlek till sitt land. Övermåttan rysligt – lås och kasta bort nyckeln!
Frågan är om man har räknat med ökade kostnader för *alla* beroende på dyrare fossilbränsletransporter med lastvagnar m m?
Ingemar #10 har som sagt en konstig bild av vad fattigdom innebär globalt. De människor som idag ligger strax under att kunna köpa en bil är inte fattiga.
Fundera själv på ett extremexempel: antag att bensinen kostade 100 kr/liter. Tror du att folk fortfarande skulle åka till stormarknader eller skulle helt plötsligt lokala butiker dit folk kunde gå eller cykla återuppstå?
dina löjliga 100 kr skulle bara göra att man fick handla ännu mer åt gången och att trågikasmåaffärens priser blev mycket dyrare.
De skall tvingas ta dyr och dålig “klimatsmart” teknik och energi.
Och detta baserat på vidskepligheten att CO2 är djävulen! HEMSKT! Gå till skamvrån!
Förvägras? På vilket sätt förvägras de denna? I Kyotoprotokollet är de tvärtom undantagna.
Om bensinskatten höjdes med 80 öre/litern, d vs 1 kr/l inkl moms så skulle statskassan få in 10 mdr mer per år. Skulle det användas för momssänkning så skulle momsen kunna sänkas med 1 procentenehet.
Jag och min fru har ungefär 550 000 kr över efter skatt varje år och 2/3-delar av det familjen konsumer har full moms. 360 000 kr konsumtion skulle få en prissänmning på 0,8% vilket skulle ge en skattesänkning på c:a 2900 kr.
Jag och min familj köper c:a 1200 liter bensin om året som skulle bli 1200 kr dyrare. Vi skulle tjäna 1700 kr/år av en sådan skatteomläggning.
Så ser det ut på “fältet”!!
Jag vet inte hur Thomas bor, men den typiske debattören med hans åsikter bor i allmänhet i storstad eller större tätort med väl utbyggd kollektivtrafik. Ofta i lägenhet. Har ofta en dagligvaruaffär inom promenadavstånd. Saknar bil eller är med i en bilpool för helgutflykter.
Åsikterna (drömmarna) om människor som handlar i småbutiker i en Astrid Lindgren-idyll är otroligt naiva. Som boende på landet utan rimlig kollektivtrafik och med en lokalbutik som har svårt med konkurrensen med stormarknaden i stan (dit de flesta arbetspendlar med bil dagligen i vilket fall som helst) är jag väl insatt i hur verkligheten ser ut.
Olle w #22 har helt rätt. Inte ens en extrem bränsleprishöjning skulle ta bort lönsamheten i att handla i stormarknad. Prisökningarna som blir bieffekt (och som Jan E M glömmer totalt i #27) blir relativt större i småaffären.
Man blir så trött på storstads-eko-teologerna och deras naivism. Miljöpartisterna som inte bryr sig bränslepris därför att de åker taxi för skattepengar till jobbet ändå. Politiker som att höjt reseavdrag kompenserar prisökning, som om landsbygdens bara sitter hemma när de inte åker till jobbet… suck.