Enligt Alltommotor.se föreslår miljöpartiet en bonus för den som köper en miljövänlig bil och en straffskatt för den som köper en bil med stora CO2-utsläpp (>250 g CO2/km). Hur stor bonusen kan tänkas bli är inte definierat, men straffskatten uppges bli 2.600 euro att lägga till bilens inköpspris. Enligt miljöpartiet ska förslaget utformas så att det blir neutralt för statskassan.
Om man tar en snabbtitt i Alla Bilar 2009 (har ännu inte fått den nya upplagan) så ser man att de straffbara bilarna främst tillhör värstingarna inom respektive bilmärke, så en vanlig Svensson borde troligen inte bli bekymrad över mp:s förslag. Gillar du däremot T6:or och M3:or så bör du se till att någon annan än du betalar för bilen.
Det är som man länge har misstänkt: Det handlar egentligen inte om klimatet, utan om hur bilhatarna utnyttjar möjligheten att slå till mot bilägarna. Jämför t ex bilinnehavet på Söder i Stockholm med vem som röstade på på Miljöpartiet i EU-valet. De som inte behöver tillgång till bil anser att ingen annan ska ha det.
BBC Topgear testade hybridbilen (hyckleribilen?) Toyota Prius på en bana och jämförde bränsleförbrukning på denna förhållandevis tunga bil med motsvarande för en BMV M3 på samma bana.
BMW:n drog minst soppa! Sanningen är att Toyota Prius drar mer än en vanlig mindre bensinbil på landsväg! I stan kanske den vinner men där kan man i stället gå, cykla eller ta tricken.
Okynnesåkarna som bara måste trängas i Stockholm har nog tjänstebil – så det kvittar dem nog.
Miljöpartiet hade samarbete med S då Vattenfall härjade som värst på kontinenten. Enligt WWF åstadkommer Vattenfalls kolkraftverk på kontinenten lika mycket CO2 utsäpp som 27 miljoner personbilar. Nu skall detta kompenseras med ytterligare skatter i Sverige. Tala om proportioner.
Miljöpartiets pumplag vill få oss att köra bil på grödor/livsmedel samtidigt som en miljard av jordens befolkning går konstant hungriga.
Beträffande klimatet är universum mer kompliserat än att Mp skall kunna ställa sig upp och säga ” så här är det ”
Besinning efterfrågas.
Jämförelsen med Frankrike är inte helt rätt. Där tog man bort all vägskatt för snart 10 år sedan. Förr betalade man efter motorstorlek, t ex Citroën CV2 var en pytteliten motor med låg skatt och en BMW M3 låg på 18 cv och hade högsta skatten. Vill minnas att det var 14.000 francs/år redan för 20 år sedan. Vad man nu gör är att premiera de minsta, beskatta de största och låta de flesta åka gratis.
Medan vi i Sverige har kvar en viktbaserad vägskatt kombinerad med utsläppsbaserad, så vi kan ju börja med att ta bort dom innan vi börjar prata om nya skatter. Annars lär vi få samma bilpark som Kuba i framtiden…
Det är tur att vi snart kan sysselsätta Volvo och Saabs anställda inkl underleverantörer i nya klimatsmarta hantverksbyar…
Själv åker jag en tööörstig bil men vi är en stor familj och ingen behöver faktiskt stanna hemma – jag tvingar t.o.m släpar på svärmor pga av att den rymmer så många. Lite extra skatt så slipper jag kanske det … 🙂
Frankrikes system med Bonus resp. Malus bygger (felaktigt i och för sig) på CO2-utsläpp i g/km enligt den orealistiska EU-cykeln för blandad körning. Det ger i stort sett småbilar pengar tillbaka, låter bilar ungefär i Golf-klassen (fransk mellanklass) och större/snabbare/tyngre bilar betala en straffskatt på upp till 2.600 €, vill jag minnas. ”L” har rätt i att påminna om att detta ersatte tidigare bilskatter. I Sverige är risken att det snarare läggs ovanpå.
#7
Så får man medelhavsbeteendet där folk vägrar släppa gasen för nånting när dom väl orkat upp i motorvägsfart med sina undermotoriserade brevlådor på hjul…
Såna här resonemang verkar aldrig ta med att bilarna hela tiden utvecklas, det ser man inte minst idag. Det lanseras hela tiden bilar som drar neråt 0,3 – 0,4 l/mil och om några år lär intervallet 0,2 – 0,3 gälla för dom snålaste. Tyvärr så har vi väl inte en så snabb förnyelse av bilparken idag pga konjukturen, men sakta men säkert förnyas den och vad händer när politikerna ser inkomsterna från bränsleskatten sjunka? Just det, man höjer den, nån som sätter emot? Då kanske vi har en bilpark som drar från 0,2 – 1,5, ett spann på 7,5 ggr, idag kanske vi kan säga att spannet ligger på runt 3,0. Jag kan inte inse varför man i det läget skulle behöva gå in och klåfingra ytterligare.
• Hur kan det komma sig att man helt plötsligt kunde göra bränslesnåla bilar?
• Hur kan det komma sig att Volvo och Saab varit törstigast?
Jag tror som Håkan B att man måste kompensera för bränsleskattebortfall efter ett tag. Det är ju en riktig kassako!
Jag instämmer med Håkan S. Allt det här trixandet med krystade ”avgifter” av diverse sorter handlar bara om bilhatarnas förtjusning över nya käppar att sätta i de rullande hjulen. Just nu är konjunkturen gynnsam för ”klimatsmarta” pålagor.
Rale, skriv om något du har en aning om.
Jag körde min tidigare Prius från Ulm i sydtyskland till Lübeck vid Östersjön med medelhastigheten 142 km/h och förbrukningen 7,4 liter/100 km, ytterligt få bilar klarar av det.
På resa ner till Wiesbaden med min nuvarande Lexus GS 450h körde jag en 150 km lång sträcka med massor av maxaccelerationer och hastigheten hela tiden pendlande mellan 200 och 263 km/h (spöade ett antal MB, BMW och AUDI) med en snittförbrukning på 14,3 liter/100 km. Så låg förbrukning under så tuffa förhållanden är helt omöjlig utan hybridsystem.
Jag har nu kört 28 000 mil med mina två hybridbilar och kan bara konstatera att de är tekniskt helt överlägsna jämförliga normala bensin och dieselbilar.
Klarsyn, jag har två tyska bilar med samma prestanda som din Lexus, ingen drar så mycket soppa på Autobahn. Nu har jag svårt att hålla över 200 km/t i 15 mil pga trafik, men dina siffror är inte unika
Hur kan elmotorn bidra till lägre förbrukning i så höga farter?
Klarsyn: 1,43 liter milen är till och med mer än vad min Impreza STI gjorde av med. 😉
Mycket riktigt som många här påpekar… klarar man inte statusstressen kan man ju alltid bli miljömupp och agitera hätskt mot massbilismen..
Men med samma resonemang som miljöpartiets förslag kanske man kunde straffskatta en Thailandsresa (drar lika mycket olja som en normalkörning på ett år) med en saftig summa.
..Och vi som stannar hemma…vi kan väl få motsvarande belopp i belöning? 😉
Man får inte glömma att en bransch som rider på koldioxidvågen, är just bilindustrin. Dom hade nog sålt betydlig färre bilar utan co2 skräckpropaganda. Att byta till en bil som släpper ut kanske 20 g mindre co2 per kilometer har inte ens någon som helst inverkan även om de mest hardcore AGW:arna får räkna. Men det säljer bilar! Bilindustrin går till våra politiker och skriker : ”Ge oss statliga stöd, så kan vi tillverka klimatvänliga bilar” Miljöfolket skriker: ”Minska co2 NU” och då…jodå, massiva bidrag till alla som köper ”miljöbilar”, fast det bilindustin egentligen levererar är oftast en helt vanlig bensin bil, men som kan köras på det vansinniga bränslet: Etanol, (Fast ingen gör det då bensinen är billigare). …så 10 000 ur skattkistan till varje miljöbil, utan att egentligen gjort ett skit för en renare värld, men miljöfolket blir glada, biltillverkarna också. Men våran korg med skattepengar tynar, en grön ekonomi håller på att dränera stadskassan totalt, vem ska fylla korgen igen då?….Just det! det få dom som inte köpt ”miljöbil” göra, för nu ska det bli dyrt som fan att släppa ut några gram co2 per km. Då kommer fler bilar att skrotas, dom kommer helt enkelt bli för dyra att köra, och vad händer då? Jo, fler nya bilar kommer att säljas!
Inte konstigt att varenda biltillverkare är väldigt mån om att hålla liv i klimatskräcken, det kan vara deras räddning, Så Politikerna, bilindustrin och miljöfolket kommer att heja på denna onödiga massutskrotning av felfria finfina bilar, medan vi ”slutkunden” får betala dyrt detta onödiga slöseri!
Men vem skulle kunna påverka politikerna åt någon annan riktning? Ingen har ju ekonomisk vinning av det, så det kommer inte att ske tyvärr. Och inte heller läser Reinfeldt här på Maggies sida och säjer ”Jahaaa, fasen Maggie har ju rätt, Volvo, SAAB, WWF, Gröna bilister och alla andra har ju fel” Så det är nog kört, bara att betala skatten eller byta bil.
Erik L #16
Du har så rätt. Märkesverkstäderna vill inte längre reparera gamla bilar utan garanti. Dom vill bara sälja nya bilar och spendera hur mycket tid som helst på garantireparationer.
Undrar hur avtalen med tillverkaren ser ut när det gäller garantireparationer?
Men bortsett från det så är det sjukt skamligt att ta nästan tusen kronor i timmen för att leta efter ett fel som man inte begriper.
Jag har jobbat i databranschen, och där kunde vi ta betalt för att vi hade kompetens. Men bilverkstäder idag verkar ta betalt för att lära sig.
Det räcker med att se 0:51 även om slutklämmen är helt korrekt.
http://www.youtube.com/watch?v=ydvAQ6Y49vc
L.A.: Jag har alltid gillar grabbarna på TopGear. 😉