Uppsalainitiativet går i SVT Debatt till hårt angrepp mot s.k. klimatförnekare och menar att dessa tidigare misstrott även tobakslarmen. Bland dem som utpekas finns TCS egen Ingemar Nordin, professor Wibjörn Karlén och Robert Nilsson, gästprofessor i molekylär toxikologi och riskvärdering vid Stockholms universitet. Författarna till debattartikeln tycks ha lagt ner en hel del möda på att hitta detaljer i de tre professorernas tidigare liv som kan användas till att svärta ner och minska förtroendet för dem. Det är lågt. Det är pinsamt. Och det säger det mesta om Uppsalainitiativet.
PS Jag ber er att hålla er till sak i era kommentarer. Personangrepp får UI stå för.
Visst var det väl du som hade ordnat så att det gick att följa riksdagseminariet där Bob Carter och Roy Spencer deltog?
En viss professor satt och skrek “kreationist”. Finns sekvensen sparad? Kanske en liten repris? Om inte annat så för att visa hur lågt dessa herrar är beredda att sjunka för att få fram sin “poäng”
De drar sig inte för någonting tydligen.
Rena Glocalnet om du frågar mig.
Men kul att de vågar sig utanför sin censu…förlåt modererade dagisavdelning. De kommer att få duktigt med smisk i kommentarsfältet. Om inte SVT är behjälplig med censu…förlåt moderering så klart.
Så sant.
I går lade jag ändå in en kommentar, som handlade just om att skilja på sak och person, och en viss professors svårighet att skilja på dessa saker……naturligtvis passerade den inte UI-censuren.
Jag blev inte förvånad.
Såg oxå att författarna var lika mycket klimatforskare som mig. 😉
Pekulärt att det är den enda riktiga tråden i UIs argumentation.
Där har du fel.
Jag är ganska övertygad om att du har bättre koll på klimatvetenskapen än dessa “herrar”.
En rätt sund inställning tycker jag.
Förresten, varför får man inte vara kreationist? Är det något som teoretiskt hindrar att det ligger en vilja bakom skapelsen?
Det enda man ärligt kan säga om det är: “Jag vet inte”.
Inkvisitionens små själar tycker annorlunda.
Rickard Berhorn på Aleph förlags blogg har klätt av dem rejält på det området.
Poängen här är inte att man inte får ha åsikter som lekman. Tvärtom, det får man. Poängen är att de själva kräver akademiska meriter för att man ska få yttra sig, men de saknar det själva.
I den svenska ankdammen finns ingen bra hänvisning. Lars Bern och Peter Stilbs är väl det bästa man kan finna. Båda har min respekt. (man behöver ju inte hålla med allt)
Ahhh, kul minnen väcks till liv! Jag hade kollat upp noga, både i den publicerade litteraturen och med cancerepidemiologer här på stället. Detta var forskningsläget. Vad var det för konstigt med att jag redogjorde för det?
Tydligen var det mycket upprörande, ty det blev ett s.k. “mediadrev” minns jag och jag var tvungen att ställa in ett par lektioner den dagen, och institutionssekreterarna blev ta emot massor med telefonsamtal. I en tidig morgonintervju (i 7.00-sändningen i P1) skulle jag diskutera med en dam från folkhälsoinstitutet. På min fråga om hon hade några andra uppgifter angående forskningsläget beträffande lungcancer och passiv rökning, så svarade hon att jag “saboterade” deras anti-tobakskampanj.
På jobbet åsåg man det hela med en viss munterhet. En av våra doktorander (jag namnger inte vem), startade t.o.m. en kurs för icke-rökare för hur man skulle börja röka.
Det fortfarande är det så att många, många inte förstår eller blivit upplysta om de oerhört stora skillnaderna mellan passiv rökning, med en relativ förhöjd risk för lungcancer på mellan 0.0 och 0.3 – dvs knappt mätbart, å ena sidan och aktiv rökning, med en relativ förhöjd risk på uppemot 30,0, å den andra. Många tror att det är livsfarligt att stå brevid en som röker, eller en som luktar rök!
Detta är ju ett typexempel på hur svårt media, men även en del av våra myndigheter, har att bedöma risker. (Jfr den pågående riskdebatten angående kärnkraft.)
“Forskare som idag förnekar klimathotet var tidigare tobakslobbyister”
Samma kaliber:
“Skribenter på UI som idag är klimataktivister kastade gatsten på poliserna under göteborgskravallerna”
Haha.. Ge inte UI-anhängarna argument för att hoppa på mig. 😉
Hin Håle #9
Nåja.. passiv rökning kan ju vara skadligt i längden precis som vedeldning, damm av olika typer, kemikalier m.m.
Lite OT.
Varför får man höga damm/partikelnivåer enbart på våren på gatorna, är det trafikens fel eller beror det på något annat ?
Man väntar för länge med våtsopning av gator och trottoarer kanske ?
http://www.dn.se/sthlm/varluft-farlig-for-cyklister
En religiös känsla är något helt annat än en fundamentalistisk uppfattning om evolutionen (kreationismen).
Missbruka inte Einsteins goda namn på det sättet.
Jag tror du missförstår, kärnan är att ordet “Kreationist” är ett skällsord i vissa kretsar. Jag frågar mig varför skulle man inte få tro på kreationen om man vill?
Själv tror jag inte på det, men är öppen för allt eftersom vi som sagt knappast kan veta något om den saken.
Jag tror inte heller på spöken, men ändå är jag rädd för dem.
http://www.scribd.com/doc/8649604/Enstrom-SecondHand-Tobacco-Smoke-2007pdf
och i kapitel 12 Smoke and Mirrors i Booker&North´ bok Scared to Death … beskrivs hur denna fråga behandlades av miljörörelsen.
Va pinsamt lite de har att säga. Från topposition till sista plats i gärdsgårdsligan. Det tog ca sex månader innan man läst in sig hyfsat på klimatvetenskapen. Artikeln UI glömde.
Det är skit bra att de gått ut med namn. Vilken sjuhelvetes dumstrut de kommer bära restan av livet.
http://www.expressen.se/halsa/1.2235674/farre-roker-fler-far-lungcancer
Det är ju värre än så. Om du kommenterar något för dem på UI opassande, som exempelvis att Olle H kanske inte är rätt person att visa hög svansföring när det gäller just att skilja mellan “sak och person”, så blir du helt enkelt cencurerad. Trots att det är en i sammanhanget i allra högsta grad relevant kommentar. Olle är riktigt vass i grenen “personangrepp”. Det är ett erkännande man ändå måste ge honom.
Labbibia
Denna Youtube http://www.youtube.com/watch?v=pJj0e3thbkU&feature=fvwrel motiverade du mycket passande i tråden ” Evans …” med:
”……Tillägnar den Maggie, som så generöst låter oss sitta och snacka lekmannahypoteser……..”
En annan passande You-Tube inlaga skulle kunna tillägnas UI-familjen för deras frenetiska försök att misskreditera andra som dom inte gillar.
” Stig Grybe-Kan inte blåsa ut ljuset”
http://www.youtube.com/watch?v=6siE1lsut5g&feature=related
Envar själv får bestämma vem den smarte på kan vara i “The UI-family” som lyckas med ljuset.
Hahaha…..
Vad kan vara mer passande för en vanlig kunskapstörstande människa än att få rådbråka sina funderingar litegrann här hos Maggie?
Underbar länk förresten! Tack!
Du kanske skall nominera dem till nästa års förvillarpris?
😀
Du skriver:
“Författarna till debattartikeln tycks ha lagt ner en hel del möda på att hitta detaljer i de tre professorernas tidigare liv som kan användas till att svärta ner och minska förtroendet för dem. Det är lågt. Det är pinsamt. Och det säger det mesta om Uppsalainitiativet.”
På vilket sätt skiljer sig detta från det du själv gör i inlägget nedan?
https://www.klimatupplysningen.se/2011/03/07/klimathotet-drivs-av-gron-fundamentalism/
(Klargörande: Jag är inte samma person som ErikS som tagit upp detta på UI)
Nåväl, ikväll skall jag formulera ett svar till dem. På inbjudan från svtdebatt. Nu måste jag rusa iväg och ha lite undervisning igen. Men kom gärna med lite tips på bra argument.
Något att tänka på i dessa dagar, när allt fler högljudda röster vill avveckla kärnkraften helt. Det är precis så här alternativet ser ut. Och det är, ironiskt nog, miljörörelsen som driver på hårdast…“
Det är ju så striden med “vetenskapens blanka vapen” brukar föras. 😉
Sedan borde du förstås lyfta fram det pradoxala i, att trots uppsvinget för klimatforskningen, har definitionen av vad klimatforskning är blivit mycket snävare. Klimatmoddlare med CO2-sepsis (ej skepsis) är det som är klimatvetenskap, vilket gjort att “vanliga” oceanografer, glaciologer, geologer, metereologer etc inte längre är klimatforskare.
“Men kom gärna med lite tips på bra argument.”
Vad sägs om: Rökning dödar fortfarande inte?
Låt oss ta ett exempel. Sedan mätningarnas början omkring 1850 har den globala medeltemperaturen nära jordytan stigit med ca 0,8 grader C. denna variation, som är oregelbunden och inte större än en naturlig, kallas katastrofal och accelererande.
Larmen grundas på de s.k. globala klimatmodellerna. De är komplexa och kan inte verifieras. Om dem skriver IPCC (Chapter 14, 14.2.2.2, Working Group 1, The Scientific Basis, Third Assessment Report):
“In sum, a strategy must recognize what is possible. In climate research and modeling, we should recognize that we are dealing with a coupled nonlinear chaotic system, and therefore that long-term prediction of future climate states is not possible.”
Därför rekommenderar IPCC att man ska ta fram flera modeller och bilda någon sorts fördelningar av dem. Det dunkelt tänkta……….-
Eller be UI ge dig Ett Enda bevis för att rökning dödar!
…..skriver flera forskare i ett gemensamt upprop…..
Patrik Lindenfors,
docent i zoologisk ekologi – Que forskare ?
Magnus Westerstrand,
doktorand i geokemi – Que forskare ?
Anders Emretsson,
journalist – Que forskare ?
Per Edman,
Apple-tekniker – Que forskare ?
Anders Martinsson,
gymnasielärare i fysik – Que forskare ?
Lars Karlsson,
docent i datavetenskap – Que forskare ?
UI lever verkligen upp till sitt ledspråk …..spridande av missuppfattningar, desinformation och rena lögner kring global uppvärmning och forskning…
Maggie och ni andra gick rakt i fällan, var snäll och sluta med det.
Men skall vi ta frågan om s k passiv rökning bör det vara uteslutet med de effekter som anförs, helt enkelt för att vid “passiv rökning” är exponeringen för tobaksrök ofantligt liten. Den som vill kan själv överslagsberäkna faktorer som koncentration, luftcirkulation, avstånd, exponeringstid osv. Vi hamnar på exponeringar i storleksordnngen promillen, t o m bråkdelar av promillen jämfört med en rökare.
Och grundregeln i toxikologi är “the poison is in the dosis”. Mikroskopisk dos = mikroskopisk risk.
Min uppfattning är att larm om “passiv rökning” ingår i en taktik för *allmän* kampanj mot tobak. “Passiv rökning” är s a s ett nödvändigt ad hoc-argument för att tränga in i medborgarens närområde och privata sfär med krav på vad människan måste åläggas för personliga beteenden.
Tobaksfrågan är i hög grad en om personlig frihet: skall människan själv eller en politisk överhet styra? Det måste vara tillåtet att iofs känna till risker men vara redo att ta dem. Vi gör ju det när vi kör bil, sysslar med extremsport, äter fet mat, dricker sprit, osv.
Den enda anknytning till klimatfrågan jag kan finna är att många klimatkritiker (enligt min bedömning) är folk som vill värna individens rätt och fan-i-mig inte vill att en bunt politiker skall detaljstyra deras liv (ät “klimatsmart”, släck lampor, kör inte bil, överbetala för el, osv) med falska argument, att hela samhället skall bli en toppstyrd planekonomi à la röd-grön utopi med begränsat rörelseutrymme för människan.
Men tobak har i sig inget med klimat att göra. Basta.
–Ahrvid
Eller be UI ge ett enda bevis för att koldioxiden styr jordens temperatur.
Totte
Jaha. Och då måste det förstås vara på det viset också?
Jämför med kommentarsfältet hemma på dagiset. 7 kommentarer. 100% positiva och jublande över UIs förträfflighet. 🙂
Undrar hur stor del av kommentarerna de faktiskt censurerar…
Jag tycker att det är viktigt att trycka på att de skriver fel även vad gäller klimathotsskeptiker:
“Man kan till exempel i debattartikel efter debattartikel påstå att det finns en stor vetenskaplig debatt kring den nuvarande förståelsen av klimatförändringarna, närdiskussionen i verkligheten inte rör grundläggande fakta som att koldioxid är en växthusgas, att jorden värms, och att den nuvarande värmeökningen till stor del beror på mänskliga aktiviteter”
Ja men hallå, det är ju nästan ingen som säger emot det där, möjligen kan man behöva klargöra vad som menas med “till stor del” men det är väl ingen som påstår att just de sakerna de tar upp är det som är de osäkra korten s a s?
“Ingemar:
Eller be UI ge ett enda bevis för att koldioxiden styr jordens temperatur”….
ja…snälla, snälla, snälla….gör det…
eller gör en snygg utskrift av din artikel här på denna blogg så vi kan läsa den
utan problem först….innan vi ger dig alltför många goda råd… och dela gärna ut den till dina studenter också. De får då verkligen se hur en RIKTIGT blandning av välbalanserad aktivism och “forskarintegritet” ser ut…inga överstrykningar….hela världen kollar….snälla….jag kan knappt hålla mig…(mffghhaha) Förlåt. Nu skärper jag mig. Hrrm.
Är du verkligen rätt person att uttala dig som i #40? Var ärlig nu! Börja med att Wikipedia ordet “docent”. Sedan kan du fundera på vad en doktorand sysslar med på dagarna.
”the poison is in the dosis”
Säkert helt rätt.
Tobaksröken har dock en annan otrevlig egenskap. Den stinker!
Nästan oavsett dosis!
Så i frågan personliga fri och rättigheter får vi väga in det anständiga i att förpesta luften för annan.
Det har alltid ansetts socialt mycket opassande med diverse metanutsläpp
i andras närvaro!
Så för mig personligen var en stor befrielse när allmän rökförbud t.ex. i konferensrum, på flyget etc. infördes.
I övrigt håller jag med de flesta föregående talare på denna tråd
Fast enligt Patrik är de inte UI som skrev det där om forskare och klimatförnekar….
Ingemar Nordin vill ha hjälp(se nedan).Om det finns nån
människokärlek, hjälpsamhet och allmän hygglighet hos er… hjälp killen. Jag försökte i kommentarsfältet men det var så jävla oförskämt så jag vet inte om det kom in.
Jag skulle inte ta in grymheterna. Snälla hjälp killen…
“Ingemar bön om hjälp här:{ 31.03.11 at 13:45 } “UI måste verkligen hata vetenskap; delade meningar, ständiga diskussioner, kritiskt tänkande – allt sådan som inte borde få lov att finnas i deras värld. Jag skulle tycka lite synd om dem om det inte vore så att de så villigt lånat sig till att föra maktens talan.
Nåväl, ikväll skall jag formulera ett svar till dem. På inbjudan från svtdebatt. Nu måste jag rusa iväg och ha lite undervisning igen. Men kom gärna med lite tips på bra argument.”
Och att doktorera innebär att man försöker skaffa sig sina sporrar, inte att man redan har dem. Fast å andra sidan uppfyller ju Westerstrand, vad det verkar, IPCC:s kriterier för vad en mycket senior och världsledande klimatforskare är för något. 😉 Sara Kovacs någon?
andra tagit till i sin “argumentation” t.ex Australiens PM Gillard.
Vilken otroligt bedrövlig samlig “aktivister” dessa tycks vara.
Kan någon verkligen ta dem på allvar ?
Går inte att lägga in nya kommentarer!
Under tiden Läs Lindström på:
http://www.bonton.se/se
Ok, jag förstår din synvinkel. Är bara ovan att behöva “lägga till” för att saker och ting nästan skall bli rätt…
tips inför ditt svar:
1. dissa inte författarna på något sätt
2. skriv inte i affekt. ta djupa andetag tills du blir helt lugn
3. Tag fasta på
a. dina egna uppgifter om den passiva rökningens farlighet vs den aktiva dvs 0,3 vs 30
b. Lenas kommentar nr 48 ovan
Och länken till bonton, skall vara
http://www.bonton.se
http://www.sydsvenskan.se/lund/article1428734/Speciellt-ljus-ska-visa-lungcancer-tidigt.html
Sedan förstår jag riktigt inte vad du menade med “nästan rätt”. Ingen av dessa herrar är väl några gurus inom klimatvetenskap? Med rätt prefix borde det bli “helt rätt”. 😉
Först en «disclaimer»: Jag är f.d. rökare. Slutade röka 1973 när hustrun klokt – utan forskningsunderlag – sade : « Jag tror inte du har karaktär för att sluta röka – och i förlängningen förpesta hemmets luft och förstöra din och vår hälsa.» Den sista ciggen var bränd. Vi är fortfarande gifta – sedan 1963. Som f.d. rökare uppskattar jag givetvis rökfria lokaler.
UI’s artikel är bedrövlig och visar att de och deras gelikar i MSM är desperata nu när opinionen och politiken svänger över till det väsentliga och av allmänheten/väljarna och industrin «ta-bara» dvs en störningsfri energiförsörjning till ett överkomligt pris. Det sker nu i ALLA länder – Nordkorea och Kuba möjligen frånräknade.
Jag får ett intryck att en av Gadaffi’s talskrivare flytt till UI och hjälpt till med artikeln.
Han kanske på någon kafferast tar upp en diskussion om Gadaffi’s, Mubarak’s och Ali’s fortsatta medlemsskap i Socialistinternationalen. Väl så syndigt som att söka vetenskapliga fakta i tobaksfrågan.
Min bedömning är att IPCC kommer att lämna sin sista rapport år 2014 och att de sedan stänger denna genompolitiska FN-institution i samband med Dr. Pachauri’s avslutade uppdrag. Den viktiga frågan är vad som kommer i stället?
På tal om politik så är det intressant att konstatera att Tobaksfrågan ALDRIG var en allmän-POLITISK fråga som ju båda Kärnkraft och nu AGW har blivit. Skattmasen höjde tobaksskatterna, jordbrukslobbyn skyddade tobaksodlingen och de statliga Tobaksmonopolen i de flesta länder drog in de övriga vinsterna. Det var inte längesedan man bara kunde köpa tobak, salt och tändstickor i speciella utlämningsställen i Italien. Ungefär som Sveriges nuvarande Spritdistributionsmonopol. Och inga pålagor äro nya. På 1700-talet beskattades rökare samtidigt som könsoberoende användning av hår- och ansiktspuder.
Min rekommendation är att TCS i fortsättningen slutar att bry sig om UI’s aktiviteter. Tid, energi (sic !), argument och andra resurser är bättre använda på annat håll. Kommentarerna på UI visar att det är en «sekt» och inte ett öppet diskussionsforum.
För övrigt rekommenderar jag läsning av boken: « Energy Security 2.0 . How Energy is Central to the Changing Global Balance in the New Age of Geography. »
ISBN : 978-1-892998-16-5. Väl investerade $28.95.
5th International LPG Conference & Exhibition 2011
LPG Association of Pakistan and Energy Update Magazine are going to organize 5th International LPG Conference & Exhibition (LPG ExpoCon) on April 07, 2011 at Hotel Marriott Islamabad. The theme of Conference is “ LPG : Exceptional Energy ”. This mega event is supported by The World LP Gas Association, Ministry of Petroleum & NR (Govt. of Pakistan), All Pakistan LPG Distributors Association.
07-04-2011
Islamabad, Pakistan
The Fifth Annual Public Conference will feature presentations, among others, on the current status of the LPG sector; the impact on competitiveness of the regulatory and policy frameworks; future local production, imports and demand scenarios; internationally-applicable safety standards and best practices; and the future of LPG as an auto gas for Pakistan. Speakers from across the LPG value-chain will review the opportunities and challenges confronting this exciting sector.
Här vill man sluta att bränna “koskit” och få bort röken ur köken!
jag: #33 Inte jämförbart. Mitt inlägg handlade om att förena den objektivitet som krävs av en vetenskapsman med det glödande passionerade ställningstagande som krävs av en aktivist.
Anser du att om man försöker vara objektiv så förhindrar det alla former av ställningstagande inom en fråga?
…Fast enligt Patrik är det inte UI som skrev det där om forskare och klimatförnekar…
Tråden heter : Uppsalainitiativet om klimatförnekare
Artikeln börjar: Flera forskare i ett gemensamt upprop mot klimatförnekare:
Artikeln avslutas : Artikelförfattarna är alla medlemmar av Uppsalainitiativets
Därför utgick jag ifrån att alla nämnda stod för den artikeln.
Men du litar förstås mer på Patrik L:s utsago HA – HA – HA
“Dessa tre professorer har smidigt gått från att förneka tobakens skadeverkningar till att nu förneka klimatförändringarna”
(Jag tror Olle Häggströms beteckning för dylikt är ‘lögnare‘ men jag kan minnas fel där 😉 )
En stor hälsofara är just matlagning inomhus över öppen eld. Ett av mina förslag i en idélåda innan jag lämnade yrkeslivet handlade om storskalig förgasning och distribution av gas. (Indien)
De småskaliga enhushållsförgasarna slutar snabbt att fungera. Danska ingenjörer utan gränser har pillat med något lite mer avancerat i Afrika, men jag tror inte de småskaliga lösningarna uppsatta av himpajimpaingenjörer är av betydelse.
Om man vill följa det viktiga på energiområdet utan att köpa böcker så föreslår jag:
http://europe.chinadaily.com.cn/business/energy.html
Vind och vågkraft är inte ” hållbar energi “.
Artikel med Axel Kleidon från Max Planck Institute for Biokemi i Tyskland.
http://www.newscientist.com/article/mg21028063.300-wind-and-wave-energies-are-not-renewable-after-all.html
Svensk artikel.
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.377217/forskare-vindkraft-ar-inte-fornybart
PS. Läs min DN-artikel från 1995 här http://legacy.library.ucsf.edu/tid/tqs83c00/pdf
UI har verkligen tagit i så att de kräks när de vill koppla detta till någon “tobakslobby”. DS
PS.2. Visste ni att EU nu (från 1:e jan 2011) har lagstiftat om att tobaksstrimlorna i piptobak inte får vara smalare än 1,5 mm. Vilket gör att tobaken brinner sämre. Visst känns det tryggt att myndigheterna vakar över oss. 🙂 . DS
http://it.toolbox.com/blogs/thinking-out-loud/the-five-rules-of-propaganda-3338
Jag anser nog att piptobak skulle totalförbjudas. Då kunde Bo Jonsson på Piprök förslagsvis få stoppa sin pipa med marshmallows i stället…… 😉
Visst kommer den att förbjudas. Liksom all tobak. Men lååångt innan dess så har folk upptäckt att det finns skattefritt röka av annat slag, som också passar i pipor…. 🙂
Trodde aldrig mina kommentar hade kommit annars!
Många hinner läsa i natt.
http://svtdebatt.se/2011/03/forskare-som-idag-fornekar-klimathotet-var-tidigare-tobakslobbyister/
…. och om du skrev din inlägg på UI istället för här skulle kvaliteten öka på båda bloggarna! 🙂
Är det du som är signaturen PG och fullkomligt gödslar kommentarfältet?
Det är ju inte ens kul!
🙁
Samma sak om Du slutade skriva helt…
Livet är inte kul, det är en blandning mellan himmel och helvete!
Nu leker du med elden! Rör inte mitt röka!
Nejdå, det var ju ett skämt. Skulle så gärna se “Piprök” stoppa sin pipa med Marshmallows och tända på…. 😀
Magnus # 50
….. AOH/
Är du verkligen rätt person att uttala dig som i #40? …..
Jag gjorde inget uttalande utan ställde frågan:
…..Que forskare ?….
Men för att tillmötes dig kollade jag lite om docenterna och får väl göra en halv pudel.
Dock visade det sig att ingen av dessa tre forskar i något som har med klimat att göra.
1.Patrik Lindenfors, docent i zoologisk ekologi
FORSKNINGSINTRESSEN
Sexuell selektion och däggdjurshjärnans evolution
Parasitdiversitet hos rovdjur
Phylogenetiska analyser av könsdimorfism
Fylogenetiska jämförande metoder
2.Lars Karlsson, docent i datavetenskap
Forskningsinriktning/aktuella projekt
Forskargruppen AASS, laboratoriet Mobila robotar
3.Magnus Westerstrand, doktorand i geokemi
Inga uppgifter
Om övriga fanns överhuvudtaget ingen anledning att kolla huruvida de är klimatforskare.
Kan inte se att SVT Debatt har tagit in ditt svar.
Till skillnad från oss på TCM så jobbar nog inte personalen som sköter SvTs blogg kvällstid. Förhoppningsvis kommer svaret i morgon.
Kort och enkel artikel på Newsmill om miljöförstöringen och de sällsynta råvaror som behövs för att miljövännerna ska få känna sig miljövänliga häri väst.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/03/31/den-gr-na-energins-m-rka-undersida
“Författarna till debattartikeln tycks ha lagt ner en hel del möda på att hitta detaljer i de tre professorernas tidigare liv som kan användas till att svärta ner och minska förtroendet för dem.” Precis som du gör när det kommer till klimatforskares tidigare politiska aktivitetet, du gör ju det för att “svärta ner och minska förtroendet” för deras forskning (utan att gå in på om deras forskning de facto är objektiv eller ej). Nej jag ser ingen större skillnad.
För övrigt anser jag det inte vara irrelevant att studera vem som kommer med information, och dennes bakgrund – framförallt för lekmannen så är det ju inte helt lätt att själv bedömma sakfrågan (klimat är ju som bekant komplext), då är det vettigt att försöka tolka de som kommer med budskapet och det sätt på vilket debatten sköts. Så fortsätt du med din granskning av klimatforskare, men ditt uttalande i detta inlägg är hyckleri.
http://www.mtr1377.com.au/index2.php?option=com_newsmanager&task=view&id=8347
Väl värd tiden den tar att att lyssna på
Professor John Christy on climate change
Chris Smith talks to Professor John Christy, lead author of the IPCC report, who says a carbon tax will not lower global surface temperatures. Shortly after Senator Barnaby Joyce talks about the carbon tax.
Saknar verkligen en motsvarighet i Sverige. Skulle definitivt
öpnna debatten och bryta tystnaden om det som är viktigt.
Här förses vi med opium för folket i form av promotande av CAGW evangeliet, Idolprogram, dummare än femåring och allt vad man kan hitta på för meningslösa, andefattiga, flamsiga program.
Men det är klart mediafolket är även de kuvade av ett system ( länge med DDR som förebild) som framkallat hugskott som parabolförbud, ip-övervakning och förbud för piratradio (1962) med
stipulerad statsfinansierad och pk-beroende media.
Rekommenderar MTR- streamen varmt.
http://www.mtr1377.com.au/index.php
Forskare som i dag förnekar klimathotet var tidigare tobakslobbyister
1 april
När vetenskapliga fakta hopade sig kring rökningens farlighet förfinade tobakslobbyn konsten att sprida osäkerhet i vetenskapliga frågor. Nu används samma metoder för att sprida ogrundad osäkerhet i klimatfrågan. Det är inte bara metoderna som är desamma; till förvånande stor del är det även samma forskare som är inblandade, även i Sverige. Dessa forskares inflytande på den politiska debatten innebär uppenbara risker för människors liv och hälsa, skriver flera forskare i ett gemensamt upprop på SVT:s debattsida.
“Jag medger att jag hade fel om den passiva rökningens risker, men det var den bedömning jag gjorde vid den tidpunkten. Jag kan mycket väl ha fel om klimatförändringarna också. Men det är ändå viktigt att dessa frågor diskuteras, och att båda sidor får komma till tals.”
Jag tror du får en massa kredd hos dina studenter om du gör ett försök åt detta håll.
Lycka till!
Ingemar Nordin har aldrig bedrivit någon kvalificerad forskning inom klimatområdet. Det han sysslar med är att misstänkliggöra och förtala klimatforskare som publicerar vetenskapliga resultat som inte stämmer överens med hans åsikter.
Uppgifterna om Ingemar Nordins engagemang i att misstänkligöra forskarna som sysslade med rökningens risker är sanna, oavsett om det är vänstermänniskor, miljörörelsen eller någon annan som för fram uppgifterna.
Det är inget fel i att vara kritiska mot vetenskapsmän och deras resultat, men man skall vara lika kritisk mot de som påstår att vetenskapsmännen har fel. Det finns goda skäl att vara kritisk mot det Ingemar Nordin påstår. Han har haft fel förr, så det behöver inte vara sant det han påstår nu.
Men snälla Jan E, att vara kritisk mot skeptiker sysslar ju hela klimathotsetablissemanget med. Oavsett om de kan, eller inte kan, ett smack om klimatforskning! Peka finger och komma med Guilt-by association gör de, precis som du.
http://www.svensktidskrift.se/?p=23474
Mvh/TJ
“Ingemar Nordin har aldrig bedrivit någon kvalificerad forskning inom klimatområdet. Det han sysslar med är att misstänkliggöra och förtala klimatforskare som publicerar vetenskapliga resultat som inte stämmer överens med hans åsikter.”
Annat är det med journalisten, gymnasieläraren och PC-teknikern hos UI eller..?
Vad är det för fel att få veta sanningen om Ingemar Nordin?
Han har ju uppenbarligen ljugit om passiv rökning och cancer.
http://legacy.library.ucsf.edu/tid/tqs83c00/pdf
Hans arbetssätt är ju detsamma idag som det var 1995. Varför ska man lita på honom idag, när han uppenbart ljög 1995?
Annars är det märkligt att han inte Takeshi Hirayamas studie från 1981, amerikanska Surgeon Generals rapport från 1986 och EPA:s rapport från 1992, för att nämna några.
Wow, såg just att ett svar har publicerats på SVT Debatt. Måste bara förklara att mitt tips till dig, att “rökning dödar fortfarande inte”, var ironiskt. Verkara vara lite sent att påpeka det men ändå…