Regeringen satsar på grön återhämtning

Löfven o Lövin

Foto från Isabella Lövins FB-sida

Klimataktivisterna har på olika sätt försökt få tillbaka initiativet i debatten. Coronaepidemin dominerar helt och stora resurser läggs på att bekämpa den. Men på något sätt måste aktivisterna få pengaströmmarna att gå till nya klimatsatsningar istället. I många länder revolterar ministrar mot att spendera pengar på klimatet och de vill skjuta upp målsättningar om att radikalt minska koldioxidutsläppen till 2030 och nollutsläpp till 2050.

Ett mönster börjar utkristallisera sig i den gröna motargumentationen, både inom EU och här hemma: Efter Corona så kommer en återhämtning. Och den återhämtningen måste vara grön, dvs. medlen måste satsas på att bekämpa klimatet igen. Ur ruinerna av de gamla industrisamhällena (inklusive flygresor, turism och annat ”onödigt”) så skall nya näringar uppstå inom förnyelsebar energiproduktion, kommunikation och fossilfritt allting.

Ett typexempel på hur det kan låta är en artikel i DN häromdagen.

”Internationellt pågår intensiva diskussioner om att stödmiljarder som betalas ut för en återstart efter coronakrisen är ett tillfälle att satsa på en klimatsmart omställning. EU:s klimatkommissionär Frans Timmermans hör till dem som vill ha en grön omstart. En rapport av bland andra klimatekonomen Nicholas Stern visade att investeringar i fossilfria verksamheter inte bara kan bromsa klimatförändringen utan också är effektiva stimulansåtgärder. ”

Den svenska regeringen är inne på samma linje och har beslutat att förlänga initiativet Fossilfritt Sverige i fyra år, till december 2024 i stället för att som planerat avsluta det vid kommande årsskifte.

– När vi satsar på en återhämtning efter coronakrisen är det grön återhämtning som är grunden, och där är Fossilfritt Sverige oerhört viktigt. Vi har inte råd eller tid att göra stora räddningspaket som skjuter lösningen på klimatkrisen på framtiden, säger klimatminister Isabella Lövin (MP).”

Nationell samordnare för Fossilfritt Sverige är Svante Axelsson, f.d. ordförande och lobbyist i Naturskyddsföreningen.

Hur realistiskt är denna plan att den kommande återhämtningen skall vara fossilfri och i enlighet med en framtida grön utopi? – Bakom alla vackra fraser döljer sig en obehaglig fiende; verkligheten.

Miljöpartiet har det svårt nu när så mycket går emot deras politik: Folk åker bil istället för kollektivt, många flyttar ut på landet istället för att tränga ihop sig i storstäder (i storstäder är klimatavtrycket lägre än på landet), fler föredrar billig bensin och diesel istället för biobränsle, vind- och solkraften går med förlust. Koldioxidhalten verkar inte minska. Osv.

Så om man skall få folk att åka kollektivt, bo i storstäder, gå över till biobränsle och bygga fler sol- och vindkraftverk så krävs det subventioner eller tvång. Men det blir knappast någon verklig återhämtning i ekonomin om all verksamhet skall finansieras med skatter eller tvingas fram. Det leder till samhällsekonomiska förluster i stor skala. Någonstans måste pengar till den gröna satsningen komma och vi kan knappast fortsätta att låna i all evighet.

Det blir överhuvudtaget ingen återhämtning om den skall vara ”grön”, bara en fortsatt nedgång i ekonomi, jobb, hälsa och miljö. Eller om man så vill, en fortsättning på nuvarande corona-nedgång av BNP. Så, låt inte lura er av ordet ”återhämtning”. Nolltillväxt och en fortsatt urholkning av ekonomin är vad klimataktivisterna i själva verket önskar.

Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lasse

    Klimatsmart kanske kan få en annan innebörd snart.
    Vi går mot kallare klimat och CO2 lär inte kunna påverka det(heller).
    Där hittade jag inte källan men fann en annan upplysande artikel:
    https://judithcurry.com/2020/05/14/greening-the-planet-and-slouching-towards-paris/#more-26147

    Så elda på så får vi en grönare värld och mer av CO2-och kanske en räddande uppvärmning trots lägre solaktivitet!

  2. Evert Andersson

    Bakom alla vackra fraser döljer sig en obehaglig fiende; verkligheten. Så sant. Klimatpolitiken har potential att ruinera landet redan innan Corona. Lägg ihop dem och det finns verkligen skäl att oroas. Än så länge tror ju folket att vi är rika.

  3. Håkan Bergman

    Det är väl bara att önska Isabella och Jytte lycka till. Bl.a. flyget kommer att återställas för att rädda turistnäringen i EU’s ”soft underbelly”, om inte det sker faller EU ihop som ett korthus. Det räcker inte att Wolodarski åker tåg till Venedig för att återställa den näringen.

  4. Om det är nåt vi Inte har råd med så är det att ha miljöpartiet i maktposition. Nästan alla miljöpartiets medlemmar i Sverige sitter på ledande positioner. Läser i dagens tidning att ”Luleås satsning på elbussar utvecklats till en mardröm”. Sedan början av april står alla fem elbussar stilla eftersom båda laddstationerna är trasiga. Så förblir det fram till i höst. Här behövs det en rejäl återhämtning. Grön heller inte spelar ingen roll.

  5. Benny

    Folk tror att de är rika för att deras bostad har ett fiktivt värde som är väldigt uppblåst! Många börjar nu få kalla fötter när de betalt 4.2 miljoner för en skruttig tvåa på 52kvm i ett miljonprogramshus i Täby som visades i ett reportage på TV förra året! De som inte begriper att detta är vanvett begriper heller inget om ekonomi. Att låna 4 miljoner betyder ju att pengarna ska betalas tillbaka om inte priserna fortsätter uppåt hela tiden. Och det är den som skriver på pappret som är betalningsskyldig. Pundhuvudena i MP tror verkligen att Sverige är rikt, nu ska man öka den redan höga u-landshjälpen som redan kostar 142 miljoner per dag. MP=Sveriges dödgrävarparti som har inflytande utan att någon egentligen röstar på dem. Ett sketet 4%-parti som hängde kvar pga valfusk! Skandal är bara förnamnet!

  6. Vad som behövs är ett mittenparti med högt demokrati förtroende som vågar utmana media med en kunskapsbaserad miljö och klimatpolitik. Idag sker ”debatten” i stort sett på Björn Wiman (DN) nivå. Någon författare, sångare eller skådespelare har sagt/skrivit att undergången är nära vilket refereras som fakta och ingen med politiskt ansvar säger emot. Det finns inte heller någon, eller efterfrågas någon, faktagranskning av ett politiskt parti av vad som är rätt eller fel när en katastrof inträffat eller varför den inträffat. Ex bränderna i Australien och USA. Frågan är vad som kommer hända nu. Kommer folk, inklusive våra politiker, tycka att det är rättmätigt Guds straff för att vi haft det för bra när levnadsstandarden sjunker i världen på grund av felaktiga och onödiga ”klimatinvesteringar”, eller kommer man börja tänka? Och vad kan man göra för att få åtminstone ett mittenparti i riksdagsparti att börja tänka?

  7. Gunnar Strandell

    Grattis Ingemar!
    Du har kommit fram till en verklig pärla:
    ”Återhämtning genom nolltillväxt!”
    Det är bara i verklighetsfrånvända miljöer man kan komma fram till något sådant.

    Om Corona tillhör jag dem som helt tappat luktsinnet under en vecka utan att några andra allvarliga symptom. Hosta och snuva är normalt under våren för mig som röker och får kittlingar i näsan av pollen.
    Men luktsinnet försvann helt. Jag kände inte ens lukt från klorin, T-röd eller tjärdoft. Nu är det på väg tillbaka så jag räknar med att vara frisk och smittfri om ett par dagar. Sedan ska det återhämtas även om det kostar!

  8. Lasse

    Den som vill se en återhämtning kan gå in här: https://www.flightradar24.com/40.72,28.08/8
    Lyssnade nyss på Blancoliro en pilot (fd?) som beskrev USAs flygverksamhet (daglig siffra):
    Före nedstäningen-2,4 miljoner passagerare med en kabinfaktor av 78%
    Under värsta tiden -94 000 passagerare med en kabinfaktor av 15%
    Nu den 9 maj-200 000 passagerare med en kabinfaktor av 23%
    Hela flygverksamheten är under stark press och de passar på att minska personal och flygplan.

    Som en effekt ser vi dagar som dessa inte en kondensstrimma över Stockholm. Det borde allt annat lika göra lite för att höja den kalla Majtemperaturen något.

  9. Sören G

    #1
    klimatsmart = klimatdumhet

  10. Håkan Bergman

    Byråkratin i Bryssel verkar inte vara i behov av nån återhämtning.

    https://www.politico.eu/article/eu-takes-action-against-uk-on-free-movement/

    Så britterna får fyra månader att rätta in sig i ledet på, för att efter ytterligare tre månader marschera ut. Finns det nåt land inom EU som inte infört restriktioner av den fria rörligheten?

  11. Rolf Mellberg

    #8 Lasse

    I samband med 9-11 följde man upp temperaturerna lite extra under de dagar planen stod på marken. Den största påverkan var (naturligt nog) diffen mellan dygnets max och min. Jag vill minnas ca en °C mer i diff.
    Kan vi kanske ha den dubbla påverkan nu?
    Nog för att knäcka sparrisodlarna?

  12. Ingemar Nordin

    Daniel W #4,

    Det är inte bara Luleå som satsat på misslyckade klimatsmarta projekt. Som någon kanske minns så gick Helsingborg ut stort med att deras färjor skulle vara batteridrivna. Tydligen så har det inte gått så bra med det projektet. https://www.expressen.se/kvallsposten/tekniska-problem-pa-klimatsmarta-fartyg/

    Men staden kämpar på med att rankas som den mest klimatsmarta i Sverige (förmodligen tillsammans med hundratals andra städer.)
    Risken är stor att vi kommer att se många fler sådana här misslyckanden i framtiden. Som kommer att sopas under mattan av de rödgröna.

  13. Håkan Bergman

    Ingemar N. #12
    Med målsättningen 100% är misslyckande garanterat.

  14. Lasse

    #12 Ingemar N
    Vi får inte vara alltför teknikfientliga.
    Att köra färjorna på el är väl en bra, speciellt i sundet, där finns det alltid ström 😉
    Vad jag läser mig till så är de försiktiga med de dyra batterierna.
    I mitt grannskap kör folk ibland med helt tysta bilar , T, även ett vaktbolag smyger runt med en sådan bil.
    Tänk om de kunde köra lövblåsarna på batterier!
    De som vill ha en fin och lövtom trädgård gör omgivningen till ett lika rent H vete.

  15. Björn

    En sak är att ha en fantasifull grön regering och en annan är vad en riksdagsmajoritet säger. Det finns inte ännu en färdig funktionell teknik som kan ersätta den gamla tekniken. Kraven på att leva komfortabelt och säkert finns oberoende av teknik. Men om den nya gröna tekniken inte uppfyller kraven, ja då får världen vänta tills den uppfyller kraven på funktionalitet, säkerhet och kontinuitet. Inga regeringar i världen sitter säkert om de försöker rycka undan den nivå av välfärd som har uppnåtts innan pandemin. Grön fantasifullhet kommer starkt att ifrågasättas när den krockar med rationellt tänkande. Människors krav på ett komfortabelt och rimligt livsrum minskar inte på grund av pandemin, för de har nu upplevt vad begränsningar innebär i form av begränsat livsrum. Allt finns där, det är bara att fortsätta leva och acceptera att utveckling tar tid. Den gröna verkligheten kan bli en realitet någon gång i framtiden om den funktionellt kan ge de livsvärden som den skall ersätta.

  16. Ivar Andersson

    #14 Lasse
    En granne har en Renault Zoe och den hörs mer än bensin- och dieselbilarna.

  17. Björn

    Ingemar Nordin [12]; Sannolikheten att det uppstår batteribränder ökar med antalet fordon som drivs med batterier. Med tanke på Helsingborgsfärjan, så är det ju inte bara teknikstrul, utan också brandrisken, främst vid laddning av batterierna. En färja som går på batterier och dessutom har ett flertal elbilar ombord, kan leda till katastrofala situationer vid brand ombord.

  18. sibbe

    På tal om elbilar:
    Bayerns radio: (för ett par år sedan)  Post-stjärna istället för Mercedes-stjärna:
    ”Deutsche Post är den första biltillverkaren som producerar miljövänliga elbilar i serie till överkomliga priser.  ”Brev-transportören Work” presenterades idag i Aachen.
    Det är inte VW eller Daimler styrelseledamöter som sitter på scenen på morgonen, det är en styrelseledamot i Deutsche Post, Jürgen Gerdes. Och han meddelar utan patos vad som faktiskt skulle vara bilföretagens oro:
    ”Med våra gatescooter, blir vi det största e-mobilitetsprojektet i Tyskland hittills.”
    Nedan följer några av de innovativa detaljerna:
    – Batteriets livslängd upp till sju timmar
    – Det borde vara 2 000 gatescooter på vägen i slutet av året. .”
    Medierna var mera än entusiastiska. Det här var fantastiskt.”

    https://www.eike-klima-energie.eu/2020/03/13/streetscooter-erste-gross-pleite-der-elektromobilitaet/

    Tyska staten satsade 100 miljoner €, posten 50. miljoner €.
    https://www.google.com/search?rlz=1C1CHBF_svFI892FI892&sxsrf=ALeKk00MzFElCndqGcS7zSkzeLE7xeHDZw%3A1584127985593&ei=8d9rXsTtI42YkwXh7Z-wBQ&q=die+el+autos+der+post%27&oq=die+el+autos+der+post%27&gs_l=psy-ab.3..33i160.2858.8146..8171…0.2..0.211.1511.0j8j1……0….1..gws-wiz…….0i71j33i22i29i30.Gb-skopCjdI&ved=0ahUKEwiEqvDOmJjoAhUNzKQKHeH2B1YQ4dUDCAs&uact=5tplatsen.

    De gick ju förstås inte att köra på vintern. Brevbärarna fick ta med sig cykel, ifall bilen strejkade.
    Vilket de gjorde. Och sen blev medierna tysta. Konstigt?
    Nu man sälja skräpet. Troligen till skrotpriset…

    Berlin-E-bussexperimentet: litiumbussarna går från 8 till 12; sedan tar dieselbilarna över. 
    Naturligtvis skriver och talar inte våra medier om misslyckanden med elbilar eller bussar.
    Skulle vara pinsamt…

    Gudabenådade dumskallar ityska posten eller bland Berlins kollektivtrafikbolaget som lovprisas av gudabenådade dumma journalister…

    Och fortsättningsvis trilskas tyska bilköpare. De vill ha diesel eller bensindrivna bilar. Och absolut inga elbilar. Varför väl?

  19. sibbe

    ”Nu man sälja skräpet” – borde förstås vara: nu vill man sälja skräpet… Eller hellre sagt skrotet!

  20. Håkan Bergman

    Här i Stockholm skulle vi få elbåtar som skulle köra i 30 knop Ekerö-Riddarholmen, det har varit väldigt tyst om dom ett par år nu. Man behöver inte vara båtmänniska för att räkna ut hur det skulle fungera med övrig båttrafik på samma sträcka som inte hade dispens att köra i den farten.

    https://kartor.eniro.se/?c=59.292101,17.958183&z=13&l=nautical

  21. Ingemar Nordin

    Lasse #14,

    ”Vi får inte vara alltför teknikfientliga.”

    Jag är absolut inte teknikfientlig. Inte heller mot vissa batteridrivna saker. Jag köpte exempelvis nyligen en elcykel till min fru (fullt pris, inga subventioner längre). Visserligen är det mest jag som har cyklat på den hittills, men den är rolig att cykla på! Jag tror att den tekniken är ganska väl utvecklad vid det här laget.

    Men som alltid är framställningen av batterier en skitig och etiskt tveksam verksamhet. Jag önskar att man hade haft ett tekniskt genombrott på den fronten.

  22. Fredrik S

    Nu så, nu finns det laddstationer på Dala Airport med hjälp av klimatklivet!

    Minister Dängroth är glad för flyget behöver verkligen ställas om.

    Han och de andra på Rosenbad har nog nya batterier på G också förmodar jag.

    Annars blir det väl ett surrande som utanför en bikupa på flygplatsen med små elflyg i luften om detta ska fylla en funktion? Och var ska de flyga?

    https://www.di.se/nyheter/forsta-laddstationerna-for-el-flyg-invigda-pa-dala-airport/

  23. Lasse11

    Om inte ekonomin kommer igång snart (inom någon månad! med resor, alla går till det jobb som fortafarande finns och allt öppnar igen) så kommer ekonomin att haverera, vi talar om 30 tals Kris. Miljömupparna talar om en grön omställning. Frågan är om dom är helt korkade eller om dom vill ha en havererad ekonomi i världen ? Problemet är att journalister och politiker inte verkar ha tillgång till excel. Det tar 1 minut att se att dom åtgärder som tas i världen för att hejda coronaviruset är hundra gånger skadligare än viruset. Nej, Trump hade än en gång rätt. The cure is worse than the virus!

  24. Ulf

    Svar 12,14

    Helsingborg/Helsingör är ju så kort sträcka att eldrift borde fungera med en lite längre förlängningssladd. Då slipper man fundera över batteri. Sen får man väl ha bevakning så ingen drar ur sladden.

  25. Håkan Bergman

    Ingemar N. #21

    Batterierna är en tickande brandbomb, vad händer när batteriet behöver bytas? Originalbatterier tenderar att vara dyra men lågpristillverkare erbjuder villigt ett alternativ, så har skett med andra prylar. Mobiltillverkarna har sett problemet, när batteriet gjort sitt får det bli en ny lur. Du har väl kollat så att ditt batteri är CE-märkt.

    http://www.enix-power-solutions.co.uk/battery-certification/

    Hm, nåja man kan inte få allt och batteriet stör åtminstone inte radioutrustning.

  26. Gunnar Strandell

    Lasse11 #23
    Jag håller med och tror att de som vill ha en grön återhämtning har lön som inte påverkats av nedstängningen. Tids nog kommer de dock att upptäcka att det inte är hållbart att lönen kommer från att riksbanken ger ut nya pengar. Låt oss hoppas att det sker innan kollapsen inträffar.

  27. Göran J

    Isabella och Stefan bör förkovra sig i den gröna energin och hur den fungerar. Här finns all information.
    https://m.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE

  28. Pingback

    […] ett tidigare inlägg så tog jag upp klimataktivisternas förhoppningar om att vi efter Coronaepidemin skulle kunna […]