Foto från Isabella Lövins FB-sida
Klimataktivisterna har på olika sätt försökt få tillbaka initiativet i debatten. Coronaepidemin dominerar helt och stora resurser läggs på att bekämpa den. Men på något sätt måste aktivisterna få pengaströmmarna att gå till nya klimatsatsningar istället. I många länder revolterar ministrar mot att spendera pengar på klimatet och de vill skjuta upp målsättningar om att radikalt minska koldioxidutsläppen till 2030 och nollutsläpp till 2050.
Ett mönster börjar utkristallisera sig i den gröna motargumentationen, både inom EU och här hemma: Efter Corona så kommer en återhämtning. Och den återhämtningen måste vara grön, dvs. medlen måste satsas på att bekämpa klimatet igen. Ur ruinerna av de gamla industrisamhällena (inklusive flygresor, turism och annat ”onödigt”) så skall nya näringar uppstå inom förnyelsebar energiproduktion, kommunikation och fossilfritt allting.
Ett typexempel på hur det kan låta är en artikel i DN häromdagen.
”Internationellt pågår intensiva diskussioner om att stödmiljarder som betalas ut för en återstart efter coronakrisen är ett tillfälle att satsa på en klimatsmart omställning. EU:s klimatkommissionär Frans Timmermans hör till dem som vill ha en grön omstart. En rapport av bland andra klimatekonomen Nicholas Stern visade att investeringar i fossilfria verksamheter inte bara kan bromsa klimatförändringen utan också är effektiva stimulansåtgärder. ”
”Den svenska regeringen är inne på samma linje och har beslutat att förlänga initiativet Fossilfritt Sverige i fyra år, till december 2024 i stället för att som planerat avsluta det vid kommande årsskifte.
– När vi satsar på en återhämtning efter coronakrisen är det grön återhämtning som är grunden, och där är Fossilfritt Sverige oerhört viktigt. Vi har inte råd eller tid att göra stora räddningspaket som skjuter lösningen på klimatkrisen på framtiden, säger klimatminister Isabella Lövin (MP).”
Nationell samordnare för Fossilfritt Sverige är Svante Axelsson, f.d. ordförande och lobbyist i Naturskyddsföreningen.
Hur realistiskt är denna plan att den kommande återhämtningen skall vara fossilfri och i enlighet med en framtida grön utopi? – Bakom alla vackra fraser döljer sig en obehaglig fiende; verkligheten.
Miljöpartiet har det svårt nu när så mycket går emot deras politik: Folk åker bil istället för kollektivt, många flyttar ut på landet istället för att tränga ihop sig i storstäder (i storstäder är klimatavtrycket lägre än på landet), fler föredrar billig bensin och diesel istället för biobränsle, vind- och solkraften går med förlust. Koldioxidhalten verkar inte minska. Osv.
Så om man skall få folk att åka kollektivt, bo i storstäder, gå över till biobränsle och bygga fler sol- och vindkraftverk så krävs det subventioner eller tvång. Men det blir knappast någon verklig återhämtning i ekonomin om all verksamhet skall finansieras med skatter eller tvingas fram. Det leder till samhällsekonomiska förluster i stor skala. Någonstans måste pengar till den gröna satsningen komma och vi kan knappast fortsätta att låna i all evighet.
Det blir överhuvudtaget ingen återhämtning om den skall vara ”grön”, bara en fortsatt nedgång i ekonomi, jobb, hälsa och miljö. Eller om man så vill, en fortsättning på nuvarande corona-nedgång av BNP. Så, låt inte lura er av ordet ”återhämtning”. Nolltillväxt och en fortsatt urholkning av ekonomin är vad klimataktivisterna i själva verket önskar.
Ingemar Nordin

Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi. Huvudredaktör för Klimatupplysningen.
Vi går mot kallare klimat och CO2 lär inte kunna påverka det(heller).
Där hittade jag inte källan men fann en annan upplysande artikel:
https://judithcurry.com/2020/05/14/greening-the-planet-and-slouching-towards-paris/#more-26147
Så elda på så får vi en grönare värld och mer av CO2-och kanske en räddande uppvärmning trots lägre solaktivitet!
Du har kommit fram till en verklig pärla:
”Återhämtning genom nolltillväxt!”
Det är bara i verklighetsfrånvända miljöer man kan komma fram till något sådant.
Om Corona tillhör jag dem som helt tappat luktsinnet under en vecka utan att några andra allvarliga symptom. Hosta och snuva är normalt under våren för mig som röker och får kittlingar i näsan av pollen.
Men luktsinnet försvann helt. Jag kände inte ens lukt från klorin, T-röd eller tjärdoft. Nu är det på väg tillbaka så jag räknar med att vara frisk och smittfri om ett par dagar. Sedan ska det återhämtas även om det kostar!
Lyssnade nyss på Blancoliro en pilot (fd?) som beskrev USAs flygverksamhet (daglig siffra):
Före nedstäningen-2,4 miljoner passagerare med en kabinfaktor av 78%
Under värsta tiden -94 000 passagerare med en kabinfaktor av 15%
Nu den 9 maj-200 000 passagerare med en kabinfaktor av 23%
Hela flygverksamheten är under stark press och de passar på att minska personal och flygplan.
Som en effekt ser vi dagar som dessa inte en kondensstrimma över Stockholm. Det borde allt annat lika göra lite för att höja den kalla Majtemperaturen något.
klimatsmart = klimatdumhet
https://www.politico.eu/article/eu-takes-action-against-uk-on-free-movement/
Så britterna får fyra månader att rätta in sig i ledet på, för att efter ytterligare tre månader marschera ut. Finns det nåt land inom EU som inte infört restriktioner av den fria rörligheten?
I samband med 9-11 följde man upp temperaturerna lite extra under de dagar planen stod på marken. Den största påverkan var (naturligt nog) diffen mellan dygnets max och min. Jag vill minnas ca en °C mer i diff.
Kan vi kanske ha den dubbla påverkan nu?
Nog för att knäcka sparrisodlarna?
Det är inte bara Luleå som satsat på misslyckade klimatsmarta projekt. Som någon kanske minns så gick Helsingborg ut stort med att deras färjor skulle vara batteridrivna. Tydligen så har det inte gått så bra med det projektet. https://www.expressen.se/kvallsposten/tekniska-problem-pa-klimatsmarta-fartyg/
Men staden kämpar på med att rankas som den mest klimatsmarta i Sverige (förmodligen tillsammans med hundratals andra städer.)
Risken är stor att vi kommer att se många fler sådana här misslyckanden i framtiden. Som kommer att sopas under mattan av de rödgröna.
Med målsättningen 100% är misslyckande garanterat.
Vi får inte vara alltför teknikfientliga.
Att köra färjorna på el är väl en bra, speciellt i sundet, där finns det alltid ström 😉
Vad jag läser mig till så är de försiktiga med de dyra batterierna.
I mitt grannskap kör folk ibland med helt tysta bilar , T, även ett vaktbolag smyger runt med en sådan bil.
Tänk om de kunde köra lövblåsarna på batterier!
De som vill ha en fin och lövtom trädgård gör omgivningen till ett lika rent H vete.
En granne har en Renault Zoe och den hörs mer än bensin- och dieselbilarna.
Bayerns radio: (för ett par år sedan) Post-stjärna istället för Mercedes-stjärna:
”Deutsche Post är den första biltillverkaren som producerar miljövänliga elbilar i serie till överkomliga priser. ”Brev-transportören Work” presenterades idag i Aachen.
Det är inte VW eller Daimler styrelseledamöter som sitter på scenen på morgonen, det är en styrelseledamot i Deutsche Post, Jürgen Gerdes. Och han meddelar utan patos vad som faktiskt skulle vara bilföretagens oro:
”Med våra gatescooter, blir vi det största e-mobilitetsprojektet i Tyskland hittills.”
Nedan följer några av de innovativa detaljerna:
– Batteriets livslängd upp till sju timmar
– Det borde vara 2 000 gatescooter på vägen i slutet av året. .”
Medierna var mera än entusiastiska. Det här var fantastiskt.”
https://www.eike-klima-energie.eu/2020/03/13/streetscooter-erste-gross-pleite-der-elektromobilitaet/
Tyska staten satsade 100 miljoner €, posten 50. miljoner €.
https://www.google.com/search?rlz=1C1CHBF_svFI892FI892&sxsrf=ALeKk00MzFElCndqGcS7zSkzeLE7xeHDZw%3A1584127985593&ei=8d9rXsTtI42YkwXh7Z-wBQ&q=die+el+autos+der+post%27&oq=die+el+autos+der+post%27&gs_l=psy-ab.3..33i160.2858.8146..8171…0.2..0.211.1511.0j8j1……0….1..gws-wiz…….0i71j33i22i29i30.Gb-skopCjdI&ved=0ahUKEwiEqvDOmJjoAhUNzKQKHeH2B1YQ4dUDCAs&uact=5tplatsen.
De gick ju förstås inte att köra på vintern. Brevbärarna fick ta med sig cykel, ifall bilen strejkade.
Vilket de gjorde. Och sen blev medierna tysta. Konstigt?
Nu man sälja skräpet. Troligen till skrotpriset…
Berlin-E-bussexperimentet: litiumbussarna går från 8 till 12; sedan tar dieselbilarna över.
Naturligtvis skriver och talar inte våra medier om misslyckanden med elbilar eller bussar.
Skulle vara pinsamt…
Gudabenådade dumskallar ityska posten eller bland Berlins kollektivtrafikbolaget som lovprisas av gudabenådade dumma journalister…
Och fortsättningsvis trilskas tyska bilköpare. De vill ha diesel eller bensindrivna bilar. Och absolut inga elbilar. Varför väl?
https://kartor.eniro.se/?c=59.292101,17.958183&z=13&l=nautical
”Vi får inte vara alltför teknikfientliga.”
Jag är absolut inte teknikfientlig. Inte heller mot vissa batteridrivna saker. Jag köpte exempelvis nyligen en elcykel till min fru (fullt pris, inga subventioner längre). Visserligen är det mest jag som har cyklat på den hittills, men den är rolig att cykla på! Jag tror att den tekniken är ganska väl utvecklad vid det här laget.
Men som alltid är framställningen av batterier en skitig och etiskt tveksam verksamhet. Jag önskar att man hade haft ett tekniskt genombrott på den fronten.
Minister Dängroth är glad för flyget behöver verkligen ställas om.
Han och de andra på Rosenbad har nog nya batterier på G också förmodar jag.
Annars blir det väl ett surrande som utanför en bikupa på flygplatsen med små elflyg i luften om detta ska fylla en funktion? Och var ska de flyga?
https://www.di.se/nyheter/forsta-laddstationerna-for-el-flyg-invigda-pa-dala-airport/
Helsingborg/Helsingör är ju så kort sträcka att eldrift borde fungera med en lite längre förlängningssladd. Då slipper man fundera över batteri. Sen får man väl ha bevakning så ingen drar ur sladden.
Batterierna är en tickande brandbomb, vad händer när batteriet behöver bytas? Originalbatterier tenderar att vara dyra men lågpristillverkare erbjuder villigt ett alternativ, så har skett med andra prylar. Mobiltillverkarna har sett problemet, när batteriet gjort sitt får det bli en ny lur. Du har väl kollat så att ditt batteri är CE-märkt.
http://www.enix-power-solutions.co.uk/battery-certification/
Hm, nåja man kan inte få allt och batteriet stör åtminstone inte radioutrustning.
Jag håller med och tror att de som vill ha en grön återhämtning har lön som inte påverkats av nedstängningen. Tids nog kommer de dock att upptäcka att det inte är hållbart att lönen kommer från att riksbanken ger ut nya pengar. Låt oss hoppas att det sker innan kollapsen inträffar.
https://m.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE