To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Ack ja, vad lite man vet om klimatsystemet. Betydelsen av det ekvatoriala bältet har gravt underskattats av IPCC:
”The surface temperature gradient across latitudes is large near those edges, typically 1 K per degree latitude. So a shift of just 5° latitude in the tropical belt edge would lead to a local temperature change of about 5 K. Warming of that magnitude exceeds both the roughly 1-K average increase observed globally for the past century and the expected warming through the end of the 21st century.”
”A change in the latitudinal extent of the Hadley cells is likely to move the location of the subtropical jet streams and thus shift the boundary of the Ferrel cells, with likely shifts in midlatitude storm tracks. Consequent water-cycle changes could strain human and natural systems in those areas too. ”
”Climate-model estimates of the expansion rate in the late 20th century are generally smaller—at the low end of the observationally based estimates. 12 That may indicate insufficiencies in the models’ ability to simulate important characteristics of the climate system. Alternatively, the discrepancy between models and reanalyses may be due to insufficiencies with the reanalyses.”
http://www.newclimatemodel.com/new-climate-model/
Konstigheterna frodas i konstigheternas förlovade land 2014.
”Framtida havsförutsättningar” kommer att orsaka att räkmackan kommer att smaka fan enligt sanningsförmedlaren Dagens Nyheter:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-smakar-framtidens-rakmacka-illa/
Rosenhane, man har jobbat vetenskapligt med koldyoxydräkorna och deras dåliga smak!
Man har använt proffisonella afsmakare i dubbelblindtesterna och vill även skärpa den vetenskapliga metodiken, citat ”– Vi vill använda professionella avsmakare för att få ännu mer kunskap om hur smaken förändras.”
Här en bild på de lokala avsmakarna afsmakarna…
https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/791412/images/2010/ms_100155319.jpg
Från ok med nu är detta komsensus i SWERIGE, rakorna smakar kåldyoxyd, PUNKT.
jag läste också det där om räkorna, smaken och försurningen av haven.
Och det slog mig direkt hur ovetenskapligt det var!
Ren beställnings”forskning” för att nå ett förutbestämt resultat.
Man har alltså jämfört färska, nykokta räkor med andra som legat och dragit i en syralösning i tre veckor.
Någon här som tycker att färsk stekt strömming smakar likadant som sill inlagd i ättiksyra?
Men det är klart.
Vem skulle inte offra lite forskarmoral om man fick sitta och käka räkmackor på jobbet hela dagarna?
Blir det ett treårsprojekt kanske?
Risken är väl förstås att man tröttnar på räkor.
Men då finns ju kräftor och hummer att ta till 😀
Är nog bara ett trolls sätt att försvara sin världsbild… och kanhända ett TPianskt svar på denna:
http://wattsupwiththat.com/2014/12/23/touchy-feely-science-one-chart-suggests-theres-a-phraud-in-omitting-ocean-acidification-data-in-congressional-testimony/
Eller denna:
http://joannenova.com.au/2011/09/ocean-acidification-a-little-bit-less-alkalinity-could-be-a-good-thing/
Eller nåt sånt:
http://notrickszone.com/2014/10/16/expert-blasts-alfred-wegener-institute-ocean-acidification-claim-clear-falsification-of-scientific-facts/
Man kan ju fundera kring denna mening i artikeln, som är den enda förklaringen till att den norra Hadleycellen expanderar eller med andra ord vidgas: And simple conceptual models predict a wider Hadley cell thanks to the increased pole-toequator temperature differences. Det är synd att rapportförfattarna inte har utvecklat detta mer, eftersom en temperaturdifferens kan uppstå på flera sätt. Att Hadleycellen skulle vidgas på grund av antropogen CO2 är en orimlig tanke, eftersom så många naturliga orsaker finns. För övrigt är denna problematik mycket eftersatt i debatten. I övrigt en läsvärd artikel som Peter har serverat.
Lite OT – SvD’s reporter söker få det till att den senaste flygcrashen beror på ”klimatförändringar” … http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nya-hot-mot-flygsakerheten_4221405.svd
Peter Stilbs #10
Tyvärr kan det vara så att piloten har försökt att vara klimatsmart (Världens mest korkade ord) och gjort en brant stigning med för lite gaspådrag för att komma över ovädret. Det finns fler exempel på detta, som flygplanet som skjuts ned över krigszon i Ukraina och incidenten i veckan med ett Ryanair planet som försökte landa utan tillstånd, allt förmodligen för att spara bränsle.
Karl-Oskar – jo – denna teori om för låg fart som orsaken har framförts i utländsk press.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/indonesia/11315615/Air-Asia-plane-flying-too-slow-when-it-hit-thunderstorm-expert-says.html
Man tvingar ju också inkommande flyg till Arlanda till ”bränslesparande svängar” också – tydligen inte helt trivialt att hantera på alla typer av plan
Har bredden denna betydelse? det varmaste året hittills ???
http://iceagenow.info/2014/12/algeria-snowfall-leads-angry-protests/
Peter S Karl -Oskar,
En brant stigning? Det var just det han inte fick clearance för! Han bör ha gått igenom. Det gäler att välja en rutt melna två kärnor. Att han stigit för brant i låg fart och sstallat är möjligt, men han fick ju inte tilltelse att stiga? Andra möjligheten är att ha saktat in för att hitta en väg genom ovädret. tredje och fjärde möjligheten finns . men vi vet inte.
Guy #14 – man har ju hittat planet på <50m djup, så att hitta lådan med svaret bör vara lätt. Telegraph-artikeln talade i alla fall om för långsam fart (via radarbilden) för den situation man var i. Kan ju också vara nedisade pitotrör(?) och därmed felaktig fartindikation på instrumenten.
PeterS #15 – nedisade pitotrör är inte sannolikt. Jag tror dom är uppvärmda. Dessutom har dom reda på markhastigheten och vinden. Vindförhållanden kan vara överraskande i åskväder så girar med (möjligen ) tungt lastat plan kan överraska. Automatiken torde ändå varna för farligt låg lufthastighet.
Men som du säger, svaret kommer med lådan, som inte borde vara svår att hitta.
Troligen träffades dom av en blixt som slog ut viktig elektronik. Annars hade dom åtminstone hunnit sända ett nödmeddelande. Men blir ett modernt plan strömlöst slutar det mesta att fungera…