Inget guld för Goldmann

elbil vinter

Ivrig förespråkare för Agenda 2030 är statsvetaren Mattias Goldmann. Kritiklöst troende att mer koldioxid kan farligt värma atmosfären har han länge verkat för allehanda förment klimatvänliga projekt och aktörer. Med välsmort munläder och flinka tangentfingrar har han förespråkat bl. a. svensk etanol och andra biobränslen, vindkraft samt batteribilar.

Genom sitt företag Goldmann Green debatterar han flitigt från Thailand, där hans hustru är diplomat. Nu senast ivrade han för batteribilar i Dagens Industri den 24 januari https://www.di.se/debatt/sa-stoppar-vi-elbilslackan-och-maxar-klimatnyttan/ . Han beklagar att många begagnade batteribilar säljs utomlands, eftersom de indirekt kan släppa ut mer koldioxid i länder som producerar el från kol, olja eller gas.

Som stöd för detta för han ett präktigt cirkelresonemang: Ju mindre koldioxid ett lands elproduktion alstrar, desto mer ”klimatnytta” gör batteribilar. Han tror nämligen att den livsbefrämjande gasen koldioxid är farlig och måste motarbetas. Därför vill han att svenska batteribilar bör stanna kvar i Sverige.

Det skall stimuleras med en över tid utdragen elbilspremie, som följer bilen flera år och även tillfaller begagnatköpare. Goldmann lever med ett skattefinansierat ymnighetshorn utan botten. Han välkomnar bonus till eldrivna lastbilar och vill återinföra bonus för batteribilar.

Vidare föredrar Goldmann begagnade batteribilar utan nya batterier. Han medger därmed indirekt att nya batterier kräver mer av begränsade och dyra metaller och råvaror men glömmer att batterier försämras och med tiden måste bytas ut. Han medger också indirekt att nya batteribilar är för dyra och utom räckhåll för de flesta.

Därför föreslår han – trumvirvel!! – statlig premie för köp av begagnad batteribil.

Liksom de flesta tror Goldmann att förbränningsbilar går på ”fossila” bränslen och vill därför ”straffa ut” sådana med skatt och pålagor. Han beklagar att regeringen sänkt reduktionsplikten och vill åter höja den. Vet han inte att biobränslen innehåller mindre energi, är dyrare, skadar motorer och har ont om råvaror?

Goldmann för ett bakvänt resonemang om att åkerier och företag kan ”räkna hem” dyrare biobränslen om staten först gör bränslen ur marken dyrare. Precis som med kärnkraften: med krokben för ett ben kan man hoppa på det andra.

Han efterlyser ”klarspråk”, varmed menas att ”klimatnyttan” av en batteribil skulle vara störst i länder vars elproduktion alstrar mindre koldioxid. Men det uppvägs av hela produktionsledet från utvinning av råmaterial via transporter och produktion av både energi och och fordon inkl. stora, tunga och dyra batterier.

Goldmann tycks tro att det finns ”god” resp. ”dålig” fordonsgas. Men den innehåller lika mycket kol (energi) oavsett om den kommer ur marken eller från nu levande växter. Det är samma gas men med olika etikett, ren symbolpolitik.

Detta menar Goldmann är en fråga om ”kunskap” (desinformation och indoktrinering) och efterlyser efter indiskt mönster ett nationellt ”kunskapscentrum”, som skall ”stävja osann ryktesspridning” om batteribilar.

Slutligen drar Goldmann rykteskortet, att få bilköpare och bilägare att skämmas för att inte ha batteribil. Det återknyter han till kravet att dessa bilar bör stanna i landet och inte exporteras. Ett cirkelresonemang i sin prydno.

Att sedan många svenska batteribilar går till Norge med mest vattenkraft är en annan sak.

Tege Tornvall

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Magma

    Dessutom tycks det som om alla dessa bejakare av statliga subventioner inte förstått att dessa subventioner betalas av oss skattebetalare … de uppstår inte ur intet.
    När en elbilsköpare får sin bonus ur statskassan så är det alltså ”grannarna” som fått avstå från sjukvård, pension, skolgång eller annan samhällsservice … och jo, jag vet skillnaden på kommunal och statlig skatt, moms och Bonus Malus, men den kommer ändå ur samma plånböcker ….

  2. Benny

    De är mycket märkliga dessa klimathysteriker som tycks leva i en parallell värld där ekonomiska realiteter helt tycks sakna betydelse. Men så är det ofta med dessa statsfinansierade figurer som Goldmann tyvärr! Dessutom får hans namn en att ge rysningar med tanke på att en av världens värsta skurkbanker heter Goldman Sachs! Elbilsmarknaden för privatpersoner i Sverige har i praktiken kollapsat eftersom det både är dyrt och krångligt för de flesta att ha den typen av fordon!

  3. Lasse

    Sveriges bonus malus har tagit från fattiga och gett till de rika!
    Nu exporteras dessa tunga fordon till utlandet och vi får nöja oss med malusbilar.
    Billigare diesel är i alla fall trösten.

    Klimataktivister är en fara för samhället, speciellt när de ger sig på gamla oljemålningar, senast Mona Lisa.

    Mattias Goldman är kollega med VP Sjöström, dvs medföljande till ambassader långt bort i varma länder.
    Även oviljan mot fossil värme ogillar de gemensamt. 😉

  4. Stefan Eriksson

    Vad är det som får mig att tänka på den här lyriken?
    https://www.google.com/search?sca_esv=602274207&sxsrf=ACQVn0-1LQts3bhXO8vBZKydNExZysPbHw:1706513318604&q=Guldet+blev+till+sand+Svensktoppen&sa=X&ved=2ahUKEwjKqaPBiYKEAxXeAtsEHTNeCzsQ1QJ6BAgoEAE&biw=1222&bih=594&dpr=1.56#fpstate=ive&vld=cid:e19c6688,vid:yJlCCRXQWPE,st:0

    Goldmann…. Sandmann…

  5. Evert Andersson

    Det var väl Isabella Lövin som sa ” Nej Bonus / Malus är inte skatt. Det ska finansiera sig självt.”

    På avbetalning då. Bonus är borta och Malus är kvar.

    Nejdå….inte skatt….. Men om en laddhybrid betalar 360 kr i bilskatt fattar man ju att ska vägarna hållas i någorlunda skick måste någon betala. Sådär en 30 – 50 tusen på 3 år för riktiga bilar.

  6. Eskil

    Vi har ett ökande antal människor som för sin försörjning och höga levnadsstandard är beroende av ständigt återkommande klimatlarm. Att framföra åsikten att en del klimatlarm innehåller överdrifter och till och med ogrundade spekulationer betraktas av dessa människor, om inte som ett hot mot klimatet, åtminstone som ett ett hot mot deras försörjning och och höga levnadsstandard.

  7. Peter Svensson

    Ja, den där Mattias Goldmann brukar dyka upp lite här och där med sina debattartiklar. Det är svårt att ta någon på allvar som så tydligt ägnar sig åt ensidig propaganda och kampanjer. Som sagt, han skriver i artikeln att det fossila skall straffas eftersom lägre bränslepriser slår hårt mot elbilens konkurrenskraft, och han tycker att man ska ”name and shame” dvs hänga ut företag som inte gör som Mattias Goldmann vill. Det är samma påstått ”liberala” tankegångar som vi ser på andra politikområden. Om ni (folket som inte förstår något) inte gör som vi (eliten som vet bäst) vill att ni ska göra, då ska ni hängas ut, skämmas ut, straffas, brännmärkas eller tystas tills ni rättar in er i ledet och gör som ni blir tillsagda. Det är totalitära tankegångar som allt för ofta ses gå hand i hand med klimataktivismen.

  8. Gunnar Strandell

    Jag räknar med att ingen följer råd från Mattias Goldman efter hans aktiva arbete för ”Etanol-Jesus” när han ledde ”Gröna Bilister”.

    Som Tege skriver har han inte slutat luras.

    Aftonbladet 2012-06-19 om etanolbränsle:
    ”Och Gröna bilister förnekar sig inte, talesmannen Mattias Goldman försvarar både Carstedts och Addax Afrika-projekt.”

    Länk:
    https://www.aftonbladet.se/bil/a/RxOeg8/etanol-jesus-vart-tog-du-vagen

  9. Karl Erik R

    Batteribilar är och kommer att vara en nischprodukt. De lämpar sig för de som måste ha två bilar i hushållet och en eller båda pendlar ett antal mil till jobbet. För dem kan kalkylen gå ihop.

    Den andra kategorin är de som har förmånsbil från sin arbetsgivare. Där ser vi nu att när den tre-åriga leasingtiden gått ut, är bilarna mycket svårsålda. Då blir leasingavgiften ännu högre på nästa batteribil. För en bra kalkyl krävs också att man kan ladda hemma varje dag. Gärna från solceller på det egna taket.

    En bred övergång till batteribilar ser jag som omöjlig. Men för vissa kan det vara ett bra alternativ.

  10. Lasse

    Ammoniakbilar?

    Tydligen pågår utveckling av dessa (Toyota)

    Kanske finns det nån likt Goldman som kan bli entusiast?

  11. L

    Det verkar som enl Expressens artikeln att dom stora politiska partierna i Eu vill stoppa utfasningen av förbränningsmotorerna. EU ska inte bli ett nytt ”Kuba” utan det är bättre att utveckla motorerna. Skulle det bli så ja då dör batteribilarna.

  12. foliehatt

    Karl Erik R,
    på dagen är man på jobbet. Inga egna solpaneler där, inte.
    Kanske kan man stjäla el av arbetsgivaren? funkar om både skatteverket och arbetsgivaren tittar åt andra hållet.

  13. Ivar Andersson

    Hur kan Mattias Goldmann bo i Thailand? Han som tror att värme är farligt, hur kan han utsätta sig för Thailands varma klimat?

  14. Karl Erik R

    #12 foliehatt

    Alla rena batteribilar har kapacitet för ToR-resa från hemmet. Därför räcker det med laddning under kväll och natt hemma. Men bor man i lägenhet har man inga (egna) solpaneler på taket. Ofta inte ens möjlighet att ladda hemma. Ett vanligt motorvärmaruttag på 10 eller 6 ampere räcker inte.

    Väldigt få har möjlighet att ladda på jobbet. För de som tack vare en generös arbetsgivare faktiskt har det, så vill Skattemyndigheten se det som en beskattningsbar inkomst. Därför fortfarande mest fördelaktigt att ladda hemma.

  15. foliehatt

    Karl Erik R, #14,
    väldigt få solpaneler lämnar någon nämnvärd effekt under nattens mörker – undantag, sommartid över polcirkeln.
    Moment 22.

  16. Lars i Huddinge

    #14 Karl Erik R
    Helt rätt rätt spaning av dig.
    Jag har en Halo i garaget (1-fas 16A) och jag laddar min klena hybrid varje natt med 6A. Helt perfekt men det räcker ju inte för speciellt långa resor. 25-30 km per dag, vilket räcker för transport t.o.r till livsmedelsbutiken m.m.
    Någon lösning till svärjes energiproblem finns dock inte i detta tyvärr. Mer kärnkraft är vad som krävs, basta!

  17. Henrik

    Inget guld?! Visst blev det guld för Mattias, Grönt guld (=pengar).
    Han startade ett nytt bolag hösten 2021, Goldmann Green AB.

    Efter ett förlängt räkenskapsår (16 mån) var företagets första årsredovisning klar (2022). Omsättning knappa 2,8 miljoner och inget behov av lön gjorde att Mattias gjorde ett lätt positivt rörelseresultat på knappa 2,4 miljoner.

    Visst är det lönsamt med Grön omställning. Sedan verkar det så enkelt att bli egenföretagare. Gäller bara att ha uppdragsgivare som vill betala dig ….

  18. Enligt norska nyheter så klarar inte elbussarna i Oslo av kylan och snön. De flesta står stilla, utspridda lite här och var på olika busshållplatser.

    Det gröna partiet, vilket hållit Osloborna i ett järngrepp i flera år, får till slut ge upp och skrota sina älskade elbussar. https://www.nrk.no/stor-oslo/ruter-svarer-om-kollektivkaos-i-oslo-pa-nyaret-1.16720874

  19. Förvisso inte guld, men åtminstone en metall, vanadin närmare bestämt.
    https://www.dn.se/sverige/dricksvatten-for-30-000-hotas-boende-strider-mot-gruvbolag/
    Går f.n. att läsa i inkognitoläge. Andra kritiska artikeln om Trickåråna i DN nu, vad är det som händer? Här den första men den har jag inte kunnat läsa.
    https://www.dn.se/sverige/de-skulle-radda-varlden-nu-vill-alla-glomma-det-svenska-klimathoppet/

  20. Tege Tornvall

    #18 Ingemar. Om bara Oslos batteribussar hade tillhört de gröna, hade dessa fått ta förlusten. Men de har spelat med allas pengar. Alltså skattebetalarnas. Detsamma gäller t. ex. i Falun. De gröna är samhällsfarliga och måste rökas ut ur alla nämnder, byråer, styrelser, myndigheter etc. där de häckar med förmenta kunskaper – även utan politiskt mandat. Även om deras partier förlorar i val, övervintrar de på tjänstemannaposter.

  21. Mera om metaller på SvD debatt. Man kan inte både äta mazarinen och ha den kvar.
    https://www.svd.se/a/JQzjJJ/david-sunden-stalprojekt-orsakar-brant-stigande-elpris

  22. Karl Erik R

    #15 foliehatt

    Är man hemma mellan 17 till 07 så har man ett varierande antal timmar med dagsljus, beroende på årstid och var man bor. Norr om polcirkeln finns inget dagsljus mellan 17 till 07 under november till februari.

    Tekniskt är det möjligt att ha ett batteri hemma som laddas under dagen och sedan fyller bilens batteri under natten. Om det är god ekonomi att göra så, det kan jag inte avgöra.

    #16 Lars i Huddinge

    Både elbilar och solpaneler kan vara positiva för vissa personers/familjers privata ekonomi. Deras bidrag till landets energiförsörjning är som du säger någonstans mellan obetydlig och försumbar.

  23. Karl Erik R #22
    Dagsljus är sannerligen inte en konstant. Vi märker inte hur variabelt det faktiskt är, våra ögon har ett avancerat system för att kompensera för variationer i ljusstyrka. Men om du har en kamera med möjlighet till manuella inställningar för exponeringen, tid, bländare och ISO-värde och där varje steg i vart och ett av dom inställningarna är en halvering eller fördubbling av ljusstyrkan kan vara nåt att fundera på.

  24. Karl Erik R

    #23 Håkan Bergman

    Vet det. Har också tre grannar med solpaneler på taket och brukar fråga dem hur mycket solpanelerna ger just nu, alltså vid olika tider på dagen. Produktionen sjunker givetvis mot solnedgången men helt noll blir det inte förrän en tid efter att solen gått under horisonten.

    Över året sägs solpaneler ge i genomsnitt 11 % av märkeffekten, om takets vinkel och lutning är någorlunda gynnsamma.