På Bästkusten vill man gärna vara bäst. Därför ska Göteborgs stad beskatta alla flygresor med avseende på koldioxidutsläpp. Ett kilo CO2 kostar 1,50 kr. Pengarna går dock inte till trädplanering eller anpassningsåtgärder i Bangladesh. Nej, Göteborgs stad tänker i stället bygga cykelparkeringar och omklädningsrum. Som om cykeln någonsin kunde ersätta flyget. Klimatpolitiken har verkligen blivit ett självändamål.
Och beloppen… 1,50 per kg… en flygresa till Gbg-London genererar ca. 160 kg CO2/person, vilket skulle ge ett skattepåslag på 240 kr enkelresa. En flygning Gbg-New York skulle ge en extra skatt på 1440 kr för en enkelresa. Och de flesta flyger hem också, så om Göteborg tar betalt även för landningen så blir det ännu hiskligare belopp.
Låter orimligt, eller hur? Med tanke på att jag betalade 98 kr inklusive allt för en enkelresa med Ryanair till England i september.
I princip ingen skulle flyga från Göteborg med sådana skatter.
”Det här låter skumt. En kommun kan väl inte ta en egen flygskatt utan ett ramaskri från flyget?”
Det var precis vad som hände i Västerås när politikernas agerande gjorde att Ryan Air satsade på Skavsta istället. Men det hade inget med koldioxid att göra utan om ”att det ska va rättvist”.
Men f.n. gör jag [vi] allt som bara går för att INTE bygga megastora VKV här. Akut just nu är planerade 3x sådana i omedelbar närhet till golfbanan – ca. 1300 medlemmar. Konsekvensen – om dessa byggs – blir i princip att helt enkelt lägga ner klubben -> sannolikt rejäla skadeståndskrav mot kommunen.
Det utomordentligt tråkiga i detta är att FP – som vi delar majoriteten med – mot allt sunt förnuft och klokskap – gått ihop med S i KS och sagt ’ja’… suck !
Det är inte heller första ggn slikt hänt… ;(
Ok, frågan kommer upp i KF nästa vecka så än är inte sista ordet sagt i denna destruktiva fars.
Mvh/TJ
Anders L: I det här fallet har du faktiskt rätt. Det handlar givetvis bara om de som är anställda inom kommunen, inte hela Gbgs befolkning.
Jag läste faktiskt artikeln, och det är väldigt otydligt förklarat vad som menas.
Om kommunen beskattar sig själv internt för att finansiera diverse projekt är det ju genialt. Så kan ju alla kommuner lösa sina budgetunderskott och ha råd med vad som helst! 😀
Däremot trodde jag mer än Säve sorterade under Göteborg i hastigheten, ska erkännas.
Jag är förresten inte förbannad även om det gällt allmänna resor. Vill inte Göteborg ha mig finns det andra ställen att flyga ifrån. Det gäller även om Gbg inför biltullar. Det finns då andra ställen att åka till som vill ha business.
Tanken torde vara denna: anställda i Gbrgs kommun skall undvika att resa med flyg. När detta ändå sker belastar kommunen sig själv med en avgift. Avgiften belastar sannolikt resebudgeten inom kommunfunktionen, som sett över budgetåret får mindre pengar att använda till resor.
Några ”nya” medel tillförs knappast kommunen. I så fall skulle en höjning av kommunalskatten krävas.
Vad det tycks handla om är en omfördelning av kommunala skattemedel från resor till byggandet av cykelställ, mm.
Vore det inte enklare att omarbeta budgeten och låta bli att försöka slå mynt av förment ”klimathänsyn”?
Skulle gärna se en beskattning av politikers utandningluft (där finns en del CO2). Kunde förhoppningsvis resultera i minskat struntpratande. 🙂
Du resonerar ju som en trotsig 15 årig kille med moppehjälmen halft på huvudet och en halv snusdosa intryckt under läppen.
Du tror inte att de där kommunpolitikerna betalar för sin resa eller? Vad leder det till tror du? Klirr i kassan hos SAS eller nått annat bolag, som kan antingen fortsätta köra alla sina flygningar, eller också om tillräckligt många kommunpolitiker väljer flyget, utöka sina avgångar.
”Många bäckar små”