Flygtrafiken största boven?

chronicle of flight1

Flygtrafiken är en av de verksamheter som har allra störst betydelse för fortskridandet av den globala uppvärmningen, menar en grupp forskare från Manchester Metropolitan University i Storbritannien. Trots att dagens globala flygtrafik bidrar med så lite som 2-3 procent av de totala CO2-utsläppen kommer en kraftigt ökad framtida trafik att bli ett riktigt stort problem, tror forskarna. Enligt deras datormodell kommer utsläppen från flygtrafiken att dubblas eller tredubblas inom 50 år och kan så mycket som sjudubblas fram till 2100. Detta förutsätter naturligtvis att framdrivningen av flygplan inte förändras på 90 år. Hur många tror på det? Räck upp en hand.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Hasse på Fogdö

    2-3 % av vad? Av det totala CO2-utsläpper? Eller av de 3,5% som vår användning av fosila bränslen genererar?

  2. Hasse: En befogad fråga. 2-3% av de 3,5%, naturligtvis. 🙂

  3. L

    Om vi glömmer koldioxiden, så anser många boende på den dubbdäcksförbjudna Hornsgatan i Stockholm, att partiklarna man tjatar om härrör från flyget på Bromma och inte dubbdäcken…
     
    Tänkvärt nu när dom vill förbjuda dubbdäck i hela Stockholm. Det finns experter som säger att en stor del av partiklarna är från bussar och från tunnelbanan som ventileras ut på gatorna. Alltså den heliga kollektivtrafiken. Men mest partiklar kommer från sandningen, som måste utökas när dubbarna förbjuds. Och det som gör att partiklarna virvlar upp är, gissa vad? De dubbfria friktionsdäcken…
     
    Att partikelhalten ökade under dubbdäcksförbudet trots att trafiken minskade tolkar politikerna som att det behövs mer förbud? För inte kan det väl vara så att politikerna hade fullständigt fel…?

  4. Red Hansen

    La dom på locket totalt på partikelmätningarna i T -banan, inte sett något mer än nån notis.  Därnere var det väl seriösa värden på riktigt farliga små partiklar från räls och hjul m.m. plus vanliga sorter.
     
    Säger sig väl nästan själv att ett däck med många små mönsterskåror som i dubbfritt kommer det in mer av smått material. Det fungerar som en kvarnsten när allting mals kontinuerligt mot vartannat under rotationen. Dubbar rispar asfalt och bör ge huvudsakligen stora partiklar men har i övrigt mest grov mönstring som är gjord att snabbast möjligt rensa sig själv.

  5. Cristian

    L och Red:

    Som tur är finns det en lösning på problemet: http://www.unt.se/startsidan/ny-sopmaskin-tar-farliga-partiklar-946551-default.aspx

    Lite svensk uppfinningsrikedom är allt som behövs!

  6. Jonas B

    Alla ”Miljövänner” med självaktning tar förjan när de ska till Gotland eftersom flyget är en sån miljöbov. Nån gubbe på KTH (minns inte namnet) gjorde dock en studie för några år sedan där han jämförde trafikens utsläpp flyg kontra båt. Till sin egen förvåning kom han fram till att flyget var överlägset mycket renare, även om färjans maskiner eldades med lågsvavlig olja.
    Inte så konstigt kanske. Hur många fler ton stål per passagerare har en färja jämfört med ett flygplan? Hur mycket större är motståndet i vatten jämfört med luft?

  7. L

    Cristian och Red, en av kommentarerna i UNT var just att tunnelbanan har tio gånger så höga halter av de farligaste partiklarna som Hornsgatan. Och det är där nere politikerna vill ha oss…
     
    I sydligare länder spolar man gatorna varje morgon, det går givetvis inte så bra vintertid här uppe, men när jag var liten spolade man gatorna ganska ofta. Görs det överhuvudtaget numera?

  8. Cristian

    L:
    Jag vet inte…det regnar ju ibland… 🙂
    Fördelen med att suga är ju att du får upp allt som finns i asfaltens naturliga håligheter. De där gamla sopvalsarna dammar ju bara omkring skiten. Jag hörde på radion att silikos är på väg tillbaka bland gatsopare pga detta, det låter ju helt otroligt.

  9. Gunnar Littmarck

    Flyget har en enorm potential.
    Redan är de ofta både mest ekonomiskt och minst miljöbelastande.
    Det ska bli skoj att se hur talibanpolitiker (de som har en dold agenda och skyler den med allt mer ohållbara miljöargument) reagerar när vi får helautomatiska plan som går på vätgas eller syntetbränslen?

  10. Cristian

    Apropå flyg och klimat..den här kommer ni att älska!

    http://www.unt.se/ekonomi/arlanda-ska-klimatkompensera-962710.aspx

    Äntligen kan jag sova lugnt igen. Förresten var köper man aktier i Tricorona…?

  11. L

    Cristian, undrar hur länge Tricorona klarar sig från Uppdrag Granskning?

  12. Cristian

    L, Uppdrag Granskning är ju SVT dvs Public Service vilket betyder att klimatfrågan inte får utsättas för någon som helst kritisk granskning. Särskilt inte efter vår käre Lundaprofessor uppsträckning på Second Opinion…de vill ju inte riskera att utsättas för ännu mera folk-kritik som det hette på det glada 70-talet när våra meningsmotståndare hade sin förra högtid.

  13. Gunnar Littmarck #9

    Jag minns när jag som ungefär tioåring läste framtidsvisioner som skulle göra oss till lyckliga och skrattande familjer på badstränder eller tennisbanor. Det skulle möjliggöras eftersom robotar och fantastiska maskiner skulle ta över allt tungt och tråkigt arbete.  

    Några år senare fascinerades jag av att varje familj skulle ha en egen helikopter i framtiden. Eller en bil som kunde flyga så att det inte behövdes några dyra motorvägar.

    Så småningom växte jag upp och förstod att någon måste betala, och någon annan måste tjäna pengar på den fantastiska visionen.

    Men jag är lite som du. Ingenting är omöjligt – bara man vill.
    Och det finns mängder av bra idéer som inte utvecklas beroende på att det klickar i marknadsföringen.
    Kapital saknas inte för bra idéer.

  14. Anders L

    Gunnar L #9,
     
    ”när vi får helautomatiska plan”

    Jag läste någonstans att den mänskliga faktorn (alltså i form av misstag av piloterna) är en av de vanligaste olycksorsakerna i flygtrafiken, så kanske det vore bättre utan piloter. Skulle ju också vara rätt svårt att kapa ett automatiskt plan. Å andra sidan – OM en fågelflock stoppar bägge motorerna just efter start … kan en dator landa ett plan snyggt och prydligt på Hudsonfloden? Eller behövs det en mustaschprydd, silverhårig flygkapten med släpig amerikansk dialekt till det? Nä, jag flyger nog helst med bemannade alt bekvinnade plan ett tag till.

  15. L

    Anders L, vi har redan helautomatiska plan. Men som du säger, ibland behövs en erfaren pilot också.

  16. De klimatalarmister jag känner är även de personer i min bekantskapskrets som flyger mest. Men det är ju skillnad på folk och folk, och kanske köper de kompenserande utsläppsrätter av någon klimatskojare.
    Den här typen av extrapoleringar blir alltid fel därför att man glömmer den positiva kraft som kallas mänsklig uppfinningsrikedom!

  17. L

    Visst har flyget både bra och dåliga sidor. När det gäller nedsmutsning har motorerna blivit mycket bättre, men det ramlar fortfarande ner en massa sot och oförbränt bränsle nära flygplatserna. Jag bodde nära en storflygplats i flera år och fick tvätta bilarna varje dag…
     
    Men den utveckling mot superjumbos som pågår nu, där man vill visa upp låga förbrukningssiffror per pax är jag inte så imponerad av. Ett plan med 500+ passagerare kommer jag aldrig att flyga med.


  18. L#3

    Jag växte upp på Hornsgatan.
    Då var det vänstertrafik, fri datumparkering och dom första parkeringsautomaterna dök upp runt 1960 när jag var i 10års åldern. Det kostade 25 öre i timmen att stå på markerad ruta och när dom första lapplisorna dök upp debiterades 25 kronor för felparkering.

    Då var Sverige till synes en idyll men med ohämmade utsläpp av gifter och avfall rakt ut i naturen och avlopp rätt ut i havet eller sjön.
    Med andra ord pågick en med nutida mått mätt oerhörd miljöförstöring. Trots det syntes inte en miljömupp så långt ögat nådde.

    Första halvan av sextiotalet uppnåddes break-even vad gäller varmt och kallt vatten i Sverige dvs hälften av hushållen kunde få varmvatten ur kranen. Den andra halvan fick fortfarande en kalldusch varje dag ungefär som vi ”klimatförnekare” i nutid.

    50 år senare och när vi dessutom är ca 2 miljarder fler människor och när kärnvapenhotet inte längre föreligger har det gjorts enorma framsteg inom alla sektorer.
    Nu har vi dessbättre en annan och klokare syn på miljön och har åstadkommit mängder av förbättringar med kraftigt reducerade luftföroreningar, oljeutsläpp, gifter i naturen mm.
    Världssvälten har minskat och ökad standard och välfärd för miljarder människor har åstadkommits, stora medicinska framsteg har gjorts som har bidragit till minskad barnadödlighet och minskat mänskligt lidande.

    Men summan av allt elände tycks vara konstant.
    Som straff för våra synder har vi fått en kader av lugubra domedagsprofeter som likt egyptens gräshoppor tycks ha invaderat och blockerat hjärnvindlingarna hos en stor del av våra makthavare och som ges eldunderstöd av Svenssöner, Rock- och Hägg-strömmingar, AlGoreianer och annat pack.

    Visst är det synd om människan! 😉

  19. L #17

    Jag försökte svara på din fråga om vilka datorer tillverkade i Sverige när jag jobbade där i fjorton år.

    Men jag kan inte kommentera det inlägget av någon anledning.
    Jag såg att Anders L berättade att det handlade om avancerade radskrivare, men kunde inte ens läsa det inlägget.

    Men så var det. Vi tillverkade radskrivare för hela Europa och Mellanöstern. Så småningom även en supersnabb laserskrivare i jätteformat.

    När det gäller din oro för att flyga när ekipaget är jättestort så kan jag i viss mån förstå dig.

    Men glöm inte att vetenskapen och tekniken utvecklas hela tiden.

  20. .. hoppsan
    Ett viktigt varumärke försvann.
    ”Jag försökte svara på din fråga om vilka datorer IBM tillverkade i Sverige ..”

    Så skulle det vara för att bli begripligt.

  21. L

    OK Uffeb, jag jobbade med IBM innan PC:n kom men har inget minne av att dom tillverkade datorer här, därför min fråga.
     
    Rosenhane, jag bodde också i dom kvarteren när jag var yngre. Vad jag speciellt kommer ihåg var att jag förvånades över att dom rev upp spårvagnsspåren? Jag var bergis på att en dag skulle det på nytt komma spårvagnar i stan…

  22. Ursäkta, men vilket fortskridande av global uppvärmning dillar dessa forskare om? Har de tillgång till temperaturdata som är hemliga för de flesta andra? Eller är det åter ett exempel på att titta in i kristallkulan och se hur det definitivt kommer att bli i framtiden?

  23. Labbibia

    L
    Då minns du kanske när de rev kvarteret Mullvaden?  Som hade ockuperats av samma slags människor som ska demonstrera mot värmeverket vid Värtan nu på Lördag.

    Det är lite lustigt egentligen…..
    Dessa vin/veganvänstermänniskor fattar inte att de går storfinansen och storbanker som Goldman-Sachs ärenden……
    Eller hur, Anders L? 

  24. Labbibia # 23
    Visst och dom hade trattmegafoner och hojtade ”Palme och Geijer, Nixons lakejer”, ”känner ni stanken från Enskilda Banken” mm….
    Tjusiga typer:
    YouTube – Polisinsats mot Mullvaden (SVT, 1978) | KB Audiovisuella medier

  25. Labbibia

    Rosenhane # 24
    Tack för länken.
    Jag jobbade alldeles i närheten på den tiden, och hade förmånen att beskåda spektaklet på plats. 🙂

    Anders L
    Storfinansen? Vad menar jag med det tro? Ge dig tid att titta på detta, och berätta sedan vad som INTE stämmer……

    http://www.youtube.com/watch?v=75D_qghz5fw

  26. Kalle

    Hur skall flygtrafiken kunna tredubblas om 50 år då oljan med största sannolikhet har peakat för länge sen??

  27. Gunnar E

    #26#
    Luftskepp / ångmaskin / pellets

  28. L

    Labbibia, Mullvaden minns jag, men långt tidigare, i början på 60-talet ”ockuperade” vi en kåk uppe på Brunkebergsåsen. Den skulle rivas för att ge plats för Gallerian och halva vår skolklass flyttade helt enkelt in.
     
    Det var möjligtvis en försiktig protest, men framför allt fick vi någonstans att vara när vi var i city… 😉

  29. L#28
     
    Aha, det finns gamla husockupanter bland de icke så oroade, det borde ge Erik Svensson och hans kamrater en lite mer positiv bild av ”klimatförnekarna”! 😉

  30. Labbibia

    Kalle
    Det går att göra flygbränsle på syntetisk väg…….
    Det är ju faktiskt inte direkt 100 oktanig bensin flygmotorerna går på.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygfotogen

  31. Jonas B

    Rosenhane # 29 > Att det finns fd husockupanter bland oss ”icke så oroade” kommer inte att göra Erik Svensson ett dugg gladare. Tvärt om. Avfällingar från den rätta läran kallas renegater och skjuts först när revolutionen kommer…:=)

  32. Kalle

    Labbibia #30: Råvaran måste ju komma någonstans ifrån… ATT det går är inget konstigt.

  33. Staffan Stolle

    Tyska kemister kom på 20-talet på hur man gör syntetiskt bränsle från kol. Bränslet duger bra för flygplan också. Världens kolreserver räcker länge. Metoden har sällan använts, eftersom bränslet blir för dyrt. Om oljan börjar ta slut, verkar det syntetiska bränslet inte så dyrt längre, antagligen.

  34. Gunnar Littmarck

    Break even för bränsle ur kol är 50$/fat och dagens kolpriser.
    Men vi har ju obegränsat med naturgas, antingen flyg på det i vätskeform eller tillverka syngas och vad ni vill av det.
    Sist men inte minst kommer vi inom 10 år masstillverka syntetiska drivmedel ur vatten med högtemperatursreaktorer, då får ni priser under 2:-/l.
     
    Elkraft och drivmedl kommer bli extremt billigt när vi väl går ur oljeekonomin, ty då kan vi utvecklar produktionen som alla annan industriproduktion.
    Eller hur, Kjell Aleklett?  🙂

  35. Gunnar Littmarck

    Tillägg:
    Sydafrika är idag störst på drivmedel ur kol, efter handels embargon tidigare.
    USA planerade 100 sådana fabriker i början av 80:talet och hann bygga en, den tillverkar idag även flygfotogen till US airforce ur kol, Opec blev skraja och skruvade upp kranen till oljepris några dollar/fat… så senmt som på 90:talet var det ett tag nere på 10$/fat.
     
    Jagvill aha oljepriser som sällan hamnar under 80$/fat ty då får vi fortare mycket billigare drivmedel.
     
    Investeringarna är så gigantiska så om någon tror att oljeutvinningen kommer mångdubblas, eller som nu då naturgas ersätter oljan allt mer, blir inte investreingarna attraktiva för de som snabbt vill ha igen satsat kapital.
    Kina planerar 18 Fischer Torps fabriker…. Men deras bubbelbäddsreaktorer borde vara smartare att utveckla för drivmedelsproduktion.

  36. Flyget påverkar inte bara genom CO2-utsläpp utan också genom att bidra till ökad molnighet. Jag har för mig att detta var mätbart när allt flyg över USA stoppades under några dagar efter 9/11.

  37. Hasse på Fogdö

    Undrar fortfarande ang. flygtrafiken.
    Om det nu är 2-3% av 3,5%…hm hittar inte miniräknaren….
    men vad ända in i glödhetaste h-vete kan det ha för betydelse för den påstådda globala uppvärmningen? 
    Om man klär av hela klimatdebatten och tar bort allt skitsnack återstår två frågor. Påverkar  vår förbränning av fosila bränslen atmosfärens co2-innehåll och ger eventuellt ökat co2-innehåll i atmosfären varmare klimat? Jag har i tre år letat efter veten-skapliga bevis för dessa frågor på nätet och….NADA.
    Miljön…Finns mycket kvar att åtgärda.
    Klimatet,,,Tacksamt objekt för klåfingriga politiker att själa
    skattepengar. CO2-skatt. Utsläppsrätter. Bilars CO2-utsläpp mm.Ren stöld.
    Den här webbsidan är upplysande och bra på flera sätt, men borde ta upp kärnfrågorna och kräva bevis, framför allt av våra politiker, och deras köpta forskare för deras AGW-teorier.
    Hasse på Fogö.

  38. För GB är biltrafiken ett större problem.  Full satsning på elbilar blir dyr och inte ens klimatsmart, eftersom elen kommer från kol- och gaskraft.  Av kostnadsskäl klarar man max 10% av bilparken som elbilar.  50% av OPEC har nu passerat peak-oil med minskning med 6% per år i produktion.
    Läser i dag att ett kanadensiskt bolag stoppats av svensk myndighet att prospektera vidare i en av världens största uranfyndigheter i Oviken i Jämtland.  Regeringen stoppade nyligen Preem att söka efter olja i svenskt vatten nära Gotland, där bedömningen är att oljan skulle räcka för Sveriges behov i 20 år.  Gud bevare oss för våra ledare.  Vi går mot ”lång dags färd mot natt” 

  39. #14 Anders L.
    Självklart kan datorer landa ett plan på Hudsonfloden mycket bättre än den bästa piloten.
     
    Mins du JAS kraschen på Långholmen?
    Redan den tidens stenåldersdatorer var bättre än piloten, hade han inte skjutit ut sig och bara väntat tills styrsystemet hunnit ikapp med hans snabba kontraorder, skulle inget hänt.
     
    Se dagens stridsflygplan, det är kompjuttrarana som kör och piloten som talar om vart planet i vart ögonblick ska ändra sin riktning.
     
    Alla kommer skratta om bara 30 år åt att vi kände oss trygga med piloter, tågförare och chaufförer, för att inte tala om flygledare.
     
    Hur säker skulle du känna dig om alla hissar styrdes som förr, av en hissoperatör?
     
    Snart kommer alla stridsflyg ha sina piloter på backen, men nog inte som nu, flyga och strida från andra sidan jorden, utan så nära att överföringshastigheten inte spelar någon roll.
     
    Utvecklingen av störningssystem och nya kommunikationssystem kommer fortsätta länge.
    Laserpulsar mellan plan och marksändare blir svåra att störa ut, så kan man redan ladda elektriskt drivna plan (teoretiskt, ett företag har lyckats överföra laddningsenergin några km så och vann då ett utvecklingsuppdrag där målet är att ladda 20 drönare som befinner sig under arbete i luften, samtidigt).
     
    Tänk om politiker hade en aning om teknikutveckling?