Elbilarna möter sitt Waterloo

Biden

Elbilsentusiasterna har i åratal velat få oss att köpa dyra elbilar. ”Allt skall elektrifieras”. Och vill inte allmänheten gå med på det så skall vi tvingas genom att helt enkelt förbjuda fossildrivna bilar inom några år. Men elbilar är så bra så bra, försäkrar myndigheterna och reklamen oss. Samma hänförelse fanns hos president Joe Biden när han började driva sin gröna omstöpning av USA. Nu verkar dock luften ha gått ur det hela.

Här är några klipp från ett inlägg https://www.cfact.org/2024/01/05/nobody-wants-a-glorified-golf-cart/  i CFACT av Duggan Flanakin:

+++++++++++++++++

Ingen vill ha en glorifierad golfbil

Under sin första vecka i ämbetet tillkännagav president Biden sitt mål att elektrifiera hela den federala flottan med 600 000 fordon av civila fordon som ska ”tillverkas här i Amerika.” Han lovade också, ”Jag kommer att starta processen där varje fordon i den amerikanska militären kommer att vara klimatvänligt.”

Biden föreställer sig till och med elektriska stridsvagnar, vilket Kyle Mizokami, som skriver i Popular Mechanics, säger är mycket vettigt. Enligt hans åsikt minskar EV-stridsvagnar sårbarheten hos bränslebelastade konvojer, är lättare att uppgradera än stridsvagnar med förbränningsmotorer och transmissioner, och är billigare att köra och ”sliter inte så mycket på planeten.”

Färska rapporter tyder på att endast cirka 2 miljoner helt eldrivna fordon har sålts i USA, varav två tredjedelar är Teslas. Enbart total elektrifiering för federala fordon skulle kunna matcha den siffran – till en enorm kostnad som spräcker budgeten.

Elbilshandlarna har dock blivit skakade på senare tid av några mycket dåliga nyheter. De flesta amerikaner verkar ovilliga att anpassa sig till en plug-in-framtid. Precis som Mad Max står de i kö vid pumpen och säger: ”Jag är bara här för bensinen.”

Ford tillkännagav precis att de minskar produktionen av Bidens älskade F-150 Lightning-pickuper till bara 1 600 fordon per vecka för 2024. De är redan på väg att sänka priset med 10 000 dollar, trots att den ansedda biltillverkaren redan förlorade 66 000 dollar för varje elfordon som kommer från sina löpande band.

General Motors trycker tillbaka öppnandet av en elektrisk lastbilsfabrik i Detroit efter att ha avskaffat ett tidigare mål om att producera 400 000 elbilar under en tvåårsperiod fram till 2024. Biltillverkaren kanske släpper sin Buick-linje för att hålla sig flytande.

Tillbaka i februari berömde Biden ChargePoint, som driver landets största offentliga nätverk av laddningsstationer för elbilar, för att ha visat att hans ansträngningar hade ”sporrat nätoperatörer att påskynda utbyggnaden av laddningsnätverk för elbilar från kust till kust.”

Hoppsan!

ChargePoints aktievärde hade sjunkit från det högsta på 46,10 USD per aktie i december 2020 till bara 2,24 USD per aktie i december 2023, en minskning med nästan 75 % bara under detta år. VD Pasquale Romano har avgått, och företaget står inför en grupptalan. Kärandena hävdar att företagets aktiekurs var artificiellt uppblåst på grund av falska och vilseledande uttalanden från företagsledare.

Bidens dröm om en helelektrisk fordonsflotta förvärras ytterligare av en Gallup-undersökning i april 2023 som visade att endast 12% av amerikanska bilköpare (och bara 1% av GOP-väljarna) ”allvarligt övervägde” att köpa en elbil.

Biden-administrationen har spenderat biljoner för att få igång en (högt subventionerad) EV-”marknad”.

FN, Vita huset med Biden, de otaliga delstaterna som har antagit mandat för endast elbil och många Al Gore och John Kerry wanna-be har beslutat att världens 1,4 miljarder motorfordonsägare, av vilka de flesta har röstat med munnen och plånböcker att de inte litar på elfordon, har inget att säga till om hur de skall spendera sina surt förvärvade pengar.

Tidigare sammandrabbningar mellan autokratiska regeringar och icke-samarbetsvilliga massor har inte gått så bra i längden. I Mad Maxs värld tappar regeringar all kontroll över befolkningen och kollapsar, vilket leder till det civiliserade samhällets kollaps och en återgång till ett nomadiskt sökande efter, ja, bensin.

Idag kvarstår möjligheten att rösta bort de som har för avsikt att påtvinga ovilliga människor en helelektrisk framtid – trots de gigantiska ansträngningarna från de styrande för att förhindra ett sådant politiskt uppror.

I USA kommer 2024 att markera en stor vändpunkt. De som fortfarande föredrar sina gasdrivna apparater, bensindrivna fordon, blodiga biffar och otaliga andra fördelar med det moderna samhället måste inse att detta kan vara sista gången de har en chans att hålla dessa val tillgängliga i framtiden”

++++++++++++

Så är det. Trots många förhoppningar från bilbranschen så är läget likartat i Europa. Man drar ned produktionen av elbilar hos alla de kända märkena. Så länge konsumenterna tillåts och kan välja så väljer fler fossilbilar framför elbilar. I länder där det fortfarande råder demokrati så har vi möjlighet att rösta bort tvångsåtgärder och en framtida grön auktoritär statsledning. Och våra fria val att köpa de bilar som vi vill ha är fortfarande en möjlighet.

I flera EU-länder så har det uppstått revolter mot EUs klimat- och energipolitik. Men öppna revolter är både trist och ociviliserat. Bättre då att utnyttja sin röst i EU-valet att rösta på partier som vill ta bort detta hot mot demokrati och frihet.

Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lasse

    Elbilar i stillastående köer i kyla borde kunna förses med alternativ uppvärmning.
    Läste att en fossilbil bara förbrukar 1 liter i timmen när den körs på tomgång.
    Får gå ut till bilen och värma mig när elen blir för dyr 🙂

  2. Jan Ågersten

    Klimatkris som är en hittepå kris, energikris som är skapad av politiker, vägfordon som skall elektrifieras med teknik som hårt belastar miljön. Det är inte lätt att värja sig mot en genomkorrumperad maktelit.

  3. Ann lh

    Det är väl inte bara elbilarna som möter sitt Waterloo.
    Hela förräderiet med att CO2 ligger bakom den nutida och framtida så kallade upphettningen av klimatet fick sin dödsstöt under COP28 och västs klimatpolitik avslöjades precis som den nakne kejsaren i H.C. Anderssons saga. Den är lika genomskinlig, den är Naken!
    Det är Den Gröna Sagan som mött sitt Waterloo!
    Ju snabbare våra politiker och vår media lämnar det FN-styrda konsensus-lurendrejeriet och börjar lyssna till vad den tystade Vetenskapen har att säga kring klimatförändringarna, desto större möjlighet har vi att undvika den politiska Net-Zero-katastrofen.

  4. Stefan Eriksson

    Många bilar finns det. Det blir väl en REA vad det lider.
    https://www.dagensps.se/motor/darfor-star-overgivna-elbilar-pa-hog-i-kina/

  5. Thorsten Bergqvist

    Något är fel i al goritmerna!

  6. Sigge

    #1 Lasse

    Igår hade jag värmen på i min elbil i ungefär en timme. Det var -15 och energiförbrukningen var 2 kW. Jag hade hunden i bilen.

    En av fördelarna med elbil är att klimatanläggningen kan vara igång när bilen står parkerad om det är hund i bilen. I en bil med förbränningsmotor måste motorn var igång för att klimatanläggningen skall fungera.

    Om det är kallt ute så rekommenderas att ladda när det är ganska mycket kvar i batteriet. Det normala är att vid långkörningar så laddar man när det är 10% kvar i batteriet. Är det 15-20 grader kallt skulle jag nog inte köra längre än att jag har 25% kvar i batteriet (16 kWh). Jag gör sällan långkörningar på vintern.

  7. Ivar Andersson

    Expressen
    Jonas hade 9 minus i Teslan – tvingades byta till en hyrbil
    På väg hem från en skidsemester i fjällen körde Jonas Kanje, 49, sin Tesla med nio minusgrader inne i kupén.
    Sju timmar senare var han tvungen att byta bil för att inte frysa ihjäl.

    ”Volvo Cars har som mål att enbart sälja elbilar från 2030, något som avspeglas hos Liljas Bil i Kalmar. Sedan i somras säljer man inte längre nyproducerade dieselbilar från märket, frånsett ett fåtal exemplar som finns kvar på lagret. Även försäljningen av bensinbilar från Volvo kommer att försvinna under året.”
    Från artikel i Barometern.

  8. Jan Ågersten

    #6
    Det är upp till var och en att välja typ av drivmedel som el, diesel eller bensin utifrån behov. Problemet är att vi skall påtvingas elbilar som inte på något sätt ger några miljöfördelar. Visserligen är elbilen ett nollemissionsfordon men vad hjälper det när förbränningsmotorns emissioner kan göras harmlösa. Vår tids miljödebatt utgår från ideologiskt tyckande utan vetenskapligt stöd.

  9. Claes-Erik Simonsbacka

    RESEARCH
    Winter & Cold Weather EV Range 10,000+ Cars
    January 2, 2024

    Utdrag översatt till svenska:
    Har elbilar lägre räckvidd för kalla temperaturer?
    Ja, de 18 populära EV-modellerna som vi analyserade hade i genomsnitt 70,3 % av sin räckvidd under frysförhållanden, men varje modell presterar olika som vårt diagram visar.

    Andra nyckelresultat:
    – Värmepumpstekniken utökar EV-räckvidden över 14F, om inte kallare, vilket gör det till en viktig faktor för människor som lever i kalla klimat.
    – Hyundai Kona fortsätter att överträffa EPA-uppskattningar i många körförhållanden.
    – Audi e-tron utmärker sig som en vinterledare genom att tappa minsta räckvidd i kalla förhållanden.
    – Fordon med LFP-batterier bör inte uppleva märkbart större räckviddsförlust än sina NCA-motsvarigheter under normala kalla förhållanden, även om vinterladdningstiderna kan vara lite långsammare.

    Vinteravståndsförlust uppstår av några anledningar. Vi tar upp dem i detalj i vår artikel om varma och kalla temperaturer, men de två huvudsakliga bidragande faktorerna är kemiska och mekaniska.
    – Kemiska och fysikaliska reaktioner i batteriet sker långsammare i kalla temperaturer. Kalla temperaturer hämmar kemiska reaktioner och fungerar som motstånd som bromsar de fysikaliska processerna. Detta minskar den tillgängliga kraften för elbilar.
    – Den främsta anledningen till att elbilar tappar räckvidd på vintern beror på uppvärmning av kupén för att hålla föraren och passagerarna varma. Till skillnad från i en konventionell bil måste elbilar använda energi för att producera kabinvärme. I förbränningsmotorn (ICE) som driver traditionella bilar kan ”spillvärmen” som genereras av motorn pumpas direkt in i bilen för att värma upp människor. Å andra sidan har en EV en mycket effektivare motor som inte genererar alls lika mycket värme. De värmare som håller bilen varm drar i allmänhet energi från högspänningsbatteriet, vilket minskar hur mycket kapacitet som finns kvar för körning.

    https://www.recurrentauto.com/research/winter-ev-range-loss

    Mvh,

  10. Sigge

    #4 Stefan Eriksson

    Kinesiska bilar har haft låg kvalitet och kanske har det fortfarande. Jag vet inte hur det är med kvaliteten på elbilar, men vanliga bensinmotorer i många kinesiska elbilar är riktigt dåliga. De har ofta kopierat japansk teknik, bl a Honda. Redan efter några tusen mil hade kinesiska bilen märkbar hög oljeförbrukning som hade en kopia av en Hondamotor i en undersökning som jag tror gjordes i Australien (i alla fall högerstyrda bilar). Originalet i en Honda klarar sig 20 000 mil eller mer innan motorn börjar förbruka olja.

    Bildelning är inget som fungerar bra någonstans. Jag vet en familj som var med och delade bil. De gjorde det i ett par år, nu hyr de bil när de behöver istället.

  11. Phabster

    2019 köpte min frus svåger en elbil, en sprillans ny BMW. Han var inte sen med att påtala elbilens förträfflighet och att vi andra minsann borde köpa en också. Och för all del att vi även borde börja äta veganskt.
    Jag, och flera i släkten med mig, har slagit dövörat till mer än en gång när han har hållit låda runt middagsbordet.
    Nåväl, veckan innan jul när de var ute på långresa och stannade för att ladda bilen tog det stopp. Det gick inte att ladda bilen överhuvudtaget. Så där stod de, långt hemifrån med två barn i baksätet.
    Nu har de fått låna svärföräldrarnas Volvo V40 från 1997, en bensinare, och elbilen har stått still i deras garage sen den blev ditbogserad

    Som av en händelse blev vi tvungna att byta batteri till vår dieselbil igår. Det kostade oss 2500.
    Vad det kommer kosta att åtgärda batteriet i elbilen vet jag inte, jag har inte vågat fråga.
    Men att lägga till en nolla räcker nog föga.

  12. PhD

    2019 köpte min frus svåger en elbil, en sprillans ny BMW. Han var inte sen med att påtala elbilens förträfflighet och att vi andra minsann borde köpa en också. Och för all del att vi även borde börja äta veganskt.
    Jag, och flera i släkten med mig, har slagit dövörat till mer än en gång när han har hållit låda runt middagsbordet.
    Nåväl, veckan innan jul när de var ute på långresa och stannade för att ladda bilen tog det stopp. Det gick inte att ladda bilen överhuvudtaget. Så där stod de, långt hemifrån med två barn i baksätet.
    Nu har de fått låna svärföräldrarnas Volvo V40 från 1997, en bensinare, och elbilen har stått still i deras garage sen den blev ditbogserad

    Som av en händelse blev vi tvungna att byta batteri till vår dieselbil igår. Det kostade oss 2500.
    Vad det kommer kosta att åtgärda batteriet i elbilen vet jag inte, jag har inte vågat fråga.
    Men att lägga till en nolla räcker nog föga.

  13. Sigge #10
    I öppen tråd, se här
    https://klimatupplysningen.se/oppen-trad-526/#comment-450509
    Varifrån får du 7-8 GW, källa på det tack.

  14. Istvan

    Sigge
    Argumentet med hunden är det första vettiga fördel jag hörde till batteribilens försvar. OK du kan lämna hunden i många timmar inlåst i bilen.
    I övrigt så din bil tydligen saknar värmeisolering. 2000 watts värmefläkt i en kupé på par kubikmeters volym är oerhört.
    Klimatanläggningen är en luft till luft värmepump som är utmärkt till att kyla bilen. Den är gjord för det. Den funkar också andra vägen men blir allt sämre ju lägre yttertempe
    ratur. Blåser det varmt ur din fläkt i bilen vid -15 grader ute då är det direkt el du kör med. Därav den höga förbrukningen
    Normalt rekommenderar man att stänga av pumpen vid -10/15 grader för då förbrukar den mera energi än den avger. Gällande villa värmepump

  15. Gunnar Juliusson

    #7 Ivar
    Historien om Jonas Kanjes Tesla som fastnade i sju timmar på väg hem från fjällsemester så han tvingades byta bil blir ännu intressantare av att Jonas är chefredaktör på Sydsvenskan / Helsingborgs Dagblad, som är uttalat klimataktivistisk och dagligen bedriver propagande om vikten av snabb grön omställning. Han skriver dessutom gärna om betydelsen av faktaunderlag.
    Vi får se om detta debakel får någon kommentar i hans tidning.

    https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jonas-hade-9-minus-i-teslan-tvingades-byta-till-en-hyrbil/

    https://www.sydsvenskan.se/2023-07-30/sluta-reta-er-pa-greta-las-pa-och-bidra-sjalva-i-stallet

  16. Göran

    #4
    https://www.dagensps.se/motor/darfor-star-overgivna-elbilar-pa-hog-i-kina/

    Rolig artikel som börjar med rubriken: ”Därför står övergivna elbilar på hög i Kina”

    Längre ned i artikeln står det: ”Varför bilarna i de så kallade bilkyrkogårdarna inte återvinns är inte klart.”

    Varför bilarna inte återvinns eller säljs beror på en sak. Bilarna är subventionerade av kinesiska staten. Om bilarna återvinns eller säljs, måste subventionen betalas tillbaka till kinesiska staten.

    En annan sak. För att få bra statistik på elbilsförsäljningen i Kina, som faktiskt går ganska trögt, köper kinesiska staten upp nytillverkade bilar och säljer dem sedan vidare till återförsäljarna eller säljs på kommission.

    Att det finns drivor med japanska bilar, beror till stor del på att kineserna vill ha kinesiska bilar av patriotiska skäl. Kineser är väldigt nationalistiska och köper i första hand kinesiska varor. Kinesiska staten uppmuntrar även det.

    Västerländska företagare har också inte förstått att Kinas taktik med att locka västerländska företag att etablera sig i Kina är för att driva företagen i konkurs.

    Och vilka får västerländska företag att flytta till Kina? Jo, det är västerländska politiker. Är hotet mot västerlandet Kina eller västerlandets politiker?

  17. Sigge

    Håkan Bergman #11

    Det finns flera ställen att kolla på. Enklast är https://app.electricitymaps.com/map
    Men där redovisas produktionen några timmar i efterhand.

  18. Gunnar Juliusson

    #7 och #13
    Ett exempel på partsinlaga på debattsidan från dagens Sydsvenskan.
    https://www.sydsvenskan.se/2024-01-08/foretag-vill-stalla-om-men-bromsas-av-den-radande-klimatpolitiken

  19. Björn

    ”Enligt hans åsikt (Biden) minskar EV-stridsvagnar sårbarheten hos bränslebelastade konvojer, är lättare att uppgradera än stridsvagnar med förbränningsmotorer och transmissioner, och är billigare att köra och ”sliter inte så mycket på planeten”. Detta citat visar ju på den totala förvirringen och förståndslösheten i energifrågan. I exemplet, hur laddar man stridsfordon i fält med en sönderslagen infrastruktur? Inte bara det, hur laddar man överhuvudtaget både civila och andra fordon under krigsförhållanden? För att öka på förvirringen, skulle man kunna tänka sig påståenden som, ”man kan ju ha fordon med dieselgeneratorer med sig”.

  20. Sigge

    Istivan #12

    Det går att ställa in så värmen är med återluft och då blir energiförbrukningen lägre. Jag brukar inte göra det om det när jag lämnar hunden i bilen.

    Det är nog så att det går åt mer energi för ventilationen än det som läcker ut genom omslutande ytor.

    2 kW är vad bilens dator visade som energiåtgång för hela bilen. Den redovisar hela KW. Jag vet inte om den alltid avrundar uppåt. Jag har aldrig sett den visa 0. På sommaren visar den alltid 1 kW när jag kollat.

  21. Jan Å #8,

    ”Det är upp till var och en att välja typ av drivmedel som el, diesel eller bensin utifrån behov. Problemet är att vi skall påtvingas elbilar”

    Precis. Folk måste få köra bilar som dom själva vill alltefter behov, kostnad och andra preferenser. Det är det som är poängen. Inte att alla skall påtvingas att göra de val som politikerna anser vara det bästa för oss. Den här mikromanagen av folks konsumtion måste få ett slut.

  22. Christian S

    Volvos aktie är nere på skräpnivåer. Nu ska man få låna ett par miljarder av EU för att utveckla en liten batteribil. Bara där får varningsklockorna att ringa. Dotterbolaget Polestar blöder. Nu får man ytterligare ett lån på 14 miljarder kr. Nu är skulden till moderbolaget Geeley/Volvo uppe i 40 miljarder kr. Man förlorar fortfarande omkring 200000kr per såld bil. Volvo Torslandaverken är ett småföretagarcentrum inom 10 år om man enbart ska gå över till batteribilar. Försäljningen till privatpersoner sjunker kraftigt över lag. Nyhetens behag är väl över och folk inser att eldfängda batteribilar inte är någon framtid.

    Kinesiska elbilsmarknaden sviktar. Kinesiska ekonomin är fallande och det drabbar även bilindustrin.

    BYD rabatterade nya modeller på hemmamarknaden under december förra året med så mycket som 30000kr. BYD:s aktie faller på börsen. Leap Motors har också gett sig in i priskriget för att hålla Tesla stången. Sekr rabatterade modeller i slutet av förra året med så mycket som ca 50000kr.

    BYD:s aktie ser ut att var kraftigt övervärderad och man har inte nått sina försäljningsmål alls. Kinas begagnatmarknad är trög. I vissa provinser helt iskall.

    VW har det verkligen kämpigt. Vissa av deras modeller säljer inte alls. Ska vi offra hela vår fordonsindustri bara att lomhörda politiker vägrar lyssna på hur folket svarar på tvånsmedel?

    https://youtu.be/akzluk-0ivI?si=j2g0717_bPO72QSQ

  23. Roland Salomonsson

    Flera stora biltillverkare avvecklar nu sin produktion av elbilar. Några har dessutom satsat på fossilmotorer av en ny typ. som inte släpper CO2. Givetvis kommer dessa nya fossildrivna fordon att förbjudas i västländer!

  24. Sigge #15
    Ja då kokar det ner till en förtroendefråga, grafiktomtar eller entsoe som sköter redovisningen för hela EU och servar elhandeln med data. Bara att välja, själv väljer jag entsoe.

  25. Benny

    Man undrar ju vad som är så svårt för politiker och en del andra att fatta? Batteribilar har sin nisch i stora städer med varmt klimat som liten pendlarbil med nuvarande batteriteknik! I glesbefolkade Sverige med långa avstånd och kallt klimat är det närmast dårhusmässigt på hålla på med batteribilar. Var har allt sunt förnuft tagit vägen? Och nej batteribilar har inte nollutsläpp som en del tror utan det beror på hur elen alstras och hur mycket utsläpp som varit i samband med tillverkningen.

  26. Christian S

    #9 visst är elmotorn effektiv. Den är som mest effektiv på låga varv. Vad hjälper det om motorerna är effektiva om själva drivkällan är ett stort skämt. Energiinnehållet i ett batteri motsvarar bara 2-5% av dito i kolväten. På 35 år har litiumjonbatteriet gått från knappa 2% till som bäst 5% idag. Det är ingen kioskvältare precis. Bättre än så här kan de inte bli för fysikens lagar sätter helt enkelt stopp. Batterierna kräver mer och mer mineraler som vi inte har tillräckligt av.

    En del av vår BNP är baserat på metallpriser.

    Vad händer om världen har ett enormt sug efter produkter som det inte finns tillräcklig av? Vad händer om tillverkningen inte kan möta efterfrågan?

    Priserna stiger. Prisökningar är inflationsdrivande.
    Vad händer då om metallpriserna ökar med flera hundra till tusen procent? En enorm inflation. Det i sin tur måste bromsas upp. Hur gör man det? Genom räntehöjningar.

    Räntehöjningar = allt högre kostnader = allt mindre i plånboken. Vi blir helt enkelt fattigare i den gröna omställningens namn. Arbetsgivarna kan inte möta arbetstagarnas krav på höjda löner för att kompensera prishöjningarna.

    Ska vi istället låta sedelpressen gå och trycka pengar ur tomma intet och skapa hyperinflation där pengarna duger mest till att tapetsera väggarna med?

  27. Bengt Abelsson

    Go woke, go broke.

    Dålig insikt om vad kunderna verkligen vill ha straffar sig med tiden.

  28. Fredrik J

    Enligt min mening så är benämningen ”fossilbil” ett nedlåtande och oseriöst uttryck som enbart skapats för att nedvärdera en av mänsklighetens största uppfinningar.

    Ordet fossil kommer av latinets ”fossilis”som betyder uppgrävd. Det har allmänt kommit att beteckna förstenade lämningar (petrifikat) som grävts fram, och fossiler har haft en avgörande betydelse för människans förståelse av livets utveckling. Att numera kalla allt som är en källa till CO2-utsläpp för fossilt, och därmed låta allt som är relaterat till fossiler vara något negativt, får en del absurda följder.

    Med reklamen ”fossilfria transporter” avslöjar t.ex. budfirmor att de inte kan användas av paleontologer för att skicka utgrävt material.

    Slutligen – vid produktionen av en elbil går det åt betydligt mer kolbaserade bränslen än för en vanlig bil. Lägger man sedan till att det krävs utgrävning av betydande mängder av andra ämnen (av högst begränsad tillgång) för dess produktion, så framstår elbilen redan innan den sålts som en betydligt ”fossilare” bil än en vanlig bil.

  29. Micke

    EU beviljar northvolt drygt 10 miljarder i stöd för att börja bygga en till batterifabrik i Tyskland! Snacka om att kasta pärlor till svinet.

  30. Peter Svensson

    ”Så länge konsumenterna tillåts och kan välja så väljer fler fossilbilar framför elbilar.”

    Ja, problemet är att EU redan har klubbat ett förbud mot fossilbränsledrivna bilar från 2035. Visserligen har de lämnat en öppning för att tillåta förbränningsmotorer som drivs av alternativa bränslen, men frågan är om det går att få sådana bränslen ekonomiskt attraktiva? Det är bara elva år dit, det kommer att gå fort.

    Flytande bränslen är helt överlägsna batterier vad gäller energidensitet, alltså hur mycket energi man kan lagra i så liten volym och med så låg vikt som möjligt, och för alla mobila transporter kommer energidensiteten alltid att vara en viktig faktor.

    Jag tror EU kommer att få anledning att omvärdera sitt beslut, eller åtminstone flytta det på framtiden. Och jag tror att biltillverkare som Volvo Cars kommer att få anledning att ångra sitt beslut att satsa enbart på eldrift redan till år 2030. Det är bara sex år dit. Om Volvo håller fast vid det beslutet kommer de att säga nej till en mycket stor del av den globala bilmarknaden och tvingas konkurrera med alla andra i den överetablerade elbilsnischen. Volvo borde göra som exempelvis BMW och Audi, jobba parallellt med båda alternativen tills marknaden mognar.

  31. Sigge

    Håkan Bergman #22

    Det brukar sällan vara stora skillnader mellan entsoe och electricitymap. Entose använder sig av liknande typ av halvprognos som SVK använder för att kunna redovisa för hur mycket som produceras i nutid. Electricitymap använder sig av verklig produktion där det går, viket gör att det dröjer någon eller några timmar innan deras redovisning syns.

    För Nederländerna skiljer det mycket idag också mellan entose och electricitymap.

    2022 producerade vindkraft 21 TWh i NL och slutet av det året fanns det 8700 MW installerat. 2023 har ytterligare nästan 3000 MW installerats och nästan enbart offshore.

    Danska offshore producerade 60% av kapaciteten i lördags och och de närliggande nederländska endast 25% enl entose.

    Inte för att jag är säker på det, men det verkar rimligare att Elektricity Map stämmer bättre än entose den här gången.

  32. Daniel Wiklund

    OT Vet att det är förbjudet att svära i kyrkan men jag gör det ändå. Vad skönt det är när det blir varmare. Cyklade idag i minus 6 grader. Betydligt varmare än när det var 35 grader. Minus 4 i Luleå just nu. Underbart när jag öppnar dörren och inte möts av en monsterkyla. Om den relativa värmen beror på för mycket eller för lite koldioxid, eller om koldioxidekvivalenterna löpt amok vet jag inte, bryr mig inte heller. Släpp koldioxiden loss, snart så är det vår.

  33. Gunnar Strandell

    Fredrik J #26
    Om vi återgår till krigsårens gengasdrift med ved är det fossilfritt. Tankar om att ha väte som energibärare bygger också delvis på att köra med förbränningsmotorer. Vi har också reduktionsplikt och E-bränsle som är fossilfritt och vars CO2 inte påverkar klimatet. (!?)

    Min slutsats är att förbränningsmotorn kommer att överleva ända tills bränsleceller når liknande verkningsgrad i praktisk drift.

    Till sist jublar nog Putin över att få möta ett elektriskt drivet markförsvar försvar i väst.

  34. Stefan Eriksson

    Man får passa noga på vart man ställer sin dieselbil framöver. Kortslutning och överladdat 12V batteri är inte att utesluta. Som gångtrafikant kan ju en gratis permanent av håret vara ett plus.
    ”Fake eller future”,,, vad tror Ni?

  35. Istvan

    Lasse #1
    En Eberschprecher vore kanske nåt för Tesla.
    Framtaget för VW bubblan med dålig, dock inte obefintlig värme. Bränslemätare fans inte häller men en liten spak man kunde sparka till för att koppla in reservtanken. Då hade man 5 mil till närmaste mack. Där man tankade fullt på 5 minuter. Pålitligt system.
    Vet dock inte huruvida den var åxå Hållbar?

    Re BYD. Dom har beslutat sig för etablering i Europa.
    Skall producera 200 000 bilar i Szeged, Ungern
    Intressant att se om det blir av.

    Likväl hur det blir med idiotstoppet på bensin/diesel motorer.
    Vi har sett s.k. Bortre paranteser tidigare.
    Samt 540 graders kursändring i neutralitets frågan

  36. Claes-Erik Simonsbacka

    En del av vår BNP är baserat på metallpriser.
    Vad händer om världen har ett enormt sug efter produkter som det inte finns tillräcklig av? Vad händer om tillverkningen inte kan möta efterfrågan? … Ska vi istället låta sedelpressen gå och trycka pengar ur tomma intet och skapa hyperinflation där pengarna duger mest till att tapetsera väggarna med? / #24 Christian S

    Inflationen kan i det korta perspektivet gå ner men då marknaden och ”mainstream analytiker” inte beaktar nya beslutade ekonomiska stimuleringar och fördröjningen av den stora likviditetsöverskott som fortfarande finns i systemet samt det långvariga stora investeringsunderskottet som finns inom global mineralexploatering, som kommer att leda till stora prisökningar på bl.a. kritiska mineraler och metaller. Detta kommer enligt min uppfattning, att leda till att vi åtminstone omkring nästa decennieskiftet kommer att få en återkomst av ett tvåsiffrigt inflationstal.

    Mvh,

  37. Claes-Erik Simonsbacka

    Stephanie Pomboy: Will The Rise Of Moral Hazard Be Our Economic Downfall?
    2024-01-07

    https://www.youtube.com/watch?v=A-CTPQdgh3I

    Mvh,

  38. Tege Tornvall,

    Motormännens (M i Sverige( ”tekniske expert” Carl-Erik Stjernvall skämmer ut sig och sitt förbund genom att i dagens SvD hävda att elbilar även vintertid ”har många fördelar”.

    Artikeln över fem spalter är från alarmistiska TT och ifrågasätter inte Stjernvall annat än genom att påpeka det uppenbara, att elbilen ”är sårbar i snökaos och minusgrader”.

    Apropå långa, stillastående köer i timmar på hala och snöiga E22 medger Stjernvall att bensin- och dieselbilar håller värmen mycket bättre och längre i kyla och att elbilen blir direkt farlig om batteriet då tar slut.

    Men han för ett bakvänt resonemang om att elbilen ”behöver ett mycket mindre lager energi för att ta sig fram”. Den behöver ju ett stort, tungt och dyrt batteri med 7 kg vikt per kWh kapacitet och drar vintertid runt 2 kWh per mil eller mer.

    Det betyder minst 14 kg batterivikt per mil. Moderna bensin- och dieselbilar klarar sig med drygt ett halvt kilo bränsle per mil, men det upplyser inte Stjernvall och M om.

    De kritiserar i stället bilföretag för att inte upplysa om elbilars sämre räckvidd vintertid – men inte för att den även sommartid bara är runt en tredjedel av vanliga bränslebilars.

    ”Generellt har elbilen massor med fördelar och är bättre än en diesel- eller bensinbil sett till helheten”, påstår Stjernvall utan att ge andra exempel än påstått mindre miljöpåverkan och lägre energikostnad – om man laddar hemma.

    M:s uppgift är att värna svenska bilisters kostnadseffektiva ägande och bruk av egen bil. Men det gör de inte. I stället manar de oss att uppfylla statens krav påå att gå över till sämre och dyrare elbilar.

    Jag är med i M Dalarnas styrelse och informerar fortlöpande förbundets ledning och styrelse om elbilens ekonomiska och funktionella brister. Men utan resultat. TT:s intervju med Stjernvall var ett lågvattenmärke. Det bådar inte gott för M:s fortsatta kamp mot sjunkande medlemstal.

    Vem för då svenska bilisters trovärdiga talan?

  39. Båda våra en gång stolta bilmärken, Saab och Volvo, gick tidigt och helt frivilligt ut med deklarationer att de bara skulle producera ”fossilfria” bilar. Saab sade att Göteborgsfabriken direkt satsade på enbart elbilar. Volvo säger att de kör fram till 2030.

    Deras hycklande och street-smartness straffade sig ganska snabbt genom att bli utsålda till Kina, där de är ännu street-smartare och hycklande än vi svenskar.

    Svensk industristolthet är numera historia och kuriosa.

  40. Karl Eider

    #12

    Man bör undvika att lämna hunden ensam en längre tid i bilen. Absolut inte mer än tre timmar.

    https://www.svedea.se/hundforsakring/lamna-hunden-ensam#bilen

  41. Lasse

    #38
    Om det inte är en Minicoper 😉

  42. Dagens Industri har idag en artikel om att sveriges största vindkraftpark, markbygden, som ägs av kinesiska staten inte skall beviljas rekonstruktion – vårat kära skatteverk tycker att kinesiska staten själv kan ta notan.

  43. Tege Tornvall

    #27 Fredrik J. Denna text har jag sänt till flera.

    Inga bränslen är ”fossila””

    Oljemagnaten John D. Rockefeller fick 1892 en konferens i Genève att kalla all olja ur marken fossil. Det antydde knapphet, höll uppe priset och skyddade hans (Standard Oils) monopol.

    Fossil är mineraliserade (förstenade) rester av döda djur och växter. De är hårda och kalkhaltiga och lämnar avtryck. Man kan inte köra motorer på kalk. Inga bränslen är ”fossila”.

    Flerfalt vanligare är sediment, mjuka rester av döda djur och växter. Av sådana har under hög värme och högt tryck gas och olja bildats, som nu utvinns och används. Eftersom döda växter och djur fortfarande blir sediment, förnyas dessa resurser, men långsammare än de förbrukas.

    I Jordens inre finns över 90 procent av allt kol som Jorden sedan sin skapelse fått och fortfarande får från exploderande fjärran stjärnor. Detta kol finns mest i olika föreningar.

    Av ursprungligt kol bildas också ny gas och olja under hög värme och högt tryck på lägre nivåer än där sediment lagras. Nu börjar även dessa stora mängder utvinnas.

    Att kalla olja och gas ur marken för ”fossila” spelar alarmister i händerna. Från Dubai sades att ”fossila” bränslen skall ”fasas ut”. Eftersom ju inga sådana finns, betyder detta i praktiken inget. Det vet förstås insatta experter.

    Låt oss därför begrava termen ”fossila bränslen”. Sådana finns ju inte!

  44. BG

    #37

    SAAB lär inte tillverka några bilar alls och någon Göteborgsfabrik för det ändamålet har inte funnits. I Malmö fanns det en under några år.

    Volvo Cars har numera bara elbilar och ”bastarder” på programmet.

  45. Tege Tornvall

    Sigge #19. Sommartid drar testade elbilar 1,5-2,5 kWh per mil beroende på storlek, vikt, fart, belastning, temperatur etc, Vintertid drar de enligt stora norska test 20-30 procent mer än så. Normalt för mindre elbilar 1,5-2 kWh per mil i måttlig fart. Men vad är då vitsen med (alltför?) snabb acceleration?

  46. Tege Tornvall

    #18. Björn. Entreprenadmaskiner i gruvor körs någon timme och ställs sedan flera timmar på laddning. Under tiden spelar förarna kort – eller vad?

  47. Claes-Erik Simonsbacka

    Att köra ett fordon med förbränningsmotor (ICE) i alla väderförhållanden är en självklarhet för oss.

    Vi överväger varken hur deras prestanda kommer att påverkas under kylig vinter jämfört med stekhet sommar, och vi tar inte heller hänsyn till vädret när vi fattar ett köpbeslut. Med många års erfarenhet vet vi hur man kan övervinna särskilt kraven på kallt väder för ICE-fordon som en del av en ”standarddriftsprocedur”. Alla fordonstyper upplever en viss förlust av effektivitet i kallt väder, inklusive ICE-fordon. Det är dock ofta mer märkbart med en elbil och är särskilt oroande för elbilsförare som måste se till att de har tillräckligt med räckvidd (avstånd tillryggalagd med bil på en enda laddning) för att slutföra sin resa.

    Idag använder många elbilar litiumjonbatterier som är kända för sin relativt höga specifika energi, höga energitäthet och låga självurladdningshastighet. Men kalla temperaturer minskar inte bara den tillgängliga energikapaciteten och kraften hos litiumjonbatterier utan kan orsaka nedbrytning. Kall temperatur saktar ner kemiska reaktioner, sänker elektrolytledningsförmågan och minskar diffusiviteten av joner i anoden, vilket bidrar till lägre energi- och effekttillgänglighet. Detta påverkar uppenbarligen räckvidden. Enligt American Automobile Association kan förlusten av körräckvidd vara så hög som 41% med klimatkontroll i full användning.

    Norge är ledande inom drift av elbilar i kallt klimat vars elbilar med hög nickelbaserad kemi, som i sig ger längre räckvidd, står för mer än 80 % av batterikapaciteten på norska vägar.

    Mvh,

  48. Tege Tornvall

    Ann #3. enligt regeringens nya ”klimatplan” tycks de inte ha läst eller fattat någonting. Rälsen är utlagd, och tåget färdas mot stupet utan att minska farten. Det gäller att hoppa av, om man kan. Kan vi lagföra dem? Det är långt till nästa val.

  49. Ann lh

    # 46 Tege!
    COP28 resulterade i en stor överraskning. Mötets ledare löste den gordiska klimatknuten och gav världen möjlighet att komma ut ur den återvändsgränd tidigare COP-möten förhandlat fram.
    Nya friska vindar blåser! Vetenskapens vindar.
    Den rent politiska regeringen måsta få hjälp med att läsa både vad Clintel och Klimarealistene i Norge skriver om detta, dvs få hjälp med att tolka både aktuell vetenskap och den frihet COP28 gav oss.
    Om andra partier är på hugget så kan de komma först och informera och skörda stora framgångar!
    Mycket hänger på att den upplysta, skrivkunniga allmänheten är på hugget.

  50. Stefan Eriksson

    ”Huk er i bänkera, för nu ladder han um.”
    Eller, vad tror Ni om detta? Fake eller future.
    https://www.efuel.se/artiklar/tradlos-laddning-for-elbil
    Man får då passa sig så att man inte blir både permanentad och överladdad.

  51. Rossmore

    Volvo Cars utveckling på börsen sedan notering (klicka på 3 år):

    https://www.di.se/bors/aktier/volcar-b-5722641/

    På två år har kursen gått från den otyglade entusiasmens fantasipris på 85 kr till dagens lite krassare verklighet och drygt 30 kr. Om ytterligare ett år eller lite drygt det är man förmodligen nere på entalsnivå. Bara bensin och diesel och en fortsatt utveckling av de bränslena kan vända den utvecklingen. Elspåret i dess nuvarande form är liksom inte bra.

  52. BG #42,

    Ursäkta. Fabrikerna låg i Trollhättan.

  53. Sigge #30
    Så länge jag inte kan kolla deras rådata utgår jag ifrån att den officiella statistiken på entsoe är rätt. Okey att det kommer rättelser där men inte av den magnituden vi ser här. Jag tankade ner en ny fil för NL 2022, dom är normalt korrekta redan i början på efterföljande år. För 2022 ser det ut så här för NL:

    https://drive.google.com/file/d/1eOPxDB6Fwt0rykoWSPvSGHJFg-NS-nj6/view?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/10CsgQQBcel5Lb1scBsclbAuzseJNMiwE/view?usp=sharing

  54. Teget T #41,

    ”Inga bränslen är ”fossila”.

    Detta är fullständigt ointressant och handlar om semantik. Samma sak med termer som ”hållbarhet”, ”klimatsmart” etc. Visst. sakligt sett kan man ha invändningar mot terminologin, men sakligt sett spelar det ingen roll vilken terminologi man använder.

    Det våra motståndare motsätter sig är att olja, kol, och gas förbränns och hamnar i atmosfären, oavsett varifrån de kommer. Din hjärtefråga är därför ett sidospår för den verkliga kampen. ”Fossilt” bränsle är jättebra eftersom det höjer CO2-halten i atmosfären.

  55. Ann lh

    # 54 Tege, vid en extra koll på Clintel nu i kväll, ser jag att ”fossil fuels” används frekvent.
    Om Du har något omvälvande att berätta om vådan av att använda detta välkända begrepp så föreslår jag att Du skriver ett förklarande inlägg här på KU. Men!, inte nu när väldigt mycket står på spel i klimathotsfrågan.
    Det viktigaste vi har att diskutera och uppmärksamma nu är vad som kom ut av COP 28. Media och politikerna verkar inte intresserade!

  56. Adepten

    #53 Håkan Bergman och #30 Sigge

    Var kan man finna installerad effek på de olika energislagen för olika länder?
    England verkar ha en bättre energimix än Sverige!?

  57. Karl Erik R

    #46 Tege

    Borraggregat är nätanslutna när de arbetar och står på samma plats ett antal timmar. När de flyttar till nytt arbetsobjekt drivs de av välladdat batteri. Ny nätanslutning och några timmars arbete med samtidig batteriladdning.

    Batteridrivna lastmaskiner har utbytbara batteripack, som byts på 10-15 minuter. Därefter 3 timmar lastning, batteribyte 15 minuter, nytt lastpass o s v.

  58. BG

    Om/när förbränninsmotorerna försvinner kommer komponentindustrin att i hög grad påverkas. Motorn består av cylinderhuvud cylinderblock, kamaxel, ventiler ventilfjädrar, ventilsäten, kolvar, vevstakar, kolvtappar, ramlager, oljepump, vattenpump, oljefilter, bränsleceller, skruvar i olika dimensioner m.m.

    Det är en storindustri, som på ett eller annat sätt måste förändras. Bilarna skall tillverkas i ”grönt” stål och det verkar inte bli billigt.

    Tillbehör och reservdelar hör även till det som i hög grad påverkas.

    Jag har under drygt 30 år sommartid kört bil i Tyskland, Frankrike och Italien. Vid tillfällen har vi suttit flera timmar i bilköer, ibland i mer än 30 graders värme eller krypit fram. Såväl med som utan ECC.

    Semesterbilar är ofta tungt lastade med lastbox på taket och inte sällan en husvagn på släp. Vi har upplevt när parisarna går på semester en lördag morgon och mer eller mindre täpper till motorvägen till Marseille.

    Elbilar under sådana omständigheter är det inte tal om. Och elbilarna skall stå i kö och ”tankas”.

    Vi har en Volvo V60 D3 modellår 2000 och inköpt för ett stycke över 300 000. Volvo Car offererar en ny från drygt 300 000 kr dyrare men så är det en laddhybrid. Dieselbilar har utgått ur sortimentet av klimatskäl.

    Jag har i år och på västkusten endast sett en eller annan EV med släp. En hybrid kom dragandes med husvagn.

  59. Fredrik S

    Håkan Bergman #53

    Här finns Electricity Maps data sources:

    https://github.com/electricitymaps/electricitymaps-contrib/blob/master/DATA_SOURCES.md

    Lite rörigt och för Nederländernas del så noterar de att datakällorna är inkompletta och förbättras med EM’s estimation model.

    Producering av grafik för att visa gröna skillnader är nog huvudsyftet och prioriterat.

  60. Daniel Wiklund

    OT För några minuter sen sa Viktoria D i vetenskapens värld om polardinosaurierna att jorden var varmare för 70 miljoner år sen än vad jorden är nu. Jag som trodde att jorden aldrig varit varmare än nu.

  61. Adepten #56
    Här men ta det med en skopa salt, jag tror inte att det står så många politiker och kungligheter och klipper band på nyårsdan. Britterna lär ha runt 28-30 GW totalt..
    installerad effekt

  62. tty

    #60

    Jorden har nästan alltid varit varmare än nu, ofta mycket varmare. Det har egentligen bara funnits ett enda med säkerhet kallare interval, under senproterozoisk tid för 600-800 miljoner år sedan.

  63. Fredrik #59
    Jo det är ungefär vad jag har hittat också. Undrar vad det skulle vara som är inkomplett för NL?

  64. Christian S

    Om man är lite realist och gör en snabb beräkning på bränslebil kontra elbil.

    Säg att ett större tankställe med 20 bränslepumpar. Det tar 5 minuter att tanka upp en personbil. Det ger ett flöde på 240 bilar i timmen.

    Ska vi ha samma flöde för elbilar om det tar en timme för att ladda. Det kräver 240 laddstolpar! Vad slukar inte det i ström och har vi ens ett elnät som klarar av det?

    Ska vi blanda dessa laddstolpar med lastbilsladdare kräver det en nästan en egen kärnkraftsreaktor per laddställe.

  65. Stefan Eriksson

    Kanske har någon en ”olåst” post om denna kommentar;
    https://www.dn.se/ekonomi/har-ar-de-kinesiska-elbilarna-du-vagar-kopa-och-de-du-ska-undvika/

    Snattar lite från DN så här på morgonkvisten. Ursäkta!

  66. Magma

    # Ingemar 54
    ”Inga bränslen är ”fossila”. Detta är fullständigt ointressant och handlar om semantik”
    Det är naturligtvis helt ointressant ur ett vetenskapligt perspektiv, men i samhällsdebatten så får ordval betydligt större vikt – det handlar om vem som äger narrativet.
    Varför kallar man exempelvis snöröjningen i Stockholm för feminin och inte för maskulin … ? Varför kallar man exempelvis arbetsledning i ett företag med övervägande andel manliga företrädare för ”manliga maktstrukturer” … ? Varför kallar man exempelvis ett vindkraftverk för hållbart och inte för väderberoende … ? Varför kallar exempelvis SVT Rysslands övergrepp på Ukraina för en konflikt och inte för en terrorhandling … ? Och så vidare.
    Allt handlar om att sälja in sitt budskap med positiv eller negativ omskrivning, och har man inte uttryck som från början innebär svartmålning så försöker man skapa uttryck som i samhällsdebatten uppfattas som ”fula”.
    Ur egen synvinkel vägrar jag att använda den typen av semantik – för det är korrekt att det är semantik – men det är en semantik som är skapad av ett syfte … att vinna samhällsdebatten. Och det är naturligtvis även därför som även resultatet av senaste COP-mötet håller på att skrivas om genom att byta ut vissa ord och uttryck med sådana som redan antyder en anknytning till det rådande klimatnarrativet … allt handlar om marknadsföring av sina egna idéer och svartmålning eller utestängning (cancelering) av motståndarens.

  67. Christian

    #65
    Tyvärr bakom betalvägg. Artikeln går inte att läsa som ickeprenumerant.

  68. Tege Tornvall

    #54 Ingemar, #55 Ann, #66 Magma. Den offentliga debattens terminologi är politisk, inte vetenskaplig. Alarmister skapar och brukar en berättelse och terminologi som berör känslor och styrker deras argument.

    Att kritiklöst fortsatt kalla all gas och olja ur marken ”fossil” är att spela med i deras berättelse. Det leder tanke och känsla fel. Själv skriver jag i stället”kolbaserad energi”, ”bränslen ur marken” och liknande. I stället för ”utsläpp” skriver jag ”tillskott” eller ”tillförsel”.

    Vi måste generellt sluta använda alarmisters för ändamålet påhittade uttryck som t. ex. ”klimatkänslighet”, ”klimatavtryck”, ”utsläpp” och annat. Det är, som Magma påpekar”, semantik men för debatt och politik avgörande semantik.

    Jag är inte naturvetenskaplig forskare, men språk kan jag. Ett i sammanhanget ofta nedvärderat eller förbisett ämne. Jag skulle uppskatta erkännande och stöd för detta. Viktigt särskilt för vårt internationella samarbete genom Clintel.

  69. Argus

    @#68

    Det där känner jag också till och jag är mycket medveten om det. Nu råkar jag vara forskarutbildad etc, och jag kan tillägga att det förekommer ymnigt också inom den *akademiska världen*, kanske tom mer….

    En bra ingång till detta med bullshit tycker jag är Tage Danielssons Gallimatik (är det måhända ’Grallimatik’?).

    Mannarna svettas som svin, officerarna transpirerar något och generalen echaufferar.

    Det heter ’batteribil’ och ’klimathotare’. Är man klimathotare är man förmodligen också ’rökt’.

    Sådeså.

  70. UffeH

    #65
    En intressant frågeställning i artikeln där man länkar till en MIT sida för att visa hur mycket bättre och hur mycket mindre en batteribil släpper ut, det man glömmer och det man döljer i diagrammet är utsläppen från batteriet lägger man till det så blir bilden en annan. lägger med länken och ett citat.
    ”Är inte elbilar från koleldande Kina sämre klimatmässigt än bensinbilar?
    – Det beror på. I Kina kommer elen till runt 60 procent från koleldade verk. Då är elbilar, enligt forskning från det amerikanska universitetet MIT, ändå klimatmässigt bättre än bensinbilar. Men de fraktas också över halva jordklotet, med fossildrivna fartyg vilket försämrar klimatekvationen. Sammantaget har det fått Frankrike att dra in elbilsbonusar, som baseras på elbilars hela livscykel, till elbilar från Kina från årsskiftet.”
    https://www.carboncounter.com/#!/explore?yAxis=ghg_veh_absolute Länk där även batteriet utsläpp finns med.
    och här den sida som DN länkar till https://www.carboncounter.com/#!/explore

  71. Leif Andersson

    TT Nyhetsbyrån rapporterar:
    Tyska fordonsjätten Volkswagen levererade 4,87 miljoner fordon under 2023, en ökning med 6,7 procent jämfört med föregående år. Framförallt handlar det om ett lyft när det gäller Volkswagens elbilsmodeller, den kategorin ökade med 21,1 procent jämfört med föregående år.
    Är detta ”Fake News?”

  72. Fredrik J

    #66, Magma och #68, Tege

    Detta är vad jag antydde i mitt ursprungliga inlägg (#28), d.v.s. att ordet fossil(t) appliceras på fler och fler saker och och ting som alarmisterna ogillar i syfte att svartmåla dessa.

    För kanske ett år sedan kom t.ex. uppgifter om att naturgas inte längre skulle kallas naturgas utan fossilgas. Ett sådant uttryck, som skapats enbart för svartmålning, vägrar jag att använda. Samma sak med fossilbil.

    Uttrycket fossila bränslen är dock sedan decennier så etablerat att det idag används av båda sidor (oavsett om det är riktigt eller ej), och det skulle innebära ett omfattande arbete att förändra det.

    Jag tror då att det är en framkomligare väg att åtminstone inte acceptera några nya ”fossil”-ord, när det är uppenbart att syftet är svartmålning.

  73. Ann lh

    # 68
    För tillfället läser jag Happers, Lindzens och CO2Coalitions gemensamma rapport om att utmana Net Zero med vetenskap. De använder fossil fuels på samma sätt som Clintel och vi här på KU gjort sedan länge.
    Jag tror inte att de är intresserade av att lämna det traditionella begreppet fossil fuels för dessa bränslen som genom historiens gång ombildats, fossilerats, från levande och döda växter och djur och inte minst encelliga organismer till dagens energirika bränslen.
    Tage! Vad är problemet?

  74. Ann lh

    Tillägg till # 73.
    Tege, varför har NIPCCs del III rubriken Fossil Fuels?

  75. TorbjörnR

    En beskrivning om en lång resa med elbil.
    Nära katastrof men det gick.

    https://www.facebook.com/groups/271018473802726/permalink/1385625485675347/

  76. Claes-Erik Simonsbacka

    The Most Common Electricity Source in Each Country
    14 feb. 2022

    https://dewesoft.com/blog/countries-electricity-source

    Electricity Mix
    last revised in January 2024.

    https://ourworldindata.org/electricity-mix

    Mvh,

  77. JP

    #71
    Låter rimligt då 92% av de levererade fordonen inte var elbilar.
    394 000 helt eldrivna fordon av totalt 4,87 milj fordon.

  78. Tege Tornvall

    #75. Nyckeldata från resan:
    Sträcka: 844 km
    Total restid: 17 tim
    Total elförbrukning: 275 kWh
    Total elkostnad: 1.355 kr.
    Effektiv total snittfart: 50 km/h
    Effektiv förbrukning: 3,26 kWh per mil.
    Elkostnad per mil: 16 kronor
    Antal laddstopp: nio
    Sträcka per laddning: ca 9 mil.
    Som jämförelse stark men snål dieselbil:
    Restid inkl. paus: knappt 10 timmar
    Snittfart: ca 90 km/h
    Förbrukning: 0,7 l/mil
    Total förbrukning: 59 liter
    Total bränslekostnad: drygt 1.100 kr
    Bränslekostnad per mil: ca 13 kr.
    Heja!

  79. Tege Tornvall

    #78, … och inget tankstopp med dieselbilen. Lugn färd!

  80. TorbjörnR

    #78 Tege

    Klockrent!
    Elbil är inte för längre färder, framförallt inte med småbarn i bilen

  81. Gunnar Strandell

    Stefan Eriksson #50

    Trådlös laddning är bekvämt och praktiskt för apparater som görs vattentäta, t.ex. rakapparater och mobiltelefoner.

    Det fungerar men luftgapet leder normalt till högre förluster än mekanisk hopkoppling.

    Det provades på en buss i Södertälje 2016, men har inte lämnat något spår i Scanias framtidsvision.
    Kanske för att 7 minuters laddtid behövdes för 10 km körning och det är för mycket vid av- och påstigning.

    Volvo har provat laddning med strömavtagare vid hållplatser.

    Jag minns när Volvo fick bygga in en extra jordledning i S80- modellen för alla som var oroliga över EMC då batteriet satt bak i bilen.

    Annorlunda teknik råkar ofta ut för snubbeltrådar, kanske också när den är trådlös. 😉

    Länkar:
    https://news.cision.com/se/scania/r/scania-testar-tradlos-snabbladdning-i-stadstrafik,c2138991

    https://www.scania.com/group/en/home/electrification/our-electrification-roadmap.html

  82. sigge och Fredrik S #59
    Man lär sig nåt nytt varje dag. Först lek inte med två filer med alltför snarlika namn, ”rätt” vindproduktion för NL 2022 ska vara 14,7 TWh enligt entsoe. Sen hitta jag den här sidan.
    https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/82610NED/table?ts=1617545569760
    Översatt till engelska så producerade vinden runt 21,4 TWh 2022 som ”Normalized gross production” vad nu det betyder men se det fanns en definition.
    https://www.cbs.nl/en-gb/news/2023/22/renewable-energy-share-rose-to-15-percent-in-2022/wind-energy–gross-production—normalised
    Jag kan inte påstå att jag fullt ut begriper vad som menas men nog verkar det fantastiskt, snart behöver vi inte mäta nånting.

  83. Stefan Eriksson

    Gunnar Strandell # 81
    ”Laddsegmentet” som då integreras i körbanan eller golv (inomhus?), låter i en utomstående betraktares öron, som en smula ”varmt” om fötterna.
    Får nog läsa på lite om funktions-principen vid induktion.
    Kan undra jag vilka elektromagnetiska strålar som uppstår vid så-pass höga effekter.

  84. Jan R

    Tege #68
    Jag håller med dig om att valet av ord är viktigt och kan ha stor påverkan på vilken uppfattning man ger.
    Frågan är då om man vill påverka, eller om man vill skapa förståelse, vilket kanske kräver konventionella ordval.
    Ordet fossil kommer förresten från grekiskans ”fossus” och latinets ”fossilis”, med betydelsen ”fås genom grävning”.
    Wikipedia skriver ”any preserved remains, impression, or trace of any once-living thing from a past geological age.”

  85. Stefan Eriksson

    Gunnar Strandell # 81
    Lite från Chalmers om induktion med höga effekter.
    https://senytt.se/2023/03/07/induktionsteknik-fran-chalmers-kan-overfora-hog-effekt/

  86. Jan R #85

    Fossil = ”fås genom grävning”

    Så betydelsen ligger nära det sätt som ordet används i klimatdebatten. Det är knappast vilseledande att tala om fossilt drivmedel eller om fossil energiproduktion.

    Jag förstår inte Teges upprördhet. Det finns en lång rad andra ord som klimatalarmisterna använder som bör korrigeras, t.ex. ”förnyelsebar energi”, ”klimatförnekare”, ”klimatskeptiker”, ”klimatkris”, ”klimatnödläge” osv. Till skillnad från ”fossilt bränsle” så syftar de senare orden till att vilseleda och smutskasta.

  87. Tege Tornvall

    #86 Ingemar. Jag är lika upprörd över alla påhittade begrepp för likaså påhittade, av människan påhittat orsakade fenomen. Vi måste lista dem, bemöta dem och vid behov ersätta dem med andra, som stämmer med upplevd verklighet och vederlägger alarmisternas påhittade larm.

    Först i raden är ”fossil”, som visserligen egentligen början betyder ”uppgrävd” men enligt nutida ordböcker betyder mineraliserad, förstenad. Utan denna senare distinktion blir ordet utan klar mening. Men alarmister använder det för att svart- och brunmåla normal, ansvarsfull energiförsörjning.

    Därför måste vi bemöta deras tolkning och framhäva kolets och dess derivats avgörande betydelse.

    Kan vi enas om det? Kan vi skapa vår egen, verklighetsnära ordlista för klimat- och energidebattens relevanta faktorer och fenomen? Kan vi enas om att sluta använda alarmisters påhittade terminologi? Den är ju enkel att falla in i, eftersom den blivit etablerad – på felaktiga grunder. Annars spelar vi med på alarmisters villkor. Försvarsspel på egen planhalva.

    Detta är politik och semantik (språk) – men inte vetenskap.

  88. Fredrik S

    Håkan Bergman #82

    Ja det verkar ju helt fantastiskt om än lite svårbegriplig.

    Men vad gör det? De har ju kommit på en tillfällig lösning tills de lärt sig styra lågtrycken.

    Efter EU-karriären kan de lätt få jobb som säljare av begagnade bilar i Las Vegas för att dryga ut den feta pensionen.

  89. Sigge

    Tege Tornwall #45 #78

    Jag har ju erfarenhet från min egen bil, en Volvo C40. Hastigheten har större betydelse än temperaturen. I 110 km/h drar min bil ungefär 2,5 kWh/mil när det 0-gradigt med vinterdäck och 2,2 kWh/mil när det är +20 med sommardäck. Kör jag i 80 km/h sommartid då drar det 1,8 kWh/mil eller kanske mindre än det.

    Om det vore -25 så och kör i 100 km/h så borde den dra ungefär 2,5 kWh/mil. Jag har aldrig kört när det är -25 så jag kan inte säga med säkerhet. Eftersom det är kallt så vill jag ju inte ladda ur batteriet för mycket. Om jag startar med uppvärmd bil och 100% i batteriet så skulle jag åka max 20 mil innan första laddstoppet. Då har jag 28-30% kvar, då laddar jag upp till 80% vilket skulle ta 20 min. Sedan skulle jag köra 12-14 mil mellan laddstoppen, och ladda i 20 min. Det skulle i teorin räcka med fem laddstop men jag skulle nog göra sex laddstopp. Så det skulle ta ungefär elva timmar att åka den sträckan om det var -25. Hade det varit sommartid då hade jag kört tills jag hade 12-14% kvar i batteriet och då hade jag kommit 20 mil mellan laddningarna och 25 mil första sträckan. I teorin hade det blivit tre laddningar men jag hade nog stannat fyra gånger. Då hade det tagit 10,5 timmar.

    Jag kör ett par gånger om året en sträcka på 57-58 mil. Då brukar jag stanna och ladda två gånger. Innan jag hade elbilen brukade jag stanna två gånger även då.

  90. Tege T #87,

    Det är bara det att ”fossilt drivmedel” används av både klimatalarmister som klimathotsskeptiker utan att någondera sidan blir upprörd.

    Gärna att vi fortsätter med att rätta språkliga förvanskningar. Men ”fossil” tillhör inte det som man träter om i klimatdebatten. Det gäller att välja sina strider. Så jag fortsätter med det ”fossila” för min del …

  91. Daniel Wiklund

    OT Vilket fint väder det har varit i Luleå idag. Har cyklat flera mil. Det var 4 plusgrader. Härligt att cykla i plusgrader. Jämfört med minus 35. Men läser man text-tv så är det värmen som är farlig. Hur kom vi dit. Träffade många glada människor idag. Vi blir mer sociala när det är varmt. Det är svårt att skrämma mig med värme. Däremot skrämmer kylan. Kanske nåt jag ärvt av min farfar som föddes nödåret 1866 veckan efter midsommar. När det var kvar is på träsket i byn strax utanför Piteå. Hans föräldrar hade 10 barn. Farfar levde till 1957 så jag hann träffa farfar. Man fick nästan inget ut från jorden på fyra år. Svårt att förstå hur dom överlevde. Fast många gjorde inte det. Mera värme åt folket.

  92. BD-Nille

    Den gröna omställningen

    kanske vi kan döpa om till

    Den gröna omstörtningen.

  93. Fredrik S

    Sigge #89

    I slutändan är väl det intressanta hur mycket räckvidd som elbilen tappar i kyla?

    Läste i ett vintertest ( temp 0- minus 10) att tex Volvo C40 recharge tappade 24 procent i räckvidd.

    Men allt är relativt i skoteroverall kan man nog köra fem mil extra.

  94. Ann lh

    Tege, de olika begreppen fossil, fossilering och fossila bränslen har använts långt före Rockefellers tid (Wikipedia eng.) och är väl etablerade sedan några århundraden. Din helt självpåtagna uppgift att försöka introducera någon form av nyspråk i sammanhanget är fullständigt orimlig.

  95. Magma

    # Tege, Ann, Ingemar
    Intressant eller ointressant i sammanhanget … Hur kan stål kallas grönt när det ”grävs upp ur mark”, är inte allt som grävs upp ur mark fossilt om vi nu skall förenkla nomenklaturen (ok, det är inte organiskt material … fast det är ju inte heller ”förstenade” fossil) … eller blir allt som ”behandlas” med vätgas framställd genom elektrolys som drivs med väderkraft grönt … även om väderkraftverken är tillverkade av stål o plast … där plasten i bladen ändå måste vara fossil eftersom den är sprungen ur fossil olja … och är bladen dessutom en kolfiberkomposit så måste de ju vara jättefossila … fast de kallas gröna eftersom de gröna vill ha dem …
    Kvitt samma, för mig får vem som helst kalla vad som helst vad helst de vill … men jag som är högst omodern, även om jag i bland klär mig i grönt, behåller nog en del av den omoderna vokabulären … 😊 .
    Ok, ett föga vetenskapligt inlägg …

  96. Ann lh

    # 95 👍

  97. Claes-Erik Simonsbacka

    Urladdade elbilar ställer till det för bärgare

    ”En sorts bil som är mycket svårare att bärga än andra är elbilar, berättar Catherine Vikman som är bärgare på Redgo.”

    https://sverigesradio.se/artikel/urladdade-elbilar-staller-till-det-for-bargare

    Mvh,

  98. Claes-Erik Simonsbacka

    Litium kan klassas som giftig – påverkar återvinning

    Utdrag:
    ”Litium är en viktig beståndsdel i batterier, i allt från elbilar och datorer till mobiltelefoner. Men nu vill EU:s kemikaliemyndighet alltså stämpla metallen som giftig. För gruvor, batterifabriker och återvinningsanläggningar skulle klassificeringen innebära strängare krav på hanteringen av litium, så att den inte läcker ut i naturen.”

    ”– Litium går över från mammans blod till fostret och många studier tyder på att höga halter kan påverka fostrets utveckling. EU:s kemikaliemyndighet beaktar framför allt påverkan på fostrets hjärta, säger Marie Vahter, professor i miljömedicin vid Karolinska institutet till SVT Nyheter.”

    Hon fortsätter:
    ”– Det är jätteviktigt att det används på rätt sätt, så att det inte kommer ut i miljön så som vi har upplevt med utsläppen av bly eller nu senast PFAS. Alltså att det går så långt att det nästan är omöjligt att backa tillbaka och minska exponeringen, säger Marie Vahter.”

    ”Litium är en viktig beståndsdel i batterier, i allt från elbilar och datorer till mobiltelefoner. Men nu vill EU:s kemikaliemyndighet alltså stämpla metallen som giftig. För gruvor, batterifabriker och återvinningsanläggningar skulle klassificeringen innebära strängare krav på hanteringen av litium, så att den inte läcker ut i naturen.”

    https://www.recyclingnet.se/article/view/861164/litium_kan_klassas_som_giftig_paverkar_atervinning

  99. Sigge

    Fredrik S #93

    Jag upplever inte skillnaden som så stor att räckvidden skulle minska 24% vid några minusgrader kallt jämfört med sommartid. Det är kortare räckvidd på vintern c:a 15% om det är några grader kallt. Det jämfört med sommaren då AC används för det mesta.

    Jag kör en sträcka på 25 mil t o r och i somras gjorde jag av med ungefär 65% av batteriet och nu på vintern 75%. Det är en sträcka genom Stockholms utkanter och det är väl möjligt att trafiken flyter lite långsammare på vintern som gör att det inte blir större skillnad i förbrukning. Den 12,5 mil långa sträckan brukar ta en timme och 40 minuter att köra, så medelhastigheten är inte så hög.

    Den främsta orsaken till att elbilar drar med på vintern är att luftmotståndet är större i kall luft än varm luft och att vinterdäck har större rullmotstånd. Om jag inte hade värmen på utan hade skoteroverall så skulle jag ha ungefär två mils längre räckvidd på vintern.

  100. Claes-Erik Simonsbacka

    Core Lithium announces suspension of mining at Finniss project near Darwin, with up to 150 jobs to be lost. Uppdaterad 5 januari 2024

    Utdrag översatt till svenska:
    I slutet av december tillkännagav företaget en översyn av sin verksamhet nära Darwin och avbröt tidiga arbeten på sin föreslagna andra gruva BP33, efter en 80-procentig nedgång i priset på spodumen koncentrat (litiummalm med hög renhet) 2023.

    På fredagsmorgonen släppte Core Lithium ett ASX-uttalande som säger att det nu tillfälligt hade avbrutit gruvdriften vid Grants dagbrott i Finniss, även om det skulle fortsätta att bearbeta sina lager av litium.

    NT:s Chief Minister Eva Lawler sa i december att ”en överflöd av litium” hade lett till sjunkande priser för produkten, men hon förväntade sig att det skulle ”absolut förändras under de närmaste åren”.

    Chief executive Manderson sa också i augusti att Core Lithium hade varit målet för kortsäljare i år, men att han var fokuserad på att ”driva den bästa verksamheten och bygga den bästa möjliga verksamheten”.

    Finnissgruvan invigdes i början av oktober 2022 med vad som förväntades bli en 12-årig livslängd.

    Vid tidpunkten för öppningen hade Core redan ingått ett avtal för att leverera elfordonstillverkaren Tesla.

    https://www.abc.net.au/news/2024-01-05/core-lithium-mine-darwin-nt-operations-suspended-job-cuts/103287454

    Mvh,

  101. Claes-Erik Simonsbacka

    Panoramic suspends mining at Savannah nickel mine. January 9, 2024

    Omkring 140 jobb kommer att gå förlorade efter att administratörerna för Panoramic Resources (ASX:PAN) beslutat att avbryta gruvdriften vid företagets nickelgruva Savannah i WA:s Kimberley-region.

    Det sjunkande priset innebar ingen förtjänst för företaget, eftersom metall från smutsiga indonesisk-kinesiskt ägda gruvor och bearbetningsanläggningar fortsatte att bidra till det globala nickelöverskottet.

    Faktum är att nickelpriserna sjönk med 45 % 2023 på grund av högkonjunkturen i metallproduktionen från Indonesien.

    ”Medan verksamheten har fortsatt, inklusive en leverans av cirka 10 000 ton nickelkoncentrat den 3 januari 2024, har nickelpriserna fortsatt att trenda lägre”, sa administratörerna i ett uttalande till ASX på tisdagsmorgonen.

    https://www.sharecafe.com.au/2024/01/09/panoramic-suspends-mining-at-savannah-nickel-mine/

    Mvh,

  102. BD-Nille

    #98 CES
    Den där artikeln/nyheten om hälsofaror med Litium är från augusti 2022.

    Jag har undrat varför det blev locket på om detta. Det har varit knäpptyst sedan dess.

  103. Gunnar Strandell

    Sigge #89 och #99

    Du har helt rätt!
    En VW 1200 ”Bubbla” med 34 hk / 25 kW på motorns utgående axel hade toppfart ca 100 km/h.

    Din Volvo V40 behöver ungefär samma effekt. Lägre luftmotstånd tas ut av större frontarea och dubblad vikt.

    Vintertid ger högre energiåtgång per km av flera skäl, oavsett var energin kommer ifrån

    Om vi väljer el, bensin, diesel eller något annat som energibärare spelar ingen roll.

    Tar vi med tillsatsaggregat som servostyrning och luftkonditionering etc, är den gamla bubblan från 1960-talet vinnare, även med tillsatsvärmare som används under färd.

    Elbilens handikapp är idag räckvidden med full tank i kombination med tiden för laddning samt fåtalet laddstationer med hög effekt. Det kommer att ordna sig med tiden men hämmas av att det går att ladda billigare hemma.

    Volvo PV 544 hade en tank som rymde 35 liter. Om man hade bråttom kom man 250 km mellan tankningarna på kurvig väg. Det klarades med reservdunk, som också finns hos en del bärgare än idag, men här har jag ännu inte sett att de kan erbjuda något liknande till elfordon.

    Räddningstjänsten har små transportabla elverk som kan hålla igång värme- och andra system i elbilar som fastnat.

    Här finns nog en del att göra för att öka tryggheten och eliminera räckviddsångest, som är kul att se men obehagligt att drabbas av.

    Min slutsats:
    Eldrift har inga tekniska nackdelar eller problem, men tills vidare kräver de mer planering och tålamod än vi blivit vana vid.

    Länk:
    https://www.youtube.com/watch?v=d_obUna1wfU

  104. Sigge

    Gunnar Strandell #103

    Jag kände lite räckviddsångest när bilen var ny och jag gjorde första långresan. Då hade jag inte lärt mig finesser som att söka laddstationer i appar i telefonen eller i bilens app. Sedan var det hur jag skulle göra när jag hittat en laddare. Första gången jag skulle ladda bilen fungerade det inte för att jag visste inte hur jag skulle göra. Jag hade nog kommit på det men det var en annan som laddade sin bil där som visade mig hur man gör.

    Nu har jag vant mig så räckviddsångest har jag inte och inte heller någon ångest för att ladda bilen.

    Jag är nöjd med min elbil. För mig passar det bra för att jag åker inte så ofta långresor. Av de nästan 2000 mil jag kört på mindre än ett år så har jag kunnat ladda det mesta hemma i min egen laddbox vilket är väldigt bekvämt.

  105. Claes-Erik Simonsbacka

    #101 fortsättning

    Nickelproduktion i Indonesien

    Bland andra har EU och USA krävt att Indonesien häver nickelexportförbudet från år 2020. WTO har nyligen dömt till EU:s fördel.

    I Indonesien kontrollerar kinesiska företag 61 procent av nickelproduktionen och endast 5 procent av nickelproduktion ägs av den indonesiska staten.

    Ungefär en fjärdedel av de globalt kända nickelresurserna finns i Indonesien och de har under lång tid byggt upp sin produktionskapacitet av klass 2 nickel.

    För att klass 1 nickel av batterikvalitet för batterier ska kunna produceras i Indonesien, från smutsiga lateritmalmer, behövs det byggas uppgraderingsanläggningar. Lateritmalmen limonite behandlas vanligtvis hydrometallurgiskt via högtryckssyran lakningsprocess (HPAL) för att producera mellanprodukter såsom blandad hydroxidfällning (MHP) eller blandad sulfidfällning (MSP) lämplig som råvara för framställning av klass 1-nickel, Lateritmalm är lättare att bryta, men kräver mer energi och kemikalier för bearbetning till de nödvändiga rena mellan- och slutprodukterna, vilket resulterar i högre växthusgasutsläpp. Dessutom är Indonesiens elproduktion baserad på kol vilket innebär ytterligare högre utsläpp av växthusgaser.

    Det finns också andra miljöproblem kopplat till produktionen bl.a. att produktion kan påverka värdefulla korallmiljöer.

    Indonesien är även världens andra största kobolttillverkande nation. Koboltexpansionen, som biprodukt från nickelutvinning, sker till stor del tack vare miljardinvesteringar.

    Mvh,

  106. Claes-Erik Simonsbacka

    #102 BD-Nille

    Euroviews. Europe’s raw materials rush does not justify keeping workers in the dark about lithium’s dangerse

    Utdrag översatt till svenska:
    Ett vetenskapligt underbyggt förslag att klassificera tre litiumsalter som reproduktionstoxiska under Europas risksystem befinner sig i en återvändsgränd, och verksamheten – inklusive potentiell skada på arbetare som hanterar litiumsalter – fortsätter som vanligt, skriver Natacha Cingotti.

    Men trots den starka vetenskapliga evidensbasen för ANSES förslag och Echas stöd, och förnyat stöd från flera EU-medlemsstater – som Tyskland, Sverige, Nederländerna, Danmark, Finland och Belgien – finns det fortfarande inga tecken på grönt ljus från Europeiska kommissionen.

    EU förutspår att behovet av litium kommer att öka 18 gånger till 2030 och 60 gånger till 2050 jämfört med det nuvarande utbudet, och EU lade nyligen till föreningarna till sina kritiska råvaror.

    https://www.euronews.com/2023/03/27/europes-raw-materials-rush-does-not-justify-keeping-workers-in-the-dark-about-lithiums-dan

    Mvh,

  107. Thorsten Bergqvist

    Sigge!
    Frånsett allt annat förstår jag att du behöver en uppfräschning av dina kunskaper om hur naturen fungerar.
    I 3 avsnitt kan du avnjuta en stringent redogörelse.

    https://m.youtube.com/watch?v=K6tWEjkEiZU&si=ZFZYyoprLmqDWAmc&fbclid=IwAR0bGM2sNVKmDekKSVWwIqkBhQc_Uxkl1UyXgNRz0RxCtDH-Qz18lKPkTLo_aem_ASzQddW6B82laDH7dcaAFZsyviqgc_jzDx2YgYH22gb4UpNpBQ3Zpi15R0Z1qNNJceY

  108. Daniel Wiklund

    # 104 Sigge Räckviddsångest. Bättre det än klimatångest. För det har du väl inte. Du låter som en elbilsförsäljare. För mig är det inget problem med elbil. Jag har inte råd att köpa elbil. Däremot har jag ansetts ha råd med att sponsra dom stackarna som hade råd att köpa elbil. Jag få köra min Honda CRV så länge jag kan köra bil. Kör ca 100 mil per år och cyklar ca 750 mil per år, har gjort det i drygt 10 år nu. Vad gör man inte för att rädda planeten.

  109. Elbilar i dagens utförande är en märklig och bakvänd historia – vi skall nu bygga tunga, snabba, resurskrävande och energislukande vidunder i miljoner, åt alla….för att rädda klotet och dess klimat?

    Det känns mest som ett nytt övergrepp på både natur, fattiga och klimat.

    Det stora felet är det obefintliga nytänket – varför kopiera en fossildriven…alldeles för låg nivå av teknikutveckling.

    Dagens elbilar och produktion av förnybar energi – slukar på tok för mycket nya resurser från klotet.

    Det skulle ha gjorts smartare, mindre, lättare och mindre resurskrävande – på typiskt alarmismvis så är det ofärdigt tänkande utan konsekvenstänk – visst kan det vara rätt tänk på sikt men forska och utveckla energisystem och fordon först.
    Och utgå från globalt, solidariskt och jämlikt perspektiv – både för klotet och folken,..sedan kan teknikskiftet införas – men då kanske det inte blir just en elbil?

  110. Det borde vara upp till var och en att få välja mellan att investera i en bil med massor av problem (elbilen) eller en pålitlig, traditionell bil.
    Men det får vara slut på politiken med straffavgifter för det billigare alternativet och subventioner för det som bara rika ändå har råd med!

  111. Tege Tornvall

    #Gunnar. Det framgår inte av reportagen, men Kanjes 7-timmar från ”fjällen” till Mora var rimligen från Åre, 40 mils väg med den svindlande medelfarten 57 km/h – säkert med laddstopp. En snål diesel gör det på drygt fem timmar = knappt 80 km/h. På en tank och med värme i bilen.

    Att en chefredaktör för en så stor tidning är så okunnig om elbilars problem i svår kyla är betänkligt. Sydsvenskan avvisar ju alla inlägg som ifrågasätter IPCC och klimatlarmen.

  112. Rolf Svensson

    En elbil är mycket driftsäkrare än en fossilbil för att det är en mycket enklare konstruktion. En elmotor som driver direkt på hjulen, inga kolvar och ventiler, ingen växellåda, ingen kardan, inget tändsystem eller insprutning. inget avgassystem med avgasrening.
    En Tesla behöver aldrig servas efter ett visst antal mil.
    Jag tror att man i framtiden köper en elbil och kör 10-20.000 mil utan att röra drivlinan.

  113. Berra

    #109 Magnus:

    Det var ju inte många år sedan mp ville basera fordonsskatten på vikt för att få bort SUV:arna från gatorna.

    Tänk vad snabbt de ändrade sig…

  114. Sigge

    Daniel Wiklund #108

    Om jag hade kört 100 mil om året hade jag inte heller köpt elbil, jag hade inte bytt min gamla bil som hade gått nästan 15 000 mil. Även om jag hade kört 1000 mil om året så hade jag inte skaffat elbil.

  115. Sigge

    Torsten Bergqvist #107

    Det ger ingen förklaring till varför det blivit nästan 1 grad varmare på 50 år.

  116. Daniel Wiklund

    # 112 Rolf S Om elbilar är så fantastiska som du beskriver kan man ju undra varför man gav dom som köpte elbilar så stora bidrag.

  117. Daniel Wiklund

    # 115 Sigge Kan du ge en förklaring varför jorden var varmare för 70 miljoner år sen. Förmodligen betydligt mer än en grad.

  118. Fredrik J

    #112 Rolf Svensson

    ”En Tesla behöver aldrig servas efter ett visst antal mil.”

    Så man behöver aldrig byta bromsvätska, bromsbelägg, däck, kupéfilter, torkarblad eller…batteri? Och den har inga delar som behövs kontrolleras för slitage eller rost, som t.ex. rotationssensorer vid hjulen eller bromsrör?

  119. Claes-Erik Simonsbacka

    ”En Tesla behöver aldrig servas efter ett visst antal mil.” / #112 Rolf Svensson

    Maintaining Your Tesla: Everything You Need To Know
    03/09/2023

    Utdrag översatt till svenska:

    Snabbfakta om Tesla-underhåll

    Kostnaden för att underhålla en Tesla är något högre än många bensinbilar.

    Enligt Tesla måste ägare smörja bromsoken årligen i delstater som använder vägsalt på vintern.

    När allt kommer omkring, att ha färre mekaniska delar i bilen innebär att du inte har kostnaden och besväret med oljebyten, byte av transmissionsolja eller kylvätskespolningar.

    https://www.kbb.com/car-advice/maintaining-your-tesla/

    Mvh,

  120. Magma

    Litium, kobolt, nickel … samtliga ”uppgrävda ur jord” vilket är klimatmupparnas egen definition av vad som är fossilt … är det inte så att det är batteribilen som borde benämnas som fossilbil … 🤔

  121. Claes-Erik Simonsbacka

    För helåret 2023 ökade försäljningen av nya fordon i Kina med 12 % på årsbasis till 30,094 miljoner enheter (inklusive konventionellt drivna, batterier och plug-in/hybrider – NEV), vilket för första gången översteg 30 miljoner-strecket. Officiella industrisiffror som släpptes i torsdags visade att produktion och försäljning av NEV nådde 9,58 miljoner och 9,49 miljoner enheter 2023, vilket ökade med 35,8% respektive 38% på årsbasis. NEVs hade en genomsnittlig marknadsandel 2023 på 31,6% (och toppade 37% på ett par månader).

    Den inhemska försäljningen uppgick till 21,93 miljoner personbilar under året, vilket markerar det tredje året av tillväxt. Batteridrivna fordon hade 23,5 % av hemmamarknaden och laddhybrider hade 11,8 %.

    Kinas bilexport (inklusive konventionella och så kallade nya energifordon eller NEV) slog rekordhögt på 4,1 miljoner enheter 2023 och långt över 5 miljoner när lastbilar och bussar räknas in. Detta representerade en ökning med 58 % från 3,11 miljoner fordon 2022 och en fördubbling av 2,02 miljoner 2021.

    Tillväxtökningen drevs fram av exporten av nya energifordon (NEV), som steg med 77,6 % till mer än 1,2 miljoner enheter förra året. Exporten av batteridrivna elfordon ökade med 81 %, medan leveranserna av hybrider ökade med 48 % jämfört med föregående år.

    Mvh,

  122. Gunnar Strandell

    Rolf Svensson #112
    När man tittar på felstatistiken för moderna bilar är problem med elektroniken det vanligaste och här tror jag inte att det blir någon skillnad med eldrift.

    Teslas bakhjul drivs från en centralt placerad motor via en konventionell bakaxel med vinkelväxel och differential, men den konstruktionen ger sällan
    några driftstörningar.

    Jag har hört av en Teslaägare att man byter kylvätska vid service efter 80 000 km.

    10-20 000 mil utan att göra reparationer av drivlinan gäller väl mer än väl för nästan alla bilar numera. Jag gissar att det dubbla är vanligt utifrån annonser på Blocket.

  123. Claes-Erik Simonsbacka

    Dumpning av elbilar

    Elfordonsaktier var under press efter att Hertz Global (HTZ) sa att de skulle minska sina förluster av elbilar genom att lasta av en tredjedel av sin globala flotta för att köpa bensindrivna bilar. Det kommer att lägga 20 000 elbilar till försäljning, inklusive de från Tesla (TSLA), som svar på svag upptagning och förhöjda reparationskostnader. Beslutet bidrar till en växande oro för efterfrågan på elbilar, som redan förstärktes av tillbakadragande av produktionsmål.

    Mvh,

  124. Gunnar S. #122
    Och hur mycket av elektronikproblemen är mjukvaruproblem? Ofta beroende på att komponenter inte kan ”prata med varandra”. Kommunikationsproblem med den yttre verkligheten, osv.

  125. Gunnar Strandell

    Håkan Bergman #124
    De flesta problemen ligger i kontaktdonen som inte trivs i värme, kyla, fukt och vibrationer.

    Detta trots att bilföretag använder sig av MEOST, Multiple Environment Over Stress Testing.

  126. Gabriel Oxenstierna

    Stora laddningsproblem i Chicago pga stark kyla som förvandlar Teslorna till ’bricks’

    https://wattsupwiththat.com/2024/01/16/chicago-deep-freeze-has-created-a-tesla-graveyard/