De verkliga klimatfördröjarna

En skog med vindkraft i Mexico

(Egen bild från Mexiko)

I klimatkriskretsar hittas det på nya uttryck för att spetsa till frågan ytterligare hela tiden. Ett exempel på det är att man numera kan vara klimatfördröjare. Enligt The Guardian var det Alexandria Ocasio-Cortez som var först med att använda uttrycket för att beskriva senator Dianne Feinsteins inställning till frågan. Uttrycket ska beskriva en person som verkar acceptera att något måste göras åt klimatet men som inte verkar greppa hur bråttom det är.

Det som har fascinerat mig ett bra tag nu är hur man kan välja bort att utveckla modern kärnkraft, som kan återvinna avfallet från de gamla,  och samtidigt påstå saker som att ”vi måste göra allt som står i vår makt för att bekämpa klimathotet” och liknande floskler. Ett exempel på det är EU-parlamentarikern Bodil Valeros (MP) debattartikel på SVT i måndags. Hon finner det ”ofattbart” att flera partier lyfter frågan om att satsa på ny kärnkraft. Nej, det är 100 % förnybar elproduktion som gäller i Sverige, menar Bodil, och använder kärnkraftsolyckorna i Fukushima och Tjernobyl som varnande exempel. Hon tycker att det är mer förståeligt att intressera sig för kärnkraft i länder där energin kommer från fossila källor.

Dagen efter publicerades en ny debattartikel på SVT där fyra Miljöpartister ställer sig bakom en utbyggnad av kärnkraften. Deras motiv är att klara klimatkrisen men också för att rädda de sista fria älvarna.

Som jag ser det menade olika gröna rörelser redan någon gång på 1990-talet att utvecklingsländerna skulle s a s hoppa över den fossila eran och gå direkt på ”ny ren energi” som exempelvis vindkraft på samma vis som många i Afrika hoppade över fasta telefoner och gick direkt på mobiltelefoner istället. Idén om 100 % förnybar elproduktion har dock inte alls slagit igenom i utvecklingsländerna så länder som Kina och Indien har inte alls hoppat över fossila energislag.

Någonstans här borde partier som MP börja rannsaka den grundläggande idén om 100 % förnybart och inse att den inte fungerar. Det man hoppades skulle hända, hände inte. Är man orolig för klimatet är det ju inte särskilt intressant att titta på lilla Sverige utan om hur vi möjligtvis kan påverka andra länder. Som jag ser det finns det bara ett sätt, utveckla en lösning som faktiskt fungerar. Släpp den där föråldrade idén om förnybart och ge människor vad de faktiskt vill ha, baskraft som ger dem el alla dagar på året och alla tider på dygnet. Tänk om Sverige hade utvecklat kärnkraften under alla dessa år, istället för att subventionera exempelvis vindkraft, då hade vi kunnat leverera just en sådan lösning.

Redan IPCCs första utvärderingsrapport om klimatet som kom 1992, pekar ut just kärnkraft som en möjlighet. (se exempelvis sidan 129).

Om vi gör ett retrospektiv över de grönas strategi kan man, enligt mig, till och med säga att de som sagt sig vara mest oroliga för klimatet har bidragit till en del av de utsläpp av koldioxid som har skett sedan början av 1990-talet. Detta eftersom de har klamrat sig fast vid en icke-fungerande idé. Utan att ens verka förstå det är det de själva som är klimatfördröjare. Personer som Bodil Valeros tycks vägra att inse och erkänna fiaskot. Hon fortsätter in i återvändsgränden istället för att våga vända om mot en hållbar framtid, på riktigt.

När det nu visat sig att inte ens inom Miljöpartiet finns det 100% stöd för 100% förnybart är det kanske dags att göra en ny energiöverenskommelse.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. AG

    Det handlar dock inte alls om klimatet eller energin. Det finns en undersökning gjord i USA (tyvärr ingen referens) där gröna aktivister fick frågan om de skulle lägga ned frågan om ”omställning” om det visade sig vetenskapligt att CO2 inte utgjorde ett hot. Svaret var ett rungande ”nej”. Det är därför vi klimatskeptiker visserligen får sympatier men vinner ingen beslutande mark alls; det handlar inte om att kunna visa att CO2 med allra största sannolikhet är benign. Det handlar om makt och pengar – som vanligt och en allt större sekt med hjärntvättade nyttiga idioter. Om man är konspiratoriskt lagd verkar alla tidningsrubriker och ”gräsrotsaktivism” lite väl synkroniserade för att vara spontana. Likaså verkar ”omställningen” från aktiv kunskap till passiv kunskap i skolan, vara en del av en större plan. Därav nu massiva kampanjer om att bli mer ”källkritisk” dvs. bara ta till sig ”rätt” fakta. Dvs. när våra barn Googlar, ska ”rätt” fakta dyka upp. De kan ju inte hålla något i huvudet längre. Märks även på arbetsplatsen. Vi är numera ihopträngda i bås som liknar ett stall med högst 1 m avstånd från varandra. Ändå ska vi kommunicera via ”Teams” – en mjukvara från Microsoft som i princip är ett slutet chat/mailsystem. Allt för att undgå offentlighetsprincipen. De unga är entusiastiska för systemet talar också om när det är dags att göra något. Man klarar inte ha alla arbetsuppgifter i huvudet längre. Det är tragiskt. Sverige börjar bli riktigt otäckt nu och jag tänker inte stanna om jag kan ta mig ut.

  2. Lasse

    Bra Lena-ut och res(egen bild) och kom tillbaka till Bellmans land med lite mer visdom.
    ”Vi har unika förutsättningar.
    Därför skall vi gå före och utveckla dessa så världen kan lära av oss.” /Miljöpartist

    Nej satsa på kolkraft om vi skall vara relevanta för omvärlden!
    SVD har idag en sida Björn Lomberg ställd till Fredsnominerade Greta.
    Det var en gång en tysk och en rysk och så Bellman-Av 16 frågor så valde de andra 16 frågor före klimatet som betydelsefulla. Bellman fyllde i alla och förblev onykter.(SVDs artikel i tolkning)

  3. Anders Svalin

    Saxat ur Barometern idag, från fullmäktige i Torsås:
    Regionen satsar på att bli fossilbränslefri 2025. SD ifrågasatte handlingsprogrammet, men röstades ned i kommunfullmäktige.

    Roger Nilsson (SD), Torsås.
    – Till och med Greenpeace grundare säger numera att klimathotet är en bluff. Vi har inget emot fossilbränslefritt, men det behöver bara grundat på fakta, sa Roger Nilsson (SD) i inledningen av debatten kring kommunens remissvar på handlingsprogrammet för ett fossilbränslefritt län.
    – Jag minns kärnkraftsomröstningen och Tage Danielssons monolog om sannolikhet. Det är viktigt att vi här använder försiktighetsprincipen. IPCC säger att läget är akut, och den samlade forskningen uttrycker att läget är akut. SD ifrågasätter detta och vill ”utgå ifrån kunskap”, men forskarna säger att vi behöver göra långt mer. De gröna näringarna i Kalmar län har oerhörda resurser och krisen blir en möjlighet för svenskt näringsliv att frodas i en global ekonomi, kontrade kommunalrådet Henrik Nilsson Bokor (S).
    – Jag blir beklämd av SD:s väldigt aparta syn på klimathotet, man tar sig för pannan.
    Thomas Axelsson (SD) hänvisade i sin tur till meteorologen och professor Lennart Bengtsson, som inte anser att klimathotet är så stort som IPCC hävdar.
    – Nu blir ni kanske förvånade. Men jag håller med Henrik Nilsson Bokor, sa Christofer Johansson (C).

  4. pekke

    Det är märkligt hur svårt det verkar vara för vissa människor att förstå att elproduktionen måste fungera dygnet runt med en stabil produktion dygnet och året runt.

    Blackouten i Venezuela förstörde ett aluminiumsmältverk totalt när elen försvann, oljeindustrin påverkas även den och hur många som dött på sjukhusen är oklart.

    https://cornucopia.cornubot.se/2019/03/venezuelas-aluminiumindustri-utplanad-i.html

    https://twitter.com/AKurmanaev/status/1104141813936545793

    Kärnkraften står för drygt 40 % av Sveriges baskraft, kanske den skulle stängas av några dagar så här på vårsidan för att visa vad som händer utan den.

    Tro inte att våra grannländer skulle kunna försörja oss med 8 000 – 10 000 MW dygnet runt i flera dagar, hela det nordiska elnätet skulle riskera kollaps då.

  5. #1 AG
    Som jag sagt tidigare. Det handlar inte om klimatet. Det handlar om global makt.
    Läs ”The First Global Revolution” utgiven av Club of Rome.
    Där beskrivs hur man skall ”ena” planeten. Och det är på ett klassiskt tillvägagångssätt. Finn en yttre fiende som alla kan enas mot.
    Och vilka är fienderna? Industrialism, kapitalism och klimatförändringar orsakad av människans utsläpp.
    Som Christina Figuere så tydligt formulerade det:
    ”Det handlar inte om klimatet, det handlar om att ersätta kaitalismen med ett system som ser till att planetens resurser fördelas rättvist”
    ”The First Global Revolution” och ytterligare ett intressant dokument finns på min sajt

  6. Lasse

    #3 pekke
    Vissa människor förstår inte heller att ett öppet samhälle är beroende av omvärlden och inte kan subventionera varor eller nyttigheter på ett sätt att det är lönsamt att missbruka detta.
    Bonus till elbilar eller elcyklar är väl ett misstag vi kan göra utan systemkollaps.
    När Bitcoinmining sker med subventionerad el så är elbehovet obegränsat.
    Serverhallar med stora el behov (utan skatt?) kanske vi får leva med tills elen slutar komma norrifrån.

  7. Rolf Mellberg

    Tack Lena, vi måste definitivt satsa stort på kärnkraft !!!

    Men då måste vi sikta framåt, rejält framåt!

    Först bör vi frigöra resurser – LÄGG NER ALL FORSKNING OM FUSIONSKRAFT!!!
    Satsa dessa pengar plus mer därtill på framför allt MOLTEN SALT REACTORS !!!

    Gör detta på EU-nivå så att det blir en rejäl hävstång!!!

    Mer info kommer här:
    http://www.world-nuclear.org/information-library/current-and-future-generation/molten-salt-reactors.aspx

    Ta kontakt med ALLA partier och börja tala för saken!!!

  8. #6 Rolf
    Håller med 100%

    >Först bör vi frigöra resurser – LÄGG NER ALL FORSKNING OM FUSIONSKRAFT!!!
    >Satsa dessa pengar plus mer därtill på framför allt MOLTEN SALT REACTORS !!!

    Blev lite osäker. Är molten salt reactor detsamma som torium reactor? Gen 4

  9. Svempa

    Ett citat från Gombrowicz angående klimatdomedagssekten:

    ”ingen av de närvarande var så ointelligent som den församling de gemensamt utgjorde.”

  10. Rolf Mellberg

    #8 Ingvar

    Om du orkar läsa texten jag länkade till ser du att området är rejält omfattande.

    Men bränna Thorium i så kallade ”lifters” (LFTR- Liquid Fuel Thorium Reactor) är det ena tunga spåret. Det blir då en mekansikt rätt trickig konstruktion där ett salt agerar neutron-infångande hölje, i vilket Thorim ”breedas” till U233 (med termiska neutroner) vilket avskiljs och förs in i kärnan där det bränns. Upbrännings graden blir fantastiskt hög, knappt något finns kvar. Man behöver avancerad kemi under drift av en sådan här reaktor, under mycket höga temperaturer.

    Det andra huvudspåret är att bränna ”gammal lättvattenreaktoravfall” med en massa elaka ämnen. Sånt kräver (nog) snabba neutroner tror jag och det är nog en annan sorts reaktorer.

    Men sen håller man också på med 6 cm stora bränslekulor (alltså fast bränsle) som kyls med smält salt och där kör man Thorium som bränsle. Saltet är då inte radioaktivt så det underlättar men man har då de nackdelar som det innebär att ha fast bränsle. Liknande kulor används i dag i heta gaskylda reaktorer.

    Det verkar vanligt att man blandar olika bränslen utöver Torium såsom uran eller plutonium, eller de otäcka ämnen som bildas i våra nuvarande reaktorer.

    Inga höga tryck förekommer men det är väldigt hett, typ 700 grader fast Ed Pheil spekulerar i reaktorer som kan köra vid 1300 grader!!

    Troligen kommer man att köra superkritiskt CO2 (himla bra molekyl alltså) i stället för vatten i turbinerna som driver el-produktionen. Högre verkningsgrad och mycket kompaktare m.fl fördelar.

    Inte bara el kan produceras utan en väldans massa kemi-processer, däribland vätgas men mycket annat också.

    Men det finns en massa olika varianter, den brittiska MOLTEX tagit fram kan komma att utkonkurrera vår egen Blykalla skulle jag tro. Där är det ena smälta saltet – det med bränsle – inkapslat i stavar som liknar det fastbränslestavar vi redan har. Medan den stora saltmängden utanför dessa stavar är rent från radioaktivitet. Stavarna är där väldigt heta, 700 grader hetare än huvudsaltet.

  11. Anders

    #1 AG:
    Intressant! Låt oss därför i alla sammanhang tjata den frågan tills någon ansvarig politiker gör bort sig och folkopinionen vaknar: Kan vi lägga avveckla IPCC och annan ”klimatpolitik” om forskning visar att den ökande CO2-halten inte ger högre temperatur eller skapar katastrofer? Eller ska sådan forskning förnekas?

  12. Rolf Mellberg

    Hej alla,

    Jag har just sänt ett mail till svtnyheter@svt.se och utmanar er andra att göra något liknande till andra media-aktörer. Jag hävdar alltså INTE något copyright på denna text:

    ———————–
    Rubrik: Isen i arktis

    Hej,

    Inte på nästan fem år, (4 år och 353 dagar) har isen i arktis haft lika stor omfattning som nu!!! (och isbjöranarna mår prima så man har tvingats plocka fram Greta som alternativ känslo-ammunition)

    Detta framgår om man klickar här:
    https://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/
    Man kan zooma in genom att klicka på ett ställe och dra snett nedåt och sen släppa klick-knappen. (Och klicka Reset Zoom om man vill göra om) Dessutom klicka på årtalen till höger, 2018, 2017 etc.
    Detta är alltså USAs officiella information, inget ”förnekarbedrägeri”.
    Även polarportal.dk kan användas, främst om man vill se hur även volymen av arktis is har börjat vända uppåt.

    Därefter kan ni väl kontakta SMHI och ställa frågan om detta stämmer med löften om smältande poler, men ni kan väl även uttrycka en undran om vi kan lita på deras klimatprognoser när de under minst 30 år hela tiden misslyckats gravt i sina förutsägelser. Arktis isar har ”stått och stampat” i ca 10 år nu, med enbart marginella förändringar.

    Fast svensk politiskt korrekt media har ju slutat ställa frågor, helt upphört att ha ett kritiskt tänkande utan….

    LÄMNAR NU FÄLTET FRITT FÖR ALTERNATIV MEDIA och högerpolitiska krafter.

    Fy fan – ren ut sagt.

    Med vänliga hälsningar

    /Namn Namnsson

    PS Följ f.ö. gärna klimatupplysningen.se DS

  13. Anders #11
    Problemet vi står inför är att det inte är ett vetenskapligt problem utan ett maktpolitiskt.

    De som driver detta politiska maktprojekt. lurar in oss klimatskeptiker i eviga återvändsgränder eller
    meningslösa debatter av semi-vetenskaplig karaktär för att vi inte skall se vad som verkligen pågår samtidigt som de bearbetar beslutsfattare inom MSM, politik och industri.
    Möjligen skulle en rörelse som gula jackorna kunna vara ett sätt men jag tror inte svenska folket tycker det är en bra väg att gå.

    Möjligen kan Trump få till någon form av utredning i USA. Vi får se.
    Kanske en marsch i Stockholm som den som genomfördes mot löntagarfonder men jag är tveksam om anslutningen. Gemene man i Sverige är ganska rejält indoktrinerad

  14. Anders

    #13 Ingvar i Las Palmas
    Du har säkert rätt! Så, till vilket land ska man flytta tycker du? Sverige har ju totalt spårat ur!!
    Arma fosterland…

  15. Göran A.

    Om vi skulle låtsas att koldioxiden påverkar klimat kan vi i Sverige hitta på precis vad vi vill. Lilla Sverige kan inte påverka klimatet med sina koldioxidutsläpp.

    Så, hur ska Sverige få till 100 % förnybar energiproduktion? Det är omöjligt om man inte trixar med ord och oventenskapliga påståenden. Vi har således lagt ner kärnkraften och det är vindstilla i Sverige. Vad ska energin komma ifrån? Icke från fossila ämnen. Ska det då vara träflis från skogen? Skogen anses vara förnybar. Men om skogen avger mer koldioxid än den absorberar eller inte, det vet inte. Det är således ovetenskapligt att påstå att skogen är förnybar.

    Vindkraften skördar mer mänskliga dödsoffer än kärnkraften gör. Samma logiska hyckleri här; helt okej med förnybara dödsoffer.

  16. Christer Eriksson

    Aftonbladet skriver att Kina bygger en ny flygplats för 130 miljarder.Och här ropar Mps ungdomsförbund att förbjuda flygresor mellan Stockholm Göteborg Malmö.Vilken värld lever dom i?

  17. Christer Eriksson

    Aftonbladet skriver att Kina bygger en ny flygplats för 130 miljarder.Och här ropar Mps ungdomsförbund att förbjuda flygresor mellan Stockholm Göteborg Malmö.Vilken värld lever dom i?

    https://www.svd.se/bygger-ny-flygplats–for-130-miljarder?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2019-03-14

  18. #14
    >Du har säkert rätt! Så, till vilket land ska man flytta tycker du? Sverige har ju totalt spårat ur!!
    >Arma fosterland…
    Ingen lätt fråga.
    Den enda statschef som jag känner till som verkligen motsätter sig klimathotsprojektet är Trump. Lite osäker på gamla öststater som tex Tjeckien. Vet inte om Vaclav Claus har något inflytande där men han
    har ju genomskådat klimathotsprojektet. Har ju bla skrivit en bok i ämnet. ”Blue planet in green shackles”
    Om inte finskan var så djäkla konstig så är det ett alternativ. För flera år sedan jobbade jag med att starta upp ett företag i Sverige inom bankväsendet, Vi var först i Skandinavien men de övriga länderna runt oss blev intresserade.
    Norrmän: Trevliga men mest snack
    Danskar: Försökte lura oss
    Finnar: Rakt språk. Ingen BS.
    Påminner mig om en finsk variant av ”Managementmetoder” som det dök lite olika varianter av, Finnarna hade en egen variant: ”Management By Perkele” 🙂

    Något liknande hände för många år sedan när jag och 3 kompisar gjorde en bilresa genom USA. Vi köpte en Mercury i USA och drog iväg mot Los Angeles, New Orleans fick vi problem med oljetrycket så vi stannade vid första bästa verkstad. Det var en axel som drev oljepumpen som gått av. Verkstan fixade det. När vi åkt ca 10 mil och kom ut på lite kurviga vägar märkte jag att bilen krängde ordentligt i kurvorna.
    De hade tagit bort krängningshämmaren fram för att kunna ta bort oljetråget och fixa problemet och sedan glömt att sätta tillbaks krängningshämmaren. När vi kom in i nästa stad såg vi en skylt med samma namn som verkstan vi anlitat. Vi stannade och jag beskrev problemet. Han svarade att det var inte hans problem.
    Så jag kommenterade att om det är bra information så tog de nytta av namnet och om det var nåt fel så var det inte deras problem.
    Han tittade mig rakt i ögonen och sa bara ”Right!” End of diskussion, Rak kommunation!!,
    ”No bullshit”
    Så vi körde vidare utan krängingshämmare.

    En annan bild av USA:
    Någonstans halvvägs till Los Angeles så gav generatorn upp. Vi stannade i en liten håla och en liten mack och frågade om vi kunde få hyra deras verkstad för en timme eller två. Jodå det går bra, Det var 2 pensionerade militärer som drev den lilla macken och verkstan. Jo det går bra tyckte de. Jag hade lite verktyg med men när vi kört in bilen i verkstan så tog en av dem befälet, Så det blev lite tvätt och sånt när en av dem ”basade” över mig. Det visade sig att kolen i generatorn var slut. En av dem åkte in till den närbelägna staden och köpte nya kol. Jag mekade under överinseende och monterade kolen. Efter ca en timme var allt klart och jag frågade hur mycket det kostade. 4.75 dollar var svaret. Det var vad kolen kostade.
    På vägen till LA stannade vi till i Las Vegas och bestämde att vi skulle övernatta där. Vi hittade ett litet motell utanför stan och bokade där. Minns inte vad det kostade men när vi sade att vi var fattiga studenter från Sverige fick vt 50% rabatt,

    USA, kontrasternas land!
    Go Trump! Go!

    Go Trump, Go!!

  19. Christer Eriksson

    Hallands nyheter rapporterar att det kommer en psykolog för att förläsa om klimatångest till Varberg.
    Funderar på om jag skulle gå dit och fråga henne om hon kan hjälpa mig mot ångesten mot klimatlögnerna.
    Men då blir man väl anklagad för att vara en klimatförnekare.

    Vart är världen på väg,terapi mot klimatångest.
    https://www.hn.se/nyheter/varberg/psykolog-f%C3%B6rel%C3%A4ser-om-klimat%C3%A5ngest-1.13973862

  20. LarsF

    Lennart Bengtsson pratar om nya kärnkraften delvis
    https://www.youtube.com/watch?v=_btWuKdvCps

    Från några procent av uran vi utnyttjat i teknologin vi använt nu – så kan ny teknik nyttja om det var 40-60% av det befintliga vi har i förvar för upparbetning(eller vad det kallas).

    Det framstår ju som direkt brottsligt att inte nyttja denna nya teknologi och istället lägga ner kärnkraften.

  21. Fredrik S

    Christer Eriksson #16

    De är lite invecklat. Deras ledare sa förra året angående sitt egna flygande och flygpendlande att hon var drabbad av ett ekonomiskt system som mäktiga och rika män bestämmer över.

    https://www.google.se/amp/s/nyheter24.se/amp/nyheter/politik/902098-hanna-lidstrom-gron-ungdom-flygresa

    Paolo Robertos kommentar längre ner i artikeln är bra.

  22. Ingemar Nordin

    Rolf M #12,

    Det där kommer aldrig att fungera. När man klickar på länken så ser man att 2019 års kurva visar lägre än snitt. Alltså är det mindre is än vanligt. Förvänta dig inte att en journalist på SvT skall klara av att klicka på tidigare år. Du bara bekräftar deras dogmer med den länken.

  23. Göran J

    Om vi först måste bevisa att förnybara energikällor solochvind som energikälla inte är en framkomlig väg för vår elförsörjning så finns svaret i Eon:s anläggning i den lilla byn Simris i Skåne.
    Där lovade Eon att anläggningen skulle till 100% tillgodose byn med förnybar energi.
    Jag skrev om detta i december 2018 se här https://www.klimatupplysningen.se/?s=simris
    Under den här vintern 2018-2019 har anläggningen fungerat så uselt att bara enstaka dagar har vindkraftverket solpanelsanläggningen försörjt den lilla Skånska byn.
    Den här anläggningen skulle aldrig ha byggts om man bara hade gjort en analys om hur dessa förnybara energikällor fungerar. Men Eon fick rundliga statliga bidrag från energimyndigheten och för Eon har det i reda pengar knappast kostat dom någonting.
    Jag undrar hur dom som bor i byn Simris känner sig lurade som blev lovade att dom var SÅÅÅ unika i världen och skulle försörjas av enbart solochvind.
    Idag framstår dom som en naiv lättlurad skara som lät sig luras av Eon ”den stora frälsaren”.

  24. Ingemar Nordin

    AG #1,

    Det vore fint om du hittade referensen.

    Jag skulle gissa att många av de svarande ser det som omöjligt att klimatalarmismen har fel. Det främsta argumentet är att ”alla” säger att jorden kommer att brinna upp. Och det har det sagts av alla vetenskapsmän och i många år. Deras enda källa är MSM.

    Så frågan som baseras på ett ”om” (det skulle visa sig etc) finns inte. Det är en omöjlighet, typ att 2+2=5. De är okunniga om att det finns en intern klimatvetenskaplig debatt. Och då svarar de förstås ”NEJ” på en absurd och nonsensartad fråga.

  25. Ingemar Nordin

    Göran J #23,

    Du är välkommen tillbaka med en uppföljningsartikel om byn Simris.!

  26. Göran J

    Ingemar Nordin #25

    Ska gärna göra detta men problemet med Simris under den här vintern har varit att Eon en längre tid haft ”tekniska problem” med att redovisa på nätet hur Simris anläggningen fungerar. Detta har man haft under större delen av den absolut mest kritiska perioden rent vädermässigt.
    Frågan är du hur kan jag veta att anläggningen inte fungerat som beräknat?
    Eftersom jag följt anläggningen sedan starten så är det lätt att konstatera hur anläggningen fungera vid olika vind och solförhållanden. Väderdata kan man lätt få genom olika väderappar och SMHI statistik.

    Just nu värden för Simris
    förbrukning
    Simris by 369 kW

    Produktion
    från Solceller 0 kW
    från Reservkraft 0 kW
    från Batteri 0 kW
    från Vindkraft 57 kW
    från elnätet 315 kW

    Väder
    helmulet och lätt duggregn
    utetemp 5 grader C
    sydvästlig vind 4 m/s

  27. Evert Andersson

    Ett projekt som liknar Simrishamn är på gång och gäller hela Gotland. Där man tänker batterilagring i stor skala. Grundata lämnas inte ut. Men dödfött svindyrt subventionerat projekt går att förstå ändå.

  28. Fredrik S

    Lite OT men här är en som tror att det är absolut möjligt att sagoönskelistan Agenda 2030 kommer att kunna uppfyllas:

    Ulrika Modéer, FN:s assisterande generalsekreterare och chef för avdelningen för externa relationer och påverkansarbete på FN:s utvecklingsprogram, UNDP. På CV’t finns statssekreterare hos Isabella Lövin. M

    Ja, det är klart att med den fina titeln inom FN så vore det ju konstigt annars. Har aldrig hört talas om henne förut men så är ju mitt intresse för FN konstant dalande sedan man avslutade studierna och kom ut i den verkliga världen.

    Det minsta partiet positionerar sig.

    https://www.di.se/hallbart-naringsliv/fn-generalen-ryter-till-mot-foretagen-maste-gora-mer/

  29. Fredrik S

    Oj, ni kan antingen glömma M:et efter Isabella Lövin i mitt #28 ovan eller lägga till ett P. ☺️

  30. Rolf Mellberg

    På tal om Simris….

    Om man söker på ”vårgårda energilagring” kan man läsa om hur man där lagrar sol-genererad vägtas från sommaren till vintern.

    Det är väl ett väl så ”intressant projekt” som Simrishamn. Vem betalar?
    http://bostad.vargarda.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=a306df62-3c0b-47db-8303-e47af946d183

  31. Håkan Bergman

    Äntligen, hallelulja, Hanna Lidström är större än Greta, Hanna är inte en ny Jesus, hon är Jesus. Äntligen nån som befriar mig från mina synder, ära vare gud i höjden som sänt Hanna till oss fattiga syndare. Och just idag får jag se ljuset, när ICA hade högrev för 99:- kilot. Tack ICA, tack gud, tack Hanna.

  32. Håkan Bergman

    Rolf Mellberg #30
    0 i energiförbrukning, varför ska det vara så extremt, eller 100%. Dom siffrorna finns inte i verkligheten, sitter man och trollat med siffror i den verkliga världen är en kostnadssänkning med ett par procentenheter ett hjältedåd. Vardagen är det där som händer mellan 30 och 70%, och det är inte illa.

  33. Olav

    Jag trodde klimatreligionen hade sett sina dagar när man tvingades byta spår från ”global warming” till ”klimatförändringar” Det var som att helgardera hela tipskupongen.

    Jag erkänner att jag den gången grovt missbedömde folks förmåga att tänka självständigt. Det samma är väl också orsaken till krigen genom historien. Folk flest tror blint på det som makten säger. Bara några få försöker göra en egen analys. En psykolog skulle förmodligen kalla beteendet för behovet att tillhöra gruppen.

  34. Rolf Mellberg

    #20 LarsF

    Om du kollar vid 15:40 i filmen nedan så får i alla fall jag det intrycket att allt kvarvarande uran kan brännas upp i den typ av reaktor som Ed Pheil jobbar med. Man kan även bränna en massa plutonium från skrotade atombomber och de elaka ämnen som kallas actinides. Om du kan fysik är han rolig att spana in på i Youtube.
    https://www.youtube.com/watch?v=aHsljVnY6oI

    https://en.wikipedia.org/wiki/Actinide

    Om man är med intresserad av att bränna Thorium så heter profeten Kirk Sorensen.

    Sthepen Boyd är en annan skön snubbe.

  35. Göran J

    Rolf Mellberg #30

    SVT och SR hade liknande upplysningar innan Simris startade men gick t.o.m. ut på youtube med filmer och lovade 100% försörjning med solochvind.
    Vårgårda bostadsbolag är nog den sista bolag som jag skulle satsa aktier i.

  36. Jan-Erik Sandström

    Detta är ju sensationellt!
    Publicera detta!!!
    En

    Greenpeace medgrundare och tidigare president för avdelningen i Kanada, Patrick Moore, beskriver i en radio intervju i programmet Breitbart Live Toniaght i SiriusXM narrativet bakom ”global uppvärmning” och ”klimatförändringar” orsakade av människan som cyniska intriger.

    Moore menar att känslor av rädsla och skuld tvingas på medborgarna från klimatalarmisterna.

    Rädsla har använts genom hela historien för att få kontroll över människors sinnen, plånböcker och allt annat, och klimatkatastrofen är en renodlad skrämselkampanj — rädsla och skuld — du intalas att vara rädd för att du orsakar dina barns död därför att du kör dem i din SUV och släpper ut koldioxid i atmosfären och du ska känna skuld för att du gör det. Det finns inga starkare påverkansfaktorer än dessa två.

    Han förklarade också i intervjun som ägde rum i onsdags att de experter som stödjer klimatbedrägeriet är korrupta och fast i ett ekonomiskt bidragsberoende i förhållande till makthavare och byråkrater, vars egentliga ändamål med att driva frågan är en önskan om att ytterligare centralisera den politiska makten och kontrollen över medborgarna.

    Moore påtalade hur ”gröna” företag parasiterar på skattebetalarna via särrättigheter och subventioner som skenbart rättfärdigas med nyss nämnda skrämsel- och skuldnarrativ som man dessutom får ett propagandistiskt stöd för i nyhetsmedia.

    Och så har du den gröna rörelsen som hittar på historier med vars hjälp man ingjuter skräck i allmänheten. Du har medias ekokammare — fejknyheter — som upprepas om och om igen till alla om att de tar livet av sina barn.

    Och sedan har du gröna politiker som köper experter med statliga pengar för att producera skräcklitteratur åt dem i form av material som ser ut som vetenskapliga rapporter.

    Och sedan har du de gröna företagen, kapitalister som lever i symbios med myndigheterna och drar nytta av massiva subventioner, enorma skatteförmåner och ett mandat från makthavarna att tjäna enorma pengar på sina tekniklösningar.

    Och sen har du förstås de inställsamma forskarna, de som i grunden är fast i ett ekonomiskt beroende i förhållande till myndigheterna.

    När de pratar om att det råder 99 procent konsensus [bland forskare] om klimatförändringarna, är det en fullständigt löjeväckande och falsk siffra. De flesta forskare — inom citattecken — som kolporterar de här katastrofteorierna betalas med offentliga pengar.

    De betalas inte av General Electric eller Dupont eller 3M, för att bedriva sin forskning, där privata företag förväntar sig att få ut något användbart från forskningen så att man kan producera en bättre produkt och göra en vinst i slutänden därför att det är något som folk vill ha — bygga en bättre musfälla typ.

    Vad merparten av de här så kallade forskarna gör är att producera mer rädsla så att politikerna kan använda den för att styra människors medvetande och få deras röster när de har övertygats: ”Åhh, den där politikern kan rädda mitt barn från undergången.”

    Narrativet om global uppvärmning och klimatförändringar orsakade av människan utgör ett existentiellt hot mot förnuftet, varnade Moore:

    Det är den största lögnen sedan tron på att jorden är universums medelpunkt. Det är Galileo-dignitet på detta. Om du kommer ihåg så upptäckte Galileo att solen var centrum i solsystemet och att jorden roterar runt den. Han dömdes till döden av katolska kyrkan, och endast därför att han tog tillbaka det han sagt fick han behålla livhanken men sattes i husarrest under resten av sin livstid.

    Detta var i början av det vi kallar för Upplysningen, när vetenskap blev det sätt på vilket vi skaffade oss kunskap i stället för att förklara saker med vidskepelse och osynliga demoner och liknande. Vi började förstå att det måste finnas iakttagelser av verkliga händelser och sedan att man kan upprepa dessa observationer om och om igen, det är i sammandrag den vetenskapliga metoden.

    ”Men den styggelse som pågår idag i klimatfrågan är det största hotet mot Upplysningen sedan Galileo fängslades” klargjorde Moore. ”Inget annat kommer i närheten. Detta är något av det värsta som drabbat vetenskapen någonsin.”

    ”Vetenskapen trängs undan av vidskepelse och en slags toxisk kombination av religion och politiska ideologi. Det finns ingen sanning här. Det är ren bluff och lurendrejeri”, sammanfattade Moore.

  37. Fredrik S

    Lite OT här är lite läsning för er som tycker det är för lätt att somna på kvällen.

    Här är 19 aktivister från NGO:er som kanske spänt åt cykelhjälmarna något för hårt.

    ”Vi uppmanar politikerna att skärpa klimatmålet så att Sverige redan år 2030 inte har några nettoutsläpp. Det skulle kräva en årlig minskning av utsläppen med ungefär 10 procent.”

    Osv…

    https://www.svd.se/bygg-inte-fler-motorvagar-eller-flygplatser/i/senaste

  38. Fredrik S

    #36 forts,

    Länk kan öppnas i inkognitofönster.

  39. Håkan Bergman

    Rolf Mellberg #34

    Man behöver inte hasta med gen4, håll alla alternativ igång. Sen har vi för gen4 utöver avfallet från gen3 också allt utarmat uran från vapentillverkning och anrikning för lättvattenreaktorer, plus , tror jag, 60000 ton thorium som USA har lagrat sen tidigt 50-tal. Bränsle finns för lång tid, kanske t.o.m. tusentals år, utan att vi behöver sätta så mycket som en spade i marken.
    Att stoppa utvecklingen inom fusion tror jag är omöjligt, främst av politiska skäl, alldeles för mycket politisk prestige har grävts ner i ITER, och där har vi elefanten i rummet. Utan ITER skulle det finnas mera att satsa på grundläggande plasmafysik, för det finns en ”holy grail” där , kanske ouppnåelig men värt att forska på.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Helium-3
    https://www.popularmechanics.com/science/energy/a27961/mit-nuclear-fusion-experiment-increases-efficiency/

  40. tty

    #12

    ”Inte på nästan fem år, (4 år och 353 dagar) har isen i arktis haft lika stor omfattning som nu!!!”

    Inte bara det. Förra sommaren var isförhållandena i norra Kanada de värsta på flera årtionden. Av drygt 30 fartyg och båtar som försökte ta sig igenom nordvästpassagen lyckades bara två, och inte ett enda större fartyg. Det är det minsta antalet sedan 1991 (då ingen försökte).

    Var det någon som såg något om det i svenska media?

  41. Rolf Mellberg

    #36 Fredrik

    Rockström kan väl flyga hem (sin sista flygresa) till Stockholm, samla dessa 19 och några tusen ytterligare frivilliga extremister på framför slottet. (Skeppsbron heter det väl?)

    Rockström utmämns till Jim Jones 2.0 åsså begår alla självmord.

    Så var det problemet löst.

  42. Olav

    Lite vid sidan om, men jag måste bara få förmedla det helt groteska jag läst:
    Barnet Klimat-Greta, som skolkar från skolan, är nominerad till Nobels fredspris.

    Jag känner norrmännen. Den kandidat som är mest kontroversiell vinner. Klimatjönseriet i Norge är värre där än på någon annan plats på vår planet. Greta vinner med största sannolikhet!

  43. Rolf Mellberg

    Greta som fredpristagare?

    Det är ett par veckor kvar till första april och det är inte etiskt juste att skämta med ett bokstavs-barn.

    Men kan inte någon av er som läser detta författa ett inlägg att publiceras 1 April som t ex skulle kunna handla om att JOHAN ROCKSTRÖM !!!! vår egen Klimat-Lenin…

    Nu föreslås bli….

    FÖRENTA NATIONERNA GENERALSEKRETERARE
    ——————————————————————–

    Med explicit uppdrag att RÄDDA PLANETEN TELLUS FRÅN APOKALYPSEN !!!!

    ????

  44. Daniel Wiklund

    Vilka tror dessa nitton att dom är. Vill inte skriva vad jag tycker om dom, näthatsgranskaren kanske jobbar ikväll.

  45. tty

    #34

    ”de elaka ämnen som kallas actinides”

    Både uran, torium och plutonium är aktinider. Det är helt enkelt namnet på serien av grundämnen med atomnumren 89-103.

  46. Lars-Eric Bjerke

    #38 Håkan Bergman,
    ”Man behöver inte hasta med gen4, håll alla alternativ igång.”

    Jag instämmer. Uran till dagens kärnkraftverk kostar ca 1 öre/kWh. För att få ner priset på kärnkraft krävs att man bygger större serier av reaktorer av gen 3+, till exempel den amerikanska AP 1000, varav det finns fyra i drift i Kina. AP 1000 kräver ingen elkraft, pumpar eller driftpersonal de närmaste dagarna efter en störning och har hälften så många komponenter, som den europeiska gen 3+ EPR. Den är också moduliserad och standardiserad och har därför potential att få kort byggtid, lågt pris och bra säkerhet.

  47. jax

    #36 Fredrik S

    Fick de ihop futtiga nitton personer. I DN lyckades man få ihop 270 stycken som stöder skolstrejkerna.
    https://www.dn.se/debatt/vi-klimatforskare-stodjer-greta-och-skolungdomarna/

  48. jax

    Glömde lägga till att alla är naturligtvis ”klimatforskare”. Av listan med undertecknare att döma räcker det med att ha en åsikt om klimatet för att platsa. Bäst är nog professuren i klimatkommunikation på KTH! Känner att min doktorsgrad från KTH devalveras mer och mer.

  49. Sören G

    I dag på radion var det klimat och klimatstrejk hela morgonen. I en repris i Ring P1 fick en person komma till tals och kriteserade hypen kring Greta. Detta uppvägdes med att minst tre personer fick komma till tals och ösa sin galla över den förstnämnda personen.
    Och långa reportage om skolstrejkerna runt om i världen.

    Och det sas att de gula västarna i Frankrike nu agerar sida vid sida med klimatstrekande ungdomar. Men de gula västarna demonstrerade väl emot höjda drivmedelspriser, tvärtemot vad skolskolkarna vill.

  50. Anders

    Försöker kopplar ihop detta med senaste från öppen tråd:
    https://www.klimatupplysningen.se/2019/03/09/oppen-trad-280/#comment-476285

  51. Fredrik S

    jax #47

    Jadu, snart finns det nog fler klimatforskare än vad det finns forskare totalt.

  52. Fredrik S

    Dags förLöfven att ta tag i detta. Lagar och (skol)regler ska följas. Protestera kan man göra på lördagar när folk är lediga på stan och har tid att lyssna.

  53. jax

    #50 Fredrik S
    Professor är ju i och för sig inte en titel som man alltid behöver meritera sig för. Inte forskare heller. Docent däremot, då krävs det ju lite mera. Även på KTH.

  54. Anders

    Ja, nu måste det tas krafttag! Och, för att parafrasera vår käre statsminister, då måste vi sätta oss ned…

    … och påtala att vi har skolplikt…

    Vilken ledare!?

  55. Fredrik S

    Ett tips till alla strejkskolkande barn kunde vara att kräva att internet släcks ned helt en vecka i månaden för att spara energi. Det vore ju som att minska det totala flygandandet med minst 25 % om året.

  56. Lasse

    Unga strejkar för klimatet och det är vårat fel.
    Jag skäms för alla vuxna alarmisters ovilja att tala om klimatet på ett seriöst sätt.
    DNs upprop toppas av en aerosolforskare från Lund-han borde skämmas först!
    Solen skiner mer idag än 1983-17% fler timmar.
    300 timmar mer solsken per år, från 4,4 timmar i snitt till 5,2 timmar.
    Energimässigt har vi ökat från 900 KWh/kvm och år till 1000 KWh/kvm och år.
    Är ökningen 11.4 W/kvm och hur står det i förhållande till de modeller IPCC har?
    Vi måste tala om solen betydelse för de vilseledda ungas hälsa.

  57. Daniel Wiklund

    Läste just inlägget i DN. Jag lägger mig platt. Det vimlar av professorer, doktorer, docenter, lektorer, välutbildade uti fingerspetsarna. Hittade en fil kand, Martin Hedberg, platsar väl som meteorolog. Vad kan jag som idrottslärare emeritus komma med. I sin artikel varnar dom för alla möjliga och omöjliga faror pga koldioxiden. Får trösta mig med att himlen i varje fall inte ramlar ner. ( dessa 270 välutbildade personer strejkade nog inte från skolan)

  58. Sören G

    Debatt på svt.se
    ”Klimatlarmet bygger på felaktiga modeller”
    https://www.svt.se/opinion/i-tider-av-klimatlarm-hall-fast-vid-vetenskapen?fbclid=IwAR0Jl8ti8-x5jKDwCD3Grd4XWT1gLztLah-FrDlWlkVuMSxnqW6Z2Tb2oKo

  59. Svempa

    #46 Jax

    Akademiska arbetsmarknadsåtgärder? Notera alla upptänkliga varianter av klimatanknutna projekt som frikostigt finansieras ut statskassan. Och det är endast ett litet utval. Kan man kalla dem transaktionskostnader månne sett ur en politikers perspektiv för att bibehålla inflytande.

  60. Fredrik S

    Läste i The Guardian för ett tag sedan att carbon footprint för en kaffe latte var 340g co2. 4 koppar om dagen var värre än en flygresa inom Europa om jag inte minns fel.

    Dags för lite fikaskam hos skolkande elever och och övriga påhejare inom vuxenvärlden?

  61. L

    Hörde nyss en av arrangörerna för skolstrejken på Mynttorget uttala sig i radion;
    ”Havsnivåerna sjunker och luften blir jättedålig av all koldioxid vi släpper ut…”.

  62. Sören G

    #60 L
    ”luften blir jättedålig av all koldioxid vi släpper ut”
    Där ser man kunskapsnivån hos de skolstrejkande ung-dj-v-lrna.

  63. Fredrik S

    L #60

    Reportern höll väl med?

    Känns som det är dags att beställa en flygresa någonstans och gå och ta sig en extra stor latte.

  64. Lasse

    #57 Sören G
    WUWT har en entimmes föredragning av Nicholas Lewis
    https://wattsupwiththat.com/2019/03/14/how-sensitive-is-the-climate-to-greenhouse-gases/

    Han räknar baklänges fram en lägre klimatsensitivitet , lägre än IPCC och presenterar det på ett logiskt sätt.
    En modell som den senaste rapporten om 1,5 gradesmålet anammat men med lite för höga värden.
    Elsa Widding i SVT debatt har stöd alltså!

  65. Anders

    Är det copyrightmässigt ok skulle jag uppskatta att någon med digital DN-prenumeration kunde kopiera hit namn och titlar på de 270 ”klimatforskarna” som medverkade i detta uppgjorda domedagsprojekt.

    Då kan vi hjälpas åt att kolla upp dem. För något sådant kan ju, Gud förbjude, våra skattefinansierade pk-media inte ägna sig åt…

  66. Fredrik S

    The Show must go on!

    Alice-Pär fantiserar.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnGP23/mp-foreslar-ny-klimatpolitik-for-eu

  67. Håkan Bergman

    Anders #64
    Om det är den här artikeln du menar kan du högerklicka på länken och välja att öppna den i inkognitofönster.
    https://www.dn.se/debatt/vi-klimatforskare-stodjer-greta-och-skolungdomarna/

  68. jax

    #47 jag själv

    Googlade ordet klimatkommunikation och fick 49 000 träffar. Verkar ha missat något här, tydligen finns det många som försörjer sig på detta. Ett exempel:
    klimatkommunikation.se

  69. L

    #64, av de 270 är det kanske ett dussintal riktiga klimatforskare…

  70. Lasse

    #68 L
    Överst står i alla fall en som forskar om Aerosoler.
    Gjorde följande reflektion.
    Pinatubo släppte ut ca 20 M ton SO2 . På de flesta kurvor ser man hur temperaturen sjönk efter detta utsläpp. Aerosoler kyler ner globala temperaturen effektivt , det är alla överens om.

    Om jag har korrekta uppgifter så har vi sen 1980 , då utsläppen av SO2 var ca 145 M ton per år globalt reducerat dessa till 100 M ton år 2010.
    Vad tror ni händer då?
    Undrar ifall man kan vara aerosolforskare UTAN att göra denna reflexion?
    Det var den första på den 270 personer långa listan på DN.

  71. Fredrik S

    Läser i olika sensationsmedier om lärare med skolklasser som är ute och skolkar fast kallar det ”fältstudier”.

    En svenskalärare tycker det är såå häftigt. Greta säger att vi står inför en existentiell kris.

    Ja ja, de tröttnar väl såsmåningom och avslutar det häftiga spektaklet med kaffe latte motsvarande ett antal jordenruntresor.

    Undrar om det kommer latteskatt framöver?

    Undrar också hur många av de ädla protestanterna som är nyss hemkomna från sportlovsresan? Gran Canaria är poppis fast Thailand och Karibien ökar starkt har jag läst. Men i år kanske de flesta har varit hemma och räddat klimatet.

  72. Rale

    Apropå 270 underskrifter i DN.

    Om Albert Einstein hade varit anklagad av dessa för ”felaktiga teorier” hade han nog sagt något i stil med:

    ”Varför 270 stycken? Det hade räckt men en om jag har fel”.

  73. Fredrik S

    Angående DN’ s 270 klimatforskare kände jag inte igen många, fast jag tyckte mig se Olle Häggström där och han räknas väl som en riktig klimatforskare?

  74. Agneta isacsson

    Är det någon som vet hur man kommit fram till diagrammet som visas i DN? Och hur skulle växtlivet påverkas om man lyckades följa kurvan och stoppa alla utsläpp av koldioxid. Förstår att det bara blir spekulationer men intressant att veta hur tankarna går. Tydligen ligger IPCC bakom enligt vad som står på diagrammet.

  75. Argus

    #72
    Jag såg också Olle H, men därutöver 2 av mina *favoriter*:

    Staffan Laestadius – som vid ett tillfälle när han berättade om något specifikt (ej klimatrelaterat) avslutade ppt presentationen med en bild på en drös VKV. Jag frågade varför han visade denna bild, och han svarade med nåt i stil med att ’det var det vackraste han visste’.

    Sverker Sörlin – som vid en intervju i samband med utnämnandet till medlem i ’Klimatpolitiska rådet’, uttryckte sin önskan att tänka ut ’djupgående förändringar i samhället’.
    Jag bävar inför att Sverker S ska tänka ut hur Klimatpolitiska rådet ska föreslå förändringar. Jag gissar att detta innebär galna och mycket höjda skatter.

    ’Dagens klimatpolitik är ett bedrägeri och en skamlös misshushållning.’

  76. Fredrik S

    Ja, snart kommer vi styras av frälsare som säger att vi måste ha det betydligt sämre för att det ska bli bättre om hundra år.

    Liknande experiment har ju skett i det forna östblocket, med skillnaden att utfallet blev att den positiva effekten uteblev helt samt att det som tog mest stryk utöver misären var miljön.

    Fast barnen födda efter murens fall har väl inte uppmärksammats fullt ut på detta. De verkar inte veta så mycket om klimat heller. Och det förstår man när mp och V är kraftigt överrepresenterade i såväl media som lärarkår.

  77. latoba

    #66 m fl. Ja vem vill såga av den gren man sitter på?

  78. #75
    🙂
    Inte för inte kallas SVT/SR för Pravda. Ironiskt att just journalister är en framträdande grupp som slutatr söka sanningen och sätta sina lojaliteter i övrigt före. Mera sällsynt förr gissar jag.

  79. Håkan Bergman

    Agneta isacsson #73
    Oroa dig inte, det handlar om rent önsketänkande. Länderna utanför Europa och Nordamerika lär fortsätta som förut, finns inte en chans att dom kommer att hålla tillbaka sina ekonomier.

  80. Fredrik S

    Heder till Ebba Bush Thor, hon verkade skeptisk till strejkandet. Den enda jag har hört talas om hittills i media men jag har väl missat någon.

    Kommunisten eller vad han nu är, Sjöstedt, tyckte naturligtvis det var otroligt bra. Men han bodde ju i New York i tre år och var pappaledig hela tiden med statlig inkomstgaranti på 38000 i månaden vilket han tydligen han inte riktigt visste om. Så vad han tycker är irrelevant.

  81. Anders

    Intressant lista på pk ”klimatforskare” som egentligen bara erkänner att de får pengar från energimyndigheten, naturvårdsverket eller FORMAS.

    Jag ser många som fejkat in ”klimat” i sin titel. Varför?

    Undrar just hur förfrågan såg ut? Kan någon här händelsevis luska fram det från nån med ryggrad som sade – nej tack?

  82. Fredrik S

    Vet inte men det känns som det dyker mycket om klimatet från alla håll i samband med barnens strejk. Vore man konspiratorisk skulle man kanske ana oråd men vi får se det som att vi får valauta för FN-pengarna.

    Har de rätt eller fel?

    https://www.svd.se/fn-kraftig-temperaturokning-i-arktis-ar-oundviklig

  83. Stefan Gustavsson

    Greta nominerad till Fredspriset? Det var det mest patetiska jag har hört på länge.
    Om hon verkligen skulle få priset, då är det dags att lägga ned hela Nobelkommitéen. Det kallas för Fredspris, men vad har Greta Messias gjort för freden? Vad kan hon om klimatforskning? Jag tycker det är tragiskt att det idag bara räcker med att vara nån sorts aktivist för att få rubriker. Lång erfarenhet och kunskaper i ett ämne räknas visst inte längre.

  84. Olav Gjelten

    Helt fel rubrik på dagens debattämne. Eller skall vi låtsas att verkligheten inte är fullt så hemsk som den är? Ja, ni vet detta med Klimat-Greta och den madonna hon har blivit för sitt skolkande från skolan.
    Det är så hemskt att jag tycker problemet med de hemvändande IS-terroristerna nästan faller bort. Åtminstone måste jag erkänna att jag känner glädje över att klimattalibanerna också har problem. Nu uppmanas ungarna runt om på skolorna att följa Gretas exempe. Jösses vad de tog fel som trodde att botten var nådd vad gäller skolresultaten i Sverige. Tänk att vuxet folk vill sina barn så illa. Vilken start i livet de ges.
    Jag är så förbannat att jag är oförmögen att samla mina tankar. Börjar ni fatta nu ni som i åratal har gett uttryck för ”uppvaknande”, ”nu vänder det” med mera, med mera.
    Tänk vilken välsignelse det vore om vi BARA hade problem med EN sorts terrorister.

  85. Håkan Bergman

    Fredrik S #81

    Skulle tro att det är valet till Europaparlamentet som spökar, gröningarna ligger väl illa till i många länder och högern verkar mobilisera inför det valet. Dags att röra om i den grytan, vilket inte uppskattas på alla håll.

  86. Fredrik S

    Håkan Bergman #85

    Ja, det är nog en helt korrekt analys.

  87. Anders

    I dessa dagar med massivt klimathotande krävs det mod att som aktiv forskare ens våga läsa och sätta sig in i CO2/temperatur-frågan. Ärligt talat, hur många tror ni har gjort det?

    Tyvärr tror jag att svenska forskare är några av de fegaste i världen – riktiga flockdjur. Så de fortsätter gärna att (istället för att gräva själv) i sina ansökningar citera IPCC-lojala källor för att fjäska för förskrämda anslagsgivare. Sedan hoppas man erbjuda Nature och Science-editorerna dramatiska resultat om hur mycker mer hemskt den en variabeln efter den andra rasar p g a klimatförändringarna.
    Follow the money…

  88. Fredrik S

    Anders #87

    Väl skrivet!

  89. jax

    #82 Fredrik S

    Känns som om det nu finns två vägar att gå. Antingen exploderar klimatalarmismen eller så vänder det äntligen. Motståndet växer, men det gör också alarmistkulten. Ååterstår att se vem som vinner. Jag är inte optimistisk. Framförallt då vetenskapligt välutbildade väljer att stå på alarmisternas sida.

  90. Fredrik S

    jax #89

    Ja, precis och debatten här i Sverige är ju oftast helt ointressant eftersom konsensus gäller och alarmisterna som hörs i debatten ofta vägrar (vågar inte) ta en diskussion. Och media ställer aldrig kritiska frågor utan en intervju är blir numera som ett sätt att promota sitt budskap.

    Här hemma konstateras det ofta att folk i öst reagerar på ett sätt för de lever i minnet av övervakning och propaganda. Men det var ju för fasiken inte länge sen vi själva bara hade statstelevision, reklamförbud och sossedamer som ville förbjuda parabolantenner. Företagare var ondsinta direktörer ala Krösus Sork i allt från barnprogram till litteratur i svenska för invandrare.

    I öst har de fattat och är ofta sunt skeptiska till myndigheter, banker,media, etablissemanget etc. Här hemma blev det nästan lynchstämmning på statstv när Janne Josefsson granskade vänsterextremister bara för några år sedan. Vi har inte gjort upp med vårt arv ännu tyvärr.

    Så länge media och skolväsendet är totalt ensidiga, med överrepresentation av mp, så är det svårt.

  91. Kärnkraften är mycket sårbar ex. vid krig. Den betalar inte sina egna försäkringskostnader. Varje kärnkraftverk har potential att slå ut ett område lika stort som Götaland med radioaktivt Cesium med en halveringstid på 30 år.

    Den producerar plutonium som ökar riskerna i världen för kärnvapenkrig. Utarmat Uran avänds i krigföring och förgiftar. Det kommer från kärnkrraftverk. Slutförvaringen av kärnbränsle är osäker. Det mesta står därför utanför kärnkraftverken tills vidare.

    Det mest logiska är lokal säker och ekologiskt hållbar energiproduktion i balans med naturen. Den är dyrare, vilket anförs som ett skäl mot den, vilket är korrekt, men vi behöver endast konkurrera på detta vis p.g.a. EU, men varför ska vi handla och vandla med EU? Även detta ökar vår sårbarhet. Bättre att vara självförsörjande.

    Att vara självförsörjande lokalt är även ekologiskt hållbart.