Baltscheffsky får pris

Susanna Baltscheffsky, Svenskans vetenskapsjournalist, får Världsnaturfondens Carl Mannerfelt Pris 2009.
Juryns motivering lyder:

”Susanna Baltscheffsky har belönats med 2009 års Carl Mannerfelt Pris för sin rikt dokumenterade journalistiska förmåga att sprida kunskap om och engagemang för miljöfrågor. På ett kunnigt, djärvt och innovativt sätt berättar hon om viktiga miljöhändelser, förklarar samband, granskar alla aktörer i samhället och bjuder in läsaren till sensuella utflykter i naturen. Susanna Baltscheffsky bidrar till en oberoende journalistik som när den är som bäst kan driva på utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle”.

Förutom äran får Susanna 100.000 kronor. Hon vet ännu inte vad hon ska använda pengarna till. ”Det är så mycket pengar och öppnar så många möjligheter att det är svårt att välja”, säger hon. Får man anta att hon inte tänker köpa vingar för pengarna?
PS Susanna är en duktig journalist som i 25 år skrivit om miljö och vetenskap (även om jag personligen inte uppfattar henne som ”djärv” och ”innovativ”). Men vad i hela fridens namn tänkte norrmännen på när de gav årets fredspris till Barack?

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Fredrik P

    Fredspriset till Obama är helt sjukt, dock så har jag inga större förväntningar på det numera ändå sedan Al Gore fick det, och då tycker jag faktiskt Obama är många gånger om mer värd priset, även om han faktiskt inte hunnit gjort annat än prata än.

  2. Adolf Goreing

    Susanna Baltscheffsky ”oberoende” Hohohohohohoh0 Hahahahahahahahaha Hihihihihihiihihi

  3. Måste erkänna att jag känner mig som någon som gått på värsta April skämtet:
    I några andra trådar nämndes Obama och fredspriset. Jag trodde då att det var saker man diskuterade som tänkbart någon gång i framtiden! (Och jag uttryckte att jag mycket väl kunde tänka mig att han skulle få det såsmåningom)
    Och så går karln och får fredspriset redan idag!
    Snacka om att dels inte förstå sin samtid (världen är bra mycket mer galen än jag vågat hoppas). Och snacka om att norrmännen än en gång gör fredspriset till ett rent skämt.

  4. Tege Tornvall

    Om man på allvar gör självståndig, oberoende research hos självständiga, oberoende källor för vad man skriver, kan man omöjligen fortsätta att tro på och hävda AGW.

  5. Peter Stilbs

    Eftersom jag i åratal då och då påpekat uppenbara felaktigheter och ensidig rapportering i SB’s spalter – utan att få minsta respons i tryck – så måste jag bara säga:
    Två prisskämt samma dag – inte illa.
    Men vi har ju också andra historiska exempel: Karin Bojs – hedersdoktor – Pär Holmgren – Sveriges Ingenjörers miljöpristagare  – och så förståss IPCC & Al Gore – och Susan Solomon – Volvo Environmental prize

  6. pekke

    ” Oberoende ” de måste väl mena envetet ?
    Och norrmännen måste några riktigt bra spåkärringar eftersom de tycker att det är lika bra O.B. får priset nu.
    Man börjar ju att fundera på om inte diverse konspirationsidéer ändå inte har lite sanning i sig !  😉
     

  7. pekke

    måste ha några
    stryk ett inte i sista meningen
     

  8. Christopher E

    Den norska kommittén nämnde klimatet i sin motivering också…
    Kärnvapen… Ronald Reagan har väl i så fall gjort mycket mer för världsfreden och kärnvapenutveckling än Obama… Priset handlar om en europeisk politisk markering för att uppmuntra vänstervridning i USA.
    Susannas klimatpropaganda diskvalificerar henne helt för alla priser i mitt tycke, även om säkert skrivit bra saker också genom åren.
    Vi hade en oerhört duktig miljö- och vetenskapsjournalist här på lokaltidningen tills nyligen. Även om jag inte höll med om de flesta klimatartiklar beundrade jag mycket hans kunskap och höga nivå på reportagen, bättre än jag sett i någon rikstidning. Jag skulle nominera honom om någon frågat mig.

  9. Jan

    ”granskar alla aktörer i samhället ”???????
    Det WWF nog uppskattar mest med Baltscheffsky är att dom själva har sluppit att bli granskade. Och efter att ha delat ut priset till Baltscheffsky hoppas dom att också slippa bli granskade i framtiden.

  10. Per

    Hur i helvete har jag missat att mitt fack har slösat bort 50000 spänn av mina pengar på Pär Holmgren.
    Nu blir det bara a-kassa för mig iframtiden.
     
     
     

  11. Jan, där slog du nog spiken på huvudet … 🙂
    Jag säger bara ’isbjörnsfadder’

  12. Peter Stilbs

    Per – årets pristagare på Sveriges Ingenjörer är Christian Azar …

  13. Mållgan

    En fågel har viskat i mitt öra, att NÅGON som är mycket aktiv här också kan vara aktuell för ett pris – Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) pris ”Årets förvillare”.

  14. Observera att hon fick ett pris för sina miljöreportage av en miljöorganisation. Om man vill kalla sig vetenskapsjournalist kan detta pris knappast vara ärorikt, snarare en knäpp på näsan, eftersom det inte handlar om vetenskap. Priset bekräftar den politiska korrektheten som  många av oss på denna blogg sedan länge påpekat.
      

  15. Ulrik

    Och Eisabeth Höglund får inte vara kvar som krönikör i Expressen. Bort med alla som inte hyllar IPCC från media.

  16. Christopher E

    Ett utslag av den klubb för inbördes beundran som det miljö-mediala klimatkomplexet utgör.

  17. Per

    Christian Azar.  Vad skall man säga.
    För ca 15 år sedan var det väldigt  populärt med etik och då stog det bara om sådant i CF (som det var då) tidningen.
    Nu är det klimat och då gäller det för facket att hänga med och vara politiks korrekt.
    Sånt som jag tycker att facket skall syssla med som löner , Las (att ha eller inte det kan man diskutera med dock en fack fråga), skyddande av svenska jobb( Kineser och Indier flåsar oss  i nacken) det är tydligen inte en fack  fråga.
    Undrar vem det blir nästa år.  Några förslag?
    Kanske min favorit Erik Svensson (Ni vet han som jämförde SUV ägare med 30 talets medlöpare till Nationalsocialisterna).

  18. När det gäller Nobels Fredspris så är det ju uppenbart att Barack Obama får det för att man hoppas och tror att han ska kunna bidra till en bättre dialog mellan nord-syd, öst och väst…
    Och det är väl ingen dum tanke. Om Al Gore hade nominerats på samma sätt så hade han blivit utan…
    Men det återstår att se om Barack Obama kommer att göra sig förtjänt av priset.
    Kanske Nobels Fredspris i framtiden bara ska vara ett räntefritt lån. Ett lån som efterskänks efter fem år, eller som förfaller till omedelbar återbetalning om förhoppningarna inte uppfylls  😉

  19. Jonas B

    Att Susanna Baltscheffsky får pris av Världsnaturfonden är inte så konstigt. Det handlar nog bara om att klia rygg.
    ”Djärv och innovativ” journalistik? Nja, inte är det väl så djärvt att flyta med strömmen.
    Det där med ”sensuella utflykter i naturen” låter däremot väldigt trevligt, tycker jag.

  20. Jag tycker årets fredspris var ett av de bättre..
     
    Bästa i modern tid anser jag var till F.W de Klerk och Nelson Mandela.
     
    F.W. de Klerk är klart underskattad.
    Om han varit som majoriteten av Afrikas ledare skulle Sydafrika kanske fått ett inbördeskrig, som då hade betalats med bl.a. Svenska skatter.
     
    Barack Obama skapar enighet och förbrödring genom vissa av hans tal.
    Dessutom kan ett fredspris ge honom aningen ökat förtroende och kanske en aningen starkare fredsvilja.

  21. Klarsyn

    Att få ett så kallat ”miljöpris” av en ”miljöorganisation” som tjänar sina pengar på lögner om isbjörnar och som man som journalist aldrig granskat.
    Det kan väl inte klassas som annat än mutpengar.

  22. Magnus A

    Barack hade varit president i dagar när nomineringstid för fredspris gick ut och han nominerades. Han kan knappast få pris för något han gjort efter nominering, som han inte nominerats för (t ex de tal han hållit sedan dess). T o m Vita Huset verkade chockade och moderaternas Lars Lindblad har – ta i trä – kritiserat priset. Vad är motivering till vad Obama åstadkom nämnda dagar? Reinfeldt har i alla fall inte fått några pris för klimatpladder och något klimatpris var inte fredspriset i år (för andra året i rad). Och en antikommunist fick litteraturpris efter halvtannat decennium med bl a Dario Fo och Pinter, och det är fredag. 🙂
    Nej, allvarligt: det fanns många bra kandidater och detta tyder på härdsmälta eller permanent kortslutning.

  23. Gunnar Littmarck #20
    Du skriver:
    ”Barack Obama skapar enighet och förbrödring genom vissa av hans tal.
    Dessutom kan ett fredspris ge honom aningen ökat förtroende och kanske en aningen starkare fredsvilja.”

    Håller med. Dessutom har han ju gjort en del resor och haft personliga kontakter som inger hopp.
    Klarsyn #21
    Jag funderade också på termen muta när jag läste om priset till SB…

  24. Millie

    Ann l-h mfl:
    Om jag inte minns fel så vill ju Susanna faktiskt vara miljöjournalist, medan svd vill kalla henne massa annat… Hon har sagt att hon är öppen för att forskning som säger något helt annat än vad ipcc gör kan få genomslag i framtiden, men ett klipp från Arbetaren kan ju förklara varför (om) hon tröttnar att lyssna till röster som säger emot agw: (http://www.arbetaren.se/articles/inrikes20060517
     
    ”Klimatförnekarna är få, men de kommer ändå till tals när de refereras till i debatt-artiklar och ledare. Och som rösten från andra sidan. Att säga att människan påverkar jordens klimat uppfattas som en åsikt av många journalister som därför automatiskt lyfter in en klimatförnekare som motröst. Susanna Baltscheffsky har under många år varit miljöjournalist på Svenska Dagbladet. Hon menar att klimatförnekarna också märks på andra sätt. Så fort hon eller någon annan skriver om klimatfrågan kommer det in en hel del upprörda reaktioner.
    – Vi behöver inte ens nämna växthus-effekten eller koldioxidutsläppen. Det är samma typ av argument som återkommer vilket gör att jag undrar om de är ett och samma gäng. Det är väldigt systematiskt och oftast med en arrogant översittarton. De är väldigt snabba på att hugga på det man skrivit. Men när man går in på de hemsidor som de uppmanar mig att titta på, saknas referenser. Den som kritiserar borde själv ha en hypotes som går att testa med vetenskapliga metoder.
    Fred Goldberg har hört av sig till Susanna Baltscheffsky och utgett sig för att tillhöra KTH:s klimatgrupp och erbjudit sig att faktagranska hennes klimatartiklar innan de publiceras i Svenska Dagbladet.
    – Jag ringde studierektorn på KTH och frågade vad klimatgruppen var. Det visade sig att det inte finns någon officiell sådan. Jag tycker att det är att utge sig för att ha en auktoritet man inte besitter och att rida på KTH:s goda namn, säger Susanna Baltscheffsky.”

  25. Ulrik

    Det slår mig helt plötsligt: Den som betalat för att adoptera en isbjörn eller köpt en lott i Postkodlotteriet har ju i stället adopterat Baltscheffsky. En förklaring från berörda tack.

  26. L

    Susanna kan adoptera många isbjörnar för 100.000 kr…

  27. Ulrik #24
    Jo om man inte tänkt själv före så kan man drabbas av överraskningar när man tänker efterefter att det hänt menar jag.
    Jag fattar att du var ironisk…
    Men att be om en förklaring från de berörda känns inte meningsfullt.
    Och – att tänka själv före är inte heller bra – då kan ens tankar betraktas som konspiratoriska… ett effektivt sätt att avfärda oliktänkande. Eftersom konspiration är ett så negativt laddat ord.
    Trots det förekommer det ständigt konspirationer.  Från sandlådan bland de minsta, till mobbing i skolan och i yrkeslivet, eller mellan grannar…
    Varför skulle politiker och världens ledande potentater vara befriade från konspirerande?

  28. Off Topic….. forts om Konspiration 
    Konspiration är inget ovanligt.
    Men ordet har blivit missbrukat (eller modifierat) och fått en helt annan laddning i sin sammansatta form.
    Konspirationsteori är laddat av negativa signaler om någon som lider av onödig och obefogad misstänksamhet mot allt och alla.
    Så om man anar en konspiration kan man lätt avfärdas som en konspirationsteoretiker.
    Trots att man föredrar att tycka gott om alla innan dom bevisat motsatsen.
    Bara för att man anar samband som tyder på en konspiration.
    Det är inte alltid som alla inblandade i en konspiration fattar att det är en konspiration. Det räcker att dom tycker att det känns bra, och att budskapet till omvärlden är välformulerat och säljande. Och att dom inte förlorar egna fördelar på budskapet.
    Men som sagt – lite O.T.

  29. Det röde passet sitter löst nå..

  30. Elling #28
    Vad menar du med:
    ”Det röde passet sitter löst nå..”
    Jag fattar sakta ibland, och tar det för lång tid att fatta så ger jag upp, men fortsätter att leva irriterat nyfiken…

  31. Att ge världens finaste pris till en president som är ytterst ansvarig för sina militära styrkor, som just nu är inblande i två krig, är obegripligt. Att Obama är en bra talare råder det ingen tvekan om men det är mycket snack och lite verkstad från den karln. Tyvärr så innebär verkstaden inga större, om ens några, förändringar från George Bush. Bush körde stora underskott i ekonomin, Obama kör ännu större underskott, Bush stimulerade ekonomin, Obama stimulerar ännu mer, Bush och FED körde 1-procentränta, Obama och FED kör 0-procentränta. Och så fortsätter det. Får Obama igenom Cap and Trade så åker han garanterat ut med huvudet före om 3 år.

  32. Skeptikern #30
    Jo så kan det nog bli. Men det fanns en viss antydan till att det skulle bli en dialog med ”konstiga” delar av världen. Och det kan ju vara värt att uppmuntra… eftersom vi alla ska leva på samma lilla klot.
    Och att Obama stimulerar ekonomin ska vi nog vara tacksamma för. Även om det på sikt kan få negativa konsekvenser om det går till överdrift. Men det ska vi väl inte tro.

  33. Ingemar

    Skeptikern #30,
     
    Sverige bör naturligtvis kräva att Norge lämnar tillbaka utdelandet av Nobels Fredspris till Sverige. Att Nobel förlade det till Norge var självklart ett rent misstag (beroende på unionen med nämnda land), och när vi äntligen blev av med dem 1905 så borde man omedelbart ha korrigerat denna fadäs. 🙂

  34. Statsborgerskapet..  men det blir vel inte bättre om man byter..

  35. Elling #33
    Nu fattar jag vad du menade, men inte hur du tänker..

  36. Det skulle inte förvåna mig om man diskuterat följande pristagare tidigare nämligen Hitler och Chamberlain eller Ribbentrop och Molotov.

  37. Ren personlig protest .. over fredspriset som inehåller en klimatkomponent . Det räckte inte med en medalj…

  38. L

    Dom 10 miljonerna ska Obama i alla fall skänka till något välgörande…

  39. Steve

    ”Obama Confronted Great Climatic Challenges”
    New York Times, 9 Oct, ”Greenwire”, om fredspriset
    Obama vann fredspriset bland annat p.g.a ”en konstruktiv roll i bemötandet av de stora klimathot som världen står inför”, säger man i Oslo.  Förre vice-presidenten Al Gore, fredspristagare 2007, slog fast att priset var ”thrilling”.  Nobels Klimatpris, kantänka?
    Fredspriset utdelas 10 december i Oslo.  Klimatmötet i København pågår 7 – 18 december.  Danskarna har hoppats att kunna samla en hop statsöverhuvuden mot slutet av mötet.  (Prince Charles förstås!)  Obama skulle kunna flyga till Köpenhamn direkt efter festen i Oslo, men då missar han de andra kungligheterna.  Alternativet att återvända hem till DC och sedan flyga tillbaka till Köpenhamn en knapp vecka senare… jovisst går det, men tänk vad de klimattroende skulle säga!  Så många flygkilometer!  Så mycket CO2-nedsmutsning!  Det behövs verkligen kreativ fantasi för att komma förbi ett sådant hinder.  Kanske ett TV-framträdande får räcka?
    http://www.nytimes.com/gwire/2009/10/09/09greenwire-obama-wins-nobel-prize-in-part-for-confronting-55250.html

  40. Steve

    New York Times Greenwire har visst missförstått det där om klimat. (Google Translate är inte alltid att lita på.  Särskilt inte från norska.)  SR förtydligar bakgrunden till Klimatpriset:  ”Norska Nobelkommitténs ledare Thorbjörn Jagland sade inför världspressen att Obama tar priset …  Obama har som president skapat ett nytt klimat i internationell politik, hette det.”
    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3156008

  41. Adolf Goreing

    Ska inte ”the climatescam” instifta ett pris? Årets klimatförvillare, eller alarmist? Går till……….
    ”För att envetet har förtigit motstridiga fakta och ensidigt överdrivit klimathotet går årets alarmistpris till…”
    Priset består är en kraftig utandning i ansiktet, fylld av antropogen CO2. (Hellre det än antropogen metan).

  42. Labbibia

    A G # 40
    😀

  43. Lars Bern

    Obamas pris måste vara världsrekord i FURSTESLICK!

  44. Lars Bern

    Susanna B:s pris från WWF är mer typ ”en döv leder en blind!”

  45. Labbibia

    A G
    Har du några förslag?
    Hos mig går ju tankarna osökt till bokstavskombinationerna KB och SB?

  46. Lars Bern

    Nu vet vi att WWF:s isbjörnspengar går till SB, isbjörnarna behöver dem ju inte.

  47. Labbibia

    Lars Bern
    Inte så svårt att förstå hur de tänkte. Hur få chansen att få träffa världens mäktigaste man? Och sola sig i glansen från denne? Hmmmm…….Eureka!
    Och, inte att förglömma, detta är ju ett sätt att försöka påverka Obama i önskad riktning. Klimathotsmässigt kanske?
    För övrigt tycker jag att Obama verkar vara en hyvens kille. Dock borde han kanske fått chansen att bevisa åtminstone något, innan det börjar kastas en massa pengar och priser på honom?

  48. ThomasJ

    Och vem satt i juryn, förutom Lars Gutsvasson?
    Mvh/TJ

  49. ThomasJ

    Sorry, ska vara Gustavsson, gen. sekr. WWF Sverige, årslön 1,2 mio… plenty många isbjörnsfadderskap..
    Mvh/TJ

  50. Priset er sannolikt en ren egotripp fra fd statsminister Torbjörn Jagland. Kan man hoppas på at Barack fattar stormannsvansinnet og möjligen luktar seg till hur illa det ligger till i Norge ? ”Something’s rotten in ..” Blir det snarare svårare för honom i Köpenhamn när han nå måste markere oberoende ?

  51. Labbibia #47
    Det gäller att skilja på sak och person.
    Nobels Fredspris är en märklig sak, men Obama verkar vara en relativt normal person.
    Men jag kan inte förstå alla som uppfattade att priset var kopplat till klimatidéer. Ett bättre samtalsklimat mellan olika religiösa och politiska ytterligheter har väl knappast med den globala och påstådda mänskligt orskakade uppvärmningen att göra?
    Eller kryllar Sverige av olika politiska fobier på en vänster/högerskala där allt plötsligt handlar om väder och CO2?  

  52. Ganska övertygad om att den nyligen bortgångne  gamle gentlemannen Carl Mannerfelts intentioner med sin donation 1993 inte var att underblåsa dagens klimatpropaganda, tror jag att han roterar lite just nu. 
    Svårt att tänka sig att han skulle ha sanktionerat priskommitténs tolkning att hans miljöengagemang skulle rättfärdiga sanningsglidningar och desinformation i dagspressen. 
    Men kan norska nobelkommitén tillåta sig att hoppa över skaklarna så  kan väl WWF.

  53. Labbibia

    Uffeb # 51
    En motfråga: Varför fick Al Gore Nobels fredspris?

  54. Labbibia #53
    Ja det kan man undra. Men han fick det tillsammans med IPCC på grund av insatser för klimatet.
    Hur det motiverades minns jag inte…

  55. ThomasJ

    Rosenhane (#52): Right you is, man!   🙂
    Mvh/TJ

  56. Labbibia

    Ja, man kan verkligen undra vad IPCC och Al Gore har med krig och fred att göra?
    Kanske är det så enkelt som så, att man från något håll ville sätta fokus på klimatfrågan? Eller är man ”konspiratorisk” om man tänker så? Vilka var det som röstade på Gore?

  57. Steve

    Ni har uppenbarligen inget begrepp alls om den kritik som ’konservativa’ kretsar (bloggar och vissa media) i USA fört fram mot Obama.  Det har inte stortingsledamöterna i Oslo heller.
    Och inte bara de.  UD-folket hos oss vet förmodligen inte nämnvärt mer än ni.  De läser sin IHT, International Herald Tribune, som vanligt.  Vet ingenting alls t.ex. Obamas relationer till ACORN, och vad som helt nyligen avslöjats (dokumenterat på Youtube) om ACORN:s moral.
    Det här innebär att ni egentligen inte förstår vad som sker i USA.  Vet ni något om Obama’s ’popularitetssiffror’ enligt t.ex. Rasmussen?  Säkert inte.  Troligen inte UD heller.  Står inget om det i våra media.
    Men när man inte förstår sin omvärld, kan man göra stora misstag.  Mycket stora, om man sitter i Oslo och ska bestämma om fredspriset.

  58. UffeB#51
     
    Vill du ha vänlighen att utveckla det där med ”kryllande politiska fobier på en vänster/högerskala”?

  59. Ju bättre man är på att desinformera, desto troligare är att man får ett fint pris, tydligen.
    Barack Obama som fredspristagare nu är ett dåligt skämt. Om några år kanske han har nått stadiet att han kan förtjäna det, men inte nu.
    Det skulle inte förvåna mig det minsta om Vetenskap och Folkbildning utser en klimatskeptiker till Årets förvillare. På papperet verkar föreningen bra, men i praktisk handling blir det sällan något bra av det.

  60. ThomasJ

    UffeB (#51): Fler ’uppdrag’: vänligen förklara/utveckla hur någon kan vara en relativt normal person…
    Och/eller [måhända enklare?] Hur långt är ett rep? Hur brett är ett bredband? Vad är motsatsen till motsats?
    Go figure över oxymoroner…  😉
    Mvh/TJ

  61. TJ#60
    Och: Hur långt kan man gå in i en skog? 🙂

  62. ThomasJ

    Rosenhane (#61): Långt… mycket långt… Bevisat! 🙂 
    Mvh/TJ

  63. Labbibia

    Glöm inte 10 000kronorsfrågan: Hur brett kan man hoppa?

  64. Thomas, du kan bara gå in till mitten, sedan är du på väg ut igen! 😉

  65. Steve, tror du Obama kan ändra sig och tacka nej ?

  66. ThomasJ

    Labbibia (#63): Goodie !  🙂
    Mvh/TJ

  67. Vitt och brett?

  68. Rosenhane  #58
    Jag tycker att det är fel att blanda in vänster-höger i frågor om klimatet.  Behöver jag utveckla det mer?
    ThomasJ #60
    ”Relativt normal” är ett subjektivt begrepp. Jag utgår från min föreställningsvärld och jämför med en del tidigare presidenter i USA. 

  69. Uffeb#68
     
    Jag lägger ner  det där med och höger vänster med dig men  inte dom kryllande fobierna. 🙂

  70. ThomasJ

    Rosenhane (#64): Hur ska det gå till då? Jag som är extremt centerorienterad liberalextremist, precis i mitten av sk**en.. ? Que? 
    3xkorta + 3xlånga + 3xkorta [signaler, altså]… ’Ess-O-Ess’.
    It ain’t easy catching up on the [nonexistent!?] common sense anymore, is it?
     😉  
    Mvh/TJ

  71. ThomasJ

    UffeB (#68): Bullet for You! Men vänligen behåll dina subjektiva begrepp hos dig själv i härliga Härjedalen, ok? 🙂
    Mvh/TJ

  72. TJ
    Jag har en viss förståelse för ditt problem men på grund  av ditt något kryptiska inlägg#70 ser jag mig nödsakad att blanda in svininfluensan!
    YouTube – Thore Skogman – Jämtgubben – 1963 – in HQ

  73. ThomasJ #71
    Inte Härjedalen, även om många här uppe i norra hörnet av Dalarna, i en av sveriges mest långsmala kommuner kanske hellre skulle vilja tillhöra Härjedalen (eller Norge för all del).
    Idre är en del av Älvdalens kommun. 

  74. Rosenhane #69
    Tack. Och ha det bra.

  75. ThomasJ

    Rosenhane (#72): Plenty thanks.  🙂
    F.ö. tycks svininfluensan ha liknande BS-innehåll som dito klimatinfluensan..
    Sorry för kryptiken, klantigt uttryck för, typ, ..”Stoppa världen, jag vill hoppa av..”  🙁
    But there is hope….  🙂
    Mvh/TJ

  76. #74
    Tack själv.
    Du blev inte ens glad av Thore Skogman?

  77. UffeB: Obamas stimulanspaket är just det, stimulans. Precis som när en heroinist sprutar in en drog i kroppen. Det känns bra en stund men det knarkaren verkligen behöver är en avgiftning. Ekonomin måste återställas och få en rejäl avgiftning men det är just detta som stimulanspaketen motverkar. Obama skjuter upp den verkliga kollapsen lite längre i framtiden och då blir den både värre och mer långvarig.

  78. ThomasJ

    UffeB (#73): Ber om ursäkt för dålig geografikännedom. Sorry.
    Mvh/TJ

  79. Janne

    Vem är det som utser fredspristagaren?
    Svar: fem norska politiker utsedda av Stortinget.
    Ordförande är en tidigare statsminister från Arbeiderpartiet.
    Tre av de fem är på vänstersidan, två på högersidan.
    Hur brett synfält har en liten grupp veteranpolitiker i ett litet land där alla känner alla?

  80. ThomasJ

    Rosenhane (#76): Du har just [upp-]funnit en ny oxymoron:
    ”Vem blir inte glad av Thore Skogman?”  🙂
    Mvh/TJ

  81. Jan

    WWF är en välbeställd NGO som i det närmaste kan betraktas affärsdrivande vilken måste drar in betydande inkomster på att ”sälja” klimatlarm. Vi har alla sett omfattande klimatinriktade reklamkampanjer med tex. isbjörnar i SVD som säkert har dragit in inte obetydliga belopp till tidningen. Den som har varit ansvarig för bevakningen av klimatområdet där WWF har investerat mycket reklampengar i tidningen heter Baltscheffsky . Baltscheffsky har nu mottagit ett pris på 100 000 kr från WWF för sin bevakning av miljön där klimatfrågan är den utan jämförelse största.
    Ytterliga kommentarer överflödiga.

  82. Thomas, 30 distansminuter!
    YouTube – Harry Brandelius – Ungmön på Kärringön (1940)

  83. FcH

    Susanna har fått priset för att hon skrubbat WWF:s rygg.
    Solklart. Snacka om … i Havanna.
    Urk!

  84. ThomasJ

    Rosenhane (#82): Du é la fantastisk..! Har du måhända oxo
    ”Ålefeskarna Vals” tillgänglig? Den ÄR ph**n ta mig oslagbar.. bohusländsk sett, alltså..  🙂
    Mvh/TJ

  85. Skeptikern #77
    Att jämföra världsekonomin med narkotika är väl ganska långsökt.
    Men jag förstår ändå vad du menar. Och jag delar inte din oro.

  86. TJ
    Kul att  du gillade Harry Mörtöga! ;D
    Här kommer Ålefeskarn!
    YouTube – Ålefiskarns vals

  87. FeH#83
    Som inhyrd DJ i afton vill jag gärna bjussa också dig på en låt:

    YouTube – Lill Lindfors – Flickan i Havanna

  88. ThomasJ

    Det ÄR deFacto så, att US-administrationen sitter och ’upphandlar/placerar’ krediter [bonds] om 30 – 40 miljarder USD per DAG! Kina är den i särklass största ’tecknaren’ av dessa ’I-O-Ys’. Vad tror panelen händer när Kina säger: ”Nähä, nu lånar vi inte ut mer pengar till USA?”
    Vi kan ju för den delen ta ner dimensionen till ’svensk nivå’:
    Riksbankens definition av ’M3’, dvs. alla kontanta o/e omedelbart kontantgörbara tillgångar [pengar, checker, konton etc.] utgör enligt SCB ca. 3.000 miljarder kronor. Samtidigt utgör den ackumulerade utlåningen från/av de svenska bankerna en summa om 5.000 miljarder kronor! Dvs. där är en ’diff’ om 2.000 miljarder kronor mellan reala värden och fiktiva… Go Figure… a while, at least…
    Differensen påtvingar ett system som hela tiden MÅSTE växa, i BNP, i BNI, i Inköpsindex osv… in i en liggande ’åttas’ omöjlighet, dvs. när verkligheten visar sin verkliga Verklighet kommer det att bli rejält, säger rejält, tuffa vilkor för var och en. OCH i samma andetag, medvetande, planerar man en utbyggnad av ’förnybar energiproduktion’ [=vindkraft] som ger etter värre samhälliga konsekvenser….
    Läs f.ö. SCB statistik sägendes att 30% av svenskarna [18 – 74 år] har inte EN krona eget kapital. Och samtidigt intutar media att vi är ’..ett så rikt land..’.
    Nej!
    Mvh/TJ

  89. Inge

    Jag minns när Göran Persson sade angående den Svenska statsskulden att ”den som är i skuld är inte fri” och lade ut texten om att det kunde bli så att vi fick stå med mössan i hand och förhandla med utländska finansvalpar om vårt stora lån.
    I så fall kan ju USA få stå med mössan i hand när Kina dikterar villkoren i ders ekonomi?

  90. FcH

    Jag håller inte med om att SB är en duktig och kunnig journalist. Hon censurerar nyheter och kommentarer  som inte stämmer med klimatmyten.  Att hon får WWF:s pris är bara en dunk i ryggen. WWF har haft otaliga annonser på SvD. Nån som kommer ihåg kampanjen för att bli isbjörnsfadder? Hade SB varit en bra journalist hade hon ställt frågor till WWF. Det har hon inte gjort. Hon är en dålig journalist.

  91. GunnarEklund

    #89
    Så sant,så sant. Och vad händer när amerikanen i gemen kommer underfund med detta? Det är ett obehagligt scenario att ha mardrömmar ikring.

  92. J-O

    Vad är skillande att med pengar och utmärkelser belönas av en NGO/ELO eller Exxon ? Exxon’s politiska agenda är ju ganska lätta att förstå – pengar ! ELO är mycket grumligare och i kulisserna står gröna extremister och global goverment anhängare och vädrar morgonluft. Som AL diktade : All makt åt Tengil (Al Gore ?) – vår befriare.

  93. S. Andersson

    Undrar vad Karin Bojs tyckte om att Susanna B fick ett pris?
     
    ”Inte väntat men heller inte oväntat.”

  94. Steve

    Tack ThomasJ # 88 !    —    Bloggen ”Gateway Pundit” har ett diagram över USA:s (federala) underskott, utfall + prognos 2000 – 2019.  Diagrammet är från i våras (från en think tank), men fortfarande aktuellt i fråga om helhetsbilden.   
    http://gatewaypundit.blogspot.com/2009/10/us-budget-deficit-triples-under-obama.html
    CBO, Congressional Budget Office, har en Frequently Requested text ”The Budget and Economic Outlook:  An Update — August 2009, summary”, en PDF på 6 sidor.  På sid 3 finns ett diagram ”Total Revenues and Outlays” som visar utgiftsexplosionen 2009.  
    http://www.cbo.gov/
    Det finns en klar vilja ute i världen — bland oljestater, kineser och ryssar t.ex. — att överge dollar som reservvaluta.
    Men det här är gammalt och välkänt för alla, förstås?  ”Talas så ofta om de här problemen…”  Hä.

  95. ces

    #91
    Jag undrar hur många amerikaner har sett denna sida:
    http://www.usdebtclock.org/

  96. Ett paradigmskifte som har passerat obemärkt : Uppgången etter finanskrasjen följes av en svagare dollar.

  97. UffeB: Det är inte en jämförelse utan en liknelse. Och du bör vara mycket oroad över ekonomin framöver, kanske inte över världsekonomin men USA, där kommer det gå käpprätt åt helvete.

  98. ces: Grym länk!
    Upplägget att låna pengar från resten av världen men aldrig betala tillbaka kan inte hålla för evigt.

  99. Klarsyn

    Bilden av Obama i artikeln på denna länk:
    http://canadafreepress.com/index.php/article/15434
    borde i fortsättningen alltid användas när det gäller Obama och klimat/klimatpolitik.

  100. # 99 😀

  101. Lena Krantz

    Klarsyn
    Ha ha…..den var fin och talande!

  102. FcH

    WWF har under lång tid annonserat i SvD med bl.a. projektet Isbjörnsfadder. Tusentals ungdomar betalar 100 per månad till WWF. Det är Geschäft! SvD har mottagit miljoner i annonspengar. SvD:s klimatreporter SB har jamsat med i kören. Nu kom belöningen. SB får WWF:s pris på 100 000 kronor. Om detta inte är korruption så vad är då det? SB borde skämmas. Chefredaktören på SvD har en del att förklara. Bara det att en annonsör delar ut pris till en redaktör luktar ju skunk lång väg!