Vi Bilägare presenterar en liten kalkyl i vilken man jämför mängden koldioxid alla svenskar andas ut årligen och mängden CO2 som alla Sveriges bilar släpper ut. Klart intressant jämförelse (småironi).
Vad kommer man då fram till? Jo, att det totala utsläppet av koldioxid av Sveriges befolkning (9×10 upphöjt till 6) blir 3,6 miljoner ton/år. Av siffror presenterade av Naturvårdsverket framgår att alla Sveriges personbilar 2007 släppte ut 12,3 miljoner ton koldioxid.
”En jämförelse av ovan presenterade data ger vid handen att mängden CO2 som Sveriges befolkning årligen utandas utgör ≈ 30 % koldioxidutsläppet av Sveriges alla personbilar”, skriver Vi Bilägare.
Tänk, varje dag lär man sig något nytt…
För övrigt är världen ändå på väg att gå under.
Detta eftersom att även produktion av det ökade födointaget, medtogs.
Den utmärglade likbleka data nörden, är nog bäst för klimatet, om co2doktrinen är korrekt.
När kommer politikerna och klimatrörelsen att förbjuda eller reglera utandning?
”Lagrad solenergi i en gammal kompost.”
Mycket tjusigt formulerat! Och stenkol har ju bara bundit koldioxid som ändå var i atmosfären tidigare, så det är hög tid att släppa ut den igen, istället för att ligga där till ingen nytta. Jag har förresten en bit stenkol liggande på mitt skrivbord. En häftig påminnelse om skogar av lummer- och fräkenväxter, flera meter långa amfibier och sötvattenshajar.
Men det positiva är att det blir mer tillgänglig tid för allting.
Jag lovar dig att oljan aldrig långsiktigt kommer ligga över 100$/fat idagens peningvärde..
Troligen inte mycket över 60…
Varför tror du på peakoil?
Du vet ju att alla produkter som nu tillverkas av råolja, kan tillverkas av kol eller nybunden organisk kol, typ alger, eller vilken form av elenergi som helst, vatten och co2.
Betänk vidare att det, istort sett bara är Europa som straffbeskattar oljebaserade drivmedel, de största växande konsumentmarknaderna t.o.m. subventionerar drivmedel.
Europa är fortfarande hygligt stor ekonomi, men inte länge till, vi borde vänja oss vid att bara vara 8% av jordens befolkning…
Vad vi europeer gör, spelar allt mindre global roll.
Så ni som nu går in i aktiemarknaden, köp inte oljebolag…
Tror ni på lång lågkonjuktur, köp HM.
Jag gillar ABB och tror de kan bidra med både robotteknik och lösningar för elektrifiering av fler transporter samt elgenerering.
Synd Ingvar Kamprad är så smart att han inte är på börsen.
Jag tror på PO därför att oljan är en ändlig resurs, det osäkra är tidpunkten, kanske den ligger så långt bort att det aldrig blir ett problem, det beror på efterfrågan.
Ingvar Kamprad är långsiktig, han gillar inte kvartalskapitalism eftersom den underminerar företagen. Har han själv sagt i ett TV program. Kanske inte ordagrantmen något åt det hållet
Nästan bara stora fartyg, går på råolja.
Råolja är ju bara en alternativ bas för alla de oljebaserade produkter vi köper.
Troligen kommer den överväldigande delen av jordens råoljereserv aldrig utvinnas, av rent ekonomiska skäl.
Vi straffbesakttade i Europa, kommer vara en utmärkt marknad för småskalig syntetbränsleframställning.
Inom 10 år kommer du kunna tillverka ditt drivmedel för under 10:-/l Borgs efterträdare får då disponera noll och nix.
Du kommer tillverka din elenergi av, vind, sol, biodrivet sterlingagregat.
Bara betänk vad kommande elbilsbatterier, kan erbjuda de som lever i glesbyggden.
Om 30KWh kostar under 30.000:- och håller i tio år, kan du glömma dagens elskatter och nätavgifter.
Du kanske har tillgång till gratis ved?
Kanske ett vedeldat strerlingelverk ett 3Kw vindkraftverk och några KW tunnfilmceller, passar.
För övrigt låter inte ett korrekt byggdt mekaniskt frånluftsystem, mer än lyrör, kylskåp o.dyl.
Du ska bara ha don i våtutrymmen och ett i kökstaket över diskmaskinen.
Jag lovar att du aldrig skulle bli störd av en frånluftanläggning som jag byggt.
Du skulle bara glädja dig åt ett perfekt luftbyte oasett om det är vindstilla och samma temperatur ute som inne.
Vidare skulle du gilla att återvinna luftens vattenångentalpi.
Jag tror mig känna till en del om den rent geologiska tillgången på olja, men ska erkänna att även om jag är rejält skeptisk till Peak Oil, vågar jag inte vara för självsäker i frågan. Exempelvis har ju efterfrågan på olja ökat fortare än jag hade gissat för några år sedan.
Men den det pågåeende prisfallet, som jag hoppas fortsätter, är det verkligen minskad efterfrågan på grund av lågkonjunktur? Inte minskar väl väl transport, uppvärmning mm så drastiskt? Är det inte mer en psykologisk effekt, då priset tidigare var orealistiskt upplåst?
Undrar jag.
I vilket fall ser väl politikerna ”utrymme för skattehöjning”. En skattehöjning som motiveras med klimat-teologi och som ”råkar” ligga kvar om nu olja blir dyrare igen…
Jag vet inget om stora turbintankers men antar att de än idag kan bränna råolja. Nästan alla andra fartyg går på tjockolja av någon sort, medelvarvsmaskiner på lättare kvalitet, stora långslagare på tyngre.
Men kan oljan verkligen ersättas fullt ut? Så länge det finns andra fossila produkter så kanske. Det finns så mycket motsägelser i detta så att det är svårt att överblicka. Jag har väldigt svårt att se proportionerna. Jag kan inte ens ”känna” in det. Att ”känna” in något är inget hokus pokus utan helt enkelt att hjärnans undermedvetna bearbetar inmatade data och i det här fallet så är kunskapsluckorna för stora.
Shit in = shit out
Men spontant har jag trott på det även om jag naturligtvis inte varit bergsäker (vem kan vara det på nånting idag).
Jag fortsätter att läsa på ochtillsvidare gäller följande:
Peak oil finns om efterfrågan fortsätter upp men skjuts fram om efterfrågan av någon anledning viker, och blir kanske aldrig ett problem.
Aleklett påstår att inga nya fyndigheter kan hålla jämn takt med svinnet i de gamla megafälten, andra säger att det är fel. Framtiden alena vet svaret.
Din många bäckar små teori är intressant och ett klart alternativ på landet, hurvida det är applicerbart i stan har jag aldrig funderat på utan antagit att det inte går.
Apropå skatter. Om ett bränsle inte går att beskatta så kommer kilometerräknaren att sitta som gjuten i fordonet. Vi behöver inte oroa oss. skatt blir det om vi så kör på luft.
Christopher E
Ang efterfrågan på olja så har jag i många år burit på teorin att de sista 20% av förbrukningen är en relativt lätt tillgänglig besparingspotential. att 80% är basen som behövs för att samhället ska fungera. Nästa 20% handlar om minst 10 år att uppnå med bibehållen samhällsfunktion. men sen blir det allt svårare. Vet inte var jag fick det ifrån men jag tycker det låter någorlunda rimligt.
Norge har 200gr så mycket energi som all tidgare, nuvarande och framtida olja och gas (viss osäkerhet då otvinningsgraden mer än i bland 15dubblas och sora letområden ej är undersökta) i form av thorium.
Ville europeeiska politiker kunde de gå in i ett thoriumsamhälle där alla flytande drivmedel tillverkades.
Bara räkna lite på den löjligt lilla energi 85miljoner fat om dagen är..
Försumbart, enligt mig..
Politikerna blir tvungana till ett kontrollsamhälle långt bortom Orvells 84 för att beskatta våra framtida transporter per sträcka, ty är vägarna för dyra flyger vi…
Maggies beteckning på CO2 som ”LIVETS GAS” är både briljant och naturvetenskapligt korrekt.
Men dessvärre bygger CO2-religionen liksom andra religioner i huvudsak på okunnighet och skrämsel .
Växternas kolassimilation, kolets och vattnets kretslpp, etc är ofta okända begrepp och geologiska perspektiv på klikmatförändringarna saknas i debatten.
Nu väntar vi på åtgärder mot människornas CO2-producerande utandning.
Idrottande, motion och sexuella aktiviteter ökar in – och utandningen och därmed tillförseln av CO2 till atmosfären. Inom dessa områden kan säkert klimatsmarta forskare få statliga anslag och klimatsmarta byråkrater välavlönade anställningar, kanske till och med bonusar.
Kjell-A Jönsson