Missa inte Jonny på Newsmill

jonny newsmill
Jonny Fagerström har vässat pennan och tänderna och ger sig åter in i klimatdebatten med en riktigt skarpladdad artikel.
Om ni har problem med den inbäddade länken, kopiera denna, fast utan pilarna.
<http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/27/kopenhamnskonferensen-om-klimatet-ett-patetiskt-fiasko>

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. AOH

    http://www.globalclimatescam.com/
    OCT 28 2009OCT
    At a press conference this morning, a number of business and interest groups announced the formation of a new coalition to oppose cap-and-trade public policy. The No Cap-and-Trade Coalition says it will kick-off its campaign with a new advertisement and website (NoCapAndTrade.com).
    Det finns en hel del motstånd för BObama att få ihop något passande för lekkamraten FR innan Köpenhamnhttp://www.globalclimatescam.com/
    OCT 28 2009OCT
    At a press conference this morning, a number of business and interest groups announced the formation of a new coalition to oppose cap-and-trade public policy. The No Cap-and-Trade Coalition says it will kick-off its campaign with a new advertisement and website (NoCapAndTrade.com).
    Det finns en hel del motstånd för BObama att få ihop en passande present för lekkamraterna Fredrik, Anders m.fl. innan Köpenhamn

  2. AOH

    Sorry – det blev dubbelt – kamraten Anders  kom till – men det bjuder jag på

  3. pekke

    Det börjar spridas om vad som kan komma ut från Köpenhamn.
     
    http://blogs.theaustralian.news.com.au/janetalbrechtsen/index.php/theaustralian/comments/beware_the_uns_copenhagen_plot/

  4. ThomasJ

    pekke #3: Tack för den intressanta länken.
    Frågan är när [om öht.] liknande artikel dyker upp svensk press o/e media av annat slag…?  😉 
    Mvh/TJ 

  5. Hans i Lund

    ” Det senaste upptåget är att tvinga ut kommunernas miljöansvariga för att hoppa jämfota 350 gånger i en rondell. ”
    Är detta sant? I sådana fall är det ett otvetydigt bevis på att detta handlar om schamanism. 

  6. pekke

    ThomasJ
    Det är den stora frågan.
    Troligtvis när folk i allmänhet begriper vad ett klimatavtal med FN som ett överstatligt organ kan kosta dem både ekonomiskt och politiskt.
    Det är märkligt att folk klagar på att vi styrs allt för mycket av beslut i EU, men vad tror de händer om FN får mandat att styra hela Jordens ekonomi ?!

  7. På Watts up With That finns en ny intressant föreläsning av Lindzen. När får vi höra om den i svensk radio eller TV? 

  8. TomatPalmen

    ” Det senaste upptåget är att tvinga ut kommunernas miljöansvariga för att hoppa jämfota 350 gånger i en rondell. ”  Finns på youtube?
     

  9. AOH

    http://www.effektmagasin.se/det-farliga-2-graders-malet
    ”När den svenska regeringen låtsas vara klimataktivister är det ungefär lika fräscht som när ens föräldrar immiterar en gangstarappare genom att göra konstiga miner och vifta med händerna.”
    Han kan vara riktigt rolig David Jonstad sålänge man inte granskar andemeningen och substansen i hans inlagor.

  10. AOH – Jo Jonstad är ytterligare en av alla dessa riddare som ser klimatet som ett lämpligt proxy-krig att utkämpa vilket passar in på dom egna idéerna och visionerna.
    Det är det som är så ’bra’ med klimathotet: Alla möjliga och kufiga sekter och upopiströrelser (stora som små) kan där hitta korn som passar just dem och under klimat-paraplyet kan de samlas och ’kämpa’ gemensamt …

  11. Björn

    Bra artikel Jonny! Hoppas USA inte kommer till denna löjeväckande konferens i Köpenhamn.

  12. Björn,
    Jonny tog upp en annan intressant och relevant sak som vi nog inte får se så tydligt på löpen eller i rubrikerna i vår egen lilla ankdamm:
    Att Obama är ordentligt pressad på i stort sett alla fronter och behöver kämpa för att inte behöva retirera ännu mer från sin alldeles för yviga öppning …
    Nästan hela Sverige, och en ännu större andel blad journalister såg och önskedrömde om Obama som en Messias. Även i den frågan lär krocken med verkligheten bli smärtsam och resultera i högljudda förnekanden länge innan man vågar öppna ögonen för att se verkligheten …

  13. István

    År 1898 avhölls en internationell konferens i New York om stadsplanering. Huvudämnet var storstädernas trafikproblem.
    Buller och trängsel på gatorna var olidlig, olycksfrekvensen oacceptabel. Ock stanken. Stanken från hästdynga.
    200000 hästar i N.Y. producerade 2400 ton dynga. Per dag!
    Hästskit kantade gatorna i vallar,och vid regn spolades alltsammans till lägre belägna platser, som t.ex. medborgarnas källare.
    Så, det fanns reella och svåra problem att diskutera.
    Konferensen, som var planerad för tio dagar, avbröts dock efter tre.
    Ingen kunde komma upp med något rimligt förslag till lösning.
    (Källa: Lewitt&Dubner : Superfeakonomics)
    Mina reflektioner:
    1. På den tiden diskuterade man verkliga problem vid konferenser och hade inget till övers för tomgångspratande.
    2. Lösningen kom inom 10 år. Helt utan inblandning från politiker, myndigheter, akademier eller militanta civila rörelser etc.
    3. Bilen som kom hälsades som stadsmiljöns räddare.
     
     

  14. Inge

    Om Obama sänker Köpenhamnsöverenskommelsen kanske han kan bli värd sitt frdspris, länderna slipper kasta det mesta av pengarna i sjön och kan användas till vettigare saker.

  15. Ingemar

    Utmärkt artikel, Jonny!
     
    Det kan inte vara lätt att vara klimatpolitiker i dessa tider. Att hoppa runt i en rondell är i alla fall ETT sätt att få upp värmen. Kanske skulle det praktiseras lite oftare. 🙂

  16. Mats

    Den 7-18 december 2009 förhandlar världens alla länder ett nytt internationellt klimatavtal i Köpenhamn.
    Vi får hoppas att mötet innebär att nya ideer om framtidens bränslen får stort utrymme – som alltid tidigare kommer självklart nya tekniska lösningar att rädda industriproduktion och välfärd.
    Ett misslyckande borde vara att alltför stor kraft tappas på meningslösa detaljer runt avtalstext om vem som ska stå för vindkraftsprojekt (etc) i utvecklingsländer för 500 miljarder dollar och till vilka konton och när som resurser från vård, skola och omsorg ska tas.
    Nästa år 2010 är det valår i Sverige, hoppas att fokus riktas på att strikt analysera nyttan i att avveckla lönsam kärnkraftsteknilogi till förmån för vind-, våg- och solkraft i sverige, självklart ska slöseri med energi ersättas med bättre teknik.
    Sverige kan bidra med tekniska lösningar för el- och bränsleproduktion i utvecklingsländer, hoppas att denna ”potential” blir en valfråga – i detta avseende kan vi bidra med vårt stora kunnande runt nyckelfärdiga projekt; rent vatten, el, nya bränslen – satsa pengerna på detta i stället för att försöka lösa el-försörjning med vindkraft…..

  17. AOH

    „Off Toppic“
    http://www.tu.no/energi/article226259.ece
     
    Är det TCS-bloggens E. Disen artikeln handlar om?
    Den passar in på förgående Mats synpunkter.

  18. Torsten Wedin

    Maggie:
    Har du inte ställt om klockan till svensk normaltid?

  19. Lena Krantz

    Torsten
    Det undrade jag med men det är nog snarare servern som den här bloggen är på som inte har det och den är väl inte till för bara oss kan jag tänka. Maggie lär alltså vara fullständig oskyldig i frågan.
    ;-D

  20. ThomasJ

    Mats #16: Ursäkta, men du låter i inlägget deFacto som ett eget misslyckande – utåt såväl inåt (kanske..?)
    Go figure! 
    Mvh/TJ

  21. Torsten Wedin

    Lena:
    Jo, det förstår jag också men Maggie är ju den enda av oss som kan sätta press på de som inte kan driva en server. Man får vad man betalar för. 😉

  22. Lena Krantz

    Torsten
    Det är sant….ställer man inte krav så får man sällan vad man vill ha.
    😀

  23. L

    Mats, liksom Jonny Fagerström hoppas jag att du har fel och att Köpenhamn ställs in. Det kan omöjligen bli ett bra avtal ändå, dels för att man fokuserar på fel saker och dels för att ingen kan styra klimatet.
     
    Man är ute efter att styra helt andra saker, som Anders Wijkmans förslag om personliga utsläppsrätter. Plus en världsregering som kan ta över i fråga efter fråga. Ganska skrämmande perspektiv.
     
    Om Reinfeldt verkar för att mötet ställs in, har han kanske en chans att bli statsminister igen vid nästa val. Annars drabbas vi av Mona och då är det bara att lämna landet om man ska överleva mentalt.
     
    Att Sverige skulle ha någon potential att leverera nya energilösningar tvivlar jag på, i så fall köps de bästa idéerna eller företagen snabbt upp av ”utvecklingsländer” som Indien och Kina där utvecklingen och ekonomierna skenar jämfört med oss.
     
    Sverige har bara 1.1 procent av jordens befolkning och ändå tror våra politiker att resten av världen ska följa våra initiativ..? Ren hybris.

  24. ThomasJ

    L #23: Nedranns kul + bra att du har mer än one-liners…
     🙂
    Mvh/TJ

  25. Lena och Torsten: Klockan är ändrad. FYI körs TCS på en egen server för att mäkta med all trafik. 😉

  26. Mats

    L, flygbiljetterna, hotellrummen etc är redan betalda för Köpenhamnskonferensen – så den blir nog av trots allt…
    Ett bra möte för världens ministrar borde vara att träffas och utbyta ideer runt effektiv energianvändning – till största delen känd teknik.
    Jag vidhåller att svenska industriföretag kan bidra med teknik med hög verkningsgrad för tex el-produktion, våra politiker underlättade inte precis för AseaAtom i att sälja sina system utomlands.
    Det vore önskvärt att lägga tid och pengar på att analysera förutsättningarna för produktion av nya bränslen i sverige som kan ersätta fossila tex för våra fordon. Med god tillgång på el och värme i nya kärnkraftsverk kan troligen nya bränslen produceras till en kostnad som kan konkurrera med alternativen – en frågeställning är om det är möjligt och vilken mognad har denna teknik.
    Forskningspengar bör läggas på detta område – hur mycket av allmänna skattemedel ska satsas på detta?
    Att teknik kopieras är standard – det gäller att ständigt vara konkurrenskraftig och effektiv!
    Klimatmötet i Köpenhamn utmynnar förhoppningsvis i att den globala medeltemperaturen tillåts minska naturligt men att det globala ”affärsklimatet” förbättras.

  27. Mats du har helt rätt inställning enligt mig.
     
    Men jag tror du överskattar tankeförmågan hos politiker och deras rådgivare…..
     
    Så synd att demokratiska länder ska styras med populistisk okunskap…
     
    Tänk om Internet kunde bilda väljarna så får politiker följa efter?
     
    Bloggvärlden ligger långt före journalistkåren…
    Visst vore det bättre om kraven var att kunna tänka, ifrågasätta och förstå, istället för rövslickeri och ordbehandling?
     
    Visst det finns Ulf Nilsson och Elisabeth, men de är knappast världens skarpaste hjärnor. (sorry men ni klarar knappt naturvetenskap på miniminivå, plugga några tusen timmar och starta var dag med 3tim matte, när ni lägger er, ska ni koncentrera er på det ni inte förstår in i sömnen, så kommer lösningar och insikt under natten…  bara bit ihop… eller sjunk ihop…).
     
    Varför finns inte en enda någorlunda duglig hjärna i journalistkåren?
     
    Man måste kanske vara korkad (som Jan G) för att välja ett så vidrigt yrke….
     
    Kanske de skulle valt papparatzifotografering i stället??, det är ju en ärligare och öppnare version av samma sak….
     
    Horeri med andras liv och verkligheten…
    Eller?

  28. Torsten Wedin

    Gunnar #27:
    ”Tänk om Internet kunde bilda väljarna så får politiker följa efter?”
    De flesta väljare och så gott som inga politiker använder Internet för att utbilda sig. När det gäller politiker så beror det ju på att de redan vet allt 😉 , det är ju därför de blivit valda 😉 .

  29. Lena Krantz

    Maggie
    Vad bra och
    Oj….är vi så stora!
    Det är ju faktiskt jättekul!
    😉

  30. L

    Mats, du tror väl inte att 15.000 delegater skulle kunna komma fram till någonting nytt som inte redan avhandlats otaliga gånger på otaliga konferenser runt hela jorden i åratal? Att ställa in och betala är rena förtjänsten för alla.

  31. Detta är flum, slösa inte bort tiden…
     
    Kvällens sista dystopi:
    För tiotusen år sedan var kanske en promille av befolkningen så odugliga att de måste passas, så de inte sabbade för mycket…
     
    För 500 år sedan var kanske 5% i den kategorin…
    Bödelns uppdrag i Sveriges städer var bl.a. att prygla dårarna???!!!! fyfan… banka vett i skallen…. jotack… vad glad jag är är att jag inte levde då.
     
    Så kom industrialismen och 80% skapade mer än de konsumerade… alla (nästan behövs)…
     
    Nu är det kanske 95% som (är i vägen) inte skapar mere än de kostar…
     
    Bara tänk om 1 miljard muslimer råkade ut för en dödlig smitta med religiöst urval…
    Vist vore det trist… många skulle förlora vänner, men totalt sett skulle de då en miljard färre ha bättre förutsättningar…
     
    Om jag slår till med det samma med kristna inkl. sekulariserade kristna som jag och JonasN…
    Troligen skulle världen vinna då med, visserligen utförs alla tekniska landvinningar av sådana som oss (räknar in ryssar) men vi har besudlad världen med den vidrigaste byråkratin man kan tänka.
     
    Vist är det trist att veta om hela min befolkninggrupp… kanske 1,5miljarder, som delar värderingar och kärlek till liv och nästa, dör knall och fall, får de andra det bättre?
     
    Jag vill inte ha det så, fast jag vet att det är sant.
     
    Jag vill visa att vi kan om vi bara håller sams…
     
    Lekte med 10miljarder på flytande städer som gav miljö och fattiga landkrabbor, mat och bistånd… det skulle fungera… om vi bara kan dra åt samma håll…
     
    Vi behöver en Jesus, Nelson Mandela Gandi Martin LuterKing i en och samma person… (var är kvinnorna? jag gillade Golda Meir och Margret Thatser, men de kallas för män…)
     
    Tänk om det föds en ledare, som kan ena alla över kultur och religion?
    Det ska jag drömma om i natt… till Bruce Springsteen… jag testar kompjuttrar och subbar inför fredan…
     

  32. Torsten Wedin

    Lena #29:
    Ja. vi är stora du och jag. F-n att jag inte pratade mer med dig på Maggies mingelparty. Du verkar vara en intressant person och nyfiken på hur världen funkar. Precis som jag.

  33. Torsten, det finns nog många mycket intressanta i bloggvärlden.
    Jag fann dock inte Lenas Nr… men kom till någon i Trångsund som verkligen inte ville luncha  he he he he 😀
     
    I morgon får jag träffa dig och några veckor senare tar jag en tur ända ner till Maggie och möter fler intressanta människor från hennes blogg.

  34. Anders L.

    Det är konstigt att ni skeptiker inte bildar ett eget parti, ni som är så fantastiskt smarta och vet hur precis allting funkar och hur allting egentligen är. Jag är säker på att t ex alla korkade kommunpolitiker som stretar och gnetar med att få ihop de kommunala budgetarna skulle bli själaglada om de kunde få hjälp av några lysande snillen som kunde hjälpa dem att prioritera bland de olika behoven. Om jag ansåg mig vara så intelligent som vissa av kommentatorerna här tydligen gör så skulle jag anse det vara min plikt att ställa min begåvning till förfogande för allas bästa, och något av en skam att bara sitta på läktaren och klaga på dem som spelar.
    Kom ihåg devisen: History is made by those who show up.

  35. Torsten Wedin

    Kommentar till min #28: Den var dåligt formulerad.
    ”De flesta väljare och så gott som inga politiker använder Internet för att utbilda sig.”
    Jag borde ha skrivit: Väldigt få väljare och nästan inga politiker använder Internet för att utbilda sig .”

  36. L

    Anders L, vi är nog för smarta för att välja politikeryrket… 🙂

  37. Anders L.
    Det politiska systemet fungerar inte så att det maximerar medborgarnas livskvalitet, det har blivit så att det lever sin egen värld, där växande byråkrati och allt fler ansvarsområden upptar allt..
     
    För 75 år sedan fanns få politiker, de var dessutom oavlönade… ett hedersuppdrag…
     
    Sen blev det en karriär där man kan gå som Margot till skattefria inkomster som inte ens grova brottslingar kan drömma om… såklart helt utan koppling till det samlade värdet av livsverket… (då skulle det flesta politiker i dag dö med enorma skulder)
     
    Eller hur?

  38. L

    Ja Gunnar, de höjda lönerna för politiker har fått motsatt effekt…

  39. Torsten Wedin

    Gunnar #37:
    Jag hade en kollega en gång, han var t.o.m. chef. Ha sa: ”Detta är en opolitisk fråga så vi kan handla för folkets bästa”.
    Bra uttryckt tycker jag.
    /Totte

  40. Torsten Wedin

    En fråga:
    Vilken av dagens politiker tror ni skulle kunna göra ett bra jobb på ett ”riktigt jobb”?
    Inte många.
    ThomasJ, du är ett undantag som bekräftar regeln.

  41. L#23
    Fyfan… du är nästan värre än jag….  🙁
    Men du har rätt, jag funderar på var jag ska bygga nästa hur??
     
    Kanske USA då dollarn halverats mot norsk krona?
    Jag trivs ganska bra i vissa stater och gillar det civilkurage som jag saknar så mycket i Sverige… där alla lärt sig att man inte ska bry sig eller ta ansvar, bara ställa krav….
     
    Indien lockar med, men jag hatar kastsystemet så mycket att jag nog inte klarar orättvisan…
     
    Kina runt Shanghai?  Jag har en kompis som lever där med familj sen några år, han tycker det är o.k. och spännande.

  42. Gunnar Strandell

    Anders L. #34
    Det hedrar dig att du insett att det finns  intelligens här och du är varmt välkommen!
    Men samtidigt finns också ett fredande av personligheten och friheten att förändras, som gör att få av oss duger till att driva ett parti som måste vara troget sina ideal för att nå framgång.  De som är med i partier har också då och då svårigheter när partipiskan viner.
    Men jag tror inte att våra kommunalpolitiker är intresserade av de kontroversiella förslag som ofta väcks här. Då är det nog säkrare att följa strömmen.
    Flera av skribenterna här visar visar sig också på andra debattforum, så nog syns vi.
    Men vi kan behöva en samlande kraft och det är du som har tagit upp bollen… 

  43. #39
    Så synd att vi måste revoltera för att uppnå det alla vet vore bättre för helheten…
     
    Dagens bloggdebatter påminner i min hjärna om debattpubarna i Paris före revolutionen…
     
    Det bubblar upp något som de styrande inte kan kontrollera, så växer det…
     
    Revolution… fyfan.. i starten var det populärt att ha Guiljotinen i kvarteret, försäljning av diverse ökade… men eftervart fick de flytta då befolkningen s sömn och ro blev störd…
     
    Han som uppfann maskinen (av humanitära skäl, tidigare misslyckades ofta bödeln, full och ostadig fick hug på hugg riktas mot den som var skyldig till att ligga under) blev själv skiljd i maskinen, han lär ha sagt på väg upp:
    -Håll upp detta huvud så alla kan se, det tål att betraktas.
     
    Annars ramlade de i en stor korg… undrar om de blev grismat eller om de bara grävde ner huvuden och kroppar?
     
    Tänk att det var kö i flera år till halshuggning i Paris…
    Tja riktigt så illa tycker jag inte om Margo W.  inte helt… kan man utföra virtuella snälla avrättningar?

  44. Mats och Anders L
    Det är lite kusligt att läsa era inlägg. De är ju trots allt någonstans menade att vara riktiga inlägg.
    Att minsitrar skulle mötas och kläcka nya idéer på ett dylikt jippo?
    Så länga jag kunnat förstå talat språk har politiker stått i rutan och berättat att de minsann skall ta fram ny bättre teknik genom att göra satsningar, och det har varit fullständigt innehållslöst prat varenda gång.
    När någon politiker pratar om ’ny grön teknik’ och nya ’gröna jobb’ då vet ni att ni blir tagna på en åktur av strunt men kanske (om ngn ’satsning genomförs’) får en räkning likväl. Varje gång!
    Teknikutveckling sker inte så, och ingen annan utveckling heller.
    Det finns några få områden som faktiskt måste skötas av det politiska. Och det är de områden som är mest eftersatta också (eftersom de inte ger någon ’belöning’ vare sig i media eller bland marginalväljarmålgrupper), och istället vill varenda politiker med ’ambiationer’ att ta sig fram nischa sig i någon profilerad fråga och där driva egna ’projekt’ (som ger motsv ’belöningar’ men sällan leverar något av kvalitet)

  45. Hahn

    Anders L, polariseringen inom politiken där B måste säga nej bara för att A sagt ja är ingen stimulerande miljö för tänkande intelligenta människor, tyvärr.
    Annars tror jag att de aktuella personerna i partiledningarna och deras engegemang betyder mycket mer än höger resp. vänster. Man kan ju se att partier i regeringsställning tappar gnistan och sina visioner efter ett tag. Då finns förhoppningsvis en opposition med ideer och geist. Sedan byter man plats igen …och igen…och ig….zzzzzz

  46. TorstenW; L  mfl.
     
     
    Eftersom vi har  betalda politiker som är beredda att låna sig till att hoppa jämfota 350 gånger i en rondell i tron att man uträttar något positivt och att liknande idiotier  äger rum i ett kör, tycks framtiden i Sverige te sig mycket dyster.
    En total omdragning av den politiska kartan i Sverige den 19 september 2010 torde vara räddningen. 
    Det politiska klimatet på alla nivåer är för närvarande  det största hotet mot vår existens i Svedala.
    Vädra ut galenskaperna, sparka de odugliga, prioritera kompetens
    och stoppa idiotizmen i svensk politik!

  47. AOH

    http://www.welt.de/politik/ausland/article5007055/UN-bezweifeln-neuen-Beschluss-beim-Klimagipfel.html
    28. Oktober 2009, 16:08
    Vid ett möte i Bonn säger FN:s klimatchef Yvo de Boer han tror inte på en ny rättskraftig klimatöverenskommelse i Köpenhamn trots att tiden är knapp innan Kyotoavtalet utgår 2012.
     
    Tänk att FN börjar tveka själv

  48. Lena Krantz

    Gunnar
    Men jisses, var det DET som hände, jag undrade ju!
    Knepiga saker för jag kan ju omöjligen lägga ut mitt telefonnummer här i den totala offentligheten liksom.
    Nåja, när du är på besök i kungliga huvudstaden nästa gång måste vi lösa detta innan.
    Väl mött då!
    😉

  49. Lena Krantz

    AOH
    Jag tror att det är rätt kört, som andra redan har skrivit så något flum kommer de nog fram till men inte mer än så.

  50. Man kan undra hur många politiker som svettas inför verkligheten då de ska genomföra vad bäst-i-klassen-EU lovat. Ett litet ex. som jag stötte på ikväll: Om Storbritannien ska nå sitt EU-mål för inhemsk odling för biodrivmedel måste de skörda 14 miljoner ton vete (eller motsvarande) varje år. Problemet är bara att den nuvarande skörden uppgår till ca 11 miljoner ton. Bara som exempel!
    Förr talade man om vikten av MKB  – MiljöKonsekvensBeskrivningen som underlag vid beslutfattande. Det tycks vara helt bortlagt i de högre kretsarna. 
    Vädra gärna ut galenskaperna, men vilka blir kvar?

  51. Torsten Wedin

    Rosenhane #46:
    ”Vädra ut galenskaperna, sparka de odugliga,…”
    Det trodde jag att man gjorde i valen, men det kanske inte är så…”. Folket kanske inte förstår.

  52. Torsten Wedin

    Rosenhane #46:
    Ingen skulle vara gladare än jag om intelligensen styrde tillsättningen av politiker.

  53. Torsten Wedin

    Och vet ni? I morgon träffar jag Gunnar Littmarck. Det ska bli en upplevelse.

  54. L

    Vetenskapsmagasinet går just nu i repris. Granskningsnämnden har fått sju anmälningar mot programmet och en för Rapport-inslaget….

  55. AOH

    http://de.reuters.com/article/worldNews/idDEBEE59S0GH20091029
    29 Oktober 2009, 16:51
    Fredrik R. krävde i Bryssel idag att EU-staterna skall kunna komma överens om framtida klimatfinansering, men stöter på en del motstånd.
    Nio östeuropeiska länder är inte införstådda med den hittills föreslagna fördelningen av dessa kostnader.
    Oklarheter råder även huruvida redan nu ett bud om finanserings-summan skall fastläggas redan nu , vilket bl.a Tyskland motsätter sig.
    Angela Merkel anser att både China, Indien och USA måste nu tydligen visa vilket bidrag dessa är beredda att göra.
    EU-förslaget att bidra med upp till 15 Miljarder EUR till de 100 Miljarder EUR som behövs för finanseringen f.o.m. 2020 vill de nuvarande östliga EU-länder blir långtgående förskonade ifrån.
    Det som Fredrik R. hittills hade förslagit om kostnadsfördelningen är inte acceptabel enligt Ungerns Ministerpresident Gordon Bajnai.
    Även om s.k. „ sparade“ utsläppsrättigheter, vilka östländerna har kunnat samla de senaste åren p.g.av det negativa finasiella läget, finns det stora oklarheter hur dessa skall användas.
    Östländerna vill kunna överföra till framtiden vilket bl.a Tyskland och andra västländer är emot.
    Det gäller för Fredrik R. att leva upp till att vara Europas ( ”världens” ) ledare i dessa dagar

  56. Torsten Wedin

    Jag undrar om Reinfeldt går in i Köpenhamnsavtalet med öppna ögon, dvs om han vet att vi sitter i NWO:s rävsax om han skriver på. Eller är det ren och skär okunnighet som driver honom?

  57. Torsten Wedin

    Tillägg:
    Litet Off-Toppic. Jag träffade en mycket trevlig, sympatisk och påläst person idag. Hans namn är Gunnar Littmarck.

  58. Torsten Wedin

    Rosenhane #46:
    Jag citerar en amerikansk källa, kommer inte ihåg vilken:
    ”We have the best politicians money can buy” 😉

  59. Torsten Wedin #57
    Grattis! Ni två och någon till borde väl kunna ställa allt till rätta med gemensamma krafter…
    🙂

  60. Torsten Wedin

    Uffeb #59:
    Gunnar var imponerad av att jag retat en politiker så till den milda grad att han ordnar en offentlig debatt. Debatten blir i Västerås i slutet av november eller början av december. Datumet är inte spikat ännu. Men debatten ska handla om koldioxidens eventuella påverkan på klimatet. Andra orsaker till klimatförändringar ska också tas upp såväl som IPCC:s fadäser. Miljöfrågor och resurs- och energitillgångar ska inte debatteras på denna debatt.
    Som planerna är nu så kommer Fred Goldberg att möta Greenpeace, WWF och någon politiker. Jag kommer att sitta bland publiken, förhoppningsvis på första bänkraden, för jag vill ställa ”obehagliga” frågor till de ”religiösa”.
     

  61. AOH

    Torsten Wedin
    Vänligen meddela sofort du vet agendan för Västerås mötet.
    Säkert är det fler här i Västmanland  och omgivning som vill närvara denna ” gudstjänst”

  62. Torsten Wedin

    AOH #61:
    Jag lovar. Hoppas att många skeptiker kommer och lyssnar/deltar.

  63. Torsten Wedin

    AOH #61:
    Jag ska också göra allt för att media ska bevaka  ”gudstjänsten”.

  64. Torsten Wedin #60
    Jag är imponerad (om än måttligt). Det är väl klimatet som politiker älskar att engagera sig i nu.
    För att slippa problem av mer mänsklig natur kanske… eller för att det äntligen känns som mer långsiktigt än mandatperioden.
    Rätt eller fel kommer inte att visa sig på kort sikt.
    Så låt oss stödja partier i Sverige utifrån andra program än klimatet.

  65. Torsten Wedin

    Mig själv #62:
    Nja, egentligen borde det vara bättre om religiösa kom och blev omvända. Men skeptiker kan ju hjälpa till genom att applådera vid rätt tillfällen.

  66. Torsten Wedin

    Uffeb #64:
    Personligen så tror jag att politikern börjar vackla men inte vågar erkänna det för partikamraterna förrän en debatt visat att hans vacklande ligger i tiden. Men det är bara min privata intuition, men den har hjälpt mig i hela min karriär.

  67. Steve

    EU slår fast att de fattiga länderna (Kina, Indien osv…) behöver ”100 billion euros” om året fram till år 2020, för att kunna bekämpa den globala upphettsningen.  EU-länderna (en del av dem) är beredda att själva bidra med hela ”15 billion” om året !   —  Eller mer exakt:  UK (George Brown) säger sig vara berett att betala.  Tyskland (Frau Merkel !) vill vänta och se.  Polen m.fl. vill bara bidra efter förmåga…
    .   Resterande ’biljoner’ ska förstås komma från i första hand USA.  Det blir president Obama säkert glad över att få höra.
    ”Det är lite komplicerat detta”, sade ordförande Reinfeldt vid toppmötet i Bryssel idag till Deutsche Welle. 
    .   Och det har han förstås rätt i.
    http://www.dw-world.de/dw/article/0,,4839060,00.html
    Europe puts figure on green aid to push climate change deal
    阅读中文   (Read this in Chinese)
    The Guardian, 27 October 2009
    http://www.guardian.co.uk/environment/2009/oct/27/europe-climate-change-deal-pledge

  68. Steve

    Kina och Indien skrev 22/10 under en överenskommelse att förkasta alla krav i Köpenhamn som bromsar deras ekonomiska tillväxt. 
    .   Redan tidigare hade man, tillsammans med Brasilien, Mexico och Sydafrika, sagt ifrån att man inte tänker gå med på några avtal av det slaget. 
    .   Xiao Ziniu, chef för Beijing Climate Center, har konstaterat att vi inte vet när en förändring blir farlig.  Varmare klimat eller kallare — förändringarna kan få både positiva och negativa följder.  IPCC:s katastrofvarningar gav han inte mycket för;  klimatet påverkas av många mekanismer på ett sätt som vi inte fullt ut förstår.
    .   I Kinas ”Science Times” sades 7/9 att  ’i-länderna har fört upp ett vetenskapligt problem på förhandlingsbordet’.
    .   Så den 5/10, vid det stora FN-mötet i Thailand, upprepade Kina och ’Group of 77’ (fattigare länder), att man inte tänker gå med på några bindande avtal att minska de egna CO2-utsläppen. 
    American Thinker, October 23, 2009
    China-India Accord to Scuttle UN Climate Treaty
    http://www.americanthinker.com/2009/10/chinaindia_accord_to_scuttle_u.html

  69. Håkan B

    Steve #67
    ”EU slår fast att de fattiga länderna (Kina, Indien osv…) behöver ”100 billion euros” om året fram till år 2020, för att kunna bekämpa den globala upphettsningen. ”
     
    Instämmer till 100 billioner %, den globala upphettsningen måste bekämpas.

  70. ThomasJ

    Totte! Till kommande debatt hos er i V-ås, varför inte bjuda in maggie som debattledare? Det är ju ni skattebetalare som ändå står för notan… tror inte hon nekar till 15 tkr + costs för att acceptera uppdraget..  [min gissning].  😉
    Mvh/TJ
    PS: vad har du gjort av Gunnar L.? //DS

  71. ThomasJ #70
    Tänker du sänka Maggies trovärdighet eller?
    15 laxar per dag är ju annars inget oförskämt högt arvode om man är efterfrågad.
    Men om det ska bekostas med skattemedel så vete katten… 

  72. ThomasJ

    Uffeb #71: Var i hela humhum får du ’trovärdighet’ ifrån? Det var min gissning… Maggie är ingen girig person, oavsett slag av girighet.
    Men för att stilla ditt sinne, kan du la fundera [för dig själv] vad ett arvode ska ligga på.
    //TJ

  73. Torsten Wedin

    ThomasJ #70:
    När Gunnar lämnade mig gjorde han det i riktning mot sin dotter. Familjen kanske är viktigare än bloggar.
    Men jag är som sagt imponerad av Gunnar. Han är trevlig och påläst och engagerad. Men engagerad är ju jag också.
    Angående Maggie som debattledare. Jag ska vidarebefordra detta men jag har ingen som helst kontroll över formalia för denna debatt.

  74. ThomasJ

    Uffeb #71: (forts.) Har du en susning över arvoden för ’utredare’, speciellt s.k. ’ensamutredare’ i detta land?
    //TJ

  75. ThomasJ

    Totte #73: Tack för info. Vore tacksam för vidare info i/kring kommande debatt hos er i V-ås av den enkla anledningen att jag ack så gärna vill få till en liknande här hos oss på ’ön’.
    F.n. stormar det lite väl mycket dock – inte på havet..  🙂
    Mvh/TJ

  76. Torsten Wedin

    ThomasJ #75:
    Gör som jag, reta gallfeber på en politiker men gör tydligt att ni/vi är överens i miljö/resurs/energi-frågor. Det är bara orsaken till klimatförändringar vi/ni är oense om. Det var det som fick min politiker att fixa denna debatt.
    För han blandade tidigare ihop miljö med klimat.

  77. Torsten Wedin

    Tillägg till mitt #76:
    ”För han blandade tidigare ihop miljö med klimat.”
    Borde varit ”För han blandade tidigare ihop miljö och energi/resurs-frågor med klimat.”

  78. ThomasJ

    Totte #76: Ph**n, är ju själv ’politiker’ & förvisso kan jag reta upp mig själv… 😉  Men det är lite annorlunda här hos oss på ’Ön’. Vid dagens KS vann (?) frågan om ’ja’ till VKV-bygg med 7:6 där FP (som sitter i allians med oss i majoriteten) gick ihop med sosseriet i frågan… Lita på oss, FP, typ…,alltså.
    Nedranns jobbigt, you bet!
    Mvh/TJ

  79. Torsten Wedin

    ThomasJ #78:
    Har du läst mitt citat av en f.d. kollega?
    Han sa: ”Detta är en opolitisk fråga så vi kan agera för folkets bästa”.
    Så sant!
    Totte

  80. Torsten Wedin

    ThomasJ #75:
    Som jag skrivit tidigare, jag kommer att här på bloggen offentliggöra allt jag vet om kommande debatt i Västerås.
    Och ThomasJ, keep up the good work.
    /Totte

  81. ThomasJ

    Totte #80: Thanks a zillion!  🙂
    Mvh/TJ

  82. Torsten Wedin

    Jag pratade just med Gunnar Littmarck. Han blir on-line i morgon. Men som jag skrivit tidigare, han är en dj-vla bra debattör. Trevlig, kunnig och påläst.
    Gunnar, jag  diggar dig!
    Totte