BBCs klimatskandal bara växer

BBC
Bild: The Telegraph
Det anrika BBC anses ju vara en pålitlig och balanserad källa för nyheter och analys. Men företagets rykte härvidlag är allvarligt skadad av dess hållning till klimatfrågan.
Det hela började med att en bloggare, Tony Newbery, hörde talas om ett viktigt seminarium som skulle ha hållits 2006. På seminariet skulle cheferna inom BBC ha undervisats om var vetenskapen stod angående klimatet, och om hur BBC skulle framföra nyheter angående den frågan. Det verkade vara ett viktigt seminarium eftersom BBC efter den tiden inte längre gav något utrymme för skeptiker eller till skeptiska dokumentärer. Förändringen innebar ett brott mot tidigare policy som innebar att företaget skulle ge utrymme åt båda sidor i omdebatterade frågor.
Tony Newbery bad (2007) därför om att få reda på vilka som hade deltagit och ”informerat” cheferna på BBC. Till hans förvåning så vägrade man att lämna ut något om detta. Han bad därför om annan information om vem som finansierat seminariet, vem eller vilka som organiserat det etc. Trots att detta är ett public service-företag, finansierat av brittiska licensbetalare, så vägrade man fortfarande. Istället mobiliserade man en mängd advokater som såg till att företaget kunde komma runt den engelska motsvarigheten till offentlighetsprincipen.
Mycket märkligt kan man tycka. Men genom andra bloggares försorg, och internetverktyg som ”Wayback Machine”, så lyckades man få fram vilka som var inbjudna till seminariet. Den vetenskapliga expertisen visade sig bestå av fyra välkända klimathotstroende forskare, flera företrädare för gröna lobbygrupper, vissa politiker, samt BBC-folk. Inga skeptiker var inbjudna. Nyligen fick Tony Newbury rätt i domstol (Information Tribunal) och fick äntligen ut de dokument han bett om.
I bloggvärlden har detta seminarium, och dess konsekvenser för BBCs utbud av dokumentärer och dess vinkling av nyhetsutbudet, varit känt ganska länge (se även Svenolof Karlssons artikel omnämnd här), men nu tycks det ha nått stormedia (utom BBC :-)). Tidigare så har förloppet beskrivits i detalj av bl.a. Andrew Montford och Christopher Booker (se Newberys länkar ovan). I lördags skrev David Rose en bra artikel i Daily Mail. Strax därefter skrev The Telegraph ännu en. Fler artiklar lär följa.
BBC har alldeles uppenbart brutit mot sin gamla tradition att försöka vara balanserad och objektiv även i kontroversiella frågor. Skeptiker har varit bannlysta i TV-soffor och i debatter. Vi vet inte exakt vad BBC-cheferna fick höra från de gröna lobbyisterna och av sina inte helt opartiska ”experter”, men gissningsvis var det de gamla vanliga flosklerna om att ”science is settled”, och att alla skeptiker är ”vetenskapsförnekare” och betalda av Big Oil etc. Så istället för att ge sina lyssnare och tittare saklig information och diskussion om klimatfrågan blev BBC ett språkrör för både den förra och den nuvarande regeringen i klimat- och energifrågor. Man har svikit sina egna journalistiska principer och tvärtom blivit en propagandamaskin för klimatalarmismen. Sorgligt.
Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Mats G

    ”science is settled”
    Är inte detta ett väldigt paradoxalt uttryck?

  2. Björn

    I ljuset av denna BBC skandal, borde också SVT genomlysas. Var finns motparten i viktiga frågor i vårt Public Service? De syns då inte i sofforna. Över huvudtaget är sofforna befolkade av samma intetsägande nunor.

  3. Mats G

    ang taktik i morgonsofforna.
    Jag tycker mig se hur strategin i debattsofforna har ändrats genom tiderna.
    För längesedan var det en för och en mot en ståndpunkt.
    Sedan blev det två för och en mot.
    Nu är det två för(alla fall när det gäller klimatet)
    Fox har löpt linan ut.En för och en som spelar att han är emot.
    För = för pk-linjen.

  4. Jacob_UK

    Kommer SVT:s identiska och ideologiskt besmittade attityd till klimatvetenskapen och jordens naturliga klimatutveckling någonsin att gå ett liknande öde till mötes?
    Nej, aldrig. SVT kommer att till slut stå ensamt i världen kvar som klimatvidskeplighetens sista utpost.
    I samband med en IPCC-föreställning för en tid sidan gnällde SVT:s klimatöverstinna Erika Bjerström med sin vanliga patetiska röst att ”IPCC är väldigt missnöjda med BBC för dom tycker att BBC ger för mycket utrymme åt att temperaturen inte skulle ha stigit på 15-16 år. Folk kan tro att den globala uppvärmningen inte finns längre. Men det är fel, temperaturen fortsätter att stiga.”
    Alla anställda vid SVT tror blint på ett sånt här blindstyre. Lågutbildade ”vetenskapsjournalister” hämtade från en extremistisk kader av ekoaktivister plus alla nyhetsredaktioner äter ur händerna på Åsa Romson, Gustav Fridolin och Johan Rockström (en miljöekonom [”Resilience of the Eco System” är hans catch word] utan erfarenhet av klimatvetenskap som envist maskeraderar som ”klimatforskare” bland SVT:s journalister).
    SVT kommer alltid att vara en klimatalarmistisk nyhetsorganisation. Enl gallupar är ca 50% av dom anställda sympatisörer med MP. Säger allt. Av återstoden faller som bekant ca 20% på S och ca 20% på kommunistpartiet. Enl Camilla Kvartoft i en Agenda 2012 kan så mycket som 95% av nyhetsjournalisterna på SVT rösta på (SVMP).

  5. Slabadang

    Mats G!
    Det finns två ledande operativa skurkar för denna utveckling av SVT. De heter Jan Axelsson och Allan Larsson. De förstod hur de skulle kapa organisationen och hur den kontrollen sedan kunde missbrukas av de ideologiska särintressen dessa två herrar representerar. Har du väl kontrollen över de nyckelmän som ansvarar för redaktionspolicys så har du samtidigt kontroll över hela företaget. Den som sitter på utnämningsmakten dvs rekryteringen INOM företaget är den som kontrollerar och styr samhällsdebatten och villkoren för den. Jan Axelsson är klar med sitt operativa uppdrag i form av tilllsättning av lojala chefer samt deras ”redaktionspolicys”och sitter numer som chef över det mäktiga programskreteriatet som tex bestämmer att ”Hjernevask” INTE skall sändas medan genusidiotiska teorier om att kvinnor ät kortare pga av att män stjäl maten för dem får sändas. Det finns en mycket konkret anledning till att granskningsnämndens uppdrag är vingklippt till att INTE omfatta granskning av total balans eftersom en granskningsnämnd som tog en sådan uppgift på allvar i så fall skulle kunna avslölja vad Jan Axelsson systematiskt pysslar med genom att börja granska vad SVT INTE sänder.
    SVT är totalkorrupt och bortom all räddning!

  6. Peter F

    Se bl a den intressanta deltagarlista till mötet 2006.
    http://omnologos.com/full-list-of-participants-to-the-bbc-cmep-seminar-on-26-january-2006/
    http://splorg.wordpress.com/tag/bbc/

  7. Ingemar Nordin

    Peter F,
    Tack för länken på listan. Jag borde förstås haft med den i texten ovan. Uppdaterar.

  8. Slabadang

    Jacob UK
    Klimatabsurdistans egen drama queen Ulrika Bjerström har alltså fläskat världen runt och rapporterat om VÄDER istället för ”klimatförändringar”. Manus för den senaste Vietnarapporten godkändes dessutom av herr Skrockström utan att det framgick någonstans för tittarna. Opartisk” ha ha ha ha ha skitkul!! Saklig … du behagar skämta med mig aprillo! Oberoende … sure den 95% igt rödgröna sörjan på SVT är säkert helt oberoende från sin egen ideologi!

  9. Ann L-H

    Gårdagens Studio Ett P1, en timma och femton minuter in i programmet, är minsann inte sämre än BBC.
    Som uppföljning till ett inslag om bilmässan i Detroit.
    ”… Trenden mer bensinslukande bilar … Har man glömt klimatdebatten?…
    Har klimatförnekarna vaknat till igen …. Enstaka företrädare i olika media men många extrema åsikter i alla medier ….
    Seriösa medier ifrågasätter inte Klimatforskningen”
    Diskussionen går ut på att det är enbart är jobb och ekonomi som ligger bakom dessa -förnekade. Inger Arenander står för detta ”initierade” inslag.

  10. Ann L-H

    #9 -förnekare… Ska det stå men den automatiska rättstavningen ville inte samarbeta. Sista raden.

  11. Sören G

    #9
    ”Seriösa medier ifrågasätter inte Klimatforskningen” – Har de överhuvudtaget någon journalistutbildning? Är det inte medias roll att ifrågasätta?

  12. HansH

    Jösses..men nu då folk vet att det verkligen var hemliga möten och mörkade beslut..betyder det att det inte är en ”konspirationsteori” längre ? I fallet SVT är det då fortfarande en ”konspirationsteori” ? Det skrämmer mig hur många ”konspirationsteorier” som varit korrekta…medans vetenskaplig konsensus varit fel… 🙂

  13. Olaus Petri

    Som Jakob UK skriver, är Rockströms klimatvetenskapliga klädedräkt av högsta kvalisort. Den är sydd av ett tyg så underbart tunt att det nästan inte syns för det nakna ögat. Trots den nebulösa karaktären ger grannlåten likväl en sagolik stadga åt vilken vetenskaplig syltrygg som helst. Svanken pressas ut som på en myndig gåskarl, fötterna ställs ”en pointe” redo för omedelbar framåtstruttning meddelst sauté!

  14. Pelle L

    Sören G #11
    Jag lyssnade på ”Medierna” 28/12 -13 med bland annat Cilla Bekö, VD för SR.
    Jag tror hon använde ordet ”Agendasättande” tre gånger på den lilla stunden.
    Ifrågasätta 🙂
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/300057?programid=2795

  15. Ingemar Nordin

    Björn #2,
    ”I ljuset av denna BBC skandal, borde också SVT genomlysas.”
    Det ligger i öppen dag vilken policy SvT/SR har antagit. Men de har nog inte haft något så avancerat som ett seminarium för att ta ställning. Möjligen ringde de BBC och frågade vilken policy de skulle ha, och eftersom BBC stödjer Labour så var det den linjen man snällt accepterade här också.
    Min gissning bara … BBC är ju nästan som FN 🙂
    Men det skulle onekligen vara intressant om någon, lika envis som Tony Newbery, hade gett sig i kast med att gräva fram dokument, brev och beslut om detta.

  16. Mats G

    #5 Slabadang.
    Intressant beskrivning av det konkret har gått till.
    Det är ju väldigt arrogant att bestämma vad folk skall tycka och inte.
    Det här anknyter till en dialog jag hade med Thomas P.
    Om eliten missbrukar sin makt så vänder eliten ryggen. I dett fallet SVT. Nu när allmänheten har tillgång till Internet så ser fler och fler genom det hela. De tar de blå pillret så att säga.
    Problemet år, som Thomas påpekade, är att det blir ju en röra av information. Internet i all ära men är du inte försiktig kan du lätt gå bort dig. Återigen. Public Service har en uppgift som motkraft till Internet. Guida allmänheten rätt. Inte genom manipulation utan genom fakta.
    Men du har nog rätt SVT är förlorat. Fy till dem som i sin arrogans förstörde hela idén till Public Service.

  17. Jacob_UK

    Slabadang #5, #8
    Tack för inblicken i staben bakom The Backroom Boys & Girls på SVT!
    Man ser ofta hur SVT-journalister blir totalt lyriska inför visselblåsare från den globala extremvänstern som t ex Assange (hyllar Hamas) och Snowden. Men någon visselblåsare i dom egna leden har aldrig funnits och kommer ALDRIG att finnas. Dom allra flesta, men absolut inte alla, nyhetsjournalisterna och -kommentatorerna tycks blint lyda order from high up. Uppe till vänster d v s.
    Jag prenumererade en tid i ett perverterat underhållningssyfte på professor Skrockströms a.k.a. Barockströms stockholmska miljöcentrala utskick men fick till slut avsluta min prenumeration, av två skäl:
    (1) Frekvensen i utskicksutskicken var extremt låg och förlorade momentum upprepade gånger.
    (2) Utskicken höll en så groteskt abstrakt nivå att dom blev obegripliga. Utskickens resp budskap rörde sig s a s i en centripetal rörelse kring en ickeexisterande kärna av ett antagligen mkt allmänt definierat miljöevangelium. Den resilienta jorden behövde hjälp av Barockström och hans jetsettande konferensbuddies på ständig flykt mellan globala konferenscentra. Detta skri på hjälp från Ms. Gaia var förmodligen budskapet.

  18. Lars Cornell

    Här ett litet anspråkslöst inlägg i debatten
    E-mail sänt 2014 januari 11 14.04.54 CET
    ——————————————————-
    Till Claes Elfsberg
    aktuellt@svt.se
    Claes.Elfsberg@svt.se
    Claes !
    Jag har noterat att du för två år sedan efterlyste ett mediegranskande program på SVT. Jag håller helhjärtat med dig. Två år har gått, varför finns det inte?
    ”Han hoppas att SVT framöver kommer att återinföra den maktposition
    som tittarombudsmannen hade i någon form.”
    Du var ju tittarombudsman 2005-2008 så jag förstår att du, liksom många, känner starkt för de frågorna.
    Hur skall vi göra för att åstadkomma det?
    Se sid 5 i
    http://www.tjust.com/vit/2014/granska20140108.pdf
    Hälsningar
    Lars Cornell
    lars@wesee.se
    http://www.second-opinion.se/so/view/2335

  19. Jacob_UK

    Olaus Petri #13
    Tack för din högupplösta beskrivning av en formidabel produkt från modebranschen! Inte visste jag att du var så hemma på kläder, dvs se-igenom-kläder. Klimatkejsarens gamla paltor. Men på tjejer är transparent haute couture absolut en tillgång.
    Dina insikter i gåsakarlsskelettal struktur är minst sagt imponerande. Hatten av!
    Jag minns förresten ännu dina utläggningar om Hjärpes bakgrund som dervisch!

  20. Olaus Petri

    @Jakob UK
    För dem som sluppit, som höga vederbörande inte gjort, läsa 120 hp verklighetsfrämmande kritisk hyporationell imperial nudestologi sittandes vid Hjärpes fötter (nåja, 5 IRL, VG dock!), kan Rockström vackra yttre te sig mäkta oimponerande. Men för mig, som likt D’Artagnan dykt under Portos fagra yttre (en prålig livré) utan att finna ”rena rama buffellädret”, är Rocken rena rama Rolling! 😉

  21. Ann L - H

    Inte bara BBC!
    ”EU använder klimatpropaganda för att minska vår frihet” , se dagens Antropocene och
    ”Bryssel planerar en ny Europeisk författning som ska träda i kraft efter EU valet i maj. Utan nya folkomröstningar … De nya fördragen är på 300 s och kommer i praktiken att göra de nationella parlamenten överflödiga …” Ursprungligen från Daily Telegraph o Neue Zürich Zeitung via ”vanligtvis välunderrättat håll”.
    Arma Europa.

  22. Ann L - H

    Neue Züricher … Förstås

  23. Jacob_UK

    Olaus Petri #20
    Hjälp! Detta var formidabelt!

  24. S. Andersson

    SVT har ju i allt väsentligt muterat till ett slags ”BBC Light” under de senaste 20 åren. Man visar ju nästan bara engelska (och amerikanska) TV-program och använder sig av samma källor mest hela tiden. Det är symptomatiskt att de följer storebror BBC i fotspåren som en trofast liten hund även i klimatfrågan.
    Inte bara SVT förresten. Även svenska dagstidningar verkar ju numera mest skriva av internetartiklar från engelska tidningar. Jag läste häromdagen en artikel som handlade om Tyskland men där nyheten kom från Daily Mail (tror jag). Direkt pinsamt blir det när Bayerska Nationalmuseum då kallas ”Bavarion National Museum”. Jag inser att svenska tidningar inte längre har någon som kan de europeiska språken. Vilken tur då att engelska tidningar fortfarande har den kompetensen.

  25. S. Andersson

    Ann L-H #22: Tidningen heter t o m ”Neue Zürcher Zeitung”. Inget ”i”. En person från Zürich kallas också ”Zürcher”. Känn dig inte ledsen för att du missat denna högst märkvärdiga schweiziska specialitet, de allra flesta tyskar gör också fel på detta!

  26. Ann L-H

    S. Andersson – Tack för upplysningen. Jag är här helt i händerna på ”vanligtvis välunderrättat håll” och den källan stavar så som jag gjort. Men sak samma, innehållet är ju mer än skrämmande.

  27. Olav Gjelten

    Till alla er som är övertygade om att Sverige längre än andra länder kommer att kämpa för klimatalarmismens sak. Tyvärr är det nog mycket som talar för att det också blir så.
    Bl a:
    I Sverige är tilltron till politiken unikt hög. När alla politiska partier – och i princip all media – talar klimatalarmismens sak, är det lättare i Sverige än i andra länder att övertyga befolkningen om att konsensus också råder inom vetenskapen i dessa frågor.
    Sverige har investerat väldigt mycket , både i pengar och framförallt i prestige på klimatalarmismen.
    Huvuden kommer att rulla i tiotuseltal den dagen man tvingas erkänna att man haft fel. I Sverige finns inga politiska partier eller annat som kommer att driva frågan framåt, utan tvärt emot alla kommer med näbb och klor att att tvihålla landet kvar inom alarmismens ideologi.
    I Sverige är miljön ett absolut heligt begrepp, vida mer än överallt annars. Som jag många gånger påpekat har miljöextremism och klimatalarmism blivit exakt samma sak. För svensken är således klimatalarmismen heligare och mer fundamentalistisk än på andra platser på vår jord.
    I Sverige har miljö- och klimatpropagandan riktats särskilt mycket till barn och ungdom. Ingen kan väl tycka annat än att den strategin har varit extremt lyckad, om än också moraliskt förkastlig.

  28. Perfekt

    Ny idioti på gång i form av en s k ”klimatriksdag”
    http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/haven-kommer-att-stiga-hur-snabbt-ar-ganska-ointressant/
    För de som inte orkar läsa dravlet kan jag summera att det är en samling väderhändelser och påståenden tagna ur luften som sägs göra detta jippo nödvändigt.
    Den vetenskapliga kvalitet måste vara mycket hög, inte mindre än 117 folkhögskolor kommer att vråla med de andra alarmisterna till tonerna av några ospecificerade ”vetenskapsmän”. Det ligger nära till hands att anta att det är hrr Rockström, VäderPer och Axelsson som avses.
    Linköpings Universitet kommer att få sponsra spektaklet vare sig man vill eller inte, å här presenteras en av arrangörerna:
    ”Anika Agebjörn är forskningsinformatör vid Linköpings universitet och arbetar ideellt med Klimatriksdag 2014.”
    Fan tro’t. De som frekventerar hennes arbetsplats bör kontrollera att hon inte sitter och klimathotar på arbetstid.

  29. bom

    OT @ PeriodicitetsLasse
    Har Du sett senaste WUWT. Glacialerna kan bero på banvariationer och triggas av tidvattenextremer som bryter upp isarna. Vacker periodicitet med 100000 och 41000 års periodicitet.

  30. Peter F

    Perfekt #28
    Läs inte det här
    http://blog.liu.se/miljobloggen/

  31. Lasse

    #29 Tack för tipset.
    Svindlande tidsperspektiv med 100 000 års periodicitet.
    Men även en föreslagen periodicitet beroende av ebb och flod-månen!
    ”To understand these tidal forces we need to understand what perigee spring tides are. These are exceptional tides that occur when the new moon coincides with the lunar perigee (closest distance of approach to the earth). These tides are typically 20% larger than normal, because tides are tractional forces that depend on 1/R^3. Perigean tides occurs every 411.78 days (spring tide at lunar perigee). ”
    Vetskapen om att det finns dessa perioder är intresseväckande.

  32. Mats G

    #17 Jacob_UK
    Jag är helt annan åsikt när det gäller Manning, Snowden och Assange.
    Snowden har ju ett civilkurage som är oslagbart. Assange kan man säga mycket om men själva idén att publicera dokument till allmänheten är ett surrogat för att tidningarna inte längre gör sitt jobb. Du verkar ha känningar i UK så du kanske följt debatten ang Guardian och Snowdens dokument. Hur Guardian får sina datorer sönderslagan , Försöka förbjuda publicering osv, osv.
    Vi behöver dessa. Snowden mfl. Det kommer fler var så säker. Problemet är att de sk publicist ansvaret blir bortkopplat när tidningarna inte är inblandat. men de får skylla sig själva när de inte tagit sitt publicistiska ansvar på allvar.

  33. Mats G

    #31
    ”Svindlande tidsperspektiv med 100 000 års periodicitet.”
    Då kanske man skall oroa sig om klimatet så där lite lagom mycket. För egen del. inget alls.

  34. Mikael W.

    I arbetslivet talas ibland om vår ”gemensamma värdegrund”. Vem bestämde denna och varför och vilken agenda ligger bakom? Typ ”alla är lika värda”. Vi får inte uttrycka oss rasistiskt osv. Skrämmande! Vad hände med vår uttrycksfrihet? Hört talas om många som fått sparken för att de uttryckt sin åsikt. Alla verkar inte gilla andras åsikter helt enkelt.

  35. pekke

    BBC verkar även ha andra problem.
    Deras pensionsfond går med förlust och i stället för att höja medlemmarnas inbetalningar vill man ta av tv-licensen !
    http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/bbc/10570964/BBC-to-pump-740m-of-licence-fee-payers-cash-into-pension-scheme-deficit.html
    En lite mer udda historia, BBC anklagas för att stödja massinvandring till UK för de då skulle få mer licensbetalare !
    http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/bbc/10571614/BBC-has-vested-interest-in-mass-immigration.html

  36. Mikael W 34
    Tråkig tendens. Värdegrund missbrukas. Skall väl bara innehålla sådant som avser faktorer som påverkar företaget man jobbar i. Alla skall ha i grunden samma inställningar i vad avser företagets verksamhet. Personliga åsikter som inte berör företagets verksamhet borde inte tillhöra den sfären.
    Inget för utvecklingen framåt mer än ”Kreativa Konflikter” Eller som Karl Popper formulerade det:
    ”The growth of knowledge depends entirely on disagreement”.
    Motsatsen är väl ”Politisk korrekthet”

  37. Sören F

    Rent tekniskt laborerar media med en ide om ”false equivalence” och det är den som behöver komma upp på bordet, dess struktur och kriterier, för den är inte farlig i sig – tvärtom, den kan en dag rentav visa sig behöva tjäna t ex div skeptiker- gentemot fallerade fd mainstream-sidor.
    Bara allmänt klädsamt nu vore om någon i media kunde hänvisa t ex till en närmare ingående beskrivning av sin false-equivalencedoktrin.

  38. bom

    #35 pekke
    För en gångs skull en positiv (fast egoistisk!) avsikt gentemot pensionsfonder. Påfyllning i stället för avtappning genom olovligt förfogande. Fast stöld av skattepengar för egen vinnings skull är ju vänstertypiskt så det räcker och blir över!

  39. Gunnar Strandell

    Peter F #30
    Jag tycker att bloggen du länkade till är gullig.
    Exempel:
    ”Återvinn gärna aluminiumhöljet till dina värmeljus MEN se först till att ta bort den lilla järnpluppen längst in.”
    Från Stena recycling hemsida:
    ӁTERVINNINGEN
    Skrot lämpar sig mycket bra för återvinning och kan i princip återvinnas oändligt många gångar.
    Det insamlade järn- och metallskrotet går till våra fragmenteringsanläggningar där det kontrolleras, sorteras och bearbetas för att uppfylla stål- och metallverkens kvalitets- och inköpskrav. Därefter förbereds materialet för vidare leverans till våra kunder. Från oss får verken kvalitetssäkrad råvara för framställning av nya produkter som sedan får ett nytt liv i kretsloppet. All hantering sker på våra miljögodkända och certifierade anläggningar.”
    Sökning på ”värmeljus” ger noll träff på hemsidan.
    Jag tror att vi har att göra med en ”urban legend” och sökning på google pekar på att Ny Teknik har ett finger med i spridandet.
    Det anses tydligen bra för Linköpings Universitets image att bloggen finns eftersom den också fått pris.
    Å andra sidan håller de sig ju också med en Nordin och en Nordangård som anses sprida konspirationsteorier. 😉
    Om pluppen sitter kvar i en aluminiumsmälta sjunker den till botten och om aluminium finns kvar i en stålsmälta flyter det upp och bildar slagg som kan återvinnas.
    Jag undrar vad den riktige ”Plupp” tycker om att hans namn används.
    Länk:
    http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&docid=xfKajJXVJ7rsEM&tbnid=fjipQmvdcRbMsM:&ved=0CAIQjBw&url=http%3A%2F%2Fblixabloggar.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F04%2Fplupp2.jpg&ei=nW7WUsqwJoeBywPA1YLICA&bvm=bv.59378465,d.bGQ&psig=AFQjCNHsS63wubwhCANIYbpIsdy1WiMoQA&ust=1389871110280672

  40. bom

    Varsågod Lasse. Du har ju haft Dina Duster med LB som kör hårt med sitt kaos. Tyckte Du kunde behöva en lätt uppmuntran.
    Jag skulle ha, med tanke på en del hysteriska svensklärare emeriiti som grasserar här, ha slutat som nedan följer: ”med 100000 och 41000 års period.”

  41. Michael

    bom #38
    Du nämner begreppet ”vänstertypiskt”. Det får mig att tänka på nuvarande väderlek, där det är så kallt att man ser socialister med händerna i sina egna fickor.

  42. Sven Östholm

    Att påverka SVT/SR är ju en fråga om intresseväckande uppslag och som vanligt krävs något av intresse för båda parter.

    Bland de många intressenter som satt natur och miljö i toppen på sina agendor är Svenska Naturskyddsföreningen bland de mest respekterade. Svenska Naturskyddsföreningen förefaller ha börjat bete sig korrupt. Deras mål för starkt utbyggd vindkraftsproduktion sammanfaller med utsikten till stora inkomster från miljömärkningen ”Bra Miljöval”. Delmålet 30 TWh ger under en vindkraftsgeneration inkomster på upp till 360 miljoner.

    Att deklarera ökade produktion av en tjänst som redan är mättad kan knappast vara ”Bra” ur någon synpunkt över huvud taget.

  43. Lasse

    #40 Periodicitet är inget man kan förneka! Att en meteorolog LB ser kaos som styrande även för klimatet är inget jag försöker säga emot. Men i ett kaotiskt system så krävs det små förändringar för att få styrning. Det är väl det hela moderna it tekniken bygger på. Transistorn!
    Det är därför det är så intressant att följa den sammanställningen som Willis Eschenbach gör på WUWT där energiflöden diskuteras. Hoppas han dyker ner i haven oxå!

  44. pekke

    #42
    SR/SVT har satsat allt på ” KLIMATHOTET ” och skulle få pudla rejält om vinden vänder, vilket den allt mer verkar göra ute i världen.
    På tal om vindar, om vi skall ersätta en större del av nuvarande elproduktion så skulle de få bygga vind och sol över hela landet i enorma mängder.
    Just nu är vind-elen dryga 2 % av svensk elproduktion.
    http://www.svk.se/Drift-och-marknad/Aktuell-situation/Kraftsystemet/
    Även Tyskland får brassa på med allt de har ( kol, vatten, kärnkraft och dyr gas ) eftersom sol och vind inte vill va med.
    http://www.transparency.eex.com/en/

  45. Pelle L

    Gunnar Strandell #39
    ”Om pluppen sitter kvar i en aluminiumsmälta sjunker den till botten och om aluminium finns kvar i en stålsmälta flyter det upp och bildar slagg som kan återvinnas.” skriver du.
    Men enligt Ny Teknik funkar det inte så enkelt:
    ”När järnet smälts ner så brinner aluminiumet upp och man förlorar möjligheten att återvinna den. Det är slöseri med energi eftersom man vid återvinning av aluminium bara förbrukar fem procent jämfört med den energi som går åt vid nytillverkning.”
    http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article3590332.ece
    En småsak iofs, men 300 miljoner värmeljus… 😉

  46. Håkan Bergman

    Har vi kanske dom media vi förtjänar? Gick förbi dagens löpsedlar nyss, Expressen basunerar ut ”Så blir vädret för hela 2014”, vad säger Lennart Bengtsson? Var faktiskt tvungen att googla fram lösnummerpriset på eländet, 13 spänn! Vad tänker folk på, finns ju t.o.m. folk som köper båda kvällsblaskorna, plus kanske lite extra för bilagorna. Man kan lika gärna köpa en låda rödtjut i veckan och hitta på egna historier, roligare och garanterat sannare.

  47. Jacob_UK

    Mats G #32
    Assange hyllar Hamas och andra massmördande gangstergäng. Assange är för sin egen yttrandefrihet men emot andras. Assange hyllar Ecuadors vänsterextrema styre som censurerar och förtrycker landets opposition. Det har jag problem med för att uttrycka mig milt. Det har inte du. Där tycker vi olika, noterar jag.
    Det krävs inget större civilkurage hos Snowden för att attackera USA ens under en vänsterlutande Obama-administration. Man har a priori medvind i världens media.
    Men visa mig en visselblåsare som avslöjar detaljerna i Kinas eller dom muslimska ländernas spioneri på den fria världen, agenter, ”nyttiga idioter” m m och jag skall bli imponerad. Det är überlångt mellan sådana visselblåsare och när dom dyker upp attackeras dom omedelbart av t ex SVT.
    I denna tråd debatterar vi klimatfrågans öde i massmedia. Visselblåsarna bakom Climategate ignorerades helt eller hånades av SVT:s klimatilliterater med företagets egen drama queen, den maximalt lågutbildade Erika Bjerström i spetsen.
    Visselblåsare får s a s en differentierad behandling beroende på var vänstermedia har sina totalitaristiska sympatier.

  48. Mats G

    #47 Jacob_UK
    ”Visselblåsare får s a s en differentierad behandling ”
    Visst är det så. Det beror vilken makt den har som blir utsatt.
    Jag har ett starkt minne av en visselblåsare på ett av Sveriges storsjukhus som jobbade på akuten. Han visselblåsare om den rasistiska inställningen på akuten. Jag tror det inte gick något vidare för honom efter det.
    Jag har som sagt inte mycket till övers för Assange:s person. Men principen att publicera dokument på nätet är han starkt förknippad med. Och det tycker jag är bra. Det andra är för mig oviktigt i sammanhanget.
    Jag förstår inte varför du vill jag skall påvisa visselblåsare från nåt före detta kommunist land. Men ok. Weiwei är väl hyfsat exempel från Kina. Men där kallas han dissident. En Muslim visselblåsare känner jag inte till.
    Jag har svårt att kalla Snowden för nyttig idiot. Tom delar av Amerikanska senaten tycker han gjorde USA en tjänst som avslöjade hur utbrett NSA:s avslysning var/är. Mer lär komma därifrån. Men jag håller med vi tycker lite olika i detaljer.

  49. Mats G

    #46 Håkan
    ”köpa en låda rödtjut i veckan och hitta på egna historier,”
    lol Jag tror detta är ett gammalt Journalist trick.

  50. ThomasJ

    Det var ju ’samtal’ i P1 i eftermiddags med bl.a. SRs vd (Benkö?), Louise Epstein & Tomas Nordegren, inte speciellt av intresse egentligen förutom TNs ’remark’ att i tysk radio (& för den delen oxo TV, public) alltid finns med en person från vardera sidan om ett ifrågasatt tema. Vet inte huruvida detta fortfarande stämmer, men så var det iaf. under tiden jag bodde i landet.
    F.ö. har JoNova en uppföljare till tidigare inlägg med f.d. chefen för ABC – mkt intressant läsning! Länk:
    http://joannenova.com.au/2014/01/newman-says-the-party-is-over-for-the-ipcc/
    Mvh/TJ
    PS: klart som korvspad att public service ska granskas och detta av en kommission som INTE har några svenska medlemmar – jfr. den nu påtalade skol-granskningen… //DS

  51. Mats G

    #48 forts
    ”Muslim visselblåsare känner jag inte till.”
    Efter mycket funderande kom jag fram till detta.
    Salman Rushdie skulle kunna vara en Islamsk visselblåsare.

  52. ThomasJ #50
    Australien och Tjeckien har vaknat. Tjeckien var iofs först. Vem blir nästa?
    Mitt tips. Finland

  53. Gunnar Strandell

    Pelle L #45
    Om det är ett stort borde väl Stena Recycling skrivit något om det på sin hemsida?

  54. Jacob_UK

    Mats G #48
    […]”vi tycker lite olika i detaljer.”
    Ja, t ex om den ”detaljen” att Assange frotterar sig med/inbjuder kända antisemiter till sin TV-show.
    Att gilla terroristorganisationer som Hamas, Hizbollah och andra förintelseförespråkare plus att hylla Ecuadors fascistoida styre må vara ”detaljer” i din värld men inte i min. Allt Assange gör sker i skenet av hans vänsterextremistiska världsbild inkl hans mål att sätta amerikanska medborgares liv i fara genom att avslöja militära/diplomatiska hemliga dokument. När fjanten själv utsätts för granskning blir han klädsamt hysterisk. Assange är därför en hjälte bland SVT:s journalister.
    Att LibDumbs tillsammans med Obama går mjuka mot Snowden är bara enligt manualen.
    Jag har inte bett dig att bokstavligen visa mig en muslimsk visselblåsare – det var en hypotetisk situation jag syftade på. Om en muslimsk visselblåsare skulle framträda i västliga media så skulle SVT exvis anta en kritisk attityd och ifrågasätta visslans ”motiv” för att t ex ”smutskasta islam”. Så skedde med en av mina hjältinnor från verkliga livet – Ayaan Hirsi Ali, som blev totalt stigmatiserad av världens vänsterjournalister. Det muslimska mordet på öppen gata av Theo van Gogh fick bara en förstrött axelryckning hos t ex SVT:s journalister och absolut ingen utförlig behandling, annat än en våldsam kritikstorm mot……..van Gogh och senare Ayaan Hirsi Ali.
    ”Detaljer”? I Assanges värld är dessa attityder centrala drivkrafter för hans wikipedande.

  55. Ingemar Nordin

    För guds skull, glöm inte pluppen i värmeljusen! Ni vill väl inte bli klimatsabotörer för era barnbarns framtid??!!
    Mer allvarligt så skulle jag vilja ge en hyllning till landets lump- och skrothandlare genom historien. De har, på rent kommersiella grunder, förstått värdet av re-cykling. Långt innan begreppet ens var uppfunnet!

  56. Ingemar Nordin

    ThomasJ #50,
    Mycket bra kommentar av JoNova http://joannenova.com.au/2014/01/newman-says-the-party-is-over-for-the-ipcc/
    Jag fäste mig särskilt vid följande:
    ”The real debate has never been about whether greenhouse gases were real, instead it’s about how much global warming will happen. The cheating tactic of pretending the conflict was about something that nearly everyone agrees upon is like a ticking bomb for alarmists. The fuse has been lit. They will pay for their deception eventually.”
    ”We’re at the point where all the past cheating tactics (like bullying, namecalling and dodging debates) are starting to backfire badly”.

  57. ThomasJ

    Ingvar E. #52: Ja, Finland är stark kandidat att komma till sans, Norge oxo för den delen. Polen har ju redan påbörjat ’resan’ och som granne till Tyskland (med rejäla planer att exportera el dit…) vilken mkt väl kan få de mest inbitna ’Gruene’ att inse verklighetens bistra verklighet. I UK är oxo ökande skaror emot bedrägerierna och Osborne (finansministern) sa idag, att UK mycket väl kan komma att lämna EU. So-oder-so står spännande tider i farstun – ja, förutom i Sverige som troligast blir jumbo i ’omställningen’ – suck!
    Lästips över mrs. Figueras planer:
    http://stevengoddard.wordpress.com/2014/01/15/un-wants-to-steal-1-trillion-per-year-for-global-warming-scam/
    Mvh/TJ

  58. Gunnar Juliusson

    Mats G #48.
    Det var Janne Josefsson och SVT som gjorde en stor sak av påstådd rasism på intensivvårdsavdelningen i invandrartäta Södertälje, med en visselblåsare undersköterskan Peter Magnusson i fokus, som höll på knäcka hela kliniken. Tidningen Sjukhusläkaren utredde fråga noggrant. Det visade sig att det hela var en intern begränsad personalkonflikt mellan Peter M och en annan, som kom till Janne Js kännedom och masserades till en rasistisk skandal. Att halva läkarkåren på kliniken var invandrare hade man inte reflekterat över. Det framkom tydligt att man bl.a. nogsamt klippt i ett hemligt inspelat ljudband för att skapa sin skandal och undvika sådant som motsade budskapet. Det är trist att inse att ju mer insatt man är i en fråga som avhandlas i radio/TV, dess mindre förtroende får man ofta för det framförda budskapets validitet.
    http://www.sjukhuslakaren.se/2010/12/27/sa-inleddes-mardrommen-for-personalen-pa-iva-i-sodertalje/
    http://www.sjukhuslakaren.se/2010/12/27/pastaendena-krympte-till-fem-incidenter-som-utreddes-och-avskrevs/
    http://www.sjukhuslakaren.se/2010/12/27/lakarna-friade-av-jk/
    http://www.sjukhuslakaren.se/2011/03/04/–-be-de-anstallda-pa-iva-i-sodertalje-om-ursakt/

  59. Gunnar Strandell

    Ingemar Nordin #55
    Jag håller med men förundras över hur den kommersiella grunden förändrats.
    När jag slängde engångsbestick i containern för plast fiskades de upp av en renållningsarbetare och flyttades till ”brännbart” samtidigt som han förklarade att det hade inte betalats någon förpackningsavgift för dem och att de kunde få böta 20.000:- om recyclingföretaget upptäckt att de fanns där. Samma sak gäller om ett dricksglas hamnar i återvinningen.
    Grön kommersialism med är vad vi lever i. 😉

  60. Mats G

    #54 Jacob_UK
    ”Detaljer”? I Assanges värld är dessa attityder centrala drivkrafter för hans wikipedande.
    Jag utgår ifrån att du menar wikileakande men det är detaljer.
    Det finns många som har samma tankar angående läcka dokument som borde vara offentligt för allmänheten.
    #58
    Tack för mer info i frågan.