Väder-Pär (och Susanna B?) slår till igen

I dagens Aftonbladet, och i en längre version i GP skriver PH att i framtiden kommer ingen att vilja bo i Götet, pga ”klimatförändringarna” och stigande vattenstånd. Ack ja. Finns det någon trovärdighet i honom överhuvudtaget längre? (Tack J, för tips).

I morgon aviseras en extralång artikel om ”Extremväder” i SvD. Ja, man vet redan hur den vinklas. Passa på bara, när det har regnat lite, eller varit en värmebölja… 

Dock var det välgörande att se en ganska lång artikel i pappersupplagan i SvD i morse om den allt mer felkonstruerade moderna bebyggelsen i landet, och de underdimensionerade och dåligt underhållna avloppsledningarna. Den finns även på webben.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ivh

    Ingen vill bo i Göteborg om hundra år??? p g a mycket mer regn. Hmm, det bor ju folk frivilligt i Bergen. Så regnigt som det är i Bergen kommer det nog inte att bli i Göteborg ens om hundra år.
     
     

  2. Med tanke på att man inte kan gissa hur mycket det skall regna i morgon så är det väl lite väl magstarkt att tro sig veta hur mycket det skall regna de närmaste 100 åren. Man kan ju tex ta en titt på vad Pielke Sr skriver om saken:
    http://pielkeclimatesci.wordpress.com/2011/08/19/short-overview-of-why-multi-decadal-regional-climate-predictions-do-not-add-value-to-climatology-used-by-the-impact-assessment-community/
    Är det någon som har tagit en titt på hur det ser ut för AR5 där man skall använda sig av inkörda modeller som man tror skall kunna spå de närmaste decennierna korrekt? http://cmip-pcmdi.llnl.gov/cmip5/
     

  3. Peter Stilbs

    Jag har bott i Bergen i 1.5 år. Så illa var det inte, men på hösten var det regnställ som gällde. Paraply var ett dåligt skämt.

  4. Korven

    Som vanligt regerar dumheten i GP, Expressen och Aftonbladet. Staden Göteborg har även i år (som alla andra år i historisk tid) inte sjunkit ned i havet utan stigit längre upp över havsytan. Snyggt och fint registrerat av vattenståndsmätaren i Göteborgs hamn. Dessa uppgifter, erfar jag, kommer snart att hemligstämplas av myndigheterna (läs miljöpartiet i Göteborg kommun) då de inte sammanfaller med allmänt konsensus i Sverige.

  5. Det som är extemt är vanskötsenl i gbg vad det gäller dagvatten. Frö några år sedan vardet samma babbel när mölndalsån svämmade över. Den var inte muddrad sedan 60-talet. Sedan fixade kommunen detta, tror ni dt var stora rubriker som förklarade att alarmisterna hade haft tok fel…………

    Svar NEJ…………… 

  6. pekke

    Att det ofta är blåsigt och blött längs västkusten är väl inget nytt.
    Har vi inte konstaterat att landhöjningen på västkusten är större än ev. höjning av havet !
    https://www.klimatupplysningen.se/2010/10/12/goteborg-snart-under-vatten/
     
    Största faran är för all gammal och ny bebyggelse längs Göta Älv vars stränder till stor del består av lerjord som kommer från tidigare översvämningar i älvens historia.
    Skulle man tvingas att släppa stora mängder vatten från Sveriges största damm, Vänern, så skulle det bli stor rasrisk längs älven.
    Senaste översvämningen av Vänern berodde just på att man inte vågade släppa på mer vatten till Göta älv !
     
    Som den andra artikeln säger så är det största problemet underdimensionerade och dåligt underhållna  dagvattenavlopp i sammanband med ökande bebyggelse.
    Vid vägviadukter/tunnlar under marknivå som man brukar se bilder från vid översvämningar så finns det ofta pumpar som skall se till att vattnet kommer ut till avloppsnätet, är övriga avloppsnätet redan överbelastat eller pumpens kapacitet för dålig så blir det blött för de som försöker åka under.

  7. Björn

    VäderPär säger: ”- Alla prognoser är rena gissningar egentligen. En parameter påverkar en annan som i sin tur påverkar den första igen”. Så är det och det kommer aldrig att bli annorlunda. Koldioxiden kan aldrig ge oss en hint om väder och vind och klikmat. Men de som kommer att forska om solen, kosmisk strålning, planeters cykliska rörelser och molnens fysik, kommer åtminstone att kunna börja förstå klimatets utveckling på längre sikt.  

  8. John Silver

    Havsytan sjunker med 3 mm per år sedan 1967 i Göteborg.

    http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.6387!webbhavsvattenstand%5B2%5D.pdf

    Läs inte slutklämmen; det år bara det vanliga dravlet.

  9. Staffan Lindström

    ….Dålig tajming, Pelle Kofta…[Expressenkommentörs benämning]…Enligt SMHI fick Obsan 65 mm senaste dygnet tills i morse … Kan vara fel dock…I SvD rapporterades i slutet av juni eller början av juli om typ 486 mm där på ett dygn!!  Dröjde en dryg vecka innan den kom in som första(?) vädersideinslags-rättelse…Tullinge 21 ca mm… F.ö. om nu 1 % av jordens landyta är urban… Hur många procent är det i vissa regioner….Klart mycket mer och försök hitta: Mer asfalt, mer betong, mer människor, dubbelt så stora kloaker…eller dubbelt så många…???

  10. Lars Bern

    Jag tycker det låter lovande för Göteborg, senast väderspåmannen Pär kom med en sådan spådom vär väl när han sa adjö till Vasaloppet.

    Det säkraste indikatorn på om folk tror på Väder-Pär är priserna på attraktiva sjöfastigheter. Ser de ut att falla tror folk han har rätt. Det är bara att kolla! 

  11. HenrikM

    Finns även i DN:
    http://www.dn.se/nyheter/vader/ingen-vill-bo-i-goteborg-om-hundra-ar 

    Vilket dravel… 

  12. Artikeln har tydligen gått ut via TT. Den finns även i min och herr Fagerströms husorgan Skaraborgs Allehanda, även kallat Gresablat.

    Man kanske får se det som att nu får han i alla fall jobba lite för pengarna Väder-Pelle. Inte bara åka moppe runt om i Sverige. 😉 

  13. HenrikM

    Vad är Per egentligen menar, varför vill man inte bo Göteborg? Är det för att Göteborg har slukats av havet eller är det för att det regnar ofta? Vad menar han?

  14. Slabadang

    Klimatartiklar och artiklar om invandringspolitiken!

    Väder Pelles artikel läggs ut utan kommentarsfält. Man skrattar bara åt MSM och i Australien så höjs allt fler röster för nedläggning av ABC. BBC och SVT har ju också agerat likadant och det finns två bra tal som i sin kritik av ABC visar att vi i hela västvärlden fått inte bara en media utan även myndigheter att vända sin ursprungliga uppdragsgivaren folket ryggen.För att istället tjäna den administration som för tillfället sitter vid makten.

    Vi har nu fått en tydlig vallgrav mellan folket och statens etablissemang. Det här är ett mycket tydligt redan existerande och i växande problem för demokratin. Vi måptse helt enkelt göra nånting åt detta gigantiska hot mot folket. När media gjort samma fanflykt över på fiendesidan så måste vi falktiskt agera för de som tagit sig rätten att överge sin legitimitet i demokratin kommer inte lämna ifrån sig en millimeter av tagen terräng förrens de konfronteras.

    Hur CISRO i AU agerat och ändrat sin existentiella uppgift framgår tydligt av Dr Art Raich erfarenheter som fd chef för forskningsavdelningen. Det kan inte mer tydligt framgå hur de skatteberoende institutionerna skiftat sin uppgift från att tjäna folket tillk att tjäna den som sitter med skattekistan.

    http://www.youtube.com/watch?v=hxCzW6RWoLg

    David Archibald i samma ämne:

    http://www.youtube.com/watch?v=CfCCYbMpUCc&feature=channel_video_title

    Med genusvansinnet i samarbete med Göteborgs universitet:

    http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/18/oroande-att-universitet-samarbetar-med-den-autonoma-v-nstern

    Svaret ifrån GBG universitet:
    Igår jaaa! Men inte i dag eftersom ni uppmärksammat det!

    http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/18/oroande-att-universitet-samarbetar-med-den-autonoma-v-nstern

    Natrurvårdsverkets sammanfattning av ”Klimatåret 2010”

    http://www.naturvardsverket.se/upload/05_klimat_i_forandring/pdf/klimataret-2010.pdf

    SVTs vetenskräpsredaktion:

    http://stallom.se/

    SMHI

    http://www.smhi.se/forskning/visualisering-av-klimatforandring-utmaningar-for-stadsplanering-1.17424

    Så det är smärtsamt att inse att vi lever i postmodern kulturmarxistisk era där politisering gått så långt att våra myndigheter inte längre går att lita på. Politiseringen har ingen som helst respekt för oberoende integritet och saklighet utan tvärtom har medel att omöjligöra dem. I samarbete med de välfinansierade särintressena som inte äger eller kan avkrävas ansvar eller öppna för insyn så har de gemensamt våldtagit och ockuperat våra myndigheter.

    Det gäller att sprida analysen insikten och upptäckten bland alla ni känner och ser för hela klimatbedrägeriets grund ligger i de brott emot våra grundlagar som kräver saklighet opartiskhet och oberoende av våra myndigheter. Vi delar samma problem med alla västländers politiska elit och media. De har ehlt enkelt vänt oss ryggen.

    Klimatpropagandan är bara ett symptom av flera andra på en mycket svår demokratisk sjukdom. Vi är helt enkelt förbannat illa ute!

  15. bom

    Henrik M #13
    Min teori är att PH har tittat på sitt kassasaldo och funnit att kistbottnen lyser igenom. Det behövs alltså mer stålar. Förut hade han ett halvhederligt arbete med att läsa upp SMHI-rapporter i TV  men nu lever han på att missbruka folks förtroende och kränga väderskräck. Det var väl Nixons motståndare som ansåg att det vore dumt att inhandla en begagnad bil från lille Richard. Jag skulle nog inte vilja köpa något från PH heller men MSM stöttar honom troget genom att ge honom utrymme och dessutom arvoden. Fy för MSM och fy för PH.

  16. Lena Krantz

    HenrikM #13

    Jag förstår inte heller vad han menar. Men som vanligt är det ingen reporter som vet något och som kan ställa relevanta frågor till Per som ex att vi har en landhöjning i stora delar av landet som mer än väl kompenserar havshöjningen. Dessutom sjunker de flesta hav just nu (inte indiska oceanen dock).

  17. RB

    Maggie har en mycket intressant länk på optimism.nu. Bengt Dahlström, SMHI, redovisar här att såväl nederbörden som regnitensiteten har minskat i södra Sverige om man jämför SMHI:s mätdata för perioden 1931-60 med 1971-2000. Klimatscenarierna från Rossby Center förutspår problem med torka för södra Sverige p g a klimatförändringarna. Det börjar bli allt svårare att ta Pär Holmgren på allvar. Han tycks pinsamt dåligt påläst.

  18. RB

    Ur Bengt Dahlströms rapport:
    En kraftig minskning är tydlig i sommarregnens mängd i södra Sverige under 1971–2000 jämfört med perioden 1931–1960. Resultat från modellering av det framtida klimatet enligt Rossby Centre och från studier av historiska svenska klimatdata visar liknande tendens i Sverige. Studier av klimatdata visar, att minskningen är kraftigast i den västra delen av den södra halvan av Sverige.
    Detta ger indicier om en pågående förändring, som bör tas i beaktande vid framtida planering, där regnintensitet är av betydelse. 

  19. Ivh

    Peter Stilbs #3
     
    Jag förstår vad du menar med att paraply är skämt. Jag har bott i Skåne, där det ganska ofta är horisontell nederbörd.

  20. Pelle L

    RB #17
     
    Alltså fastnar vi åter igen i samma fälla:
    A) En statistisk analys som grundar sig på historiska data från ett litet tidsintervall.
    B) Bygg en ”klimatmodell” som passar statistiken.
    C) Dra slutsatser om framtiden med hjälp av modellen.
     
    Sedan (om 10, 20 eller hundra år)kan man tillägga
    D) Förändringen är INTE linjär över längre tidsintervall,
    utan går i vågor, enligt ett mönster som vi inte har insikt i.
    Och nya ”katastrofer” uppstår för att vi inte tyckte att dagvattensystemet behövde underhållas och uppgraderas i takt med samhället i övrigt.
     
    Lite personlig kuriosa:
    Jag har ett nytt hus, västkustens södra del, helt utan dränering (endast takvattnet leds undan). Funkar utmärkt. Ty huset ligger inte i en stad.

  21. Ivh

    Lars Bern #10
     
    Jag har aldrig hört någon meteorolog säga att det inte kommer att bli några vasalopp i framtiden. Däremot så hör man ofta klimatskeptiker raljerar det. Det som sagts är att det kommer att bli vanligare med inställda vasalopp, precis som med att svenska rallyt oftare måste ställas in.

  22. Peter Stilbs

    Ivh #18 – jag bodde 10 år i Lund – men Bergen är i en annan klass.

    Dock minns jag däremot att jag frös något hemskt när jag kom till Skåne från Värmland hösten 1965 … måste ha haft att göra med blåst och fuktighet.

  23. Peter Stilbs

    RB #16 – det finns också någon annan rapport från SMHI som kom för 1-2 år sedan, om regn- och vindmönster i Sverige från ca 1900. Ingen stigande trend kunde noteras – möjligen en sjunkande efter ett otydligt max ca 1920, både för vind och regn. 

  24. Halvdansken

    Ett stort problem är att det är populärt att lägga ut stora område med sten/klinker i trädgårdarna nu förtiden. Trädgårdar ska nämligen vara ”enkla att hålla” – man har inte tid med växter och liknade.  Vattnet sjunker inte ner i marken utan rinner ner till kloaksystemen som redan är underdimensionerade (här i Danmark är de ofta 100 år gamla). Därav översvämmningar och liknande så fort det kommer lite extra mycket regn.

  25. Ingemar Nordin

    RB #17,

    Vet inte den ena delen av SMHI vad den andra gör?

    Så här står det på en av deras klimatsidor:

    ”För Sveriges del pekar klimatscenarierna på att det blir varmare, framför allt på vintern och i norr, samt att kalla dagar påverkas mest. Det blir mer nederbörd, framförallt i väster och norr, skyfallen blir intensivare och havet stiger.

    Troligen blir det mer översvämningsproblem i västra Sverige (se Figur 1). Inom SMHIs hydrologiska forskning görs många effektstudier med kartering och kvantifiering av klimatförändringens påverkan på hydrologi och vattenstatus både i Sverige och internationellt.”

    http://www.smhi.se/forskning/forskningsomraden/hydrologi/klimateffekter-framtidens-vatten-1.551

    Var det inte mindre nederbörd det skulle bli i västra Sverige?

  26. Björn

    RB [16]; Har läst via din länk till Bengt Dahlströms utredning. Han skriver: ” Huvudorsaken till klimatets förändring är att, atmosfären har en annan koncentration av växthus­gaser än som var fallet tidigare, exempelvis före industrialismens intåg”.

    Det är ju bedrägligt att man får så lättvindigt påstå att växthusgaserna skulle ensamt vara orsak klimatförändringar. Rapporten ingår i ett kommunalt Fou-program och bekostas av oss skattebetalare. Rapporten bygger från början på ett felaktigt antagande och borde slängas i papperskorgen. Var finns de verkliga parametrarna med som solen, kosmisk strålning, planeters cykliska rörelser och molnbildning? Rapporten blir ju på detta sätt fullständigt meningslös. Helt enkelt oacceptabelt!!
     
     
     
     

  27. RB

    Björn (27):
    Jag håller med dig om detta med växthusgaser och klimatförändringar, men inte om att rapporten borde slängas i papperskorgen. Den är mycket intressant som tidsdokument och baserar sig till stor del på mätdata från SMHI. Rapporten gjordes för VA-Forsk, som är kommunernas eget FoU-program om kommunal VA-teknik. Så, här har vi en möjlig förklaring till varför det blev relativt mycket vattenskador. Göteborgs kommun har kanske tagit den här rapporten på allvar och dimensionerat om vattenavledningen för ett torrare klimat?

    Ingemar Nordin  #26:

    Jo, jag såg detsamma på SMHI:s hemsida, och blev lite konfunderad. Men det är väl med SMHI:s klimatvarningar som med vädret. Det växlar. Det gäller att hänga med i svängarna.  

  28. RB

    Peter Stilbs #23 -intressant, vet du om den rapporten möjligen går att hitta på nätet? På SMHI:s hemsida kan jag inte upptäcka den.

  29. Peter Stilbs

    RB 28, ska leta. Jag har den i Jobbdatorn någonstans. Måndag, då.

  30. RB

    Pelle L #20 -Jag har också ett litet hus, i norra Dalarna. Det har stått här på gammal myrmark i 40 år och blivit mer och mer skevt, tomten ofta vattensjuk. Förra året lyfte vi lite på det och dränerade ordentligt för första gången. Och nu sitter jag på verandan och myser medan regnet öser ner, sedan i morse. Inga problem, huset står stadigt och tomten är torr och fin. Kanske något för Göteborg? Lyfta stan lite, och ett dräneringsdike runtom?

  31. Göran Lysén

    På Expressen så går det att kommentera Väder-Pär, och kommentarerna är inte nådiga! 

  32. Linn

    Göran:

    Samma på AB, inte många som försvarar ”väderguden” längre….max 10% står på hans sida 😉

  33. Ivh

    Peter Stilbs #22
     
    Jag trivdes aldrig i Skåne p g a det horisontella regnet, så jag skall nog inte flytta till Bergen.

  34. Tage Andersson

    Efter att Pär Holmgren konstaterat att ”Alla prognoser är rena gissnimngar” låter reporten honom göra en kategorisk prognos 100 år framöver. Visst, det gäller klimatet och inte vädret. Av omkring 100 kommentarer i Expressen är faktiskt ett par positiva till Pär.

  35. Staffan Lindström

    http://climaterealists.com/attachments/ftp/Manipulationofscience.pdf
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    { 20.08.11 at 11:00 }   Som skrivet, 65 mm på Observatoriekullen vore väl en våt dröm för PH men Bengt Lindström rättade detta i P1-VÄDERRAPPORTEN efter lunchekot, utan att nämna SMHI-sidans felaktiga uppgift… Denna stod nyss, 15:23 fortfarande kvar på SMHI… Seghet i korta tidsperspektiv, dito i långa i vissa avseenden på SMHI… Med det här väderläget så missar man inte minimumtemperaturerna i S Sverige…. Alltid något….. Tillbaka till köksstädning/röjning/strukturering i icke nu nämnd ordning!?

     

  36. Staffan Lindström

    { 20.08.11 at 15:36 }   Ooops! Glömde ta bort länken till Sternrapport-
    sågningen….Inte så mycket konspirationsmumbo som någon tyckte??

  37. Daniel F.

    Ivh #21,
     
    Googla ”vasalopp holmgren”. Första länken:
     
    http://www.expressen.se/klimathotet/1.482635/snon-pa-vag-att-forsvinna-for-alltid
     
    ”Pär Holmgren befarar att Vasaloppet inte överlever sitt 100-årsjubileum 2022.”
     
    Men det har han väl aldrig sagt? Eller i alla fall inte menat? Han menade ju att det blir MER snö på vintern. Det har han sagt, eller i alla fall menat, hela tiden. Om det nu inte blir mindre snö den kommande vintern. Då menade han tvärtom. Eller inte…
     
    Det är kul med er AGW-förhoppare. Ingen av er känner till några överdrifter eller spådomar som visat sig vara 100% åt helvete. UI kunde inte påminna sig en enda överdrift yttrad av James Hansen. Bagdad Bob bleknar i jämförelse…

  38. Väder-Pär och Susanna B, det låter som en pastisch på Pernilla Anderssons låt Johnny Cash och Nina P.

  39. Daniel F.

    I artikeln under den jag länkade ovan säger Svante Axelsson:
     
    ”Tyvärr har vi misstänkt hela tiden att det är värre än vi trott.”
     
    En riktig klassiker. Hur kan någon tvivla på dessa orakel? 🙂

  40. HenrikM

    I GP-varianten så skrivs det vad som gör att man inte kan bo kvar i GBG:
    ”Och det beror ju på klimatförändringen, med vattenhöjningen i havet med återkommande översvämningar som följd till exempel. Men det kan även gälla Öland, Gotland och Östersjölandskapen.” 

    Orsaken är alltså att det blir översvämningar, inte att det regnar. Men det verkar ju inte bara vara kört för Göteborgarna, I princip hela landet behöver utrymmas förutom de inre delarna Svealand och Norrland.

  41. Slabadang

    Tage Andersson!

    Vad är din uppfattning om hur det diskuteras internt inom SMHI? Jag vet att folk omplacerats inom naturvårdsverket för att de inte accepterar NV partiskhet och desinformation i klimatfrågan. En tydlig signal om att avvikande åsikter inte accepteras och får sina konsekvenser inom NV.

  42. Slabadang #14

    Jag håller med dig helt i din slutsats.

    Behandlingen av det vetenskalipgt avvisade CO2-hotet är en symptom på hur illa ute vårt samhälle är.

    Jag ser endast en lösning för länder som Sverige och det är att successivt övergå från representativ demokrati till direkt. 

    Globalt ska det bli spännande att se om Kinas system håller stången mot Indiens och om länder som Kanada kan behålla lite av vårt system men mer realism….

    Västeuropa är förlorat, ty den maktomställning det innebär att gå över till direktdemokrati skulle kräva en revolution, då dagens åsiktskorrumperade politiker och statliga tjänstemän, aldrig lämnar över frivilligt…

    Hur kul vara chef för något av alla destruktiva verk och myndigheter om medborgarna får rösta om deras framtid? 

  43. Staffan Lindström

    { 20.08.11 at 15:36 }   Ooops dvs hoppsan 2: Om det inte kom 65 mm på vår kära observatoriekulle, Staffan, hur mycket kom det?? Tummetott… 25 mm … Där fick ödet till det… Inte ens en rotblöta, ska det inte vara 30 mm?? Tredje gången gillt….

  44. Ivh

    Daniel F #37
     
    Om man läser artikeln så står det ju vad Per Holmgren menar.
    Om det blir för många inställda vasalopp på grund av för varmt väder så kommer intresset för tävlingen att minska. 
     
    Arrangörerna för Vasalippet har blivit bättre på att preparera med konstsnö nu än de var 1990 när det fick ställas in.
     

  45. Daniel F #39

    ””Tyvärr har vi misstänkt hela tiden att det är värre än vi trott.”

    Ha ha ha ha ha ha ha ha……  Nu går jag ut och jobbar med ett gigantiskt flin…

    (den kommentarer gäller kanske för oss som misstänkt att åsiktskurruptionen går djup i inte bara de politiska leden utan även inom myndigheter och verk)

    Fast vi skulle kanske uttrycka oss med normal begåvning?

    Tyvärr är det värre än vi trott, vilket vi misstänkt länge…

    Kommentar modererad

  46. Det duger ändå inte…

    Tyvärr är det värre än vi trott, vilket vissa av oss anat…

    Ganska kul att analysera en spontan mening från en som skulle sätta sig med snuttefilten och gråta tillsammans med Rockis och många fler om även de insåg att CO2-hotet är vetenskapligt avvisat..

    Det måste kännas underligt att livas upp var gång de får signaler som kan tolkas illa för mänskligheten och bli desperata var gång det visar sig att vi hela tiden ökar våra resurser och därmed vår förmåga att stå emot alla former av katastrofer..

    Fy fan för att vara dysterhet och hopplöshets förkunnare….

    Tänk att profitera på människors okunniga rädsla?
     

  47. AOH

    RB # 30
     
     ”…Kanske något för Göteborg? Lyfta stan lite, och ett dräneringsdike runtom?….”
     
    Göteborg + Göta Älv ligger redan högt. Tänk på översvämmningen för några år sedan när vattenflödet från
    Mölndalsån ända ned till Kungsbacka inte kunde släppas ut i Göta Älv.
     
    Urgöteborgare kan säkert berätta mer därom.
     
    Men Väder -Pär har troligen en lösning även för det. Kanske hela Västergötaland och Halland kan flyttas ?
    Hi  Hi
     

  48. Daniel F.

    Ivh #44,
     
    Ja, men i vintras sade han ju att mer snö var helt enligt modellerna/beräkningarna/prognoserna. Hur ska han ha det? Du vet, man kan inte helgardera sig och sedan tro att man varit duktig…
     
    Tycker du att han är seriös?

  49. Gunbo

    Daniel F #37,

    Så här säger Per H. i atrikeln:

    ”- Vi kan mycket väl ha kalla vintrar även om 10-20 år, men statistiskt sett kommer de att bli färre. Pär Holmgren befarar att Vasaloppet inte överlever sitt 100-årsjubileum 2022.”

    Att de senaste två vintrarna varit kalla motsäger väl inte Pers förutsägelse, tvärt om. Det är 11 år till 2022. Hur kan du och andra här spå hur vädret blir i framtiden?

  50. Slabadang

    Ha ha ha!!!

    Av misstag hamnade jag inne på RC genom att den som kommenterat på Cliamteaudit med ”no deal is made” som den misstänkte ”whistleblowern” länkat sitt ”nick” till RC (finurlig rackare! 🙂 )

    På RC finns nu följande artikel inlagd om modellerna och att läsa mellan raderna ger större behållning och förståelse av vad de faktiskt säger. Läs själva och fundera framförallt över inledningen om den ”olyckliga kopplingen” ? mellan klimatmodellerna och IPCC. ”Till reträtt!!! Tamparapaaaaa”

    http://www.realclimate.org/index.php/archives/2011/08/cmip5-simulations/

  51. Gunbo#49

    Nu träffade du pudelns kärna, VärerPer kan inte heller spå klimatet in i framtiden..

    Det enda vi säkert kan påstå är att våra CO2-utsläpp inte riskerar skapa en global klimatkatastrof med messdöd och försämrade livsbetingelser, det kan vi veta, genom att studera historiskt klimat och historisk CO2-halt..

    Dessutom kan vi veta att små temperaturökningar inte totalt förstärks, framför allt inte på platser som har ett livsvänligt varmt klimat…. 

    Om vi slipper sjunka tillbaka till en djupare nedisningsfas, utan får en ökad ytmedeltemperatur, så blir polerna varmare och öknar minskar, det är väl bra, men har lite med våra CO2-utsläpp att göra…..

    Gunbo du ska inte försvara ovetenskapliga katastrofprofitörer som väderper….
     

  52. Ivh

    Daniel F #48
     
    Jag tycker Per Holmgren är seriös, och det är lätt att förstå vad han menar.
     
    Bl a detta händer, enligt Holmgren, vid varmare klimat:
    – Det blir färre kalla vintrar.
    – Nederbörden ökar
     
    Du kan ju själv försöka lista ut vad som händer, de år, då det blir en kall vinter med ökade nederbördsmängder.
     

  53. Ivh

    Gunbo #49
     
    Jag tror inte Vasaloppet kommer att läggas ned. Arrangörerna blir allt duktigare på att kunna preparera spåren med konstsnö de åren det är varmt.

  54. Gunnar Littmarck #51

    Du skriver:

    ”Det enda vi säkert kan påstå är att våra CO2-utsläpp inte riskerar skapa en global klimatkatastrof med messdöd och försämrade livsbetingelser, det kan vi veta, genom att studera historiskt klimat och historisk CO2-halt..”

    Varför bry sig om historiska halter av CO2 när du med hjälp av Håkan Sjögren bevisat att CO2 har noll inverkan på temperatur i atmosfären? Tvivlar du själv på det du så tvärsäkert och detaljerat förklarar för oss skeptiker?

    Jag funderar också ibland på dina och Ellings optimistiska inlägg om Thorium och en ny och billig kärnkraft som skulle göra det onödigt att slutförvara utbränt kärnbränsle och istället använda det för energiproduktion.

    Jag minns att ni aldrig blev riktigt överens av någon anledning, men jag minns också hur lätt och snabbt det skulle gå då. Då för några år sedan. Mycket optimistiskt och på många sätt förtroendeingivande på den tiden i mitt tycke.

  55. Ivh #52 och #53

    Jo det blir nog mest snökaos längs Östersjökusten och söderöver om Östersjön är varm när det närmar sig vinter. Om temperaturen därefter håller sig under noll på land så ligger snön kvar.

    Om Östersjön däremot är kallare i början av vintern så blir det inte lika mycket nederbörd när vindarna blåser från det hållet.

    När det gäller en industri som Vasaloppet så har du helt rätt. Även om det kanske inte klaffar med natursnö på rätt plats vid rätt tillfälle så löser man det nog.

  56. ThomasJ

    Slabadang #14: Lysande!  😀
    Helt korrekt – hela vägen! Snyggt jobbat, keep it up, man!

    Mvh/TJ

  57. Gunbo

    Gunnar L #51,

    Jag försvarar inte PH. Jag läser bara det som står i texten och tänker själv.

    ”Nu träffade du pudelns kärna, VärerPer kan inte heller spå klimatet in i framtiden..”

    Exakt! Vem kan förutspå vädret första helgen i mars 10, 20 eller 30 år framåt i tiden? Varken PH eller Daniel F eller någon annan.

  58. Slabadang

    IVH!

    För en gångs skull håller jag med dig! ”Väder Pelle” är precis lika seriös och trovärdig och ”robust”som hela klimatvetenskapen. Man behöver liksom inte käbbla i alla frågor och inlägg ibland når man fram till varandra utan att man ens lägger märke till det.

  59. bom

    Ivh
    PH uppfattar Du som ”seriös”? Hur tänker Du då? När Du resonerar utifrån dina erfarenheter inom värmetekniken så uppfattar jag dig som seriös. PH däremot uppfattar jag ungefär lika seriös som hans tidigare kollega Olle Björklund när denne lurades att försöka göra pengar på att visa upp sig och sitt TV-ansikte i Folkparkerna för ett antal decennier sedan. Även det var ett erbarmligt försök att kassera in på kändisskapet. Jag kommer att tänka på Hasse Alfredsons ”ormtjusaren på Kiviks marknad”. ”Ente fan hade han någon orm”!

  60. Staffan #35
    Dokumentet du länkade till var mycket intressant!

  61. Slabadang

    Staffan L!

    Tack för länken #35. Problemet med denna yggdrasil till klimatpropaganda är alla dess huvuden. Det är inte svårt att dela hans slutsats om att England tagit initiativet till att stoppa bla Afrikas utveckling. England är verkligen illa ute och har ganska soprent på företagsamhet annat än den finansiella sektorn som frå en allt mer minskande betydelse i den konkurerande växande omvärlden. Med sin höga skuldsättning och ett pund mest uppumpat med samma varmluft som Stern använt till sin rapport så är ett tydligt motiv klarlagt. Naturligtvis vill man inte skylta med bakomliggande strategier och målsättningar utan väljer klimathotet som en fasad att gömma sig bakom.

    Hans påstående om att Loyal Academy gick ut till media och krävde munkavle på kritiska röster kan med säkerhet avläsas i vad som faktiskt skedde och det är klart att de satt hela sitt existensberätrtigande och trovärdighet på dtta enda spelade korthus.

    Vi kommer troligtvis aldrig få reda på vad som fick Köpenhamn att haverera men om utvexklingsländerna och brickländerna förstått att det är västvärldens rädsla för deras utveckling och hotet mot västs världsdominans som legat bakom hela skiten så har de fattat rätt beslut av rätt orsak och synat klimathotet med rätt glasögon påtasgna.

    Kvar grundlurade står nu västst medborgare med den gröna NGO rörelseen som nu skall finansieras genom skatter och på politiska löften ges gratisbiljetter in i demokratins kärna. Vi är så grundlurade så liknar ingenting.

  62. JonasE

    Hoppas ni inte missat SvD’s senaste fullträff.
    Dra ner på koldioxidutsläppen, annars kommer miljötänkande utomjordingar och utplånar oss för planetens skull
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/et-kan-utrota-manskligheten-i-forebyggande-syfte_6401703.svd
     

  63. tty

    Även elpriserna kan faktiskt leda till översvämningar. I min hemtrakt står just nu en kraftigt trafikerad länsväg delvis under vatten. Men det har inget med klimatet att göra. Det beror på att bonden har stängt av en pumpstation. Elpriset har blivit så högt att avkastningen av de avvattnade markerna inte längre betalar elräkningen. Jag känner faktiskt till fyra platser där detta skett inom bara någon mils radie. Så just nu har bl a ett område som enligt den kommunala detaljplanen är reserverat som industrområde för lätt industr förvandlats till en sjö….

     

  64. RB

    Jag sitter på altanen i sommarhuset i norra Dalarna och läser om regn, medan regnet faller runtom. I skenet från värmeljus och den roterande kolstavsvärmaren läser jag ur Claes Hernebrings 85-sidiga forskningsrapport från 2006, avsnitt 7.4:
    ”Redan år 1955 funderade byggnadschef Ragnar Sondén i Borås, vid publiceringen av nya regnbear- betningar, om trender i nederbördsstatistiken:
    ” ..ganska stora variationer förekomma hos de starka regnen. Av särskilt intresse är att ett markerat överskott av sådana regn förelegat under de senare åren. Om detta betyder en periodicitet på längre sikt – varvid vi alltså skulle ha att förvänta fortsatt över- skott på starka regn under en följd av år framåt – är omöjligt att förutsäga. Det förefaller emellertid, som om vi kommit in i en annan väderlekstyp än tidigare…Tendensen bör emellertid tjäna som en varning och föranleda fortsatta undersökningar på olika platser. ” Förklaringsgrunderna då, ang. bakomliggande faktorer är lite annorlunda än idag: ”..den moderna människan som släppt lös atomkärnor..”, men han noterar att tidsperioden var för kort (35 år) för att dra några säkra slutsatser.”
     Hernebring drar inte heller några säkra slutsatser betr. eventuella trender i redovisade data om de ”starka regnen” (s k blockregn). Diagrammen för Göteborg som finns redovisad perioden 1973-2004 på sid 47 visar inte på någon som helst tendens. Väder-Pär är ute i ogjort väder.

  65. RB

    Oj, jag glömde länken till Hernebrings rapport- Här är den.

  66. Mattias.L

    Ber om ursäkt för OT (igen), men enligt SvD kan utomjordingar snart förgöra mänskligheten p.g.a. CO2/klimatförändringarna. Oftast vill man bara gråta när alarmisterna proklamerar ett eller annat, men denna gång kan jag inte låta bli att skratta!

  67. @Ivh #52
    Tycker du att det är seriöst att påstå att ingen vill bo i GBG om 100 år pga översvämningar? På allvar? Med sådana vänner behöver alarmisterna inga fiender…

  68. Peter Stilbs

    Läste i morse Susannas artikel. Den expert hon förlitar sig på är — Pär Holmgren.

    Men annars var artikeln mycket neutral, i ett citat påstås tom PH säga att man inte ska dra för stora växlar på enstaka väderhändelser (min sammanfattning)….

  69. Ingemar Nordin

    Läste precis SvD-artikeln och jag tycker att den är väldigt missledande och felaktig. Några exempel:

    Först ställs de relevanta frågorna: ”Automatiskt väcks frågan om det är fler extrema väder nu. Ser vi effekten av de ständigt ökande utsläppen av koldioxid i atmosfären, eller är det bara så att vädret fått mer uppmärksamhet i medierna?” Men den följs omedelbart, och försåtligt, av ett påstående som knappast håller vetenskapligt: ”Mätdata visar att blöta områden på jorden har fått mer nederbörd och torra områden har blivit torrare. Enligt nya forskningsrapporter har extrem nederbörd faktiskt blivit vanligare på norra halvklotet och i delar av tropikerna. Ovanligt höga temperaturer har också blivit vanligare bland annat i Kanada och Eurasien sedan 1950” Det finns gott om forskningsrapporter som talar emot detta.

    Tropiska stormar anses inte ha blivit fler, däremot kraftigare, men det finns även forskare som hävdar motsatsen.” Det är helt enkelt fel att tropiska stormar skulle ”anses” ha blivit kraftigare. Alla data visar på motsatsen.

    ”De naturliga variationerna kan orsaka de mest extrema väder, men en överväldigande majoritet av forskare anser att naturliga faktorer inte räcker för att förklara dagens varmare klimat.” Detta är att blanda ihop två skilda saker (återigen på ett försåtligt sätt); den globala uppvärmningen å ena sidan med förekomsten av extremt väder. Mycket talar för att vi får fler stormar, torka etc vid svalare klimat – som exempelvis under den lilla istiden.

    ”För en del människor blir extrema väder en påminnelse om vad ett förändrat klimat kan medföra.” Javisst, men bara därför att sådana journalister som Susanna pumpar ut denna villfarelse till sina läsare.

    ”1998 var tillsammans med 2010 och 2005 de varmaste åren hittills, enligt FN:s Världsmeteorologorganisation.” Som Pehr B visat så är detta ännu en villfarelse. Deras egna siffror ger inte stöd för påståendet.

    ”Uppvärmningen går också betydligt snabbare nu än vid tidigare episoder när klimatet har blivit varmare.” Knappast. Och med en utplanad temperatur under de senaste 15 åren så är det direkt fel att tala om ”nu”.

    ”Det finns någon procent mer värmeenergi i atmosfären nu än för hundra år sedan. Då kanske man inte ska vara förvånad om det blir kraftigare stormar.” Jo, det skall man bli förvånad över eftersom det är temperaturskillnaderna som är viktiga. Inte värmen som sådan. Om atmosfärens värmeinnehåll vore det centrala så borde det alltid vara fler och kraftigare stormar i tropikerna än t.ex. söder om Australien eller norr om Paris.

    Tyvärr är detta ännu en missledande artikel om klimat och extremväder som publicerats av en av Sveriges största dagstidningar.

  70. Tage Andersson

    Slabadang #41
    Visst tillhör SMHI klimatkyrkan. Det känns på stämningen där. Och det är nog inte så underligt. Bert Bolin, som dammade av Arrhenius kolsyreteori var en ansedd meteorolog och skicklig politiker och klimatfrågan har placerat SMHI i miljöns centrum.
    Låt oss se det från TV-meteorologernas synvinkel. Retsamma frågor av typ ”Vart tog solskenet du lovade igår vägen” är inget ovanligt. Meteorologen är där inne på sitt område, det han kan och där han har vädermodeller (verifierade), satellit och väderradar mm till sitt förfogade. Kommer så klimatmodellerna, något modifierade vädermodeller, som saknar verifikation, men inte ifrågasätts. Plötsligt har den tidigare hånade meteorologen blivit en firad och oomstridd auktoritet på väder och klimat om hundra år. Journalisterna flockas med tindrande ögon runt honom. Han är hjälte och AUKTORITET. Alla TV-meteorologer har inte hemfallit åt det, flera har behållit sin integritet. Men vad ska den som satsat på CAGW göra?
    I intervjun beskriver Holmgren bra hur återkopplingar påverkar modellernas prognoser. Han drar en mer drastisk slutsats än jag hittills hört någon meteorolog göra: Prognoserna är gissningar. Att de klimatmodeller han blint litar på har liknande återkopplingar, alltså lider av samma svagheter, har nog inte gått upp för honom. Alternativt äger han fullständig kunskap om klimatet och kan avgöra modellernas kvalitet
    Jag tror att man kan se AGW som en av SMHIs stora affärsideer. SMHI-folk i karriären aktar sej för att öppet tvivla. Det är varken nyttigt för framtiden eller stämningen. Dock, jag anar att det finns forskare på Rossbycentret som innerst inne har en nog så realistisk syn på klimatmodellerna.
    Rosbycentrets kunder har kritiserat decennie- och sekellånga prognoser. Nyttan av att känna till förhållandena om ett sekel är begränsad, man kan inte verifiera prognoserna förrän om ett sekel och modellerna kan inte verifieras mot oberoende data eftersom sådana saknas. Rossbycentret utarbetar därför metodik för prognoser 15 år framåt.