Väder och klimat

smhi vder
Hur många gånger har man bl.a. i TCS-inlägg fått läsa att man ska skilja på väder och klimat? Samtidigt upplever man nästan dagligen att exempelvis någon TV-meteorolog tillfrågas om sin syn på dagens väder – vårt vanligaste samtalsmämne – och om nutida och framtida ”klimatförändringar”.
Senast var det i dagens SvD. Jodå – den vanliga visan – det blir i genomsnitt 1 grad varmare om några decennier och värmeböljor på 42 grader blir  här vanliga – inga frågetecken. Jo – egenbevittnad stranderosion på Maldiverna var också också bevis för hur illa det är.  Man bara suckar.
Flera andra har skrivit böcker (även riktade till barn) om framtida klimat och klimateffekter och många verkar i det hela smickrade över att uppfattas som auktoriteter i frågan.  Vissa ställer upp som föredragshållare inom ämnet.
Samtidigt finns det mig veterligen en mycket stor skepsis bakom kulisserna, även i meteorologled – såväl i Sverige som i Finland. Man kan också urskilja en trend till väsentligt större skepticism mot klimatalarmism [pga CO2] bland den äldre generationen meteorologer. Inte så mycket av detta når allmänheten.
Jag minns dock hur jag gladde mig för några år sedan när Nyhetsankaret på Rapport förväntansfullt lade in en passning till Lage Larsson inför det avslutande väderinslaget: ”Är det inte ovanligt varmt i Sverige för att vara i December?”  – Lages oväntade svar var i stil med: ”Jo- det är nog riktigt – man får gå tillbaka till 1930-talet för att se högre siffror”.  Nyhetsankaret, som hade förväntat sig en harang om global uppvärmning såg mest ut som en fågelholk. Tack Lage!
Vad skiljer då i förutsättningar för utsagor om väder och klimat?
Vi är alla bekanta med dagliga väderprognoser, som bygger på grundläggande fysikaliska lagar om korttidsutfall av atmosfäriska förhållanden (observationsnät av temperaturer, lufttryck etc). Dagens strategi för väderförutsägelser bygger direkt på 4 grupper av fysikaliska lagar som sammanställdes till en beräkningsstrategi av norrmannen Bjerknes redan för ca 100 år sedan. Först i och med dagens datorkraft har den närmat sig sin fulla potential. Man vet också att problemets natur är sådant att de flesta förutsägelser längre än 3-10 dagar framåt i tiden inte är mycket bättre än kvalificerade gissningar. Det hälper inte med mer kraftfulla datorer, mer än att man har ett uppenbart behov av att hinna räkna färdigt i tid.
Klimatmodellering är annorlunda än väderprognoser, eftersom den ovanpå ovanstående måste ta hänsyn till så mycket mer ­ delvis okända faktorer, deras betydelse och även deras koppling till varandra. Fysikens lagar kan inte alls tillämpas rakt av. Vad som kan betraktas som konstant faktor under en vädersimulering blir i en klimatmodellering en variabel i både tid och rum.
Samspelet mellan faktorer som varierar på längre tidsskalor är ännu i stora delar okänt, och det i sammanhanget viktiga är att den relevanta expertisen får sökas på annat håll (ex. oceanografi, fysik, kemi, kosmologi).

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Marcus

    En tanke som har slagit mig är att kan det inte vara så att när man kör många iterationer (antar att det är så klimatmodellerna funkar) av en modell som föreställer ett kaotiskt system (vilket ju klimatet är) så byggs små fel upp med varje iteration och till slut spårar hela modellen ur.
    Jag kanske är helt ute och cyklar.. de klimatmodellerna man använder sig av kanske inte har just denna svaghet?

  2. Nej, Lage Larsson är inte någon klimatskeptiker eller klimatrealist, utan står för den politiskt vedertagna uppfattningen att temperaturen i Skandinavien kommer att stiga med omkr. 4 grader på 100 års sikt, detta enligt en intervju han gjort för Svenska kyrkans församlingstidning i Tyresö socken: http://inspire.accson.se/bilder/99/34390.pdf
    Fast ni 08-or kanske inte kallar era församlingar för socken…?  😉

  3. Michelangelo

    Han verkar ha en överdrivet stor ”apparat”.

  4. Rosenhane

    Peter,
    utmärkt inlägg, tack!
     
    Man kan undra vad svenska klimatalarmister vet som uppenbarligen inte kineserna känner till.
    I dagens Svd skriver läkaren Eie Herlitz  och designprofessorn(!) Kerstin Vickman:


    Hotande klimatkatastrofer och oljeknapphet talar för att tågen kommer att ta hand om en stor mängd resor i framtiden. Därför borde stationerna ges en framträdande roll i stadsplaneringen.
    Gör Centralstationen till en märkesbyggnad | SvD
    Samtidigt läser man att  Kina väntas köpa 2000 nya trafikflygplan de närmaste åren samtidigt som man kraftigt utökar antalet flygplatser och genomför rejäla satsningar i den egna flygindustrin.
    Kina väntas köpa över 2 000 flygplan – Verkstadsindustri – E24
     
    Klimathojtatna blir nog inte nöjda förrän vi är tillbaka i häst och vagnstadiet.

  5. Peter Stilbs

    Peter Harold – kanske har Du rätt – men det som gladde mig var att han i direktsändning sade som det var – att 1930-talet hade ännu varmare vintrar än dem vi upplevt under 1988-2009.

  6. ces

    Eie Herlitz var drivande i diverse s k byalag i Stockholm som försökte hindra byggandet av kringfartsleder och bl a ville göra St Eriksgatan till en trädallé.

  7. Staffan Lindström

    { 10.03.11 at 09:41 } … ?

  8. Staffan Lindström

    { 10.03.11 at 11:46 }  Ts, ts, ts…Liljeholmens ljuspoletter trillade ner till slut 🙂
     

  9. -> Peter Stilbs
    Ja, han förtjänar respekt för sin ärlighet om att vi hade ännu varmare vintrar på 30-talet; andra väderpresentatörer hade nog valt att förtiga detta.
    Sen vet man ju inte om han trots allt är en smyskeptiker för att slippa problem på jobbet…  😉

  10. Angående Lage Larsson….
    nej, han är nog inte skeptiker. Läste en intervju med honom i någon båttidning för en tid sedan. Han är ”klimatoroad” dock inte på något vis hysterisk.

  11. Peter Stilbs

    Labbibia & Peter – jag läste hans utläggning i församlingstidningen som Peter hänvisade till #2. Han hade tydligen blivit omvänd av att råka ut för isberg i sydligare farvatten på andra sidan globen – någon hade sagt att de inte borde vara där då.

  12. Pelle L

    Ytterligare en ”emeritus” meterolog som vågar ta bladet från munnen om PK-åsikterna om klimatet:
    Bertil Larsson tar strid i klimatfrågan
    http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.1142053-bertil-larsson-tar-strid-i-klimatfragan

  13. Pelle L

    Peter S: Vad ÄR det egentligen på bilden?
    Är det en Protuberans?

  14. Bertel

    OT Naturen följer inte klimatmodellerna.
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/algar-dor-av-svalt-efter-hard-vinter_5996407.svd

  15. Ingemar

    Peter S. Intressant att du tar upp med detta om meteorologer. Flera opinionsundersökningar internationellt visar på en stor skepticism där. Men jag tror att det är få inom t.ex. SMHI som skulle våga gå ut och säga något öppet, med tanke på att de har en ledning som så hårt bundit upp sig för att ”the science is settled” och andra politiskt korrekta, men felaktiga, utsagor. Att knysta om vad de egentligen anser skulle nog betraktas som illojalt, och kanske t.o.m. som ett skäl för uppsägning.

  16. Ingemar

    Pelle L #12,
     
    Bertil Larssons frispråkiga uttalande känns hoppfullt! Det skulle vara intressant att lyssna på en diskussion med olika ståndpunkter mellan meteorologer.

  17. tty

    Pelle L #13
    Det är en Squall Line. En zon med intensivt regn/åska utmed en mycket skarp kallfront i amerikanska mellanvästern. Det är just detta väderläge som brukar ge upphov till tornados. 

  18. Svempa

    Det började som en skakning på nedre däck.
     
    De isberg som Lage såg är kanske de som  CO2-kyrkans jättekryssare har gått på.  Kryssaren har börjat ta in vatten men isalongerna sitter fortfarande grabbarna från Tällberg, SEI m.m. och lyssnar på taffelmusiken och smuttar på sina drajor. Undrar om livbåtarna kommer att räcka när kölen börjar ställa sig vertikalt?

  19. ThomasJ

    Donna Laframboise har i vanlig ordning rejält läsvärt här:
    http://nofrakkingconsensus.wordpress.com/2011/03/10/the-epa-and-the-canadian-climate-modeler/
    Förvisso lite OT, dock ’tungt’ i ämnet… 😉
    Mvh/TJ

  20. S.E.Hendriksen

    Meteorologer er i princippet ’nyttige idioter’… når vejret er godt (mere end 85 % rigtigt) så tager cheferne kredit’en, når det er dårligt bebrejdes meteorologerne. 
    Vi ser ofte i medierne at en ’senior-meteorolog’ har udtalt sig om vejret… Hvad er en senior-meteorolog ?
    Ofte er det en meteorolog i en administrativ stilling, ordet ’senior’ er kun til lønramme indplacering.
    Hvad er en senior-klimatolog ?
    Selvom der er mange forskellige ’meteorolog titler’, så er det endnu ikke lykkedes at få ordet ’meteorolog’ titelbeskyttet, alle kan i princippet kalde sig meteorolog, uden at vide noget som helst on vejret….. f.eks. en vejr TV-vært.
    Jeg har opfundet ordet ’Climate Mediator/ Klima Mægler’ og det agter jeg at kalde mig selv fremover… i et forsøg på at mægle mellem alarmister og warmister, så vi fremover kan få de rigtige ord på banen i klimadebatten.
    Lørdag den 12 marts holder Dr. Ritesh Arya  en forelæsning om sine C – kurver og Global opvarmning.
    http://tedxspsu.org/speakers.html
    C – kurverne er mejslet ind i mudder og klippe og viser at klimaet er cyklisk, der er fundet 8.75 cykluser siden at Istiden stoppede, nu har han fået dateret hvornår den sidste Istid stoppede, nemlig for 11.714 år siden. Det betyder at han med meget stor sikkerhed kan forudsige hvornår en ny varme/kuldeperioder er på max.
    Jeg har set hans ’draft’ og meget tyder på at vi er nær toppen på  en lille varmeperiode, hvorefter det bliver koldt frem mod 2057 hvor det næste kulde max. topper, derefter går der 1176 år før det sker igen.
    Mvh
    Klima Mægleren

  21. Ingemar

    S.E.Hendriksen #20,
    Är du meteorolog? Vilka villkor gäller för er bransch? Vad ger poäng i en meteorologs karriär? Jag föreställer mig att trovärdigheten är rätt viktig, något som flera av våra svenska väder-Pellar är på god väg att undergräva. Finns det något motstånd mot alarmismen?

  22. Bertel

    Peter S
    Ang bilden.  🙂 🙂

  23. S.E.Hendriksen

    Ingemar… nej jeg er ikke meteorolog, men jeg arbejder til dagligt sammen med 4 meteorologer i Grønland på flyvevejr-tjenesten i Kangerlussuaq som observatør…. Generelt gælder det, at ingen meteorologer er dygtigere end de vejrmodeller de bruger i deres arbejde.
    Lokalkendskab er det bedste redskab til gode vejrudsigter, især i flyvesammenhæng i Grønland. Kvalitets-satellitbilleder er et væsentligt redskab i et område hvor der er mørkt om vinteren, samt troværdige observationer fra flyvepladserne.
    Vi har p.t. to meget unge svenske flyvemeteorologer (uddannet på DMI) heroppe, der er intet at udsætte på deres arbejde, tvært imod.
    Der er ingen direkte modstand mod alarmisterne (læs: kollegial tosseloyalitet overfor ledelsen)… både DMI og SMHI er topstyret og ingen vover at tale ledelsen imod.
    Automatiseringer (ikke berørt af menneskehånd) er den største trussel mod bedre vejrprognoser og udsigter.
    Mvh
    Klima Mægleren

  24. S.E.Hendriksen

    @Bertel { 10.03.11 at 22:
    Ja… det ligner præsist det du tænker på 🙂

  25. Bertel

    S.E.Hendriksen # 24
    Tack!!, för att jag inte är ensamn i min uppfattning av Peter,s eminenta bildspel, vilket penitrerar väder och klimatfrågor med sin maskulinitet.  🙂   

  26. Pelle L 13#
    Jag kanske har snuskig fantasi för jag tycker det ser ut som… ja ni vet!

  27. D Lundkvist

    @Michelangelo: jag gick in i kommentarerna till denna artikel enbart för att kolla om nån annan hade upptäckt samma sak som mig. =) Fan va sjuk man är. =)