“Sverige måste bli klimatneutralt” är rubriken på en artikel på sr.se. Ingenjörsvetenskapsakademin i Sverige, IVA, anser att den svenska fordonsindustrin måste ställa om sin produktion inom några få år, detta för att klara nya tuffa klimatmål.
Nyligen tog IVA fram en handlingsplan för både fordonsindustrin och samhället som helhet, i vilken man bland annat kan läsa att år 2043 innehåller atmosfären så mycket växthusgaser att den globala uppvärmningen är högre än två grader. Till dess måste Sverige vara koldioxidneutralt är IVA:s slutsats. Koldioxidneutralt innebär i det här fallet en fordonsindustri som inte släpper ut några växthusgaser.
Jan Erik Sundgren, som ansvarar för bland annat miljöfrågor på AB Volvo, tror inte att fordonsindustrin klarar den tidsplanen. Han har också svårt att tro att Sverige som nation klarar av att uppnå den av Vetenskapsakademins utpekade nollvisonen för år 2043.
Vad Jan Erik Sundgren anser om klimatförändring förtäljer inte artikeln. Däremot får vi reda på att 450 ppm växthusgaser (OBS formulering enligt artikeln) kan ligga farligt nära The Tipping Point. Bortanför den är förmodligen loppet kört, då accelererar uppvärmningen bortom alla klimat- och miljöinsatser.
Nu heter det alltså “THE Tipping Point”. Scary stuff.
Allvarligt talat. Man kan tycka att länder som Kina och Indien kanske ska tillåtas släppa ut mer Co2 än andra, för att de ska kunna komma upp i västerländsk levnadsstandard.
Men om vi nu ligger så “farligt nära” en “tippingpoint” i klimatet, så är det ju absolut nödvändigt att de stora Co2-bovarna tar sitt ansvar. Det hjälper ju inte ett jota att komma dragandes med utsläpp/person, där Sverige såklart ligger högre än ex Kina.
Det säger iallafall mitt sunda förnuft mig. Någon som inte håller med?
Du glömmer att vi i Sverige är ett föredöme och världssamvete. Alla andra länder ser till oss för ledning i alla stora frågor. Det är klart att Kina kommer stänga sina kolkraftverk och gå tillbaka till ett fattigt jordbrukssamhälle bara vi bygger tillräckligt många vindkraftverk och lägger ner vår tunga industri…
“Givetvis är det en viktig fråga för oss svenskar hur vi tar vårt klimatansvar”
Vilket ju förtutsätter att vi svenskar, eller människor generellt, kan påverka klimatet (utanför växthusen.. eller hus överhuvudtaget).. eller hur ?
“men det utesluter ju inte att andra också ska ta sitt.”
Det är väl snarare absolut nödvändigt att de som släpper ut mest co2 tar sitt ansvar? Om man är övertygad om att sk “tipping points” till följd av Co2-utsläpp är en realitet?
Vad Sverige gör eller inte gör får ju inte ens marginell betydelse!
Och det ska vi väl tacka våra framsynta 60-70talspolitiker för, som beslöt sig för att sluta elda fossila bränslen, och satsa på kärnkraft, innan ens ordet klimathot var uppfunnet?
Kolla in vad som står i Frankfurter Allgemeine Zeitung under “Klimawandel”, som det heter på tyska.
Betydligt mer nyanserat än Dagens Skrämsel och Svenska Ångestbladet. Man får en känsla av att tyska journalister, åtminstone de på kvalitetstidningar som Frankfurter Allgemeine och Der Spiegel är bättre utbildade än sina svenska kollegor.
http://www.faz.net/s/RubC5406E1142284FB6BB79CE581A20766E/Tpl~Ecommon~SThemenseite.html
I franska Le Monde är det lite mer alarmistiskt. Typiskt franskt att det finns radikala journalister som driver de här frågorna eftersom folk i allmänhet inte intresserar sig särskilt mycket.
http://www.lemonde.fr/web/sequence/0,2-3244,1-0,0.html
Var finns det en svensk kvalitetstidning eller -tidskrift? Kanske skulle löna sig för Bojs & Balls att kolla in sina europeiska kollegor!
Ingetdera ligger direkt om hörnet, särskilt inte bränsleceller. Utöver frågan om var elen kommer från, begränsas elfordonens effektivitet av batteriernas antal, storlek, vikt, laddnings- och driftkapacitet, kemiska sammansättning, funktions- och krocksäkerhet , återvinning samt inte minst pris.
För att råda bot på detta har fordonsindustrin och dess leverantörer med stöd från staten inrättat ett hybridcentrum, lett av Volvo PV:s förre tekniske chef Hans Folkesson samt Chalmers-professorn Lennart Josefson. Men det fokuserar främst på plug in-teknik, där fordonen fortfarande har en förbränningsmotor som komplement. Och för långa transporter duger bara förbränningsmotorer med energitätt flytande bränsle.
Även IVA hänger sig mot bättre vetande åt tungomålstalande för att få fortsatta anslag etc.
Tege
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1461043/australien-plagas-av-eldsvador-och-oversvamningar
När blev han det ?
“Vad Sverige gör eller inte gör får ju inte ens marginell betydelse!”
Rent matematiskt har du rätt, såklart. Men i praktiken kommer inte Kina och Indien att gå med på utsläppsminskningar om inte världens rika länder drar ett tungt lass. Hypotetiskt kan man tänka sig att något enstaka rikt land kan stå utanför en sådan uppgörelse, men jag har svårt att se att det är en klok strategi om vi prioriterar klimatfrågan.
Needless to say så faller ju samtliga mina argument i denna skara om AGW är en politisk sammansvärjning med syfte att höja skatten och kontrollera människor.
Om vi nu inte är så egoistiska att vi bidrar till utvecklingen av den spetsteknologi som hela världen kommer att skrika efter. Något som bara är möjligt om vi går före och kan visa upp ett fungerande postfossilt samhälle. En global proptotyp om man så vill.
Sverige har nu chansen att lägga grunden till en ny era av välstånd.
Något som alla skeptiker, kritiker, förnekare och vanliga sunda iaktagare kan vara övertygade om är att klimattåget inte går att stoppa ens om det snöar i Paris i Juli. Det saknas inte orsaker att fullfölja och så kommer att ske oavsett vad som skrivs på allehanda bloggar världen över. Så varför inte hoppa på tåget och tjäna pengar på det.
Nu är ju Sverige med i EU så “litet land”-analogin haltar kanske en aning. Kul att höra att du gillar EU däremot (för det var väl det du menade med kommentaren om att Kina inte är uppdelat i en massa små länder?)
Du verkar för det mesta visa prov på intellektuell skarpsinnighet, men här kör du ju naturligtvis i diket.
För om, säger OM, vi nu skulle vara “farligt nära” en sk Tippingpoint, vad kan ändra på det? Att Sverige får ner sina usläpp till 0,0%, eller att Kina, Indien, och USA rycker i handbromsen för fossileldad energi?
Samma i Indien….
Snart har ni ringat in en miljard som lever långt över Europeisk standard och konsumtionskraft, ska den miljarden ta samma ansvar som “fattiga” europeer?
Snart inser skattebetalare att den största delen av bidstånds utgifterna går till människor med högre konsumtionskraft än givarna…
Snart inser de som tror att de kan påverka det globala klimatet genom att byta från plast till tyg påse, att 1miljard levandes i “U-länder” gapskrattar åt dem och köper sig en tredje Mercedes.
Enda chansen för de klimatoroade är att stödja tekniker som kan priskonkurrera ut obeskattad orenad kolförbränning.
När ger ni upp subventioner till “förnyelsebara” energisystem till förmån av TMSR?
Kom inte och säg att tekniken tar 10tals år, då de på ett år kunde bygga Oak ridge sen stressa och leka allt det orkade under 20000drift timmar på 60 talet.
Alla tekniska beskrivningar för 1MWe som stoppadess i sista stund finns… det kostnadsberäknadess till 26miljoner dollar 1976….men då var ju Uran gratis, sen dess har alla inblandade dött… nu driver ättlingar och raketforskare på fritiden ett nytt modernare koncept…
Om du Thomas orkat läsa några hundra timmar i det dokument jag så offta länkat till, hade du insett att den tekniska lösningen finns…
Spara sig ihjäl… jo jag tackar….
På 13:hundratalet och fram syntes “levande benrangel” på vägarna, dessa tog på sig andras skulder…
Sverige i dag?
Gunnar däremot tillför något relevant med sin observation att det finns rika grupper även i fattiga länder. Som världssamfundet fungerar idag kan vi dock bara ställa krav på länder, inte gå in och detaljreglera hur de skall styra olika grupper.
Gunnar tycks däremot missat att städer och hela länder helt förbjudit plastpåsar. Nu senast New Delhi. I vissa avseenden ligger Sverige i frontlinjen när det gäller miljöarbete, men vi har också en förmåga att ignorera vad som händer på andra håll. (Ta Maggies ironi om det omöjliga i iransk vindkraft)
Låter kanske som en vits men fundera lite så ska ni se att det faktiskt stämmer.
Påminner f ö om Stig Malm som lär ha sagt att LO inte är tillfreds med löneutjämningen innan låginkomsttagarna tjänar mer än höginkomsttagarna.
Eller varför inte: De ovanligt låga temperaturerna är ett resultat av den globala uppvärmningen.
Vi kan gott tillverka våra konsumtionsplaster till emballage och transport funktion, med nya av ex. potatisstärkelse.
Det trista är alla som tror att byte av material i matpåsen (som kommer köras hem oemballerat till kylskåp av robot, snart) påverkar det globala klimatet..
Jag har kommit hem till snø og vinter.. 20 minus … fidong… min älskling hyr sig en cykel idag på Grand Canaria… tror ni jag är glad å hennes vägnar?
Mer global värme, men först mer globalt förstånd…
Vilken typ av material ska jag välja till mina bärkassar?
Och du bekräftar min övertygelse att du silar sandkorn och sväljer kameler.
Alternativt, så har du svårt med läsförstelsen?
För övrigt vore det ju kanonbra om Kina delades upp i en massa “småstater”. Det skulle göra en ofantlig skillnad, när det gäller demokratin i en av världens värsta diktaturer.
Tackar för dagens goda skratt, den har jag aldrig hört förr, argumentprincipen duger i många sammanhang..
Tackar än en gång
Ha en fin dag
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2447631.svd
Har du läst på?
Har du som jag insett att det finns en lösning som ingen grupp (utom vind och förbrännings subventionerade) kan motargumentera?
Ska vi bli vapendragare, i kampen mot allmänobildningen?
Jag försöker formulera en text till kung Fredrik, en smart typ hjälper över nätet, men jag vill ha mer hjälp, men inte visa texten offentligt.
Vill du läsa mina första utkast och refusera?
Det var varianten med allas vår Stig som spräckte mitt fejs i ett hjärtligt garv.
Just precis därför blir det ju så nipprigt med alla svenska, politiskt korrekta, lösningar. Precis därför tvingas nu en massa människor i småsamhällen runt om i landet köra långa omvägar för att tanka bilen (för att den lokala macken lades ner p g a etanoltvång som inte lönar sig). Det är inte meningsfullt. Bara idiotiskt.
Skall man därför gnälla om bilar när det kommer till “klimathot” så skall man väl isåfall även diskutera byggandet?
Rädda klimatet – bo hemma tills du är 35! 🙂
Om du istället propagerar för att ta bort det bruna molnet.. så kan man ju halvera den globala uppvärmningen… om det nu är den man är rädd för.
Det funkar ju tyvärr inte om man är ute efter att krossa fossil-berget.
Var inte Sovjet ganska långt framme i experiment med ngt liknande? 🙂
Vad ledsen du kommer bli då ingen längre får köra själv och alla äger en liknade
Vill du inte att den fattigaste i världen ska få en konsumtionskraft långt över din nuvarande?
Vi som har förmågan att ta in information för att därefter kombinera och värdera den, vet att om inga katastrofcenarior utspelar sig, får morgondagens somalier en egen VLTO
Vad vet och kan du?
Jag är seriöst nyfiken.
Vad menar du ? Är du skeptisk till klimatforskare från Stockholms Universitet ?
Nu är det inte jag som försöker stoppa global uppvärmning, tvärtom hoppas jag på ett betydligt gemytligare klimat än den här vintern.
Däremot är det bruna molnet en reell människoprodukt som skulle kunna avhjälpas med ren energiframställning såsom kärnkraft eller i värsta fall renad kolförbränning. Om man nu inte ödslar all kraft och pengar på att reducera en spårgas från atmosfären!
Du skriver:
”… att vi hjälps åt att lösa problemen – inte skjuter över alla problem till kineserna?”. Bra att jag blev påmind, jag hade alldeles glömt av mitt översättningsprojekt. När jag får en stund över ska jag börja med att ta fram och damma av det, och sedan får vi se? Scrolla ner mot slutet på länken; http://www.skurupsborren.se/bistands-dumhet.html och läs vad Folkrepubliken Kina har på sin önskelista!
Anser du, likt Johan Rockström, att Asien ska få göra vad de vill medan väst bör minska utsläppen med 250 procent (låter tokigt men innebär väl att man m h a utsläppsrätter skyfflar all industri till Asien, planterar träd …samtidigt som man satsar på biobränsle?!? …och så… (de sista procenten kräver nog att man hoppar över utandning)) för att återgällda gamla försyndelser?
(Kanske även en occidentalism du (väl?) haft?)
Hybrider är på väg…
Öööh? Va’ sa du sa du?
Inget nytt under solen. Harry verkar köpt av ett storkapital från Obamas politiska hemtrakter.
Grattis Harry du har just vunnit
en jordfräs..
Det är omoraliskt att inte genast förvandlas till gödsel.
Buddha skulle inte klarat självspäkningen bättre.
Jag tycker att vi ska tappa Vättern på flaskor och exportera dem till länder med vattenbrist, gärna med flyg.
Måste man inte kunna en del kemi då?
du kan hämta en snöfräs (knappt använd ) i Løten Hedmark den har du ärligen förtjänt.
Jag kan annars ta den med till dig på min nästa tur till stan (om en månad)
Helt allvarligt, du har vunnit min snøfräs.
Vi läser så mycket så snabbt och lyssnar samtidigt på allt jidder i lurarna.
Då jag läser bara din kommentar utan andra simultana inslag blir jag en mer upplyft ( så blir jag av med snøfräsen, jag skottar numer med Cat:en) om jag inte dör ska jag bygga nästa där snön inte är så vanlig.
Du har vunnit en knappt använd snøfräs..stort grattis..
“Jag trodde i min enfald att de intelligenta debattörerna här skulle uppfatta den väl dolda ironin i mitt inlägg.”
Det gjorde nog alla!
Mvh
Just precis därför blir det ju så nipprigt med alla svenska, politiskt korrekta, lösningar. Precis därför tvingas nu en massa människor i småsamhällen runt om i landet köra långa omvägar för att tanka bilen (för att den lokala macken lades ner p g a etanoltvång som inte lönar sig). Det är inte meningsfullt. Bara idiotiskt.