"The Tipping Point"

“Sverige måste bli klimatneutralt” är rubriken på en artikel på sr.se. Ingenjörsvetenskapsakademin i Sverige, IVA, anser att den svenska fordonsindustrin måste ställa om sin produktion inom några få år, detta för att klara nya tuffa klimatmål.
Nyligen tog IVA fram en handlingsplan för både fordonsindustrin och samhället som helhet, i vilken man bland annat kan läsa att år 2043 innehåller atmosfären så mycket växthusgaser att den globala uppvärmningen är högre än två grader. Till dess måste Sverige vara koldioxidneutralt är IVA:s slutsats. Koldioxidneutralt innebär i det här fallet en fordonsindustri som inte släpper ut några växthusgaser.
Jan Erik Sundgren, som ansvarar för bland annat miljöfrågor på AB Volvo, tror inte att fordonsindustrin klarar den tidsplanen. Han har också svårt att tro att Sverige som nation klarar av att uppnå den av Vetenskapsakademins utpekade nollvisonen för år 2043.
Vad Jan Erik Sundgren anser om klimatförändring förtäljer inte artikeln. Däremot får vi reda på att 450 ppm växthusgaser (OBS formulering enligt artikeln) kan ligga farligt nära The Tipping Point. Bortanför den är förmodligen loppet kört, då accelererar uppvärmningen bortom alla klimat- och miljöinsatser.
Nu heter det alltså “THE Tipping Point”. Scary stuff.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Labbibia

    Jomenvisst. Det är oerhört viktigt att Sverige går först när det gäller att få ned Co2-utsläppen till 0,0000000%…….eftersom vi just nu bidrar till de totala globala utsläppen med0,2%…….
    Allvarligt talat. Man kan tycka att länder som Kina och Indien kanske ska tillåtas släppa ut mer Co2 än andra, för att de ska kunna komma upp i västerländsk levnadsstandard.
    Men om vi nu ligger så “farligt nära” en “tippingpoint” i klimatet, så är det ju absolut nödvändigt att de stora Co2-bovarna tar sitt ansvar. Det hjälper ju inte ett jota att komma dragandes med utsläpp/person, där Sverige såklart ligger högre än ex Kina.
    Det säger iallafall mitt sunda förnuft mig. Någon som inte håller med?

  2. Jörgen E

    Re Labbibia
    Du glömmer att vi i Sverige är ett föredöme och världssamvete. Alla andra länder ser till oss för ledning i alla stora frågor. Det är klart att Kina kommer stänga sina kolkraftverk och gå tillbaka till ett fattigt jordbrukssamhälle bara vi bygger tillräckligt många vindkraftverk och lägger ner vår tunga industri…

  3. Mikael

    Ni pratar alltid som om det vore antingen Sverige eller Kina. Målet i Köpenhamn i december är ett globalt klimatavtal. Givetvis är det en viktig fråga för oss svenskar hur vi tar vårt klimatansvar, men det utesluter ju inte att andra också ska ta sitt.

  4. Toprunner

    Mikael:
    “Givetvis är det en viktig fråga för oss svenskar hur vi tar vårt klimatansvar”
     
    Vilket ju förtutsätter att vi svenskar, eller människor generellt,  kan påverka klimatet (utanför växthusen.. eller hus överhuvudtaget).. eller hur ?

  5. Labbibia

    Mikael:
    “men det utesluter ju inte att andra också ska ta sitt.”
    Det är väl snarare absolut nödvändigt att de som släpper ut mest co2 tar sitt ansvar? Om man är övertygad om att sk “tipping points” till följd av Co2-utsläpp är en realitet?
    Vad Sverige gör eller inte gör får ju inte ens marginell betydelse!
    Och det ska vi väl tacka våra framsynta 60-70talspolitiker för, som beslöt sig för att sluta elda fossila bränslen, och satsa på kärnkraft, innan ens ordet klimathot var uppfunnet? 

  6. S. Andersson

    Varande en person som bott utanför Sveriges gränser i större delen av sitt liv kan jag bara konstatera att den här hysteriska och moraliska debattonen är unik för Sverige.
    Kolla in vad som står i Frankfurter Allgemeine Zeitung under “Klimawandel”, som det heter på tyska.
    Betydligt mer nyanserat än Dagens Skrämsel och Svenska Ångestbladet. Man får en känsla av att tyska journalister, åtminstone de på kvalitetstidningar som Frankfurter Allgemeine och Der Spiegel är bättre utbildade än sina svenska kollegor.
    http://www.faz.net/s/RubC5406E1142284FB6BB79CE581A20766E/Tpl~Ecommon~SThemenseite.html
    I franska Le Monde är det lite mer alarmistiskt. Typiskt franskt att det finns radikala journalister som driver de här frågorna eftersom folk i allmänhet inte intresserar sig särskilt mycket.
    http://www.lemonde.fr/web/sequence/0,2-3244,1-0,0.html
    Var finns det en svensk kvalitetstidning eller -tidskrift? Kanske skulle löna sig för Bojs & Balls att kolla in sina europeiska kollegor!

  7. Tege Tornvall

    Med okritiskt  tillämpat AGW-synsätt är det enda “klimatneutrala” sättet att driva fordon ren eldrift, antingen från icke CO2-alstrande vatten- eller kärnkraft eller genom vätgasdrivna bränsleceller.
    Ingetdera ligger direkt om hörnet, särskilt inte bränsleceller. Utöver frågan om var elen kommer från, begränsas elfordonens effektivitet av batteriernas antal, storlek, vikt, laddnings- och driftkapacitet, kemiska sammansättning, funktions- och krocksäkerhet , återvinning samt inte minst pris.
    För att råda bot på detta har fordonsindustrin och dess leverantörer med stöd från staten inrättat ett hybridcentrum, lett av Volvo PV:s förre tekniske chef Hans Folkesson samt Chalmers-professorn Lennart Josefson. Men det fokuserar främst på plug in-teknik, där fordonen fortfarande har en förbränningsmotor som komplement. Och för långa transporter duger bara förbränningsmotorer med energitätt flytande bränsle.
    Även IVA hänger sig mot bättre vetande åt tungomålstalande för att få fortsatta anslag etc.
    Tege

  8. Plutten

    Nu har visst Pär Holmgren blivit forskare också:
    http://www.expressen.se/Nyheter/1.1461043/australien-plagas-av-eldsvador-och-oversvamningar
    När blev han det ?

  9. Mikael

    Labbibia:
    “Vad Sverige gör eller inte gör får ju inte ens marginell betydelse!”
    Rent matematiskt har du rätt, såklart. Men i praktiken kommer inte Kina och Indien att gå med på utsläppsminskningar om inte världens rika länder drar ett tungt lass. Hypotetiskt kan man tänka sig att något enstaka rikt land kan stå utanför en sådan uppgörelse, men jag har svårt att se att det är en klok strategi om vi prioriterar klimatfrågan.
    Needless to say så faller ju samtliga mina argument i denna skara om AGW är en politisk sammansvärjning med syfte att höja skatten och kontrollera människor.

  10. Lars C

    Vilken tur att just vi bor i ett trygghetsbälte, då behöver vi inte bry oss. Varför ska vi det? Vi som bara släpper ut 0,2 %. Låt de stora syndarna ta smällen och låt oss vara i fred.
    Om vi nu inte är så egoistiska att vi bidrar till utvecklingen av den spetsteknologi som hela världen kommer att skrika efter. Något som bara är möjligt om vi går före och kan visa upp ett fungerande postfossilt samhälle. En global proptotyp om man så vill.
    Sverige har nu chansen att lägga grunden till en ny era av välstånd.
    Något som alla skeptiker, kritiker, förnekare och vanliga sunda iaktagare kan vara övertygade om är att klimattåget inte går att stoppa ens om det snöar i Paris i Juli. Det saknas inte orsaker att fullfölja och så kommer att ske oavsett vad som skrivs på allehanda bloggar världen över. Så varför inte hoppa på tåget och tjäna pengar på det.

  11. Thomas

    Ja, dumma kineserna för att de bor i ett så stort land. Tänk om Kina gjorde som Europa, delade upp sid i en massa småländer som hade mycket lägre utsläpp var för sig. Då skulle de plötsligt slippa bli betraktade som miljöbovar och utsläppen skulle bli mycket lägre. Eller?

  12. Hin Håle

    Klimatfrågan har nått en tipping point.

  13. S. Andersson

    Thomas: Jag tror att du missförstått det här argumentet. Självfallet är det så att alla ska dra sitt strå till stacken (om man nu tror på klimatevangelierna). Men, om inte Kina och Indien tvärnitar nu så spelar det ingen roll vad lilla Sverige gör. Det var nog det som avsågs.
    Nu är ju Sverige med i EU så “litet land”-analogin haltar kanske en aning. Kul att höra att du gillar EU däremot (för det var väl det du menade med kommentaren om att Kina inte är uppdelat i en massa små länder?)

  14. Labbibia

    Thomas: # 11
    Du verkar för det mesta visa prov på intellektuell skarpsinnighet, men här kör du ju naturligtvis i diket.
    För om, säger OM, vi nu skulle vara “farligt nära” en sk Tippingpoint, vad kan ändra på det? Att Sverige får ner sina usläpp till 0,0%, eller att Kina, Indien, och USA rycker i handbromsen för fossileldad energi?

  15. Gunnar Littmarck

    Thomas 11# om kina gjorde det, tror du att de 200miljoner som lever i Shanghaiprovinsen med samma levnadstandard som Holland, vill underställa sig samma betalningsansvar som Holland?
    Samma i Indien….
    Snart har ni ringat in en miljard som lever långt över Europeisk standard och konsumtionskraft, ska den miljarden ta samma ansvar som “fattiga” europeer?
    Snart inser skattebetalare att den största delen av bidstånds utgifterna går till människor med högre konsumtionskraft än givarna…
    Snart inser de som tror att de kan påverka det globala klimatet genom att byta från plast till tyg påse, att 1miljard levandes i “U-länder” gapskrattar åt dem och köper sig en tredje Mercedes.
    Enda chansen för de klimatoroade är att stödja tekniker som kan priskonkurrera ut obeskattad orenad kolförbränning.
    När ger ni upp subventioner till “förnyelsebara” energisystem till förmån av TMSR?
    Kom inte och säg att tekniken tar 10tals år, då de på ett år kunde bygga Oak ridge sen stressa och leka allt det orkade under 20000drift timmar på 60 talet.
    Alla tekniska beskrivningar för 1MWe som stoppadess i sista stund finns… det kostnadsberäknadess till 26miljoner dollar 1976….men då var ju Uran gratis, sen dess har alla inblandade dött… nu driver ättlingar och raketforskare på fritiden ett nytt modernare koncept…
    Om du Thomas orkat läsa några hundra timmar i det dokument jag så offta länkat till, hade du insett att den tekniska lösningen finns…
    Spara sig ihjäl… jo jag tackar….
    På 13:hundratalet och fram syntes “levande benrangel” på vägarna, dessa tog på sig andras skulder…
    Sverige i dag?

  16. Thomas

    S Andersson och Labbibia bara bekräftar mitt ironiska inlägg. Det är stora länder med mycket folk som räknas för dem. Själv tycker jag det är utsläpp per kapita som räknas, inte exakt hur stort land man råkar bo i.
    Gunnar däremot tillför något relevant med sin observation att det finns rika grupper även i fattiga länder. Som världssamfundet fungerar idag kan vi dock bara ställa krav på länder, inte gå in och detaljreglera hur de skall styra olika grupper.
    Gunnar tycks däremot missat att städer och hela länder helt förbjudit plastpåsar. Nu senast New Delhi. I vissa avseenden ligger Sverige i frontlinjen när det gäller miljöarbete, men vi har också en förmåga att ignorera vad som händer på andra håll. (Ta Maggies ironi om det omöjliga i iransk vindkraft)

  17. S. Andersson

    Apropå U-hjälp. Visst är det så att U-hjälp är när fattiga människor i den rika delen av världen skänker pengar till rika människor i den fattiga delen av världen.
    Låter kanske som en vits men fundera lite så ska ni se att det faktiskt stämmer.
    Påminner f ö om Stig Malm som lär ha sagt att LO inte är tillfreds med löneutjämningen innan låginkomsttagarna tjänar mer än höginkomsttagarna.
    Eller varför inte: De ovanligt låga temperaturerna är ett resultat av den globala uppvärmningen.

  18. S. Andersson

    Thomas: Du läser verkligen mina inlägg som fan läser bibeln.

  19. Gunnar Littmarck

    Thomas jag gillar plast (av svårnerbrytbar typ) förbud.
    Vi kan gott tillverka våra konsumtionsplaster till emballage och transport funktion, med nya av ex. potatisstärkelse.
    Det trista är alla som tror att byte av material i matpåsen (som kommer köras hem oemballerat till kylskåp av robot, snart) påverkar det globala klimatet..
    Jag har kommit hem till snø og vinter.. 20 minus … fidong… min älskling hyr sig en cykel idag på Grand Canaria… tror ni jag är glad å hennes vägnar?
    Mer global värme, men först mer globalt förstånd…
    Vilken typ av material ska jag välja till mina bärkassar?

  20. Labbibia

    Thomas:
    Och du bekräftar min övertygelse att du silar sandkorn och sväljer kameler.
    Alternativt, så har du svårt med läsförstelsen?
    För övrigt vore det ju kanonbra om Kina delades upp i en massa “småstater”. Det skulle  göra en ofantlig skillnad, när det gäller  demokratin i en av världens värsta diktaturer. 

  21. Gunnar Littmarck

    S.Andersson #17
    Tackar för dagens goda skratt, den har jag aldrig hört förr, argumentprincipen duger i många sammanhang..
    Tackar än en gång
    Ha en fin dag

  22. pekke

    Medan flera media skriker om ” klimathotet ” så har ( häpnadsväckande nog ) SVD:s Susanna en ganska sansad artikel om varför det blev så omfattande bränder.
    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2447631.svd

  23. Gunnar Littmarck

    Lars C
    Har du läst på?
    Har du som jag insett att det finns en lösning som ingen grupp (utom vind och förbrännings subventionerade) kan motargumentera?
    Ska vi bli vapendragare, i kampen mot allmänobildningen?
    Jag försöker formulera en text till kung Fredrik, en smart typ hjälper över nätet, men jag vill ha mer hjälp, men inte visa texten offentligt.
    Vill du läsa mina första utkast och refusera?

  24. pekke

    Gäller Australien naturligtvis om nån missat det.

  25. Gunnar Littmarck

    S. Andersson.
    Det var varianten med allas vår Stig som spräckte mitt fejs i ett hjärtligt garv.

  26. S. Andersson

    Läste precis att det kommit statistik som visar att kineserna köper fler bilar än amerikanern nu. Det verkar alltså inte som om kineserna insett att de måste stanna kvar på 1800-talsnivå för att förhindra domedagen.
    Just precis därför blir det ju så nipprigt med alla svenska, politiskt korrekta, lösningar. Precis därför tvingas nu en massa människor i småsamhällen runt om i landet köra långa omvägar för att tanka bilen (för att den lokala macken lades ner p g a etanoltvång som inte lönar sig). Det är inte meningsfullt. Bara idiotiskt.

  27. Peter

    Bilismen står för 10% av världens co2-utsläpp (från människan dvs). Betongproduktionen står för nästan lika mycket, 7%.
    Skall man därför gnälla om bilar när det kommer till “klimathot”  så skall man väl isåfall även diskutera byggandet?
    Rädda klimatet – bo hemma tills du är 35! 🙂

  28. L

    Thomas, du har flera gånger föreslagit att man skulle räkna Kina som ett antal småstater för att deras totala utsläpp ska se mindre ut. Men nu är snart Kinas utsläpp per capita lika stora som Sveriges, kanske redan till Köpenhamnskonferensen, så den måttstocken är passé.

  29. Mikael

    S. Andersson, jag hänger inte med. Ok, etanolsatsningen var dålig det erkänner de flesta. Men jag ser inte att du presenterar någon bra lösning: Om kineserna nu inte vill stanna kvar på 1800-talsnivå så talar det väl för att vi hjälps åt att lösa problemen – inte skjuter över alla problem till kineserna? Men givetvis ska vi satsa på de goda lösningarna och inte de dåliga: Att förbjuda flaskvatten och byta till snålspolande duschmunstycken kommer inte lösa problemen. Vi måste på allvar ge oss på den ökande bilismen, det ökande flygresandet och köttkonsumtionen. Och nej, jag förespråkar inte förbud eller stenålderslivsstil. Men vi kan äta mindre kött, åka mindre bil (och ha bränslesnålare bilar), flyga mindre och ändå öka vår livskvalitet.

  30. L

    Mikael, har du siffror på hur mycket vårt bilåkande, flygresande och köttätande ökat? Mitt intryck är att det minskat..?

  31. Mikael

    L. Inom EU fördubblades flygresandet mellan 1990 och 2006. Även transportsektorn och köttproduktionen ökar sina utsläpp. Jag orkar inte leta reda på de andra siffrorna åt dig, men om du är intresserad, vilket jag betvivlar, så är det inte svårt för dig att ta reda på det.

  32. L

    Mikael, du säger att vi måste på allvar ge oss på dessa ökningar, men du kanske inte menade Sverige eller nutid?

  33. Mikael

    L, jo det menade jag.

  34. Inget fel på etanol.  Det är väl bara framställningen som det finns vissa invändningar emot………….men bortsett från det.

  35. Toprunner

    Mikael:
    Om du istället propagerar för att ta bort det bruna molnet.. så kan man ju halvera den globala uppvärmningen… om det nu är den man är rädd för.
     
    Det funkar ju tyvärr inte om man är ute efter att krossa fossil-berget.

  36. Patrik

    Eftersom teorierna säger att vattenånga har en mkt större effekt på uppvärmningen än vad CO2 har – skulle man egentligen inte försöka angripa molnbildningar på ngt sätt istälet då? Borde var mkt effektivare än att tjafsa om lite CO2 hit eller dit..?
    Var inte Sovjet ganska långt framme i experiment med ngt liknande? 🙂

  37. Gunnar Littmarck

    Mikael.
    Vad ledsen du kommer bli då ingen längre får köra själv och alla äger en liknade
    Vill du inte att den fattigaste i världen ska få en konsumtionskraft långt över din nuvarande?
    Vi som har förmågan att ta in information för att därefter kombinera och värdera den, vet att om inga katastrofcenarior utspelar sig, får morgondagens somalier en egen VLTO
    Vad vet och kan du?
    Jag är seriöst nyfiken.

  38. Mikael

    Toprunner: Du tycks utgå ifrån att jag tar lika lätt på vetenskap som vilken skeptiker som helst. Jag kan lova dig att om det skulle räcka med att “ta bort det bruna molnet” på ett enkelt sätt för att undanröja klimathotet så skulle jag givetvis vara för detta. Nu rör det sig dock om en enstaka studie som inte övertygat kvantitativt, dvs det är långt kvar innan man kan uttala sig om hur stor effekten av molnet är. Du tycks direkt ha köpt att bruna molnet står för halva uppvärmningen, vilket visar ungefär vilka vetenskapliga krav du har för att bilda dig en uppfattning i din smak. Hela din argumentation är ett brunt moln, enligt mig.

  39. Toprunner

    Mikael:
    Vad menar du ? Är du skeptisk till klimatforskare från Stockholms Universitet ?
     
    Nu är det inte jag som försöker stoppa global uppvärmning, tvärtom hoppas jag på ett betydligt gemytligare klimat än den här vintern.
     
    Däremot är det bruna molnet en reell människoprodukt som  skulle kunna avhjälpas med ren energiframställning såsom kärnkraft eller i värsta fall renad kolförbränning. Om man nu inte ödslar all kraft och pengar på att reducera en spårgas från atmosfären!

  40. Mikael #29
    Du skriver:
    ”… att vi hjälps åt att lösa problemen – inte skjuter över alla problem till kineserna?”. Bra att jag blev påmind, jag hade alldeles glömt av mitt översättningsprojekt. När jag får en stund över ska jag börja med att ta fram och damma av det, och sedan får vi se? Scrolla ner mot slutet på länken; http://www.skurupsborren.se/bistands-dumhet.html och läs vad Folkrepubliken Kina har på sin önskelista!  

  41. Magnus A

    Thomas. Har du slutat att bry dig om utsläppen som sådana, utan kan kosta på dig att leka retoriska lekar om landstorlekar för att slippa verkligheten?
    Anser du, likt Johan Rockström, att Asien ska få göra vad de vill medan väst bör minska utsläppen med 250 procent (låter tokigt men innebär väl att man m h a utsläppsrätter skyfflar all industri till Asien, planterar träd …samtidigt som man satsar på biobränsle?!? …och så… (de sista procenten kräver nog att man hoppar över utandning)) för att återgällda gamla försyndelser?
    (Kanske även en occidentalism du (väl?) haft?)

  42. Harry

    Sverige måste gå före, inte bara när det gäller att stoppa den globala uppvärmningen. Vi måste som svenskar inse att det inte håller att slösa med vatten som vi gör, bara för att vi har gott om vatten. Det är brist på vatten i alla fattiga länder. Därför måste  Sverige gå före och radikalt minska vattenförbrukningen. Det bästa sättet att åstadkomma detta är givetvis att beskatta vattenförbrukning. Det är inte klokt att vatten, som är livsviktigt, skall kosta mindre än bensin per liter. Bensin kan man vara utan, men inte vatten. Här invänder säkert någon bakåtsträvare, köpt av flaskvattenindustrin, och säger att de fattiga inte får mer vatten om svensken förbrukar mindre vatten. Ett sådant uttalande visar en tydlig brist på förståelse för den utveckling mot vattensnåla uppfinningar som kommer att ge Sverige en ledande position i kapplöpningen mot det vattenfria samhället. En lag som förbjuder fossil- eller eldrivna vattenverk kommer att påskynda utveckling av vindkraftdrivna vattenverk, vilket kan bli en stor exportprodukt som genererar 1000-tals jobb. Sverige har allt att vinna. Vad väntar våra politiker på?

  43. Patrik

    Angående huvudinlägget, Volvo Lastvagnar har faktiskt minskat CO2-utsläppen med ca 35% jämfört med 1980:s siffror.
    Hybrider är på väg…

  44. Patrik

    Harry>> “det vattenfria samhället”
    Öööh? Va’ sa du sa du?

  45. P.Persson

    http://www.aermotorwindmill.com/Company/History.asp
     Inget nytt under solen. Harry verkar köpt av ett storkapital från Obamas politiska hemtrakter.

  46. Gunnar Littmarck

    Harrys kommentar var upplyftande, tänk att det finns de som bryr sig om tekniska brister utan att fatta ett dugg, men ändå går in i en debatt här…
    Grattis Harry du har just vunnit
    en jordfräs..

  47. L

    Ja, Harry var en lustigkurre. Lagstifta fram exportprodukter… 😉

  48. Gunnar Littmarck

    Är det inte så att Sverige måste gå före över kanten till ättestupans eviga destruktion?
    Det är omoraliskt att inte genast förvandlas till gödsel.
    Buddha skulle inte klarat självspäkningen bättre.

  49. Lars C

    Harry!
    Jag tycker att vi ska tappa Vättern på flaskor och exportera dem till länder med vattenbrist, gärna med flyg.

  50. Patrik

    Hur förbrukar man förresten vatten?
    Måste man inte kunna en del kemi då?

  51. Harry

    Jag trodde i min enfald att de intelligenta debattörerna här skulle uppfatta den väl dolda ironin i mitt inlägg.

  52. Harry

    Hej Gunnar. Var och när kan jag hämta jordfräsen?

  53. Gunnar Littmarck

    Harry,
    du kan hämta en snöfräs (knappt använd ) i Løten Hedmark den har du ärligen förtjänt.
    Jag kan annars ta den med till dig på min nästa tur till stan (om en månad)
    Helt allvarligt, du har vunnit min snøfräs.
    Vi läser så mycket så snabbt och lyssnar samtidigt på allt jidder i lurarna.
    Då jag läser bara din kommentar utan andra simultana inslag blir jag en mer upplyft ( så blir jag av med snøfräsen, jag skottar numer med Cat:en) om jag inte dör ska jag bygga nästa där snön inte är så vanlig.
    Du har vunnit en knappt använd snøfräs..stort grattis..

  54. Lars C

    Harry
    “Jag trodde i min enfald att de intelligenta debattörerna här skulle uppfatta den väl dolda ironin i mitt inlägg.”
    Det gjorde nog alla!
    Mvh

  55. S. Andersson

    Läste precis att det kommit statistik som visar att kineserna köper fler bilar än amerikanern nu. Det verkar alltså inte som om kineserna insett att de måste stanna kvar på 1800-talsnivå för att förhindra domedagen.

    Just precis därför blir det ju så nipprigt med alla svenska, politiskt korrekta, lösningar. Precis därför tvingas nu en massa människor i småsamhällen runt om i landet köra långa omvägar för att tanka bilen (för att den lokala macken lades ner p g a etanoltvång som inte lönar sig). Det är inte meningsfullt. Bara idiotiskt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *