Slutet för svensk bilindustri?

volvo saab
Europaparlamentet röstade på onsdagen igenom det stora klimatpaket som även omfattar utsläppsnormer för nya personbilar. Det betyder att det nu är lagkrav på att alla nysålda bilar får släppa ut max 130 gram koldioxid per kilometer senast 2015, skriver Auto Motor & Sport. Kraven införs stegvis från 2012.
Utsikterna för den svenska bilindustrin, som redan nu har det svårt, är dystra. En snabb titt i ”Alla bilar 2009” visar att INGEN av de Volvo- och Saab-modeller som beskrivs uppfyller villkoret ovan.
Saab 9-3 SportCombi 1,9 TTID ligger på 154 g CO2/km.
Saab 9-5 Sedan 2,0 Biopower ligger på hela 204 g CO2/km.
Lilla Volvo C30 med 2,0 liters dieselmotor släpper ut 151 g CO2/km.
Sverigebilen nr 1, Volvo V70, kommer inte undan med mindre än 157 g CO2/km (2,0D).
De andra ska vi inte ens tala om. Eller jo, förresten, det kan vi göra. Det finns ju faktiskt de som gillar när det händer saker samtidigt som man trampar ner gaspedalen.
Alltså, Saab 9-3 Aero – 263 g CO2/km, Volvo V70 T6 AWD – 270 g CO2/km, och till sist Volvo XC90 3,2 AWD (det är den lilla motorn) – 287 g CO2/km.
Är det någon mer än jag som blir orolig för hur våra biltillverkare ska klara sig i framtiden? Jag hoppas verkligen att de har en hop nya, små, snåla bilar i pipeline.
Det förvånar mig inte att Siewert Öholm i Världen idag frågar om Gud vill ha kvar Volvo. 🙂

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Tege Tornvall

    o Eftersom CO2 inte hotar jordens klimat utan tvärtom är en för liv och växtlighet nyttig och nödvändig gas,
    o eftersom jorden har för litet skog och växtlighet och skulle behöva mer, och
    o eftersom mer CO2 skulle gynna mer växtlighet,
    blir hela CO2-exercisen med g/km helt en helt onödig, verklighetsfrämmande räkneövning, idealisk för beräknande av skatter. Minst miljöskadlig är den bil som drar minst, släpper ut minst giftiga avgaser, kräver minst resurser för sin tillverkning, kostar minst att tillverka och bruka (pengar kan räknas om i energi och resurser), ger mest brukbart material för återvinning och lämnar minst farligt resp. obrukbart material efter sig vid skrotning. Punkt.
    Tege

  2. Fredrik L

    S40, V50, C30 kan numera köpas med en 1.6L diesel (DRIVEe). Dessa bilar är certade under 120g
    Tyvärr hjälper inte detta på den svenska tjänstebilsmarknaden då skatteverket tycker det är bättre att man kör på etanol. För etanolbilar betalar man 80% av förmånsvärdet. Diesel – 100% oavsett hur lite den släpper ut.

  3. Magnus

    Så att tillverka bilar för större familjer får man inte utan att de blir lika snåla som en småbil. Om 5 personer köper varsin småbil och släpper ut 110 g CO2 var är okej, men inte om de gemensamt åker i en lite större bil som släpper ut 140 g CO2.
     
    Planekonomi i funktion. Ungefär som om staten skulle bestämma hur mycket tyg klädesplagg skulle få ha, eller det detaljerade innehållet i hamburgerbarers menyer. Men det är väl dit detta slutligen leder.

  4. Magnus: Tyvärr är det så EU-byråkratin fungerar. 🙂

  5. Iven

    Bilar behöver inte vara så säkra längre som Volvo och Saab.
    Vi är ju ändå alldeles för många människor på jorden, vad kan säkerheten spela för roll då …
    Man får väl ställa om på att bygga vindmöllor istället ….

  6. Fredrik L: Va bra, då är det ju bara Saab som går omkull och det hade de väl gjort ändå (=rationalisering av problemet).

  7. En sak som just slog mig (ja, jag vet, jag tänker långsamt idag), vad händer med biltillverkare som t.ex. Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Porsche och TVR? Kommer de att sluta säljas i EU?

  8. Fredrik L

    Japp, Saab har krävt konstgjord andning så länge så att det börjar bli pinsamt. Inget nytt under solen där.
    Anledningen till porsches planerade köp av ww är sannolikt att hänföra till de de nya (och väntade) co2-kraven. Iom att det handlar om ett genomsnitt av sålda bilar lär de inte ha några problem att klara de nya reglerna. Vi kommer nog att få se en hel del liknande uppköp och fusioner inom snar framtid där nishade prestandatillverkare sällar sig till större tillverkare med co2-snålare bilpark.

  9. Hin Håle

    TVR ligger väl på rygg redan? Porsche tjänar massor med pengar på konsultverksamhet och är dessutom majoritetsägare i VW-koncernen som bland annat äger Lamborghini. Ferrari ägs av Fiat. Aston av några andra… minns inte exakt nu. På nåt sätt lever antagligen varumärkena kvar.
    Att tala om CO2-utsläpp och miljövänlighet för bilar som ett par hundra mil om året är bara larvigt. Det är en hobby och jag kan ta gift på att idrotter som tex hockey bidrar med mera CO2 än europas samlade entusiastbilpark.
    EU har däremot direktiv för hur breda däck får vara och maximalt rullmotstånd. Det kan nog bli värre för de flesta supersportbilar. Återigen har de direktiven lika mycket med verkligheten att göra som det mesta andra EU gör.
    Trabant…!!! Ja se det var en bil som EU skulle gilla.

  10. Hin Håle

    För övrigt är inte supersportbilar så CO2-intensiva. Kör man normalt är det ingen fara alls. Lägg därtill att de allra flesta tillverkade exotiska bilar lever mycket mycket längre än standardbilar så är tillverklingsutsläppen minimala. En Prius förlorar stort med sin komplicerade tillverkning och batterier som ska återanvändas. Men återigen. Verkligheten har väldigt dålig förankring i Bryssel.

  11. Hin Håle

    Bonusfilm: http://www.youtube.com/watch?v=MXPCckjTMVg

  12. Gunnar Littmarck

    Volvo har en vettig konceptbil.
    http://www.youtube.com/watch?v=kmJTsHcZMFQ&feature=related
    Jag vill ha denna teknik:
    tp://www.youtube.com/watch?v=zPSoNfmuBXc
    Nu när Kineserna äntligen fått fram billiga säkra batterier med vettiga data, kan ni vänja er vid draget:
    http://www.youtube.com/watch?v=fHtAkM3CYLA&feature=related
    0-270km/h på under 8 sek…
    Sist en makaber förevisning av en konstruktör av elektrisk dagbike (se inte den med barn)
    http://www.youtube.com/watch?v=1pM1j2d1RMU&feature=related
    (släpp inte handbromsen under burnout i tätbebyggt område)

  13. Gunnar Littmarck

    Nej gammal är äldst… dessutom en del halvmiljövänligt bränsle: njut 37 sek
    http://www.youtube.com/watch?v=lJCCyt5jjCM&feature=related
    Volvo borde kanske göra lite av det Gillberg vill (men glöm för den skull inte Alfred)

  14. Gunnar Littmarck

    Vad med Penta?
    Kanske kan de ta upp kampen och öka intresset för ett lugnt stimulerande frilufsliv?
    Hur är det Maud, vill du ge några miljarder av andras pengar på produkter till friluftsliv?
    I så fall får du känslan här:
    http://www.youtube.com/watch?v=S1SGWvNNPvk
    För er som inte är frälsta finns en miljövänlig variant, godkänd för den Europeiska marknaden 3:25 in i videons svar på bibeln.
    Amen.

  15. Iven

    Vi kanske skulle föreslå gengasdrivna bilar som obligatoriska för alla riksdagsmän och -kvinnor, både privat och i tjänsten. Sådana som de var på 40-talet…
    Likadant för EU och FN delegater. Och inga avdragsgilla taxiresor. Då skulle det bli liv i luckan, och andra bullar!

  16. Gunnar Littmarck

    Jag tycker de ska ta båten till Bryssel
    http://www.youtube.com/watch?v=uBmJ2cuFTcE&feature=related
    Fan min längtan brukar inte starta fören i mars på båtmässan…
    Nu kommer skallen vara ockuperad, min dame ser bara ett saligt flin och en tom blick..
    Lovar detta var den sista.

  17. Labbibia

    Gunnar: Med tanke på att vi oftast diskuterar klimat här på bloggen så kan jag inte låta bli………
    Eftersom jag har min båt liggande i samma klubb som tokstollen i filmen8)
    http://www.youtube.com/watch?v=oDxbCfuhlcs

  18. Iven

    Gunnar och Labbibia
    det var ju inga gengasbilar/-båtar precis, men oj, vad man längtar till våren… och Lake Mc Phee i Colorado! Men först ska det väl bli Jul och Nyår och smällkall vinter, så AGW folket får kalla fötter…

  19. Mats

    så en lätthybrid av V70 med strypt motor som bara varvar 1650 rpm och går max 70 km/h kan klara kraven – hackarna knäcker motorns spärr för varvtalet via USB porten och Volvo PV stämmer alla och säljer många V70 – det kan inte vara tillåtet….

  20. Calle

    Det finns lite undantag här å där i lagen. Bl.a. undantas mindre tillverkare. D.v.s. Aston Martin m.fl. behöver inte vara oroliga. Dessutom finns det en biobränslerabbat för de länder med utbyggt tanknät. I praktiken endast Sverige men liknande är på g i Frankrike och Tyskland. Exakta nivåer å siffror kommer jag ej ihåg men nån fiffig här har säkert det.
    Dessutom har Maggie skrivit fel. Lagen kräver inte max 130 g/bil utan som ett snitt för tillverkarna. De som tillverkar stora bilar har en viktkredit. Likadant här. Varsegod att hitta excakt nivå. För biltillverkare som ex. Volvo, Audi, BMW m.fl. kommer de alltså inte sluta med stora motorer men gissar att prissättningen blir att mixen i flottan gör att de klarar kraven. De har alla bilar redan idag som klarar målen. Att då balansera mixen med många ”snål” bilar lär självklart gå. Och för den kund som vill ha en V8 är det inga problem heller. Bara man betalar. Men det är ju som det brukar.
    Mors!

  21. L

    Dessutom ska väl frågan behandlas i ministerrådet innan den blir lag? Dom har väl knappast råd att låta vår bilindustri gå omkull…

  22. Gunnar Littmarck

    Fredagsbilagan i Dagens Nærinsliv innehåller bara nya ”kukförlängare” i det nyvaknade miljömedvetna skiktet.
    Morgan har en bränslecells modell med fyra hjulmotorer.
    Morgan Lifecar i salg tidigast 2012
    Det balla är att det nu storsatsas på LIPO4 batterier, kineserna är längst framme.
    Snart kan vi köpa ett batteripack på 30Kwh för 25.000:- som håller 10 år…
    Vindel för 10.000:- 1,5Kw tunnfilmsolceller 10.000:- 1,5Kwh..
    Snart är inom 5 år.
    Fattar ni?
    Någon annan får betala för Bryssel- Nissar och Nissor:na.

  23. Gunnar Littmarck

    Vore glad om slarvfingrar, slutade att blanda effekt med energi…
    50.000:- till energilager, 40.000:- till elkraftproduktion.
    10.000:- till elektronik.
    Därefter kan alla leva ett lyxliv på en egen skärgårdsö i Bottenviken, eller Baltikum, Kroatsien, where ever…
    Om jag får konstruera huset…

  24. Gunnar Littmarck

    Vad skulle Sverige vinna på att låta nuvarande byråkrat och politikerindustri, gå omkull?
    I mitt paradis, får ingen betalt för vare sig byråkrat, diplomat eller politiskt, uppdrag.
    Då ändå bara ett allt mindre fåtal har egenskaper och vilja, till mervärdesskapande i öppen global konkurrens, kan lika gärna både Maud, Gudrun och Anitra, få leva på samma låga medborgarlön som den samlade nationalproduktionens möjliga skattedel, räcker till.
    Var duktig eller konsumera som andra…
    Vilket härligt rättvist elitsamhälle, mina barnbarn kommer leva i.
    Efter tillräckligt lång utveckling kommer så gott som ingen kunna konkurrera med maskiner och kapitalismen har likt effektiviseringskonsulten, avskaffat sig själv.
    Bara vi kan hålla sams.
    Nu går jag ut med hunden, sen blir det en räkomellett med mosserat vin tills min kjæreste kommer hjem.
    Trevlig kväll, till Maggies blogg.

  25. Labbibia

    Gunnar, du skriver:
    ”Efter tillräckligt lång utveckling kommer så gott som ingen kunna konkurrera med maskiner och kapitalismen har likt effektiviseringskonsulten, avskaffat sig själv.”
    Njaej…….(med tanke på att det är jul snart)…kommer du att köpa julskinkan av en robot? tror du på den när/om den säger att det HÄR är den som smakar bäst?
    Och som en djävulens advokat måste jag fråga dig…….vilket system skulle vara effektivare på att ta fram varor och tjänster, än det kapitalistiska?

  26. Gunnar Littmarck

    Labbibia
    Kassörskan är snart avskaffad, sedan flera år finns butiker där kunden registrerar varorna själv.
    Men jag är säker på att vi kommer få matklubbar som levererar maten hem till konsument, så kommer de flesta mataffärer sluta att existera.
    Vi handlar redan allt mer på Internet.
    Snart beställer kylskåpet själv.
    Såklart kommer ingen få köra sina bilar själv, alla lokförare, piloter, vad du vill, kommer bli ersatta, vilket leder till ett säkrare och billigare system.
    Tunnelbanor börjar redan allt mer i världen bli personalfria.
    Vänd på det Labbibia, vilket arbete kan inte en maskin utföra?
    Du vet att det går att lura hjärnan att tro att den kropp(eller maskin) den ser och styr är hjärnans?
    Jag älskar det kapitalistiska systemet ty det har varit det effektivaste sätet att få oss ur grottorna.
    Men hur fungerar det då, dels ingen kan tjäna på andras arbete, dels ingen kan konkurrera med maskiner?
    Du kan redan se hur produkter som hemelektronik, blir allt bättre och billigare, det kommer gälla bilar och hus och allt du kan ta på, i framtiden.
    De närmaste 50 åren kommer de som lyckas bygga de största kapitalet, göra det på icke fysiska varor.
    I väst har det varit så länge, men snart gäller det globalt.
    Såklart kan vissa hoppa och skutta inför publik, på ett populärt vis, men allt färre kommer bli rika på sin musik, eller böcker.
    Vi kommer skapa musik och böcker, men aldrig få betalt för det på annat vis än tillfredställelsen av att bli populär.
    Maggies arbete kommer vara ett av de mest långlivade (märk att hon inte skapar några som helst mervärden)
    Gå runt på nätet och se vad redan robotar kan utföra, se ex.  en av Hondas personalmatsalar.
    Du ska få ett litet småskaligt ex.
    För några år sedan hade en liten tillverkare av släpvagnar problem att finna svetsare och montörer, i norsk glesbyggd.
    Numer har han robotiserat, ty robotar har blivit så billiga.
    Att anställa några få ungdomar som sitter vid PC var inte svårt.
    Svåra och farliga arbeten var de första att automatiseras, men nu blir allt enklare arbeten automatiserade.
    Det märkliga är att människor får känslor för sina maskiner.
    Damen som köpte en gräsklipparrobot, köpte efter ett tag en till, för den första såg så ensam ut.
    Minns du den Japanska leksaken???
    De fick starta dagis, så leksakerna fick sin omsorg då ägaren var upptagen..
    Ingen vill betala mer för att en människa ska utföra ett sämre arbete.
    Välj:
    Ett sjukhus med många felbehandlingar p.g.a. den mänskliga faktorn, lång väntetid och en kostnad som märkbart sänker din pension.
    Eller ett snabbt som inte har utfört en felbehandling.
    Där får du en premie på 10.000.000:- om du skulle bli den första att bli behandlad på ett sätt som skulle kunna varit bättre.
    Kostnaden i detta sjukhus är i det närmaste försumbar, likaså köer.
    Så finns ju de som vill bli bekräftade av en människa, o.k. varsågod betala.
    Jag lovar att detta kommer inom 50 år.
    De första är som jag tidigare sagt 99% av de som arbetar på sjukhuslabben, som blir ersatta av teknik, till alla utom dems glädje.

  27. Lars C

    Gunnar Littmark
    Du älskar det kapitalistiska systemet.
    Det finns inget som inte maskiner kan göra.
    Allt kommer att bli automatiserat.
    Helt rätt! Men?
    Vad ska människorna göra?
    Vem ska ge dem mat?
    Ska de äta?
    Om svaret är ja på sista frågan så har vi inte ett kapitalistiskt system utan ett socialistiskt.
    En trevlig helg med skarpa funderingar.

  28. Gunnar Littmarck

    Inom många sektorer råder redan socialism.
    Så här kan det bli:
    Först i länder som Norge och Sverige:
    Nästan alla bidrag, subventioner och stöd, ersätts med ett till alla.
    Ex. Alla får 2.500:-/v efter fyllda 25 och då de vistas i landet.
    Därefter avskaffas försäkringskassan, csn, de flesta socialsektererare, allt kulturstöd, alla a-kassor.
    Hela sjukvården avlastas med runt hälften, därefter kan hypokondriker skiljas ut till specialsjukhus med god kompetens i psykologi samt alla andra specialiseringar (finns redan i Bergen).
    Så kan vi börja kapa i politikerersättningar, lägga ner alla fysiska parlament, ambassader och beskickningar.
    Start av nedmontering av statliga verk och myndigheter…
    För de som inte uppnått 25, ska ingen skatt debiteras på inkomster upp till 250.000:- så de kämpar och motiveras till något.
    Inga arbetsgivaravgifter då inga allmänna sociala ersättningar finns utöver allas bidrag.
    Platt skatt som är lika på arbete och kapital.
    Självklart måste detta sedan utvidgas worldvide.
    Kapitalismen behövs inte längre då inte längre några arbetsuppgifter som kräver ersättning till arbetstagaren finns.
    Tekniskt kommer kanske utvecklingen avstanna, men jag tror inte det, det finns så många av oss som utvecklar bara för att det är kul.
    Kan vi människor hålla sams, kan vi välja min framtid.
    Alternativt är att allt fler sysslar med byråkrati och utredningar, allt fler sysslar med att reglera varandra och fatta beslut åt andra (varesig de vill eller ej).
    Det finns såklart en möjlighet att det skapas än mer myndigheter och verk, som alla kommer kunna motivera sin existens, så att det fortfarande kan finnas många med högre konsumtionskraft än andra, utan att skapa större mervärden.
    Det sista stycket beskriver utvecklingen i Sverige de senaste 40 åren, vill ni att landet ska fortsätta tills 60% har till arbete att bestämma över 40% som helt passiviseras?

  29. Lars C

    Gunnar!
    Du har ritningen till Utopia.
    Jag har faktiskt funderat i liknande banor, men jag hinner inte utveckla mig idag.

  30. Gunnar L och Lars C,
    Egotrippade klokskallar kan verkligen sitta inne med bra lösningar på världsproblemen. Men ändå får dom gå lösa.
    Snacka om passiviserande samhälle.
    Och vad ska alla politiskt engagerade människor göra när den karriären och moroten till försörjning och pension försvinner? Vad ska byråkraterna pyssla med för att få ett bra liv med god ekonomi och trygg pension?
    Blogga eller skriva insändare och få utlopp för sin förträfflighet?
    Och hur hanterar vi frustrerade terrorister? Ska dom få extra veckopeng för att hålla sig lugna?
    Inlägget var väl i och för sig inte värt att kommentera, men va f-n.
    En norrman skrev en bok om samhällslön för ett antal år sedan. Många år sedan. Minns vare sig namn titel eller årtal, och jag har inte läst boken. Men då när jag var ung och i karriären tyckte jag att det lät som en kul idé.

  31. Gunnar Littmarck

    Uffeb
    Samhällslön är helt sjukt så länge det finns riktigt okvalifiserade lågbetalda otrevliga arbeten som ingen vill utföra, men måste utföras.
    Men sen…
    Det räcker med att nu sänka lönen till alla byråkrater politiker och andra där yrkeskåren totalt sett är kontraproduktiv.
    Snart vimlar arbetsförmedlingarna av brysselteknokrater, diplomater sr-journalister, som vill konsumera över sina produktionsvärden.

  32. Gunnar L,
    Vi avslutar den diskussionen här. Främst för att jag inte fattar vad du menar.

  33. erik

    I flera veckor har svenska politiker med hjälp av media försökt snacka ned de ”svenska” tillverkarna för att de inte tillverkar bilar som folk vill ha…lustigt att det står idag på di.s att Toyota vinstvarnar. Märket som alltid framhålls som framtiden.

  34. L

    Jag är ingen älskare av svenska bilar, men dom är utmärkta på våra dåliga vägar och med bra krocksäkerhet som vi ska vara glada för. Det är därför pinsamt att Reinfeldt nu i TV-intervjuer upprepar att svenska bilar är för stora! Tror han på allvar att små elbilar har någon framtid i vårt land? Möjligen i större städer när hela infrastrukturen är på plats om tidigast 25 år.
    Det är en kombination av finanskrisen och klimatbluffen som håller på att sänka hela världens bilindustri och där har politikerna ett mycket större ansvar än biltillverkarna för att vrida allt rätt igen.