Att tillverkning av biobränslen leder till höjda livsmedelspriser och därmed ökad risk för svält och undernäring är inget nytt. Utomlands hörs allt fler kritiska röster, även om man i Sverige ibland försöker släta över etanoldebatten. Den brittiska välgörenhetsorganisationen Oxfam menar att den snabba övergången till biobränslen har försatt mer än 30 miljoner människor i fattigdom.
Enligt BBC säger Oxfam att biobränslen dessutom inte bidrar till att minska utsläppen. Oxfam vädjar nu till EU att skrota målet om att 10 procent av all trafik ska använda biobränslen år 2020.
Oxfam estimates that by 2020, as a result of the EU’s 10% biofuel target, carbon emissions from changing land use for palm oil could be almost 70 times greater than the annual savings the EU hopes to achieve from biofuels by then.
”Rich counties’ biofuel policies is actually helping to accelerate climate change and deepen poverty and hunger. Rich countries’ demands for more biofuels in their transport fuels are causing spiralling food inflation.”, säger Oxfams rådgivare i biobränslefrågor Robert Bailey på Oxfams hemsida.
In developing countries, Oxfam says that biofuels could provide a sustainable energy alternative for poor people in marginalized areas – but that the potential economic, social and environmental costs can be severe, and countries should proceed with caution. In Mali for example, bioenergy projects provide clean renewable energy sources to poor women and men in rural areas. But, as the main plank of a policy to substitute transport fuel by rich nations, biofuels are failing.
”Biofuels were meant to be an alternative to oil – a secure source of new transport energy. But rich countries have designed their policies too much for the benefit of domestic interest groups. They are making climate change worse, not better, they are stealing crops and land away from food production, and they are destroying millions of livelihoods in the process”, säger Robert Bailey.
Vi bör med andra ord fortfarande hålla oss borta från etanolen, annat än i intoxifierande syfte. Själv funderar jag på att börja cykla mer, dock inte på grund av klimatet utan snarare för att hålla mig i form.
.
Jag funderar också på att plocka fram cykeln, men minns inte i vilken bil jag lagt cykelpumpen…?
L: Jag har inte ens köpt någon cykel ännu. 😉
L, det är mycket enklare om du inte har någon bil. Det är svårt att tappa bort saker i en cykel.
Thomas, du anar inte hur många cyklar jag tappat bort!
Här har ni en hurtbulle till som tänker återuppta cyklandet..
För några årsedan blev det typ 60-70 mil i månanden..
Siktar kanske på något mindre än det, men bra att hålla kroppen igång..
Och jag ser det inte som något motsatsförhållande till att köra bil.
Nej..det lär bli mången mil i sommar under semestern bakom ratten i de kära veteranerna.
Ha en trevlig semestar bakom styre och ratt!