Jag vet inte vem det var inom den socialdemokratiska regeringen som kom på detta sätt att skylla ifrån sig. Ovan påstår näringsminister Karl-Petter Torwaldsson att de mördande priserna på drivmedel är Putins fel. Sedan har både finansminister Damberg och statsministern, som en hen, ställts sig upp i talarstolarna och skyllt ifrån sig på Putin och kriget i Ukraina.
Självklart har Putins anfallskrig mot Ukraina bidragit till att råvarupriset på olja och bensin har höjts. Men priset på råvaran var lika hög för några år sedan utan att det hotade hela näringslivet och ekonomin i Sverige. Nej, man måste titta lite närmare på den klimatpolitik som Sverige, under de gröna organisationernas, FN:s och EU:s styre, har följt genom åren. Här är en bild med några år på nacken som visar hur riksdag och regering lydigt följt i de grönas ledband och ökat på energiskatter, reduktionsplikt, koldioxidskatter, och moms på drivmedel:
Skillnaden är enbart svenska skatter. Detta hyckleri i regeringen är en ren skandal. Här kämpar den vanlige svensken med att ha råd att köra till jobbet. Här står vi inför vårsådden med bönder som har inte råd med att fylla sina traktorer med diesel. Här sänds nödrop från transportbolag om att konkurs hotar.
Men att ta bort någon av de straffskatter som man lagt på alla utsläpp av koldioxid? – Aldrig!
Våra vänner Klimatsans har en bra artikel https://klimatsans.com/2022/03/08/putin-betalar-alarmisterna/ om Putin och om hur han bidragit till den energikris som Europa befinner sig i idag. Bra länkar till Henrik Jönssons senaste, samt till Rebecca Weidmo Uvell.
Ingemar Nordin

Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi. Huvudredaktör för Klimatupplysningen.
Men icke, antingen har man inte förmåga att se verkligheten, eller så vill man inte – har man möjligheten accepterat sagorna så pass länge att det är för genant att erkänna att det spåret som enligt tidigare utsagor skulle leda till en grönskimrande framtid i stället leder till en mörk återvändsgränd med ökande konkurser och svensk nyfattigdom – medan regeringen drar in extra skattemiljarder som kan läggas på fler ineffektiva vindsnurror och märkliga bidrag som man hoppas skall gynna valrörelsen ….
I nuvarande läge är det direkt oansvarigt att göra dessa typer av uttalanden.
Ryssland ska kritiseras för det de faktiskt gör (Ukraina, yttrandefriheter m.m.). Inte något hittepå av politiker som inte törs stå för sina egna beslut.
Problemet är deras stödben, MP, som de behöver i höstens val, de vill/kan inte ta bort de eftergifter de gjort de senaste åren, utan att stöta sig med MP. Vi får se om svensken gör motstånd denna gång……
Idag är drivmedelspriserna c 10 kr högre än de var då grafen slutar 2020.
Vilket drivmedel avser grafen?
Grafen borde kompletteras med råoljepriset.
Jag tror att det låg på dagens nivå 2008.
Sedan tar han upp detta med att vi lever som vi hade 4 jordklot. Har denna WWF-skröna blivit ordentligt skärskådad här på KU? Annars vore det ett lovvärt initiativ i dessa hysteriska tider.
I norr var priset knappt 0.20.
Sverige hade ett litet överskott som exporterades.
Svenskarna i söder med rörligt elpris drabbas därför av ett 1.50 kr högre momspåslag då månadens medelpris ska räknas ut.
Orimligt resultat att dela upp Sverige i fyra prisområden och dessutom lägga på moms, som ökar på prisskillnaderna mellan söder och norr.
https://www.di.se/ravaror/ukoilusd-4606814/
Fast på 00-talet var priset närmare 180 dollar fatet !
https://twitter.com/johanwg/status/1480503552447553540
( svårt att hitta grafer med historisk utveckling )
Att man utan att blinka anser det vara i sin ordning att betala moms på drivmedelskatten visar om något det absurda i situationen.
Hur galen situationen än är så blir det enbart lama protester. Världens totalitära ledare måste förbanna sin otur att de inte blivit härskare i Sverige ty det är ett land där allmänheten alltid ställer upp utan att knota hur orimlig situationen än är. Kan det bero på att alla uppkäftiga individer utvandrat till USA och endast beskedliga och fogliga gener finns kvar i samhällskroppen? Eller gör man detta enbart för att rädda jordens klimat?
Vad regeringen gör är att man driver inflationen med energiskatter. Detta kastar oss in i en farlig stagflationsekonomi. Så det man får in i skatt på energi förlorar man flera ggr om för att svensk ekonomi går i kras.
Men vi kan konstatera att ledarskapet i USA och Europa är sämre än någonsin. Det visar Ukraina. Jag trodde att Putins anfall skulle göra slut på verklighetsförnekandet, men icke. Amerikanerna kommer göra något åt det. Biden åker all världens väg. Frågan är vad Europa och Sverige gör?
I går intervjuades en av de skyldiga till nedläggningen av kärnkraftverken i Ringhals 1 o 2 Vattenfall samt kanske även Oskarshamn 1 o 2, Tomas Kårberger (MP?)
https://group.vattenfall.com/se/om-oss/bolagsstyrning/styrelsen/tomas-kaberger
Det hade varit naturligt att fråga om detta i en P1 intervju igår em-men icke! Statsradion undviker att ställa ansvariga till svars för sina misstag.
Vi har överskott av el nästan alla dagar men av någon anledning har vi solidariskt knutit oss mot kontinenten där Tysk energielände pågår. Varför gör ni detta!
Är det inte ert ansvar att det gått fel igår och går fel idag så se till så nån annan tar över! Elsa W föreslås!
Kanske är elen mer betydelsefull än bensinen-nån som kan visa storleken av dessa båda energislag?
I mina ögon är hon med både händer, fötter och sina foträta skor djupt förankrad i den hydra som Jacob N. studerat från the Rockefellers fram till FN och dagens ”västoligarker” med Covid-röran och annat på sitt samvete, den hydra som nu håller på att implementera Agenda 30, med klimatkrisen som ursäkt.
Vår nya Merkel?
du förstärker verkligen mitt budskap från igår!
En tröst för tigerhjärta är att omtänkandet ofta kommer men att det tar längre tid än vad vi som ”redan tänkte rätt” trott.
http://www.ericsoniubbhult.se/
Moderaterna föreslår akut och kraftig prissänkning på diesel och bensin
2022-03-08
Moderaterna presenterar idag ett förslag som sammantaget sänker drivmedelskostnaden vid pump med minst 5 kronor per liter diesel och något mindre för bensin. Förslaget bygger på att energiskatten tillfälligt avskaffas, samt att reduktionsplikten lindras. Till att börja med ska denna prissänkning gälla i tre månader, varefter man får utvärdera hur marknadspriserna förändrats och kriget utvecklas.
Moderaterna utesluter inte att det kan behövas mera om marknadspriserna ökar.
Som många insett har vi regeringsföreträdare med så låg IQ och EQ att de är helt oförmögna att hantera riket.
Tycker nog du tar i. Alldeles för mycket. Särskilt i dessa dagar. Byter du ut MA mot VP är jag helt med. Förresten, den gigantiska krabban?
Utan att fundera en sekund hakade våra politiker på den bojkott, som mer än någonting annat slår mot vår egen ekonomi, liksom mot övriga europeiska länders ekonomier.
Så som situationer är kommer inga politiska partier att våga kritisera denna självmordsbojkotten av rädsla för att uppfattas vara Putin-vän, vilket idag uppfattas som det värsta som finns!
Frågan är om det är Ryssland eller vi som först går under på grund av denna ogenomtänkta bojkott??
Sedan tar man bort skatten / sänker till EU miniminivå för den del av drivmedlet som ingår i reduktionsplikten. Om man köper utan inblandning av fossilt är det redan skattefritt.
Då skulle man kunna sänka priserna ner till närmare 17 – 18 kr för bensin / diesel.
Troligtvis lika lite vind i Danmark (665 MW) och Tyskland.
En fundering på det här med elområden. Jag är inte initierad och kanske kommer med dumma frågor, men hoppas då på bra svar.
Som jag förstått så påverkas ett elområde av de priser som finns i det elområde dit export / import sker.
Sverige är nu uppdelat i fyra elområden, som då påverkar varandra. Varför inte göra så här.
1. Sverige är ett elområde (eller två, norr och söder).
2. Varje export/import punkt blir ett eget elområde som i grunden inte har någon produktion / konsumtion.
3. Sverige importerar i princip aldrig för eget behov, men är en transitpunkt för elexport mellan olika länder. Så om t.ex. Litauen vill exportera till Tyskland går den strömmen genom Sverige och priserna sätts därefter, vilket framförallt påverkar elområde 4.
4. Därför finns det förbindelser mellan alla lämpliga ”pseudoelområden” så att strömmen formellt aldrig passerar våra ”riktiga” elområden.
5. När vi exporterar från ett ”riktigt” elområde till ett ”preudoelområde” och vidare till t.ex. Tyskland tar ”pseudoområdet” priserna från Tyskland, men det riktiga området har”Sverigepriser”.
6. Vinsten från pseudoprisområdena delas sedan med involverade parter (producenter, Svenska elnät etc.).
På det sättet säkerställer man att priserna i Sverige håller en viss nivå och inte ”smittas” av priserna i andra elområden. Men EU har säkert tänkt på det redan…
Thorwaldsson är fö en av få ministrar som haft ett ”riktigt” jobb. Han stansade plåt några år innan han blev avlönad av medlemmar och nu skatter.
Fast han har nog varit i Davos lite och skålat med WEF lite för mycket.
En del av problemet är nog att tron att staten tar hand om dig och förvaltar dina pengar bättre fortfarande sitter kvar.
Svensk journalism verkar till stor del bestå av klipp-klistra-översätt numera. Och i de längre reportage som kan dyka upp är avsaknaden av kritiska frågor påfallande tycker jag.
Man får vända sig utomlands, Bloomberg tex har skrivit både om priser i Sverige och Karlshamnsverket.
Här är en som är mer utförlig än vad jag läst här hemma om Karlshamn till exempel:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-14/swedish-power-plant-burns-lots-more-dirty-fuel-to-keep-lights-on
Glöm inte att Bloomberg är medbrottslingar till eleländet. Det är deras kalkyler för kärnkraft och ”förnybart” som används när stollar som Tovatt tror att man kan ersätta den förra med den senare.
Sverige och Kanada har tyvärr blivit WEF:s två experimentverkstäder. Förvänta er inte att den ovetenskapliga, skadliga och dyra reduktionsplikten ska gå ner till 14% eller lägre och de extremt dyra bensin/diesel- och energiskatterna kommer att gå ner, för då blir Klaus Schwab och WEF förbannade!
Nä, det ska man ju vara medveten om. Tycker ändå det gått att läsa lite mer och mer från det hållet vad priset för energipolitiken blir och varför.
Men kalkyleringen fortsätter.
Om man har produktion av el i område 2 där elen kostar 15 öre kW så får man 15 öre som producent. Men om man vill köpa ”samma el” och sedan konsumerar den i område 3 så kan man få betala 3 kr för den.
Vem tar hand om den stora mellanskillnaden på 2,85 kr.
Det skickas ju ner 6500 MW från område 2 till område 3 ganska så kontinuerligt.
Tyst!
Lita på makthavarna. 😉
Vi har ju flaskhalsintäkter tex. Dessa intäkter som ingår i EU’s cirkulära ekonomi hamnar i Luxemburg och delas sedan ut till SVK.
Lite suspekt kan man nog tycka utan att vara alltför konspiratorisk?
https://second-opinion.se/intakterna-som-ingen-ager/
Elområdena i Sverige kom fö till efter att Danmark anmälde SVK till EU-domstolen för att ha begränsat exporten och istället gynnat inhemska elkunder.
Elbristen i söder var ju redan ett faktum sedan stängningen av Barsebäck 1999 vilket sedan följdes att att fundamentalisterna i MP fick stänga ringhals 1 & 2. Allt i förtid.
Följden blev att elområde 4 ofta har samma priser som i Danmark. Plus allt annat som vi sett när det inte blåser.
Rätt dåligt facit kan man tycka.
Om nu chefen i Narvik är orolig för transporternas inverkan på klimatet samt kostnader så har de ju haft 20 år på sig att bygga ett eget kraftverk.
Men det kom väl aldrig upp i inslaget?
Sedan tar man upp nya hot som uppstått efter hotet från miljögifter minskat; avverkning, båtar och vattenskotrar.
Någon som kan klura ut något mer hot?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8QorkA/farre-havsornar-i-arets-rakning
”Någon som kan klura ut något mer hot?”
Som god etta kommer nog järnvägen. Tågen kolliderar med i medeltal ca. 100 Havsörnar per år. Slarv med att ta bort kadaver efter påkörda djur förklarar tågkollisionerna.
Vindkraftverken kommer som god två men det totala antalet styckade örnar är där höjt i dunkel. Vet att för ett par veckor sedan så hade 5 Havsörnar blivit vingklippta bara på Gotland i år.
Havsbaserade vindindustrier kan bli en mardröm om man nu gillar havsörnar, vilket man ju gör.
För de som är intresserade så fotade jag i slutet av januari en serie spännande bilder på två havsörnar som fått span på en Knipa som verkligen hamnade i knipa.
Bilderna publicerades i Arbetarbladet och jag tog bilderna från min veranda i Gudinge, Tierp.
https://www.arbetarbladet.se/2022-01-29/bildextra-knepigt-for-knipan–forsokte-gomma-sig-bland-svanarna
Tack för lysande bildserie! Få förunnat att ha en veranda med sådant skådespel. Har dem på nära håll någon gång här också. Kungsörn ser man oftare.
Angående vindsnurror, exempel från Norge, Smöla med 68 verk, visar ju på minst tio döda havsörnar per år. Men det är nog fler, forskare där säger att sökmetoder måste förbättras och villkor ställs för att sökning sker även efter driftagande på alla anläggningar.
Här hör man aldrig en miljöpartist oroa sig för örnar i media.
När det gäller dagens priser och hur mycket som är skatter, så följs detta på ekonomifakta. Bensinprisets olika skatter och avgifter idag kan studeras på:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-bensin/
Som synes är skatterna ca. 49% idag, alltså lägre än i figuren i dagens inlägg. Vad jag förstår beror detta på att vissa av skatterna är inte procentuella utan fasta belopp. Det finns även vissa grafer på ekonomifakta, men kanske inte exakt den du efterfrågar.
Sedan har vi förstås reduktionsplikten som höjer ”produktionskostnaden” på ett osunt sätt.
Det är som en grön röra. Inte lätt att hänga med i svängarna när vi har politiker som momsbelägger inte bara produktionskostnaden utan även skatten.
Moms på skatt, samma sak med elräkningen.
1980t hade jag ett uppdrag på länsskolnämnden i ABC-län vilket gick ut på att samla positiva exempel på miljövård i praktiken och sedan sprida till skolorna. Åtminstone tolkade jag uppgiften så eftersom alltför många alltför miljöengagerade ville in och berätta hur eländigt allt var.
Jag fick kontakt med en kille Alf Sevastik i jag tror Östhammar, som matade örnar med slaktade grisar. Grisarna var kontrollerade på miljögifter som annars var ett problem.
Den kalla vinterdag när jag fick följa med honom ut med ”örngodis” var kall och grisarna tunga, de drogs på släde. Vi pulsade i snö. Lite jobbigt. Detta upprepade Alf under långa tider. Ett fantastiskt exempel på ideellt miljövårdsarbete och visst fanns det örn och Alf kände igen dom på fläckar i dräkten.
Då bodde och arbetade jag i Norrtälje som var en fantastisk plats att leva på.
Kollade återigen på grafen och din länk.
Oklart vilket drivmedel och vilket penningvärde som avses i prisutvecklingsgrafen.
Enligt https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/ är det de nordiska länderna som toppar priserna för både bensin och diesel. Norge hade för 3 dagar sedan det högsta bensinpriset och Sverige det högsta dieselpriset. I menyn i länken kan du välja mellan bensin eller dieselpriset.
Det är Sveriges extrema reduktionsplikt med 30% inblandning av dyr importerad ”grön” diesel, som gör att Sverige har världens högsta dieselpriset.
http://www.ericsoniubbhult.se/
Jag tror inte att det är politiskt korrekt att bränna soper i Norge.