På tal om hästkrafter

horse and carriage
Innan man uppfann bilen färdades människor världen över med hästdragna vagnar, något som idag må låta romantiskt och vackert, men som på den tiden var ett riktigt miljöproblem.
I början av 1900-talet var hygienexperter ense om att en normal stadshäst producerade mellan sju och fjorton kilo skit per dag, med ett genomsnitt på tio kilo. I en stad som Milwaukee år 1907, med en befolkning på 350.000 och en hästpopulation på 12.500, innebar det 133 ton hästbajs per dag, eller 350 gram per person. I Rochester, New York, räknade man år 1900 med att de femton tusen hästar som fanns i staden producerade tillräckligt mycket gödsel för att bilda en 53 meter hög med skit som täckte drygt 4000 kvadratmeter mark och närde 16 miljarder flugor.
Hästbajset föstes samman till stora högar som födde gigantiska mängder flugor och spred en vidrig lukt. I rika kvarter plockade man ibland upp avskrädet och dumpade det i fattiga områden, där det lämnades att ruttna. Vid regn förvandlades gator till latrinbassänger och de fina damerna fick släpa sina långa kjolar i flytande avföring. När det var torrt klagade man istället på att det torra gödslet virvlade fram i luften, blåste in i människors ansikten och lade sig som ett täcke över alla gatustånd.
Slutkörda och misshandlade hästar dog mitt i gatan och blev ofta liggande kvar. Atlantic Monthly beskrev 1866 Broadway som en gata full med döda hästar och hoptrasslade fordonsdelar. Bara under 1880 forslade man bort 15 tusen döda hästar från New York Citys gator.
Hästen gjordes förr till syndabock för det mesta, ungefär som biltrafiken idag. Den skräpade ned, den lät, den ansågs bidra till att sprida kolera, tyfus och andra sjukdomar. 1908 räknade en ekonom vid namn Harold Bolce ut att en modern stad skulle kunna spara hundra miljoner dollar om alla hästar ersattes med motorfordon.
Sensmoralen? Det var inte bättre förr. Trots att många tycks tro det.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. L

    Mitt första jobb var på Kungsholmen i Stockholm och där hade Kungsholms Express fortfarande hästar som körde flyttlass. Det fanns även andra arbetshästar i stan och man fick ofta kryssa mellan högarna dom lämnade efter sig.
    Detta var 1963, samma år JF Kennedy mördades och Corvette med split window tillverkades, inte så förfärligt länge sedan alltså. Men då ansåg man det som ganska pittoreskt, ett större problem var spårvagnarna som ständigt var inblandade i olyckor. Idag tycker vi spårvagnarna är pittoreska och vissa vill ha tillbaks dom. Men då tror jag nog mer på elbussar, som vi också hade då, dom kan i alla fall svänga och bromsa i tid om det skulle behövas. Snart kan dom nog också köras på batteri istället för med luftledningar.

  2. Klockren observation!
    En annan vore att beskriva avfallshanteringen i Stockholm mellan 1600- och 1900-talet 🙂

  3. Lennart

    Någon som vet hur mycket koldioxid dessa stackars 12500 hästar släppte ut per dag?

  4. karlsson

    Detta är ett bra exempel på hur lite man kan förutspå framtiden. Hästen var ett stort problem och man såg ingen lösning. / inte ens i sump/ något senare när telefonen kom, uppstod problemet med kopparbristen. Hur skulle vi kunna utvecklas och ringa mellan varandra om alla skulle ha telefon och koppartråd kors och tvärs. Ett allvarligt problem, ett hot för utveckling på den tiden. Man visste ju inte något om radiovågor och mobiltelefoner på den tiden. Även om man säkert hade en mängd experter som uttalade sig.

  5. L

    Senaste nytt från Australien:
    http://www.youtube.com/watch?v=xfMW4oGFGdY

  6. L: Haha, jag kanske är synsk? 🙂

  7. JOCA

    Hahahahah… bravo! Det gav ju medeltidsivrarna en liten känga 😉