To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Ny månad, nya resultat från satellitmätningar. Ännu en pusselbit i det naturliga mönstret med exakta reaktioner.
Frågan är inte var vi är på väg utan hur vi tar oss dit. Den tekniska analysen fortsätter.
https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-64
Globala avvikelsen var enligt UAH +0,53 grader i september, upp från +0,39 i augusti.
https://www.drroyspencer.com/2025/10/uah-v6-1-global-temperature-update-for-september-2025-0-53-deg-c/
Gula varningar längs västkusten på grund av förväntad orkanliknande vind… 🙄
Gul-liknande varningar…..
Fredrik Johansson lustmördar SvTs klimatpolitikbevakning. En välskriven sågning – väl värd att läsa.
https://www.svd.se/a/73bXOW/dyu-dyu-dyu-duj-nar-stefan-sundstrom-satter-agendan-i-agenda
Det går även att läsa SvD genom pressreader – funktionen i nätservicen hos ditt lokala bibliotek.
Henrik Jönsson idag: Klimatmål & Fantasier – Så fördummar SVT klimatdebatten.
https://youtu.be/ZgdZ4YvpjfA
Undrar om han tar upp SVT:s senaste stora förhoppning – att använda återvunnen PET-plast för att fånga in CO2?
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-kan-ditt-plastavfall-omvandlas-for-att-fanga-koldioxid
”Grön vätgas var tänkt att bli kronjuvelen i EU:s klimatomställning. Men trots mångmiljardsatsningar riskerar satsningen att sluta i fiasko. Mindre än en tiondel av de utlovade volymerna väntas bli verklighet och industrin vänder tekniken ryggen. ”Det finns en ovilja att betala för gröna produkter”, skriver Hydrogen Europe i en ny rapport.”
eu skulle kanske ställt sig (minst) tre frågor innan satsningen:
– Funkar det?
– Vill folk ha det?
– Hur dyrt blir det?
https://www.affarsvarlden.se/artikel/haveri-for-europas-vatgassatsning-svaga-marknadssignaler
#6 Joachim
Jönssons senaste var verkligen klockren! En av de bästa han gjort.
Henrik J har gjort det igen, kritiskt granskat den sk Gröna politiken.
Dystert för den som tror att vi står inför en klimatkollaps.
Som skeptiker och optimist så är detta en sund utveckling. Isen i Arktis växer, havets höjning är inget problem och värmen är välgörande.
Skördar slår rekord, tack vare CO2.
Grönare värld tack vare den gödning som sker med CO2, inte med soppan som Sundström ger sina tomater.
#7 Berra
Stegra kör på med vätgas via elektrolys.
https://www.nyteknik.se/industri/stegras-enorma-vatgaspark-tar-form-det-hander-nu-medan-vi-pratar/4361590
Ca 700 MW behövs för att driva eländet.
Tror att Stegra är det enda kvarvarande ”fossilfritt stål via vätgas” projektet. Förmodligen är det ca 80-90 miljarder som försvinner rakt ner i avloppet.
Några kommentarer:
I första fasen är Stegra ett konventionellt skrotbaserat stålverk i Boden. Ingen speciell teknologi. Mördande konkurrens från Asien. Tillgång på el är ett stort frågetecken .. tveksamt om det räcker till driften.
Sen ska Stegra köpa in järnmalm från Brasilien och reducera med vätsgas från elektrolys. Förmodligen sjukt dyr process .. och troligen instabil. Och ännu större problem med tillgång till el.
Stålverk 80 framstår som en ganska bra affärside i jämförelse med Stegra.
Undrar hur det låter om några år … ”alla satsningar kan inte lyckas”?
SvT rapporterade i rapport på fredagskvällen från en forskargrupp (?) som konstaterar att man ska äta max 15 gr kött om dagen (motsvarar 1 köttbulle), för att kunna nå klimatmålen. En av de som uttalade sig var forskaren (?) Johan Rockström, som presenterades som professor i miljövetenskap (är inte han agronom?).
Läser man Lars Berns bok ”Den metabola pandemin” så ska man sluta äta socker och bröd och istället äta kött och fläsk.
Jag har länge hävdat att vi har för många aktivister som kallar sig forskare.
Patrick, #11,
lite ad hominem -påhopp här: ser inte Johan Rockström precis så anemisk ut att man på utseendegrunder kan anta att han lever på just en sådan köttfri diet som ska rädda jorden?
Svenska Nyheter tog upp skandalen med metylenklorid i Eskilstuna. Eftersom det var ett ”grönt” projekt gav man tillstånd till en batterifabrik att släppa ut stora mängder av det giftiga ämnet.
7 grader och styv kuling vid lunchtid – här I västsverige idag…kallas tydligen extremväder numera.
Det enda ovanliga med det är väl den låga dagstemperaturen?
Snön är inte långt borta och torsdag och fredag var det återigen dags att skrapa bilrutorna här på västkusten.
7 dagar hittills denna höst, har vi skrapat rutorna – här, vid den rekordvarma nordatlanten….
Tittar man så på statistiken från smhi och deras långa mätserie från dom 35 mätstationerna… Ja, då ser man på det rullande 10 års medelvärdet ATT MEDELTEMPERATUREN för oktober i sverige..har INTE ökat sedan 1960.
ATT – medeltemperaturen inte ökat I oktober i sverige, trots så kallade rekordvarma somrar och en Rekordvarm nordatlant….Ja.. Det kan bero på att JULI & AUGUSTI inte fått någon högre Medeltemperatur heller..enligt SMHI:s långa temperaturserie…och det för så långt tillbaka som 1930/40 talet.
HADE jag varit programledare i Svenska Nyheter…så hade jag nog Undrat vart dom där rekordvarma julitemperaturerna för sverige återfinns… Kanske var dom 1938 eller 1947??
Huuu, onekligen förvirrande – när Alla nu säger att vi DÖR av värmen!
VI lever i en extremt förvriden värld – och i sverige är vi mest lurade av staten och makthavarna…. Eller, tycker ni att bensinen borde kosta 25 kronor och att vi bara skall äta 15 gram kött till lunch och sänka pensionerna och sjukbidragen – bara för att det blivit så.. Förbaskat Vrålvarmt??
Det är kanske dags för ett Lite mer vetenskapligt perspektiv på Sveriges verklighet?
Dess energisystem?
Dess klimat?
Dess industristruktur?
Skolan?
Vården?
Omsorgen?
Val om ett år..
Jag ser att kostnaderna för de gröna projekten med råga överskrider intäkterna även efter att de har kommit igång. När löften om en rik och lycklig grön värld inte uppfylls kommer befolkningen att tröttna på propagandan och politikerna tvingas till att byta inställning.
Jag tror också att även om DOE-rapporten sågats kommer den att få bidragen till klimatforskning och klimatåtgärder att bromsas och kanske minska. Det finns ju annat att forska på och alla företag behöver inte ha avdelningar för klimatpolicy.
Vi kommer inte att få se någon snabb ändring, men en långsam svängning i argumenten där kostnad och nytta diskuteras.
#1 alvar
vilket gediget arbete. det tar tid att verkligen sätta sig in i.
#15
DOE rapporten sågas?
Det förefaller vara en trubbig såg där sågningen knappas håller för en närmare granskning.
Lyssnade till p1 programmet ekonomiekot extra:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/elrevolutionen-kom-av-sig-da-kan-den-ta-fart-igen
Vi spar på elen vilket tydligen var förvånande trots elpriser på under noll då och då.
Varför kallas det för elpriser när det är ersättning till producenterna?
Vindelproducenter som i norr gå under på grund av låg lönsamhet.
Är det någon som kan beräkna elbehovet baserat på riktiga kostnader?
Bra krönika i SvD idag. Hoppas det är OK att klippa in hela artikeln. Samma ärende som dagens Henrik Jönsson.
————————————————————————————-
Fredrik Johansson:
”Dyu-dyu-dyu-duj” sätter agendan i SVT
Fredrik Johansson
Stefan Sundström sjunger för klimatet.
Stefan Sundström sjunger för klimatet. Foto: Christine Olsson/TT
Medier måste ha förmågan att belysa komplexa och svåra frågor seriöst. Utifrån de val som inte bara den här regeringen, utan varje regering står inför. SVT:s Agenda klarar inte den uppgiften.
Fredrik Johansson
Publicerad 06:00
Följ skribent
Det här är en text från SvD Ledare. Ledarredaktionen är partipolitiskt oavhängig med beteckningen obunden moderat.
Söndagens Agenda – public service kanske allra mest gnistrande kronjuvel – handlade om klimatfrågan.
Efter att programledaren hade intervjuat miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari tog Agenda med oss ut i verkligheten.
Denna verklighet bestod av 41 ”kända artister” (programledarens benämning) som undertecknat en debattartikel i Aftonbladet. Inget fångar samtiden bättre än ett kändisupprop.
I uppropet fick vi bland annat veta att klimatet inte är en partipolitisk fråga, utan ”en akut kris som samtliga riksdagspartier måste hantera tillsammans – med kraft, samverkan och vetenskapsförankrade förslag som sänker utsläppen tillräckligt snabbt”.
När de kända artisterna samlar sig till konkretion blir ”samtliga partier” påminda om att de måste ”visa klimatledarskap genom att enas om kraftfulla åtgärder som gör skillnad på riktigt för medborgarnas trygghet och framtid”.
Några rader ner: ”Vi har varken råd eller tid att låta klimatfrågan reduceras till svepande formuleringar i debatter.”
Det är inte svårt att hålla med. Med kraft som gör skillnad på riktigt. På allvar. I samverkan. Upp flyger uppropen, tanken stilla står.
Upp flyger uppropen, tanken stilla står.
”Svik oss inte i detta” ropade upproparna slutligen i ”ett medskick till samtliga svenska mediehus”.
Ingen ska kunna anklaga public service för att svika.
De 41 fick representeras av musikern och ”vänsterdebattören” (enligt Agenda, så det får väl antas vara korrekt) Stefan Sundström. Sundström inledde inslaget med att tonsätta sin syn på klimatministern.
Ståendes i sin trädgård i strålande höstsol nynnar Sundström:
”Dyu-dyu-dyu-duj-dyu-dyu-dyu-duj… farveeeeel nu Rooooooomina. Dags att säjja farveeeeel. Lycka till med ditt liv. Lycka till med din själ.”
För att understryka allvaret menade Sundström – nu övergången från sång till tal – att Romina Pourmokhtari måste avgå medan hon ”har någon slags själ kvar”. Hårda bud. Någon slags själ.
I en särskilt gripande passage i det fyra minuter långa inslaget får vi dessutom ta del av Sundströms uppriktiga medkänsla för ministern: ”Jag tycker fan synd om Romina.” Att en 65-årig man uttrycker sig så om en 29-årig kvinna och dömer ut hennes själ som devalverad tillhör inte vardagen i Sveriges Television nuförtiden. Ett nygammalt grepp.
Men det ska ses mot bakgrund av att Agendas reporter välinformerat vittnar om att Sundström är ”minst sagt besviken”.
Därefter går den uppenbart själsligen välsituerade Sundström runt i sitt växthus och förklarar att det inte minst är en viktig uppgift att folkbilda människor om ”hur man framställer livsmedel”. Sundström tar en tomat. Äter den. Sundström tar fram gitarren. Sundström sjunger ”så skimrande var aldrig havet”. Kameran fångar solcellerna på taket. Idyllen är pastoral.
Dyu-dyu-dyu-duj.
Hur man framställer livsmedel blir dock lite av en cliffhanger.
”För honom är just klimatfrågan viktigare än ideologiska motsättningar”, förklarar reportern. Sundström håller med. Hans åsikter borde omfattas av alla. För de är ju inte åsikter. Utan vetenskap.
När tittarna sitter som allra längst ut på kanten av sina tv-soffor, många i förväntan om att få ta del av hur man framställer livsmedel, tar reportern risken att störa den utomordentliga stämningen. Inte utan tvekan kommer frågan om Sundström ”tänker på dem som bor på landsbygd och har långa avstånd”.
Det är klart att han tänker på dem. ”Glesbygdsbidrag då” svarar Sundström rappt och avväpnande. Den som ska ta sig till jobbet, köra barn till fotbollsträningen eller veckohandla och som inte bor i det inre av Norrland ska i stället ”åka järnväg”.
Jag har – av uppenbara skäl – aldrig varit i närheten av att arbeta på en samhällsredaktion på ett statligt tv-bolag med en budget på 5,5 miljarder kronor per år. Så jag vet inte riktigt. Kanske är detta vad pengarna räcker till.
Men med den reservationen: det är så uselt. Någon borde skämmas. Och det är inte Stefan Sundström. Om SVT andäktigt vill sitta vid hans fötter och höra honom lägga ut texten om att Romina Pourmokhtari har förlorat sin själ och att eventuella olägenheter löses med glesbygdsbidrag, så är han väl bara att gratulera.
Klimatpolitik är alldeles för viktigt för att hanteras på det här sättet. Medier måste ha förmågan att belysa också komplexa och svåra frågor seriöst. Utifrån de val som inte bara den här regeringen, utan varje regering står inför. För klimatpolitik är just politik. Inte att skriva under uppropsartiklar, utan att i en demokrati vinna förtroende för en politik som medborgarna kan acceptera och ge sitt stöd. Att väljare – inte bara i Sverige – inte accepterar drivmedelspriser på 28 kronor litern (vilket var resultatet av den politik som Miljöpartiet och Socialdemokraterna drivit igenom) är en realitet.
Att hävda att klimatfrågan – på grund av vetenskapen – står över detta är inte bara odemokratiskt, det är dessutom helt meningslöst. En gest. En dyu-dyu-dyu-duj.
Sverige står för 0,1 procent av de globala klimatutsläppen. Sedan 1990 har våra klimatutsläpp minskat med drygt 45 procent. Samtidigt har vår totala ekonomi nästan fördubblats och BNP per capita ökat med 57 procent.
Minskningen ska dessutom ses mot bakgrund av att vi redan 1990 i princip hade ett helt fossilfritt system för kraftproduktion. 1970 var över 75 procent av den totala energitillförseln i Sverige olja och petroleumprodukter, i dag är den andelen cirka 20 procent.
Det talas om att Sverige ska vara ett föredöme. Sverige är ett föredöme.
Det är en enorm framgång och en funktion av att politiker faktiskt tagit klimatfrågan på allvar. Det är ett djupt politiker- och demokratiförakt att hävda motsatsen. Men sådant är väl i sin ordning, om det kommer från rätt håll.
Det talas om att Sverige ska vara ett föredöme. Sverige är ett föredöme. Bygg kärnkraft. Bygg fjärrvärme. Beskatta koldioxid. Tre lärdomar Sverige kan ge världen. Helt gratis.
Men ett bränslepris på 30 eller 40 kronor litern kommer inte vara ett föredöme för politiker som behöver få med sig sina väljare i klimatomställningen. Det är inte ett föredöme att bedriva klimatpolitik som är ineffektiv, kostsam och som medborgarna inte accepterar.
I verkligheten – bortom de nebulösa uppropsartiklarnas krav på att medier och politiker ska ”lyssna till vetenskapen” – är politik att välja. Inte att vilja. Eller att nynna.
Det är i den verkligheten som Romina Pourmokhtari befinner sig. Och av allt att döma gör ett alldeles utmärkt jobb.
Dyu-dyu-dyu-dyuj!
Fredrik Johansson
Följ skribent
# foliehatt 12
”ser inte Johan Rockström precis så anemisk ut att man på utseendegrunder kan anta att han lever på just en sådan köttfri diet som ska rädda jorden”
Vår vän Rockis har kanske gått över till falukorvsliknande vegokorv …. 🥴
#18,
Jag tycker också lite synd om Romina Pourmokhtari. Hon är uppenbarligen utsatt för ett av dreven som SVT/SR utsätter människor för lite då och då. Skällhundarna inom S stämmer in: Avgå! Avgå!
Fakta, korrekt återgivning, vetenskap etc är inte så viktigt, bara man kan piska upp en opinion.
Tja, vår Domald. : going strong. Stoppade ett jättevindkranftprojekt.
Våra klimatmedier var bedrövade: hus skulle USA klara sina klimatmål?
Men blev överklagad och alla medier var lyckliga.Men han stoppade statens subventioner .Och, som vivet, utan subventioner så fungerar inte de s.k. förnybara energier utan omfattande subventioner. Det går inte att bygga utan, och inte att producera el utan extra pengar.
Nu har vi ett större problem med Donald. Han tyks lyckas med att avsluta krig i Gaza.
I både tyska, franska och britiska medier undrar man hur man kan stoppa Donald att få freds nobelpriset. Kanske om Blair blir chef i Gaza för en övergångstid kunde nomineras till priset. ( Nästa år. I år så blir väl en UN mission vald.) Och hus nobelkomitén vågar gå mot medierna.
Är https://supermiljobloggen.se/ en seriös eller miljöfanatisk/-alarmistisk blogg?
Angående drevet mot vår klimatminister med vår statliga sk oberoende stasimedia i fronten så kan man vad skogens upptag beträffar hitta en del saker värt att diskutera.
Detta görs ju aldrig men och i ett upplyst samhälle hade det kanske inte behövts men jag räknar inte in den offentliga klimatdebatten i den kategorin.
Läser man på Naturvårdsverkets senaste info om skog, utsläpp och upptag av växthusgaser hittar man en del intressanta saker:
”Inför årets skattning av nettoupptag i levande träd har ett stort utvecklingsarbete genomförts. I och med detta arbete har korrektheten och precisionen i siffrorna ökat och sannolikt minskar den nya metoden effekten av de återkommande omräkningar som görs när nya inventeringsdata finns tillgänglig.”
”Det största nettoupptaget av kol sker i mineraljorden och 2023 uppgick nettoinlagringen till 20 miljoner ton koldioxid. Upptaget är en långsam process, som bland annat beror på mängden avverkningsrester och det årliga förnafallet från träden (barr och löv), tillsammans benämnt dött organiskt material, samt hur snabbt dessa växtdelar bryts ner och bildar mer stabilt markkol. I förhållande till den totala markkolspoolen är det årliga nettoupptaget mycket litet. Det gör också att förändringarna är svåra att skatta. Underlaget till skattningen av nettoinlagringen i mineraljord bygger sedan denna submission på tre fullständiga provtagningscykler inom markinventeringen (30 års data) vilket resulterat i uppdaterade siffror.”
”På skogsmark var nettoutsläppet från dränerad organogen jord lite drygt 5 miljoner ton koldioxidekvivalenter år 2023. Även här har metodförbättringar skett och som genererat uppdaterade emissionsfaktorer.”
”Det är viktigt att notera att osäkerheten är stor i beräkningarna av utsläpp och upptag på skogsmark.”
https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/klimat/vaxthusgaser-utslapp-och-upptag-i-skogen/
Vad innebär detta egentligen?
När jag jämförde en del siffror före och efter denna metodförbättring i våras, tror jag skrev om det här, så visade uppdaterade siffrorna på minskat nettoupptag jämfört med tidigare redovisade år på alla exempel jag kollade.
Så kan det ju vara men med tanke på alla aktivister i systemet så är det väl värt att kolla upp?
Steg ett är att vi har en fungerande media, speciellt den statliga, så vi kanske borde börja där.
Magnus B #22
Bara namnet ger ju en hint.
24.
Jo i och för sig, men man vet ju aldrig…;)
När det gäller skogen och klimatmålen:
https://klimatupplysningen.se/europas-bilindustri-i-kris/#comment-482947
Simon #26
Tack, bra, det inlägget hade jag missat trots att man hänger här en del.
Utmärkt rapport!
Undrar hur kass vår granskande media är på en skala? Förmodligen på en sämre bananstats nivå.
Nu ska jag trotsa regnet, katastrofstormen drog rätt omärkt förbi här i drabbade Västergötlands inland och ta en rejäl skogspromenad.
Skogen och mark är ju dessutom en plats där man slipper miljöpartister och aktivister.
De är nog hemma när de inte är på kontoret eller tåget.
Magnus B #22
Kolla om oss så inser du vilken sida de står på.
12 personer i redaktionen och 5 personer i styrelsen varav en skriver rakt ut att den jobbar som politisk redaktör för ETC. En annan att den är klimataktivist som strejkar på fredagar. Resten är lika tokiga de med som alla skulle behöva en dos realitet och sitta på skolbänken och läsa biologi, fysik, kemi och matematik.
28.
Fem av fem kvinnor i styrelsen.
8 kvinnor av 12 personer i redaktionen.
#16 iah
Jo, tack, tyvärr är inte så många intresserade av att försöka förstå sånt här, då det ibland är varken lämpligt eller lockande. För mig är det ju mera av ett nöje vid sidan av, och medan jag väntar på vad som sker i marknaden. Jag försöker göra det så tillgängligt som möjligt men även om jag är trögare än önskvärt i kolan tar det nog en relativt lång tid av studier och tålamod för de flesta. Som vanligt är det nog mest en läggningssak, som i det mesta. Jag tror nästan alla har en speciell begåvning eller lockelse till något område, och har man tur hittar man dit under sin korta tid. Jag hade lite tur som tidigt träffade på ex Lars-Jonas Ångström och Ingemar Karlsson i ett rel tidigt skede, personer som varit pionjärer inom TA, och hade också tur att ha tiden att grotta ner mig. Och till slut tog jag mig tiden, 1996, och gjorde det alla dagar i veckan. Och som med det mesta, ju mer man lär sig ju roligare blir det. Men det är lite synd att inte fler fått upp ögonen för verktygen, även om det tagit sig med åren. Man märker nog ganska snart om det passar sitt ”lynne” så jag kan bara uppmana alla att börja och försöka/pröva.
Serverhallarna (datacenters kallade idag) har expanderat kraftigt i Sverige under flera år. Med AI väntas en explosiv tillvåxt även i vårt land. Någon här som tittat närmare på hur elförbrukningen (skattesubventionerade hittills) och dess prisbild kan tänkas se ut i framtiden (10 år framåt t.ex). Som bekant svänger elpriserna kraftigt och jag undrar mht prissättning-modellen (elbörsen) och exportkablarna liksom balanserings-problematiken (dyrare och dyrare) hur vi vanliga konsumenter med lite större elbehov (egna hem) kommer att påverkas? Inte minst tycks EU vilja öka sin direkta beskattning (klimatagendan) och vi i Sverige har tidigare haft stabilaste och lägsta elpriser i Europa. Skuldsituationen i Europa generellt talar också för högre skatter. Jag har en känsla av att elbehoven, och därmed elpriserna, från allt fler datacenters kommer att öka på vanliga konsumenters bekostnad.
Hur mycket förbrukas av datacenters idag och kan man se deras marginal-effekter på priserna? Är det inte så att datacenterbolagen träffar långsiktiga avtal (tränger sakta men säkert ut annan efterfrågan!!?) med elproducenter?
Kommer politiker och myndigheter(Sv Kraftnät t.ex) se till oss vanliga konsumenters behov i första hand eller går man ”näringslivets” ärenden först tro?
Australiska Sky News hånar gretas resa till Gaza i detta klipp…
https://www.youtube.com/watch?v=lVJYSEnB8Bg&t=3s
Märkligt att det är ok att slänga plast i havet om man är på ”den goda sidan”…
#30 Alvar Nyrén
Betr TA
Jag väntar med spänning på att kunna se en 1:a ”lower low” och en ”lower high” (temp) innan jag börjar tro på kallare klimat på medel sikt. Detsamma, med omvända tecken, gäller isutbredningen i Arktis. Med en ”lower low” får vi isf en ML-linje med lite potential så att säga.
Vitor Babis skapade ut alla ordentligt i Tjeckiens parlamentsval, ni väntar förhandling.
Oavsett om man tycker detta är bra eller dåligt så vill han banta EU’s klimatpolitik rejält. Detta kommer ha en hel del betydelse för hela EU.
Dock passar det nog inte riktig in för jag läste det för en timme sedan och än så länge är det bara en tidning som skrivit om det.
#31 Datacenters elförbrukning
”En droppe i hinken” sades det 2022, dvs för 3 år sedan. Mycket har hänt sedan 2022 och man växer i framförallt stora anläggningar numera. Men 2022 uppskattades anläggningarnas effekt till ca 3,2 TWh att jämföra med industrin 140 TWh (2020).
https://www.ri.se/sv/nyheter/blogg/en-droppe-i-hinken
Låt vara små bruttoeffekter aggregerat men jag tänker mig marginal-effekter pga vårt elnäts flaskhalsar och därmed alltså tänkbara lokala effekter. Kanske är dessa ändå små? Datacenterbolagens tillväxttakt lär säkert överskrida 20% per år. Var dessa placeras borde få vissa konsekvenser. Särskilt då i södra Sverige?
Författaren till länken ovan hoppas ju på stabila spelregler för datacenters och mht till skattefördelarna hittills torde isf flera utländska datacenters av storlek söka sig hit! Kanske har jag missat att man försämrat de ursprungliga skattefördelarna? Jag får den känslan i texten (länken).
#33 Thorleif
Det är ett annat sätt att använda TA, som jag själv tycker är bra för praktiskt bruk. Men det säger inte så mycket om var man befinner sig i tillvaron. Våganalysen talar om mycket mera, som jag ser det. Men kul är det att fundera. Som en engelsk deckare, på sätt och vis.
Berra #32
Men kors i jösse namn, om det varit någon svensk miljöpartist med på den där flottan av så torde hen drabbats av kraftig hicka.
2021 införde ju de själva en uppdaterad lag om nedskräpning som innebar dyra böter för ringa nedskräpning även i vattenmiljö, allt från tuggummi och och värre.
Detta är nog dock knappast ringa och ger påföljd med fängelse upp till ett år.
Men det är ju här hemma iofs.
De slängde fö i mobiler också läste jag.
#36 Alvar
Våganalysen är viktig men har en svaghet, dess definition. T.ex kan en ”lower low” vara en säljsignal MEN samtidigt vara falsk pga av att den utgör botten av en vågformation av högre dignitet. Man måste alltid komplettera med andra tekniker för att öka signifikansen av slutsatserna. Fibonacci t.ex.
#38
Hela vågteorin från R.N. Elliott bygger på Fibonacci, som du säkert vet, men inte alla här. Att ha många verktyg är bra om man kan sovra bland de braiga. Det finns några hundra att välja på och kan ta tid att hitta de som passar bäst.
Som jag nämnt är tradingview.com ett utmärkt ställe att utforska hur saker utvecklas i realtid alt 15 min fördröjning, och pröva olika verktyg.
# 22
Bara en sådan här rubrik säger vad det är.
”Din livs sämsta bilaffär: en ny bensin- eller dieselbil”.
Skrev detta tidigare i år i att annat sammanhang. Därav inte dagens datum nedan.
En större del av våra drivmedelspriser är redan idag politiskt bestämda,
se sifferexercisen nedan
Först lite marknadsförutsättningar.
Olja säljs i dollar per fat.
Ett fat = 159 liter.
Dollarkurs 2025-05-19 = 9,76 kronor/dollar.
Oljepriser 2025-05-19
Wti-Olja 61,34 dollar/fat = 3,76 kronor/litern
Brent-Olja 64,42 dollar/fat = 3,95 kronor/litern.
Källa: Dagens Industri
Världsmarknadspriset på olja var 2025-05-19 alltså mellan 3,76 kr/l till 3,94 kr/l.
Det är dagens internationella oljepris.
Dagens svenska drivmedelspriser i kronor per liter 2025-05-19.
Företag Blyfri 95 (E10) Diesel (B7)
st1 15.79 16.19
Shell 15.79 16.19
OKQ8 15.79 16.19
Källa: sökt ”drivmedelspriser nu” på www via google.
Svenska skatter idag.
Produkt
Total
CO₂-skatt
Energiskatt
Bensin annan 5,900 3,270 2,630
Diesel MK3 4,602 2,811 1,791
Diesel MK2 4,383 2,811 1,572
Bensin MK2 4,830 3,270 1,560
Bensin MK1 4,790 3,270 1,520
Diesel MK1 3,961 2,811 1,150
BensinAlkylat 4,310 3,270 1,040
Eo1 3,960 3,642 0,318
Källa: Infostat/Drivkraft Sverige
På detta oljepris + skatter utgår sedan svensk moms-skatt på 25%.
Räknar vi baklänges så får vi fram vad bensin och diesel säljs för utan svenska skatter och momnsskatt.
Se tabeller ovan, x är då priset producenten tar ut på den svenska marknaden. 4,79 kr/l totala energiskatt, 1,25 = svensk moms a 25 % bensin (MK1)
((x+4,79) x 1,25 = 15,79 kr/l pris vid bensinpump.
x = 7,84
Bensin kostar 7,84 kronor/litern exkl. skatt och momsskatt.
diesel (MK1)
(x+3,961) x 1,25 = 16,19 kr/l vid dieselpump.
Diesel kostar 9 kronor/litern exkl. skatt och momsskatt.
Det ger även,
Total skatt, inkl moms per liter bensin blir 7,97 kr/ litern, dvs. hälften av det svenska pumppriset 250519 var skatt.
Total skatt, inkl moms per liter diesel blir 8,99 kr/ litern, dvs. nära hälften av det svenska pumppriset är skatt. Se vidare dessa belopp mot sista stycket.
Detta ger vidare att den svenska staten tar in dubbelt så många kronor per såld liter drivmedel jämfört med producenten av ”svensk” bensin och diesel.
Producenten måste nämligen köpa in sin råolja först.
Summering.
Drivmedelspriserna är som framgår ovan, redan idag till hälften bestämda politiskt.
Det blir därmed politiska beslut även fortsättningsvis som avgör prisutvecklingen, hälften är som framgår redan skatt + moms. .
Om så skatterna på drivmedel, energiskatt och CO2 bestäms från EU, så bestäms inte svensk moms på 25 % därifrån. Dessa 25% ligger idag långt över EU-reglerna, där standardnivån för momsen inte får vara lägre än 15 procent.
Moms på diesel ovan utgör med 25 % moms = 3,24 kronor/litern.
Med EUs miniminivå för standard-moms, så hade momsen blivit 1,94 kr/litern.
Det finns alltså här ett moms-spelrum på 1,30 kronor per liter med enbart EUs standard-momsnivå. Detta belopp 1.30 blir hälften av den i artikeln uppgivna höjningen på 2,5 kr/litern.
I Sverige används redan två reducerade skattesatser: 12 respektive 6 %.
Med 6 % moms på drivmedel så skulle momsen på diesel utgöra endast 0,78 kr/litern.
Ta och dra ifrån den summan från ”dagens” moms på 3,24 kronor per liter diesel, det blir en skillnad (minskning) på 2,46 kr/l, dvs i stort hela EUs ökning enligt artikeln hos miljöbloggen.
Reducerade skattesatser inom EU kan tillämpas på vissa varor och tjänster med en momssats på minst 5 %, dvs detta skulle ge spelrum att sänka momsen på 2,59 kr/l och därmed ta bort hela ökningen som anges enligt artikeln.
Till detta ska nämnas att EUs skattekrav på bensin är minimum 3,9 kr/l och på diesel 3,63 kr/l.
Det kan här konstateras att de svenska skatterna på drivmedel idag således är väl över dubbla mot vad EU kräver av medlemsländerna.
Källa: Tax Foundation Europé.
#37 Fredrik S:
”De slängde fö i mobiler också läste jag.”
Men det var ju förnybara mobiler….ersättningen för de de slängde överbord på förra resan…
#39 Alvar
Jovisst och i grunden bygger teorin på det ”Gyllene Snittet” eller ”Golden Ratio” 0,618/1,618 (Phi).
Elliot’s vågteori bygger som du säger på Fibonacci’ s matematiska teorier som vi även kan hitta inom flera naturvetenskapliga sammanhang (din forskning på atmosfärstemperaturer t.ex). Vågteorierna kan mao översättas till cykler eller naturliga variationer med eller utan mänskliga interaktioner.
Det är därför jag sitter och väntar på en ”lower low” 😉 Vi har ju inte sett en sådan sedan 70-talet
#22 Magnus B
Supermiljöbloggen och Klimatupplysningen har samma syfte – att driva opinion – men från motsatta utgångspunkter: Den ena betonar jordens begränsade bärkraft, den andra ifrågasätter CO2 som ett hot. Om dessa perspektiv kunde förenas skulle debatten bli mer nyanserad och helhetsorienterad.
#42
Ja du kan även invänta en lägre notering än 1600-talet men är inte så meningsfyllt för att analysera.
Adepten #42
Du menar att kombinera att tillväxt är ohållbart med att vara skeptisk mot klimathoten?
#45 Fredrik S
Japp👌 Men det blir som att para ihop en miljöpräst som vill släcka lamporna med en klimatrealist som säger att lamporna ändå inte värmer, naturen fixar biffen i alla fall och vi riskerar att bli degraderade till statister😉
#44 Alvar
Nja, det finns ännu inte en ”lower low” i den kortaste cykeln (impulsvågen). Som jag tidigare kommenterat behövs bara en större säljsignal betr UAH om avvikelsen f.n når ner till < -0,4 gr C (2012). I en personlig tolkning ser jag varje El Nino-topp som en avslutande 5e våg. Jag har dock inte räknat på en sådan tolkning.
Har inte kollat på denna ännu men Christian Steinbeck sågar vindmöllorna längs med backen…
https://www.youtube.com/watch?v=mcz4s40GL9Y&t=2s
Adepten #46
Eller också låter man de gröna kommunisterna hållas, de är nog inte så många egentligen men högljudda och får stort utrymme och diskuterar med alla andra?
Det blir nog en mer hållbar och pragmatisk debatt.
#47
Jo, det är ett enkelt sätt att se det men frågan för mig var vi befinner oss och var vi ska och då är lägre/högre bottnar/toppar bara ett av många verktyg som ev ger vissa bekräftelser. Enligt mitt sätt att se det ligger som sagt de intressantaste gränserna istället vid etablering under ca -0.25 resp ca -1.0 av skäl jag beskrivit, pga tidigare vågor. Men berätta gärna dina egna tolkningar och prognoser framöver. Tolkningen är fri, ännu.
#50 Alvar
Jag följer ditt arbete lite då och då och tycker det klart intressant eftersom du kan visa att de rytmiska rörelserna stämmer ganska väl överens med matematikens ”TA-lagar”. Men som sagt så vill jag först se data som ger en större antydan om att vi får anledning att se en potential till trendvändning (lite kallare klimat). USA ligger närmast till hands eftersom den stigande trenden där är svagast om jag minns rätt.
Om våra temperaturer:
Det hade varit lite kul om bloggens läsare och skribenter skrev ner SMHI:s prognos för lägstatemperaturer per dygn, för sin respektive ort – för kommande 10 dygn…och sedan ser efter hur väl det stämmer.
Landsbygd och stad lär nog skilja en hel del – men det vore intressant, eftersom nattemperaturerna på sistone varit väldigt svajiga…Vi har ofta haft en skillnad på flera grader för nattemperaturerna jämfört prognos.
Skillnaden kan nog benämnas Extrem i mitt område.
Kanske en tillfällighet? Vi får se.
Smhi nattprognos, lägsta temperatur från imorgon måndag, trollhättan:
8
7
10
9
9
6
8
7
6.
Sista dagen är tisdag 14/10.
Som ni säkert vet avbröts de franska regeringsförhandlingarna under Lecornu i morse. Det politiska läget i Frankrike just nu verkar vara att Macron bett Lecornu att fortsätta regeringssonderingarna. Anledningen till att Lecornu hoppade av uppges vara personmotsättningar inom LR (center-höger). Mycket, mycket kritik mot Macron.
Mélenchon som vanligtvis är högljudd och bitsk håller på att ändra sin stil så att han verkar statsmannalik.
LFI är Frankrikes näst största parti och om olyckan är framme,skulle det vid nästa parlamentsval kunna bilda en majoritetsregering tillsammans med diverse röda och gröna partier.
Hugo Chávez är Mélenchons stora idol och han lovar att skriva om Frankrikes konstitution med Venezuelas konstitution från 1999 som förebild. LFI ändrade sitt partiprogram för något år sedan så att partiet nu skulle överge alla arbetarväljare och i stället helt koncentrera sig på muslimer, akademiker, urbana kvinnor och miljö/klimataktivister. Programmet utarbetades av en socialistisk tankesmedja inför 2012-års presidentval, men har nu som sagt fogats in i LFI:s partiprogram.
Efter ett valmöte 2022 i nordvästra Frankrike med arbetslösa industriarbetare uttalade Mélenchon sig såhär om dessa: ”Illaluktande, stinker av alkohol på morgonen och talar en obegriplig rotvälska.”
dn/smhi verkar helt plötsligt ändra definitionen på höst i sin ”larmrapport”…
”– Medeltemperaturen i september låg på över tio grader ändå upp till Gällivare, vilket formellt sett innebär att man hade en sommartemperatur på de här platserna. Det har aldrig hänt tidigare under den här tiden av året.”
enligt smhi.se: ”Den meteorologiska definitionen av höst är att dygnsmedeltemperaturen ska vara sjunkande och lägre än 10,0 plusgrader men högre än 0,0°.”
”Även om det blir en återgång till högre temperaturer därefter så räknas det fortfarande som höst.”
”Kartan visar när hösten har anlänt, enligt SMHI:s definition.”…alltså slutet av augusti…https://www.smhi.se/vader/observationer/ankomstkarta/hos/2025
https://www.dn.se/sverige/varmerekord-och-skyfall-i-september-ingen-slump/
Gällande ”skyfallen” så har de i bildtexten från smhi:
”Analysen bygger på observationer från cirka 400 stationer som rapporterar in nederbördsmätningar klockan 07:00 (svensk normaltid) varje dag. Notera att dessa kartor är automatgenererade med en grov kvalitetskontroll. Data kan saknas i underlaget och felaktigheter kan förekomma. Eftersom det är relativt glest mellan stationerna kan det finnas avvikelser mellan vad kartan visar och den verkliga dygnsnederbörden.”
Kan finnas avvikelser!!!…nu är detta fall ifs gällande temperatur men det har det bara senaste veckan slagit -6º till +5º mellan mätaren i bilen och vad smhi säger att det varit…
Lars M #54
Stort tack för att du håller oss informerad om vad som händer i Frankrike.
#55 Berra
Bevisligen kom hösten till Norrland (större delen) under sluter av augusti enl länken (kartan). Och definitivt för Gällivare!
Dina 2 citat från DN/SMHI anger (1) medeltemperaturen under september var över 10 gr ända upp till Gällivare vilket alltså inte syns på kartan för samma månad! Det torde vara dygnsmedeltemp man syftar på. Är det från DN citatet härstammar? Eller från SMHI?
I citat 2 står det ”dygnsmedel-temp” vilket även borde gälla citat 1 ovan.
Det känns troligare att DN är ute och cyklar än att aktivisterna på SMHI gör det men…….
Har svårt att tro att SMHI ändrat på vad som är ”höst”?
#57 Thorleif: Klipper lite längre (vet inte om det finns upphovsrättsbegränsningar)
Från dn (citerar smhi):
”Men när september nu summeras visar det sig att det inte bara var toppnoteringar på regnet – månaden var också ovanligt varm.
– Månadstemperaturen var rekordhög på många håll, särskilt i norra Norrland. Och med god marginal dessutom, säger Sverker Hellström, meteorolog på SMHI.
– Vi har rekord från längst i norr till norra Ångermanland.
På flera stationer handlar det om en hel grad högre månadstemperatur än någon annan septembermånad.
– Medeltemperaturen i september låg på över tio grader ändå upp till Gällivare, vilket formellt sett innebär att man hade en sommartemperatur på de här platserna. Det har aldrig hänt tidigare under den här tiden av året.”
Jag vet inte vilket som är värst:
– om smhi inte begriper sin egen definition
– om dn inte begriper vad smhi säger
– om smhi lurar dn…
– om dn jagar klick…
#Sten Kaijser 56#
Ingen orsak att tacka, så tack för tack !!
Det är lätt för mig som bor här att rapportera från Frankrike. Dessutom, om jag får framhålla mig själv, vilket jag får som jag numera är fransman till sinnet, om än inte till nationaliteten, tvivlar jag att det finns någon nu levande svensk som känner landsbygdens fransmän bättre än jag över hela landet. Som en bonus, har jag bott sammanlagt 10 år i centrala Paris.
Hälsningar från ett fuktigt och råkallt Normandie
Lars Mellblom #59
Jag instämmer med Sten. En hel del kaffe har satts i halsen men det behövs, våra nyheter är lite märkligt usla vad vår egen världsdel beträffar.
Våra korrespondenter i Frankrike häckar mest i Paris och deras erfarenhet av franska landsbygden består väl i bästa fall av en weekend på en vingård.
Tycker det finns en enkel kalkyl som sällan eller aldrig visas.
Om man utgår från vad vi faktiskt vet. Växthuseffekten på jorden brukar anges till ca 33 C. Jag skulle säga att den är något större – typ 40 C.
Siffran 33 bygger på en beräkning på jämnvarm jord.
Om man accepetera 40 C som ett rimligt mått på växthuseffekt. Den befintliga växthuseffekten innehåller alla ”climate feed-backs”, d.v.s. svaret på sambandet forcing temperatur fins i det som vi obeserverar idag.
Den totala forcingen (vid mesopausen) av samtliga växthusgaser är idag ca 120 W/m2 (Happer / Wiijngaarden).
IPCC anser att det är proportionalitet mellan temperatur och forcing.
120 W/m2 forcing ger 40 C.
Dubbel CO2 ger 3 W/m2 (mesopausen, Happer/Wiijngaarden) vilke borde ge 3/120 * 40 = 1.0 C.
Denna enkla beräkning bygger på den existerande växthuseffekten.
Har ni tråkigt, Entsoe har fixat nåt att läsa åtminstone. Har bara skummat den än så länge.
Vad hände i Spanien egentligen.
https://www.di.se/nyheter/ingen-elreserv-i-vinter-stromavbrott-hotar/
#63 Simon:
Betalvägg för mig men enligt Fria Tider så är det naturligtvis eu-regler (som vanligt när något r dåligt för Sverige) som stoppar upphandlingen av elreserven….
https://www.friatider.se/din-el-kan-kopplas-bort-i-vinter-sverige-saknar-reserv-pa-grund-av-eu
Wennblad idag om regeringens ”spadtag”!
Det bidde en grop!
Copernicus har kommit med sina siffror för septembers satellitmätningar (ERA5 2m), och Matz Hedman ser till att jag kan ta del av resultaten.
https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-64
Det politiska läget i Frankrike fortsätter att vara kaotiskt. Macron utlovar en ny premiärminister inom 48 timmar. Kanske det, men premiärminister för hur länge?
Kraven på Macrons avgång stärks för varje timme. En opinionsmätning pekar på att presidenten har 84% negativ opinion.
Får jag påminna om ett inlägg jag skrev förra året om Frankrike. Det är fortfarande helt aktuellt.
https://klimatupplysningen.se/la-france-peripherique-vara-allierade/
Lars M. #67
Jo det stämmer nog här också att glesbygdsborna är våra allierade, inte ens C har väl många väljare kvar i glesbygden. Jag blev lite förvånad när C och MP var för sig kom med förslaget att glesbygdsbor skulle erbjudas en ”miljöbil”, läs batteribil, för 1500 per månad, finns inte många där som går på det, dom kommer att fortsätta vårda sin gamla Volvo och kanske har man en gammal dieseltraktor också. Nej budskapet är nog riktat till storstadsväljarna, bonnläpparna ska minsann inte komma undan omställningen.
#Håkan Bergman 68#
Ofta är likheterna stora stora mellan Frankrike och Sverige, så det förvånarmig inte att svenska storstadsbor, liksom de franska, föraktar landsortsbor.
Håkan B#68,
Nej landsbygdens folk har sedan länge lämnat C, det gamla bondepartiet. De har ingen som helst koppling till C eftersom C fokuserat på storstädernas innefolk. Ett tag var det M som var populärast. Nu är det en stark majoritet av SD-väljare bland jordbrukare, Åtminstone i Skåne. Där har M en del att ta igen i nästa val!
#58 Berra
Enda rätta för svar vore att fråga gm ett mejl! Båda parterna.
Vi kunde väl konstatera båda två att t.ex ”hösten” handlar om en viss temperatur under ett antal dygn. Så enligt SMHI kan temperaturen förstås senare bli högre men då är regeln att man inte ändrar tillbaka till ”sommar”. Det vore konstigt men kanske anser SMHI att vädret (temperaturen) är så nyckfull att flera län därefter kanske kan kvalificera sig för ”sommar”. I så fall har nog samma fenomen inträffat förr i tiden men man har valt en princip och den ska man förstås stå fast vid även vid stora förändringar därefter. När t.ex ”hösten” infallit då är det höst oavsett tillfälliga temp förändringar därefter. Problemet är väl att media alltid vill ha rubriker och sälja! SMHI ska förstås inte ”spela med” och förstärka ”larmen”!
President Macron har just utnämnt Lecornu till premiärminister på nytt. Med all sannolikhet faller han snart på ett misstroendeomröstning. Kritiken mot Macron är fortsatt massiv.