Öppen Tråd

Tranor
Foto: David Castor (user:dcastor)
Trots att våren har tagit en paus så håller tranorna vid Hornborgarsjön tidtabellen, meddelar Skövde Nyheter. Trevligt. Våren kommer! Här är öppen tråd för fri diskussion om väder, klimat och energi.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ernst Herslow

    Nu har klimathysterin även nästlat sig in i Humanisterna. I en artikel av Olle Häggström i Humanisternas tidning Humanisten nr 4 2018 framför denne åsikten att ”klimatförnekare” ska hållas utanför alla poster i Humanisterna. Häggström vet naturligtvis också precis vad som styr klimatsystemen, saken är avgjord! Jag reagerade naturligtvis på stollerierna och fick in ett debattinlägg i nr 1 2019: http://humanisterna.se/wp-content/uploads/2019/03/humanisten2019-1.pdf
    Styrelseledamoten Patrik Lindenfors svar i samma nummer ger en kalla kårar längs ryggen. I en förment sekulär förening som säger sig hylla vetenskapen och dess metod, påstår alltså en styrelseledamot att de som inte delar klimathotsbilden är offer för konspirationsteorier, att IPCC sitter inne med hela sanningen och att utsläpp av ”växthusgaser” kommer leda till civilisationsomstörtande samhällsförändringar.
    Alla vi KU-läsare som också är medlemmar i Humanisterna håller här på att förlora en på vetenskapen grundad plattform om inget görs.

  2. Ivar Andersson

    De som tror på klimathotet ska sänka sin inomhustemperatur till 15 grader för att vara trovärdiga. De ska också duscha i varmvatten högst 2 dagar i veckan medan det är ok att duscha alla dagar i veckan i kallvatten. Dessutom kan dom avliva alla sina husdjur för att öka sin trovärdighet.

  3. Daniel Wiklund

    I dagens nummer av Norrbottenskuriren är det en helsida om demonstrationen i Luleå, där en deltagare tycker att vi flyger och åker bil för mycket och att vi överkonsumerar, och att vi vuxna inte lyssnar på barnen. ( har ju i mitt jobb som lärare i 40 år fått lyssna på barn) Tidningen ägnar dessutom en sida åt demonstrationer i Stockholm och Malmö. Samma där, med Greta i spetsen, vi vuxna lyssnar inte på barnen. Tänk om liknande rörelse hade funnits på 1850-talet, då kanske den senaste klimatkatastrofen i Sverige hade kunnat undvikas. Då var det Gud man bad till. Men eftersom folket hade syndat så straffade Gud med hemsökelse, med hungersnöd. I dagens sekulariserade Sverige så har klimatrörelsen tagit över kyrkans roll.

  4. Ann lh

    Tack och lov att det finns trumpetande tranor som hälsar våren välkommen! De har på senare tid börjat häcka här i våra tassemarker och ger oss mer eller mindre dagligen påminnelse om sitt liv i underbar frihet.
    Andra strejkar ”spontant” för, ja inte är det för någon framtida frihet precis.
    Delingpole suverän som vanligt:
    https://www.breitbart.com/europe/2019/03/15/the-kids-climate-strike-is-based-on-one-massive-lie/
    Den här strejken borde nog säpo titta lite extra på.

  5. Göran J

    Ernst Herslow #1

    Vi vet att svaga individer söker sig ofta till någon form av religion för att få tröst och förlåtelse.
    Det svar du fått av Patrik Lindenfors är inget annat än det svar man kan vänta sig från en religionsföreträdare.
    Det finns åtskilliga liknande händelser i vår historia där tron och den religiösa övertygelsen tar överhand över individen och tron är så stark att man inte kan se skogen för alla träden.
    Jag tycker du skall skicka det diagram som John Christy och Roy Spencer har gjort och som innehåller Temperaturmätningar från satelliter och väderballonger kontra IPCC:s 102 olika datamodeller och fråga honom om han förklara vad diagrammet innehåller.
    Fråga också om han är beredd att leva efter en datormodell eller om han föredrar verkliga livet.

  6. Ingemar Lindberg

    #1
    Jag såg svaret från Humanisterna! Fruktansvärt !
    Jag har varit medlem i knappt 10år. Jag sa upp mitt medlemsskap under hösten efter att jag uppfattat deras groteskt insiktslösa hållning i frågan!

  7. latoba

    Likheten med 1600-talets häxprocesser blir allt med tydlig. Även då var det barn som jagade upp stämningarna och dåtidens makthavare, prästerskapet, hakade på. Nu är politiker och MSM som har den rollen.

  8. Ingemar Lindberg

    Hej
    Jag skrev just ett inlägg men med min andra mailadresss!

  9. Frej

    1# Ernst Man märker tydligt det totalitära tänkandet , och det finns nog en hel del gamla Maoister och Marxister i dom leden och det vet vi ju vad dom står för. Och det märktes väldigt tydlig om någon lyssnade på länken jag postade igår i intervjun av mannen från Dalsland . Och han var en av skaparna till skolstrejkerna . Om någon fått för sig att läsa Malena Ernmans bok Scener ur hjärtat ? Så behöver ni inte göra det , det går att få en kortfattad recension av Jens Ganmam här i länken , lite lördags underhållning . https://jensganman.wordpress.com/2019/03/15/det-handlar-om-barn/?fbclid=IwAR2euGeCPvwIs9AlBOij3vUncR0pGU9FHpmj2MfFaPQH0MdOUF648TeBaYY

  10. Kristian Fredriksson

    Jag är medlem i humanisterna och får väl göra ett försök att övertyga dem om att alarmismen handlar om galenskap. Är man mot religioner och för vetenskap så kan man ju inte bejaka klimatalarmism.

    Här en föreläsning om klimatkänsligheten som även Judith Curry är inblandad i. Han är lite osäker och dålig på att tala tyvärr, men det vetenskapliga behöver det ju ändå inte vara något fel på.

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=2006&v=cYZW-6jw98U

  11. LarsF

    Minns när jag var klar med skolan 1974 och gick ut i vuxenlivet ett år senare efter militärtjänsten.
    Hade klart övertro till vad forskning och vetenskap stod för och trodde nog på det mesta ”forskning visar”.

    På väg mot dom 30 så såg jag mer och mer hur lite man vet och hur stor tilltro det finns och hur selektivt detta används av särintressen.

    Det största mysteriet – livet självt – framställdes som det visste man minsann för Darwin hade visat detta – och så var det ju inte heller. Han visade ingenting om något – annat än samband mellan arter och möjliga mutationer – som inte alls berättar hur liv uppstod och alla regler för organismer.

    Så lektionen man lär sig över tid är vad någon sagt/skrivit – man har erhållit verklig kunskap när man förstår hur lite man vet. Det föder ödmjukhet.

    Det blir ju denna resan de flesta unga idag och imorgon kommer att ta. Skolan indoktrinerar till övertro till vetenskap som är obefogad. Saker man ”vet” idag ersätts imorgon av ”än vi tidigare trott” och nu ”vet” man minsann.

    Humanisternas arbete att indoktrinera och undervisa i deras livsåskådning men inte inte annan syn på livet är ju i sig skrämmande om de lyckas.

    Vi måste påminnas att vi faktist debatterar om det finns någon planet utanför Pluto i vårt solsystem ännu – eller om Pluto ens är en planet.

    Sedan uttalar man sig ganska tvärsäkert utifrån matematik hur hela universum uppstod, och sedan när det inte räcker för att förklara observationer så hittar man på begrepp som mörk energi och mörk materia som varande varandras motsatser till att förklara hur sedd expansion drivs.

    Intressant som tusan, att försöka förstå vad vi ingår i – men vetande är det inte. Det kan omkullkastas på ett ögonblick – vilket en forskare från KTH framförde i något Vetandets Värld – att i en tid med så mycket teorier som flyter omkring så kan avgörande genombrott förväntas – som när Kopernikus+Gallilei fick igenom att jorden snurrare runt solen, inte tvärtom.

    Människan vet näst till noll av vad det finns att veta. Vore bra utgångspunkt för all vetenskap. Albert Einstein känns som verklig sanningsökare utan alltför mycket prestige och skulle böja sig direkt för vad forskning kan visa. Han var väl lite envis i tvivel angående kvantfysiken vad jag förstår, men man kan inte förvänta sig någon perfekt.

  12. Kjell Lindmark

    Härligt att tranorna håller tidtabellen. En sak jag funderat på är havsnivåhöjningen som varit i stort sett lika sedan mätningarna startade. Är det möjligt att den beror på allt sediment som förs ut i haven från all världens floder? Och/eller i kombination med allt material som kommer ur jordens inre utmed kontinentalplattornas spridningszoner. Atlanten har en spridningszon hela vägen från norr till söder där en hel del nytt material kommer upp ur jordens inre, men det finns fler. Förvisso har kanske havsvattnet blivit något varmare som skapar expansion av vattnet men det torde väl vara bara i det översta skikten.

    Just med tanke på att havsnivåhöjningen varit i stort sett konstant sedan mätningarna startat på 1800 talet, vissa uppgifter gör gällande att den nuvarande havsnivåhöjningen varit konstant sedan all inlandsis smält i samband med senaste istidens slut. Havsnivån steg då relativt snabbt 120 m och därefter hållit sig på runt 2-3 mm per år. Jag har inte sett om någon räknat på erosionens verkningar och sedimentförflyttningen från land till hav.

  13. Olav Gjelten

    I dag är det dagen-efter-stämning hos mig. Läget är inte långt ifrån att jag skulle vilja åka till akuten och fråga om jag kan få utskrivet lite lyckopiller. Tyvärr kommer jag väl att gå därifrån tomhänt misstänker jag. Kanske till och med möts jag med sympatier över det som gjort mig sjuk – revolutionen på gator och torg i hela Sverige och ropen på ännu hårdare tag för att bekämpa vårt klimat. Fattigpensionärer som jag kommer att flås på det sista vi har för att fullända det gröna utopisamhället.

    Någon som ser en räddning möjlig? Har vi en motståndsrörelse eller ens politiker här i landet som vill oss och Sverige väl? Eller är det tvärt om så att hela eliten är upptagen med att stödja ungdomskulten med att riva ner det samhälle som många generationer byggd upp? Vad gör förresten de miljoner av befolkningen som säkert inte deltar aktivt? Förmodligen tittar de bara på och diskuterar händelserna med sin familj i köket där hemma. ”Det ordnar sig väl den här gången också”, menar säkert många utan att på minsta sätt begripa hur det ska gå till.

  14. Rolf H Carlsson

    Jag har börjat travestera C P Snow som 1959 blev världsberömd för sin tes om de två kulturerna – den humanistiska respektive den naturvetenskapliga. Föreställningsramarna var så vitt skilda att de inte förstod varandra. Ändå var humanister mycket högljudda och fördömde de naturvetenskapliga framstegen utan en aning om vad de grundade sig på eller vad de innebar. Snow kallade dem de nya ”Ludditerna”. Liksom dessa en gång slog sönder textilmaskinerna eftersom de rationaliserade bort en del av de traditionella jobben, är det nu barn som Greta med totalt ansvarslösa och okunniga kändisföräldrar som ges mest utrymme i media och får skolbarn att strejka för ”klimatet”. De tillhör nutidens domedagssekt som för att driva igenom sina huvudlösa teser är villiga att överge demokratin och införa diktatur, men många är väl gamla kommunister och ränderna går aldrig ur.
    Men nu är det ändring på gång. Äntligen har Michael Mann – han med hockeystick-kurvan – tvingats lämna ut sitt grundmaterial efter åtta års domstolstrots. I det avslöjas att han helt enkelt blev en parallell till Macchiarini – han fuskade. En andra viktig händelse är att Trump sätter till en kommission som ska utvärdera klimatfrågan med den kanske mest meriterade forskaren som ordförande, nämligen William Happer, professor vid Princeton och en ledande forskare i alla de grundvetenskaper som har betydelse för förståelse av klimatfrågan. Alarmisterna skriker givetvis i högan sky, men deras patetiska försök att misskreditera Happer visar bara deras desperation. Bluffen kommer att avslöjas. Ett tecken i tiden är att SVT äntligen tog in ett inlägg med professor John Christys uppföljning av IPCCs prognoser med hjälp av faktiska data. Christy är ledande expert på att mäta troposfärens temperatur med ballong och satellit. Så efter drygt trettio år av IPCCs fantasiprognoser har vi nu facit. Prognoserna har ingen förankring i verkligheten . Deras modeller är av typ GIGO.
    Så nu har även PK-media i Sverige börjat fatta galoppen. SVT har släppt in ett inlägg som visar professor Christys diagram – som han för övrigt visade i sitt testimony inför en amerikansk senatskommitté i december 2015. Jag har spridit hans testimony till en rad media och andra alarmister under de senaste två åren – utan resultat, men nu har det uppenbarligen blivit andra vindar som blåser. Sent skall syndaren vakna.
    Kanske dags för allt fler att läsa på, exempelvis nämnda testimony, men inte minst professor Gösta Petterssons ”Falskt Alarm – klimatet från vetenskaplig synpunkt”. Den finns gratis på nätet, men kan även köpas som bok – googla!

  15. Tommy Dahl

    Tänk om det gudasända barnet Greta istället hållit upp plakat med texter som ”Jesus kommer”, ”sök frälsning annars dör vi alla”, ”Gör bättring och ödmjuka er inför Gud”. Allt medan pappa tipsar tidningar och nyhetsredaktioner. Då hade nog stämningen blivit lite pinsam. Inga TV-repartage eller tidningsartiklar. Bara lite skämmig tystnad.
    Men flickebarnet hade ju fortfarande varit modig när hon demonstrerade för sin tro…..

  16. Guy

    Jag ser en ljusglimt i skolstrejkerna. I och med mediaspridningen har det också väckt skeptiska röster, som faktiskt har fått rum i media. Den skrikande massan är kanske inte så stor som man tror, enbart ljudlig. Den stora tänkande massan har börjat göra sin röst hörd. Kanske skolstrejen blir en välsignelse.

  17. Håkan Bergman

    Det som händer nu är bara en mediehajp, och vi bidrar till det. Vi som varit med ett tag minns vietnamdemonstrationerna i USA, studentrevolten 68, demonstrationerna mot Natos dubbelbeslut på 80-talet och sen kronan på verket DDR 89 och sen resten av öststaterna. Där marscherade miljoner, idag har vi bara regisserade blaha blaha demonstrationer, låt dom hållas.

  18. PT

    Finns det inga makthavare i samhället med pondus, som vågar gå ut och säga att nu är det nog. Många inser nog detta men ingen vågar ut offentligt. Var är ni, tunga makthavare som vågar och har kraften att nå igenom tidningarnas censur och som kan rädda barnen från dess klimathotsängslan och visa på fakta? Det största hotet idag är de vansinnigheter som kostar miljarder och som går ut på att stoppa den fantastiska utvecklingen vi haft under det senaste århundrade och som kraftigt minskat fattigdomen i världen och utvecklat sjukvården mm. Upp till kamp!!!

  19. LarsF

    Carlsson #14 – tack för intressant sammanställning uppgifter.

    Det ger mycket hopp – och man kan förstå klimathetsarnas ”bråttom” handlar kanske mer om ”innan bluffen avslöjas” än att åtgärder för klimatet måste införas för planetens överlevnad.

    John Christy, Happer och Roy Spencer är väl de som gjort bäst intryck från olika senatsförhör jag sett. Patrick Moore, grundare Green Peace, är en annan som verkar kunnig och skärpt med förmåga att få fram ett budskap. Likaså Giaever nobelpristagarens inslag om pseudovetenskap var mycket intressant och borde citeras vart än klimatfrågan diskuteras.

    Curry fumlar runt alltför mycket, det jag hört/sett – så att hon framstår som så osäker på sin sak.
    Rätt mycket
    – we don’t know, we must do more research on this

    och den typen kommentarer, som knappast omvänder senatorer.

  20. LarsF

    PT #18 – det är tyvärr PK – som gäller, alla lär sig vad man kan säga – om man vill vara kvar vid makten.

    Personligen tycker jag det är bättre att alla säger var de står – än låtsas stå för något man egentligen inte ens tror på själv. Repeterar massa inlärda fraser som papegojor.

    Och därför är det enbart de som redan är kontroversiella i andra frågor som törs säga något som inte är PK – och de har allt större förtroende hos folk.

    Samma sak med Trump, tror jag man kan säga – samma effekt – han säger som han tycker. Och många gillar det istället för falskhet gömd bakom en PK-fasad.

  21. PelleB

    ”Bygg inte motorvägar och flygplatser” skriver ett tjugotal undertecknarefrån bl.a. Naturskyddsföreningen, Push Sverige, tankesmedjan Global Utmatniing , Jordens Vänner, Fores och Vi Konsumenter i en debatt-artikel i Svenska Dagbladet 15 mars.
    Hur många kansli och tjänstemän sysselsäter denna industri? Hur finansieras de och inte minst
    hur förflyttar de sig till alla möten och konferenser övr hela världen?

  22. Lennart Bengtsson

    Det förefaller som om Humanisterna är en rörelse som har blivit kidnappad av vetenskapsfientliga aktivister som för tankarna till den katolska kyrkan före upplysningstiden. Hade Albert Einstein presenterat den allmänna relativitetsteorin för detta sällskap för 100 år sedan hade han med säkerhet blivit utbuad. Jag utgår från att återseende medlemmar säger upp sitt medlemsskap om de har den allra minsta respekt för vetenskaplig anständighet.

  23. Lennart Bengtsson

    Skall förstås vara återstående

  24. Monodemon

    Apropå Greta och hennes KlimatJugend har Jens Ganman skrivit en längre betraktelse utifrån mammans nyligen utgivna bok:
    https://jensganman.wordpress.com/2019/03/15/det-handlar-om-barn/

    En gissningsvis kärnfull analys av hennes fanatism landar i ””Klimatet” blir en projektionsyta för deras egna demoner och sociala ”störningar””.

  25. Frej

    #13 Olav Jag är pessimistisk som du i det fallet . Vi har nog att göra med en 68 revolution igen . Vänstern har aldrig varit sen att ta över och styra upp proteströrelser. Det finns gott om folk från det gamla gardet ,och deras lärjungar är inte mindre extrema . Och dom sitter på positioner i samhället där dom kan styra det mesta . Jag önskar det fanns några journalister som kunde syna dom mest högljudda aktivisterna , och deras bakgrund . Det skulle nog bli en hel hög med gamla Marxister . För att det finns en agenda bakom är helt klart , annars skulle dom inte vara rädda att ta debatt . Och det åsiktsförbud som gäller , förklarar en hel del .Jag önskar att ungdomarna fick lära sig lika mycket om dom Röda Khmererna som dom får om förintelsen . Och lär dom sig det ser dom att det finns samma tänk inom det gröna rörelsen , och det livet tror jag inte dom önskar sig .

  26. I dagens Borås Tidning finns en insändare som fått stor plats med rubriken ’ Låt dig inte drabbas av klimatångest i onödan ’ som är utmärkt skriven och balanserar upp alla inslag om ’ Elever i strejk för klimatet’. Några citat ’’ det jag reagerar på är den domedagsstämning som förs ut i Sverige idag av media och politiker. Det tror jag leder till klimatångest och onödig oro som gör att främst unga tappar tron på framtiden . Det jag efterlyser är en mer balanserad debatt, där alla röster får komma till tals . Vi får anpassa oss till ett något varmare klimat och skörda frukterna av lite mer koldioxid faktiskt också är till nytta för växtligheten på jorden ’’ Läs gärna hela insändaren Sign. Urban Fhager Andersson
    Var ganska dyster igår efter alla medialarm , men detta inlägg skapade hopp

  27. Lasse

    Om man skall vända på denna hysteri så gäller det nog att inte angripa hysterikerna.
    De är offer för en ensidig media kampanj och förvaltning som tex SMHI som inte ger oss hela bilden.
    Börja med SMHI. För några år sen gick de ut aggressivt och talade om havsnivån som skulle stiga.
    Nu hör vi väldigt lite om detta. Dax för en utvärdering? Ser ni nån acceleration(uppåt)
    https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=050-081
    eller om man ser efter på 50 års värden över tid:
    Nordsjön
    https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?plot=50yr&id=140-012
    Östersjön
    https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?plot=50yr&id=120-022

  28. Lasse

    #27 forts
    Men det som ger mig hopp är denna.
    https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.143989.1548428766!/image/allsack_1983-lastyear.jpg_gen/derivatives/Original_1256px/image/allsack_1983-lastyear.jpg

    Fundera på vad som händer med solen och varför det sker 😉

  29. Håkan Bergman

    Så här ser det ut när folket blir f*rbannat. Öppnas i inkognitofönster.

    https://www.dn.se/nyheter/varlden/gula-vastarna-kraftsamlar-tumult-i-paris/

  30. #18
    Det finns i alla fall antydningar till en rakryggad och öppen inställning på något ställe inom ”makthavargruppen”. Flera förvånansvärt öppna försök till en allsidig belysning och debatt bl.a.med hänvisningar till klimathotet.com och kritik av media. Jag är också hoppfull att detta kan spädas på av flera rel snart när gapet mellan modeller och verklighet ökar än mer :
    https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/blog/inte-bara-uselt?fbclid=IwAR1NjWa6xXLcFg9tI3Z1l1owr-p-6C37-tKrnjojEE0E97AcIZmLofXfBYU

  31. LarsF

    #25 – det är nog syftet med att försöka ”kleta ner” alla ”förnekare” som högerextremister också – från vänstern.

    Det obehagliga i sammanhanget är att det östs forskningspengar för ändamålet till Chalmers var det väl – kan det vara del av Sjöstedts avtal med regeringen, tro. Underminera ”förnekares argument” med att det är högerextremister bara.

    Om hela etablissemanget är ohörsamma och bara kör PK-linjen – så blir det väl så av naturliga skäl – allt missnöje plockas upp av extremister. Egentligen samma som Trump-väljares enda alternativ – etablissemang är man trött på.

    Hur ingjuter man mod att stå för något hos PK-gänget?
    Så länge man tror sig vinna röster på att vara PK så lär det väl fortsätta.

  32. Lennart Bengtsson

    Vad som blir allt obegripligare är varför vanligt folk utan några egentliga kunskaper i meteorologi har utvecklat ett sådant passionerat intresse för jordens klimat utan att förstå någonting alls eller ens vara intresserade att göra detta. Hur kan man överhuvudtaget registrera någon ändring i Sveriges växlande väder utan att studera noggranna mätningar över 30-50 år? De flesta vanliga människor kommer knappast ihåg vädret från ett år till ett annat. Vem kan på rak arm berätta hur sommarväder var 2008?
    Eller funderat över varför det var så varmt på 1930- talet eller varför de tre första krigsvintrarna var så kalla. Detta kan ju knappast ha berott på växthusgaserna.
    Orsaken är förstås media och alla aktivister där även det stora flertalet av dessa är lika okunniga som vilken slumpvis utvald lekman som helst?
    Det är helt enkelt ett nästan obegripligt socialt problem och som sådant intressant och samtidigt högst oroande.

  33. Torbjörn

    Klistrar in denna här
    Greta strejkar för att politiker ska följs Parisavtalet.

    Hur ska vi få människor att förstå att det varit betydligt varmare historiskt och att det är gynnsamt för planeten?

    Vi måste övertyga människor om att klimatet på 1800-talet var långt ifrån optimalt varken för människor, djur eller växter.

    Har ni hört att vindkraftverken dödar stora mängder med insekter? Så det är inte bara fåglar och fladdermöss som är i farozonen.

    Till något helt annat, vi får hela tiden höra att Arktis blir varmare, stämmer det verkligen?
    Har vi någon här som kan kolla hur temperaturserierna ser ut, t.ex. månad för månad?
    Här är ett exempel, men jag får inte fram samma siffror som Zack Labe
    https://sites.uci.edu/zlabe/arctic-temperatures/
    Tänker på grafen längst ner som säger att jan 2016 var den varmaste jan sen 1979, men jag får fram att det var 1990.

  34. eon

    Jag funderade på konceptet ”konsensus” inom vetenskapen idag, och hur meningslöst det är, en enda person kan missbevisa en teori som tusentals forskare har förlitat sig på under hundratals år.

    En artikel här på KU om historiska exempel på vetenskapligt ”konsensus” som visat sig vara fel hade varit läsvärd, speciellt för att motbevisa alarmister om att konsensus inte är att förlita sig på.

  35. claes lindskog

    Hej,
    Skicka ett email till Trump som stöder bildandet av utredningsgruppen PCCS under professor Happer för att utröna om amerikanska myndigheter har gjort rätt när de stött IPPCC:s teorier. Länk till Vita Huset finns på WUWT http://wattsupwiththat.com/

  36. Ivar Andersson

    #25 Frej
    ”Vi har nog att göra med en 68 revolution igen . ” Det är ännu värre för nu dominerar miljöpartister och kommunister MSM och public service vilket märks att bara ena sidan får komma till tals.

  37. Olav Gjelten

    Har det någon gång i modern historia varit ett så bra läge för regeringen att extremhöja skatterna på drivmedel och annat som i dag?

    Ingen skulle väl med hedern i behåll med att protestera mot det som hela samhället säger är livsnödvändigt och som ingen i samhällsdebatten protesterat emot?

    Ett litet tankeexperiment bara: Vad skulle riksdagen, media med mera ha för motargument om vår statsminister en dag skulle tillkännage att regeringen, ”mot bakgrund av kritiska läget för vår överlevnad beslutat att höja bensinskatten med ytterligare 50 kr/l + en klimatskatt på lönen med 25 procent”?
    Skulle landsbygdens överlevnad och värnet om arbetsplatserna gå före det att rädda världen???

    Nej, hela politikerkåren, media, skolan, kulturetablissemanget m m har satt sig i en situation där det inte längre går att protestera mot növändigheten eller ens storleken på åtgärder i klimatjönseriets namn.

    NÅGON AV ER SOM INTE SER ATT VI INTE ÄR I TRÄNGANDE BEHOV AV ETT NYTT PARTI?

  38. Olav Gjelten

    # 37 Ja, sista meningen blev lite konstig.

  39. Lite fummelfredrik i inlägget
    #35 claes
    Done!!

  40. Hans Björkman

    #14 Rolf Carlsson

    Har du nån länk till avslöjandet om Michael Manns fusk

  41. #37 Olav
    Nytt parti?
    Behovet finns. Problemet är att starka krafter inklusive MSM skulle motarbeta med näbbar och klor

  42. Ernst Herslow #1

    Jag har lämnat först Föreningen för Vetenskap och Folkbildning och därefter Humanisterna. I båda fallen var det främsta skälet just Olle Häggström.

  43. jensen

    34 Eon
    2 exempel beträffande konsensus-haverier.:

    1. I ”alla” tider ansåg man att ulcus ( magsår ) berodde på stress, kaffe, starka drycker, felaktig kost och livsföring, m.m.
    Tills två forskare metodiskt kom fram till att orsaken var bakteriell. Helicobacter pyloris.
    Belönades med Nobelpris

    2. Den ” karismatiske ” Doktor Spock påstod på 1940-talet att det lämpligaste sovläget för spädbarn var
    bukläge, vilket utan evidens följdes i västern-länder. Så småningom kom ärlig forskning fram till att ryggläge i stället var det rätta. Denna 30-åriga felbedömning medförde 50 000 barns död.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Helicobacter_pylori

    https://www.researchgate.net/publication/242665657_LAKARRAD_OKADE_RISKEN_FOR_PLOTSLIG_SPADBARNSDOD

    Betr. klimatfrågan, Tänk alla dessa misslyckade prediktioner , hypotes-falsifikationer. och manipulationer

    Sanningen kommer att segra.

  44. Ingemar Nordin

    Hans B #40,

    Den bästa kritiken av Manns Hockeyklubba är MCIntyre och McKittrick 2005

    https://climateaudit.files.wordpress.com/2005/09/mcintyre.ee.2005.pdf

    Bishop Hill har skrivit en liten bok som är ännu tydligare med var Mann fuskade:

    http://www.bishop-hill.net/the-hockey-stick-illusion/

    När Michael Mann inte inkluderade sina data filer som finns i mappen CENSURED och som skulle sudda ut alla hockeykurvor så begick han vad som på svenska kallas för ”vetenskaplig oredlighet”. De andra felen beträffande den statistiska behandlingen borde ha stoppats redan under peer-review.

  45. Anders Tengsved

    Efter att ha läst era kommentarer, jag har samma uppfattning, börjar jag undra om inte Sverige måste gå före övriga världen på allvar när det gäller omställning för att ”rädda klimatet”. Det kommer naturligtvis gå fullständigt åt helsike för oss med energin när den blir ”förnybar” och därmed industrin. Dessutom ska vi införa närodlat och ekologiskt vilket gör att vi får svälta eftersom vi av ideologiska och ekonomiska skäl inte kan importera och inte har så mycket att exportera. Det som sannolikt gör att försöket avbryts, eller möjligen inte startas om vi har tur, är att vi inte kommer kunna importera vin. Hur ska ”miljövänstern” på Södermalm överleva då? dessutom får veganerna det svårt eftersom vi inte kan importera soja och en del andra nyttiga växter.
    När alla andra länder ser hur det gått för oss så borde de ju ta sitt förnuft till fånga och då har vi i alla fall räddat världen och har vi tur så hjälper de oss av tacksamhet att komma tillbaka ekonomiskt.
    Tack för att KU finns och är så seriös.

  46. Ivar Andersson

    #37 Olav Gjelten
    ”Har det någon gång i modern historia varit ett så bra läge för regeringen att extremhöja skatterna på drivmedel och annat som i dag?”
    Det finns ett litet hopp se http://www.ericsoniubbhult.se/ Mycket om Riksdagens Bilnätverk nu
    2019-03-14
    Intresset för Riksdagens bilnätverk växer, och i går följde jag med till Expressen när Lars Beckman i nätverket debatterade bilfrågan med Loretz Towatt (MP) i Tv-sändningen ”Bara Politik”.

  47. eon

    #43 jensen – tack för dem exemplen. Det är också exempel på att dåligt underbyggda konsensus kan ha rent dödliga effekter. Kanske borde någon samla ihop liknande exempel på en sajt så folk får lite perspektiv när det pratas om ”vetenskapligt konsensus”.
    Om någon oinsatt Googlar ”97%-konsensuset” vore det passande att de får se att konsensus inom vetenskapen har slått fel förr, oavsätt hur länge eller hur många som för fram dem.

  48. Roggan

    Har inget klokt inlägg men en fråga som jag gärna vill ha svar på från några som har insikt i ämnet.

    Den gäller de laddstolpar (för elbilar) som sätts upp av den offentliga sektorn, stat, landsting och kommuner. Frågorna är följande

    Vad betalar den som laddar sin bil vid en sådan stolpe. Betalas det för elförbrukningen, borde vara givet, men f-n trot. Om det betalas eller inte, men vem svarar för kostnaden för infrastrukturen runt laddstolparna, ”det offentliga” eller den som nyttjar stolparna.

    Om svaret för det senare är att det ”offentliga” bekostar infrastrukturen är det då ett stöd som bryter mot någon bestämmelse om otillåtet stöd enligt EU regler.

    Vore intressant om någon som är insatt i ämnet kan ge ett svar på frågorna

  49. Olav

    Gällande er som jämför nuvarande situation med 68-rörelsen:

    Skillnaden är extrem. Den gången stod hela samhällsetablissemanget, inklusive etablerade politiker och media upp mot den skrikande extremvänstern, som förmodligen var mindre än procenten av befolkningen.

    I dag är det en samhällsplikt, större än någonting annat – att stödja den numera gröna extremvänstern, som säger sig vilja rädda världen.

    Vi kan bara drömma oss tillbaka till situationen -68!

  50. Fredrik S

    Såg att Annie Lööf var ute och deltog i protester mot sig själv igår. Men hon kanske bara valde ett dåligt tillfälle att be om förlåtelse till Greta och de andra barnen för att hon chartrade flyg till C’s kommundagar eller vad det nu var. Fast de skulle ju klimatkompensera dubbelt så det var kanske inte så farligt.

  51. Rolf Mellberg

    #10 Kristian Fredriksson

    VILKEN FANTASTISKT intressant film med Nic Lewis, det han och Judith Curry har gjort med att räkna på klimatkänsligheten kan bli HELT BANBRYTANDE!

    Äntligen ser jag ljuset i tunnel i den här absurda och förvrängda vetenskapen.

    ALLA, Se filmen under #10 !!!!!

    TItta och lyssna NOGA!

  52. Lars-Eric Bjerke

    #12 Kjell Lindmark
    ”En sak jag funderat på är havsnivåhöjningen som varit i stort sett lika sedan mätningarna startade. Är det möjligt att den beror på allt sediment som förs ut i haven från all världens floder?”

    Enligt IPCC är sedimentation försumbar jämfört med andra effekter.
    Se kapitel 13 sid 1157 i AR5.
    https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/
    ”Contributions due to runoff from thawed permafrost, change in atmospheric
    moisture content, and sedimentation in the ocean are not considered
    in the budget because they are negligible compared with observed
    GMSL rise and the uncertainties.”

  53. Lars-Eric Bjerke

    #48 Roggan,

    Kostnaden för elbilsladdning varierar med leverantör. Göteborgs kommunala energibolag tar f.n. ut en kostnad av 2,50 kr/kWh.
    https://www.goteborgenergi.se/privat/ladda/vad-kostar-det

  54. Håkan Bergman

    Olav #49

    Inga andra jämförelser än volymen, SvT har ett kort klipp,
    https://www.svt.se/nyheter/elever-klimatstrejkar-over-hela-varlden
    Jag ser inga massor, nån snutt på slutet visar väl nån volym, men inget som kan jämföras med demonstrationerna på 60-, 70- och 80-talet. Ett välregisserat medieevent ungefär som Gretas tal i Davos. Idag kan man inte lita på video heller, går hur lätt som helst att trixa med digital video. Och skyltarna såg ut att vara massproducerade. Kul text på en som fastnade ”Eat pussys not cows”?

  55. Torgny Back

    Hur är det beställt med alla journalister i MSM? Hur kan de, i stort sett alla, leva med den ensidighet som klimatfrågan behandlas med? Hur är det beställt med våra riksdagsmän? Jag har svårt att tro att det inte finns fler än Ericson i Ubbhult som inte är klimathotstroende,att olika åsikter inte bryts i korridorerna och på fikarasterna? Är rädslan att bli utfrusna av MSM så stor att många tiger, att de bara knyter nävarna i byxfickorna? Hur kan man i så fall leva med att tiga och samtycka?

  56. Frej

    49 # Olav 68 vänstern blev ju nu en del av etablissemanget när dom blev äldre ,och satt sin prägel på samhället. Det är väl därför det får så stort genomslag nu . Dom gamla Marxisterna o Maoister och allt vad dom heter , ränderna har liksom aldrig gått ur dom . Jag tror det är därför vi är ett så udda land . Så du har helt rätt det är värre nu , och det skrämmer mej verkligen .

  57. Daniel Wiklund

    Jag tillhörde yttersta vänstern från 1968 och tio år framåt. Var med i FNL-grupperna, KFML, SKP och Clarte. Blev (tillsammans med min fru) utesluten ur SKP för 40 år sedan. Vi hade gjort flagranta brott mot partistadgarna, inte tagit avstånd från Sture Ring, en av grunderna av KFML. Det var hårda bud i vänstern då. Vi trodde att vi i riksdagsvalet skulle få upp mot 25 procent, vi fick ca 0,4 procent. Vi tyckte att folket inte fattade hur bra vi var, att vi genom klasskampen skulle förbättra arbetarnas villkor. Det var sällsynt med arbetare i medlemskadern. Jag känner igen några av dagens makthavare, före detta revolutionärer. Robert Aschberg är en av dom.

  58. Rolf Mellberg

    #1 Ernst Herrslow

    Bäste Ernst, jag delar ditt öde men jag sände i stället för några veckor sen ett elakt mail till Patrik med cc Olle ”inkvisitorn” Häggström och förbundsordföranden Anna Bergström.

    Nu har jag skrivit ett nytt mail som jag offentliggör här:
    ————-
    Rubrik: Klimathypokondrin

    Hej Patrik,

    Jag har som du minns i skarpa ordalag reagerat mot den totalitarism som Olle Häggström fick ge uttryck för i Humanisten nummer 4 2018.
    Nu har jag just läst Ernst Herslows offentliga inlägg i samma ämne i det senaste numret av samma publikation, samt ditt svar.
    Jag faller nog närmast in på det du kallar ”annan form av skepsism” men menar inte att någon ”glömt” något utan att man ännu inte förstått tillräckligt och att den enda underskattning som föreligger är den som du och andra alarmister gör sig skyldiga till, ni gravt underskattar frågans komplexitet.

    Strax därpå i din text skriver du … självklart välja att i stället lyssna på de främsta forskarna… när dessa samfällt presenterar forskningsläget…..

    Då vill jag meddela följande:
    1) De främsta forskarna heter Judith Curry, Nic Lewis, John Christy, Roy Spencer, Henrk Svensmark, Nir Shaviv, Valentina Zharkova etc. etc. Om du inte håller med om det måste du ange vilken metod man ska använda för att utse vilka forskare som är de främsta.
    2) Klimatforskarna har ingen samfälld uppfattning och det mest tydliga exempel på det är att man är ytterst oense om det totalt fundamentala parametern klimatkänsligheten. Olika värden på den parametern får OERHÖRT skilda politiska konsekvenser.
    3) Det är helt fundamentalt inom vetenskapen att man ALDRIG ALDRIG ALDRIG blankt avfärdar kritiska synpunkter, vilket du helt klart gör när du skriver, citat: ”svårt att ta in att någon tar det på allvar”. Det är en skam att du kallar dig för vetenskapsman.

    Men nu över till något mer positivt. Jag har i kväll råkat se en film på Youtube som jag finner enastående intressant, det berättar på ett mycket trovärdigt sätt om att vi sannolikt har en långt mindre allvarlig klimatsituation än vad kimatreligionen basunerat ut i decennier. Bl.a. hävdas att vi inte alls – på långa vägar – måste tvinga ner CO2-utsläppen på det hysteriska och totalt orealistiska sätt som vår Klimat-Lenin Johan Rockstöm länge har hävdat. Och som fått hela samhället att totalt gå i spinn. Hoppas att du har kompetens hög nog för att förstå filmen.

    https://www.youtube.com/watch?v=cYZW-6jw98U

    Jag avser ställa krav på att du tvingas bort från styrelsen i Humanisterna.
    Kontra du gärna och tvinga bort mig som medlem. Det ödet skulle jag bära med stolthet.

    /Rolf Mellberg

    PS Jag publicerar detta mail som en kommentar på klimatupplysningen.se strax DS

  59. Mats Rosengren (@stamcose)

    Detta är den mest kompletta analysen av klimatbluffen som jag sett hitintills! Inte bara har temperaturvärden som i verkligheten inte är bekanta ”hittats på”. Det (be)visas också att bekanta mätvärden avsiktligt förfalskats! Att orsak/verkan mellan CO2 halt och havstemperatur är ”tvärt om är” ju sedan länge bekannt!
    https://www.youtube.com/watch?v=yqZGgaZaXig
    https://www.youtube.com/watch?v=FH8ZW1vkkUU
    https://www.youtube.com/watch?v=xrRYtRkCKms
    Också Lennart Bengtsson har nog en del att lära från denna analys. Hade han vetat allt detta vore nog hans föredrag
    https://www.youtube.com/watch?v=_btWuKdvCps&t=11s
    ”mer radikalt och mindre snällt”!

  60. latoba

    I dagens SvD kan man läsa ”Arktis isar smälter snabbt-även om klimatmålen nås” av Staffan Dickson
    https://www.svd.se/fn-kraftig-temperaturokning-i-arktis-ar-oundviklig
    Jag har för mig att jag har läst här på KU att danska DMI levererar helt andra uppgifter om Arktis’ isar, att de snarare ökar än avtar i storlek. Någon som kan kommentera? Inom parentes så tror jag givetvis mer på KU och DMI än på SvD.

  61. Egon

    Hej!
    Ibland känns kampen mot idiotien hopplös..
    Då lyssnar jag på Lill Lindforss….
    Då blir livet lättare.
    Hon är bra!

  62. Lasse

    #60 latoba
    Som vanligt är det framtiden som är så säker-nutid och dåtid har vi svårt att först 😉

    Idag blåser det bra och Jylland översvämmas av el. Det kostar att leverera el-är det samma sak som minusränta?
    https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
    Simris energiexperiment synas av SVT på SVTs sätt: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sol-och-vind-haller-hushallen-i-simris-varma
    Då var det kanske bara EONs hemsida som havererade?
    https://www.eon.se/om-e-on/innovation/lokala-energisystem/direkt-fran-simris.html
    Bra produktion från vinden även här.

  63. Anders

    #20 LarsF
    Kan personligen ”erkänna” att jag hela livet tillhört ”de som redan är kontroversiella i andra frågor som törs säga något som inte är PK”

    Därför trivs jag på KU…

  64. LarsF

    jensen #43

    Det mest fragranta i vår tid är väl nästan fettdebatten kan jag tycka.
    Annika Dahlqvist fick verkligen kämpa mot det ”konsensus” som vetenskap och beprövad erfarenhet innebar.

    Jag körde lchf ett år och lärde mig ett och annat om det.
    Bl.a att du blir inte fet av att äta fett – inte ens mättat fett.
    Håller du ner kolhydrater fixar kroppen detta fint.

    Minns inte namnet på idrottaren som är gift med hon armbryterskan, men de kör lchf och är elitidrottsmän.

    Och en del menade att grundläggande studier för fettets farlighet var mer eller mindre riggad i att man valt bort studier i länder där det inte stödde hypotesen.

    Från denna ”sanning” mynnade en hel industri med ”low fat” ditt och datt hela vägen.
    Frälsningen var undvik fett vad du gör och du kommer att förbli frisk och leva länge.

    En svenska forskare som i 40 år rest europa runt och gett kostråd för diabetiker fick frågan efter att mer nyanserad sanning etablerats.
    – jag vill inte engagera mig, det får andra göra

    Klart det är prestigeförlust att i 40 år arbetat för kostråd som varit dåligt underbyggda.

    Med tiden medgav även ”experter” på livsmedelsverket att Annika Dahlqvist hade rätt och de faktiska resultat hon påvisat hur diabetiker kunnat helt sluta med insulin i vissa fall – också var vetenskap och beprövad erfarenhet.

    Det är verkligen totalt haveri för konsensus i mitt tycke. Man stretade emot och ville inte erkänna något som var emot etablerade uppfattningar.

    Som kuriosa vore det intressant att veta hur hon tar sig an klimathysterin…hon tänker förmodligen helt själv i det ärendet också och drar egna slutsatser. Ingen flockmentalitet förmodligen.

  65. Peter N

    #60 latoba
    Jag tittade igenom rapporten https://grid.cld.bz/Global-Linkages som ligger till grund för artikeln https://www.svd.se/fn-kraftig-temperaturokning-i-arktis-ar-oundviklig.

    Jag ser den som en ambitiös grafisk sammanställning av klimat och miljöfaktorer som påverkar Arktis.
    Den redovisar ingen egen forskning. Klimatfaktorerna är i huvudsak hämtade från IPCC AR5.

    SvD’s rubrik blir klart missledande då man lätt kan tolka det som att ny forskning eller nya data leder till slutsatsen att Arktis otvetydigt smälter oavsett vad som händer. Vilket alltså inte alls kan utläsas ur rapporten och inte heller uttrycks i rapportens slutsatser.

    Den visar bl.a grafiskt isutbredning (s.46) under september 1981 och 2018, ingen oroande eller oväntad information där.

  66. Rolf Mellberg

    #60 latoba

    Kolla kommentar 11 här:
    https://www.klimatupplysningen.se/2019/03/17/klimatflagellanterna/

  67. Ernst Herslow

    #58 Rolf Mellberg.
    Bra initiativ! Jag avser naturligtvis också få in ett genmäle i Humanisten, Lindenfors stollerier och vetenskapsförakt får inte stå oemotsagt. Få se om ansvarige utgivaren Patrik Lindenfors tillåter redaktör Lars Åberg släppa fram ytterligare ett kritiskt inlägg från mig.

  68. Rolf Mellberg

    #64 LarsF

    Jo Fett-skräcken var en riktig höjdare, men klimatpaniken tar väl ändå priset?

    Men jag är orädd nog att berätta att U-båtarna i Hårsfjärden tillhörde NATO !!! och att Bror Streffensson släppte avsikligt ut minst en ubåt ur ”mysigen”. Efterkrikstidens mest framgångsrika vilseledande operation.

    Källa: Ola Thunander

    Och att Jesus var sannolikt aldrig någon ”livs levande” person utan helt och hållet mytologisk.

    Källa: Roger Viklund och Alvar Ellegård. (med var sin bok)

    Samt att bli lagom solbränd (i måttliga doser) gör mycket mer nytta än skada för hälsan.

  69. Rolf Mellberg

    #67 Ernst H

    Sannolikt kommer jag att lämna Humanisterna men först ska jag sparka i myrstacken!!!

    Vi ska snart ha årsmöte här i Linköping och då får vi se hur hårt jag kan ta upp den här saken.

  70. Kjell Lindmark

    #52 Lars-Eric Bjerke

    Tack.