Öppen Tråd

julskyltning

Julskyltning på gång. Skall elen räcka över hela vintern? Här är veckans öppna tråd om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar,
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Sören G

    Hur får man varmt i en elbil under vintern? Räcker batterierna att värma kupén?

  2. sibbe

    Carbon-rich dust in comet 67P/Churyumov-Gerasimenko measured by COSIMA/Rosetta
    https://academic.oup.com/mnras/article-abstract/469/Suppl_2/S712/4670835?redirectedFrom=fulltext
    När kolet tar slut här på vår jord kan vi fortsätta gräva i yttre rymden efter den fina råvaran…

  3. Bengt Abelsson

    1 Sören G

    Inga som helst problem.
    Se bara till att ha en lång sladd till DEFA kupevärmaren.

  4. tty

    USA:s oljeproduktion ökar snabbt och nettoimporten har rasat de senaste månaderna och är nu nere på ca 10% av förbrukningen:

    https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=PET&s=WTTNTUS2&f=W

    Trumps påstående att USA skulle bli nettoexportör av olja som alla hånade för ett år sedan kan snart vara verklighet. USA är ju redan nettoexportör av kol och naturgas.

  5. Lasse

    November blev varmare än medel 1980-2010.
    +0,36 grader
    Oktober var +0,63 grader varmare
    2016 var det varmaste året sägs det. Då var medel för november +0,46
    http://www.drroyspencer.com/2017/12/uah-global-temperature-update-for-november-20170-36-deg-c/#comments
    Märkligt mycket väsen för en siffra som är så lite ändrad.
    Solen lyser ju ca 10-15 % fler timmar under samma period.

    Nån som minns förra årets låga istäcke på Arktis. Det var på varje sida som talade om klimatet.
    Var är de nu?
    Kanske var det orkanerna som var fler än vanligt i år-men inget rekord:
    https://wattsupwiththat.com/2017/11/30/atlantic-hurricane-season-ended-today-the-summary/

  6. Sören G

    #3 Bengt Abelsson
    Och se till att den inte trasslar till sig på vägen.

  7. Lasse

    #4 tty
    Det var överraskande siffror!
    Intressant samling av uppgifter.
    Stor handel över gränserna.

    I vår lilla ankdamm så kommer det kritik från Miljöpartiet när diesel gjort Sveriges utsläpp av CO2 lägre än på länge. Moderaterna vill att regeringen reagerar på dieselgate som resten av Europa.
    https://www.svd.se/moderaternas-dieselkritik-regeringen-flyr-sitt-ansvar

    Vår ankdamm ger oss oxå unikt ren elbilsdrift.
    När elen görs av kol så är vinsten betydligt mindre om någon!
    Värmen i bilen är inget problem. När det är kallt är det halt och då får man sladd!

  8. István

    Det är kul ( egentligen tragiskt) att följa tysk politik idag. Storkoalitionen (GRO-KO) håller på att bildas under svåra födslovåndor. Stor och stor förresten. Det är tre storförlorare som försöket snacka sig ihop för att undvika nyval. Det blir en gro-KO istället med liten majoritet.
    Annat var det för 4 år sen. Regering med 80% majoritet. (Demokratura?)
    Alla problem man då hade bara förvärrades till dags dato (energiewende) och därtill kommer den okontrollerade invasionen.
    Dåligt för Tyskland, dåligt för Europa.
    Men keep smiling och se på satiren nedan
    Och som sagt, situationen är mycket värre idag än då dessa lustigheter spelades in.
    https://www.youtube.com/watch?v=-e2U2cYcPro&app=desktop

  9. sibbe

    Tesla fuskar då det gäller tyska subventioner. Därför har Tesla S 75D tagits bort från listan över godkända elfordon. Detta framgår av ett dokument som publicerades av Federal Office of Economics and Export Control (Bafa) på torsdagen.

    Hittills har köpare av Tesla modell S 75D fått en subvention på 4000 € för en elbil som kostar mindre än 60000 €. . Emellertid saknas viktiga tekniska extrafunktioner. Dessa kan beställas som ett komfortpaket för 13,101 euro brutto – påstås valfritt. Men enligt ”Auto Bild” -Research kan man den här Teslabilen utan dessa tillägg inte alls köpa.

  10. Sigge

    I år så är det ingen risk för energibrist. Vattenmagasinen är normalfyllda i år. I Sverige finns det ungefär 6 TWh mer vatten lagrat än förra året. Det är blött i markerna så det är inte så stor risk att tillrinningen ska bli extremt låg.
    Fram till sista mars kommer kärnkraften att producera ungefär 22 TWh, vindkraft 8 TWh, mottryckskraft 6 TWh. Ett normalår producerar vattenkraften 23 TWh. Det blir ungefär 59 TWh. Det finns marginal för att det går att det går att producera ungefär 1-2 TWh mer mottryckskraft och c:a 5 TWh mer vattenkraft men då blir vattenståndet lågt. Elanvändningen kommer att vara 55-60 TWh.

  11. Sigge

    1 # Sören G

    Det räcker med en effekt på 2-3 kW för att hålla kupén i bil varm vid -30. Kör man i 70-80 km/h så kräver elmotorn 10 kW.

  12. tty

    #11

    Och hur många kWh går det åt att värma upp bilen från -30 till +20? Och hur mycket går det åt till temperaturreglering av batterierna? Ett litiumbatteri tappar typ 20% av effekten vid 0 grader och 50% vid minus 20.

    En sak till: ladda aldrig ett litiumbatteri som är kallare än noll grader. Det tar permanent skada och kan i värsta fall råka ut för en ”thermal runaway”. Det är däremot riskfritt att ladda ur ett kallt batteri, men man får inte ut mer än en del av effekten.

  13. Håkan Bergman

    Lasse #7
    Fröberg och SvD kniper nog förstaplatsen i klassen årets kalkonvideo. Och Carolina Skoog skyller allt på den förra regeringen, jag ber att få reservera mig, men det kanske var en felsägning, hon menade nog den förrförra regeringen.
    https://www.expressen.se/motor/miljopartiet-kovander-om-diesel/

  14. Kristian Fredriksson

    Förvånande fick en kommentar som jag skrev på Svenska Dagbladets Facebooksida ligga kvar med länk och allt. Jag funderar på om det jag skrev möjligen kan tolkas som klimatalarmistiskt utan att jag förstår det?

    Några av de mest erfarna och välutbildade klimatforskarna som är professorer på världens främsta universitet är klimatskeptiker och så länge de inte ändrar sig så existerar det inget konsensus. Klimatfrågan har blivit mer osäker sedan 1990 då spannet på osäkerheten när det gäller klimatkänsligheten har blivit större då IPCC tvingades sänka den undre gränsen till 1,5 C eftersom allt fler forskningsartiklar visade på att den låg mycket nära 1,5 C. Så nu är man så säker på värdet av klimatkänsligheten att man säger att den ligger mellan 1,5 C och 4,5 C vilket ju inte är ett intervall som i något annat vetenskapssammanhang skulle påstås vara säker kunskap. 1,5 C innebär att riskerna för jorden är mycket små medan om den är 4,5 C så ligger vi illa till.

    Forskarna har inte heller någon aning om vilka negativa återkopplingar som kommer att sätta in efter hand som klimatet blir varmare, En sådan negativ återkoppling som man var okunnig om var jordens förgröning och att våra växter nu växer 30% mer under en växtsäsong.

    De klimatalarmistiska forskarna vägrar debattera med de klimatskeptiska och det bör göra er misstänksamma. Det har emellertid skett när American Physical Society (APS) hade en workshop med moderatorer som inte var forskare och tre klimatalarmister och tre klimatskeptiker debatterade. Den viktigaste frågan som ställdes som jag ser det var när Richard Lindzen frågade vad det var som orsakade temperaturstegringen från 1920 till 1940 i klimatmodellerna om det inte var koldioxid? Han borde också ha frågat vad det var som orsakade nedkylningen i modellerna från 1944 till 1975. Svaret blev ett nonsenssvar som att modellerna nådde inte upp till värmetoppen 1944 riktigt, men vilken var orsaken till att modellerna följde den korrekta temperaturstegringen om det inte var koldioxid som orsakade den fick hänga i luften? Han fick alltså inget svar för de som hade konstruerat modellerna hade inget svar.

    Sanningen var att de inte kände till någon sådan orsak men ändå steg temperaturen lika mycket som den gjorde mellan 1975 och 1998 då koldioxid påstås vara anledningen. Så länge forskarna inte kan förklara varför temperaturen steg kraftigt mellan 1916 och 1944 och sedan sjönk kraftigt fram till 1975 så kan man inte påstå att man förstår klimatregleringen. Det finns uppenbarligen en ”missing link” här i vetenskapen och då kan vi aldrig veta vilken påverkan koldioxiden har. Vi kan inte precisera värdet på klimatkänsligheten som är det primära i klimatproblematiken och osäkerheten har ökat sedan 1990 allt medan ny forskning hela tiden sänker nivån som nu börjar närma sig 1,0 C. Det enda som kan avgöra den frågan är tiden. Vi kommer att få svaret om 10, 20 eller 30 år för då har vi mätt och försökt uppskatta jordens medeltemperatur med riktiga mätningar längre än 60 år. Klimat mäter man i perioder längre än 30 år och helst under flera hundra år, men det får vi vänta på.

    Här kan ni läsa om varför man skall vara skeptisk till klimatalarmismen. Inledning av Judith Curry som är en känd klimatforskare som bland annat forskat om klimatet på Antarktis. Hon är mycket kunnig men har bara skrivit förordet här.

    https://wattsupwiththat.com/…/a-must-read-a-veneer-of..

  15. Kristian Fredriksson

    Men den här kommentaren raderades av någon anledning. Det är svårt att avgöra hur den här censuren går till då det ibland är länken som är problemet och ibland innehållet i det man skriver som är orsaken. Om det är en algoritm på Facebook som sköter det eller någon på tidningen som censurerar manuellt .

    Den globala medeltemperaturen sjönk kraftigt i November från 0,63 C över det normala i Oktober till 0,36 C över det normala nu enligt UAH:s satellitmätningar. Jag har anat det för haven har blivit mycket kalla på sina ställen den sista tiden. Märkligt nog är det nu varmast på södra halvklotet med 0.38 C över det normala. På norra halvklotet var det 0,33 C över det normala och i tropikerna endast 0,26 över det normala, men de beror på att vi nu har en La Nina i Stilla havet och det kommer att fortsätta bli kallare vatten där ett par månader till.

    Jag har förutspått att vi nu kommer att se en omsvängning där det blir kallare på norra halvklotet och varmare på södra och nu verkar vi vara där. Vi får se om det fortsätter så i vår också.

    http://www.drroyspencer.com/2017/12/uah-global-temperature-update-for-november-20170-36-deg-c/

  16. Lasse

    #13
    Kalkon? Det är ren propaganda i Göbbels anda:
    Denna visar verkliga förhållanden
    http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Kvaveoxid-till-luft/

  17. Olav Gjelten

    Varför i all friden finns det inte mer RIKTIG spolarvätska att köpa till bilen om vintrarna?? Den så kallade färdigblandade vätskan som finns klarar bare -18 grader. Koncentrerad spolarvätska har ingen längre av de bensinstationerna jag tillfrågat.
    Så den löjliga kommentaren som alltid möter mig, ”det räcker vet du väl….” Jo tack, i Nossebro kan det vara under 30 grader kallt och skulle jag komma på tanken att ta en tur till mina gamla hemtrakter i Norge så har vi haft -56 grader där!
    Är det klimatmaffian (som hatar bilar) som också har sett till att vi fått produkter för bilarna som rent av förstör dem om kylan slår till? Varför kan inte handeln kräva bilprodukter som klarar VÅRT klimat?
    Eller har det blivit så tabu att det inte längre går att säga att vi fortfarande har riktiga vintrar och måste ha produkter därefter?

  18. István #8: Otroligt rolig och bra satir. T.o.m. öppna hjärtan fanns med. Tyvärr får vi inte se motsvarande satir i Sverige då media är mer DDR-lik här. Inga avvikande meningar får komma fram, inte ens som satir.

    Sverige följer ju med Löfvens nedläggning av kärnkraften Tysklands spår. Vårt eget Energiewende som blir katastrof i form av höga elpriser för konsumenterna.

  19. Kristian Fredriksson #15, På Facebook finns de interna censorerna anställda av Facebook och sen kan alltid Svd ta bort kommentarer själva. Vill inte kalla det censur utan mer moderering då det sker i efterhand.

    Även här på Klimatupplysningen tvingas vi moderera. Vi har flera moderatorer. Helst skulle vi vilja slippa då det kostar tid och kraft. Men det har visat sig att vissa individer (både på bloggen och Facebook) försöker förstöra för oss. Det fungerar inte att tillåta fria (anonyma) kommentarer utan att hålla efter de värsta hatarna och avarterna. För Klimatupplysningen är hatad av många. Vi har många läsare då vi är Sveriges största miljöblogg (beroende på hur det mäts). På Facebook tas vid överträdelser kommentaren bort och man blockas direkt vid otrevliga kommentarer. Användandet av ordet klim*tförn*kare i fel kontext innebär omedelbar block.

    Nu bryter jag nästan mot våra egna kommentarsregler då vi inte ska diskutera modereringen på bloggen. Se det som information. Men det finns en annan viktig sak. I ”Öppna tråden” som denna är vi mer tillåtande. Utanför ämnet finns inte här så länge det kopplas till klimat och energi.

  20. Bert Nilsson

    #4
    Det där är kanske en lite optimistisk tolkning. Samtidigt som nettoimporten var låga 1,7 milj fat/dag så sänktes de totala lagren med 10 milj fat under veckan, eller runt 1,3 milj fat/dag så behovet ligger runt 3 milj fat/dag. Men även det är en anmärkningsvärt låg siffra.

  21. Bert Nilsson

    Oops! Glömde länken: http://ir.eia.gov/wpsr/overview.pdf

  22. Kristian Fredriksson #15: Angående globala temperaturen. Tror som du att vi får en omsvängning. Den återuppväckta La Ninan tror jag kommer att sänka globala temperaturen men det visar sig inte förrän februari – mars 2018. Det är alltid en eftersläpning för ENSO.

    Sen finns oavsett El Nino och La Nina naturliga variationer. Inte lätt att tolka allt men jag tror temperaturen kommer att gå nedåt. Vi får se om ett år om jag får rätt.

  23. För några månader sedan tipsade jag om en färsk studie om vindturbiners miljöpåverkan i Frankrike. En av slutsatserna i studien var att ytterst få fåglar dödades; 2-7 st per år och turbin, om jag minns rätt. Eftersom de dödade fåglarna endast räknades en gång i veckan och ibland var fjortonde dag, var min slutsats att siffrorna var värdelösa, eftersom predatorer snabbt lokaliserar en källa till mat och rensar området på kadaver dag och natt.

    En spansk studie från 2012 kom fram till att siffrorna är 100 gånger högre. Spaniens 18 000 vindmöllor (2012) beräknades döda mellan 6 till 18 miljoner fåglar och fladdermöss per år. Det blir 333 till 1000 stycken per år och turbin. I den spanska versionen konstateras att personerna som räknar kadavren omöjligtvis kan hitta alla. De sprids ut 50 till 200 m från turbinen och endast mellan1,59 och 35,65% av ytan genomsöks av kontrollanterna. ”Además, los vigilantes ambientales no muestrean toda la superficie en la que pueden caer los cadáveres. Dependiendo de si consideramos un radio entre 50 y 200 metros en el que pueden caer los cadáveres de los individuos que colisionan con un
    aerogenerador y la metodología seguida para el muestreo (transectos lineales, en zigzag o en doble zigzag) se muestrea entre el 1,59 y el 35,65% de la superficie. Eso quiere decir que en el caso más favorable, hay más de un 60% de la superficie, y porlo tanto de los cadáveres, que no es considerada.”

    Engelskspråkig notis om studien: http://savetheeaglesinternational.org/releases/spanish-wind-farms-kill-6-to-18-million-birds-bats-a-year.html

    Full spansk version: http://www.seo.org/wp-content/uploads/2012/01/Manual_molinos.pdf

  24. Hej Kristian och Per,

    jag har länge haft en ”svag känsla” av att en positiv PDO till viss del handlar om att värme överförs från södra halvklotet till det norra. Det innebär i så fall att med positiv PDO så blir Arktis varmare (med mindre is) medan det blir mer havsis runt Antarktis.

    Jag har därför förutspått att vi om ett par år kommer att få läsa om hur havsisen runt Antarktis har börjat minska. (Eftersom isen i Arktis då har börjat öka så kommer man inte att nämna den, men att isen runt Antarktis har börjat minska kommer man att rapportera. Att den dessförinnan har ökat i minst 35 år kommer man naturligtvis inte att berätta : )

  25. Lars Cornell

    #14 K.F.
    Varför skriver du ”… att den ligger mellan 1,5 C och 4,5 C ”?
    Varför inte ”1,0° – 2,5°” som IPCC påstår med TCR RCP4.5 som mest realistiskt scenario ”och extremt osannolikt mer än 3 grader”.

  26. Daniel Wiklund

    Luleås medeltemperatur (kl 8 på morgonen) i November sen 1921 är minus 3,2 grader. Årets temperatur är minus 2,7 (1926 var det minus 2,6) . Kallaste November var 1927 med minus 12,0. 1956 var det minus 11,2 grader och 2010 minus 8,1. Varmaste var 1949 med 2,8 grader, 1929 var det 2,3 grader., 2000 var det 2,5 grader. Just nu har vi ovanligt bra skidföre för den här årstiden. Lite sämre cykelföre om man nu föredrar att cykla.

  27. Björn

    Kristian Fredriksson [14]; Ja, det finns en ”missing link” eller kanske en elefant i rummet. Jag har tidigare hävdat att elefanten i rummet är solen, den faktor som klimatforskarna går runt och förnekar som variabel i drivandet av väder vind och klimat. Kan man verkligen betrakta de som kallar sig för klimatforskare, för riktiga seriösa forskare när de så konsekvent sorterar bort allt som har med solen att göra? Vet dessa forskare inte att solen varierar över tiden i spektral intensitet och att den mest högenergetiska UV-strålningen fångas upp i atmosfärslager ovanför troposfären? Tror de verkligen att detta infångande av energi i dessa atmosfärslager inte får konsekvenser över tid ner mot jordytan?

    Min lärdom är att solen är mastern i allt som har med väder vind och klimat att göra och att allt som har med dess förändringar över tid får konsekvenser. Så var det i början på 1900-talet när ”solar grand maximum” hade sin början. År 1917 inträffade ett 11-årsmaximum som översteg en årlig solfläcksaktivitet om 100 fläckar i medeltal dygnet runt. Närmsta tidigare år med sådan aktivitet var 1872. En liknande tid med sådan synlig magnetisk solaktivitet som under 1900-talet har inte observerats sedan början på 1700-talet då solfläckar vetenskapligt började registreras. En nedgång i aktiviteten efter 1900-talets högsta aktivitet runt 1957 kan vara en förklaring till dippen i temperaturen mellan åren 1960-1978. Nu är vi tillbaka igen till liknande solaktivitet som rådde före 1900-talet, vilket är en ny upplevelse för oss som inte har upplevt Maunder- och Dalton minimum.

  28. Guy

    Lasse # 5, du har tydligen fått antalet soltimmar/dagar från SMHI?
    ”Solen lyser ju ca 10-15 % fler timmar under samma period.”

    Jag försökte hitta samma sak på meteorologiska institutet i Finland, men det verkar vara för komplicerat eller så är jag oskicklig. Däremot visar dom regn och temperatur. Regnet i november visar närmast att solen inta har synats många timmar vilket jag genom observation också har konstaterat. Detsamma gäller för september.

    Har Sverige haft så mycket som 15% flere soltimmar? Dom flesta lågtrycken passerar över södra delen av Sverige så åtminstone där borde det ha varit lika uselt som här.

  29. Sören G

    På Rapport i kväll påstod man att isen i Arktis kan vara borta inom en inte alltför avlägsen framtid. Man rapporterade att USA, Ryssland och Kina hade kommit överens om att förbjuda fiske i Arktis.

  30. sibbe

    Även i Holland minskar försäljningen av el-bilar när subventionerna tog slut:
    BMW-koncernchef Harald Krüger talar om en ”drastisk nedgång”. I januari i år har statens främjande av plug-in hybridmodeller i Holland löpt ut: Försäljningen av motsvarande BMW-modeller föll därför med 90 procent, bekräftade en BMW-talesman för Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

  31. Peter Stilbs

    Skulle just berömma ”World’s deadliest weather” som jag ibland zappar in på på BBC Earth HD på parabolen. De brukar vara neutrala och bra. Mun så kom en skur av global warm8ng och climate change. Varför ska man ljuga så enbarmligt?

  32. Johan M

    Värma kupén under vintern – är det bara jag som kommer ihåg Ebersprächer, de finns väl fortfarande?

  33. Robert N.

    Bistra vädernyheter för klimathotarna.

    Spanska turistön Mallorca har drabbats av ett snöoväder.
    Över 20 centimeter snö har fallit och 25 vägar har stängts av – och i morgon väntas stormvarningen uppgraderas, skriver Diario de Mallorca.
    Även andra delar av landet har drabbats.
    Delar av Mallorca är täckt i vitt efter att ett snöoväder dragit in över den spanska turistön under fredagen.
    Det spanska metrologiska institutet, AEMET, bekräftar snöfall på 20 centimeter på 400 meters höjd på ön. Snöfall har även nått områden på 300 meters höjd, skriver Diario de Mallorca.
    Klipp från Expressen

  34. Evert Andersson

    Jo jag minns #32, men för en sån behövs väl en bränsletank också.

  35. Sigge

    #12 tty
    #32 Johan

    Om det är 20 grader kallt ute och man har en kupévärmare på 1200 W så är det varmt i kupén på en timme. Det vet jag av egen erfarenhet.
    När man kör med bilen så ökar luftomsättningen i bilen och det mesta av energin går åt till att värma upp friskluften.

    De flesta nya bilar har idag bränslevärmare som standard. Många vet inte om det för man måste på något sätt gå in i bilens färddator och sätta igång den. Om jag har parkerat och ska skrapa rutorna på bilen så startar jag bränslevärmaren. Det sparar på motorn genom att den hinner bli lite uppvärmd innan man startar den. Med bränslevärmaren så är kupén hjälpligt varm på ungefär 10 min vid -20. Dessutom minskar utsläppen av skadliga ämnen från avgaserna då motorn är lite uppvärmd innan den startas.

  36. Lasse

    #28 Guy
    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/stralning-1.17841
    https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.114174.1490012556!/image/1613solskenstid.png_gen/derivatives/Original_1256px/image/1613solskenstid.png
    Men kartan ovan saknar normal soltid-borta!
    SMHI städar väl lite för att svara för sin opartiska informationsgivning!Hittar denna:
    https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.6403!/faktablad_solstralning%5B1%5D.pdf
    0,7% per år mellan 1983 och 2006 eller 16%
    SMHI tycker väl att solen är ovidkommande när de gör sina klimatuppräkningar 😉
    Jag och SMHI vill se en uppryckning i denna redovisning-de söker en professor jag söker lite realism!

    DMI är bättre: http://www.dmi.dk/vejr/arkiver/normaler-og-ekstremer/klimanormaler-dk/vejrnormal/
    Där kan man se: 2006-2015 antal soltimmar 1722 timmar
    Motsvarande 1961-1990 antal soltimmar 1495
    15 % mer sol bör väl ligga bakom en del av temperaturen som ökat från medel 7,7 till 8,9 😉

  37. tty

    #25

    ”Varför skriver du ”… att den ligger mellan 1,5 C och 4,5 C ”?”

    Det är korrekt. Jag tror du blandar ihop prognosticerad temperaturhöjning och klimatkänslighet.

  38. tty

    #29

    ”Man rapporterade att USA, Ryssland och Kina hade kommit överens om att förbjuda fiske i Arktis.”

    Fake news som nästan alltid när SVT är inblandade.

    Man har kommit överens om att inte fiska utanför sina egna ekonomiska zoner i Arktis. Och det var ingen större uppoffring, för det aktuella området är nästan helt istäckt året runt. Det finns en karta på sid 3 av nedanstående:

    http://www.virginia.edu/colp/pdf/bergen-loeng.pdf

    Som ni ser är det bara ett litet hörn av området i vardera Beauforthavet och Östsibiriska havet som är isfritt någon månad under sensommar-höst. Och dessutom är den biologiska aktiviteten under m. l. m. permanent havsis naturligt nog låg, så det är dåliga fiskevatten.

  39. tty

    Tillägg till #38

    Observera att överenskommelsen inte berör Barents Hav, vattnen runt södra Grönland och Beringssundsområdet, de enda delarna av Arktis som är bra fiskevatten:

    http://earthguide.ucsd.edu/fishes/kinds/images/fisheries_world_2.png

  40. Håkan Bergman

    Johan M #32
    En sann planetvän värmer så klart Teslan med förnybart.
    https://www.youtube.com/watch?v=NdCfZQsZEHQ

  41. Guy

    Sigge # 35

    Var har du hittat en utsläppsfri bränslevärmare? Vad är skillnaden om motorn släpper ut avgaser eller om bränslevärmaren gör det?

  42. Guy

    Lasse # 36

    Din första länk, om jag förstår den rätt, har ingen ökad soltid sedan 2005. Den andra länken visan antal soltimmar, men jag ser ingen jämförelse.

    Soltimmarna har enligt din första länk ökat tidigare, men nu planat ut. Min kommentar gällde den närmaste tiden och dessutom lokalt. Som sagt har jag inte sett mycket av solen i år (jag sitter inte på kåken). 🙂

  43. sibbe

    Eberspächer ,ja: väcker minnen till den bästa bilen jag har haft:
    SAAB 9000 turbo.Årsmodell 1998 eller så. Där hade jag en Eberspächer som värmde Saaben i 30 graders köld i slutet av 1980-talet. Det var verkligen skönt och varmt i bilen, när den ha varit på en timme eller så.

    Manicken finns faktiskt fortfarande, att Greenpeace inte har kunnat ta kål på det är underlig:

    https://www.eberspaecher.se/produkter/braensledrivna-vaermare/eftermontering/parkeringsvaermare-foer-personbilar.
    Parkeringsvärmaren värmer bilen precis som motorn gör när den är igång. Snabbt och effektivt fördelas den varma luften i kupén via bilens inbyggda ventilationssystem. Parkeringsvärmaren drivs av bilens eget bränsle och batteri samt fungerar utan tillgång till eluttag.

  44. Johan M

    #40 Håkan Bergman

    Underbart – verkligheten överträffar alltid det knäppaste man kan tänka sig 🙂

  45. Sigge

    #43 Guy

    Det är ganska stor skillnad på avgaserna om flytande bränsle bränns i en oljebrännare eller används i en förbränningsmotor. Det är framförallt kväveoxider och partiklar som det blir mycket mindre av. En bränslevärmare värmer upp både motor och avgasrening på både bensin- och dieselfordon så att avgasreningen fungerar nästan från det att motorn startats.

  46. Ingvar i Las Palmas

    Record cereal production leading to record end-season inventories in 2017/18
    köp en stor suv. Kör jorden runt. Och gör det igen!

    http://joannenova.com.au/2017/12/burn-more-oil-and-feed-the-world/

  47. Jens

    Nya klimatrådets medlemmar känns spontant som om man sätter vargarna själva på att utreda huruvida vargar utgör ett stort hot mot får och vilka åtgärder som bör införas för att skydda fåren. Kan ju inte bli mer objektivt och förutsättningslöst än såhär.

    Ingrid Bonde som ordförande, f.d. vVD Vattenfall. Johan Kuylenstierna, vd för Stockholm Environment Institute, Tomas Kåberger, professor i fysisk resursteori, Åsa Löfgren, docent i nationalekonomi, Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria, Markku Rummukainen, professor i klimatologi, Karin Bäckstrand, professor i statsvetenskap och Katarina Eckenberg, professor i statsvetenskap.

    https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article26898456.ab