Öppen Tråd

valborg

Jaha. Dags att stå och huttra vid valborgselden. Det har varit kyligt i veckan med snö långt ner i Europa. Hoppas att vår öppna tråd kan ge lite värme.

Trevlig helg, önskar

Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. tolou

    NSIDC Caught Cheating – Yet Again

    Not only did they they alter the data, but they also deleted the evidence. And to make matters worse, they blocked auto archiving of the 1984-2015 data.

    http://realclimatescience.com/2016/04/nsidc-caught-cheating-yet-again/

    A large area of four year old ice not only didn’t age, but it disappeared entirely.

  2. Lasse

    Värmen från brasan kommer att vara skön.
    Är detta ett föregångsland vad gäller miljön?
    http://notrickszone.com/2016/04/29/up-up-and-away-leading-daily-die-welt-reports-electricity-in-germany-more-expensive-than-ever/#sthash.3JS4xV1i.dpbs

    Men de har en plan-öka produktiviteten med CO2 gödsling:
    http://www.cato.org/blog/projecting-impacts-rising-co2-future-crop-yields-germany

    De gröna får ett grönare Tyskland-och en grönare värld:
    https://www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160426162610.htm

  3. Lasse

    #1 toulon
    De får nog fortsätta manipulera data-för det verkar vara kallare vatten på gång:
    http://www.vencoreweather.com/blog/2016/4/28/215-pm-atlantic-ocean-showing-signs-of-a-significant-long-term-shift-in-temperatures-from-warm-to-cold
    AMO på väg mot negativ fas.

  4. Daniel Wiklund

    Romson har inget att säga till om som vice statsminister. Men som klimat och miljöminister har hon mycket att säga till om. ”Stor skattehöjning för klimatbovarna” står det i dagens tidning ( Norrbottens Kuriren). ”Merkostnader på över 15000 kronor per år kan bli verklighet för klimatskadliga bilar”. Romson säger i en skriftlig kommentar att ”det är ett viktigt steg för att ställa om transportsektorn” och påpekar att ytterligare utredningar är på gång, om vägslitageavgifter och flygskatter. ”En fossilfri fordonsflotta är en prioriterad fråga för regeringen” säger Romson. För svenska folket borde det vara en prioriterad fråga att se till att Sverige blir Romsonfritt.

  5. Apan

    Bilar som avger mycket koldioxid, dvs drar mycket drivmedel per mil är ju redan drabbade via avgifter på bränslet. Men det är förstår kanske inte miljöministern.

  6. Pelle L

    Hej!
    Happy Valborg önskas alla, klimatalarmister som vanliga vettiga människor!

    I grannkommunen Båstad har de gått helt bananas när det gäller valborgsmässo-eld:
    ”Nya lokala föreskrifter har antagits och i dessa är det inte tillåtet att elda inom detaljplanelagt område eller område med sammanhållen bebyggelse. Föreningar och sammanslutningar av villägare kan begära dispens hos Miljöavdelningen. Kostnad för dispenshandläggning hos Mijöavdelningen är 840 kr. Blankett finns i blankettarkivet.”
    http://www.bastad.se/kommun-samhalle/omsorg-stod/trygg-och-saker/raddningstjanst/forebygger/eldning/?tab=media
    http://www.bastad.se/kommun-samhalle/nyheter/elda-varsamt-i-valborg/

    Här i Laholms kommun är man lite mer ”laid back”, och tycker att medborgarna får göra som de vill.
    Så i kväll tänder vi rishögen efter ett träd som blåste omkull i stormen Gorm.

    Som sagt: politikerna försöker ta kontroll över hela vårt liv. I Båstad får man snart inte ställa ifrån sig cykeln utan ett utskrivet papper från ”blankettarkivet”. Håll ihop och kämpa mot!

    Hälsningar från ett vårfagert X-inge vid Laholmsbukten

  7. Skogsmannen

    Pelle L!

    Detta skall nog ses som ett symptom på att den kommunala verksamheten är lite överdimensionerad relativt behovet, varför man nu söker med ljus och lykta efter nya verksamheter som kan hanteras via extern finansiering.

    Det är inte bara inom företagsvärden som kreativiteten frodas, byråkrater har sina trix och jag tycker att de allt för ofta kan vara riktigt kreativa! /Sarc off!

  8. Peter Stilbs

    #6 – jovisst är det så. Det behövs ingen extra skatt, förutom någon form av bränsleskatt – fordon som drar mer, betala också mer.

    Och så detta idiotiska ”koldioxidutsläpp” (gram per kilometer) för fordon – det ren destruktiv verksamhet för folkbildningen – det är ju i stort ett 1:1-förhållande mellan koldioxid”utsläpp” och bränsleförbrukning – men jag undrar om ens 20% av svenska folket fattar det

  9. Tudor

    #6 Pelle

    🙂

    Den gröna rörelsens verklighetsförankring kan ifrågasättas. Romson och Rockström anger höga tänkbara temperaturhöjningar som inte ens politiserade IPCC står bakom.

    Valborgsroligt. Södertörns högskola är väl en plantskola för miljöpartister med identitetspolitiska böjelser?

    Vad skulle Thomas P svara på frågorna?

    https://www.youtube.com/watch?v=Qd1SVUXFgr8

  10. sibbe

    Tyskland:
    ”Problem – vargen ” ”MT6”, kallad ”Kurti” sköts på onsdag kväll strax efter klockan 20, efter att radiomärkning av vargen inte hade varit effektiv och vargen hade upprepade gånger sökt närheten av människan. En speciell ”Reister Wolf” bedömare från Sverige har tidigare intygat att vargen inte skulle utgöra ett hot. Men – De gröna har misslyckats med integreringen: . Vargen ville varken integrera sig eller hålla sig till grönt uppförandekod. Niedersachsens miljöminister Stefan Wenzel (Grön) dök upp vid en presskonferens på torsdag och var i djup sorg för Wolf ”Kurti”. Den dödliga skottet kom från en prickskytt – ”vi måste be polisen om hjälp,” sade miljöminister… Ack -ja…
    http://www.science-skeptical.de/energieerzeugung/der-wolf-kurti-ist-tot-und-die-gruenen-sind-in-tiefer-trauer/0015331/

  11. sibbe

    Glada vappen, förresten. Äntligen sol och värme, mina basilikafrön har längtat efter den varan sedan i februari, när jag sådde dem. Nu grodde dom!!!!! Liv ,liv.liv. Tack vare värmen och solen.
    Meteorologisk sedd hade vi i natt -2.5 grader Celsius och 7 dagar kvar innan våren kommer här på Kimitoön i Åbolands skärgård…

  12. sibbe

    Peter Stilbs: Det är väl därför som VW (och som det ser ut alla andra biltillverkare) har manipulerad data?
    för att låtsas vara miljösmart, ,fastän det inte går?

  13. Sven Hanssen

    Så här till Valborg skulle man till alla andra låtar kunna stämma upp i ”Hum hum från Humlegårn”. Den känns helt kongenial med Klimatupplysningen. Inte minst första versen.

    https://www.youtube.com/watch?v=-GdsWRqYdnA

  14. Sören G

    Hörde just påannons för Ekonomiekot : ”forskarna är överens om att koldioxiden hotar livet på jorden”. – Koldioxiden är livets gas. Utan koldioxid dör livet på jorden.

  15. Ingemar Nordin

    tolou #1,

    Amerikanarna tappar alltmer tron på klimatalarmisternas budskap och rankar klimatfrågan lägst. Att National Snow and Ice Data Center (NSIDC) skriver om historien och suddar ut historiska data och gör dem oåtkomliga ökar ju inte precis trovärdigheten för den federala klimathotsindustrin.

    http://www.examiner.com/article/public-turning-against-climate-alarmists-as-more-evidence-of-fraud-emerges

  16. tty

    Sibbe #12

    ”Det är väl därför som VW (och som det ser ut alla andra biltillverkare) har manipulerad data?
    för att låtsas vara miljösmart, ,fastän det inte går?”

    I stort sett ja. Dieslar har mycket bättre verkningsgrad (och mindre CO2-utsläpp) än fyrtaktare främst tack vare att avgastemperaturen är mycket lägre (verkningsgraden är direkt proportionell mot kvoten mellan sbegynnelse- och sluttemperatur (Carnots sats)). Problemet är att dieselavgaser därmed är för kalla för att katalysen skall funka bra. Detta kan lösas genom att pytsa in mera bränsle, men då sjunker verkningsgraden och stiger bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Detta löste man genom att programmera bilarna att öka bränsletillförseln, men bara medan avgasmätningen görs.
    Det ironiska är att fusket enbart är möjligt därför att miljöbyråkraterna beslutat att mätningarna skall göras i ett så orealistiskt driftfall att det aldrig inträffar ute på vägarna. Bilens dator kan alltså känna att ”aha, nu är Svensk Bilprovning i farten” och pytsa in extra bränsle.

  17. Thomas P

    tty #16 ”Det ironiska är att fusket enbart är möjligt därför att miljöbyråkraterna beslutat att mätningarna skall göras i ett så orealistiskt driftfall att det aldrig inträffar ute på vägarna. ”

    Jag tror dock att vi också kan gissa vilka som lobbat för att man skall ha sådana lättmanipulerade tester. VW är inte de enda som fuskat. Hela bilindustrin har under lång tid blivit allt mer sofistikerade på att fuska med tester på bränsleekonomi etc.

  18. Kenneth Mikaelsson

    Environmentalist — becoming a dirty word

    http://joannenova.com.au/2016/04/environmentalist-becoming-a-dirty-word/

    Går samma öde till mötes som Feminist….. Dirty so dirty..

  19. Karl-Oskar

    tty #16 Jag tror du menar ottomotorer när du skrev fyrtaktare även de flesta dieslar är ju fyrtaktare.

  20. Karl-Oskar

    Thomas P #17 VW har valt att satsa på låga partikelutsläpp i stället för låga CO2-utsläpp vilket är helt rätt CO2 som släpps ut ca 40 cm över marken tas ju till största delen upp av växtligheten och gasen är inte giftig medan partiklarna är rent hälsovådliga. Det är som tty skrev svårt att förena låga partikelutsläpp med låga CO2 utsläpp och dessutom är dieselmotorn så effektiv att överskottsvärmen inte räcker till för att värma kupen på vintern utan det får en liten dieselkamin göra undrar om den någonsin har varit med i mätningarna.

  21. Karl-Oskar

    Hoppsan det blev visst fel i min kommentar #20 VW har ju gjort fel och släppt ut för mycket partiklar under normal drift men om inte CO2 skatterna hade varit så höga så hade det aldrig blivit så här.

  22. David

    #16 och #19

    Ottomotor är samma sak som explosionsmotor.
    Kan köras med etanol diesel bensin gas mm beroende på anpassning.
    Takt är hur många vändor ner och upp kolven gör mellan explosionerna.
    Det är två takter per varv som vevaxeln gör en ner och en upp.
    Det finns både två takts och fyrtaktsmotor i både diesel och bensin men det vanligaste idag är fyrtakt då tvåtaktsmotorer släpper ut betydligt mer oförbrända kolväten.

  23. Gunnar Strandell

    Thomas P #17
    Det du kallar lobbat går i praktiken till så att man möts i ett antal kommittéer där representanter från bilindustrin och myndigheter diskuterar utformningen av lagförslag och provmetoder, samt när de ska börja gälla. Trenden är att allt mer av arbetet sker i FN:s regi för att få enhetliga regler över hela jorden.

    Lobbying riktad mot politikerna handlar mest om när en lag ska bara gälla och om att få undantag för specialfall, men inte om detaljer i hur provning ska göras.

    Länkar till europeiska biltillverkarföreningen och UN-ECE:
    http://www.acea.be/press-releases/article/acea-statement-on-national-emissions-test-results
    http://www.unece.org/trans/main/welcwp29.html

  24. Karl-Oskar

    David #22 En ottomotor tänder gasblandningen med tändstift i dieselmotorn är det kompressionen som tänder blandningen.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Ottomotor

  25. Dagen till ära skriver jag om hur klimatforskare fifflar med sina mätresultat för att skrämmas med global uppvärmning.

    http://www.morpheusblogg.se/2016/04/30/klimatskeptikerna-fifflande-forskare/

  26. Thomas P

    Morpheus #26 Det var ett ovanligt förvirrat inlägg. Du ekar som vanligt bara vad du läst på olika ”skeptiska” bloggar. Ta och prova att läsa lite mer objektiva fakta någon gång och kontrollera fakta!

  27. Peter Stilbs

    tty #16 – jag har alltid trott att anledningen till att NOx är ett problem för Dieselmotorer jämfört med Ottomotorer var en högre förbränningstemperatur i Dieslar? Sökte nu leta – men hittar ingen klar info.

  28. Peter F

    Thomas P #26

    Och var hittar vi dessa ”objektiva fakta” ?

  29. sibbe

    God morgon, bästa Thomas: du har vaknat tidigt. Jag tittade på Morpheus blogg:
    och undrar: kan du motbevisa de fakta kring klimatmanipulationen? Upp till bevis om att Gore, Mann , Jones etc INTE har manipulerat data kring IPCC:s rapporter? Fram med dina objektiva fakta: t.ex. Manns undangömda trärings-analysering skulle intressera oss alla på den här bloggen!!!
    Hur är det med Nordpolen isen: sommarisen borde vara ett minne blott och våra fraktfartyg kan segla utan isbrytare genom Berings havet! Så har man lovat oss, inte bara på skeptiska bloggar utan i så gott som alla tidningar under de senaste 20 åren. Hur många gånger har inte klimatalarmister fastnat i isen både i syd och i norr, och måste befrias av isbrytare? Klimatalarmism är en religion. Förre påven Benedikts syn på historiska fakta var: att de inte var relevant. Bibeln ljuger inte sade han. Med andra ord: jorden har fyra hörn, sade Jesus. Och bakom ett av dessa hörn hade väl Mann hittat sitt träd, som ”bevisade” att det inte fanns någon medeltida värmeperiod. Förnekar du medeltidens värmeperiod?
    Ett enkelt ja eller nej räcker väl till. Fastän du är ju expert på att inte svara så där direkt, som de flesta av oss gör, utan du svavlar på, på samma sätt som alla dina ”seriösa” källor gör: Hittar du en enda klimatstudie där en forskare klart säger ”att så är det”, utan att använda sig av ”kunde vara”, ”skulle kunna vara,” ” kan bli”, ”kan ha varit så…” – så fram med dina fakta…

  30. Thomas P #26

    Tack för din kommentar på min blogg (http://www.morpheusblogg.se/2016/04/30/klimatskeptikerna-fifflande-forskare/). Till att börja med vill jag ge lite bakgrund till min blogg, som är ett medborgarjournalistiskt initiativ med syfte att belysa fenomen som mörkläggs, censureras eller vinklas av media och det politiska etablissemanget. Ämnen som granskas är bland annat invandringspolitiken (som har mörkats i åratal med förödande konsekvenser), islamism och jihadism (MP granskades här redan förra året) och globalisering med fokus på hur allt mer makt flyttas från demokratiska nationer till överstatliga organ inom EU, FN och så vidare.

    Klimathotet kvalificerar in som tema eftersom debatten i media är hårdvinklad åt alarmisternas håll. I princip ingen kritik mot den globala uppvärmning förekommer i massmedia eller i det politiska etablissemanget. Det ger associationer till hur invandringspolitiken mörkades och censurerades under årtionden innan asylkrisen eskalerade 2015 med panikåtgärder som följd.

    Vad gäller detta inlägg specifikt så finns det givetvis fler turer mellan forskarna och fler intrikata detaljer som inte ryms för en fullständig granskning. Poängen är dock att det förekommer kritik och en debatt – även om den konsekvent tystas ner av etablissemanget.

    Vad gäller ”brist på fakta” skulle jag vilja vända på steken och skicka den frågan till Al Gore. I filmen ”En obekväm sanning” skulle temperaturen enligt honom ha skenat bortom all kontroll i dags dato. Dessutom hotade han 2006 med att jorden skulle vara som ”en stekpanna” 2016. Vad har hänt? Den globala uppvärmningen har tagit en paus de senaste femton åren. Återigen har ingen kritik framförts mot Gores film och misslyckade skräckprofetia.

    Slutligen uppskattar jag faktiskt ditt engagemang. I ett demokratiskt samhälle med yttrandefrihet måste alla sidor kunna komma till tals. Därför är det bra att du kommenterar här på bloggen. I massmedia mörkas däremot de som inte håller med om den gängse uppfattningen om klimathotet.

  31. sibbe #29

    Briffas modifierade träringsanalys finns beskriven på sidan 15 i denna sammanställning av Climatgate: http://www.lavoisier.com.au/articles/greenhouse-science/climate-change/climategate-emails.pdf.

    Det centrala mailet från Phil Jones, där han erkänner att Briffas data har anpassats, finns publicerat här: http://www.assassinationscience.com/climategate/1/FOIA/mail/0942777075.txt

  32. Gunnar Strandell

    Peter Stilbs #27
    Du kan hålla fast vid din tro och den motsägs inte av tty.
    Förbränning i luft ger NOx.
    I en bensinmotor försöker man hålla en stökiometrisk blandning av bränsle och luft , lambda =1, så att katalysatorn kan rätta till det NOx som bildats med det överskott av C och H som finnas för att reaktionerna ska gå ihop.
    I en dieselmotor finns överskott av luft. Då kan man minska NOx-bildningen genom att sänka förbränningstemperaturen. Det görs genom att återcirkulera en del avgaser till insuget och förekom också på bensinmotorer innan lamdasonden gjorde entré.
    Annars går det att ta hand om NOx genom att låta den reagera med ammoniak, som skapas i ljuddämparen genom att förånga urea i vattenlösning, AdBlue. För att förångning och katalysator ska fungera effektivt behöver avgaserna vara mins 250 grader varma. Är de inte det tvingas man elda för miljöns skull.

    I USA kräver lagen att bilägaren inte ska behöva fylla på AdBlue mellan ordinarie verkstadsbesök, samtidigt som man ska garantera låg bränsleförbrukning. Här kanske VW målat in sig i ett hörn, ty det visar sig i min bekantskapskrets att det inte är ovanligt att det tänds en lampa som ber om ett verkstadsbesök för att fylla på AdBlue.
    De senaste åren har partikelutsläpp från dieslar fått hårdare regler, Eu6. Numera finns en sotfälla. DPF, som då och då behöver brännas ur.

  33. Thomas P

    Morpheus #31 ”Det centrala mailet från Phil Jones, där han erkänner att Briffas data har anpassats, finns publicerat här:”

    Det handlar där om en förenklad figur man skulle göra till framsidan på en årsrapport från WMO. Det s k ”divergensproblemet”, att trädringar ger fel data för senare decennier är välkänt. det finns ett flertal hypoteser även om jag inte vet om man kunnat enas än. Eftersom du gillar att få dina fakta från bloggar kanske du kan prova den här:
    https://www.skepticalscience.com/Tree-ring-proxies-divergence-problem.htm

    Sibbe #29 ”Hur är det med Nordpolen isen: sommarisen borde vara ett minne blott ”

    Prova att läs vad IPCC har att säga om detta!

  34. Sigge

    #29 Sibbe

    ”Hur är det med Nordpolen isen: sommarisen borde vara ett minne blott och våra fraktfartyg kan segla utan isbrytare genom Berings havet! Så har man lovat oss, inte bara på skeptiska bloggar utan i så gott som alla tidningar under de senaste 20 åren. Hur många gånger har inte klimatalarmister fastnat i isen både i syd och i norr, och måste befrias av isbrytare? ”

    Vilket skitsnack. Att Nordpolenisen sommartid skulle vara borta nu vet jag inte var du fått det i från. 2050 har sagts som ungefärligt år då det kommer att vara fler år som är isfria en period under sommaren än det kommer att vara is kvar. Den första isfria sommaren kommer att inträffa 10-20 år innan i stort sett alla år kommer att ha en isfri sommarperiod.

    Det finns stora osäkerheter även gällande Nordpolen. En sak som är osäker är hur stora CO2-utsläppen kommer att vara framöver. De senaste åren har CO2-utsläppen i världen inte ökat. Kommer de att minska framöver eller är inbromsningen av utsläppsökningen bara tillfällig?

  35. Ingemar Nordin

    Sigge #34,

    Visst pratar media, politiker och alarmistiska forskare i nattmössan. Men det är knappast ”skitsnack” att det är detta budskap som förmedlats till allmänheten under många år. Det är ju därför som oljebolag ett tag började att undersöka möjligheten att borra efter olja i Arktis och som rederier börjat planera för fartygsrutter i Nordöst- och Nordvästpassagen. Var tror du dessa aktörer fått sin information ifrån?

  36. Thomas P

    Ingemar #35 Skilj mellan ett isfritt Arktis och ett där Nordost- och Nordvästpassagerna är tillräckligt öppna för att vara användbara! Tror du inte rederier och oljebolag har förmåga att hyra in experter som bedömer sådant här?

  37. Guy

    Thomas P # 33
    ” Det s k ”divergensproblemet”, att trädringar ger fel data för senare decennier är välkänt. det finns ett flertal hypoteser även om jag inte vet om man kunnat enas än.”

    Trädringar ger inte fel data. Det är vad det är! Det är dom som försöker analysera datat som har fel/bristande information/dålig koll på vad kom sysslar med.

  38. Ingemar Nordin

    Thomas P #36,

    ”Tror du inte rederier och oljebolag har förmåga att hyra in experter som bedömer sådant här?”

    Ungefär som våra politiker hyr in våra främsta experter, Wijkman och Rockström? Jovisst har företagen också gått på klimatpropagandan. Och de som satsat på farleder och Artkisk oljeexploatering kommer att gå med förlust.

  39. Guy

    Sigge # 34

    Visst har det pratats om ett isfritt arktis.

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/7139797.stm

  40. sibbe

    Al Gore är säkert betydligt mera skolat än jag. Säkert också i klass med agrologen Rockström som ju är klimatguru nr. 1. i Sverige. Mina akademiska framgångar är ganska blygsam, ett år vid Åbo akademi, i början av 1990 talet, där jag studerade svenska, historia och litteraturhistoria. Men efter ett livslång arbete vid livets universitet sitter jag här och skriver skitsnack.
    Nu är det bara så, att akademikern Al Gore utlyste ett isfritt Arktis till 2013, även flera av NASAs låtsas-meteorologer hoppade på samma tåg. Har man en gång kläckt ur sig en groda, får man äta upp den, om man inte ursäkta sig. Frågan är, har Gore ursäktat sig? Nej. Pratar jag skitsnack? Nej, käre Thomas, Nej, bästa Sigge, det gör jag inte. Jag bara upprepar vad som sagts, vad som tidningarna har skrivit. Vad som kommer upp då man skriver :isfritt Arktis i Google: oho, man hittar tusentals uttalande även från s.k. experter. Man behöver inte ens leta efter s.k. skeptikerblogg.
    Fastän NASA nuförtiden trixar med satellitbilderna från Arktis, så är det faktum, att ingen båt slipper igenom varken Öst eller Västpassagen utan hjälp av kanadensiska eller ryska isbrytare ens på sommaren.
    En sak minns jag från min akademisk tid: i en tent skrev jag ordet förnuft på mitt modersmål tyska: Vernunft. Fel, föstås. Men det är detta ord som både Thomas och Sigge inte förstår sig på : förnuft i saken klimatuppvärmning. Vokabulären tycks inte finnas i den här religiösa klimatrörelsen, lika lite som i alla religioner. Granska er själv, bästa vänner. Ni har fel!

  41. Ingemar Nordin

    Guy #39,

    Exemplet du ger är ingalunda unikt. Men förutom alla stolleprognoser om ett isfritt Arktis 2013 och framåt i närtid, så har även IPCC 2007 och dess talesmän varit väldigt tydliga med att den fortsatta dödsspiralen är ”robust” (vilket i klartext betyder att man inte får komma med invändningar). Denna ”robusthet” kan nog sägas ha direkt falsifierats i och med utplaningen sedan 2012. Visst, det kan hända att isen en dag kommer att vara borta någon gång kring 2100 eller 2200, men att det finns en ”robust” nedgång nu är bara trams och önsketänkande från alarmisternas sida.

  42. Sigge

    #37 Guy

    Det var en dum rubrik. Läser man hela texten så får man fram att professor Peter Wadhams från Cambridge University har denna uppfattning om när det första isfria året kommer att ske.

    ”In the end, it will just melt away quite suddenly. It might not be as early as 2013 but it will be soon, much earlier than 2040.”

  43. Thomas P

    Sibbe #40 Söker du på ”isfritt Arktis” är klart det är sådant du får upp, men det är likafullt en klar minoritetsåsikt. Så här skriver IPCC:
    ”Based on an assessment of the subset of models that most closely reproduce the climatological mean state and 1979 to 2012 trend of the Arctic sea ice extent, a nearly ice-free Arctic Ocean19 in September before mid-century is likely for RCP8.5 (medium confidence) (see Figures SPM.7 and SPM.8). A projection of when the Arctic might become nearly icefree in September in the 21st century cannot be made with confidence for the other scenarios.”

    ”så är det faktum, att ingen båt slipper igenom varken Öst eller Västpassagen utan hjälp av kanadensiska eller ryska isbrytare ens på sommaren.”

    Nej, det är inget faktum:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Northwest_Passage#Later_expeditions

  44. Sigge

    #40 Sibbe

    Du skriver om förnuft. Det är något som lyser med sin frånvaro bland skribenterna på den här sidan. Ett exempel är länken som Guy hänvisar till. Guy och flera andra har uppenbart bara läst rubriken och inte hela innehållet. Att Arktis skulle vara isfritt 2013 var under förutsättning att isen minskade i samma takt som den gjorde 2005-2007. Ingen forskare trodde att det skulle ske. Ungefär på samma sätt uttryckte sig Al Gore.
    Att bara ta en rubrik eller ett lösryckt citat är inte seriöst. I ett sammanhang kan den ha en annan betydelse.

  45. Sigge

    #41 Ingemar Nordin

    Om man gjorde en projektion för åren 2005-2007 så fick man fram att ungefär år 2013 så skulle Arktis vara Isfritt. Med så få år blir resultat ganska galet. Ungefär lika galet som att göra en projektion och börja med året 2012.

  46. Guy

    Sigge

    ”Vilket skitsnack. Att Nordpolenisen sommartid skulle vara borta nu vet jag inte var du fått det i från.”

    Skrev du i 34. Varpå jag gav ett exempel.

    ”Att Arktis skulle vara isfritt 2013 var under förutsättning att isen minskade i samma takt som den gjorde 2005-2007.”

    Skrev du i 44 där du för säkerhets skull började med några ad hominem. Alltså bevisligen visste också du att det har varit tal om isfritt nordpolen, trots att du förnekar saken. Om vi ser humoristiskt på saken talades det om isfritt nordpolen redan på 50-talet.

    ”Att bara ta en rubrik eller ett lösryckt citat är inte seriöst. ”

    Om media och offentliga personer uttrycker sig måste man anta att det är seriöst. Det där med ’ingen’ forskare eller’alla’ forskare hör till samma lustiga genre som Thomas använder när han röstar i vetenskapliga frågor med att hänvisa till minoriteter eller majoriteter. Vetenskap är inte politik. I demokratier röstar man, i vetenskap röstas inte trots att det oupphörligen hävisas till att dom flesta (majoritetshänvisning) seriösa (auktoritetshänvisning) anser att….

  47. Ingemar Nordin

    Guy,

    Thomas och Sigge paddlar frenetiskt baklänges för att skriva om historien om alla larm om det isfria Arktis, samt att det är dessa som både politiker och företag har agerat på. ”Seriösa” isforskare menar nu allt det inte alls är något överhängande hot. Tänk så snabbt expertisen kan ändra sig!

  48. Thomas P

    Ingemar #47 Läste du inte citatet från IPCC jag kom med? Stilen att leta reda på de mest extrema åsikter ni kan hitta bara för att visa att dessa är fel är väldigt billig. Däremot har vi ju exempel på rena istidsalarmister på den här bloggen. Varför tar du inte och hackar på dem (dig själv närmare bestämt) istället?

  49. sibbe

    Stor skitprat av Thomas och Sigge:

    Men, hör ni eller inte: våra medier meddelar om klimatkatastrofen: har de fel uppgifter?
    Så borde ni , som skriver här på vår blogg uppmärksamma dem om detta. För våra läsare i medierna tror nog faktiskt om att man kan frakta ett och annat genom Arktis-isfria- områden. Inte NIoch inte VI , men dom (flesta av våra tidningsläsare) …

  50. sibbe

    Förnuft tycks inte gillas av klimatalarmisterna Thomas P och Sigge.
    VI människor styr av b. a. medierna. Och där säger man att Arktis är isfritt 20012 -2013- 2014 -2015- 2016 etc. Fortfarande är det inte möjligt att färdas genom varken Öst eller västpassagen utan isbrytare. Varför,bästa Thomas eller Sigge: varför? Varför, Varför. ? Hänvisa inte till IPCC utan berätta varför våra medier berättar sagor för oss som inte stämmer: Varför kan inte inte våra lastbåtar segla genom Arktiskhavet utan isbrytare- fastän – era – källor hat lovat det? Ljuger då Al Gore? JA eller NEJ?

  51. Thomas P

    Sibbe #50 ”Fortfarande är det inte möjligt att färdas genom varken Öst eller västpassagen utan isbrytare. ”

    Varför snackar du strunt istället för att läsa min länk i #43. Passager är fullt möjliga utan isbrytare även om de ännu inte är riktigt tillräckligt pålitliga för att det skall ske annat än experiment med kommersiell trafik, och ryssarna dessutom insisterar på eskort av isbrytare, även om jag misstänker att det handlar mycket om att dra in pengar.

    Det skrivs en hel del som är fel i media i olika ämnen, och vad du än anser känner jag inte någon skyldighet att informera dem varje gång jag läser något jag inte håller med om.

    ”Varför kan inte inte våra lastbåtar segla genom Arktiskhavet utan isbrytare- fastän – era – källor hat lovat det? Ljuger då Al Gore? JA eller NEJ?”

    Var har jag använt Al Gore som källa?

  52. sibbe

    Gore menade ju inte alls att isen skulle minska..ö.. ho, hjo. och julgubben kommer från
    Nordpolen…
    sen minskade i samma takt som den gjorde 2005-2007. Ingen forskare trodde att det skulle ske. Ungefär på samma sätt uttryckte sig Al Gore.
    Att bara ta en rubrik eller ett lösryckt citat är inte seriöst. I ett sammanhang kan den ha en annan betydelse

    http://fof.se/tidning/2014/4/artikel/facit-framtiden-arktis-isfritt-sommaren-2013
    Säg då, att Gore pratade skit i Tv eller så….

  53. Mats G

    Lite intressant info om Thorium för den som har tid och intresse.

    https://www.youtube.com/watch?v=7sG9_OplUK8

  54. Mats G

    Thomas P

    Jag läste din kommentar på Morpheus blogg. Där erkänner du att du är faktaresisten. Återigen hävdar du att MWP bara hände i mellersta England. Något vi som redan har tagit oss förbi. Varför har du regrigerat?

    Allt är dokumenterat på denna blogg så det är ingen idé att förneka.

  55. Bengt Abelsson

    Att småbåtar och äventyrare kan ta sig fram (sic) i polarhaven är välbekant. Kommersiell trafik är något annat.

    Thomas P # 43 länkar till;
    ”In September 2013 the MS Nordic Orion became the first commercial bulk carrier to transit the Northwest Passage”

    Men läser man djupare så blir bilden en annan:

    ”Nordic Bulk Carriers has acknowledged the Nordic Orion never would have made the voyage if the Canadian Coast Guard had not provided free icebreaker escorts”

  56. Peter F

    Nordvästpassagen var det tydligen snack om.

    Läs och begrunda.

    http://www.arielfyra.se/nordvastpassagen/transits_northwest_passage.html

  57. Guy

    Bengt A # 55

    Thomas P är väldigt noggrann, men bara åt ena hållet. Finns ett stänk av humor med här 🙂

  58. Håkan Bergman

    Mats G. #53
    https://www.youtube.com/watch?v=7sG9_OplUK8&feature=youtu.be&t=555
    Ett argument mot kärnkraft skulle alltså vara att den skapar få jobb. Hur kan man vara så skruvad i huvet, vi vill väl ha energi för att slippa jobba.

  59. Mats G

    Julgubben

    hmm. Det här gav mig en idé. Det är ett gammalt beprövat trick att gå via barnen för att komma åt föräldrarna.

    Dags för att skapa en historia där Nordpolen hotas av klimathotet och därmed Jultomten.

  60. Sigge

    En positiv artikel om Arktis förändrade klimat.

    http://www.infrastrukturnyheter.se/2016/04/finland-uppt-cker-uppv-rmningens-positiva-sida