På Vetenskapsradions hemsida upplyses vi om ett nytt klimatdataspel för ungdomar. Det heter The Climate Mystery och är en global satsning på att lära högstadieelever mer om klimathotet. Bakom The Climate Mystery ligger bland annat danska klimat- och energiministeriet och Microsoft.
Hela plotten handlar visst om att en ny allvarlig allergi (!) sprider sig bland unga människor. Den verkar ha utlösts av klimatförändringar (what else could it be?) och en grupp smarta elever får i uppdrag att arbeta fram en räddningsplan. Varje vecka fram till cop15-mötet i Köpenhamn i december utvecklas mysteriet och nya teman kommer till. Antagligen lika hårresande osannolika som det första. Jag kallar det grovt missledande propaganda riktad mot barn.
Läsarna uppmanas att diskutera det nya spelet på Klotets blogg. När jag styr dit får jag se att Ann L-H, som brukar kommentera på denna blogg, har lämnat en kommentar (med rubriken “Vetenskap istället för klimataktivism, tack”) som dock prompt togs bort av redaktören med nedanstående förklaring:
“Hej Ann L-H Du följer inte Klotets kommenteringsregler när du för ett allmänt resonemang om hur starka de vetenskapliga bevisen är för en människopåverkad global uppvärmning under ett blogginlägg som handlar om lanseringen av ett globalt gratis klimatspel för högstadieungdomar. Därför har vi flyttat din kommentar dit den hör hemma, nämligen i den särskilda kommentarsgrupp som heter “Klotets lyssnare tycker till om klimatdebatten”. Vänligen för dessa resonemang där framgent.”
Nu har även jag kommenterat och (enligt min egen uppfattning) hållit mig till ämnet. Det återstår att se om min kommentar publiceras. Jag uppmanar alla er som anser att det är fel att tuta i våra barn saker som är grovt missledande att gå till Klotets blogg och protestera mot spelet.
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=2847917
Mvh/TJ
Ann L-H
Bra att du biter ifrån dig mot Anders E. Tränar denne inför Klimatforum 2009-09-14 ”Hur man bemöter skeptiker”?
Brr…vilken skit! 🙁
Eftersom det inte det inte finns något kausalt samband klimatförändring-allvarlig allergi, måste man fråga sig vilka effekter som elevernas förslag om åtgärder kommer att få på det aktuella scenariot. Svaren om effekterna av föreslagna åtgärder måste bli rena påhitt och projektet kan absolut inte betraktas som undervisning eller representativt för någon seriös vetenskap. Projektet måste omedelbart lägga ned. Det är hemskt att tänka sig att skolor och lärare skulle uppmanas att använda dyrbar tid på ett så oseriöst jippo som är allt annat än objektivt i klimatfrågan.
Hittat hos “Djurens Ö”
Det är väldigt viktig att fiskätande fåglar erbjuds färsk fisk. Fisk blir snabbt dålig och då bildas ett ämne i fisken, thiaminas, som förstör fåglarnas thiamin (B1-vitamin.) Detta kan leda till en vitaminbrist som är farlig, så än en gång – Erbjud alltid färsk fisk och släng fisk som stått framme mer än 30 minuter.
Kan vara ngt m fisken då kanske.
Naturvårdsverket spekulerade om ngt ditåt såg jag
Inte nog med att försök till diskussion om den vetenskapliga grunden för klimathotet har gömts undan i skamvrån på SR´s Klotet. Om jag inte drömt så fanns det där tills nyligen två sena inlägg från Patrik . Ett av dem är nu borta! Finns det ytterligare vrår att förpassa inlägg som inte passar Klotetredaktionen i?