Nästa tokighet från klimatalarmisterna – hund- och kattförbud?

Under förevändning att rädda jorden har de politiskt korrekta klimatalarmisterna föreslagit en mängd förbud eller höga skatter för att ”styra konsumtionen”. Det ramlar in nya förslag till förbud och höjda skatter hela tiden.

Vilka är klimatalarmisterna och vad vill de? Storstadstidningarna och Sveriges Television hör definitivt dit och de flesta politiker och politiska partier. De försöker skrämma oss med att om vi inte gör inför massa förbud och höga skatter kommer jordens temperatur öka väsentligt. Detta i sin tur kommer att leda till katastrofer. Det mesta man skräms med om klimatet är ren bluff.

Vi ska titta på några av tokerierna och samtidigt tipsa om ett par kommande spektakulära förbud. Vadå för något? Jo, förbud mot att äga hundar och katter. 2017 publicerades en vetenskaplig studie som visar att bara i USA bidrar hundar och katter med utsläpp motsvarande 64.000.000 ton koldioxid per år. Om vi skalar ner det efter invånarantal till Sveriges nivå motsvarar det 2.000.000 ton koldioxid per år från hundar och katter.

hundkatt

Snart förbjudna i Sverige?

I studien, publicerad i PLOS one står det bl.a.: ”Reducing the rate of dog and cat ownership, perhaps in favor of other pets that offer similar health and emotional benefits would considerably reduce these impacts.”

En annan undersökning publicerad i Teknikens Värld jämför en hunds utsläpp med en Toyota Land Cruiser och en katts utsläpp med VW Golf.

Politikerna kommer naturligtvis inte börja med att förbjuda alla hundar och katter utan öka beskattning av dem dramatiskt. Senare följer PK-förbudet av hundar och katter. Blind- och polishundar kommer att undantas. Kanske några pitbulls i no-go-zonerna blir kvar också.

En känd sångerska i Sverige uttalar sig alltid om klimatet och skryter med att hon numera inte flyger ”för klimatets skull”. Hon kan inget om väder och klimat men får ändå ofta utrymme i storstadspressen. Enligt uppgift äger hon en Labrador. Kanske borde göra sig av med hunden för våra ”barn och barnbarns skull”.

Sen borde väl utsläppen från hästar undersökas. Fast om bilen förbjuds av Miljöpartiet behöver vi nog häst och vagn samt hästar som ersättning för traktorn.

häst

Naturvårdsverket borde räkna ut CO2-utsläppen från alla hästar i landet

Räkneexempel för hästars koldioxidutsläpp som jag såg på nätet visar att en häst släpper ut = 329 g/km CO2.  En bil släpper ut i genomsnitt 125 g/km i Sverige enligt BIL Sweden. I Sverige finns det 2016 355.000 hästar enligt Jordbruksverket. Men det kan ju vara så att hästen äter gräs och det blir ett kretslopp med nästan noll nettoutsläpp av CO2. Men även hantering av foder bidrar till utsläppen. Så tag siffrorna om hästar med en nypa salt.

Vi ska nu titta på några andra förbud/höga skatter som föreslås/föreslagits i ”klimatets” namn. I Dagens Nyheter föreslås ”förbud mot öppna landskap”.

öppna_landskap

Öppet landskap som Dagens Nyheter driver kampanj för förbud mot

Dagens Nyheter driver hela tiden på för nya skatter och förbud. Tidningen använder sig av agendan att hela tiden släppa in klimatalamister på debattsidorna. Klimathotskeptiker gör sig inte besvär.

Förbud mot kött drivs av många klimatalarmister. Köttfria dagar, förslag på skatter och så vidare.

kött

 Kött ska också förbjudas

Kodioxidutsläppen (ekvivalent) från vårt köttätande påstår Naturvårdsverket vara 6.000.000 ton per år.

Bilar är det som klimatalarmisterna hatar mest. Även socialdemokraterna tillhör klimatalarmisterna. 1:a juli 2018 träder ännu en ny skatt på bilar igenom. Utsläpp av koldioxid och speciellt dieselbilar straffas hårt. Det kommer att drabba de som bor i glesbygd hårt.

Volvo V70

Bilen – hatobjekt nr 1

Nu diskuteras förbud för diesel- och bensinbilar inne i städer i Sverige. Endast relativt nya bilar kommer att tillåtas. De som inte har råd att köpa en ny bil kan känna sig lurad. Då ska vi komma ihåg att det var bara några år sedan politiker uppmanade oss att köpa dieselbil för de låga utsläppens skull.

Flyg är något som hatas av miljöpartister och västern. Det svenska utsläppen hänfört till tankat bränsle motsvarar ca 3.000.000 ton CO2-ekvivalenter. Sen försöker man bluffa folket genom att räkna om detta till ett högre värde – 11.000.000 ton. Man påstår att utsläpp på hög höjd är farligare genom att vattenånga släpps ut (det som en del miljöpartister kallar chemtrails). Dessutom räknar man in flygresor utomlands som svenskar gör. Reser jag inrikes i USA räknas detta i svenska CO2-ekvivalenter. Det gäller att skrämma och lura det egna folket.

Flygskatt införs 1:a april 2018. Syftet är att göra det så dyrt så vanligt folk inte har råd att resa utomlands. För en familj på fyra personer som åker till Thailand kommer det att kosta 1600 kronor extra i ny skatt. Skatten kommer dessutom att automatiskt höjas varje år.

Boing737

Flyg – hatobjekt nr 2

Hur hycklande många politiker är visar sig när de direktflyger asylsökande från Grekland till Sverige. Tydligen gäller inte tåg eller båt för asylsökande för att begränsa koldioxidutsläppen. Ytterligare hyckleri är FN:s klimatkonferenser på lyxiga orter runt om i världen. Tusentals ”gäster” flyger dit för att delta i propagandajippon.

Kändisen Al Gore har haft fel med de mesta han sagt om klimatet. Åker naturligtvis privatjet. 2007 när Al Gore besökte Oslo gjorde han stort nummer av att han åkte tåget från flygplatsen Gardermoen till hotellet. Vad han glömde tala om var att hans bagage åkte limousine. En fotograf lyckades fånga detta.

En annan hycklare är Leonardo Dicaprio. Pratar gärna om klimathotet men flyger privatjet. 2016 flög han 1300 mil med sitt privatjet från Paris till USA och tillbaka. Anledning till färden? Han skulle hämta en grön utmärkelse!

Miljöpartiet vill lägga ner Bromma flygplats men Löfven och Fridolin åker gärna regeringsplanet mellan Arlanda och Bromma. Hyckleri igen.

Inte ens om alla svenskar skulle sluta flyga skulle globala temperaturen påverkas mätbart. Sverige står globalt för under ynka två promille av världens utsläpp.

Ännu tokigare blir det med nedläggning av kärnkraften som Stefan Löfven och socialdemokraterna vill. Detta ska då ersättas till stor del med vindkraft. Men Energiewende i Tyskland visar att koldioxidutsläppen kommer att öka om kärnkraften läggs ner. Ingen konstigt utan ganska självklart. Blåser det inget på vintern måste vi producera el i tillräcklig omfattning. Vattenkraften räcker inte utan fossildriven reservkraft måste köras.

Sveriges del av totala utsläppen är så små, bara ett par promille. Därför så spelar de faktiska koldioxidutsläppen inte så stor roll. Rent ekonomisk vore det naturligtvis mycket mer effektivt att bidra till att sänka koldioxidutsläppen utomlands. Men det gör man inte för det handlar om att skatta, kontrollera och styra de egna undersåtarna.

Så den gemensamma nämnaren i alla dessa förbud och skatter är att de inskränker vanligt folks frihet samt genererar mer intäkter till staten. Gör folket fattigare med mindre frihet och staten rikare.

Jag vill förtydliga att jag varken vill förbjuda eller höja skatten på djur. Artikeln vill visa på att klimathotarna är stora hycklare.

 “The urge to save humanity is always a false front for the urge to rule it.” H.L. Mencken

Avslutar off-topic med en bild som visar temperaturavvikelsen från det normala 25 februari – 11 mars. Inte bara i Skandinavien och östra Europa det varit rejält kallt utan i en stor del av Ryssland.

Temp-25feb-11mar2018

Besten från öster, kredit WeatherBELL

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Olav Gjelten

    Vi har sett det förr och vi ser det nu igen. Med massiv propaganda är folket med på att omvandla en demokrati till diktatur. Detta för att ”rädda” något flummigt som makten bestämt sig för är farligt.
    Jag tror det här kan gå riktigt dåligt den här gången också. Något uppvaknande innan det är för sent tror jag inte vi skall hoppas på.

  2. Skogsmannen

    Det är väl ändå för väl att dårskapen tydliggörs så väl nu när det är valår.

    Såg Marcus Oscarsson i tv4 i morse där han presenterade en förtroendeundersökning där Fridolin och Lövin låg i den absoluta botten.

    Finns visst hopp trots allt!

  3. femman

    Det var det bästa jag hört på länge om det är sant. Detta bör garantera att miljöpartiet ryker ur riksdagen för gott. Blir klimatnissarna tillräckligt stolliga så gräver dom sin egen grav. Vilket är enligt min mening mer än bra. Nu tror jag dock inte det blir något förslag på förbud troligare nån form av miljöskatt på vissa djur. Skatter räddar planeten.
    Tyckte mig höra att rockstollen sagt att det kallare klimatet i år visar på hur bra skatterna biter. Så underskatta inte människor det blir fler och fler som börjar få nog samt ifrågasätter stolligheterna. I alla fall bland dom jag känner.

  4. Thomas

    Snart kommer nog ett förslag på att införa en skatt på att skaffa barn så att ingen har råd med det längre. Konstigt att ingen smart politiker kommit på det ännu. Det skulle ju ganska snabbt lösa alla världens problem när mänskligheten utplånar sig själv.
    Sedan skulle vi äntligen kunna leva i harmoni med naturen eller……………..?
    Oj då !!!!
    Nä just det !!!!!
    Nu blev det visst fel ?????
    Då finns ju inte vi kvar ????
    Vad gör vi nu ????
    Ett tips till våra politiker. TÄNK innan ni öppnar munnen istället för att göra tvärt om.

  5. EN

    Jo visst, räknar man stenhårt utsläpp av CO2 blir djurliv en belastning.
    Jag vet inte riktigt vad syftet är dock, en jord med komplett stabilt klimat (som om det någonsin har existerat i naturen) utan varken mänskiligt liv eller mänskiligt uppfödda djur, yippie!

    Miljörörelsen har haft inflytande genom att ge allmänheten en vag form av skuldmedvetande som kan sonas med mer eller mindre betydelselösa ritualer, släcka lampor, äta mindre kött etc.
    Men när de i sin hybris börjar peta på sånt som verktigen betyder något för folk kommer de se att de snabbt kan gör sig själva irrelevanta.
    Jag välkomnar klimat-miljörörelsens självmord, med dess död kanske vi kan börja ta itag med riktiga problem istället för att räkna koldioxidmolekyler och använda dem som en ursäkt för att inskränka folkets frihet.

  6. Lasse

    Utmärkt Per.
    Det finns dem som förundras över att populistiska partier får fler och fler sympatisörer.
    Då skall man veta att det som de andra partierna står för är mer och mer extremt.

    Media är i detta fallet medskyldiga, som aktivt slår ner på alla som vågar avvika.
    Han med ”volymen” har idag en debattartikel i den publikation som är värst-Ex-pressen.
    Där beskrivs hur snabbt det svänger i extrema miljöer!

  7. Evert Andersson

    #2 Skogsmannen
    Marcus Oscarssons analys var att det ju är konstigt när de fått igenom så mycket klimatpolitik. Måste bero på att folk inte nåtts av detta och är tacksamma mot MP. Men det kanske i bästa fall beror på just att folk börjar förstå och inser vilken katastrof det är att MP och för övrigt V har så stort inflytande på regeringens politik.

  8. Arne Nilsson

    Eftersom just miljöpartister som ska rädda jorden reser kors och tvärs för att träffas vore det kanske bättre om dessa lämnade jordelivet för gott. Eftersom vi inte ska elda vårt avfall så får de väl förmultna. Jordförbättring?

  9. Robert N.

    # Olav
    ”Vi har sett det förr och vi ser det nu igen. Med massiv propaganda är folket med på att omvandla en demokrati till diktatur.”
    Klimathotarnas indoktrinering av svenska folket har skrämmande likheter med invandringsdebatten.
    Invandring till Sverige som toppar EU skulle vara så lönsam och vi skulle inte klara oss utan en skyhög asylmottagning.
    Konstig då att senaste siffrorna för de födda på 80-90 talet kommer att behöva arbeta till 71-72 års ålder för att få en rimlig pension.

    https://www.dn.se/nyheter/sverige/tjanar-over-en-halv-miljard-pa-invandringen/

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sandvikenrapporten

    http://tino.us/2014/06/rapport-om-sandviken-invandring-lonsam-finstila-om-stat-och-landstingens-kostnader-exkluderats/

  10. Skogsmannen

    #5!

    Snarare var tacksamma för MP-politik (men inte längre).

    Finns alltid en viss tröghet i ”systemet”.

  11. Skogsmannen

    #7 skulle det vara.

  12. tty

    Apropå hästar och koldioxid så släpper ju hästar även ut metan. Hästar är visserligen caecalider och inte idisslare och har därmed ett betydligt ineffektivare matsmältningssystem, men en häst släpper ändå ifrån sig metan motsvarande ungefär en halv ko.

    Att sedan metanutsläpp är tämligen betydelselösa eftersom metan är instabilt i atmosfären är ju ointressant ur ”klimatpolitisk” synpunkt. Liksom det är ointressant att det är betydelselöst på vilken höjd koldioxid och andra växthusgaser släpps ut.

  13. Håkan Bergman

    Vi måste också göra nåt åt girafferna, eftersom utsläppen sker på så hög höjd. Förresten, fåglarna, där har vi dom verkliga klimatbovarna, men visst ja det har man ju börjat åtgärda med hjälp av stora roterande knivar.

  14. Thorsten Bergqvist

    Utöver de religiöst till djävulen CO2 riktade insatserna som går ut över medborgarnas ekonomi , rörlighet och samhällets utveckling har man nu i skolorna lyckats indoktrinera barnen att sluta äta kött. En farlig utveckling som på sikt kommer att ha negativ inverkan på det uppväxande släktet.

  15. Skogsmannen

    12!
    Vi behöver alltså inte skjuta Pegasus i klimatets namn om vi hittar honom! 🙂

    Skämt åsido, det har larmats mycket kring att flygets koldioxidutsläpp är särskilt påverkande eftersom dessa sker på hög höjd. Detta stämmer alltså inte?

  16. Ingemar Nordin

    Evert A #7,

    ”Marcus Oscarssons analys var att det ju är konstigt när de fått igenom så mycket klimatpolitik. ”

    Jag är inte förvånad. Jag var och hade ett litet föredrag i Gbg igår och slogs av hur åhörarna, med bara ett par undantag, är totalt fast i den gröna världsbilden: Kor är farliga, isen smälter vid polerna, extremvädren ökar, temperaturerna skenar. De verkade oförmögna att ta till sig även vad IPCC säger.

    Istället är det vad stormedia och politikerna säger som gäller. Inte vetenskapen. Ointresset för att höra positiva budskap om världens tillstånd är påfallande. Det enda som gav dem en tankeställare var när jag sa att jag var livrädd för vad den nuvarande klimat- och energipolitiken skulle leda till för mina barn och barnbarn.

  17. Johan Jansson

    Internet släpper ut lika mycket koldioxid som flyget enligt greenpiss.

  18. tty

    #15

    ”Skämt åsido, det har larmats mycket kring att flygets koldioxidutsläpp är särskilt påverkande eftersom dessa sker på hög höjd. Detta stämmer alltså inte?”

    Naturligtvis inte. Atmosfären blandas hela tiden. Koldioxidhalten är ungefär densamma överallt. Möjligen kan man säga att utsläpp ovanför tropopausen, i stratosfären, är litet annorlunda eftersom utbytet mellan troposfären och stratosfären är rätt begränsat.
    Men växthusgaser i stratosfären kyler jorden eftersom de ökar strålningstemperaturen.

  19. Skogsmannen

    17!

    Tackar för detta förtydligande i frågan.

  20. Skogsmannen

    Hmm, numreringarna på inläggen verkar leva ett eget liv…

  21. Lasse

    #18 tty
    SMHI ger dig rätt: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/atmosfarens-olika-lager-1.5838

    Roade mig med att surfa in på denna sida: http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/solinstralning/
    Många grafer att studera. Oftast med trendlinjer som talar för ett förändrat klimat. Men när det är så tydligt som solinstrålningen tycks det inte behövas?

  22. Ett tips till Miljöpartiet är att verka för att stoppa tävlingar som Vättern rundan, Vasaloppet och liknande.
    Dessa måste generera otroligt mycket Co2. Stå upp och kräv förbud omgående. Vi kan ju inte tillåta sådana samlingar.

    Ett tips i all välmening så att vi andra svenskar slipper er efter nästa val.

  23. pekke

    Tror inte våra klimatalarmister vågar ge sig på husdjursägarna i nån större omfattning, flertalet av deras tillbedjare har säkerligen diverse husdjur och dessa skulle nog bli ganska sura om de inte skulle få ha husdjur.

    OT.
    Verkar vara foderbrist för gräsätande husdjur, kommer importen av foder öka ?
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/hastagare-drabbas-hart-av-foderbristen

  24. Håkan Bergman

    Får man nu inte ha hund eller katt kan man skaffa en liten myrkoloni att ha som sällskap.

    https://www.scientificamerican.com/article/ants-may-boost-co2-absorption-enough-to-slow-global-warming/

    Vem vet, det kanske t.o.m. finns nåt bidrag man kan söka för den.

  25. Richard

    #4
    ”Snart kommer nog ett förslag på att införa en skatt på att skaffa barn så att ingen har råd med det längre.”

    Det finns redan. Moms på boende, mat, kläder, böcker och transport.

  26. Carin S

    Som nybliven kattägare kan jag säga att de värmer gott när de dansar ned på bröstkorgen på morgonkvisten. Då kan man sänka värmen vilket spar en o annan CO2 molekyl.
    Annars var det här en härligt skön artikel att läsa. Quod licet Iovi, non licet bovi står sig fortfarande sedan rommartiden. Som vanligt är det ofrälset som skall ta ansvaret där frälset far o flyger med både sanningen som planen (tudelad syftning).
    Carin

  27. Peter F

    Det var en kvinnlig miljöpartist från Jämtland,
    som ville avindustrialisera vårt land,
    allt för att rädda klotet,
    undan det fasansfulla klimathotet.
    Undrar var hon nu funnit sitt Samarkand

  28. Claes Lindskog

    Har det kommit med nollor för mycket i uppgiften 2.000.000 ton CO2 per år i Sverige?
    Man kan finräkna på ”utsläppen” men det låter fel att högt räknat 2.000.000 hundar och kattor med en (högt räknat) medelvikt av 20 kg, dvs 40.000.000 kg hundar och kattor (40.000 ton) skulle producera 50 ggr så mycket CO2 per år.

    Sedan spelar det ingen roll hur mycket CO2 hundar och kattor och kor och människor ”producerar”. Allt har kommit ur luften och marken från början och återvänder dit om inte förr så när vi dör.

  29. Claes Lindskog #28: Nej siffran 2.000.000 ton stämmer. En nedskalning med en faktor 32 från 64.000.000 i forskningsrapporten. Sen kanske det finns fler eller färre husdjur per invånare i USA jämfört med Sverige. Eller större eller mindre djur.

    Sen gäller ju att många politiker vill förbjuda kött därför att ”korna bidrar” till CO2-utsläppen. Artikeln vill visa på att även andra djur än kor ska beaktas. Själv tror jag deras utsläpp är i stort sett betydelselösa för klimatet.

  30. Björn

    Bedrövande läsning! Världen anstränger sig att filtrera bort CO2 i tron att vi på så sätt kan kontrollera temperaturen. När man nu i ansträngningen för att kontrollera temperaturen även kan tänka sig att förbjuda husdjur, då har vi nått en gräns som är bortom mänskligt förnuft. Nej, det är nu dags för en politisk rannsakan. Är vi på rätt spår? Vi som har en annan insikt om verkligheten, kan bara skaka på våra huvuden. Nej, nej nej!!.

    Vidare, hur kan man tro att antropogen CO2 leder till, enligt media, störningar i den arktiska virveln (polar vortex)? Media vågar inte fråga sig vad det är som är orsaken till denna störning. Var hamnar vi då, om ingen, inte ens meteorologer eller klimatforskare, vågar hypotetiskt anta att det kan vara solens avtagande tillförsel av energi som är problemet till störningen i den arktiska virveln? Ja, då tar man till sådana infantila lösningar som exempelvis förbjudande av husdjur. Vad skall vi ytterligare härnäst förbjuda?

  31. Daniel Wiklund

    Det verkar vara gott om kapten klänningtyper bland dom som ska rädda våran planet. Sen återstår ju bara att förbjuda människorna, i varje fall dom som förstör våran planet.

  32. Björn

    Tyvärr man kan inte redigera i efterhand. Men i första meningen i andra stycket, kommentar [30], skall det stå: Vidare, hur kan media tala om om störningar i den arktiska virveln (polar vortex) utan att fråga sig vad det är som orsakar denna störning?

  33. Ingemar Nordin

    Håkan B #24,

    Myror kanske är en koldioxidsänka. Men det är tvärt om med termiter. Termiter producerar långt mer metan än kor. Så det är helt klart att MP måste förbjuda delar av Naturen.

    https://www.quora.com/Do-termites-produce-more-methane-gas-then-cows

  34. Bim

    Min dotter har en Portugisisk Vattenhund en klok, krullig charmknutte vid namn Torkel.
    Honom passar jag vid behov. Han kan svenska, och säger jag att han skall svimma, så gör han det, fast han vill ju ha en bit korv efter anfallet förstås. Ber jag honom rulla så gör han det också, ett par varv för säkerhets skull. Vi brukar avsluta med ett High five och naturligtvis en korvbit.
    När jag talade om för Torkel att det skall bli koldioxid skatt på honom, började han gråta.
    Jag börjar snart också gråta, när man läser hur långt stolligheterna gått. Vad är det för jäkla värld mina barnbarn skall leva i? Torkel är ett geni i jämförelse med miljöstollarna, han vet mycket väl sitt eget bästa i motsats till Isabella Lövin och skopojken Fridolin.

  35. latoba

    Det finns tydligen ingen gräns för vad klimatstollarna kan hitta på? Och MSM jollar med. Arma land!

  36. Magnus Eriksson

    Man får väl införa dödsstraff för väldigt många brott så minskar antalet människor.

  37. Lasse

    Man kan ju tjuvlyssna hos MP
    ”-Såja nu föreslår vi en husdjursskatt så de som vill förgifta planeten med sina djur kan betala för sig.
    Det slår inte mot våra väljare, de få vi har kvar.
    Kanske kunde vi klämma åt de stora hundarna lite mer.
    – En hundring extra för de större.
    -Men vi vill ha en platt katt skatt. ”

  38. Varför miljöpartister är emot kondensstrimmor från flygplan är väldigt märkligt. Molnen som kan bildas av kondensstrimmor vid rätt tryck, temp och fuktighet ökar ju rimligen reflektionen av solstrålarna åtminstone under dagen enligt de data som kom fram vid WTC då flygtrafiken stoppades i USA.

    Borde miljöpartisterna då inte istället vara för flygningar som ökar på detta eftersom de fortfarande tror på klimatbluffen?

    I övrigt kan jag enbart konstatera att flyg, per personkilometer, släpper ut betydligt mindre CO2 än många andra former av fossil-energi-baserade transporter.

    ** Som tidigare sagt – byt signatur. Någon partibeteckning är inte tillåtet i signaturen. /Moderator **

  39. Robert N.

    Dessa dagar är förtvivlan ett större problem än optimism.

    Så avslutas en artikel i tidskriften Sciencetific American om ”klimathotet”.

    https://blogs.scientificamerican.com/cross-check/should-we-chill-out-about-global-warming/

  40. Lasse Forss

    På klimatmötet i Mölndal berättade Gösta Walin att om Yellowstonevulkanen skulle explodera så skulle det frigöras ungefär 2,1 gånger dagens totala koldioxidmängd som finns i atmosfären. Efter utjämning, Henrys lag, skulle ökningen bli 30 ppm av de drygt 400 som finns. Av det här kan man dra slutsatsen att de mänskliga utsläppen svarar för ungefär 14 ppm. Dvs. drygt 3 % av atmosfärens koldioxidhalt står människan för. Resten är naturens egen. Kan ingen fråga någon forskare på larmsidan om man inte känner till Henrys lag?
    Det är ju lätt att konstatera att det här stämmer om man studerar koldioxidkurvan. Någon påverkan av mänsklig verksamhet kan knappast märkas.

  41. Ingemar Nordin

    Robert N #39,

    ”Dessa dagar är förtvivlan ett större problem än optimism.”

    Så verkar det vara. Vi måste ge dem förtvivlan och ångest istället för optimism och framstegstro. Dvs, förtvivlan över den inslagna vägen mot ett fossilfritt samhälle!

  42. Robert N.

    MP kan indirekt tagit livet av tusentals svenskar i sin iver att rädda värden undan klimathotet.

    Det skriver Björn O Gillberg i en debattartikel i DI

    Så har då Tysklands högsta förvaltningsdomstol slagit fast att tyska städer har rätt att besluta om lokala körförbud för dieselbilar.
    I Sverige hakar miljöminister Karolina Skog (MP) på och säger i Dagens industri :”I min värld är det självklart att barns rätt att andas ren luft väger tyngre än att få köra alla bilar på precis alla gator”. Lagstiftning modell Tyskland är enligt Karolina Skog att förvänta.
    Nu är det faktiskt så att miljöminister Skog och hennes politiska kompisar, liksom tidigare borgerliga regeringar, under många år har upphöjt dieselbilar till miljöbilar. Detta på grund av deras lägre utsläpp av koldioxid jämfört med bensinbilar.
    Att dieselbilar, jämfört med bensinbilar, däremot släpper ut väsentligt större mängder partiklar och kväveoxid har varit känt sedan många årtionden. För svenskt vidkommande har det inneburit tusentals för tidiga dödsfall i hjärt- och kärlsjukdomar och lungcancer.
    Okunniga och ansvarslösa politiker styrda av diverse lobbyorganisationer har, oaktat kända hälsorisker med dieselbilar, lurat Sveriges bilister att satsa på dieselbilar. Samma sak gällde tidigare skattesubventionerade satsningar på etanolbilar, som inte säljs längre i Sverige, eftersom EU begränsar användningen av livsmedelsbaserad etanol.
    När nu regeringen, med Miljöpartiet i spetsen, tänker stoppa dieselbilar i våra stadskärnor, bör man också hålla dieselbilsägarna skadeslösa. Lämpligen beslutar regeringen, att staten till dagens marknadspris köper in och skrotar alla dieselbilar. Om inte är det på sin plats att ägare av dieselbilar gemensamt i form av en grupptalan stämmer staten på inlösen av bilarna.

  43. Ingemar Nordin

    Robert N #39,

    ”Dessa dagar är förtvivlan ett större problem än optimism.”

    Så verkar det vara. Vi måste ge dem förtvivlan och ångest istället för optimism och framstegstro. Dvs, förtvivlan över den inslagna vägen mot ett fossilfritt samhälle! Den här bloggen är alldeles för positiv när vi försöker dämpa folks mysiga klimatångest och ge upplysning om hur det faktiskt förhåller sig med det påstådda klimathotet. 🙂

  44. Håkan Bergman

    Robert N. #42
    Vad än Karolina Skog säger så var det MP som först blev dieselkramare. Så går det när en skock höns får makt.
    https://www.expressen.se/motor/miljopartiet-kovander-om-diesel/

  45. Robert N.

    Ingemar Nordin”40

    Helt rätt.
    Men tyvärr så jobbar vintervädret emot oss.
    Kyla, nordanvindar och en till två meter snö så långt prognoserna sträcker sig.
    Det är inget bra väder för vår sak.
    Klimathotet känns lite för avlägset för att de ska kunna frossa sig i kondensstrimmor och koldioxidmängder.

  46. Ingemar Nordin

    Robert N #45,

    ”Men tyvärr så jobbar vintervädret emot oss.”

    Jag vet inte det jag. Tänk dig: ”Känns det lite kallt och fruset utomhus? Vänj dig! Snart kommer vi att sänka din inomhusvärme och tvinga dig att köra elektriska bilar som inte klarar vinterkylan.”

  47. Robert N.

    #46
    Ja, men ska vi beröva dem sin mysiga klimatångest och gloriabild av sig själv när de ”räddar värden”.
    Tycker nästan synd, men bara nästan synd om dem.

  48. sl

    Skuldtänket ligger inherent i vår kultur, klimathysterikorna är vår tids frireligiösa sekt. Klimathysterikor tror mycket och vet litet, och blir jättearga när andra inte tror. Klimathysteri är en psykisk åkomma, vår tids avprogrammerare som Jordan Peterson och David Eberhard är psykiatriker. Det beror på att åkomman är psykisk, den har inte med klimatet att göra, utan handlar om fantasier om klimatet.

  49. Ulf

    Nej det förbudet kommer aldrig att hända. Husdjurens påverkan på CO2 tas aldrig upp av miljömupparna eftersom de själva har husdjur.
    Ernman sitter och brer ut sig om att hon slutat flyga. Som sagt mycket ringa påverkan på klimatet även om flyget upphör. Om alla slutar skaffa nya husdjur uppnås Parisavtalet med lätthet, men vad ska då alla växthuskverulanter kverulera om? Så mupparna har dubbla anledningar att aldrig diskutera detta. Tänk om deras meningslösa mål plötsligt är uppnått? Till tröst är dock att debatten i andra länder inte är lika infantil som i Sverige speciellt inte om flyget.

  50. Ulf

    Jo missade poängen om Ernman hon har förstås en stor hund.

  51. Daniel Wiklund

    Just nu vräker snön ner i Luleå. Har nog skottat minst 100 ggr sen det började snöa i mitten av november. Vi har enorma snödrivor överallt. Har inte haft en blida på flera månader. Men gillar man snö och att skotta den så är Luleå ett bra ställe att bo på.

  52. Jörgen E

    Indiens flyg ökadr med 20% per år, Kinas med 10+. Kina projekterar över 70 nya flygplatser. Även om vi sprängde alla svenska flygplatser imorgon skulle det inte ens märkas i världsstatistiken. Påpekar man detta till en grön khmer så får man bara ovett tillbaka och svammel om att sverige måste gå före och vara ett globalt föredömme. För vem? Hur kan man ha sådan hybris att man tror att någon utanför våra gränser bryr sig ett dyft om hur mycket vi späker oss.

  53. Håkan Bergman

    Här har vi damen som ska utreda flygets framtid, och hon gillar piskor.

    https://www.svd.se/wetterstrand-om-flygskatten-jag-gillar-piskor

    https://www.youtube.com/watch?v=P5vvrUrBuQQ&feature=youtu.be&t=56

  54. tty

    #51

    Och får man tro prognoserna så får Europa en ny köldchock med minusgrader och snö ända ned mot Medelhavet till helgen. Men I Luleå får ni mildare och mera snö istället:

    https://earth.nullschool.net/#2018/03/18/0600Z/wind/surface/level/overlay=temp/orthographic=-355.46,54.22,869/loc=21.718,65.603

  55. Lars-Eric Bjerke

    #42 Robert N
    ” Lämpligen beslutar regeringen, att staten till dagens marknadspris köper in och skrotar alla dieselbilar.”

    Utsläppskraven från motorn enligt EU 6 ( 2014) är i stort identiska för diesel- och personbilar. Vad gäller partikelutsläppen kommer 80 % av dessa från bromsar och däck.
    https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards

    ”Samma sak gällde tidigare skattesubventionerade satsningar på etanolbilar,”

    Med Regeringens förslag ”bränslebytet” stärks bl.a. etanolens konkurrenskraft igen:
    ” Detta innebär att höginblandade och rena biodrivmedel såsom E85, ED95, B100,
    HVO100 och biogas får fortsatt skattebefrielse. Vidare föreslås att
    energiskatten för E85 (Etanol) och B100 (Fame) sätts ned till 0, så att deras
    konkurrenskraft förbättras. Förslagen bedöms sammantaget minska priset
    vid pump med ungefär 40 öre per liter på E85 och 122 öre litern för Fame,
    inklusive moms.”
    http://www.regeringen.se/494ab5/globalassets/regeringen/dokument/miljo–och-energidepartementet/pdf/branslebytet-faktapm-3.0.pdf

  56. Lars-Eric Bjerke

    #18 tty
    ”Möjligen kan man säga att utsläpp ovanför tropopausen, i stratosfären, är litet annorlunda eftersom utbytet mellan troposfären och stratosfären är rätt begränsat.
    Men växthusgaser i stratosfären kyler jorden eftersom de ökar strålningstemperaturen.”

    Intressant! Tropopausen ligger på ca 17 km vid ekvatorn och ca 7 km vid polerna. Idealisk flyghöjd för långdistans är över 10 500 m för dagen plan. De flygrutter som går över polerna minskar alltså uppvärmningen av jorden. Concorde flög på ca 18 000 m höjd, så den gjorde alltså god nytta.

  57. Arne

    Om nu mänskligheten står för 3% av koldioxiden, hur mycket skulle man då kunna beräkna
    att en högre värmeisolering höjer temperaturen på jorden egentligen?
    Jag tänker bara i mitt eget fall om mitt hus, om jag ökar på husets isolering med just 3%, hur jädrans
    mycket skulle min inomhustemperatur öka tro? I min värld är det ju en investering som inte är värd besväret…

  58. Egon

    Hej!
    Hur är det med elfärjorna mellan Helsingborg-Helsingör?
    Går de med endast eldrift nu?
    Senaste info jag hittat är från Juni 2017.
    Då var det inte riktigt klart,tydligen.

  59. Sören G

    Nu var det dags igen för nyheterna i P1 att sprida nya klimatlarm. Nu hävdar WWF att 50% av djuren och även växter kommer att utrotas om inte växtgasutsläppen stoppas.
    Mediernas rapportering saknar balans minst sagt.

  60. Lasse

    En annan ”nyhet” i SR P1var att höga temperaturer i Arktis ger kyla i Europa.
    Cirkulationen påverkas.
    Det visste väl vi som lyssnar på Joe Bastardi på weatherbell: https://www.weatherbell.com/
    Han ser samband långt innan modellerna räknar fram dem. (och skryter med det)

    Just denna period är isens utbredning maximal och väldigt normal. Värmen är långt borta.

    Glad Pidag på er!

  61. Daniel Wiklund

    OT Idag var det dags igen med alarmerande nyheter på text-tv. ”Naturliv hotas av varmare klimat”. Även grodorna hotas. Jag som förknippar värme med rikare djur och växtliv har tydligen missuppfattat situationen. Jag vet inte när text-tv senast rapporterade att kallare klimat hotar djur och växtliv.

  62. Argus

    OT Det verkar inte som om det går så himla bra för Eon Simris. Vem var det som sa att det är ju för väl att eon på det här sättet visar *IRL* hur det kommer att fungera?
    Så vi kan undvika ett totalkaos…
    ’Dagens klimatpolitik…..’

  63. Håkan Bergman

    Lasse #60
    Och just på Pidagen går Stephen Hawking bort, universum kanske inte är så kaotiskt ändå.

  64. tty

    #60

    Nu är ju temperature i Arktis i och för sig högst ordinär:

    http://ocean.dmi.dk/arctic/plots/meanTarchive/meanT_2018.png

  65. tty

    #62

    ”Det verkar inte som om det går så himla bra för Eon Simris.”

    Vaddå? Är du inte nöjd med 15% självförsörjning under högst ordinära väderförhållanden (+1 grad, 5 sekundmeter, mulet).

    Om det bara blåser tillräckligt mycket, men inte för mycket, och solen alltid skiner, och temperaturen håller sig konstant på 20 grader året runt så är saken klar!

  66. tty

    #58

    Jodå, dom kör på batterier – som laddas av dieselaggregat:

    https://www.hd.se/2017-12-08/nu-laddas-batterifarjorna-med-hjalp-av-diesel

    Med andra ord en absurt dyr och komplicerad variant av dieselelektrisk drift som använts sedan ungefär 100 år.

  67. Egon

    Tack för infon tty!
    Scanlinks hemsida visar bara att färjorna går på el.
    Även om de har haft diverse problem med laddningen.
    Är det robotkopplingarna som spökar?
    Sen kan man ju fråga sig om elen som laddar batterierna är 100% miljövänlig.
    Dieselelektriskt…..
    Det hade vi på Mul13 där jag gjorde lumpen 1980.

  68. Lasse

    #67 Egon
    Miljövänligt ?
    Det är väl bättre att släppa ut föroreningarna på land än på sjön. Då kan fler ta del av luftens föroreningar!

    Klotet förvånas över att utsläppen ökar inom EU.
    Dieselgate har fått konsumenterna välja andra motorer.
    Fusket var väl för att klara skärpta krav.
    Det går inte fort nog för somliga!
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1036532?programid=3345

  69. Lasse

    #68 forts
    Svante Axelson gillar inte motorer med 30% verkningsgrad -föredrar elbilar.
    Indien och Kina driver på utvecklingen vilket han framhåller som bra.
    Indien och Kina gör el med hjälp av kol.
    Har han koll på verkningsgraden vid el från kol? (35-40%)
    Fördelen för närmiljön är dock betydlig, speciellt om man bortser från CO2!

  70. Sören G

    Dieselbilarna klassades som miljöbilar för att de hade lägre CO2utsläpp än bensinbilar. Nu har man kommit på att det är kväveoxiderna som är giftiga och som dieselbilarna har stora utsläpp av.

    Tidigare skulle man köra på etanol, men sen kom man på att grödan den görs av behövs till mat.

    Hattifnattarna styr, eller snestyr.

  71. Ingemar Nordin

    Sören G #70,

    I cyklopernas land så klarar man bara av att se en sak i sänder, och då går besluten ofta på tvärs med tidigare beslut.

  72. tty

    #69

    Dieselmotorer har betydligt bättre verkningsgrad – typ 40%.

    Elmotorer har en verkningsgrad på över 90% i själva motorn, men betydligt sämre ”från ax till kaka”. Man får förluster både vid genereringen av elen, vid upptransformering, överföring, nedtransformering, fortsatt överföring, laddning av batteriet, förluster i batteriet och vid urladdning av batteriet. I Sverige måste man dessutom räkna med att uppvärming av bilen lätt kan tas ur de minst 60% av energin som förloras som värme, medan en elbil måste ta även den energin ur batteriet.

    Ändå har nog en elbil bättre total verkningsgrad än en dieselbil förutsatt att all, eller nästan all, elektricitet kommer från ett vattenkraftverk. Om inte blir verkningsgraden omedelbart sämre än för en diesel och troligen även en fyrtaktare eftersom ingen annan typ av kraftverk kommer ens i närheten av ett vattenkraftverks verkningsgrad (ja, det gäller även vind- och solkraftverk, även om en och annan här hävdar att de har 100% verkningsgrad genom att definiera om vad som är förlust).

  73. Jörgen E

    Den massiva artdöden som mainstreammedia skriver om idag skulle uppträda vid en temperaturökning på 4,5 grader enligt artikelförfattarna. Oavsett om detta stämmer eller ej kan man fråga sig om det finns någon som idag ser 4.5 grader som ett troligt scenario. Det påpekas givetvis inte i tidningarna att en sådan utveckling är extremt otrolig.

  74. Strumpan

    #68, 72 Under rätt förutsättningar (läs, primärt sjöfart) kan dagens dieselmotorer nå upp mot 50% verkningsgrad. Det rör sig då om turboladdade tvåtaktsdieslar.

  75. Lasse

    #70 Sören G
    Jag gissar att miljöpartiet vill skapa oro bland bilägarna.
    Det som ligger bakom Dieselgate är EUs försök att minska utsläppen och biltillverkarnas metoder för att göra det. De fuskade!
    Men inte så att bilarna släpper ut mer än förr Tvärt om:
    Mellan de två senaste kraven Euro 5 och Euro 6 är skillnaden stor!
    Euro 3 var rådande fram till 2000 och tillät 500 mg NOx. Euro 6 har gränsen 80.
    Noll nås om 4 år 😉
    http://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjExMDcxNDg7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI1YjIwZjQyZDNjNjQ0NDMxODkxMmQ4MDQzNzgzYTMzOGYzYmE4NThjIjt9

  76. Bensan

    #9
    Denna sida gäller väl klimatet. Då och då smyger sig invandraralarmism in i inläggen tyvärr. Dessa unga idag som ev. ska behöva jobba till 70 år ska ju faktiskt betala den ännu mer åldrade befolkningens pension. Inte sin egen. Det behövs alltså en stor grupp arbetsföra. Stryk inlägg med invandraralarmism. De hör inte ihop med klimathotsskeptisism.

  77. Ingemar Nordin

    En glädjande nyhet är att Rex Tillerson fått sparken som utrikesminister i USA och ersatts av en mer pålitlig Paris-skeptiker, Mike Pompeo. Tillerson och Trump har inte riktigt haft samma mening om Parisöverenskommelsen (och även andra saker). Så det var väl väntat.

    Rex Tillerson är en person som är lite svår att greppa. Han fördes fram av Rockefellerfamiljen till en VD position för Exxon. Stödet därifrån var helt avgörande. Sedan blev Rockefellerna besvikna på honom runt 2008 då han inte ville förvandla hela Exxon till en aktivistorganisation för ”förnyelsebar” energi. Därefter har Rockefeller Fund stämt Exxon för brott mot mänskligheten.

    När Trump valde Rex Tillerson till administrationen så skrek de gröna aktivistorganisationerna i högan sky och menade att en f.d. Exxon-chef var ”världens farligaste man”. Nu, ett år senare, så skriker de i högan sky för att Trump sparkar honom. Varför då? – Jo, Tillerson var inte bara för Paris-överenskommelsen. Han förespråkade även att man skulle införa en koldioxidskatt.

    Så, på det hela taget så tror jag att det var rätt att sparka Tillerson. Andra synpunkter?

  78. Ingemar Nordin

    Här är en länk som gör ungefär samma analys av Rex Tillerson som jag:

    http://www.cfact.org/2018/03/14/tillersons-exit-signals-rise-of-global-warming-skeptics/

  79. Lasse

    #76
    Vi i väst är bovar som påverkar klimatet mer än mindre utvecklade länder-har du missat det?
    Delvis pga klimatet delvis på grund av vår livsstil.
    Fler hit ger mer skit-är miljöpartiets nya slogan!

  80. #78 Ingemar Nordin#

    Då hoppas vi att svärsonen och rådgivaren Jared Kushner blir näste man att sparkas. Dottern Ivankas inflytande blir svårare att undkomma för President Trump. Att en regeringschef ger politiska uppgrag till släktingar är sällan klokt. Här har Presidenten för ovanlighetens skull visat dåligt omdöme. Delingpole varnade för detta redan för ett år sedan:
    http://www.breitbart.com/big-government/2017/02/27/delingpole-president-trump-must-not-wobble-climate-change-whatever-ivanka-says/

  81. Robert N.

    #76 Bensan

    Då klimathotarna och invandringskramarna bedriver samma typ av propaganda och indoktrinering, samt att det är främst två partier (MP C) som har båda frågorna på agendan. så när diverse stolligheter i dessa ämnen presenteras så är det viktigt att påvisa likheterna.
    Och förresten så framför du själv politiska synpunkter i ditt inlägg.

  82. #76, #81 + övriga: UNDVIK att diskutera invandring i denna tråd såvida frågan inte är kopplad till klimat eller energi. Denna blogg handlar om klimat och energi. Det finns andra forum att diskutera invandring i.

  83. Egon

    ** Kommentar borttagen av moderator. Utanför ämnet. **

  84. En stor del av TV4:as nyheter ägnades i kväll åt hatpropaganda mot flyget. Först intervjuades en tjej som ansåg sig vara så duktig som avstod från att flyga ”för miljöns skull”. sen följde en lång debatt med en mycket partisk och klimatalarmistisk partiledare där en miljöpartist debatterade med en kristdemokrat. Båda debattörerna var klimatalarmister. Skillnaden var HUR de skulle begränsa koldioxidutsläppen.

    Det är en enorm hjärntvätt som pågår av svenska folket. Jag är övertygad om att svenskar i klimatfrågan är världens mest indoktrinerade folk. Ensidig propaganda sköljs över folket.

  85. Lars-Eric Bjerke

    #84 Per,
    Noterade du min kommentar #56 där jag sa att eftersom växthusgasutsläpp i stratosfären verkar kylande på jorden bör man behandla flyg under och över tropopausen olika. Tropopausen ligger på ca 17 km vid ekvatorn och ca 7 km vid polerna. T.ex är max flyghöjd för en Airbus A380 13 115 meter. Concorde flög på ca 18 000 m höjd. De flygrutter som går över polerna bör alltså minska uppvärmningen av jorden. Om man önskar är det fullt möjligt att konstruera långdistansplan så att de kan flyga över tropopausen runt hela jorden. Främst måste kabinen förstärkas så att den tål högre inre övertryck.

  86. Lars-Eric Bjerke #85: Det är inte till mig du ska framföra detta utan till klimatalarmisterna. Nu tror jag inte de bryr sig även om du har rätt. De är emot att folk ska kunna flyga, inte utsläppen i sig. Bluffen med växthusgasutsläppen från flyg varav vattenånga är en stor del är bara för att lura folk. Formeln man använder med ”förstärkningseffekter” av olika slag tror jag inte på.

    Själv tycker jag inte flygets växthusgasutsläpp är något problem. Bara en liten del 5% av totala utsläppen. Om det blir någon grad varmare med lite högre koldioxidhalt är det bara bra för jorden. Även koldioxidhypotesen stämmer (vilket jag inte tror) så sker förändringarna så långsamt att vi hinner anpassa oss.

  87. L

    ** Kommentar borttagen av moderator. Utanför ämnet och länk till WWF utan förklaring. WWF:s artikel handlar om helt andra saker. Om länkning till annan artikel så krävs en förklaring hur det hänger ihop med dagens ämne. /Moderator **

  88. Lars Cornell

    #85 LEB. ”Främst måste kabinen förstärkas så att den tål högre inre övertryck.”
    Vid tropopausen är trycket ca 20% av vid marken. Vid 15 km är det 10%. De 10% som skiljer saknar praktisk betydelse för hållfastheten. Det är inte en slump att ett flygplanskrov, liksom ett U-båtskrov är cirkulära.

  89. Lars Cornell

    #85 LEB. Vid 5 000 m är trycket hälften mot vid markytan. Då borde det bli hälften vid 16 000 m i förhållande till tropopausen vid ca 11 000 m.
    Det som behövs är hög fart för att planet skall kunna flyga i den tunna luften och större luftintag för motorerna.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordens_atmosfär

    Temperatursvängningarna från +14°C vid marken till -55°C vid tropopausen är däremot en utmaning för materialen och för konstruktörerna.

    Vad det har med hundar att göra vete katten, men litet OT är väl tillåtet så här på slutet.

  90. Lars Cornell: Dina kommentarer är inte OT då ämnet inte bara var hundar utan alla tokiga förbud och skatter. Där finns flyg med.

    Din lösning borde du framföra till politiker samt Boeing och Airbus. Eller är det kända fakta för dem? Eller finns det någon hake i ditt resonemang?

  91. Guy

    Lars Cornell # 88

    Litet OT ursäkta. Märk att trycket i ett ubåtsskrov och ett flygplansskrov är från olika håll. Det är svårt att klämma ihop ett hönsägg men lätt att spränga det inifrån.

  92. Lars Cornell

    #90 PW. Det är kända fakta.

    #91 Guy. Liknelsen med ett hönsägg stämmer inte. Fenomenet beror på att kalkskalet har stor motståndskraft mot tryck men liten mot dragkrafter (typiskt för kristallinskt material, jämför murbruk).

    Byt ut kalkskalet mot latex får du se. Hur lätt är det att spränga en ballong inifrån? Men utan inre tryck skrumpnar det lätt, det gör inte ägg.

    Jag var 14 år och GE kom och demonstrerade vad man kan göra med glas. De hade en cylindrisk kolv av härdat glas. Med den som hammare slog han en spik i en planka. Sedan vände han på kolven och släppte in ett hagel i kolven. Då sprack den.

  93. Lars Cornell

    Litet mer flygkunskap. Ju snabbare ett flygplan är desto tunnare vill man ha vingen för att få optimal effektivitet. Men en tunn vinge behöver mer material för att bli lika stark. Det är dramatisk skillnad på hållfasthet som funktion av vingtjockleken, jämför med en I-balk. Så där har konstruktörerna en balansgång, vikt (tunn vinge) kontra luftmotstånd (tjock men lättare vinge).

  94. Lars-Eric Bjerke

    # 88 Lars Cornell,
    VIkt är mycket betydelsefullt vid konstruktion av flygplan. Om det inre övertrycket för kabinen tillåts öka med 10 % krävs att materialtjockleken och därmed vikten ökar hos kabinskalet med precis 10 %. Man ska heller inte vid procenträkning räkna som om kabintrycket motsvarar atmosfärstrycket vid marken. Enligt de regler som gäller för luftfarten måste kabintrycket vid passagerarflygning minst motsvara det som råder i atmosfären på 10 000 fot (3 050 m) ovanför havsytan.

  95. Lars Cornell

    #94 LEB. En flygplansvinge måste klara en överbelastning på kanske 5 gånger utan att brytas av (du kanske har bestämmelserna?), deformation kan dock ske. Det hände att Tunnan kom hem med vingar som såg ut som korrugerad plåt.
    Men trycket på fpl-kroppens utsida kan inte bli mindre än noll. Den extra säkerheten tror jag att man redan räknat med (men jag är inte säker). Siffran noll kan inte överskridas. Därför är hållfasthetsberäkningen för en vinge inte lika med hållfasthetsberäkning på en trycksatt flygkropp. Men det här är ett område som jag inte helt behärskar. Det som avgör är nog inte att det ’håller’ utan utmattning när flygplanet börjar bli gammalt.

    På en längd av 40 m blir den termiska expansionen vid 70° temperaturförändring och 23 µm/m = 65 mm.

  96. Guy

    Lars C # 92

    Jag tycker äggliknelsen stämmer bra. Däremot förstå jag inte ballong -liknelsen. Flygplan och ubåtar görs inte av gummi eller latex.
    Din liknelse med glaskolven stämmer bättre in. Tänk på hur t.ex. ett stenvalv byggs. tryck utifrån stor valvet emot men inte tryck inifrån.

  97. Christopher E

    #84

    Apropå TV 4:s löjliga inslag om att sluta flyga…

    … i slutet av reportaget stod en klunga av de ”duktiga” flygvägrarna med barnvagnar och massor av barn. Med tanke på hur stora utsläppen blir av att säffa barn till blir dessa hjärntvättade individers flygvägran rejält löjeväckande.

    Jag som bara har ett barn kan ju flyga omkring som en skottspole och ändå ”vinna” i utsläpp och präktighet över dem.

    För övrigt hade den där helstollige alarmisten från miljöpartiet helt fel. Inte minskar flygskatten några utsläpp. Den bara ökar skatteintäkterna och flyttar en hel del flygningar till utländska flygplatser nära Sverige, som Kastrup. Jag ska turista i Bryssel i juni och bokade nyss flyg. Inte avstår jag det för någon flygskatt.

    Per Welander har fullständigt rätt i att flyghatarkampanjen inte kan mötas med logiska argument. Det handlar om en ideologi full av symbolhandlingar och en obetvinglig lust att påtvinga andra människor ingrepp i deras liv.

  98. L

    #87, sorry, WWF skrev bara om vildhundar… Dock var det gårdagens klimatnyhet i Eko-nyheterna…

  99. Håkan Bergman

    Intressant om media och jordbruk i SvD idag.

    https://www.svd.se/journalisterna-har-helt-svalt-ekopropagandan/i/senaste

  100. Ingemar Nordin

    Håkan B #99,

    Det finns forskning, artiklar och böcker som klart visar att det vare sig finns någon hälso- eller miljöfördel med ekologiskt jordbruk. Tvärt om. Men eftersom dessa fakta strider mot de gröna journalisternas agenda så förtigs det hela. Parallellen med klimatlarmen är uppenbara.

  101. Lars Cornell

    #96 Guy
    Om du inte förstår ägg / ballong liknelserna, tänk dig då en kedja av stål.
    Den klarar dragkrafter bra, men hur blir det med tryckkrafter?

  102. Guy

    Lars C # 101

    ???????????????
    Vad har en kedja med sfärisk form att göra?

  103. Thomas

    Du skriver ”det som en del miljöpartister kallar chemtrails” om vattenångan från flyget.
    Men enligt en undersökning från föreningen Vetenskap och folkbildning är miljöpartisterna de näst minst chemtrailstroende. Nästan tre gånger färre miljöpartister tror på chemtrails än moderater som gör det mest. Nästan var femte moderat är chemtrailstroende!
    http://www.vof.se/wp-content/uploads/2015/10/VoF-Undersökningen-2015.pdf

  104. Peter Stilbs

    #103 Moderaterna är väsentligt mer än 3 ggr så stora som MP, så Din siffra säger motsatsen

  105. Slabadang

    Folket är inte så lättlurat som vi kan ledas att tro!

    Jag vill att ni verkligen tar till er de tydliga signalerna från Edelmans globala förtroendebarometer och tittar på vad som faktiskt händer med förtroendet och tillhörande legitimitet för institutioner politiker och miljörörelsen.
    Vi förleds lätt att tro att de aktivister som infiltrerat universitet media politik och annat samtidigt speglar stödet för dem vilket bevisligen inte är sant.
    Svenska folket har världens lägsta förtroende för de grupper Thomas representerar ”NGOer”, världens näst lägsta förtroende för våra medier och vi ligger och vi ligger samtidigt med det absolut lägsta lagret i förtroendet för samtliga maktinstitutioner. samtidigt har vi större förtroende för politiker än NGOer och traditionell media som slåss om de två absoluta bottennoteringarna. Så funkar propagandan … jepp folk blir skitförbannade och trötta på det hjärndöda hysteriska gapandet.

    I Europa pågår masslakt av de etablerade partierna i val efter val folket visar tydligt att de inte litar ett skit på vare sig politik eller går på propagandan.
    Vi kan tvärtom se ett motsatt totalresultat än vad journalister och tillhörande aktivister önskat. Ju mer journalister och politiker gullar med aktivistiska särintressen ju lägre blir förtroendet för samtliga inblandade parter. Förtroendebarometern visar oerhört intressanta data. Titta på fenomenet SD som bästa indikator på att det jag hävdar är sant. Här gick utan undantag hela dj… la maktapparaten man ur huse för att fula ut partiet.Enligt Sentio igår som tillsamman med Yougov var de opinionsinstitut (Norskt Brittiskt)
    som underskattade SD minst vid förra valet, ger nu att SD har 23% mot sossarnas 25-26% och är Sveriges näst största parti… Viola! Det var många inom eliten som pff:ade när SD hade som mål att bli större än MP och Sveriges tredje största parti. Nu är det ingen som pff:ar längre. SD blir Sveriges absolut största parti i valet 2018 och chansen att MED kommer in i riksdagen är mer än fem ggr troligare än FI!

    Edelman har årligen publicerat sin förtroendebarometer sedan 2004. Det är inte så konstigt att makten nu väljer att gå man ur huse igen och nu genom censur, skrämsel försöker tysta de avvikande röster som nu allt mer faktiskt utgör den folkliga majoritetens röster. Förr kallades det folkopinion nu döper maktens lakejer om det till: Hat å hot, nationalistiska krafter , nättroll i hela arméer, populism, klimatförnekare, främlingsfientlighet, högerextremism (fyll gärna på!).

    Den fullständigt bisarra debatten om ”fake news” är smått tokrolig att ta del av när den förs på villkor av storsyndarna själva 🙂 Titta noga på var ”creepy Sweden” ligger internationellt: (Alternativt vilka länders folk som tror på en bättre framtid) Ju mer välinformerad du är i Sverige ju lägre förtroende har du för den svenska makten … ouchhhh ”That gotta hurt !”. Jag trodde inte det var möjligt …. men etablerad media tappade faktiskt ytterligare 5 punkter
    under 2017!
    https://www.edelman.com/research/2016-trust-barometer-global-results
    https://www.edelman.com/research/2017-trust-barometer-global-results

    Hoppas bara att det inte slutar med våld när tilliten måste återskapas!

  106. Fredde

    Skulle inte förvåna mig om klimatalarmisterna vill förbjuda alla slags aktiviteter som innebär resor. T.ex. musikkonserter, fotbollsmatcher, för att inte tala om hästsport och trav.
    Inte nog med att hästarna i sig är rena miljödöden, de fraktas runt i bränsleslukande transporter och publiken som besöker tävlingarna kommer knappast med tåget…