Klimatalarmismens pris

Tre snögubbar

Så vad definierar en klimatalarmist? För mig är det att man tror på en ideologi och därmed har en agenda för det man säger eller skriver. Det gäller oavsett yrkesroll men i högsta grad om du är lärare, politiker eller journalist.

Läraren

Första helgen i mars var jag i Umeå och besökte bland annat universitetet. På kvällen åt jag middag med tre som pluggar teknisk fysik på sitt tredje år. Det visade sig att de är tvingade att gå en kurs som heter ”Hållbar utveckling”. En av dem berättade att när han läste den kursen var han övertygad om att jorden skulle gå under. Djupt deprimerande får man säga och det är det som händer. De unga i vårt samhälle berövas sin framtidstro och tillförsikt. Var tredje ung kvinna i Sverige lider av klimatångest.

Politikern

Lorentz Tovatt, riksdagsledamot (Mp) och Tomas Eriksson, gruppledare i Stockholms läns landsting (Mp) skriver i en debattartikel i ETC att Moderaterna borde ta avstånd från Jan Ericson, riksdagsledamot (M) eftersom han, enligt de två miljöpartisterna är en klimatförnekare. Det stora brottet som riksdagsledamoten Ericsson har gjort sig skyldig till är att han på lördagen besökte klimatkonferensen i Mölndal där föreläsarna bland annat gav alternativa hypoteser till koldioxidhypotesen.

Artikeln i ETC försöker även hänga ut andra människor som klimatförnekare och Stockholmsinitiativet får givetvis också en släng av sleven.

Men hur vetenskapligt korrekt uttalar sig egentligen de båda miljöpartisterna? De skriver:

”Forskarna är helt överens om hur klimathotet uppstått och dess allvar.”

Så här uttrycker sig klimatvetenskapen enligt IPCC Synthesis Report, SPM, sidan 5:

”It is extremely likely that more than half of the observed increase in global average surface temperature from 1951 to 2010 was caused by the anthropogenic increase in GHG concentrations and other anthropogenic forcings together.”

”Extremely likely” kan man översätta till ett procenttal som är 95 – 100 % säkert och det ska tilläggas att det även finns ”virtually certain” 99-100 % säkert vilket man alltså inte har valt att använda. Fritt översatt står det:

”Det är nästan säkert att mer än hälften av den observerade ökningen av global medeltemperatur från 1951 till 2010 orsakades av en antropogen ökning av växthusgaskoncentrationen tillsammans med andra antropogena forcings.

Forskarna är med andra ord inte lika tvärsäkra som Miljöpartiet och det går att tolka dessa rader olika. Trots allt kan ju 49% av temperaturökningen visa sig bero på andra faktorer än människan. Vetenskapen kan dessutom alltid ändra sig (i olika hög grad, eftersom det är en metod för undersökning, inte en ideologi. Det kan visa sig att de naturliga variationerna är större än man tidigare trott. En klimatalarmist skulle förmodligen säga att ”Det kommer inte att hända”. Men det har redan hänt. I IPCCs senaste rapport förklarar de bristen på uppvärmning (före den senaste El Ninó) med bland annat att PDO (en oscillation i Stilla Havet) var i en negativ fas. Ska man kunna kalla människor för klimatförnekare behöver det ju finnas något som faktiskt är sant, inte något som vissa människor håller för sin sanning. Miljöpartiets ideologiska sanning är just det, deras.

Journalisten

Det finns fortfarande några få konsekvensneutrala journalister i Sverige som skriver om klimatet men de allra flesta är klimatalarmistiska och därmed agendasättande anser jag. Utmärkande för den agendasättande journalisten är att han eller hon inte tycks vara förmögna att skriva något som kan uppfattas som lugnande. Många journalister hoppar helt sonika över en sådan forskarrapport. Om man exempelvis upprepade gånger har skrivit att extrema väderhändelser har ökat och att havet slukar små önationer så tar det säkert emot att skriva om forskarrapporter som menar att önationer har ökat i landmassa eller att det var fler extrema väderhändelser under första halvan av 1900-talet än under den andra.

På så vis målas en falsk bild av både klimatvetenskapen och vad som faktiskt händer i verkligheten upp. För att ta ett exempel, media rapporterar när Grönland släpper ifrån sig extra mycket massa ett år men naturligtvis inte om det inte blir något bidrag till havsnivåhöjningen överhuvudtaget ett år. Bägge är ju extremer och borde vara intressanta.

När det har gått några år efter en rapport från IPCC har den klimatalarmistiska journalistiken lyft som en ballong och har helt släppt det vetenskapliga nuläget. Det ryggdunkas en hel del på Twitter och till slut verkar alltför många leva efter divisen, störst hot vinner.

Slutord

Det är bara i en klimatalarmistisk ideologisk kontext agerandet av dessa tre yrkesgrupper kan förstås. Miljöpartiets agerande är kanske inte så konstigt då de står inför ett ödesdigert val, vinna eller försvinna, och satsar allt på klimatet. Då gäller det att skrämma upp människor och sedan övertyga dem om att lösningarna finns hos just Miljöpartiet. Men att börja jaga enskilda personer är att gå över en anständighetens gräns där man lämnar demokrati och åsiktsfrihet bakom sig.

Läraren som skrämmer upp sina elever så att de tror att jorden ska gå under är kanske inte så insatt i vetenskapen. Han eller hon får gå på det material som finns att tillgå och de läser säkert artiklar i ämnet för att sätta sig in i saken.

De som skriver artiklarna som bland annat lärarna och politikerna läser är ju journalisterna och om de då är klimatalarmistiska är det verkligen inte en neutral bild som tonar fram. Inte undra på att alltför många unga i det här landet lider av klimatångest.

Med härskarteknik försöker klimatalarmisterna fösa in människor i fållor och ve dig om du tvivlar det minsta på klimathotet så som de beskriver det, då är du en klimatförnekare.

Men kom ihåg, utan tvivel är man inte klok som Tage Danielsson sa.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Bra skrivet Lena! Många av procenttalen som uttrycks som ord i IPCC som ”extremely likely ” eller >95% är ett tyckande och inget framräknat. Procenttalen i IPCC AR4 var >90%. Politik och inte vetenskap.

  2. Daniel Wiklund

    Vad vädret anbelangar så kan det ibland vara väldigt tillfredsställande för dom flesta. Idag har vi ett fint väder i Luleå, strålande sol och minus 14 grader. Och ca 120 cm snö. När det gäller Miljöpartiets politik så har dom aldrig bra dagar. Väldigt skrämmande för mig är att Miljöpartiet efter valet får fortsätta att regera. Det blir ju inte bättre för att dom använder sig av Stasimetoder.

  3. Lasse

    Bra Lena.
    Att jorden är på väg att gå under om inget radikalt görs kan väl göra vem som helst deprimerad.
    Det är den bilden media för fram och som partierna vill höra.
    Varför inte visa hur utvecklingen ser ut i stället.
    https://wattsupwiththat.com/2018/03/14/inconvenient-data-fewer-and-fewer-people-die-from-climate-related-natural-disasters/

  4. Sören G

    Hörde TV-meterologen säga att man vill ha in rapporter från tittarna om de tycker att klimatet har förändrats under deras livstid. Om växter och fåglar kommer vid annan tidpunkt än tidigare. Det ska tydligen bli något program om det sen.

    Jag skulle kunna rapportera att på sportlovet 1961 var det full vår på Gotland.

    1974 när jag läste i Lund var det full vår i januari i Skåne.

  5. Lasse

    En bild säger mer än ord:
    https://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2015/04/grahams-hierarchy-of-disagreement.png?w=650&h=518
    Något för oss ”förnekare” att begrunda!

  6. Arne Nilsson

    Att jorden kommer att gå under kan man vara helt säker på. Gissningen ligger väl på att det är ungefär 5 miljarder år dit. Till dess så kommer antagligen mycket att hända. Nedisning, uppvärmning, vulkanutbrott som dödar en del levande. Dvs ungefär som det har sett ut under flera miljoner år hittills. Kan vi göra något åt det? Tja, hur förhindra vi att det blir fler människor på jorden? Någon idé? Kan vi förhindra att någon knäppskalle startar ett kärnvapenkrig? Jag försöker att leva ett gott liv och sköta mig efter bästa förmåga.

  7. Håkan Bergman

    Sören G #4
    Inget för folk under ska vi säga 40 år m.a.o. Vad ska alla larmande ”barn” ta sig till? Till råga på allt läser jag att ”vuxenblivandet” inträffar senare och senare i livet. Dagens ungdom har det minsann inte så lätt.

  8. Peter F

    Att politiker och journalister driver hotbilden kan jag förstå. De har sina agendor. Men att hela lärarkåren från förskolenivå och uppåt okritiskt förmedlar hotbilden de fått i undervisningsmaterialet är obegripligt , skrämmande för att inte säga och förödande. MIn dotter jobbar på en förskola som vägrade ta emot materialet, De ville inte skrämma barnen. Min systerdotter, som går gymnasiet, har berättat att det vore otänkbart att ifrågasätta den hotbild om förmedlas. I alla andra frågor var det dock standard att de skulle ifrågasätta och vara kritiska. Hur har det kunna bli så här ?

  9. Lasse #3
    >Varför inte visa hur utvecklingen ser ut i stället.
    Därför att det passar inte den agenda som gäller. Och den agendan handlar inte om klimatet.

  10. Björn

    Jag är övertygad om att det är ”extremely likely” att vi går mot en temporär nedkylning liknande Maunder minimum. Alla tecken finns, som mycket låg magnetisk solaktivitet och störningar i den arktiska virveln (polar vortex). Gränsen för den kalla och varma luften blir instabil och migrerar söderut. Men ”journalisten” är så indoktrinerad att han/hon inte ifrågasätter klimatforskarnas tydliga mörkande av allt annat som inte har med AGW att göra.

    https://principia-scientific.org/modern-solar-grand-maximum-ends-little-ice-age-cooling-coming/

    http://www.solen.info/solar/

  11. Björn #10
    Jo, det är mycket oroande.
    Och tyvärr inte mycket man kan göra åt det. Om jag hade en tillräckligt stor hög med pengar skulle jag köpa en ”Finca” på nån av kanarieöarna

  12. Björn

    Ingvar i Las Palmas [11]; Jo, man kan göra något åt detta, genom att ständigt upprepa detta budskap. Under Maunder minimum var det en blank solskiva under ca 70 år. Tänk dig detta under vår närmsta framtid, vilket är katastrofalt med tanke på nedmonteringen av allt som har med fossil energi att göra och även nu kärnkraft. Moderna samhällen med storstäder klarar inte av en sådan tid utan obegränsad tillgång till energi.

  13. Svempa

    Att Miljöpartister skriver i ETC som drivs av gamla kommunister visar klimatalarmismens kärna. När muren föll var man tvungen att hitta annan strategi för de kommandoekonomiska strävandena. En kommandoekonomi som skall styras av ett självutnämnt leninistiskt avantgarde.

    Nu läses väl ETC mest av folk med socialistisk böjelse så en artikeln av detta slag lär gå en demokratisk väljarskara tämligen obemärkt förbi.

  14. Daniel Wiklund

    Apropå hållbar utveckling så finns det i varje fall ett område där det skulle behövas hållbarhetsträning, och då tänker jag på relationer, äktenskap. När det gäller allt hemskt som ska hända jorden om vi inte ändrar vår livsstil undrar jag om det hemska blir hemskare nu då människorna finns än hemskheterna innan människorna fanns. Kan till och med hemskheterna bli mindre katastrofala.

  15. Ingvar i Las Palmas

    #12 Björn
    >Ingvar i Las Palmas [11]; Jo, man kan göra något åt detta, genom att ständigt upprepa detta budskap.
    Jo, det har jag tjatat om sen 2009 på min site maieutic.com och via mail-lista. Fast nu var det länge sen som jag tjatade där.

  16. Lars Cornell

    #14 DW. Menar du att hemskheter är mer uthärdbara om de delas av många?

  17. Ulf

    Har varit mycket skriverier om värmen på nordpolen och väderfenomenet ska ha gjort att vi fått kylan över Europa.
    Dock har jag sedan några veckor tillbaka sett att det är 30-40 grader kallt på nordpolen. Hur ska värme några kilometer upp i luften smälta nordpolen?
    Dessutom läste jag någonstans att detta fenomen hade vi senast 2012 och att det uppträder snarare är ett bevis på att vi inte har klimatförändringar. Någon som är mer bevandrad i ämnet?

  18. Hasse Johansson

    klimathotet är en förevändning för att införa de 17 mål som agenda 21 från Rio 1992 och agenda 2030 från sept. 2015 innebär.Sveriges etablissemang strävar efter att bli en mönsterstat att uppfylla målen 2030 globalt.
    Agenda 2030 är som en förlaga till miljöpartiets partiprogram och i färd med att genomföra( 80 myndigheter) alla samhällsförändringar och indoktrinering som krävs.
    Framtiden verkar säkrad ,så man kan fråga sig om valet behövs i september.

  19. Rider

    Hållbar utveckling var det ja!
    Ni har väl koll på olika byggnadsmaterials & byggnadssätts ”Klimatfotavtryck”, om ni ska bygga nytt?
    Se video om årets Nordbygg!

    Själv byggde jag mitt hus helt i trä på egen hand.
    Pyttelitet klimatfotavtryck, med ett alldeles eget mikroklimat runt ikring.

    https://www.youtube.com/watch?v=_iL8y8NeacE&feature=youtu.be

  20. Björn

    Ulf [17]; Det finns något som heter SSW, Sudden Stratospheric Warming, som engelska Met Office (motsvarigheten till vårt SMHI) beskriver i nedanstående länk 1. Fenomenet SSW beskrivs mera i länk 2. Det är fenomen som SSW, Polar Vortex och jetströmmar som bör studeras, vars fenomen har direkt påverkan på väder och vind. Vi måste också allvarligt börja fråga oss, vad är det som orsakar förändringar i de nämnda fenomenen?

    Metrologists said a sudden stratospheric warming will bring bitter cold winds from Eastern Europe to the UK that could last well into next month (citat från länk 1).

    Länk 1: https://www.msn.com/en-gb/weather/topstories/uk-weather-forecast-latest-polar-vortex-to-cause-uk-temperatures-to-plummet/ar-BBJmf9n?li=BBoPWjQ

    Länk 2: https://www.metoffice.gov.uk/learning/learn-about-the-weather/weather-phenomena/sudden-stratospheric-warming

  21. Ulf

    Svar Björn,

    En av alla alarmister på expressen kopplade till en länk som i sin tur kopplade till världsorganisationen för meteorologer. Där förklarar man fenomenet mycket bättre än dina länkar. Jag är dock inte så haj på området att jag kan säkert tolka all denna information. Men några tydliga meningar indikerar ändå att detta fenomen inte är helt ovanligt. Dessutom att det borde bli ovanligare om vi har klimatförändringar. Så mycket kan jag utläsa ur detta.
    https://public.wmo.int/en/media/news/arctic-warmth-contrasts-europe-wide-chill

  22. Olav Gjelten

    Unga i Sverige av i dag är sedan dagistiden så till den grad hjärntvättade att de både utgör en fara för dig själva och för landet.
    Många av dessa vill inte ens skaffa barn för att de blivit inpräntade att klimatet inte klarar av det.

    Jag börjar tro att hög invandring av psykiskt friska ungdomar som en nödvändighet, då vårt eget samhälle har lyckats skapa kollektiv psykos av en hel generation bland våra egna.

    Förlåt de hårda orden, men det är på väg att gå riktigt illa med oss.

  23. Rider

    Lite OT

    ”All time snowiest winter” i nordöstra USA.

    https://weather.com/storms/winter/news/2018-03-14-erie-pennsylvania-nearing-200-inches-snow-buffalo-new-york-record

  24. tty

    ”Men några tydliga meningar indikerar ändå att detta fenomen inte är helt ovanligt.”

    Nej, det är inte alls särskilt ovanligt. Resultatet beror litet på hur man definierar en SSW, men det inträffar typ vartannat år, normalt under vintern (november-mars).
    Officiellt förväntas det bli vanligare med varmare klimat, men historiska data pekar på motsatsen, alltså att det är vanligare under kalla perioder.

  25. Olav Gjelten

    Barn och ungdomar som fått sina liv förstörda genom osund indoktrinering i bl a skolan borde ha all rätt till ersättning.

  26. Björn

    Ulf [21]; Inte ett ord om orsaken till de atmosfäriska förändringarna i din länk. Det är klart att en sådan organisation som WMO inte kommer att tala klartext, när världens meteorologer och klimatforskare mörkar om solens avtagande effekt och därmed dess sannolika påverkan p å stratosfären, SSV, Polar Vortex och jetströmmar.

  27. pekke

    Nu har Dagens eko Kvart i fem bekräftat att Simris INTE varit bortkopplat från elnätet under en vecka !

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1036583?programid=4540

    Cirka 14:10 kommer rättelsen.

  28. Ingvar i Las Palmas

    Mission impossible!
    https://wattsupwiththat.com/2018/03/15/mit-report-it-will-take-400-years-to-transform-to-clean-energy/

  29. tty

    #27

    Just nu är det nollgradigt och 14 sekundmeter (=styv kuling) i Simris, och vindkraften klarar av att producera ca 80% av behovet.

    Det krävs alltså styv kuling och solsken (en inte alltför vanlig kombination) om det skall funka.

  30. Jan Hedman

    Sören #4
    I tisdags kväll hörde även jag på Aktuellt (eller Rapport) att vi skulle skriva och berätta om vädret. Vi skulle berätta om vi märkt tecken på att det blivit varmare, som att fåglarna kommit tidigare och liknande.

    Men sådana klåpare! Redan genom att ställa frågan på det sättet, så har dom sabbat det eventuella värdet av undersökningen. Och vad ska dom dra för slutsats av att jag sällan frusit så mycket som denna våren?
    /Jan Hedman

  31. Bensan

    #27
    80% är väl inte direkt att ”funka” tyvärr.
    Sen kommer natta. Ska dieselgeneratorena dras igång då? Är batteriet laddat? Näe, förmodligen inte. Hur kan media, EON:s kommunikatörer och marknadsavdelning vara så köpta när det gäller klimatpropagandan? Sverige blir overkligare och overkligare…

  32. Johan M

    #27 pekke

    En rättelse med ett halmstrå – byn var bara bortkopplad mellan 8-16 men i framtiden med fler solceller kommer …… ehh, hur skulle fler solceller lösa försörjningen mellan 16-8?

  33. Lasse

    #32 Simris är ett BRA experiment!
    I liten skala visar EON hur viktigt det är med andra källor än sol och vind och hur liten andel dessa kan leverera-även med full effekttäckning!

    Nyheterna i Ekot varnar för vätgasfabriken som skall minska kolförbrukningen i stålverken-den ersätts med vätgas från el.
    Vattenfall tror att produktionskostnaden för vind ger dem tillgång till mer vindkraft framöver.
    Lycka till!
    Solvärmen genom våra fönster är gratis -ändå behöver vi värme från andra källor!

  34. Bengt Abelsson

    #32

    Databladet för diselgeneratorn i Simris säger 440 kW och 109 l/tim.
    Säg 15 kr per liter så kostar elen 3kr60öre per kWh i bara bränsle.
    Självförsörjande? Ja, om det finns en egen oljekälla.

  35. Gunnar Strandell

    Olof Gjelten #22

    Nej, du överdriver inte och behöver inte be om ursäkt.
    Länk:
    https://www.metro.se/artikel/debatt-du-har-inte-rätt-att-äta-kött

  36. Argus

    Simris. Det kanske bara är frågan om lite sjabbel i dimensioneringen? Det är för många hus som är anslutna helt enkelt.
    Gör *byn* hälften så stor så kommer stunderna av självförsörjning att öka ordentligt!

    Vätgas. Jahaja, nu tror jag att de största mängderna av stål faktiskt har kol som en oundgänglig komponent. Fasdiagrammet över systemet järn-kol är helt enkelt det absolut mest centrala i heela stålbusinessen. Hört talas om ’The enigma of steel’? Den tyngsta one-linern i hela Conan the Barbarian. Vad det handlar om är området runt den eutektoida sammansättingen med 0.7% kol.
    Stål utan kol är en… oxymoron.

  37. Vaclav Klaus har beskrivet ”Klimathotet” väl (som vanligt). Jag fastnade speciellt för ett stycke. Se klipp nedan. Hela skriften är mycket läsvärd

    https://www.klaus.cz/clanky/4251

    — snip —
    Discussing technicalities in more and more depth will not help us either, because the supporters of the global warming doctrine are not interested in them. Their ideas are the ideas of ideologues, not of scientists or climatologists. Data and theories, however sophisticated, will not change their views.

    The same is true about the economic dimension of this debate. If somebody wants to reduce if not to eliminate CO2 emissions, he must either expect a revolution in economic efficiency (which determines emissions intensity) or start organizing a world-wide economic decline. Nothing else is possible.
    — snip —

  38. Bengt Abelsson

    #36
    Du är lite inne på rätt spår men ändå inte.

    Masugnsprocdssenär att omvandla / reducera järnmalm Fe3O4 till tackjärn (som innehåller rätt mycket kol)
    Detta tackjärn är tekniskt oanvändbart och färskas till stål med kolhalter 0,02 till 1,5 beroende på önskade egenskaper.

    Att reducera järnmalm med hydrogen är i princip fullt möjligt. Nästa steg kräver lite kol.

  39. Robert N.

    #35 Gunnar S.

    Skrämmande framtid med unga människor som är så indoktrinerade sedan barnsben.

    Den unga damen skriver:
    ”Vi har dessutom varit medvetna om hotet om klimatförändringarna sedan mellanstadiet.”

    Eftersom hon har varit ”medveten och upplyst” sedan tioårsåldern så har skolan och politikerna lyckats med desinformationsmålen.

    Klipp från debattartikel Metro

    ”En Sifo-undersökning från 2017 visar på att personer mellan 16-25 är mer miljömedvetna och i högre grad oroliga för miljön än vad äldre är. En av fem unga kvinnor är vegetarianer (av klimatskäl), 60% tänker på miljöförändringarna flera gånger per vecka och sju av tio uppger att klimatförändringarna påverkar deras liv idag.
    Det är inte konstigt – vi står inför stora val i livet och har störst anledning att känna ångest över hur världen kan se ut om 50 år. Vi våndas över om vi alls kan sätta barn till den här världen och framtiden skrämmer oss.”

    Tycker dessutom synd om damen ifråga som starkt begränsar sitt liv, men det blir väl så när kosten blir för fattig.
    Tror inte vi ligger så långt efter Nordkorea i vissa desinformationskampanjer.

  40. tty

    #38

    I princip har du rätt, men först måste du då ”bränna bort” alla spår av väte ur ditt tackjärn, eftersom väte i järn/stål är rena giftet hållfasthetsmässigt (”väteförsprödning”).
    Sedan skall du alltså blanda det smälta järnet med kol. Det kommer oundvikligen att innebära att en hel del av kolet avgår som koldioxid.

    Sedan är ju idén att hantera mycket stora mängder väte tillsammans med smält järn ganska skräckinjagande i sig. Det får under inga omständigheter bli några läckor någonstans. Och väte är notoriskt läckbenäget p g a de små molekylerna. Skulle du kunna tänka dig att samlokalisera ett stålverk och ett oljeraffinaderi? Det skulle vara betydligt mindre riskabelt.

    Uppriktigt sagt tror jag inte stålindustrin tar den här idén på allvar. De spelar bara med i det klimatpolitiska apspelet.

  41. Sören G

    #40
    ”Uppriktigt sagt tror jag inte stålindustrin tar den här idén på allvar. De spelar bara med i det klimatpolitiska apspelet.”
    Hörde på radion. Det kommer att krävas väldigt mycket el, i storleksordningen flera kärnkraftverk. ’Men det kommer vi att klara med en rejäl utbyggnad av vindkraften’ förklarar talespersonen för stålföretaget.

    Hörde också att massor med fåglar och även större djur har det svårt nu med snön och kylan. Massdöd som ffölj..

    För att ett par dar sedan skulle det bli massdöd p.g.a av värme, som i sin tur skulle bero på våra utsläpp av CO2. Såg en rubrik att alla som flyger borde skämmas för denna senare anledning till massdöd hos djur.

  42. tty

    #41

    Uttalandet om vindkraft bevisar att det är trams. Att driva en storskalig processindustri med en helt oförutsägbar kraftkälla är naturligtvis omöjligt. Man startar och stoppar inte vare sig ett stålverk eller en vätgasfabrik med några minuters varsel.

  43. Sören G

    #42
    Det låter som att han skämtade med reportern.

  44. Lasse

    #42 tty
    Skämtar inte!
    https://fof.se/tidning/2017/9/artikel/svensk-klimatbov-tamjs-med-vatgas

    ”Bakom projektet, som kallas Hybrit, står SSAB tillsammans med gruvkoncernen LKAB och energibolaget Vattenfall. De första planerna började smidas för två år sedan. Nu har de tre företagen bildat ett gemensamt bolag för att gå från ord till handling, med Martin Pei som ordförande.”

  45. Argus

    Nej, nej.
    Projektet heter ’Hybris’!

  46. Ingemar Lindberg

    Som gammal metallurg så anser jag att man borde kalla projektet ”HYBRIS”.

    Teoretiskt fungerar det att reducera Fe3O4/Fe2O3 (Magnetit/Hematit) med vätgas!
    Men att hantera en sådan process, kanske framför allt vätgasen, är antagligen praktiskt omöjligt.
    Att sedan, med utgångspunkt från rent järn, få fram stålets egenskaper torde vara lika omöjligt.

    Jag håller med dig, #40 tty, :
    Stålindustrin spelar med i det klimatpolitiska spelet för att dryga ut sin egen kassa. Möjligen hitta ”nya” delprocesser inom nuvarande produktionsprocesser!

  47. Håkan Bergman

    Ett par korn av sanning.
    ”– Det är många tekniska problem som måste lösas. Det är en sak att testa några gram järnoxid i ett laboratorium. Att åstadkomma en industriellt gångbar process är något helt annat, säger Martin Pei.”
    Så sant så.

    ”– Det kommer att ta lång tid, vi talar decennier. Men någon gång måste man våga ta steget. Funkar det inte ska ingen kunna säga att vi inte försökte, säger Åsa Sundqvist.”
    I dessa tider av osäkra anställningar är sånt här rena drömmen. Men mycket kan ju hända fram till 2040, galenskapen kan ju inte fortsätta för evigt, och spricker bubblan lär inte den sista meningen ha mycket relevans.

  48. Sören G

    Det är väl som med all annan klimatrelaterad forskning. Man har fått anslag för att studera någon koldioxidfri process eller för att studera effekten av framtida postulerade klimatförändringar.
    Då måste man presentera något som låter bra ur klimathotsnissarnas synpunkt så att man kan få mer pengar.

  49. Allan Forsling

    De som betalar det högsta priset för alarmismen är de fattiga i utvecklingsländerna. De kunde snabbare få ett bättre liv, om alarmismen inte fanns. FN bör den största skulden.

  50. Henrik

    #49
    Det kanske blir så att väldigt många andra också får vara med och betala. Det här är nog första intervjun som jag har sett där kapitalet inom jordbrukssektorn går ut och varnar:
    https://watchers.news/2018/03/16/hackett-financial-advisors-we-re-going-to-have-to-come-up-with-new-ways-of-growing-food/

  51. Salasso

    Klimatsans

    http://klimatsans.com/2018/03/16/klimatet-vaxlar-sedan-armiljarder/

  52. Ulf

    Svar Björn,

    Svaret är ju glasklart det handlar inte om störningar utan helt vanligt väder. Tycker svaret är välkomnande befriat ifrån klimathets positivt överraskad.

  53. Bengt Abelsson

    # 40 tty
    Vi är helt överens.
    Det fanns (finns?) ett gasturbinkraftverk i Nyhamn, utanför Sundsvall för en del år sedan.
    Det var tjockoljeeldat, och generatorn var vätgaskyld.

    Vätgasförrådet var så utformat att explosionskrafterna skulle gå bakåt/uppåt. Det kändes ändå ganska nervöst att vara i närheten av det.

  54. AG

    Ang. vad som står i IPCC AR5. Det finns passusar som är långt mindre säkra än den slutsats som finns citerad i dagens artikel. Här t.ex: ”It remains difficult to quantify the contribution to this (modern) warming from internal variability, natural forcing and anthropogenic forcing, due to forcing and response uncertainties and incomplete observational coverage.” [Section 10.3.1] IPCC AR5

  55. Salasso

    Det är tuffa tider nu för klimatalarmisterna:

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/snodjupsrekord-i-vasternorrland

  56. tty

    #55

    Och enligt prognoserna kan det bli upp till en halv meter snö till i fjällen i helgen.

    https://earth.nullschool.net/#2018/03/17/2100Z/wind/surface/level/overlay=precip_3hr/orthographic=-348.62,63.53,2634

    ”Mildare och snöbyar” kallar SMHI det. Samma SMHI som går ut och varnar när det hotar att bli 25 grader varmt sommartid

  57. Lasse

    #56
    Tala om 60 årig periodicitet 😉
    20 mars 2018 har exakt samma förutsägelser som 60 år tidigare 20 mars 1958 .
    https://www.weatherbell.com/
    Daly update.

    SMHI har bloggar om vädret som kan vara intressanta:
    https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/nytt-snodjupsrekord-for-halsingland-1.131898

    Det tar nog emot att förmedla dessa rekord!

  58. Lasse

    Vad är det för dag idag?
    Om 4 dar är det i alla fall vårdagjämning:
    https://www.expressen.se/omtalat/har-driver-jonna-28-med-den-svenska-varen/

  59. Strumpan

    #57 Jag hörde en metreolog idag som pratade om de stora snödjupen i Hälsingland, men det skulle enligt henne inte vara tal om några rekordmängder. Konstigt när vi som sagt satt snödjupsrekord i år…

  60. Frej

    #50 Ja vad ska man säga Historia är inget som står högt på agendan , men det är ju så att kan man inte sin historia så vet man inget om framtiden . Ja jag vet då vad politikerna kommer säga om några års missväxt slår oss i ansiktet , vi har varit naiva . Det här med solarflare är det mindre eller större risk utan solfläckar ?

  61. Göran A.

    ”En av fem unga kvinnor är vegetarianer (av klimatskäl)”

    Att det behöva ska gå så långt att unga kvinnor ska behöva förstöra sin hälsa och i värsta fall deras avkomma.

  62. Ingvar i Las Palmas

    #49 Allan Forsling

    >De som betalar det högsta priset för alarmismen är de fattiga i utvecklingsländerna. De kunde >snabbare få ett bättre liv, om alarmismen inte fanns. FN bör den största skulden.

    Jomen det är ju en del av avsikten med ”klimatprojektet” !
    I sann neomalthuistisk anda vill man hålla utvecklingsländerna ”på mattan” Att hämma deras industriella utveckling genom att tvinga på dem opålitliga energikällor och gärna medelst påtvingad sterilisering av kvinnorna (Ett förslag från Obamas tidigare ”vetenskap-tzar” (”Holden”?)

    Att FN bär den största skulden är ju självklart. FN är ju kärnan i hela klimathotsprojektet.

  63. Håkan Bergman

    Göran A. #61
    Jo tack, det där med mat och dieter och allt som kan förknippas med det är en riktig soppa, no pun intended. För oss västerlänningar så går det mesta att härleda tillbaka till gamla testamentet och dom som skrev den kokboken var knappast några näringsfysiologer, inte ens kockar. Och grundbuden talar alltid om vad som är förbjudet att äta, kul idé för den som försöker överleva på vad som står till buds. Nu kanske jag gör mig ovän med en och annan men ett bra test är ”vadskadublinärdublirstortestet”.

    Jag ska bli fångvaktare.
    Jag ska bli obducent.
    Jag ska bli dietist.
    Jag ska bli klimatminister.
    Jag ska bli begravningsentreprenör.
    o.s.v.

  64. Ingvar i Las Palmas

    Göran och Håkan.
    Vänta bara . Snart kommer det påbud om regelbunden fasta, begränsade öppet-tider på systemet, motbok och milbegränsningar på bensin och dieselbilar, hund- och katt-förbud, barnbegränsningar, ransoneringskuponger på kött och som pricken över i, ättestupa. (i någon ”human” form)

    1984, Du sköna nya värld

  65. Håkan Bergman

    Nej Ingvar jaga inte upp dig, det är skillnad på att vilja och kunna, såna där människor rundar man bara, stänger dom t.ex. bolaget så finns det alternativ.

    https://www.youtube.com/watch?v=rG9S_exlKpQ&feature=youtu.be&list=PL16D616103401FB4D

    Titta på Dieselgate, industrin, jätteföretag som VW, hyllar EU och alla stolligheter som kommer därifrån. Varför, dom vet att byråkratin är en papperstiger som inte har en chans att följa upp alla regler dom ställer upp, djäkla otur att tre forskarstudenter i USA drar ner brallrona på dom.

    http://www.spiegel.de/international/business/the-three-students-who-discovered-dieselgate-a-1173686.html

    Djäkla otur, men inte en tillfällighet.

  66. Ingvar i Las Palmas

    #65 Håkan
    Cheer up! Things could be worse!
    So I cheered up and shure as %&## things got worse!

    Helg på er alla! Cheer up!

  67. Gunnar Strandell

    tty #40
    ”I princip har du rätt”.
    Men väteförsprödning drabbar bara härdat stål. Skruvar i klass 8.8 klarar sig medan 10.9 ligger på gränsen och 12.9 över gränsen. Tackjärn är sprött på grund av sin höga kolhalt, där kolen finns som grafit i ”spindelnät” med vassa kanter. Med kontrollerad stelning kan man få grafiten i rundare former som benämns kompaktgrafit och nå 30% högre utmattningshållfasthet. Det har införts succesivt för bilmotorblock sedan mitten av 1990-talet.

    Väteförsprödning kan skapas i härdade stål med rostlösningsmedel som är sura, t.ex. Coca Cola som är populärt bland hobbymekaniker. Vätet går dock ur självmant efter en tid och processen kan påskyndas genom att ugnsbaka vid 200 grader Celsius under ett dygn.

    När det gäller stålframställningen undrar jag över bergrumslagret där jag uppfattat att man ska hålla ett tryck på ca 200 bar och omsätta en volym som Globen på fyra timmar. För att klara det tänker man sig klä in rummet med stålplåt. Men väte diffunderar ju rakt igenom stål, vilket kanske inte blir så populärt bland grannarna ovanför.

    När man lagrar natur- eller biogas i bergrum ser man till att ha en vattenskärm i berget med högre tryck än gasens för att hindra gasläckage, men jag tror inte det fungerar om gastrycket är 200 bar.

    Jag skriver under på att ett antal potentater har hittat ett nytt sätt att få miljarder att strömma in till den norrländska stålindustrin som har svårt att hävda sig på en marknad med överproduktion och statsstödd export från Kina.

    Några av oss minns nog hur det gick sist det begav sig med Stålverk-80. 🙁

  68. Stefan Gustavsson

    Varning för annalkande klimathot i sedvanlig SVT-stil! Nu ska Björn Ferry rädda världen i TV genom att försöka övertyga resten av befolkningen att klimathotet är på allvar! Gissa om denne idrottsman har sjunkit i aktning för min del!

  69. Ulf

    Varför undersöker ingen anledningen till att enbart svenska ungdomar har klimatångest? Vore intressant vinkling på klimatfrågan.
    Klimatfrågan påminner om schlagerfestivalen jättestor i Sverige men ingen annanstans.

  70. Håkan Bergman

    Gunnar S. #67
    Trump har väl träffat rätt med sina ståltullar, vad ska USA göra när andra länder, Kina framför allt men även EU, dopar sin stålindustri med subventioner, det är inte frihandel. Men han behöver inte oroa sig för svensk stålindustri, vi tar livet av den själva. Bra att nån rör om i grytan.

  71. Lennart Bengtsson

    Låt oss offra till de gamla gudarna med förhoppning att vi må befrias från det slag av politiker och tillika journalister som låter ideologier och tyckanden få företräde framför sunt förnuft och seriös vetenskap. Vem vet kanske de gamla gudarna fortfarande besitter hemliga krafter.