En fortsatt God Påsk till er alla. Själv har jag slitit med olika hussysslor och ombyggnad i en vecka, och inte haft tid för några djupsinnigheter att reta Piprökaren, ES eller UI med 😉
Här är i allafall några fler bilder ur min samling, i en hast (klicka för större varianter). Förra årets påskbild här på TCS är värd att upprepa:
Sen kan vi ju undra om siffrorna på bensinpumpen. Tankade för första gången för över 600 kr i veckan…
Men tänk på att kanske inkomsterna kan skapa ett grönt samhälle i Mellanöstern…
Ibland bör man läsa vad som står på skyltar, även det finstilta:
Men sök ta vara på er och era vänner och njut av vädret! Och klimatet.
Professor emeritus i Fysikalisk Kemi vid KTH. Klimatdebattör sedan 2003.
Läs och le!
http://www.bonton.se/sv/
600 kr var väl inte så farligt? Jag tankade idag för 792 kr (14.55 kr/l).
Tankade 98 oktan för 500 riksdaler i Corvetten och fick halv tank. Men vad gör man inte för att få en varm sommar. 😉
Peter, du är suveränt duktig på att hitta roliga bilder.
Den med tåget på den ofärdiga järnvägsbron var bäst tycker jag.
Äben om den gula lilla krabaten som kikade upp på alla svarta småttingar var mer påsklik humor..
Här i Idre njuter vi av molnfri sol och sommarvärme redan i April.
Men det har troligen inget med solens låga aktivitet att göra. För då skulle vi bombarderas av kosmos och få fler moln enligt vissa.
Här hoppas vi på regn snart. Regn kombinerat med fortsatt värme vore perfekt för en tidig golfstart. Men väder kan ju ingen påverka. Det blir som det blir.
Glad Påsk önskas alla.
v och b sitter nära varandra och med tjocka fingrar så kan det bli fel
Äben om den gula … Även skulle det vara. Jag är inte snubig…
Peter S.
Återigen rolig och variationsrik collage. 🙂
PS. Kommer ev? tanka kroppen under helgen(etyl i varierad styrka och smak) och risken att prislappen överstiger/hamnar över 600 kronorsstrecket är betydande.DS
Har man idag tankat för 600 kr så har man precis betalat ca 350 kr i skatt.
Här kan man räkna ut skatten.
http://www.jet.se/prices/taxes.aspx
Tågresor kan ju sluta lite hursomhelst, men bilden ovan är ju upprörande! Skandalöst att de inte byggt färdigt innan de börjar köra! 🙂
OT men ack så roligt
Allas favorit Anders ”förvillaren, men tjänar storkovan” Wijkman skrämmer skiten ur folk på Newsmill. Denna människa förnekar sig inte, han är en god entreprenör?
http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/22/klimatf-rnekare-som-svanberg-underminerar-klimatpolitiken
Glad Påsk på er alla förnekare! Hoppas vi förnekar i många år framåt 🙂
Jasså du kör moped Peter?
Det är flera år sedan mina fulltankfyllningar gick på över tusenlappen. Ofta är pumpen spärrad vid 800 bagare, så man får sätta tillbaks pistolen, ta kvitto, slå in koden på nytt och tanka de sista litrarna.
Om det är så att mina bensinskattepengar gör någon verklig nytta för miljön, då har jag minsann gjort mer än min del. 😀
Glad Påsk!
Mats Jangdahl – jag har faktiskt en SUV – en Toyota RAV4 – drar bara 0.9 l/mil trots 155 hp och nästan 1.5 ton.
(Det finns en nästan identisk bil till utseende – Hyundai Santa Fe, som lär dra 1.6 liter per mil)
Märkligt nog kutar förbrukningen på RAV4 upp mer än 2-3 dl per mil om man sätter på (även ett tomt) takräcke av rektangulär Thule-typ. Tydligen är grundkonstruktionen ganska optimal ur aerodynamiksynpunkt.
(Toyotas eget flygpansvingesliknande takräcke är oanvändbart för många uppgifter.)
PS #12:
Helt rätt!
Ägde själv en Santa Fe 2,7 av 2006 års modell.
Förra vintern (21/12 2009) äkte vi till Varbeg från Sundsvall. ätte upp bensinförbrukningen och den låg på bra precis 1,2 liter trots att vi höll hastigheten. Vi hade då motvind hela vägen med ca 10 m/sek.
Hemresan den 28/12 hade vi medvind på ca 10 m/sek.och körde samma regler dvs hastigheten hölls men max 100 km/h.
Förbrukningen hamnade då på 0,93 enbart beroende på luftmotståndet.
Kan bara svara för Santa Fe men den är oerhört törstig bneroende på den aerodynamiska konstruktionen.
Sålt bilen nu och kör en Camry Touring -05, 2,2 liter136 hkr, 1540 kg tjänstevikt. Gjorde samma resa med samma premisser. Bensinförbrukningen hamnade på 0,62 liter/mil!!!
Har nu gått övewr till Shells V-power och ska köra ner till Karlskrona.
Ska göra samma test dvs köra max 90 och med Michelin Energy så tror jag mig hamna på kanske 0,55 liter/mil.
Volvo, BMW, Audi mm låg enligt Audis säljare 15 år efter Toyotas motorer då.
Inte konstigt att Camry är den mest sålda bilen i USA sedan 7 år tillbaka.
Tillägg: Santa Fen drog ca 2 liter milen i stadskörning. Bor i Sundsvall och vintertid så var det en mardröm varje liten körning. Camryn ligger på ca 0,94 stadskörning vintertid i stadstrafik.
Jodå, jag har mätt upp noga då det är en ohejdad vana jag har.
Feeel av mig!!!
Camryn ska vara 1995 års modell…inget annat!
För att undanröja tvivel. XDJ227 var reg.-numret på min Santa Fe.
Försvar för Santa Fe är att det är en oerhört komfortabel bil som i vinterväglag är helt suverän.
Var själv inne på Toyota RAV4 men den var för bullrig på landsväg samtidigt som den var stötig.
RAV4an är helt enkelt en mer utpräglad terrängbil.
Peter o Jan-Erik,
De flesta inklusive mig skiter fullständigt i vilka bilar ni tycks behöva!
Pär Green # 17
Ätit för många påskägg Pär?
Slappna av lite för bövelen!
Labbibia # 18
Efter allt bilsnack behövs det många ägg!
Själv väntar jag lite till på att egga upp mig!
Men vilken, eller vilka bilar stadsbor kör eller anser sig behöva är OT!
Pär Green# 19
Må så vara, men tänk på att ibland är det du själv som kastat fötsta ägget i glashuset!
Nu är det ju påsk, och är det inte en bra ide att förlåta och förlåtas?
Labbibia # 20
Jag (l)ägger ner.
Men firar påsk utan inblandning av snickarns´son!
Räcker med påskeld och häxor!
Pär G
😀