Klimatrealister i alla länder …

Att vara klimatpolitiksmotståndare är ett av de lättaste sätten att skaffa sig fiender. Det är inte nog med att det politiska etablissemanget och de stora medierna i de länder jag känner till brukar vara klimathotstroende, det tycks också i många länder finnas aktivister som med olika medel försöker att tysta alla som vågar uttrycka det minsta tvivel om att användningen av fossila bränslen kommer att leda till en klimatkatastrof.

Jag googlade på några som kommit ut som klimatrealister och oavsett vad de annars är kända för så nog kommer DeSmogBlog eller SkepticalScience eller båda upp som några av de första länkarna. Men ändå finns det några modiga människor som vågar utmana makten, och i flera länder har de slutit sig samman.

Bland länkarna på KU:s hemsida har vi huvudsakligen svenska och engelskspråkiga bloggar, men vi har ju också några andra, dels till våra nordiska grannländer där det finns båda aktiva och mindre aktiva bloggar. För att börja med några aktiva så har vi klimadebat.dk på danska ch flera norska med klimarealistene i spetsen. Dessutom finns ju Ole Humlums utomordentliga Climate4you där även om den är engelskspråkig.

Det är ju roligt att det finns ett visst samarbete med våra norska vänner. I de stora länderna i Europa så finns ju GWPF i England, en grupp som ju också har en viktig blogg. Även i Tyskland och Frankrike finns det organiserat motstånd.

I Tyskland är det främst EIKE som samlar motståndet. De hade en klimatkonferens i början av November, dit de inbjudit kända klimatpolitiksmotståndare ifrån såväl Förenta Staterna som Frankrike och Nederländerna.

Eftersom jag känt till ett litet antal nederländska klimatrealister så undrade jag om det fanns ett organiserat motstånd där också, och det visade sig att det finns åtminstone en blogg, Climategate.nl. Initiativtagaren tycks vara Marcel Crok, en holländsk journalist som jag minns ifrån Peter Stilbs konferens på KTH år 2006.

Men en grupp som jag tycker att vi borde intressera oss för lite mer är den franska Association de Climato-Realistes, som har bloggen Changement Climatique. Deras konferens ägde rum den 7 december ifjol och bland de inbjudna talarna fanns Vaclav Claus och Patrick Moore.

Det vi alla har gemensamt är att vi ser den förda klimatpolitiken i våra egna länder som idiotisk och människofientlig. Det vi tyvärr också har gemensamt är att vi alla har ont om pengar så att allt arbete är ideellt. (Om någon av våra läsare kan avslöja att påståendet om brist på pengar inte är sant så skulle det glädja mig oerhört!)

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ulf

    Nytt larm i expressen. Havsnivån har stigit mycket mer än förväntat. Som mätpunkter används 1993 och 2016 ett el ninjo år. Blir intressant och ses hur det här tas emot i forskarvärlden.

  2. Sören G

    På nyheterna i dag uttalar sig Isabella Lövin om att MP vill förbjuda fossila drivmedel efter 2030.

  3. Carin S

    Genom historiens ögon sr man nutid o framtid. Förr kunde man skrämma folket med gud o djävulen och skicka inkvisitionen på dem, bannbullor etc för o hålla folket I herrans tukt o förmaning samtidigt som man tillskansade sig deras pengar via avlatsbrev o tionden etc. Idag skrämmer man folk med overkliga framtidsscenarier om de går emot den ’vedertagna’ skrämselpropaganda som matas ut samtidigt som man klår åt sig pengar o makt. Same, same, but a different threat. Viktigast är att vi (gemene man) inte skall kunna ha möjligheten att bevisa motsatsen. Å skulle någon försöka så skall de misskrediteras o shavotteras o man hittar på klimatförnekare, foliehatt o ’fake news’ som bra epitet att klistra fast på varje opponent.
    Bara o uttrycka att ’The science is settled’ borde få varje forskare o vetenskapsman att gå I taket.
    Vetenskap skall alltid ifrågasättas för den dag vi slutar med det så kommer vi sluta forska o finna nya sammanhang o nya lösningar o ny förståelse för hur allt hänger samman.
    Så fortsätt ifrågasätt, fortsätt utmana, fortsätt vara nyfiken, fortsätt vara obekväm, fortsätt forska. Då kommer vi närmmare sanningen (men tro aldrig att du nått den för då riskerar du bli en otrevlig besserwisser).

    Carin

  4. Thomas P

    Sten, hur realistisk tycker du detta förnekande av växthuseffekten från ”klimatrealistene” är?
    http://www.klimarealistene.com/2018/01/14/atmosfaereeffekten/

    Det måste någon speciell postmodern realism det handlar om, för vetenskap har det inte mycket med att göra.

  5. Robert N.

    Northvolt får nytt kapital av dignitet. Den Europeiska Investeringsbanken, EIB, skjuter till 52,5 miljoner euro, motsvarande drygt 517 miljoner kronor, för att få pilotprojektet i Sverige på fötter.
    Den tidigare Tesla-chefen Peter Carlssons batteriprojekt i Skellefteå har länge kämpat med att få investerare att nappa på affärsidén, men nu ser bolaget ut att ha fått en knuff i rätt riktning.
    ”EIB:s styrelse har godkänt finansieringen tillsammans med den svenska staten om 52,5 miljoner euro till Northvolt batteriprojekt”, säger EIB:s vice ordförande Andrew McDowell till nyhetsbyrån Reuters.

    Den godkända finansieringen är en del i att främja Europas konkurrenskraft gentemot asiatiska och amerikanska producenter. Enligt Andrew McDowell har banken för avsikt att samarbeta med Bryssel för att fortsätta bidra till att utveckla Europas batterikapacitet även fortsättningsvis, skriver Reuters.

    Den höga produktionskostnaden på batterier har gjort att att elbilarna hittills bara har rullats ut på marknaden i liten skala, men indicierna att öka produktionstakten blir allt starkare, skriver tidningen. Europas efterfrågan på batterier spås nå 200 gigawattimmar till 2025 – en marknad värd 250 miljarder euro årligen, enligt Europakommissionens vice ordförande Maros Sefovic.

    Han uppmanar därför till snabba beslut och välkomnar Northvolt pilotprojekt i norra Sverige, enligt Reuters.

  6. Daniel Wiklund

    Vilken tur att det är Miljöpartiet som bestämmer Sveriges klimatpolitik. Dom fattar ju bara beslut som har stöd i vetenskapen.

  7. Lasse

    Sten
    Jag uppskattar dem som vill, vågar och försöker gjuta tillförsikt i klimatfrågan.
    Det finns så mycket som är oklart och en hel del som är väldigt överdrivet -åt bägge hållen.
    Men medias ensidiga belysning av frågan har gjort mig irriterad.
    Thomas P visade ju i en tidigare tråd att tom han inser att det finns andra processer som kan ligga bakom uppvärmningen på senare tid!
    Men jag har märkt att det finns andra frågor som jag har en avvikande uppfattning om, framtida energikällor är en.
    Men jag ser fram emot en rapport från klimatkonferensen i helgen-för det var väl dit du ville komma?
    http://klimatsans.com/konferensen/

  8. Jan-Åke

    #3 Här har du rätt Thomas , siffrorna är fel men tror du inte det är slarvfel ?

  9. Jan-Åke

    #4 Thomas P skulle de va

  10. Thomas P

    Jan-Åke #8 Siffrorna är det minsta problemet.
    ”IPCC-teorien strider mot både første og andre termodynamiske lov (T1 og T2). For det første er det ingen energikilde i atmosfæren som stråler dobbelt så sterkt som solen (brudd på T1), og for det andre kan det ikke overføres varme fra et kaldt legeme (atmosfæren) til et varmere (jordoverflaten, brudd på T2).”

    Det är det vanliga ”drakdödar” argumentet som baseras på ett totalt missförstånd av termodynamiken. Samma vi i öppna tråden fick exempel på, som drivs på klimatsans, som Karlén, Mörner m fl skrivit under på.

  11. Daniel Wiklund

    Äntligen har klimatexperten Isabella L satt ner foten ordentligt. Idag presenterar hon och Fridolin (också klimatexpert) en klimatfärdplan med 142 åtgärder som ska göra att Sverige lever upp till Parisavtalet. Klimatexperterna får gåshud när dom utropar ”att den sista droppen fossila bränslen för fordon ska säljas i Sverige år 2030.” Kan tänka mig att bloggens klimatexpert Thomas P-s mungipor åker upp när han läser detta inlägg av Sveriges ledande klimatexperter. (Isabella l och Fridolin vet naturligtvis hur termodynamiken fungerar, och dom har, miljöpartister som dom är, koll på siffrorna.)

  12. Ingemar Nordin

    Daniel W #11,

    Isabella och Fridolin är inte bara klimatexperter. De måste också vara tekniska genier när de skall få alla transporter (inklusive traktorer, vägmaskiner, skogsredskap, båtar etc) att gå på sol och vindkraft. De har nog löst batterifrågan till dess.

  13. Sören G

    #11
    Ja suck! Det allvarliga är att ”klimatexperterna Lövin och Fridolin” har inflytande över S och får antagligen medhåll av V. Och förmodligen öckså av borgirlighetens svarta får C.

  14. femman

    Gällande miljöpartiet. Man kämpar för sin överlevnad. Detta med fri invandring ger för dagen inga fler röster så det gäller att få miljöröster. Sälarna gav många röster. Men nu måste man hitta på något starkare. Vad är bättre än att jorden går under om man inte röstar på miljöpartiet. Det gäller bara att få ut budskapet alla medel är tillåtna. Vad som är sant möjligt har mindre betydelse bara det ger ev röster. Så räkna med många fler utspel innan valet.
    Då inga tidningar SVT osv inte tar in några med avikande åsikt. Så är det som att sparka mot öppet mål. Att verkligheten kommer ifatt miljöpartiet 2030 spelar ingen större roll. Valet är snart och en liten pudel kostar inte så mycket om några år. Pensionen är ändå räddad om det går vägen.
    Jag har en dröm att vi en dag får en seriös klimatdebbat. Drömma kan man alltid.

  15. Christopher E

    #11

    ”att den sista droppen fossila bränslen för fordon ska säljas i Sverige år 2030”

    Förbjuda alla bilar som säljs nu i Sverige om bara 12 år? Det är helt orealistiskt. De kan möjligen diskutera visioner vilka nya bilar som säljs från 2030, men till och med då är fossilfritt mycket tveksamt.

  16. Lasse

    MP visar med all tydlighet brist på verklighetskontakt och brist på global hänsyn.
    87% av världens energi kommer från fossila källor.(Kol 30%, olja 33%, gas 24%)
    28% av Sveriges energi kommer från fossila källor. (Kol 4%, olja 22%, gas 2%)
    Samtidigt svarar vi för 0,1% av koldioxidutsläppen, 4,6 ton per capita strax under det globala snittet.
    Vi gör större nytta om vi kan utveckla teknik och minska omvärldens fossila förbrukning.
    (TRIBORON -minskar bränsleförbrukningen med 3% om de lyckas)
    Att vända omvärlden ryggen och gå före in i en oviss framtid är inte klokt-även om man hade trott på klimatalarmen!

  17. L

    Om man läser ”klimatavtalet” eller ”Paris agreement” som överenskommelsen egentligen kallas, så innehåller den 100 procent snömos. Dvs absolut ingenting konkret. Regeringen säger att den är rättsligt bindande, ja den gäller med tre års uppsägningstid, men det finns ingenting av substans i avtalet som är bindande. Åtminstone har jag inte hittat en enda stavelse som är tvingande, allt är frivilligt.

    http://unfccc.int/files/essential_background/convention/application/pdf/english_paris_agreement.pdf

  18. Jan-Åke

    Ok #Thomas 10 .De menar väl att atmosfärstrycket har stor betydelse då temp ju sjunker 0,7 ° per 100 m vertikalt.
    Du vet …Venus 95 % co2 med mycket högt tryck och 460 ° medan Mars som också har 95 % co2 men mycket lågt lufttryck har minus 60

  19. Håkan Bergman

    femman #14
    Vi får hoppas att MP spricker inifrån, på klassiskt vänstermaner. Det ska dels vara rättning i ledet, bara handla om klimatet, men samtidigt vet alla som idag sitter i riksdan för MP att även om man klarar sig över spärren så måste en tredjedel lämna festen runt köttgrytorna. Dags att inhandla en säck salt att ha tillgänglig när tillfälle ges att strö salt i MP’s sår.

  20. Lars Cornell

    #19 HB, #14 5an, #13 SG, #11 DW mfl
    ”…S och får antagligen medhåll av V. Och förmodligen också av borgerlighetens svarta får C”

    Den som vid förra valet var motståndare till massinvandring hade bara ett parti att rösta på.
    Den som inte delar klimathotstron, vi är många, tycks vid årets val endast ha ett parti att rösta på.
    http://www.tjust.com/2018/klimat/ingridbonde.pdf

  21. pekke

    OT.
    ” Gröna ” dataföretag på Island förbrukar snart mer el än alla islänningar !
    https://www.nyteknik.se/energi/pa-island-drar-bitcoin-mer-strom-an-invanarna-6898333

    http://www.bbc.com/news/technology-43030677

    ABB skulle investera i Northvolt, men har inte lagt in en enda krona !?
    https://www.breakit.se/artikel/11605/abb-har-fortfarande-inte-genomfort-investeringen-i-northvolt

  22. Thomas P

    Jan-Åke #19 Jag utgår från att de menar vad de skriver. Tryck kan f.ö. inte åstadkomma värme.

  23. Guy

    Thomas P # 22

    Jasså, kan du förtydliga:

  24. Guy

    Thomas P # 22

    Jasså, kan du förtydliga?

  25. Guy

    Ursäkta dubletten.

  26. Svempa

    För min del tror jag att Miljöpartiets alltmer hysteriska tonläget i klimatfrågan (från en redan hög nivå) faktiskt är till nytta för realister. Deras trovärdighet är körd i botten och få litar på vad de säger.

  27. tty

    #22-25

    ThomasP har rätt. Tryck alstrar ingen värme – bara tryckökning.

  28. Guy

    # 27

    Alldeles riktigt! Tankefel, tänkte på tryckökning. Slarvigt av mej.

  29. Daniel Wiklund

    Apropå att mena vad man skriver, så menar tyvärr Isabella L och Fridolin vad dom skriver i sitt inlägg. Och eftersom båda sitter i regeringen så är det ju dom som bestämmer. Förhoppningsvis bara ett halvår till.

  30. Peter F

    #29 Daniel

    När ska svenska folket fatta att vi ska skrota drygt 4 miljoner fossilfordon utan ersättning och köpa svindyra elfordon. Den dagen man gör det är den gröna rörelsen död. Inte ens Thomas P kan försvara MPs ogenomförbara idiotisk dröm. Det hela är bara tragiskt.

  31. Guy

    På tal om tryck. Inverkar en tryckförändring på temperaturen? Går den att mäta? Går den att urskilja från andra variabler? Är den helt enkelt för långsam? T.ex. en förändring från 998Hpa till 1042Hpa på några timmar.

  32. Björn

    Thomas P [22]; Jaha, hur är det med cykelpumpen? När trycket i en sluten behållare ökar, uppstår adiabatisk uppvärmning. Man skulle väl kunna tänka sig att något liknande uppträder när atmosfärsvolymen snabbt trycks ihop mellan jetströmmarna. Eller hur?

  33. Håkan Bergman

    #31-32
    Alla atmosfäriska fenomen uppstår ur värme och blir i slutändan åter värme, ett nollsummespel helt enkelt.
    Av värme är du kommen, värme skall du åter varda.

  34. Sven M Nilsson

    Fossilfritt 2030?

    Det mest irriterande är att IVL Svenska miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket och Energimyn- vigheten, två statliga verk, undersökt litiumjonbatteriers klimatpåverkan sett ur ett livscykelperspektiv och att ”staten” inte reagerar! Resultatet blev att redan när man köper dessa bilar har alltså utsläpp skett motsvarande cirka 5,3 ton respektive 17,5 ton. Detta motsvarar ca 5 000 resp 15 000 mil för en jämförbar modern dieselbil. Sen måste man ha nya batterier minst en gång under bilens livstid med en ytterligare koldioxidbelastning på 5.5 resp. 17.5 ton för exv. Nissan Leaf och Tesla Model S.
    Eftersom drygt 81% av all el är fossil så betyder detta att vid batteriladdningen så emitteras minst två ggr mer koldioxid än för en jämförbar modern diesel.
    Utsläppen av CO, HC, NOx och PM går snabbt mot noll med förbättrad avgasrening!!
    Utan att vi anser atr CO2 inte har någon märkbar betydelse för klimatet så är det ändå ofattbart att sådana fullständigt orealistiska idéer som MP håller med kan få plats i media!
    Läste en artikel av MAZDA chefen, dieseln är framtidens motor!!!!

  35. Ingvar i Las Palmas

    http://notrickszone.com/2018/02/13/powerful-opposition-to-energiewende-storms-into-german-parliament-eco-populist-voodoo/#sthash.TndE9QAB.dpbs

    🙂

  36. Daniel Wiklund

    Skellefteå AIK-s spelare kanske kommer att gå på batterier när batterifabriken har kommit på plats.

  37. Håkan Bergman

    Daniel W. #36
    Men tänk vilken hemma-arena dom får sen när NorthVolt har kånkat. Hela Västerbotten får plats under hemmamatcherna.

  38. Björn

    Håkan Bergman [33]; Bränner Du dig inte på pumpen? Det är tryckförändringen i pumpen som medför den adiabatiska uppvärmningen. Du tillför inte värme, men värme avges vid processen. Tryckförändringar i atmosfären står jetströmmarna för, som i sin tur beror på förändringar i tillförd energi från solen och då främst UV.

  39. Håkan Bergman

    Björn #38
    Jag utför ett arbete när jag pumpar och det arbetet blir värme. Vindar skapar inte tryckförändringar, tvärtom skillnader i tryck driver vindarna och luften strömmer från högre till lägre tryck.

  40. Arne Nilsson

    Håkan Bergman # 37 För att det ska bli en fabrik i Skellefteå behövs lite pengar. Idag finns inte en krona avsatt till detta. EU och några till har satsat blygsamma belopp för batteriforskning/utveckling i Västerås. Ska det byggas en fabrik måste nån hosta upp ett antal miljarder. Sen måste nån öppna nåra gruvor, kostar också en slant. Jag tror det dröjer ett tag innan vi får se nån fabrik. Men det är klart, staten har ju snott pensionärers fonder förut. Lysande investering i batteriteknik. Jag kan redan höra Isabella stå och meddela detta till svenska folket.

  41. Ingemar Nordin

    Björn #38,

    Visst innebär den adiabatiska tryckförändringen värme. Kinetisk energi omvandlas till värme t.ex. med hjälp av gravitationen. Det man glömmer är att när varm luft förs upp via konvektion så omvandlas värme till potentiell energi och värmestrålning ut i rymden. Annars så skulle vi ha en perfekt evighetsmaskin som ständigt genererar ny energi genom gravitationen.

  42. Ingemar Nordin

    MP tror att de är tekniska genier som förmår lösa problemet med lagring av variabel energi (sol, vind, havsvågor etc). Jag tror dem inte förrän de presenterat en sådan lösning. Ingen annan (t.ex. mycket kompetenta ingenjörer) tycks ha löst problemet. Men kanske Isabella och Fridolin med sin överlägsna, ja övermänskliga, intelligens och (hemliga?) kunskap har kommit på något?

  43. Sten I

    Aftonbladet lägger en hjälpande hand till MP:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0lGV1/havsnivan-kan-stiga-dubbelt-sa-mycket-som-forskarna-raknat-med
    Att dom inte tröttnar själva!!

  44. Thomas P

    Ingemar #41 Detta misstag kan också ske åt andra hållet som i ”The Day After Tomorrow” där en istid påstods kunna inträffa genom att iskall luft från stratosfären blåste ned till marken utan att värmas upp. Nu var väl det kanske inte tänkt som seriös vetenskap utan mer en ursäkt för att få klämma till med lite spektakulära katastrofer.

    Det är i alla händelser fascinerande hur många av dessa ”skeptiska” bloggar som gör sådana här elementära misstag när de skall försöka förklara bort växthuseffekten. Ni som skall på den där klimatkonferensen lär väl också få ett par smakprov på detta.

  45. Daniel Wiklund

    ”Havsnivån kan stiga dubbelt så mycket som forskarna räknat med”. Dom forskarna hade räknat dåligt tydligen. Eller är det så att om dom gör det räknefelet spelar det ingen roll. Då kan man ju skrämmas ännu mer.

  46. Sten Kaijser

    ” Jag googlade på några som kommit ut som klimatrealister och oavsett vad de annars är kända för så nog kommer DeSmogBlog eller SkepticalScience eller båda upp som några av de första länkarna. ”

    Det är välkänt att Google, Facebook och andra större sociala media manipulerar sökresultaten mot vad som betraktas som acceptabelt av etablissemanget. Helt nyligen läste jag en artikel skriven av en klimathotsskeptiker. Han hade verifierat Googles 10 första träffar för ett antal andra kända sådana. I samtliga fall kom DeSmogBlogs och liknande bloggars kritiska bedömning av skeptikern upp först och i klar majoritet.

    Samma diskriminering gäller f.ö också konservativa bloggar och websiter, för att inte tala om sök på president Trump. För omanipulerade sökresultat använd duckduckgo.com eller Yandex.

    Pointman’s har skrivit mycket om manipulerade sökresultat hos Google. Bl.a i denna artikel: https://thepointman.wordpress.com/2017/08/18/the-evil-empire-of-the-internet-must-be-broken-up/
    Skrolla ner i texten och verifiera själv sökresultaten på de exempel som nämns om olika ”couples” m.m.
    Google et consortes är inte mer trovärdiga än SVT, när det gäller politiskt kontroversiella ämne.

  47. Guy

    Thomas P # 44

    Det var faktiskt kul med den blixtrande snabba istiden i ”the Day After Tomorrow”. Men, annars skulle det inte ha blivit någon story.

    Dock gav det en liten inblick i hur det skulle gå om vi mitt i vintern plötsligt blev utan energi, av någon anledning. En vedeldad bastu kunde vara en livräddare.

  48. En annan

    Precis vad det handlar om! Skräm skiten ur Svensson, så han/hon öppnar sin plånbok för att bekosta ännu mer stollerier, så att politiker med sina PK-journalister kan få ännu mer skattepengar till att avveckla välfärdssammhället. Du ska vara rädd, Svensson, ju räddare desto bättre för dom som profiterar på din rädla! Rockström är ett perfekt exempel, agronom, knappast klimatforskare, värre hittepåforskare får man leta efter, ändå får hans profetiska mumbo-jumbo stort genomslag i media!
    MP försöker bara klamra sig kvar vid makten, men enligt min åsikt är dom totalt destruktiva för sverige.
    Fridolin skulle ju fixa skolan på 100 dagar, jo tjena, A Kunke spelar under mattan med muslimska terrorister. Detta var en replik till #3, Carin

  49. Bernt O

    På tal om stigande havsnivåer och sjunkande öriken i Stilla havet – en studie från Nya Zeeland visar att önationen Tuvalu har vuxit med nästan tre procent mellan åren 1971 – 2014. ” Helt oväntat ” som det heter – att man inte lärt sig att koraller VÄXER hela tiden!

  50. Roland

    Angående havsnivån så skrev Judith Curry nyligen på sin blogg om havsnivån
    ”Sea level rise acceleration (or not): Part III – 19th & 20th century observations”

    https://judithcurry.com/2018/02/10/sea-level-rise-acceleration-or-not-part-iii-19th-20th-century-observations/

    Man bör nog inte vara så orolig om havsnivån som Isabella lövin eller Rockström är

  51. Olav Gjelten

    Ur en enda synvinkel förstår jag perfekt personer som skriker ut sin klimathotstro. Det är alldeles säkert det allra enklaste sättet att främja sin karriär på inom många jobb i dag. Noll kunskap i ämnet är dessutom ingen som helst nackdel. Hänvisa bara till pseudovetenskapen om någon mot all förmodan ställer en uppriktig fråga.

  52. Istvan

    #35
    FDP och AfD må ha samsyn i energifrågan men det råder beröringsångest mellan dessa. I vart fall från FDPs sida. Liberaler som FDP kännetecknas av en hänsynslös intolerans och avsky mot allt som stör deras PC världsbild.
    Med AfD hade man ju kunnat bilda regering utan de galna gröna, men det gick ju inte i dagens Tyskland. Det är en förfinad form av demokrati som gäller, där man ignorerar en del av opinionen.

  53. Peter F

    #43 Sten I

    Mer från Aftonblaskan. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/ddRbmw/kan-ingen-ge-mp-en-sot-liten-sal

  54. Lasse

    Ang tryck och värme:
    https://wattsupwiththat.com/2018/02/13/why-did-gas-hydrates-melt-at-the-end-of-the-last-ice-age/
    Tryckförändringar kan lösgöra andra gaser.
    Ang havsnivå: Den utredning som visar på accelererande havsnivåändringar utgår från-Modeller!
    Dvs den har trimmats så den visar det som önskas!

  55. PJ

    re #42
    Ingemar Nordin
    ”MP tror att de är tekniska genier…”, ”…kanske Isabella och Fridolin med sin överlägsna, ja övermänskliga, intelligens och (hemliga?) kunskap har kommit på något?”

    Ja, det finns egentligen bara två möjligheter; Antingen ljuger de medvetet för att berika sig själva, eller också är det ett mycket tydligt exempel på Dunning–Kruger effekten!

  56. Lasse

    #55 PJ
    Protesterar, på alla hjärtans dag så är det ett modifierat kärleksbudskapet som gäller!
    Allt vad ni villiga att göra själv skall ni också se till så andra gör!

    Men det går bara till en gräns-vid Tyska gränsen tycks det mullra: http://notrickszone.com/2018/02/13/powerful-opposition-to-energiewende-storms-into-german-parliament-eco-populist-voodoo/#sthash.eKsjJuJC.dpbs

  57. Roland

    Om havsnivån
    som 98åriga oceanograf gubben Walter Munk sa en gång

    “We are in the uncomfortable position of extrapolating into the next century without understanding the last.” – Walter Munk

    https://www.youtube.com/watch?v=62UECeTt4FY

  58. KM

    Thomas P. #44

    Misstaget som många gör, inklusive du själv, är väl att utgå från att jorden och dess atmosfär befinner sig i termodynamisk jämvikt.

    Om detta verkligen hade varit fallet, så är det alldeles korrekt att det inte skulle finnas någon temperaturgradient (dvs. ingen ”lapse rate”). Detta diskuterades av Loschmidt/Maxwell på 1800-talet. Maxwell hade rätt. 🙂

    Men att ett system är i ”termodynamisk jämvikt” innebär att ingen energi får till- eller avföras. I verkligheten har jorden och dess atmosfär en konstant energitillförsel till det halvklot som är vänt mot solen, och radiativ energiförlust mot kalla rymden från det andra halvklotet.

    Alla eventuella slutsatser utgående från antagandet om termodynamisk jämvikt är därför ogiltiga.

  59. femman

    Jag ser att några nämner The Day after Tomorrow. Detta med att man kan ev få en Cyklon att gå nedåt och få snabb nedkylning är ingen nyhet. Dessa tankar har kommit när man försökt förstå hur somliga mammutar dog. De flesta mammutar är bara skelett . Men i sibirien har man funnit helt intakta mammutar med både mat i magen som i munnen. Vilket betyder att dom dog på studs samt sedan total infrysning. Kan även betyda att nästa istid kan komma mycket snabbt när ett omslag kommer. Hur som helst detta med några helt intakta mammutar är förbryllande. Så filmen bygger på lite tankar om dom sen är sanna eller inte är en annan historia.

  60. Thomas P

    KM #58 Kan du mer specifikt visa var jag gjort det misstaget och vad det har för konsekvenser? Att man i en diskussion om det alls finns en växthuseffekt ignorerar sådant som dygnets variationer är bara en naturlig förenkling.

  61. Guy

    femman # 59

    Ett ras i en nyss tinad sluttning. slutstation ett kärr. Infrysning. Receptet finns i boken ”Hur man fryser in en mammut” skriven av Björn Kurtén.

    Snabbfrysning är inte nödvändig.

  62. femman

    Re # 61

    Björn har troligen rätt detta var hans specialområde. Men somliga tycker fortfarande att det är lite märkligt samt att man fortsätter att söka andra förklaringar. En förklaring ligger till grund för denna film det var detta jag ville säga. Sedan gillar jag att man söker nya svar och inte tar något för givet. Detta är en anledning att jag inte gillar med klimatnissarna Man har redan svaret CO2 för allt och har slutat tänka söka forska på alternativa svar. Forskning för mig är att alltid söka samt inte ta några svar för givit. Därför gillar jag Klimatupplysningen .

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12023903.ab

  63. Guy

    femman # 62

    Helt rätt tänkt. Ingenting är klart förrän tjocka tanten har sjungit.

  64. Guy

    Re 62. Kunde tyvärr inte läsa länken emedan jag har AD-blocker på och vill inte ta bort den tillfälligt (krångligt). Får tillräckligt med reklam trots att den är på.
    Ett kort referat vore kul.

  65. femman

    Re # 64 Det var en effektiv AD- blocker du har som stoppar aftonbladet. Stoppar den även miljöpartiet. För övrigt handlade det bara om lilla Ljuba som var mycket intakt efter 40 000 år.
    Inget som talar mot Björn men talar om att nedfrysningen gick mycket snabbt eller snarare klimatet blev mycket snabbt kallare. Provar med annan länk annars får du goggla.

    http://natgeo.se/djur/utdoda-djur/galleri-mammutungen-fran-tundran

  66. Michael E

    I expressen kan man läsa en nyligen gjord undersökning av Demoskop där de frågat väljarna vilka de viktigaste frågorna inför valet är, se https://www.expressen.se/nyheter/lag-och-ordning-ar-valjarnas-viktigaste-valfraga-2018/. Klimatet fanns inte med och den mer allmänt hållna frågan ”miljön” hamnade på en 7’de plats där endast 7% ansåg den vara viktigast.

    66% av väljarna anser att Lag och ordning, invandring, sjukvård och integration är de viktigaste frågorna vilket onekligen ställer en del frågor avseende dels hur de traditionella partierna nu kommer anpassa sitt budskap men också hur partikonstellationerna kommer att se ut. Helt klart är dock att för klimatalarmisterna så är detta ett monumentalt misslyckande. Under decennier har man haft tillträde inte bara till MSM generellt utan man har också lyckats stigmatisera varje ifrågasättande av den rådande klimatdogmen till den grad att vilka överdrifter som helst publiceras. Med dessa förutsättningar borde klimatet toppa listan men nu finns den inte ens på topp 10.

  67. Guy

    femman # 65

    Ad-blocker stoppar Aftonbladet för att A meddelar att dom lever på reklamer och kommer inte reklamerna fram så går det inte att läsa tidningen.

    Länken berättar om ett plausibelt händelseförlopp. Döden infinner sig snabbt frysningen långsammare. Kärr har ofta en sammansättning som bevarar en kropp väl. Det fanns visst ett människofynd i Danmark som är ett bra exempel.

  68. tty

    #67

    Mosslik är en helt annan företeelse än djupfrysta mammutar. Det rör sig om människor som, i regel avsiktligt, har sänkts i mossgölar, antingen som straff eller som religiösa offer. Miljön i mossar är syrefri och organiskt material bevaras väl.Eftersom pH i mossar är lågt händer det t o m att skelettet upplösts medan mjukdelarna kan vara otroligt välbevarade. Titta t ex på Tollundmannen som levde för ca 2000 år sedan:

    https://images.sologstrand.dk/images/attraktioner/silkeborg-museum_tollundmanden.jpg

    Det finns ett antal liknande fynd från Danmark. Det är sämre i Sverige, Bockstensmannen är väl det bästa exemplet. I princip skulle naturligtvis även en mammut kunnat gå ner sig i en mosse, men det är ytterst få mossar som är tillräckligt gamla. Nästan alla har uppstått av igenvuxna sjöar under den nuvarande mellanistiden.

  69. tty

    #65

    ”nget som talar mot Björn men talar om att nedfrysningen gick mycket snabbt eller snarare klimatet blev mycket snabbt kallare. ”

    Det finns inget som tyder på något sådant. Lyuba är ovanligt välbevarad, men studier av kadavret tyder på en tidig mumifiering genom ”frystorkning” följd av åtminstone en tö/fryscykel före ”djupfrysningen”, alltså exakt det förlopp som Kurtén beskriver i ”Hur man fryser in en mammut”:

    https://www.academia.edu/12833712/Histology_of_a_Woolly_Mammoth_Mammuthus_primigenius_Preserved_in_Permafrost_Yamal_Peninsula_Northwest_Siberia

  70. Anna-Lena

    Fossil fritt bränsle om tolv år är väl en härlig vision, men frågan är om det är värt kostnaden att kämpa för den visionen? Är visionen möjlig att ens uppnå? Jag tänker på den makt som råoljan ger till länder genom att den bara finns på några få ställen, vad händer i de länder som bara har olja som styrmedel? Kommer de gå med på att bli maktlösa? Kommer de att gå med på att tappa sin enda stora inkomstkälla? Kommer de snällt att hitta på något nytt att försörja sin klick av snuskigt rika som håller invånarna i sin maktfullhet? Om kära Svedala går i spetsen som är väldigt viktigt för miljöpartister för de nämner det hela tiden som argument för varför vi ska göra saker här, hur många andra länder kan då följa efter innan de som är maktfullkomliga idag genom oljan kommer att försöka stoppa flykten från fossilen? Att försöka förflytta makt är farligt och ärligt om bara vi här blir fossilfria gör det någon skillnad i verkligheten?

  71. Peter F

    Är det någon här som har läst denna bok ? Omdöme ?

    ”Klimathysterikernas domedagsprofetior måste kylas ner : klimat och miljö ur ett globalt perspektiv”…..
    av Robin T. Trnovsky

  72. Björn

    Anna-Lena [70; Nej, visionen om ett fossilfritt samhälle om 12 år, är till och med ett oansvarigt uttalande. De som tror på denna vision förstår i princip ingenting om energi, tillverkning, destruering, fungerande samhällsfunktion, konsekvenser, etc. Hur är det möjligt att politiker och ledare med sådana dolda maktbehov och fullständig okunskap om verkligheten, får tillträde till sina positioner? Obegripligt i ett s.k demokratiskt samhälle. Är inte Riksdagen kongruent med folket?

  73. Peter F

    Fossilfria bränslen efter 2030 !! Vad kostar det oss innevånare att byta ut över 4 miljoner bilar och alla andra fordon och redskap som drivs med fossila bränslen ? Visionen är så sanslöst orealistisk. När väljarna fattar att visionen kommer att kosta dem hundratusentals kr eller mer per familj kommer de att rensa bort de partier som vill förstöra deras tillvaro.

  74. Sten I

    Verkar som även myndigheter tänker efter. Och media rapporterar! 🙂
    https://www.aftonbladet.se/bil/a/9m3gdE/forskare-fossilfritt-2030-orealistiskt

  75. Gunnar Strandell

    Ann-Lena #70
    Jag håller med och anser att miljöpartiet har målat in sig i ett hörn.

    Fossilfritt för fordonen innebär etanol, biogas och biodiesel.
    Etanol har bannlysts av EEB, European Environmental Bureau, som är miljövännernas europeiska samarbetsorganisation.
    Biogas har svårt att räcka till och kräver ombyggnad av tanksystemen i fordonen. Räckvidden mellan tankningar blir också begränsad i förhållande till idag.
    Diesel är på väg att bannlysas i städer på grund av utsläpp av partiklar och NOx. Sverige är redan dag stor köpare av biodiesel i olika former, som säljs utan skattepålägg för att vara konkurrenskraftig.

    Kostnaden visar sig i minskade skatteintäkter och har redan tvingat Magdalena Andersson att svika ett vallöfte från 2014.

  76. Håkan Bergman

    Gunnar S. #75
    Vi får ge ett erkännande till alliansen och C, Hatt körde mantrat ”fossiloberoende fordonsflotta” till 2030, nåt som vi i princip redan har. Biodiesel och gengas täcker väl in hela flottan.

  77. Fredik S

    Man kan ju tycka att MP då som värnar så starkt om miljön skulle bidra med kvalitet riktiga kunskaper i den politiska debatten att korrekta fakta skulle ses som något att sträva men tyvärr är det ju oftast precis tvärtom med råge.

    Här är en Miljöpartist tillika minister som inte tål kritik, blir lite svenskt kränkt och inte vill att fakta ska diskuteras, Miljöminister Karolina Skog.

    Länken är till DI klicka sedan på länken till Flygkanalen.se och titta på videon med Svenskt Flygs generalsekreterare Henrik Littorin angående den konstiga debatten om flyget och korrekta fakta!

    https://www.di.se/nyheter/svenskt-flyg-retar-upp-miljoministern/

  78. Enligt min mening är hela debatten om en ”fossilfri” fordonsflotta av miljöskäl en dimridå. Det verkliga skälet är att vänstern, vilket i högsta grad innefattar Miljöpartiet, avskyr innehavet av fordon som kan förflytta ägaren av detta när han/hon vill och vart han/hon vill, utan att fråga någon om tillstånd eller registreras.

    Det är meningslöst att diskutera orimligheten av ”fossilfria” fordon utan att beakta det bakomliggande motivet. Den som inte hävdar rätten att fritt förflytta sig, utan argumenterar om teknikaliteter har helt enkelt blivit manipulerad.

  79. Ingemar Nordin

    Fredrik S #77,

    Tack för länkarna. Ännu en gång sprider regeringen fejkade fakta och vill bestraffa sanningssägarna.

  80. Sören G

    #77 #79
    Henrik Littorin förklarar lugnt och sakligt varför man räknar fel på flygets utsläpp och får dem till tre gånger så stora som i vekligheten. Då går Karolina Skog ut med att det inte är acceptabelt av Littorin att ifrågasätta vad forskare kommit fram till. Debatt och ifrågasättande är alltså inte tillåten enligt Karolina Skog.

  81. Fredrik S

    #79, 80

    Tack Ingemar. Det är ju allvarligt och häpnadsväckande att en svensk minister inte kan acceptera att staten finansierar en organisation som råkar granskar vad hon säger och försöker reda ut felaktiga fakta och överdrifter.

  82. Håkan Bergman

    Om Karolina Skog.
    https://www.dn.se/nyheter/politik/miljoministern-ku-anmald-for-utspel-om-flyget/
    Det är ju bra att det tas strid om det här, även om jag helst hade sett att det varit ett annat parti som tog striden. Sen är det ju positivt att inrastrukturministern reagerar.
    ”Tomas Eneroth håller inte med.

    – Det måste myndigheten själv bestämma. Det är upp till varje myndighet att avgöra i vilka organisationer man vill vara med. ”

    Hör så aporna tjivas, kalla varandra apa.

  83. L

    ”Klimatutmaningen” säger Karolina Skog. Var det inte Isabella Lövins jobb? Undrar vilken minister som hanterar Tomtar och Troll?

  84. Fredrik S

    Håkan #82

    Jättebra att det uppmärksammas. Av någon anledning kommer ju MP-politikerna ofta undan med vad de påstår.

    Ett uppenbart exempel på att gröna politiker, V MP, inte klarar av granskning.

  85. Håkan Bergman

    L #83
    Vi har att göra med ett parti som inte bara riskerar att åka ur riksdan, utan även om så inte sker kommer att förlora runt en tredjedel av dom platser partiet har idag. Några måste alltså lämna båten, då är en bra taktik att börja knuffa några överbord. Såklart ser vi utomstående helst att dom här småfascisterna åker ur i höst, men det blir ändå en extra bonus om det sker under så mycket ståhej som möjligt.

  86. L

    #85, Det bästa vore om hela partiet försvann och vi fick möjlighet att bilda ett riktigt Miljö-parti. Som till att börja med kunde rädda naturen från alla vindkraftverk..!

  87. Guy

    # 86

    Just det!

  88. Fredrik S

    L #86

    Hear hear!

  89. Christopher E

    På Studio Ett kl. 17 togs ämnet om flyget upp med Karolina Skog, forskare med kreativa siffror och representant för flyget i studion.

    Jag tycker inte det gick något vidare för Skog som jag hörde det, trots två mot en gäster på hennes sida. Reportern skötte det helt OK, faktiskt. Karolinas bittra utfall och snack om ”förnekande” kändes desperata och hon var på defensiven med osäker röst. Han klarade inte att bemöta att hennes utfall mot flyget mest var partipolitik för att rädda kvar MP i riksdagen.

    Men det bästa var att Henrik Littorin fick helt rätt när ”forskaren” från Chalmers yttrade sig. Denne skulle försvara ”höghöjdseffekten” och att vad svenskar gör i utlandet obegripligt nog ska räknas in i svenska utsläpp. Och lyckades omedelbart visa att objektiviteten i ”forskningen” är högst osäker, för han började med snack om nu måste vi faktiskt uppfylla klimatmålen, och nu ökar flyget, så vi måste vända dess utveckling osv. Med sådan klimataktivistisk övertygelse om vad vi ”måste”, är nog slutsatsen i en rapport skräddarsydd för regeringen mer än förutbestämd.

  90. Fredrik S

    Christopher #89

    Nä, det gick ju inte så bra för henne alls. Hon verkar ha hatat Svenskt Flyg länge och nu brast det helt och hon ska med rätta KU-granskas för ministerstyre. Klockrent när reportern läste upp definitionen för ministerstyre ur Nationalencyklopedin. Stämde ju till punkt och pricka i det här fallet.

  91. Christopher E

    Länk till #89, 90 om någon är intresserad. Om länken funkar ska den automatiskt börja på inslaget, annars är det 58:30 in i Studio 1:s sändning.

    http://t.sr.se/2oaY4H0

    Inte så ofta public service går på en MP-minister så hårt. I en miljöfråga dessutom.