I dagens Ny Teknik skriver Lars Bern om felsatsningen på etanolbränslet och hur den svenska bilindustrin stigmaticerats av alla klimatlarm.
”Den svenska etanolsatsningen har lett in svensk bilindustri på ett hopplöst blindspår. I stället för att snabbt ta fram hybridbilar med halverat drivmedelsbehov, har bilföretagen tappat tempo och nöjt sig med att ställa om sina gamla bensinslukare till etanoldrift. Den omställningen har kraftigt subventionerats av miljöpolitikerna, som därmed kan sägas ha ett direkt medansvar i den nuvarande krisen. Man häpnar när sossarnas allierade Miljöpartiet, som gjort sitt yttersta för att orsaka den här krisen, nu vill ge Saab skattepengar för att överleva. Det måste vara någon sorts världsrekord i populism.”
Är det någon som på allvar tror att det är klimatfrågan som ställt till det för bilindustrin? Jag är nyfiken alltså, för i teorin är det självklart att krav på mindre bilar påverkar efterfrågan på ett sätt som kan missgynna Volvo och Saab, såsom Bern skriver. Men i praktiken – har det stor betydelse? Jag skulle personligen gissa att höga drivmedelspriser (obs globalt, kan inte förklaras med höga svenska skatter) och finanskris (obs global, kan inte förklaras med höga svenska skatter) har avgjort större betydelse. Och att Lars Bern gärna ger klimatet en känga av personligt intresse. Vad tror ni andra (inte om Lars Bern utan om krisen inom bilindustrin).
”Det är en kombination av orsaker”, ja det fattar väl jag också. Vilka är de viktiga orsakerna, alltså:
Jag har i alla fall tagit mitt ansvar både för landet och miljön och köpt en ny bil, en Volvo V50 diesel. Den drar 0,46 l/milen på landsväg med 4 passagerare och full last.
Den viktiga orsaken är att ingen industri är så sönderkladdad av politisk klåfingrighet som bilindustrin.Det är inte bara nu och inte bara klimatfrågan. Och det kan förklaras alldeles utmärkt med höga skatter.
Som ofta är det så att när USA får hosta, blir resten av världen sängliggande. Där slog oljepriset som hårdast i somras och försäljningen av stora bilar droppade. Sen kom finanskrisen och fick försäljningen, som nästan uteslutande är med lånade pengar, att tvärnita. När man nu sakta ska försöka återhämta sig vill man gärna stödja sin egen industri och därför har till och med Toyotas hybridbilar tappat styrfarten. Volvo och Saab är dyra nischbilar som också drabbas.
Här hemma är det så att vi prioriterat säkerhet över driftsekonomi och då är stora bilar alltid säkrare än små. Med vårt usla vägnät är det fortfarande viktigt och jag har svårt att se t ex de små norska elbilarna på våra landsvägar. Jag tror därför att relativt stora bilar med hybriddrift är det som går att sälja här. På exportmarknader vore det ganska riskabelt för Saab och Volvo att försöka konkurrera med alla småbilstillverkare. Vad man kan göra är en mindre premiumbil, som Mini, där man kan ta bra betalt.
Etanoläventyret har möjligen fördröjt utvecklingen och Volvo fick överge gasdrift för etanol, men kan snabbt gå tillbaka. Hybrider har dom haft på gång länge, men det är först nu som batterifrågan börjar närma sig verkligheten.
Det som slår hårdast mot bilindustrin idag är osäkerheten som klimatfrågan injicerar i såväl politiker som bilköpare. Innan man har Köpenhamns-mötet bakom sig kommer alla hot om skatter och begränsningar att ligga som ett svart moln över köplusten.
Trolig förklaring till bilkrisen är kanske: 1. Det finns en överkapacitet/överproduktion av fordon, 2. Fordon (av alla slag) är dyra och finansieringen kräver lån, vilka företagen har svårt att få idag och privatpersoner avvaktar med att försöka få pga den finansiella oron. Om svenska regeringen verkligen ville minska utsläppen (i alla fall på kortare sikt) och minska bränsleförbrukningen så skulle dieslar hårdsubventioneras och göras förmånliga att äga, istället för att straffskattas. Men…om förbrukningen minskar så minskar skatteintäkterna…vilket politiker i allmänhet kanske inte är intresserade av?
Bilindustrins kris har djupare rötter än klimatfrågan, men för en gångs skull håller jag med Bern m.a.p. Maggies citat.
Enligt folk som kan bilindustrin är det just så som Göran (#5) säger – hela fordonsindustrin är idag kraftigt överdimensionerad, och har varit så i flera år. Att några måste försvinna har legat i korten rätt länge. Så när finanskrisen har slagit till blir det ännu mycket svårare för de ”övertaliga” att klara sig. Men visst: de som kommer att överleva är förstås de som producerar bilar som folk vill köpa, gärna då hybrider. E85 är sannolikt en återvändsgränd.
HAahahahah! Det är så man skrattar och gråter samtidigt åt politikerna. Om de bara undersökt fakta innan de satte igång med etanol-hysterin så hade allt detta kunnat unvikits! Klantskallar.
Lars Bern har rätt: Klimatalarmisternas domedagsprofetior har fått acceptans och lett till mängder av ogenomtänkta beslut av ”handlingskraftiga” politiker och populister. Läs Fölsters ”Farväl till världsundergången”.
Glömmer aldrig Gröna Bilisters Mattias Goldmanns debatt mot DN:s Lasse Swärd. Otroligt hur fel vissa kan ha och hur farligt det är att släppa in vissa lobbyister hos politikerna. Man borde alltid lyssna på två ytterligheter innan beslut fattas, då skulle vi slippa sånt här.
Goldmann fick ju även vara med i trafikmagasinet och döma ett urfånigt ”klimatrace” … han borde blivit utvisad istället för dömt.
För er som är lite lyriska över att använda diesel för privatbilism.
Vilken ställning har ni tagit till att det idag i europa finns ett överskott på bensin, samt att privatbilismen konkurrerar om dieseln som behövs för godstransport och vilken effekt det har på totala oljeuttaget i världen med påföljande resursbelastningar.
Är diesel i förhållande till bensin verkligen det bästa miljövalet för privatbilism?
Fast faktum är väl att SAAB har överlevt de sista åren tack vare etanolen och deras biopowermotorer samt att de fick en rejäl skjuts när politikerna hittade på konstlade miljöbilsregler och skattesubventioner. Sedan att den svenska marknaden är för liten och inte räcker till i längden är en annan femma men visst skulle etanolen bli framtidens bränsle om motorerna kunde bli snålare…att alla skall åka runt i elbilar är väl knappast realistiskt.
Annars håller jag med L om att klimathotdebatten är nog mer sista spiken i kistan för delar av bilindustrin än den direkta orsaken till kollapsen…
Den överdrivna etanol o dieselvågen är ju ett resultat av klimathysterikernas lobbying så precis som andra politiska diktat är det något misslyckat. Det är annars klart bra med många alternativ på drivmedel. Inne i städer kan elbilar fungera i vackert väder, långåkare i Pajala vill ha bensin eller diesel. Däremellan kan hybrid, etanol, gas och syntetvarianter komma in. Minskar oljeberoende och var o en kan välja efter ideologisk fåfänga eller verkliga behov och förutsättningar. Sverige har ett antal väldigt olika områden där olika drivsystem fungerar olika bra. Det finns inte en lösning som är optimal överallt
Några dagsklipp och tankar:
1. Biodiesel. EU har bestämt sig för att anmäla USA för prisdumping.
2. Lithium för batterierna är en bristvara enligt vissa källor. Bolivia vet inte om de har 300.000 ton eller 140 millioner ton i sina saltsjöbottnar. De tror att de har mellan hälften och en tredjedel av världens lithiumreserver. Den nya socialistiska regimen vill kontrollera denna rikedom och få del i bl.a. batteritillverkningen och inte bara exportera mineral. Lithium Corporation har flyttat över gränsen till Argentina.
3. Bilkrisen är också en ”kvalitetskris”. Bilarna håller längre – för länge – så att uppskjuta ett bilköp är ett lågriskbeslut.
4. Att köpa bil långsiktigt – dvs att skydda andrahandsvärdet och transportkostnaden – är ett högriskprojekt med de ständigt ändrade skattereglerna, biltullar,parkeringsförmåner, inköpssubventioner, drivmedelsprisförändringar etc. det har blivit en djungel.
5. Vilka bilar vill folk ha? Ja inte köps det några hybridbilar i mängder . Folk vill ha säkra, ekonomiska persontransporter och frihet att kunna röra sig utanför de kollektiva trafiksystemens begränsade räckvidd och servicegrad.
Jens>> Diesel i sig kanske inte är det bästa alternativet, men dieselmotorn i sig är nog bland de bättre som finns till hands. Den går ju att driva med allt möjligt och går t.o.m. bättre på t.ex. specialbehandlad växtolja än vad den gör på diesel. 🙂
Boys will be boys………
Givetvis är det samverkande faktorer som har orsakat krisen i bilindustrin, men ”klimatmedvetenheten” är garanterat en av dem.
Om det är rätt eller fel, ja det lär vi bli varse.
Hoppas att beslutsfattarna tänker på följande dock:
1 st 60-ton:are drar minde bränsle än 60 st 1-ton:are.
Tror att vi är riktigt farligt ute ifall transportnäringen sätts åt allt för hårt, för den är trots allt en del av blodomloppet i vårt moderna samhälle.
Patrik #15
Men i verkligheten just nu så kommer privatbilism med dieselmotor använda just diesel. Är det rimligt och resursmässigt fördelaktigt att storskaligt börja tillverka dieselsubstitut för dieselmotor? Är det inte bättre att lägga dem resurserna på utveckling av bränsleceller och dess drivmedel som har 60% verkningsgrad istället för dieselns 30%iga verkningsgrad?
Att köpa dieselbil just nu med argumentet att det är miljömässigt bättre än bensin, då har man nog inte gjort sin hemläxa. Precis som de flesta inte gjorde hemläxan med etanol.
En VW Golf 1.6 liter, vägde år 1974 875 kg och motorn producerade 80 hk och drog 10,3 liter/100 km. 2004 års model vägde 1365 kg, 1.6 liters-motorn gav 115 hk och den drog 7,2 liter/100 km. Notera att hk/vikt relationen är ca 5% lägre 2004! Avgasreningen: CO från 40,4 g/km till 0,08 g/km; kolväten från 53 g/km till 0.02 g/km; NOx från 1.25 g/km till 0.03 g/km. Inte så taskigt. Tänk om alla avgasorenade motordrivna tvåhjulingar hade samma rening? Det skull bli bra bättre luft i tätorterna under den varma tiden av året.
Rättelse: EU har beslutat om strafftullar på Biodiesel från USA.
”Miljömässigt” är ju ett flexibelt begrepp. Ja,dieselpersonbilarna har blivit renare:
Partikelutsläppen 1980: 250 g/km; 2000 80 g/km; 2005 40 g/km och 2008 med partikelfilter 5 g/km. Hur detta sedan balanserar andra faktorer få man vara expert för att visa.
Vem vill satsa på att bygga nya raffinaderier för diesel i dagens läge?De byggs med minst ett 40-årigt investeringsperspektiv. Och var får de tillstånd att bygga eller bygga ut? De senaste åren är det väl bara i Sverige man fått lov att öka raffinaderikapaciteten.
Har verkligen alla läst om Mercedes Otto/diesel motor ?
Den går på bensin, men fungerar med bägge principerna beroende på last.
En 1.8l som ger 238kh och drar 0,57l/mil vid blandad körning med en bil som har tjänstevikt strax över 2 ton..
Den är klar och ingen svindyr hopplös framtidsvision.
I bland undrar jag om politiker och andra med åsikter verkligen läser om alla olika teknikers utveckling alltid..
Det går ju inte att ha en uppfattning om man saknar kunskap.
Eller?
Det finns ett otroligt intresant alternativ som vaxer fram på västkusten i Sverige
Helmansmotorn..
Läs vad uppfinnare och debattörer skriver på NT.
Men samtidigt har jag ränkat ut hur vi får biulliga drivmedel utan de smarta kärnkraverk som så få fattar hur bra de är.
Vi ska låta alla kraftvärmeverk som ska byggas, bli producenter av fjärrvärme, vätgas och CO2, vilket ska skiljas genom trycksatt förbränning och avskiljning med kaliumkarbonat.
Då får vi ett biobränsle som går att skilja från fossilt genom sin radioaktivitet.
Om detta bränsle bara beläggs med moms, är saken klar.
Alla matrester, allt rötslam och alla andra bränbara avfallsprodukter, ska låta sitt kolinnehåll gå genom en bilmotor före dess möte med atmosfären..
Jag fick en intervju om jobb med fjärrvärme så jag funderade under en timme på hur det kan bli lönsamt utan en massa subventioner (om man påstår att en lägre skattesats inte är subvention)..
Ja Gunnar att räkna och att räkna rätt är en stor konst som inte ofta klaras av journalister. I dagens tidning har en seriös Schweizisk energiintressent (Federation Romande pour l’energie (FRE) http://www.frenergi.ch) räknat ut att om man vill ta den nuvarande solelproduktionen från ”imponerande” 28 millioner megawatttimmar per år vilket motsvarar en halv promille av dagens energibehov till en framtida 5% så krävs en investering på 25 milliarder CHF – ca 200 milliarder SEK. Med samma pengar kan man – teoretiskt – bygga 3 moderna EPR-kärnreaktorer som kan leverera 58% av elbehovet. Samma artikel påstår att en solcell behöver 3-5 år för att vara energi- och CO2-neutral och framtidens solceller kanske når ner till 1 eller två år. En solelinstallation kan då ge tillbaka mellan 10 och 15 ggr sin konstruktionsenergikostnad. Jag är inte i stånd att kontrollera siffrorna. Vindsnurror lär ta många fler år för att ”betala tillbaka” sin konstruktionsenergikostnad. Hur det blir med atomkraftverk vet du säkert bättre.
Lras G
Din länk fungerar inte.
Vindkraft är det dummaste svenska politiker stött.
Ville de ha billig elkraft med liten miljöpåverkan skulle de ge småskalig vattenkraft samma villkor…
Eller bättre. inga gröna certifikat till någon..
Fri utbyggnad av vattenkraft som inte reglerar eller stör vattenlevande liv… det skull givit avsevärt mycket mer och dessutom avsevärt jämnare produktion..
Det är svårt att inte drabbas av politikerförakt…
Ju mer jag läser om svenska politikers beslut om resursfördelning och hinder, ju mer missmodig till mitt gamla land blir jag…
Jag skrev en del om Indiens kärnkraftprogram häromdagen, det tror jag skulle intressera dig.
Så får du se en bild på Indiens storhet i sammanhanget..
Jag skriver troligen på ett allt för enkelt sätt för dig, men då hänvisas ofta till källorna på engelska.
Tanken är att de som har dåligt med tid snabbt kan skumma och kanske finna något att fördjupa sig i.
Teknikutvecklingen nu är globalt historiskt hög.
Nu börjar applikationer av programmerares efterhäng på hårdvaran ge accelererande resultat.
Du kommer snart att ha en hushållsrobot, som ser till att allt funkar är rent och fint samt att du aldrig glömmer något.
Livet leker och dagens ledare borde inse att förmågan aldrig varit större, men kostnader är låga.
Så stor skillnad på förmåga och kostnad har aldrig tidigare funnits.
Sorry Gunnar L. jag missade ett ”e” i länken pröva:
http://www.frenergie.ch
Har varit på resa så jag missade ditt indiska inlägg. Var kan jag hitta det?
Jens: Du har helt klart en poäng som alla dieselivrare totalt missar. Diesel och alternativa bränslen till dieselmotorer gör bäst nytta i transportsektorn och inte i privatbilar. Å andra sidan minskar en stor mängd dieselbilar oljekonsumtionen totalt sett.
Beträffande ev. bensinöverskott kan, vad jag förstår, de flesta raffinaderier ”konvertera” bensin till diesel och flygbränsle i händelse av större efterfrågan på bränsle än ett annat.
Ja, Mikael #1, vi är nog rätt många som på allvar tror att det är klimatfrågan som ställt till det för bilindustrin.
Eller påverkas inte du av den klimatpropaganda som basunerats ut under de senaste åren av såväl av politiker som av olika politiska och ideologiska organisationer? Om inte, varför skriver du dina inlägg här då?
Svenska bränsleskatter påverkar naturligtvis inte bilister i andra delar av Europa, men det gör däremot liknande skatter just i andra delar av Europa. De höga bränsleskatterna är inte en unik svensk företeelse utan tillämpas faktiskt ivrigt av alla EU-länder. Ta och bila ner till Europa nån gång så får du se.
Dessutom hotar EU den europeiska bilindustrin med allt hårdare krav på CO2-utsläpp, annars skrämmer man med höga straffskatter. Ett ypperligt sätt att hjälpa vännen i nöden, eller hur?
Att det skulle finnas överkapacitet eller överproduktion inom bilindustrin är nog en halmstrå till bortförklaring som politikerna gärna greppar; man vill ju gärna hävda att bilindustrins problem är bilindustrins eget fel, och ingen ska kunna lägga skulden på politisk inblandning och statlig planekonomisk styrning. Dessutom är det som alltid bara fråga om preferenser. Just nu finns det överkapacitet överallt inom alla branscher.
Toyota, så väl som de allra flesta andra biltillverkare, har aldrig haft som policy att fylla världens hamnar med osålda bilar, och det har funnits utrymme för ökad produktion vilket man också gjort, ända fram tills nyligen. Efterfrågan på bilar ökade stadigt i Kina, Indien, Ryssland och många andra håll i världen tills krisen slog till med full styrka.
Var rädd om de fossila drivmedlen. Efter Peal-Oil får vi svårt att klara matproduktionen, som är starkt oljeberoende m a p transporter/jordbearbetning och konstgödning. Läs Lindstedts böcker ”Olja” och ”Svart Jord”. Läs även Per Åhlströms bok ”Tänk kallt i klimatfrågan”. Kunskap är vägen till överlevnad.