Kalifornien räknas väl fortfarande som den 5:e största ekonomin i världen. De är också den mest progressiva delstaten i USA och också den som hårdast drivit politik liknande Net zero och Green New Deal.
Det blir då högintressant att se hur det går och därför lutar jag mig emot en artikel som bifogas i original på engelska. Nedan har jag gjort en översättning via Google och man kan väl säga att en ev klimatkris har bytts ut mot ett stort antal andra kriser tex elkris, bränslekostnadskris, utflyttningskris, migrationskris och stor ökande fattigdom och hög brottslighet. En del av ovan har jag lagt till utifrån andra uppgifter.
California Governor Gavin Newsom met with Chinese leader Xi Jinping in Beijing in 2023. According to a press release issued by Newsom’s office, the governor “made clear with Chinese leaders that we must take urgent action to transition away from fossil fuels.” Credit: California governor’s office.
Gov. Gavin Newsom will run for the White House in 2028. But under his leadership, California’s energy prices have skyrocketed.
”Gör inga misstag, Kaliforniens guvernör Gavin Newsom kandiderar till Vita huset 2028. I februari lanserade han en podcast med det otäcka namnet ”This is Gavin Newsom.” Hans första gäst var den konservative aktivisten och kommentatorn Charlie Kirk, chef för Turning Point USA. Newsom hävdar att han vill ha ”ärliga samtal” med människor på båda sidor av det politiska spektrat.
Vad du än tycker om Newsom så måste du beundra hans fräckhet. Kom ihåg att i december förra året sammankallade den ”för snygga till hälften den kaliforniska lagstiftaren” för en särskild session utformad för att ”skydda Kaliforniens värderingar” under Trumps andra mandatperiod.
Hur fungerar dessa kaliforniska värderingar?
Människor lämnar The Golden State i massor. Enligt U-Haul har Kalifornien kommit på sista plats för enkelriktad trafik fem år i rad med fler människor som flyttar ut än flyttar in. Fattigdomen i Newsoms delstat – som redan har den högsta fattigdomsgraden i landet – ökar. Här är nyckelresultatet från en septemberrapport från California Budget & Policy Center:
Kaliforniens fattigdomsgrad ökade till 18,9 % 2023, upp från 16,4 % 2022 och 11,0 % 2021, enligt nya Census-data. Statens fattigdomsgrad var särskilt hög bland svarta och latinska kalifornier och Kalifornien fortsatte att ha den högsta fattigdomsgraden av de 50 staterna. Kaliforniens höga fattigdomsgrad innebär att 7,3 miljoner delstatsinvånare saknade resurser för att möta grundläggande behov förra året – mer än befolkningen i Kaliforniens fyra största städer: Los Angeles, San Diego, San Jose och San Francisco.
Tack vare Newsom och Kaliforniens enorma klimatbesatta byråkrati kommer statens överkomlighetskris att bli värre mellan nu och 2028. Kaliforniens bränslepriser är bland de högsta i landet. Bensin i Kalifornien kostar nu cirka 4,84 USD per gallon, 53 % mer än genomsnittet i USA. Dessa priser kommer snart att bli mycket högre. I oktober förra året meddelade Phillips 66 att det skulle stänga sitt raffinaderi med 139 000 fat per dag i Los Angeles i slutet av 2025. Företaget tillkännagav flytten kort efter att Newsom undertecknat en lag som syftar till att förhindra bensinprishöjningar.
På onsdagen sa San Antonio-baserade Valero, som äger två raffinaderier som producerar 14% av statens bensin, att det kommer att stänga sitt Benicia-raffinaderi permanent i april 2026. Det raffinaderiet hanterar 145 000 fat råolja per dag. Dessutom kan företaget stänga sitt raffinaderi med 91 000 fat per dag nära Los Angeles. Detta är inte förvånande. Förra hösten sa Valeros VD, Lane Riggs, ”Kalifornien ökar sitt regulatoriska tryck på branschen, så vi överväger verkligen allt.” I augusti förra året lämnade det stora oljebolaget Chevron (tidigare Standard Oil of California) läger från San Ramon för Houston på grund av Kaliforniens policy som, som vd Mike Wirth sa, ”höjer kostnaderna, som skadar konsumenterna, [och] som avskräcker investeringar.”
Oavsett om det är bensin eller elektricitet blir kalifornier – och i synnerhet kalifornier med låga inkomster – förkrossade av Newsoms energipolitik. Enligt statlig lag måste Kalifornien få 60 % av sin elektricitet från förnybara källor senast 2030, och dess nät måste vara 100 % kolfritt 2045. Förra månaden bad Pacific Gas and Electric, statens största bolag, California Public Utility Commission om ytterligare en prishöjning. Räntehöjningar är business as usual på PG&E. Bara förra året godkände CPUC sex hastighetshöjningar för det gigantiska verktyget.
Dessa prishöjningar är bara en aperitif för konsumenter i Kalifornien som nu betalar de näst högsta elpriserna för bostäder i USA. Bara Hawaiianer betalar mer.
Fler prishöjningar kommer. En färsk CPUC-rapport förväntar sig att statens elpriser kommer att skjuta i höjden under de närmaste åren, och dessa ökningar kommer att tillföra Kaliforniens fattigaste invånare ännu mer regressiv energipolitik.”
—————————————————————————————————-
Så det är detta vi har att förvänta oss med klimatpolitik och Net zero. UK är väl det land i Europa som kommit längst och närmast stupet.
Torbjörn Ripstrand Civilingenjör Teknisk Fysik och Elektroteknik
kort.
Ett bensinpris på 4.84 dollar per gallon, det motsvarar idag ett literpris på 12,36 kronor litern.
Det svenska bensinpriset ligger då samtidigt, i dag, på 15,40 kr/litern (95okt).
* Medianinkomsten i Kalifornien är 23 % högre än snittet för USA och den dubbla mot den svenska.
** Oljepriset är med dagens dollarkurs nu nere på 3,6 kronor litern.
Så lär det gå – där fler hakar på.
Torbjörn, ”en eventuell klimatkris har bytts ut mot ett stort antal andra kriser”. Tack!
En suverän sammanfattning av det senaste halvseklets förödande ”Lysenkoism”, som möjliggjorts genom att det fria ordet tystats.
Svar 1,
Kort,
Jämför med relevanta fakta dvs bensinpris i andra stater.
Statiska mått för Kalifornien är inte intressanta i sammanhanget. Trenden de senaste åren är däremot väldigt intressant. De mått du anger år redan historiska och säger inget om nuvarande Guvernör.
Krisen i energisystemen är nu här på allvar i Europa pga den galna klimatpolitiken.
https://www.tn.se/naringsliv/42634/solenergin-pa-rekordniva-sedan-slocknade-spanien-och-portugal/
Tack Torbjörn.
Kalifornien är en intressant delstat i USA.
Där brinner det ofta vilket branden i LA visade.
Den avslöjade lite hur delstaten fallerat i viktiga samhällsfunktioner till förmån för allt vad Trump ogillar.
Nu har han makten att påverka delstaten via statliga insatser efter branden.
Tydligen har delstaten fått vissa villkor för att få ta del av statligt stöd.
En bra karta som visar hur delstaten sticker ut i ängslighet (och demokratisk väljarkår):
https://wattsupwiththat.com/2025/04/29/climate-anxiety-or-just-another-political-map-masquerading-as-science/
OT:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1374343
Vart är Kent när Spanien behöver honom som mest??
Denna skrift är rent skräp, nånsens och lögn.. såklart
#6 forts
Ängslighet över klimatförändringar skapas av ensidig rapportering.
I USA har en ny regim inneburit ett nedslag på statlig aktivism.
Förändring i rapportering väntas:
https://wattsupwiththat.com/2025/04/29/trump-administration-finally-pulls-the-plug-on-the-climate-fear-factory/
Kanske dax att se upp SMHI.
OT Riksrevisionen har tittat på LKABs planerade elkonvertering. Pessimister och folkhögskolornas experter hyllas 😉
Tack!
#7 Spaniens PM har lovat att det INTE var förnyelsebar el som skapade problemen.
Kommer vi få se en dementi?
Svängmassa?
#8 Lasse
Dom tog nog in Kenta som konsult
En artikel som diskuterar Kalifornien men även generellt hur slumpkraft ökar risken för black outs som i Spanien.
https://www.tn.se/naringsliv/37959/visselblasare-varnar-for-blackouter-sol-och-vind-utmanar-elsystemen/
TorbjörnR #10
Det är marknadens fel, vi måste genast sluta med publicering av spotpriserna, folk får ge sig till tåls tills elräkningen kommer, så var det förr och det fungerade bra.
https://klimatupplysningen.se/oppen-trad-590/#comment-475480
Kalifornien vägrar rensa skogar från lättbrända kvistar, löv och annat på marken och att bygga nya dammar trots kraftigt ökande befolkning och vattenbehov. Så går det som det går. Liknande dårar har vi även hemmavid, och de präglar också Kanada, Australien och hela EU.
Ur led är tiden. Mäktar vi att vrida den rätt igen?
En parantes!
Californien har faktiskt nu gått om stagnerande Japan och blivit världens 4e största ekonomi medan vanligt folk med arbeten tvingas bli ”uteliggare” pga bostadspriserna i flera städer. Californien vill gå sin egen väg men är beroende av Washington pga av sina stora budgetunderskott.
#13. Kan det stämma? Enligt officiell statistik nådde visserligen både Japan och Kalifornien 4,1 biljoner USD i BNP år 2024. Med drygt 39 miljoner kalifornier blir det drygt 100.000 USD per invånare. Med Japans 123 miljoner invånare det bara 30.000 USD per invånare.
Men enligt officiell statistik har Japan ca 40.000 USD per invånare. Svårt att tänka sig att det högutvecklade industrilandet Japan med tre gånger fler invånare skulle ha bara en tredjedel så hög BNP per invånare som Kalifornien, Det hänger inte ihop. En del av Kaliforniens BNP kan vara mest luft.
I ren köpkraft liger Japan nära Klifornien.
#14 Tege
Ja, min uppgift kommer från IMF som säger (tror) att Japans BNP nu är 4,01 biljoner usd medan Calif uppgår till 4,1 biljoner.
Visst säger inte BNP allt eller ens per capita. Som du säger är köpkrafts-förmågan egentlig viktigare. Jmf Kina t.ex. Frågan är vad USD är värd som universiellt jmf-mått? Mycket stora förändringar pågår.
Tege, ja det här med BNP är totalt förlegat och mäter väl egentligen bara hur mycket pengar som skyfflas runt i systemet och inte samhällsnyttan? Mer verklig mätning av ekonomin är PPP och då blir det helt andra siffror som gäller!
Men Japans väg tycks vara oundviklig betr BNP (demografi förstås en faktor liksom framförallt exportkonkurrens från Kina). Men Kina också en växande avnämare. Därför är Japan försiktiga att delta i USAs aggressiva handelspolitik.
Så här skrev IMF redan 2023.
https://english.kyodonews.net/news/2023/10/7d4498b66a95-imf-projects-japans-gdp-to-fall-to-worlds-4th-in-2023-after-germany.htm
Kaliforniens stora problem är att både folk och företag nu röstar med fötterna.
Det gäller i stort sett alla branscher. Till och med filmindustrin schappar, antalet inspelningsdagar i LA minskade med 22% mellan första kvartalet 2024 och 2025.
Sedan blir det ju inte bättre av att där numera nästan bara produceras woke-filmer som sedan floppar katastrofalt. Senast gick Disneys nya woke-Snövit 250 miljoner dollar back.
#13-16. BNP räknar väl allt som faktureras eller juridiskt registreras. Inte det som går sönder. En pangad busskur lagas = bidrag till BNP. Visst finns flera sätt. Men jag köper inte att Japan bara skulle generera en tredjedel så stora värden som Kalifornien.
Vissa flyttar visst till Kalifornien istället…
”Den svenska innovationsmyndigheten Vinnova har också sedan 2019 gått in med 28,5 miljoner i stöd.”
Tror inte det är allt stöd de fått men vad fick vi för det?
Några (återigen) tomma hangarer på Säve och ett gäng arbetslösa…
https://www.dn.se/ekonomi/elflygbolaget-lamnar-goteborg-for-los-angeles-trots-ministrars-raddningsforsok/
Konsekvenser av klimatpolitik:
https://youtu.be/isrdP7CdrPg?si=KDBRXVq96e3wFeE7
Säger bara ”Solar Fukushima”.
OT: Vet inte om det ligger bakom betalvägg men länktexten säger allt…
https://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/vad-vet-genusvetare–egentligen-om-karnkraft/
#18 tty
” Senast gick Disneys nya woke-Snövit 250 miljoner dollar back.”
Eller var det ”snö-svart”?
Varför man lämnar Kalifornien.
https://youtu.be/tk1h1bBa0nM?si=BC6EDXDRkjsQpSuQ
https://youtu.be/CFLeDgaePkI?si=HPB4xGq8PPkGdsHl
Lite OT, men det är farligt att köra bussar nu.
I alla fall med el-drift.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/larm-om-giftamnen-i-nya-elbussar-forare-kraktes-/
#14 Tege
Kolla ivf sysselsatta istf folkmängd. Japan har en av världens äldsta och andel äldre befolkning. Dessa äldre är oerhört konservativa och sparar bara i obligationer. Obligationer som inte givit någon avkastning alls sedan Japan knäcktes av USA på 80-talet, direkt via Plaza Accord 1985, jmf Trump idag mot Kina, och indirekt via deras överspekulation och påföljande oförmåga av de japanska familje-oligarkierna att skriva ner sina förluster påföljande år efter deras krasch 1989. Nu hotar inflationen hur som helst. Japans centralbank har monetiserat det mesta inkl t.o.m aktier för att hålla uppe marknadsvärdena (och ekonomin) på fötter. Det är främst Japan utöver Kina som finansierat USA overspending sedan 80-talet. Trumps besök i Japan nu senast handlade inte bara om tullar utan om Japans solidaritet. Japans nollräntor sedan 90-talet har skapat en situation där främst västvärlden lånat japanskt kapital för finansiell spekulation (carry-traden). En del menar att den handeln nu riskerar ett slut, t.ex pga stagflationsrisker.
Japan har pga bl.a personalbrist robotiserat den enorma äldrevården på gott och ont. Kan tänka mig att den japanska effektiviteten på det sättet minskat BNP inom flera sektorer. Löner är BNP.
Och nu ska Volvo lansera en elbil där batteriet är helt integrerad med karossen och kan varken lagas eller bytas ut? Det är ju exakt så man INTE ska bygga elbilar för blir det något fel på batteriet måste bilen skrotas vilket är slöseri med resurser. Andra mer förståndiga tillverkare tänker bygga in små bensinmotorer som laddar batterierna så att räckvidden ökar markant men några sådan planer har inte Volvo som tänker baklänges.
En viktig anledning till att folk flyttar från Kalifornien är allt högre kostnader för boende. Försäkringskostnaderna har skjutit i höjden efter alla bränder det senaste decennierna och ökande vattenbristen gör att kostnaderna för vattnet ökat.
Vattenbristen som har gjort att det ofta har varit vattenransonering vilket i sin tur gjort att folk inte vattnar i trädgårdarna vilket har varit en bidragande orsak till många hus brunnit upp.
Mina släktingar som bodde utanför San Francisco har flyttat därifrån. Den äldre generationen flyttade när de gick i pension för att kostnaderna för vatten och försäkring hade blivit så höga. Först flyttade de till en annan delstat men nu bor de i Sverige.
Många storstadsbor i Kalifornien har fått uppleva hur brottslingar och gäng tagit över storstadsmiljöer pga Biden’s öppna-gräns-politik. Städer som underbara San Francisco går inte längre att känna igen. Rena förfallet i vissa avseenden som också förstärkts pga svag myndighetsutövning (ekonomi?).
USA på väg att få återuppleva 70-talets post-industriella förfall? Vem minns inte t.ex New York’s förfall (inte minst stadsmiljön) innan nyliberalismen och den nya skulddrivna politiken omformade staden via avreglerad finanshausse med fastighetsinvesteringar och expanderande yuppie-kvarter.
USA går ivf nu in en betydligt mörkare epok. Det är dock för tidigt att räkna bort USA som ekonomisk faktor. Det är egentligen värre i Europa.
#27. Bakom lyckta dörrar planerar säkert Volvo också för fortsatta hybridbilar. Sina pengar tjänar de på rena bränslebilar och laddhybrider. Knappast någon tjänar pengar på enbart elbilar, kanske inte ens Tesla. Fel att tala om elbilar. Batteribilar heter det.
#26. Tack för bra info.