Hållbart resande

“Hållbart resande” är ett projekt som bedrivs i Umeåregionen. Bland olika kampanjer och aktiviteter finns bl.a. ett samarbete med ett taxibolag. Taxi förarna ska tävla i minskad bränsleförbrukning i förhållande till körd sträcka.
Hållbart resande
På projektets webbsida finns även verktyget MinResa, som visar konsekvenserna av olika färdsätt. I verktyget kan man jämföra olika sätt att ta sig från ett till ett annat ställe. Under tiden som man ritar sin färdväg får man automatiskt veta vad som skiljer de olika resorna vad gäller tid, avstånd, koldioxidutsläpp, kaloriåtgång och kostnad.
MinResa
Enligt ett pressmeddelande från Hållbart resande skapades MinResa därför att “80 procent av det totala antalet bilresor i Sveriges tätorter är kortare än 3-4 kilometer. För varje liter bensin som förbränns, bildas cirka 2,6 kilo koldioxid. Det blir nästan 4 ton koldioxid per år för den bil som rullar 1 500 mil. Alla utsläpp från jordens bilar bildar ett allt tätare täcke av växthusgaser. Täcket bromsar utstrålningen av värme och jorden värms upp i allt snabbare takt.”
På webbplatsen finns även förklaringar till vad som sker med klimatet. Under rubriken “Är inte koldioxid ofarligt?” får vi bl.a. veta detta:

“Att människan är orsaken till att halten av koldioxid i atmosfären är högre än någonsin är experterna överens om. Men det är svårt att bedömma exakt hur mycket vårt liv och leverne bidrar med. Koldioxidens snittlivslängd är flera hundra år och det finns stora naturliga variationer av koldioxid över tiden.
Osäkerhetsfaktorer som har att göra med mängden av växthusgaser och partiklar eller markförändringar, gör att det är svårt att ta fram exakta siffror.
Men det amerikanska energidepartementet bedömer att upp till en femtedel av den koldioxid som finns i atmosfären kan härledas till mänskliga aktiviteter. Och vi vet att koldioxidhalten ökar med ca 0,4% per år och att jordens medeltemperatur nu är högre än någonsin.”
Saken är biff, eller hur? Ingenstans sägs det dock att det koldioxidhalten i atmosfären som styr temperaturen. Bara att koldioxid “är en av växthusgaserna som leder till klimatförändringar.”
Nu väntar jag bara på att SAS och SJ startar en gemensam webbplats där man får kalkylera fram koldioxidutsläppen för flyg respektive tåg. Gärna med möjlighet att själv fylla flygplanen och tågseten med passagerare. Givetvis bör det även finnas möjlighet att lägga in faktorer som förseningar, förlorat bagage och hur mycket man får ge för en kopp kaffe.
I framtiden kan flygbokningssystemet utökas med en koldioxidkalkylator. Som bekant använder olika flygbolag olika plan. Även flygtekniken skiljer sig åt. Därför kan CO2-utsläppen variera på en och samma sträcka. En billig biljett kan därmed visa sig vara “dyrare” genom att den är mindre klimatvänlig. Förstår ni vilka affärsmöjligheter som skapas för resebyråerna?

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Tege Tornvall

    Galopperande vansinne, baserat på systematisk desinformation.
    Tege

  2. L

    Ja, så här skriver dom:
    “Den stora utmaningen nu är att få västvärlden att axla sitt ansvar. Det är nämligen här, hos oss, problemet ligger. Det är här och nu vi förbrukar olja, bensin och kol; trots att både Kina, Indien, Brasilien och andra stora utvecklingsländer snabbt ökar sina utsläpp. 
    Det är vi i väst och vår generation som producerar den koldioxid som accelererar växthuseffekten. Men det är hela världen och kommande generationer som ska betala priset.”
    Samma mantra sprids av AGW-missionärer vi ser på utflykt i Afrika och ovan polcirkeln. Man berättar glatt att USA och Europa förändrar deras klimat och får skrämda blickar tillbaka.
    Hur länge till ska man låta Kina öka sina utsläpp som redan är störst i världen och om fem år troligen dubbelt så stora? Bidrar inte dom till växthuseffekten? Vad man kan spara in i Umeå på ett år, släpper Kina ut på några minuter…
    Var finns proportionerna i propagandan?

  3. S. Andersson

    Undrar vad “snittlivslängd” för CO2 innebär. Dör CO2-molekylen sedan?

  4. Mikael

    S. Andersson – Undrar du verkligen det? Eller ägnar du dig bara åt desinformation?

  5. Christopher E

    “Att människan är orsaken till att halten av koldioxid i atmosfären är högre än någonsin är experterna överens om.”
    … skriver de. Det finns det absolut ingen expert som håller med om! Det är snarare projektets tro. Halten har varit mer än tio gånger högre.
    “Och vi vet att […] jordens medeltemperatur nu är högre än någonsin.”
    …fortsätter de. Samma struntprat, samma desinformation.
    Man förstår att folk som tror på dessa osanningar blir fanatiska i  sin strävan.

  6. István

    Viktigast måste ju vara att man kan motivera sitt resande med miljö/klimat nytta.
    Fler och större FN konferenser, gärna på avlägsna platser kan vara vägvisande för oss.

  7. István

    Tur för oss att vi har egen expert på desinformation och konspirations teorier.

  8. Andreas

    Ja, man skäms ju nästan för att vara umeåbo nu. Detta är väl sprunget ur någon lokal oförmåga till miljöpartist som ville visa sig duktig och sänka partiet ytterligare..

  9. Jörgen E

    Maggie, du kan nog vara säker på att både SJ och flygbolagen filar på sina CO2-kalkylatorer as we speak. Jag är uppriktigt förvånad över att de inte redan finns på plats… Det gäller ju att krama så mycket pengar och så många PK-poäng som möjligt ur AGW-hysterin.

  10. tty

    Rejäla bilar de har i Umeå, för att siffrorna ska stämma måste bränsleförbrukningen i snitt  ligga på sådär 1,1-1,2 liter per mil.  De måste också ha världens tyngsta bensin med en täthet någonstans omkrin 0,86.

  11. Red Hansen

    Umeå verkar vilja ha rekord i luftföroreningar med 30sträckor och fartgupp precis överallt och all trafik måste genom centrum i stan så det riktigt grötar ihop sig. Bland dom mest inkompetenta trafikplanerare jag sett i sverige

  12. István

    I god konkurrens med Stockholm isåfall

  13. Red Hansen

    Stockholm är ett sorgligt kapitel i sig utan förbifarten m.m.  som behövts i årtionden. Umea har egentligen gott om plats men planerarna verkar försöker skapa stockholmsproblem. Alla dom andra norrlandsstäderna verkar ha en betydligt mer praktisk syn på trafiken