Grönköping och biltrafik

Då bilåkandet

fortsätter att öka i och omkring Grönköping, ser sig Miljöpartiets lokalavdelning tvungen att hitta å fler och mer effektiva hinder för att få bort bilismen.

-Målet är ju noll, dvs ingen biltrafik skall tillåtas alls, säger MP:s taltratt i bilfrågor. Därför föreslå vi att samtliga gator i Grönköping måtte enkelriktas åt alla håll.

GK bil

Miljöpartiets bilexperter i full färd med att konstruera total
enkelriktning å alla gator i Grönköping.

Rolf Oward

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lars Cornell

    Invandrare visar ingen hänsyn.
    Det här är kanske litet OT men i alla fall. Låt mig berätta vad som hände mig i förra veckan.

    Jag fick problem och vände mig till ’Kundsupport’. Jo, det fixade sig, hon var duktig. Men så försökte jag uttala kontaktpersonens namn, Zinaqjda Cikzic och nå’t.
    Du förstår ju vad som hände – jag vrickade tungan.
    Det var bara att ringa efter ambulansen.
    Så nu ligger jag här på akutmottagningen (det var före enkelriktningen) och vet inte om de kan sy ihop den eller om det blir amputation.
    😉

  2. Håkan Bergman

    I Stockholm vill man naturligtvis inte vara sämre än förebilden Grönköping.

    https://www.youtube.com/watch?v=DXxQGViGd3c&t=1s

  3. Lasse

    Det räcker med en lite olycka så blir trafiken stående i timmar.
    Tydligen så har miljöpartiet infiltrerat polis och räddningstjänsten.
    Såg en kökrock i ett av tre körfält. Vips stängdes hela vägen och de måttligt krockade bilarna fick sällskap av polis och Ambulans samt en kilometerlång kö där bilbärgarna stod längs bak. Stilla! Länge!

    Låt det kosta att ha vägen avstängd.

  4. Håkan Bergman

    Lasse #3
    Kan vara Trafikverket som stänger av. Inom järnvägen så har Trafikverket rutinen att en platsansvarig utses vid minsta incident, platsansvarig blir den tågklarerare i tjänst som har det rullande uppdraget inom aktuell banregion. Han kan alltså sitta miltals ifrån platsen för incidenten och då blir det lätt så där. Jag skulle inte bli förvånad om man kopierat det upplägget till vägtrafiken också.

  5. Lasse

    #4 Håkan B
    De borde i så fall lära sig av FHM!
    Eget huvud , eget ansvar och egen hälsa-men köer bör undvikas.

  6. Karl Eider

    Gammal sketch om hur man planerar vägarbeten och avstängningar i Stockholm under semestertider för att jävlas maximalt med turister. Riktigt kul. 🙂

    https://stockholmskallan.stockholm.se/post/24275

  7. Tege Tornvall

    Stig Järrel som gnällgubben Fibban hade på sin tid i Kar de Mumma-revyn en härlig sketch, där han klagade på Stockholms gatukontor för att de stängde av överallt.

  8. Jonas

    Verkligheten överträffar Grönköping

    En bil i Sverige drar 10% mer bränsle än samma bil i Tyskland. Orsaken är vår ”biobensin”.

    Q8 skriver stolt så här:
    ”Vi har upp till 13% förnybar inblandning i vår bensin”

    En vanlig dödlig skulle kunna tycka att man skulle låta bli att blanda i ”förnybart”. Bilen skulle då dra 10 % mindre. Den förnybara inblandning verkar ju inte bidra till bilens framdrift. Det är mer att bilmotorn får vara förbränningsrum för det förnybara. Borde vara enklare att elda upp det förnybara direkt vid tillverkningen. Då skulle man åtminstone slippa transportera soppan.

  9. #8 Jonas,
    I år 2020 måste samtliga EU-länder klara 6 procents reduktion av koldioxidutsläppen från vägtrafikens drivmedel (räknat i ett livscykelperspektiv). För bensin gäller i Sverige en reduktionsplikt av 4,2 %. All bensin i Sverige har sedan många år en inblandning av minst 5 % etanol av främst två skäl
    – minska risk för frysning i förgasarmotorer (etanol tar upp kondens)
    – höja bensinens oktantal nu då bly och en del andra additiv är förbjudna. T.ex. har E85 ett oktantal av ca 102.
    Etanol har ca 30 % lägre energiinnehåll per liter än bensin, men vid låginblandning av etanol upp till ca 10 % märks ingen ökning av bränsleförbrukningen i liter per mil i de undersökningar jag har läst. Det vore fint om du kunde ge en referens till en test som styrker dina påståenden.

  10. Kenneth Erikson

    För egen del anser jag det bara för mycket att skämta om det som ändå blir verklighet.

    För 2 dagar sedan togs ett beslut i riksdagen där samtliga beslut i fortsättningen ska underställas en prövning mot klimatmålet om ett fossilfritt samhälle. Det är alltså nu prio ett i svensk riksdag. Endast SD opponerade.

    Det fick jag veta via gårdagens Swebbtv nyheter (alldeles i början). https://www.youtube.com/watch?v=BpaPNfacoeY&feature=youtu.be&utm_campaign=cmp_1800736&utm_medium=email&utm_source=getanewsletter

  11. Benny

    I Växjö proklamerar man stolt och påstår sig vara ”Europas grönaste stad” vilket ju från början är en lögn för det var en journalist på en tidskrift som utan belägg spred denna lögn! (Kommunledningen i Växjö sedan snappade upp och gjorde till sin slogan) Tyvärr har detta storhetsvansinne lett till att trafiken bromsas upp med allehanda påhitt som fartgupp, enkelriktningar i onödan, omvägar, avstängning av gator för biltrafik , höga P-avgifter m.m. Som i så många andra svenska städer har detta vanvett gjort att centrumhandeln snart är utdöd och ödelagd. Växjö är inte ens Sveriges grönaste stad för övrigt, enligt mätningar!

  12. Lasse

    #11 Benny
    Grönköping vinner den kategorin.
    Men Växjö kan kanske anamma slogan: Grönaste kommunledningen!

  13. Jonas

    #9

    Den referens jag har är att jag känner ett antal personer som jobbar med bilförsäljning och bilreparationer. De säger bestämt att en bil i Sverige har 10% högre förbrukning än samma bil i Tyskland. De är tvungna att ange bränsleförbrukning när de säljer en bil. De anger då 10% högre siffra än vad de anger vid samma försäljning i Tyskland.

    Jag har ingen referens till någon artikel. Å andra sidan har jag ingen anledning att betvivla mina bekantas utsagor. För de som jobbar med bilförsäljning är detta tydligen ett vedertaget faktum. En bil i Sverige har 10% högre förbrukning än samma bil i Tyskland.

    Jag är absolut ingen expert på bilar, men den förklaring de (försökt) ge mig är att inblandningen påverkar oktantalet, och att oktantalet har stor betydelse för motorns verkningsgrad. Själv kan jag inte bedöma förklaringen, men det är i alla fall så de förklarar det.

  14. LC

    #11 #12 Benny Lasse. Även ogräs är grönt. Kanske inte i Grönköping, men just nu, utom maskrosor för de är gula tills de blir fula.

  15. Robert Norling

    #9 Lars-Eric Bjerke
    En husbil (diesel) som tankas i Sverige kommer drygt 10% kortare sträcka på en tank, än vad samma bil gör i Polen-Tyskland -Österrike.
    I alla fall var det så för mig förra sommaren vid likvärdig körning.
    Pratat med många andra husbilsägare och de bekräftar också det jag upplevt.

  16. Kjell Lindmark

    I Stockholms Län och stad byggs det nya och bredare cykelbanor i en rasande takt. Vägarna blir därmed smalare och orsakar problem för tung trafik. Men eftersom MP:s taltrattar ändå inte är nöjda så återstår väl endast att skylta om vägnätet till cykelbanor i stället.

  17. sibbe

    Erik Bjälke:
    Du vill ha referenser, men hänvisar till det du har läst. Kom gärna fram med lite mera fakta, för som jag ser det, – mindre energi ger mindre prestanta. Så lärde jag mig för 55 år sedan i skolan.

  18. Jonas

    En liten fundering från min sida. Om jag förstått rätt så är energiinnehåll en sak. Verkningsgrad är en annan sak. Man kan alltså ha samma energiinnehåll men sämre verkningsgrad. Det är så jag förstått effekten av ”biobensin” och ”biodiesel”. Energiinnehållet är OK, men verkningsgraden blir fel (oktantalet ??)

    Om min bekanta har rätt så är det inte bara etanol man blandar i. Det förnybara bränslet innehåller tydligen mer. Om man bara blandar i etanol så kan det skada motorn. Det är nåt mer man blandar i om jag förstått rätt.

  19. Håkan Bergman

    Hela den här soppan med alternativa bränslen för bilar stinker, milt sagt. När det gäller biobränsle i bensinmotorer så för moderna såna har många knacksensorer så att man kan variera ladtrycket, m.a.o. kompressionen, efter bränslet, kan det spela in för bränsleförbrukningen?
    Jag är ju en gammal stöt och minns hur man på 60-talet var fullt nöjd om en bil hade säg 60-75 hästkrafter och idag ser man bilar med effekter på 200-300-400 hästkrafter, varför är planeträddarna så tysta där? När en Tesla kan accelerera från 0 till 100 på under 4 sekunder blir en del alldeles till sig, men hur tänker dom då? Vi har ingen användning för såna prestanda och det blir faktiskt inte mindre idiotiskt för att det är en elbil, snarare tvärtom. Sanningen är nog att dom gröna vill döda både bilismen och flyget för massorna och ser inte att när dom gör det kommer dom också att skapa ett socioekonomiskt ojämlikt samhälle utan tidigare jämförelse. Arma människor som ska leva med dom grönas draksådd.

  20. Gunnar Strandell

    Jonas #8
    Diesel MK1 som säljs i Sverige har lägre densitet och energiinnehåll än EU diesel. Det syns i bränsleförbrukning och räckvidd på en tank även om skillnaden minskat sedan 1991 och EU dieseln närmat sig MK1.
    Jag har erfarenhet av att det skiljde ca 20% mellan tysk och svensk diesel för min personbil i slutet av 1990-talet.

  21. Gunnar Strandell

    #20 Länken:
    https://spbi.se/uppslagsverk/fakta/berakningsfaktorer/energiinnehall-densitet-och-koldioxidemission/

  22. Jonas

    Verkar som att slutsatsen är att vi har 10% högre förbrukning genom att blanda in 10% mer förnybart.

    Ibland känns det som att man bara blir deprimerad. Vad håller vi på med ???

    Kan instämma med rumpnissarna i Ronja rövardotter … ”vafför gör ni på detta viset ?”

    Det är ju så fruktansvärt korkat det vi gör. Till och med den mest oinsatta personen borde ju kunna inse att detta inte är vettigt.

  23. SatSapiente

    #20 mfl
    Ursäkta att jag länkar till mitt tidigare inlägg om energiinnehåll i diesel, men det verkar relevant.
    https://www.klimatupplysningen.se/2020/06/08/fornyelsebar-energi-hotar-den-biologiska-mangfalden/#comment-497307

  24. #22 Jonas
    Så här säger Preem på sin hemsida med frågor och svar:

    Är det samma bränsleförbrukning för Preem Evolution Diesel som för er övriga diesel?
    Ja, Preem Evolution Diesel har samma effekt och bränsleförbrukningen är densamma.

    Vad är nackdelen jämfört med vanlig diesel? Blir det mer beläggningar i bränslespridare och övrigt i motorn på grund av tallolja?
    Det finns inga nackdelar. Preem Evolution Diesel har precis samma egenskaper som en vanlig diesel. Den enda skillnaden är att den minskar utsläppen av fossila växthusgaser mer än en helt fossil diesel.

    https://www.preem.se/privat/drivmedel/produktkatalog-privat/produkter/diesel/preem-evolution-diesel/

  25. Ännu viktigare vore det att fossila miljöpartistiska politiker minskade. Dom ställer till mycket mer skada än koldioxid, som ju är en viktig och livsavgörande gas.

  26. Mats Kälvemark

    # 10 Kenneth Erikson
    ”För 2 dagar sedan togs ett beslut i riksdagen där samtliga beslut i fortsättningen ska underställas en prövning mot klimatmålet om ett fossilfritt samhälle. Det är alltså nu prio ett i svensk riksdag. Endast SD opponerade.”
    Ja detta har förbigåtts med total tystnad i media, men är ett dramatiskt framtidspåverkande beslut som i accelererande takt leder Sverige in i ändå djupare ekonomisk misär. Och hela denna lag är baserad på en räcka av lögner. I debatten i riksdagen 10/6 drog Isabella Lövin sina paradlögn om havsnivåer som kommer att öka med flera meter till. Det gäller den proposition som beskrivs i länken nedan. Som sagts, bara SD opponerade sig mot beslutet att godkänna propositionen.
    Vad är det för land vi lever i? Vi får sluta knyta våra nävar dolt och börja agera på allvar nu.
    Allt detta drivs av den enfaldiga jakten på utsläpp av CO2 där storleksordningen av människan bidrag är oklar. Ännu syns inga hack i Keelingkurvan trots den påtvingade stora minskningen av utsläppen världen över.

    https://www.klimatupplysningen.se/2019/12/20/ska-vi-acceptera-lag-baserad-pa-logn/

  27. Bo Adolfsson

    Jag bor i Grönköping. Jag vet inte om mp har någon lokalavdelning längre, men de ställde inte upp i förra valet och sitter alltså inte i kommunfullmäktige.
    De största trafikproblemen anses vara A-traktorer och raggarbilar. Därför är den centrala delen närmast Vättern avstängd på natten.
    Bo Adolfsson, Hjo